Henkivakuutus

moto 87

Olen huomioinut huolestuttavan asian liikenteessä, moottoripyörien suhteen.
Valoitta ajaminen on mielestäni lisääntynyt paljon,tosin uusia ledi valoja näykyy myös.
Valoitta liikkuva mp näkyy huomattavasti huonommin kuin valoilla varustettu.
Itse ajan kirkaana päivänä pitkät päällä,ei häikäise ketään mutta näkyy.
Valot ovat HALPA henkivakuutus.

14

93

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 7+9

      pitkillä valoilla vastaantulijoiden häirintä on lisääntynyt,,,,

      • 7+10

        Kirkkaassa aurigon paisteessa ei pitkätvalot häikäise.


    • mp seniori

      Jos joku häikästyy mp:n valoista ledillisistä tai tavallisista on syytä varata pikapuoliin aika silmälääkärille.
      Silmänpohjanrappeuma ilmenee juurikin noin, onko näkökenttä myös kaventunut näillä häikäistyneillä?

      Miten pystytte ajamaan pimeällä kun xenon tai laser- valoilla varustetut ajoneuvot tulevat teitä vastaan?
      Pysäytättekö pientareelle ja odotatte että auto menee ohitse?
      Entä sateella, ette aja ollenkaan vai?

      Ainoa järkevä syy jonka olen kuullut miksi ei saisi ajaa mp:llä kaukovaloilla päivällä on se, että edestä ei näe vilkun valoa, jos on kääntymässä tai lähtee ohittamaan autoa sen takaa.

      En toki aja auton perässä pitkillä jos/kun se on minut havainnut vaan vaihdan lyhyet kuten teen hämärässä, sateella ja pimeässäkin.

      • 17+15

        voe,voe,,,eihän pimeällä saa ajaa pitkillä päin vastaantulijaa, eihän?


      • 8+13
        17+15 kirjoitti:

        voe,voe,,,eihän pimeällä saa ajaa pitkillä päin vastaantulijaa, eihän?

        Ei saa pimeällä, eikä mulloinkaan.


    • roskasakkia

      Juntteja ovat nämä aloittajan kaltaiset pitkillä valoilla häikäisijät. Ja vielä mitä helkkarin hyötyä on koko päristelemisestä?

    • näillä mennään

      Oli vastaan tulevalla motoristilla päällä pitkät tai pätkät , ajan aina pitkillä vastaan, että havaitsevat auton tulevan, eihän päivänvaloissa pitkät ketään häiritse, näinhän toimii kymmenpäinen paskamahalaumakin vastaa tullessa. Sitä saa mitä tilaa.

      • pyörämies mallia -57

        Ajelin tänään Lapista kohti etelää. Vastaan tuli pyöriä, joissa osalla oli kaukovalot päällä kohdattaessa. Joidenkin valot eivät häikäiseet, kun käänsin katseen oikealle pientareelle. Silloin minulta jäi näkemättä muu ajoradan osa. Ajelin silloin uskossa, että vastaantuleva pyörä on ainut, joka on ajoradalla, eikä minun kaistallani ole muita. Huokaisin helpotuksesta, kun kohtaava ajoneuvo oli mennyt ohitseni ja pystyin taas katsomaan eteeni.

        Sitten tuli vastaan isoja pyöriä, joissa oli kolme valoa ja kovasti oli valotehoja joka valonheittimessä. Sen verran ennen häikäistymistä havaitsin, että kuskina oli yleensä hyvin ravittu kuljettaja, jonka usko kaukovaloihin oli vankkumaton. Näillä pysyy hengissä "perskeles".

        Vilautin kaukovaloja yhdelle vastaantulijalle merkiksi, että valosi häikäisevät. Hän vain morjesti tyytyväisenä.

        Mietin mielessäni, että itse ajaessani pyörällä, miten selittäisin sen itselleni, että saisin häikäistä vastaantulevia. Vaikka vastaantulija huomauttaisikin minua kaukovaloista, silti jatkaisin samaan malliin.

        Toivon vaan, ettei sama ajatusmalli tartu rekkamiehiin.


