Saatko kavereita lähtemään mukaan seurakuntaan helposti?

Porkkanaa aasille?

Seurakunnassa usein toivotaan että ei tultaisi yksin kokouksiin vaan otettaisiin tuttuja mukaan. Mutta onnistuuko tämä teiltä? Itse olen vuosien varrella aika harvoin saanut ketään lähtemään evankeliumin kuuloon. Joskus kutsuttu henkilö on alkanut välttelemään seuraani.

Kun saarnaaja kysyy että onko täällä niitä jotka eivät vielä ole ottaneet Jeesusta elämäänsä, niin kukaan ei nosta kättään. Kaikki ovat jo valmiiksi uskossa. Olemme mukavasti omassa seurassamme ja maailma saa mennä omia menojaan.

Miten niitä tuttuja ja tuntemattomia saisi tulemaan seurakuntaan?

Pitäisikö olla ovela kuin käärme ja viaton kuin kyyhkynen...

Onko hyviä konsteja, kertokaa!

31

91

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hellari...

      Meillä käy paljon porukkaa ruuan jakelun yhteydessä ja alussa on evankelioiva hartaus. Tehtävämme on julistaa evankeliumia ja jos Sana koskettaa ajallaan ihminen hakeutuu myös seurakuntaan.
      On minun mukana muutamia käynyt, mutta jos ei ole herätyksessä niin siihen se jää.

    • Että näinkö?

      Tämä aloitus on taas niitä juttuja jotka ei uskiksia kiinnosta. On paljon mukavampaa siellä omassa piruntorjuntabunkkerissa yhdessä ylistää ja jutustella mukavia. Ei sinne kaivata maailman ihmisiä, menkööt muualle! Mukavampaa on tällä tutulla sakilla mennä yhdessä sinne taivaaseenkin - mitä tuosta pelastusasiasta turhaa huutelemaan sivullisille!

      • just niin

        Tismalleen. Juuri näin!


    • vastaamisen vaikeus?

      Laitoin kaverille textarilla että lähtiskö seurakuntaan yhteen tilaisuuteen. Tuohon textariin ei mitään vastausta ole tähän mennessä tullut. Yleensä tuo kaveri aina vastaa viesteihin. Tarkoitus oli puhelimella kysyä ihan soittamalla, mutta kun laitoin textarin että onko hän kotona, niin sanoi olevansa kirjastossa. Sen jälkeen laitoin tuon viestin mutta eipä kuulu vastausta vaikka lähes 3 tuntia jo kulunut...

    • Aiheesta laajemmin

      Raamattu opettaa seuraavaa:

      1. Piet. 3:15 vaan pyhittäkää Herra Kristus sydämissänne ja olkaa aina valmiit vastaamaan jokaiselle, joka teiltä kysyy sen toivon perustusta, joka teissä on, kuitenkin sävyisyydellä ja pelolla,

      Nähdäkseni uskovan omassa elämässä pitäisi ensin näkyä jotakin, joka sitten saa uskosta osattoman haluamaan sitä samaa !

      Tuolloin uskosta osaton alkaa kyselemään uskon asioista, ja silloin häntä voi siis sävyisästi opastaa ja jossain kohtaa vaikka pyytää kokoukseen.

      Mutta tuputtaminen ei onnistu, siis uskosta osattomalla tulee olla itsellä halu kuulla ja saada lisää tietoa !

      Siis toisaalla sanotaan, että Jumala kutsuu, ja sitä sanotaan etsikkoajaksi:

      Ap. t. 2:39 Sillä teille ja teidän lapsillenne tämä lupaus on annettu ja kaikille, jotka kaukana ovat, ketkä ikinä Herra, meidän Jumalamme, kutsuu."

      Siis yleensä tulee olla se "kutsu" päällä, eli ihmisen elämässä tulee vaiheita, jolloin Jumala kutsuu, eli uskon asiat alkavat syystä tai toisesta kiinnostaa uskosta osatonta ihmistä, ja silloin on Hengessä annettava siis sävyisyydellä ja pelolla tietoa ja johdateltava taitavasti ja varoen toista Jumalan luo !

      On hyvä ymmärtää se, että on toinen asia se, että evankeliumia tulee julistaa, se julistaminen on yleistä toimintaa, eli kaikille tarkoitettua, ja siihen joillakin on erityinen armoitus eli lahja jopa !

      Kokonaan toinen asia on sitten se, että uskosta osatonta, joka etsii ja jota Jumala kutsuu, johdatetaan Jumalan luo.

      Ensimmäinen on siis kylvämistä, ja seuraava on leikkaamista, eli on olemassa kylväjiä ja leikkaajia, eli armoituksia niihin tehtäviin !

      35 Ettekö sano: 'Vielä on neljä kuukautta, niin elonleikkuu joutuu'? Katso, minä sanon teille: nostakaa silmänne ja katselkaa vainioita, kuinka ne ovat valjenneet leikattaviksi.
      36 Jo nyt saa leikkaaja palkan ja kokoaa hedelmää iankaikkiseen elämään, että kylväjä ja leikkaaja saisivat yhdessä iloita.
      37 Sillä tässä on se sana tosi, että toinen on kylväjä, ja leikkaaja toinen.
      38 Minä olen lähettänyt teidät leikkaamaan sitä, josta te ette ole vaivaa nähneet; toiset ovat vaivan nähneet, ja te olette päässeet heidän vaivansa hedelmille."

      Jos näitä asioita ei ymmärretä, niin helposti mennään ennen aikojaan ja väärään aikaan tuputtamaan uskosta osattomalle uskon asioita, ja yhteys katkeaa silloin helposti tuon tuputtamisen vuoksi.

      Siksi olisi hyvä odottaa sitä, että toinen alkaa kysellä ja on siten kutsuttavana, ja silloin sitten voi ajan kautta pyytää mukaan kokoukseen.

      Mutta jos seurakunnassa vanhimmat eivät tätä ymmärrä, niin silloin taidottomuudessa ja sen vuoksi katkeaa ihmis suhteita ihan turhaan !

      Siis taidollisuutta tarvittaisiin, mutta se puuttuu jopa seurakuntien opetuksesta, ikävä kyllä, kuten aloituksen kirjoitus kertoo !