      • Mika....
        pyörämies mallia -57 kirjoitti:

        Ajelin tänään Lapista kohti etelää. Vastaan tuli pyöriä, joissa osalla oli kaukovalot päällä kohdattaessa. Joidenkin valot eivät häikäiseet, kun käänsin katseen oikealle pientareelle. Silloin minulta jäi näkemättä muu ajoradan osa. Ajelin silloin uskossa, että vastaantuleva pyörä on ainut, joka on ajoradalla, eikä minun kaistallani ole muita. Huokaisin helpotuksesta, kun kohtaava ajoneuvo oli mennyt ohitseni ja pystyin taas katsomaan eteeni.

        Sitten tuli vastaan isoja pyöriä, joissa oli kolme valoa ja kovasti oli valotehoja joka valonheittimessä. Sen verran ennen häikäistymistä havaitsin, että kuskina oli yleensä hyvin ravittu kuljettaja, jonka usko kaukovaloihin oli vankkumaton. Näillä pysyy hengissä "perskeles".

        Vilautin kaukovaloja yhdelle vastaantulijalle merkiksi, että valosi häikäisevät. Hän vain morjesti tyytyväisenä.

        Mietin mielessäni, että itse ajaessani pyörällä, miten selittäisin sen itselleni, että saisin häikäistä vastaantulevia. Vaikka vastaantulija huomauttaisikin minua kaukovaloista, silti jatkaisin samaan malliin.

        Toivon vaan, ettei sama ajatusmalli tartu rekkamiehiin.

        Itseäni en ole hirveästi antanut prätkien pitkien haitata, vaikka nykyisin ne helpommin huomaa kustomin selästä, kun se on niin matalalla. Aikaisemmin enduron korkeuksista ei pitkiä edes huomannut.

        Pitkien käytössä minua häiritsee sellainen asenne, että niiden käyttäjää kiinnostaa oma turvallisuus enemmän kuin toisten turvallisuus, vaikka liikenteessä kaiken pitäisi lähteä siitä että pyritään varmistamaan muiden turvallinen liikkuminen. Sellainen minäminämullenyt ja mun turvallisuus johtaa helposti aika yksisilmäiseen suhtautumiseen liikenteessä ja helposti sitten alkaa muutenkin ajatella vain omia oikeuksiaan ja pian saattaa alkaa ajatella itseään suorastaan etuoikeutettuna ja ne muut tiellä liikkujat ovat vain sellainen ärsyttävä hidaste, jotka motoristi toki saa ohittaa pientareen puolelta tai kaistojen keskeltä. Asenne vammasta se mielestäni kielii.

        Rekkamiehet, bussikuskit, ym. (takseja ei lasketa, kun ne ei koskaan ole ajotavoillaan ammattilaisuutta osoittaneet) ovat ammattilaisia jotka eivät syyllisty eivätkä voi syyllistyä itsekkääseen ja yksisilmäiseen liikenneasenteeseen.


      • Pro- asennetta??????
        Mika.... kirjoitti:

        Itseäni en ole hirveästi antanut prätkien pitkien haitata, vaikka nykyisin ne helpommin huomaa kustomin selästä, kun se on niin matalalla. Aikaisemmin enduron korkeuksista ei pitkiä edes huomannut.

        Pitkien käytössä minua häiritsee sellainen asenne, että niiden käyttäjää kiinnostaa oma turvallisuus enemmän kuin toisten turvallisuus, vaikka liikenteessä kaiken pitäisi lähteä siitä että pyritään varmistamaan muiden turvallinen liikkuminen. Sellainen minäminämullenyt ja mun turvallisuus johtaa helposti aika yksisilmäiseen suhtautumiseen liikenteessä ja helposti sitten alkaa muutenkin ajatella vain omia oikeuksiaan ja pian saattaa alkaa ajatella itseään suorastaan etuoikeutettuna ja ne muut tiellä liikkujat ovat vain sellainen ärsyttävä hidaste, jotka motoristi toki saa ohittaa pientareen puolelta tai kaistojen keskeltä. Asenne vammasta se mielestäni kielii.

        Rekkamiehet, bussikuskit, ym. (takseja ei lasketa, kun ne ei koskaan ole ajotavoillaan ammattilaisuutta osoittaneet) ovat ammattilaisia jotka eivät syyllisty eivätkä voi syyllistyä itsekkääseen ja yksisilmäiseen liikenneasenteeseen.

        Odotapas kun pimeämmät ajat taas syksyllä tulevat niin johan niissä rekoissa alkaa taas ne sumuvalot palamaan vaikkei sumusta ole tietoakaan. Siinä sitten häikäistään väärin suunnattujen ja tärisevien sumuvalojen kanssa vastaan tulijoita. On se kumma että niillä sumareilla kuvitellaan saatavan jotain hyötyä näkemiseen kun ne sumarien valokiila näyttää vain muutamien metrien päähön auton keulasta ja kun silmä terävöittää katseensa siihen auton eteen niin kauas näkeminen heikkenee. On se kumma kun ei mene jakeluun. Ja jos taas kuvitellaan että hirvet ja muut eläimet olisi paremmin sumareilla havaittavissa niin taas se sumarien valokiila on liian lyhyt. Sumarien näyttämällä matkalla ei rekkaa eikä muutakaan autoa saa maantienopeuksilla pysähtymään jos hirvi siihen eteen ryntää. Että se siitä ammattikuskien asenteesta. Ja tähän kun lisätään ammattikuskien rikokset kuten ylinopeudet, ylikuormat, työ-lepoajan jatkuvat rikkomiset, ajopiirturilla kikkailut niin ammattiautoilijat on viimeinen ihmisryhmä jota kannattaa asenteissa liikenteeseen ottaa esimerkiksi.


      • Mika....
        Pro- asennetta?????? kirjoitti:

        Odotapas kun pimeämmät ajat taas syksyllä tulevat niin johan niissä rekoissa alkaa taas ne sumuvalot palamaan vaikkei sumusta ole tietoakaan. Siinä sitten häikäistään väärin suunnattujen ja tärisevien sumuvalojen kanssa vastaan tulijoita. On se kumma että niillä sumareilla kuvitellaan saatavan jotain hyötyä näkemiseen kun ne sumarien valokiila näyttää vain muutamien metrien päähön auton keulasta ja kun silmä terävöittää katseensa siihen auton eteen niin kauas näkeminen heikkenee. On se kumma kun ei mene jakeluun. Ja jos taas kuvitellaan että hirvet ja muut eläimet olisi paremmin sumareilla havaittavissa niin taas se sumarien valokiila on liian lyhyt. Sumarien näyttämällä matkalla ei rekkaa eikä muutakaan autoa saa maantienopeuksilla pysähtymään jos hirvi siihen eteen ryntää. Että se siitä ammattikuskien asenteesta. Ja tähän kun lisätään ammattikuskien rikokset kuten ylinopeudet, ylikuormat, työ-lepoajan jatkuvat rikkomiset, ajopiirturilla kikkailut niin ammattiautoilijat on viimeinen ihmisryhmä jota kannattaa asenteissa liikenteeseen ottaa esimerkiksi.

        Ettet nyt vaan koittaisi provota???? sen verran laajalta rintamalta koitat nillitettävää keksiä, että josko joku osuisi:-).


      • Pro- asennetta??????
        Mika.... kirjoitti:

        Ettet nyt vaan koittaisi provota???? sen verran laajalta rintamalta koitat nillitettävää keksiä, että josko joku osuisi:-).

        Hyvin näytti osuvan. Avaamalla silmät voit huomata ettei kyse ole provosta. Ammattiautoilun rikkeistä ja moraalista on ihan vuosien kokemus. Itse voit todeta kuorma-autoalan mädännäisyyden lukemalla kuorma-autopalstaa tälläki Suoli24 - foorumilla. Sumuvalojen väärinkäytöstä ja sen typeryydestä voit myös lukea näiltä palstoilta sekä muualtakin mediasta.


      • vanha gubbe
        Pro- asennetta?????? kirjoitti:

        Hyvin näytti osuvan. Avaamalla silmät voit huomata ettei kyse ole provosta. Ammattiautoilun rikkeistä ja moraalista on ihan vuosien kokemus. Itse voit todeta kuorma-autoalan mädännäisyyden lukemalla kuorma-autopalstaa tälläki Suoli24 - foorumilla. Sumuvalojen väärinkäytöstä ja sen typeryydestä voit myös lukea näiltä palstoilta sekä muualtakin mediasta.