      Sananl. 25:11 Kultaomenia hopeamaljoissa ovat sanat, sanotut aikanansa.

      Kol. 4:6 Olkoon puheenne aina suloista, suolalla höystettyä, ja tietäkää, kuinka teidän tulee itsekullekin vastata.

      Siis AIKANANSA, ja TIETÄKÄÄ miten tulee vastata, ja se siis tarkoittaa sitä, että tulee valvoa ja kuunnella Herraa ja kulkea Hengen johdatuksessa, sillä ihminen ei tiedä aikaa eikä oikeita sanoja !

      • Selvennän vielä hiem

        Selvennän vielä hieman tuon kylväjä / leikkaaja vertauksen kautta !

        35 Ettekö sano: 'Vielä on neljä kuukautta, niin elonleikkuu joutuu'? Katso, minä sanon teille: nostakaa silmänne ja katselkaa vainioita, kuinka ne ovat valjenneet leikattaviksi.
        36 Jo nyt saa leikkaaja palkan ja kokoaa hedelmää iankaikkiseen elämään, että kylväjä ja leikkaaja saisivat yhdessä iloita.
        37 Sillä tässä on se sana tosi, että toinen on kylväjä, ja leikkaaja toinen.
        38 Minä olen lähettänyt teidät leikkaamaan sitä, josta te ette ole vaivaa nähneet; toiset ovat vaivan nähneet, ja te olette päässeet heidän vaivansa hedelmille."

        Tuossa siis Jeesus sanoo, että vilja on valmis leikattavaksi !

        Eli tulee tarkata sitä, milloin voi "leikata" eikä lähteä ennen aikjoaan leikkaamaan, sillä siitä ei hyvä seuraa !

        Siis ei voi eikä tule yrittää alkaa leikkaamaan ennen aikojaan !

        Eli uskovan tulisi siis katsoa, että milloin se uskosta osaton on kypsynyt "leikattavaksi", ja se siis näkyy lisääntyvänä kiinnostuksena uskon asioihin, ja kun uskova elää avoimesti uskon elämäänsä, ja hänen puheessaan ja toimissaan myös näkyy se, niin silloin etsikkoajassaan oleva uskosta osaton itse hakeutuu seuraan ja kyselee varovasti, ja myös tutkii sitä uskovaa salaa ja tarkasti, ja näistä merkeistä näkee sen, milloin uskosta osaton lähestyy sitä "leikkaamisen" ajankohtaa !

        Siis kylväjä on evankeliumin julistaja, eli hän kylvää Sanaa laajalti, eli osa menee hukkaankin, mutta osa siis itää aikanaan, eli se Sana alkaa tehdä tehtäväänsä, ja sitten on aika Jumalan kutumisen, ja sitten leikkamisen.


      • alone again
        Selvennän vielä hiem kirjoitti:

        Selvennän vielä hieman tuon kylväjä / leikkaaja vertauksen kautta !

        35 Ettekö sano: 'Vielä on neljä kuukautta, niin elonleikkuu joutuu'? Katso, minä sanon teille: nostakaa silmänne ja katselkaa vainioita, kuinka ne ovat valjenneet leikattaviksi.
        36 Jo nyt saa leikkaaja palkan ja kokoaa hedelmää iankaikkiseen elämään, että kylväjä ja leikkaaja saisivat yhdessä iloita.
        37 Sillä tässä on se sana tosi, että toinen on kylväjä, ja leikkaaja toinen.
        38 Minä olen lähettänyt teidät leikkaamaan sitä, josta te ette ole vaivaa nähneet; toiset ovat vaivan nähneet, ja te olette päässeet heidän vaivansa hedelmille."

        Tuossa siis Jeesus sanoo, että vilja on valmis leikattavaksi !

        Eli tulee tarkata sitä, milloin voi "leikata" eikä lähteä ennen aikjoaan leikkaamaan, sillä siitä ei hyvä seuraa !

        Siis ei voi eikä tule yrittää alkaa leikkaamaan ennen aikojaan !

        Eli uskovan tulisi siis katsoa, että milloin se uskosta osaton on kypsynyt "leikattavaksi", ja se siis näkyy lisääntyvänä kiinnostuksena uskon asioihin, ja kun uskova elää avoimesti uskon elämäänsä, ja hänen puheessaan ja toimissaan myös näkyy se, niin silloin etsikkoajassaan oleva uskosta osaton itse hakeutuu seuraan ja kyselee varovasti, ja myös tutkii sitä uskovaa salaa ja tarkasti, ja näistä merkeistä näkee sen, milloin uskosta osaton lähestyy sitä "leikkaamisen" ajankohtaa !

        Siis kylväjä on evankeliumin julistaja, eli hän kylvää Sanaa laajalti, eli osa menee hukkaankin, mutta osa siis itää aikanaan, eli se Sana alkaa tehdä tehtäväänsä, ja sitten on aika Jumalan kutumisen, ja sitten leikkamisen.

        Tästä kaikesta on valitettavasti helppo vetää sellainen johtopäätös, että enpä koskaan pyydä kavereita mukaan hengelliseen kokoukseen, koska se on tuputusta. Omasta mielestäni kokoukseen kutsuminen ei ole tuputusta. Enhän osaa lukea toisen ihmisen ajatuksia ja silloinhan on paras tapa kysyä suoraan. Minusta jotenkin tuntuu siltä kun katselen tilannetta seurakunnan kokouksissa, että en ole ainoa jolla on tämä ongelma että usein saavun kokoukseen yksin.


      • Huomaatko itse ?
        alone again kirjoitti:

        Tästä kaikesta on valitettavasti helppo vetää sellainen johtopäätös, että enpä koskaan pyydä kavereita mukaan hengelliseen kokoukseen, koska se on tuputusta. Omasta mielestäni kokoukseen kutsuminen ei ole tuputusta. Enhän osaa lukea toisen ihmisen ajatuksia ja silloinhan on paras tapa kysyä suoraan. Minusta jotenkin tuntuu siltä kun katselen tilannetta seurakunnan kokouksissa, että en ole ainoa jolla on tämä ongelma että usein saavun kokoukseen yksin.

        Huomaatko itse miten oma mielipiteesi sinuun vaikuttaa ?

        Siis jos se edes on oma todellinen mielipiteesi ?

        Vai onko se srk vanhimpien vaatimus, joka sinua piinaa ?

        Siis ethän muuten tuskailis asian kanssa, jos olisit sinut sen kanssa, eli lepäisit Herrassa, siis uskovan tulisi ITSE kuunnella sitä monesti hyvin hiljaista Hengen johdatusta, ja toimia siinä, eli elää levossa, ja toimia kun Herra kehoittaa !

        Jos aletaan ITSE tehdä töitä, niin ne ovat OMIA TEKOJA, eivät usein Herran töitä, siis niitä, jotka Jumala on itse ennalta jo valmistanut, että niissä vaeltaisimme :

        Ef. 2:10 Sillä me olemme hänen tekonsa, luodut Kristuksessa Jeesuksessa hyviä töitä varten, jotka Jumala on edeltäpäin valmistanut, että me niissä vaeltaisimme.

        Siis on eri asia vaeltaa Hengen johdatuksessa ja LEVOSTA käsin, ja toinen on se omien töiden ja suorittamisen tie !

        Siis toisessa ei ole lepoa ja toisessa taas on, eli toisessa itse tai toiset nakittavat töitä, joilla siis ANSAITAAN "vanhimpien" ja Jumalan hyväksyntää ja Rakkautta, ja toinen taa on lepäämistä Herrassa ja YKSIN Hänen palvelijanaan toimimista levosta käsin, silloin ei tarvitse ITSE yrittää, vaan voi vain totella, kun Herra siihen kehoittaa, ja silloin se toiminta on siunattua, ja ajankohta ja hetki on oikea, ja Herra auttaa senkin, että Sanat ovat myös oikeat, kun siis vaelletaan Jumalan ennalta valmistamissa töissä, ja väliajan uskova voi levätä Herrassa !

        Matt. 11:28 Tulkaa minun tyköni, kaikki työtätekeväiset ja raskautetut, niin minä annan teille levon.


      • alone again
        Huomaatko itse ? kirjoitti:

        Huomaatko itse miten oma mielipiteesi sinuun vaikuttaa ?

        Siis jos se edes on oma todellinen mielipiteesi ?

        Vai onko se srk vanhimpien vaatimus, joka sinua piinaa ?

        Siis ethän muuten tuskailis asian kanssa, jos olisit sinut sen kanssa, eli lepäisit Herrassa, siis uskovan tulisi ITSE kuunnella sitä monesti hyvin hiljaista Hengen johdatusta, ja toimia siinä, eli elää levossa, ja toimia kun Herra kehoittaa !

        Jos aletaan ITSE tehdä töitä, niin ne ovat OMIA TEKOJA, eivät usein Herran töitä, siis niitä, jotka Jumala on itse ennalta jo valmistanut, että niissä vaeltaisimme :

        Ef. 2:10 Sillä me olemme hänen tekonsa, luodut Kristuksessa Jeesuksessa hyviä töitä varten, jotka Jumala on edeltäpäin valmistanut, että me niissä vaeltaisimme.

        Siis on eri asia vaeltaa Hengen johdatuksessa ja LEVOSTA käsin, ja toinen on se omien töiden ja suorittamisen tie !

        Siis toisessa ei ole lepoa ja toisessa taas on, eli toisessa itse tai toiset nakittavat töitä, joilla siis ANSAITAAN "vanhimpien" ja Jumalan hyväksyntää ja Rakkautta, ja toinen taa on lepäämistä Herrassa ja YKSIN Hänen palvelijanaan toimimista levosta käsin, silloin ei tarvitse ITSE yrittää, vaan voi vain totella, kun Herra siihen kehoittaa, ja silloin se toiminta on siunattua, ja ajankohta ja hetki on oikea, ja Herra auttaa senkin, että Sanat ovat myös oikeat, kun siis vaelletaan Jumalan ennalta valmistamissa töissä, ja väliajan uskova voi levätä Herrassa !

        Matt. 11:28 Tulkaa minun tyköni, kaikki työtätekeväiset ja raskautetut, niin minä annan teille levon.

        En todellakaan tarkoittanut, että minulla oni kauhea tuska että voi voi - en millään kehtaa mennä kokoukseen kun en saanutkaan raahatuksi väkisin sinne jotakuta kadunmiestä tai -naista. Menen ihan mielelläni kokoukseen yksin, koska silloin pystyn keskittymään Sanan opetukseen eikä tarvitse koko ajan huomioida sitä "karitsaa" joka on vieressäni.

        Mutta harmittaa, kun tuttu ihminen, jonka puolesta on pitkään rukoiltu - ja jonka koen olevan jo hiukan myönteisempi näille asioille - pahastuu kokouskutsusta, joka on esitetty ihan hyvässä hengessä. Enkä piinaa kokouskutsuilla vähän väliä, edellisestä kerrasta on jo aika kauan.

        Jos itse Jeesus olisi maan päällä ja kutsuisi kokoukseen niin vastaus varmaan olisi erittäin usein KYLLÄ. Mutta minä en ole Jeesus (enkä edes David Herzog, onneksi).


    • UskonTielläVain

      Uskon, että henk.koht. todistus on paikallaan. Ei kaloja saa kokouksiin helpolla. Todistuksen jälkeen sana alkaa itää ja Jumala antaa kasvun.
      Tää kokous kalastus systeemi on kaikista huonointa tulosta tuottavaa.
      Kun sana alkaa itää, niin hän on sitten valmis tulemaan kokoukseen.
      Kerran sain yhden kaverin kokoukseen, kun hän oli kuullut, että siellä on nättiä tyttöjä. En suosittele sitä konstia..

    • Miten se olikaan ?

      Miten se olikaan Jeesuksen kohdalla ?

      Joh. 1:11 Hän tuli omiensa tykö, ja hänen omansa eivät ottaneet häntä vastaan.