        Raskaasta liikenteestä olen havainnut tosi vähän haittaa tien päällä. Olen huomannut sen, että he ajavat liian lähellä edellä ajavaa silloin, jos edellä ajava ajaa mittarin mukaan sallittua nopeutta. Aivan sama, mitkä valot niillä on autoissa päällä, kunhan ne ei ole kaukovalot. Ne oikeasti häikäisee. Sumuvaloista ei ole haittaa vastaantulijalle, ne eivät häikäise. Ne vaan vi*uttaa vastaantulijaa.
        Raskasliikenne ajaa riittävän etäällä toisistaan, joten väliin on helppo muiden ohittaa tarpeen mukaan.

        He liikkuvat tiellä ammatikseen, toisin kuin suurin osa motoristeista. Tosin itsekin liikun työmatkat moottoripyörällä. Mutta ajelen lähivaloilla ja pimeässä käytän kaukovaloja. Kun vastaan tulee ajoneuvo, vaihdan lähivaloille.

        Tuntuu kuin kerjäisin verta nenästä, jos ajaisin yhdistelmää vastaan moottoripyörällä kaukovaloilla. Jos vastaantuleva vaihtaa silloin kaukovaloille, menettäisin varmuudella näkökyvyn hetkeksi aikaa. Muutamassa sekunnissa ehtii tapahtua paljon, jos ei näe eteensä. Menettelisikös rekkamies silloin moitittavimmin, kuin minä? Ei, vaan samalla tavalla. Minulla ei ole oikeutta ajaa kaukovaloilla ja häikäistä vastaantulijaa.

        Nämä kaukovaloilla ajelevat motoristit ovat ottaneet käyttöönsä tavan, joka ei ole lain sallimissa rajoissa. Sen tavan hyödyistä ei ole faktaa lyödä pöytään. Jos olisi, motoristit määrättäisiin ajamaan kaukovaloilla. Tosin vastaantulevan kohdatessa, pitäisi vaihtaa lähivaloille.

        Ajellaan me motoristit lähivaloilla, tulee sitten vastaan mikä tahansa ajoneuvo. Näinhän se laki velvoittaa.


    • Ennätys !!!!!!

      Viisi valoa pyörässä ja kaikki kaukovaloilla ns. "pitkillä" !! Kusenkeltaisuus loisti kypärässä........... sanoisin ylilyönniksi ;)))))

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      2
      14871
    2. Aimee Dvorak

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 💋 ­­N­­­y­­­m­­f­o­m­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl02740429#AimeeDvorak 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋
      0
      3059
    3. Stephanie Love

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 ❤️ ­­N­y­­­m­f­­o­­m­­­a­a­­n­­­i -> https://x18.fun/girl01692207#StephanieLove 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Lappi
      0
      3056
    4. Molly Graham

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 😍 ­­N­­­y­­m­­­f­­­o­­m­­a­a­n­i -> https://x18.fun/girl02277975#MollyGraham 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️
      Puhelimet
      0
      3055
    5. Rachelle Reynolds

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 🔞 ­N­­­y­­m­f­­­o­­m­­­a­­a­n­i -> https://x18.fun/girl03175674#RachelleReynolds 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Etelä-Savo
      0
      3055
    6. Becky Steele

      🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑 💋 ­­N­y­­­m­­f­­­o­­­m­­a­a­­­n­­i -> https://x18.fun/girl05250014#BeckySteele 🔞❤️💋❤️
      Arkkitehtuuri
      0
      3055
    7. Allison Queen

      🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒 ❤️ ­N­­­y­m­­­f­­­o­­m­a­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl07854217#AllisonQueen 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞
      Vedonlyönti
      0
      3054
    8. Pamela Orr

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 🍒 ­­­N­y­­m­f­­o­­­m­a­­­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl06055581#PamelaOrr 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
      Star Wars
      0
      3054
    9. Lakeisha Coleman

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 💋 ­­N­y­­­m­f­­o­­m­a­­­a­n­­i -> https://x18.fun/girl08105348#LakeishaColeman 🔞💋❤️💋❤️💋🔞
      Synnytys
      0
      3050
    10. Nancy Taylor

      😍😍😍😋😋😋😋😍😍😍 ❤️ ­­­N­­­y­m­­­f­o­m­­­a­­­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl01560856#NancyTaylor 🔞💋❤️💋❤️💋
      Kauris
      0
      3044
    Aihe