      (12 Mutta kaikille, jotka ottivat hänet vastaan, hän antoi voiman tulla Jumalan lapsiksi, niille, jotka uskovat hänen nimeensä,
      13 jotka eivät ole syntyneet verestä eikä lihan tahdosta eikä miehen tahdosta, vaan Jumalasta. )

      Matt. 23:37 Jerusalem, Jerusalem, sinä, joka tapat profeetat ja kivität ne, jotka ovat sinun tykösi lähetetyt, kuinka usein minä olenkaan tahtonut koota sinun lapsesi, niinkuin kana kokoaa poikansa siipiensä alle! Mutta te ette ole tahtoneet.

      Ja miten se on Jumalan näkökulmasta pitkälti ollut ?

      Jes. 28:12 hän, joka on sanonut heille: "Tässä on lepo; antakaa väsyneen levätä, tässä on levähdyspaikka". Mutta he eivät ole tahtoneet kuulla.









      Hakusana (esim. pelastus):




      Hakualue:

      Hakuohjeet

      Raamatunpaikka (esim. Joh. 3:16):




      Asiayhteys:

      Lyhenteet

      Raamatun teksti


      Vertailuteksti 1


      Vertailuteksti 2





      Löytyi 5 jaetta Raamattu 1933/38 tekstistä.

      Ps. 91:4

      Sulillansa hän sinua suojaa, ja sinä saat turvan hänen siipiensä alla; hänen uskollisuutensa on kilpi ja suojus.

      Hes. 1:8

      Ja siipiensä alla niillä oli, neljällä eri puolellansa, ihmiskädet. Kasvot ja siivet niillä neljällä olivat näin:

      Hes. 10:8

      Silloin näkyi kerubeilla ikäänkuin ihmiskäsi heidän siipiensä alta.

      Matt. 23:37

      Jerusalem, Jerusalem, sinä, joka tapat profeetat ja kivität ne, jotka ovat sinun tykösi lähetetyt, kuinka usein minä olenkaan tahtonut koota sinun lapsesi, niinkuin kana kokoaa poikansa siipiensä alle! Mutta te ette ole tahtoneet.

      Luuk. 13:34 Jerusalem, Jerusalem, sinä, joka tapat profeetat ja kivität ne, jotka ovat sinun tykösi lähetetyt, kuinka usein minä olenkaan tahtonut koota sinun lapsesi, niinkuin kana kokoaa poikansa siipiensä alle! Mutta te ette ole tahtoneet.

      Jes. 65:2 Koko päivän minä olen ojentanut käsiäni uppiniskaista kansaa kohden, joka vaeltaa tietä, mikä ei ole hyvä, omain ajatustensa mukaan;

      Room. 10:21 Mutta Israelista hän sanoo: "Koko päivän minä olen ojentanut käsiäni tottelematonta ja uppiniskaista kansaa kohden".

      Tämä siis on todellisuus, eli Jumala haluaisi, mutta edes Poika ei kelvannut, eikä varmasti kelpaisi vieläkään, ja Totuus oli se Jeeseuksen aikana jo, että ihmeet ja merkit ja monenlainen apu kelpasivat kyllä, mutta ei Herran seura ja seuraaminen todella, tästä esimerkkinä ne spitaaliset !

      11 Ja kun hän oli matkalla Jerusalemiin, kulki hän Samarian ja Galilean välistä rajaa.
      12 Ja hänen mennessään erääseen kylään kohtasi häntä kymmenen pitalista miestä, jotka jäivät seisomaan loitommaksi;
      13 ja he korottivat äänensä ja sanoivat: "Jeesus, mestari, armahda meitä!"
      14 Ja heidät nähdessään hän sanoi heille: "Menkää ja näyttäkää itsenne papeille". Ja tapahtui heidän mennessään, että he puhdistuivat.
      15 Mutta yksi heistä, kun näki olevansa parannettu, palasi takaisin ja ylisti Jumalaa suurella äänellä
      16 ja lankesi kasvoilleen hänen jalkojensa juureen ja kiitti häntä; ja se mies oli samarialainen.
      17 Niin Jeesus vastasi ja sanoi: "Eivätkö kaikki kymmenen puhdistuneet? Missä ne yhdeksän ovat?
      18 Eikö ollut muita, jotka olisivat palanneet Jumalaa ylistämään, kuin tämä muukalainen?"
      19 Ja hän sanoi hänelle: "Nouse ja mene; sinun uskosi on sinut pelastanut".

      Vain yksi kymmenestä avun saaneesta tuli edes kiittämään !!!

      Muut menivät matkoihinsa maailman iloista nauttimaan !

      Kyllä siis aina on näin ollut, ja tulee olemaan, kuten apostolien kohdalla, siis vain 12 seurasi Herraa, vain erään Jeesuksen puheen vuoksi !

      Johannes 6
      63 Henki on se, joka eläväksi tekee; ei liha mitään hyödytä. Ne sanat, jotka minä olen teille puhunut, ovat henki ja ovat elämä.
      64 Mutta teissä on muutamia, jotka eivät usko." Sillä Jeesus tiesi alusta asti, ketkä ne olivat, jotka eivät uskoneet, ja kuka se oli, joka oli kavaltava hänet.
      65 Ja hän sanoi: "Sentähden minä olen sanonut teille, ettei kukaan voi tulla minun tyköni, ellei minun Isäni sitä hänelle anna".
      66 Tämän tähden monet hänen opetuslapsistaan vetäytyivät pois eivätkä enää vaeltaneet hänen kanssansa.
      67 Niin Jeesus sanoi niille kahdelletoista: "Tahdotteko tekin mennä pois?"
      68 Simon Pietari vastasi hänelle: "Herra, kenen tykö me menisimme? Sinulla on iankaikkisen elämän sanat;
      69 ja me uskomme ja ymmärrämme, että sinä olet Jumalan Pyhä."
      70 Jeesus vastasi heille: "Enkö minä ole valinnut teitä, te kaksitoista? Ja yksi teistä on perkele."

      • Pieni lisäys edellis

        Pieni lisäys edelliseen !

        Ensiksi anteeksipyyntö huolimattomuuden vuoksi, lainaus meni pieleen !

        Sen vain halusin lisätä, että itselläni nuorempana uskovana oli kova halu saada kaikki pelastumaan, mutta sitten ymmärsin, että Jumala yksin voi pelastaa, ja minä en voi mitää, sillä Jumala vain voi saada todellisen Uskon aikaan !

        Ja senkin ymmärsin samassa, että ketään ei voi pelastaa vastoin hänen OMAA tahtoa, eli Jumala on antanut ihmiselle oman vapaan tahdon, eikä toisella ihmisellä eli uskovalla ole lupa mennä toisen puolesta mitään päättämään tai toisen vapaan tahdon yli päättämään tai päsmäämään !

        Siis itse menin toisen ihmisen elämää elämään, ja ylitin sen rajan ymmärtämättömyyttäni, että kullaakin on oma vapaa tahto, ja sen mukaan kukin ITSE valitsee, voin toki rukoilla Herraa, mutta minulla ei ole lupa painostaa toista tai ylittää hänen vapaata tahtoaan, sillä Jumala ei myöskään sitä tee !

        Kukin siis valitsee ihan ITSE, ja niittää aikanaan valintansa seuraukset, sille minä toisena ihmisenä en voi mitään, julistaa siis voi Ilosanomaa yleisesti, mutta sitten on toisen oma tehtävä valita joko Elämä tai kadotus !

        Moni nuori uskova minun tavoin, ei tajua oikein sitä rajaa jota ei saa eikä tulisi ylittää, eli kullakin ihmisellä on se Jumalan antama vapaa oma tahto !

        Jeesus ei sitä ylittänyt, vaan jos tutkimme asiaa lähemmin, niin Jeesus karsi pikemmin niitä pois, jotka etsivät vain ihmeitä sun muuta, ja tästä asiasta Hän myös nuhteli:

        Joh. 6:26 Jeesus vastasi heille ja sanoi: "Totisesti, totisesti minä sanon teille: ette te minua sentähden etsi, että olette nähneet tunnustekoja, vaan sentähden, että saitte syödä niitä leipiä ja tulitte ravituiksi.

        Jeesus siis ei etsinyt niitä, jotka juoksivat vain maallisen perässä, vaan niitä, jotka janosivat Hengellisiä ja kaipasivat Herran seuraa ja Sanoja, siis todellisia opetus lapsia !

        Nykyään sen sijaan hamutaan ihan kaikki, eli nyt haetaan MÄÄRÄÄ, eikä LAATUA, mutta Herramme Jeesus siis toimi toisin !

        Tätä asiaa kannattaa myös miettiä ja tutkistella !


    • Vielä pieni lisäys

      Vielä pieni lisäys, jos sopii !

      Siis Jeesus ei tullut KOKO maailmaa pelastamaan, vaikka pelastus on tarjolla koko maailmalle, vaan Hän itsekin sanoo omasta tehtävästään seuraavaa:

      Luuk. 19:10 sillä Ihmisen Poika on tullut etsimään ja pelastamaan sitä, mikä kadonnut on".

      Matt. 15:24 Hän vastasi ja sanoi: "Minua ei ole lähetetty muitten kuin Israelin huoneen kadonneitten lammasten tykö".

      Joh. 6:44 Ei kukaan voi tulla minun tyköni, ellei Isä, joka on minut lähettänyt, häntä vedä; ja minä herätän hänet viimeisenä päivänä.

      Siis keitä Jumala kutsuu / vetää on se kysymys ???

      Siis maailmasta, eli maailman ihmisten joukosta siis etsitään/seulotaan, se todellinen Jumalan omaisuuskansa, ja Jeesus siis ikäänkuin seuloi niitä ihmisiä ympärillään, eli koetteli heitä, ja osa luopui Hänestä ja seuraamasta !!!

      Siis nykyään on ihan toisin, eli pyritään haalimaan MASSOJA, ja paljon porukkaa kasaan, eli paljon "seurakuntalaisia" lähinnä kai korostamaan oman kuppikunnan oikeellisuutta ja "kymmenyksiä" maksamaan, jotta johtajat voisivat patsastella ja mällätä tahtonsa mukaan sen "seurakunnan" varoilla, ja monin tavoin hyväksikäyttää niitä uskovia !

      Jos mietitään kristikunnan historiaa, niin näinhän sitä on vaikka väkisin eli miekoin ja asein käänytetty pakanoita "uskoviksi", eli tehty lähinnä käännynnäisiä, mutta Jeesuksen oma esimerkki kertoo ihan muuta, eikö totta ?

      Siis Jeesus seuloi ja karsi, sitäkin vähää seuraajaporukkaa, sen sijaan nyt on toimintatapa ihan muu, eli oppi tehdään sen mukaiseksi, että mahdollisiman moni voisi tulla mukaan, eli ihan vastakkainen toimintatapa ja malli !

      Näitä olisi hyvä monen todelisen uskovan eli Herran oman miettiä tahollaan, eli mitä ihmettä nykyään oikein touhutaan ja mihin se lopulta vie, tai on JO vienyt !!!

      • Vain jäännös aina...

        Vain jäännös eli hyvin pieni osa löytyy ja tulee takaisin !

        Piti vain lisätä edellisiin tämä mieleen noussut Sanan paikka, joka kertoo myös tästä edellä käsitellystä asiasta:

        20 Sinä päivänä ei Israelin jäännös eivätkä Jaakobin heimon pelastuneet enää turvaudu lyöjäänsä, vaan totuudessa he turvautuvat Herraan, Israelin Pyhään.
        21 Jäännös palajaa, Jaakobin jäännös, väkevän Jumalan tykö.
        22 Sillä vaikka sinun kansasi, Israel, olisi kuin meren hiekka, on siitä palajava ainoastaan jäännös. Päätetty on hävitys, joka tulee, vanhurskautta tulvillaan.

        Siis Raamatun lehdiltä on kaiken aikaa luettavissa se, että vain pienelle osalle ihmisistä kelpaa pelastus, ja tämä olisi hyvä jokaisen uskovan tiedostaa ja hyväksyä, eli kaikkia ei voi auttaa ja pelastaa, vaikka kuinka itsellä halua olisi, eli tulee ajatella kohtuullisesti, eli sen mukaan ja niissä raameissa, mitä Raamattu opettaa ja kertoo !

        Siis nuorilla uskovilla on kovasti intoa, ja se toki on hyväksi, mutta tarvitaan myös taidollisuus ja riittävät perustiedot, jotta ei huidota ilmaan hosuen, vaan että osuttaisiin maaliin, vaikkapa sitten harvemmin !

        24 Ettekö tiedä, että jotka kilparadalla juoksevat, ne tosin kaikki juoksevat, mutta yksi saa voittopalkinnon? Juoskaa niinkuin hän, että sen saavuttaisitte.
        25 Mutta jokainen kilpailija noudattaa itsensähillitsemistä kaikessa; he saadakseen vain katoavaisen seppeleen, mutta me katoamattoman.
        26 Minä en siis juokse umpimähkään, en taistele niinkuin ilmaan hosuen,
        27 vaan minä kuritan ruumistani ja masennan sitä, etten minä, joka muille saarnaan, itse ehkä joutuisi hyljättäväksi.

        Taidollisuudesta, ja mitä se saa aikaan, eteenkin Dan 12:3, eli jotka monta vanhurskauteen saattavat, sen taidollisuuden kautta, mutta uskovalla siis ei ole omaa taidollisuutta, vaan me olemme siinäkin täysin riippuvaisia Herran avusta ja ohjeista ja opastuksesta, ja SE on sitä todellista taidollisuutta se, eli kulkea niissä Jumalan ennalta valmistamissa, Jumalan teoissa, ei omissa teoissamme eli räpellyksissämme :

        Dan. 11:33 Ja taidolliset kansan seassa opettavat monta, mutta heitä sorretaan miekalla, tulella, vankeudella ja ryöstöllä, jonkun aikaa.

        Dan. 12:3 Ja taidolliset loistavat, niinkuin taivaanvahvuus loistaa, ja ne, jotka monta vanhurskauteen saattavat, niinkuin tähdet, aina ja iankaikkisesti.

        Dan. 12:10 Monet puhdistetaan, kirkastetaan ja koetellaan, mutta jumalattomat pysyvät jumalattomina, eikä yksikään jumalaton ymmärrä tätä, mutta taidolliset ymmärtävät.


    • porkkanaa ja lanttua

      Ehdotus:

      Rakennetaan seurakunnan ympärille vahvat muurit kuin vankilan ympärille. Seurakunnan oveen laitetaan oikein suuri järeä lukko, sellanen munalukon tapainen. Laitetaan siihen myös oikein iso kyltti, että asiankuulumattomilta oleskelu ankarasti kielletty. Pistetään vielä liuta sellaisia isoja kaljuja julman näköisiä ukkoja vartioitsemaan. Eiköhän ulkopuolisten mielenkiinto herää että mitä salaperäistä siellä touhutaan. Kohta tulevat viekkaudella ja väkisin kokoukseen. Sitten vaan heivataan ne sinne kastealtaaseen ja taas tuli seurakuntaan uusia jäseniä.

      Seurakuntana sitten jaamme jäsenille jokaiselle oman säästöpossun, joka jokaisen on velvollisuus tuoda tyhjennettäväksi kerran kuukaudessa julkisesti seurakunnan eteen. Seurakunnan johtaja ja vanhimmisto luonnollisesti näyttää hyvää esimerkkiä ensin.

      • kalju gorilla

        Tuota kannattaa testata, miten toimii. Mikähän seurakunta ensimmäisenä lähtee mukaan kokeiluun?


      • Oletkohan uskossa ?

        Mietin mielessäni jonkin aikaa, mitä tälläiseen viestiin vastaisi ???

        Olen asiallisesti kirjoittanut siitä mitä Raamattu opettaa, ja sitten saan tälläistä palautetta ! :(

        Lopulta mieleeni nousi yksi Sanan paikka:

        Kol. 4:6 Olkoon puheenne aina suloista, suolalla höystettyä, ja tietäkää, kuinka teidän tulee itsekullekin vastata.

        Tämä Sanan kohta siis liittyy jopa aloituksen asioihin, joista tuolla aiemmin JO kirjoittelin.

        "porkanaa ja lanttua" sen sijaan ei noudattanut tätä raamatun ohjetta, vaan hänen viestistään huokuu ylenkatse, ja ylpeys ja kopeus, ja halveksinta muita ja heidän kirjoituksiaan kohtaan !

        Nuo ominaisuudet eivät ole Hengen hedelmiä, vaan niitä happamampia hedelmiä, eli lihan tekoja, ja siksi jänkin miettimään, että onko p&l uskossa vai ei, vai onko vain muuten hänen tilanteensa hyvin heikko ???

        Siis uskovan tulisi ainakin parhaan kykynsä mukaan RAKENTAA, mutta nyt ei rakentamisesta ollut tietoakaan, vaan pikemmin päinvastoin, ja "suola" puuttui kokonaan, eli Jumalan Sana, joten ei hääppöinen "saldo" jäänyt tuosta p&l:n viestistä, ikävä kyllä.

        Vaikuttaa siltä nykyään, että perus käytöstavat ja nöyryys ja muut ominaisuudet puuttuvat, täällä kirjoittavilta ja laajemminkin kristityiksi itseään nimittäviltä.

        Ja tärkein, eli SYDÄMEN ASENNE, on täysin väärä, eli kirjoituksista huokuu lähinnä halveksintaa ja ylpeyttä ja ylenkatsetta ja "oikeaoppisuutta" sun muuta, ja nuo siis eivät kuulu todellakaan Hengen hedelmiin:

        19 Mutta lihan teot ovat ilmeiset, ja ne ovat: haureus, saastaisuus, irstaus,
        20 epäjumalanpalvelus, noituus, vihamielisyys, riita, kateellisuus, vihat, juonet, eriseurat, lahkot,
        21 kateus, juomingit, mässäykset ja muut senkaltaiset, joista teille edeltäpäin sanon, niinkuin jo ennenkin olen sanonut, että ne, jotka semmoista harjoittavat, eivät peri Jumalan valtakuntaa.
        22 Mutta Hengen hedelmä on rakkaus, ilo, rauha, pitkämielisyys, ystävällisyys, hyvyys, uskollisuus, sävyisyys, itsensähillitseminen.
        23 Sellaista vastaan ei ole laki.
        24 Ja ne, jotka ovat Kristuksen Jeesuksen omat, ovat ristiinnaulinneet lihansa himoineen ja haluineen.
        25 Jos me Hengessä elämme, niin myös Hengessä vaeltakaamme.
        26 Älkäämme olko turhan kunnian pyytäjiä, niin että toisiamme ärsyttelemme, toisiamme kadehdimme.

        Näitä asioita myös olisi hyvä uskovaksi tai kritityksi itseään nimittävän miettiä, sillä Sana sanoo:

        Matt. 7:16 Heidän hedelmistään te tunnette heidät. Eihän orjantappuroista koota viinirypäleitä eikä ohdakkeista viikunoita?

        Tuo kohta laajemmin:
        15 Kavahtakaa vääriä profeettoja, jotka tulevat teidän luoksenne lammastenvaatteissa, mutta sisältä ovat raatelevaisia susia.
        16 Heidän hedelmistään te tunnette heidät. Eihän orjantappuroista koota viinirypäleitä eikä ohdakkeista viikunoita?
        17 Näin jokainen hyvä puu tekee hyviä hedelmiä, mutta huono puu tekee pahoja hedelmiä.
        18 Ei saata hyvä puu kasvaa pahoja hedelmiä eikä huono puu kasvaa hyviä hedelmiä.
        19 Jokainen puu, joka ei tee hyvää hedelmää, hakataan pois ja heitetään tuleen.
        20 Niin te siis tunnette heidät heidän hedelmistään.

        Siis tämän vuoksi minä jäin miettimään sitä, onko p&l uskossa, sillä hedelmät eivät kertoneet mitään hyvää hänestä, ikävä kyllä !


      • porkkanaa ja lanttua
        Oletkohan uskossa ? kirjoitti:

        Mietin mielessäni jonkin aikaa, mitä tälläiseen viestiin vastaisi ???

        Olen asiallisesti kirjoittanut siitä mitä Raamattu opettaa, ja sitten saan tälläistä palautetta ! :(

        Lopulta mieleeni nousi yksi Sanan paikka:

        Kol. 4:6 Olkoon puheenne aina suloista, suolalla höystettyä, ja tietäkää, kuinka teidän tulee itsekullekin vastata.

        Tämä Sanan kohta siis liittyy jopa aloituksen asioihin, joista tuolla aiemmin JO kirjoittelin.

        "porkanaa ja lanttua" sen sijaan ei noudattanut tätä raamatun ohjetta, vaan hänen viestistään huokuu ylenkatse, ja ylpeys ja kopeus, ja halveksinta muita ja heidän kirjoituksiaan kohtaan !

        Nuo ominaisuudet eivät ole Hengen hedelmiä, vaan niitä happamampia hedelmiä, eli lihan tekoja, ja siksi jänkin miettimään, että onko p&l uskossa vai ei, vai onko vain muuten hänen tilanteensa hyvin heikko ???

        Siis uskovan tulisi ainakin parhaan kykynsä mukaan RAKENTAA, mutta nyt ei rakentamisesta ollut tietoakaan, vaan pikemmin päinvastoin, ja "suola" puuttui kokonaan, eli Jumalan Sana, joten ei hääppöinen "saldo" jäänyt tuosta p&l:n viestistä, ikävä kyllä.

        Vaikuttaa siltä nykyään, että perus käytöstavat ja nöyryys ja muut ominaisuudet puuttuvat, täällä kirjoittavilta ja laajemminkin kristityiksi itseään nimittäviltä.

        Ja tärkein, eli SYDÄMEN ASENNE, on täysin väärä, eli kirjoituksista huokuu lähinnä halveksintaa ja ylpeyttä ja ylenkatsetta ja "oikeaoppisuutta" sun muuta, ja nuo siis eivät kuulu todellakaan Hengen hedelmiin:

        19 Mutta lihan teot ovat ilmeiset, ja ne ovat: haureus, saastaisuus, irstaus,
        20 epäjumalanpalvelus, noituus, vihamielisyys, riita, kateellisuus, vihat, juonet, eriseurat, lahkot,
        21 kateus, juomingit, mässäykset ja muut senkaltaiset, joista teille edeltäpäin sanon, niinkuin jo ennenkin olen sanonut, että ne, jotka semmoista harjoittavat, eivät peri Jumalan valtakuntaa.
        22 Mutta Hengen hedelmä on rakkaus, ilo, rauha, pitkämielisyys, ystävällisyys, hyvyys, uskollisuus, sävyisyys, itsensähillitseminen.
        23 Sellaista vastaan ei ole laki.
        24 Ja ne, jotka ovat Kristuksen Jeesuksen omat, ovat ristiinnaulinneet lihansa himoineen ja haluineen.
        25 Jos me Hengessä elämme, niin myös Hengessä vaeltakaamme.
        26 Älkäämme olko turhan kunnian pyytäjiä, niin että toisiamme ärsyttelemme, toisiamme kadehdimme.

        Näitä asioita myös olisi hyvä uskovaksi tai kritityksi itseään nimittävän miettiä, sillä Sana sanoo:

        Matt. 7:16 Heidän hedelmistään te tunnette heidät. Eihän orjantappuroista koota viinirypäleitä eikä ohdakkeista viikunoita?

        Tuo kohta laajemmin:
        15 Kavahtakaa vääriä profeettoja, jotka tulevat teidän luoksenne lammastenvaatteissa, mutta sisältä ovat raatelevaisia susia.
        16 Heidän hedelmistään te tunnette heidät. Eihän orjantappuroista koota viinirypäleitä eikä ohdakkeista viikunoita?
        17 Näin jokainen hyvä puu tekee hyviä hedelmiä, mutta huono puu tekee pahoja hedelmiä.
        18 Ei saata hyvä puu kasvaa pahoja hedelmiä eikä huono puu kasvaa hyviä hedelmiä.
        19 Jokainen puu, joka ei tee hyvää hedelmää, hakataan pois ja heitetään tuleen.
        20 Niin te siis tunnette heidät heidän hedelmistään.

        Siis tämän vuoksi minä jäin miettimään sitä, onko p&l uskossa, sillä hedelmät eivät kertoneet mitään hyvää hänestä, ikävä kyllä !

        Anteeksi. Olen kyllä uskossa ja olen ollut uskossa jo pitkään. Mutta kirjoitat kovin pitkiä selityksiä, en jaksa niitä niin tarkkaan lukea. Luen kyllä päivittäin Raamattua ja hengellisiä kirjoja ja käyn seurakunnassa.

        Ehdotan että jatkossa pyrit lyhyempiin ja ytimekkäämpiin ilmaisuihin teksteissäsi, niin asia tulee paremmin ymmärretyksi.

        Pieni huumorintaju silloin tällöin ei ole myöskään pahitteeksi.


      • Huumori on vaikea la
        porkkanaa ja lanttua kirjoitti:

        Anteeksi. Olen kyllä uskossa ja olen ollut uskossa jo pitkään. Mutta kirjoitat kovin pitkiä selityksiä, en jaksa niitä niin tarkkaan lukea. Luen kyllä päivittäin Raamattua ja hengellisiä kirjoja ja käyn seurakunnassa.

        Ehdotan että jatkossa pyrit lyhyempiin ja ytimekkäämpiin ilmaisuihin teksteissäsi, niin asia tulee paremmin ymmärretyksi.

        Pieni huumorintaju silloin tällöin ei ole myöskään pahitteeksi.

        Huumori/ ironia on vaikea laji !

        Huumori on vaikea laji, varsinkin uskovalle !

        Siis yleisesti ottaen huumori ja ironia sisältää enemmän tai vähemmän asiattomuutta ja jonkun/joidenkin henkilön tai sanojen tai muun vastaavan halveksuntaa, siksi jäin itse juuri sitä ITSE miettimään, että kun se ei rakenna, niin sopiiko se uskovalle !

        Nuo viestini ja niiden pituudet, niihin en voi vaikuttaa, vaikka olen yrittänyt kyllä !

        Siis jos vastaa tai kirjoittaa kovin lyhyesti, jää liikaa tulkinnan varaa ja siten tulee ihan turhia väärin käsityksiä ja ymmärtämisiä, joten asia pitää riittävästi selittää sen asian vuoksi, olen perin kyllästynyt korjailemaan ihan turhia väärin ymmärtämisiä.

        Jos itse kirjoittaisin vapaasti, niin viestini olisivat paljon paljon pidemmät, sillä Raamatussa kaikki liittyy kaikkeen, ja siten "rönsyjä" tulee/tulisi tosi helposti !

        Oma kykyni tuottaa tiivistä tekstiä on myös vajavainen, eli minulla ei ole siihenkään kykyjä, koulussa ainekirjoitus esim. ei onnistunut ollenkaan, eli siten hyvin vajavaisena joudun toimimaan ja tulemaan toimeen !

        Mutta kuten variskin raakkuu äänellään, niin minä yritän pärjätä niillä, mitä on jaettu !

        Muuten, sitä ihmettelen kyllä, että miten ei moni jaksa edes 5000 merkin rajoissa olevia viestejä lukea ?

        Siis jos luet kirjoja, niin mikä kumma siinä on, että jonkun viesti on liian pitkä ?

        Ymmärrän toki sen, että jos sisältö ei maistu, eikä huvita, niin silloin voi olla vaikeaa, mutta nythän on kyse Raamatun asioista, ja sen käytännön soveltamisesta, niin siksi ihmettelen, että se lukeminen on niin kovan kynnyksen takana, minua itseäni kyllä kiinnostavat nämä Raamatun ja sen käytännön soveltamisen aiheet kovasti, eikä siten ole vaikeutta lukea pidempiäkään kirjoituksia !

        Niin ja anteeksi pyyntö vastaanotettu, ja saat minun puolestani kyllä anteeksi, hienoa nähdä tuon kaltaista nöyryyttä, iloitsen siitä ! :)


      • porkkanaa ja lanttua
        Huumori on vaikea la kirjoitti:

        Huumori/ ironia on vaikea laji !

        Huumori on vaikea laji, varsinkin uskovalle !

        Siis yleisesti ottaen huumori ja ironia sisältää enemmän tai vähemmän asiattomuutta ja jonkun/joidenkin henkilön tai sanojen tai muun vastaavan halveksuntaa, siksi jäin itse juuri sitä ITSE miettimään, että kun se ei rakenna, niin sopiiko se uskovalle !

        Nuo viestini ja niiden pituudet, niihin en voi vaikuttaa, vaikka olen yrittänyt kyllä !

        Siis jos vastaa tai kirjoittaa kovin lyhyesti, jää liikaa tulkinnan varaa ja siten tulee ihan turhia väärin käsityksiä ja ymmärtämisiä, joten asia pitää riittävästi selittää sen asian vuoksi, olen perin kyllästynyt korjailemaan ihan turhia väärin ymmärtämisiä.

        Jos itse kirjoittaisin vapaasti, niin viestini olisivat paljon paljon pidemmät, sillä Raamatussa kaikki liittyy kaikkeen, ja siten "rönsyjä" tulee/tulisi tosi helposti !

        Oma kykyni tuottaa tiivistä tekstiä on myös vajavainen, eli minulla ei ole siihenkään kykyjä, koulussa ainekirjoitus esim. ei onnistunut ollenkaan, eli siten hyvin vajavaisena joudun toimimaan ja tulemaan toimeen !

        Mutta kuten variskin raakkuu äänellään, niin minä yritän pärjätä niillä, mitä on jaettu !

        Muuten, sitä ihmettelen kyllä, että miten ei moni jaksa edes 5000 merkin rajoissa olevia viestejä lukea ?

        Siis jos luet kirjoja, niin mikä kumma siinä on, että jonkun viesti on liian pitkä ?

        Ymmärrän toki sen, että jos sisältö ei maistu, eikä huvita, niin silloin voi olla vaikeaa, mutta nythän on kyse Raamatun asioista, ja sen käytännön soveltamisesta, niin siksi ihmettelen, että se lukeminen on niin kovan kynnyksen takana, minua itseäni kyllä kiinnostavat nämä Raamatun ja sen käytännön soveltamisen aiheet kovasti, eikä siten ole vaikeutta lukea pidempiäkään kirjoituksia !

        Niin ja anteeksi pyyntö vastaanotettu, ja saat minun puolestani kyllä anteeksi, hienoa nähdä tuon kaltaista nöyryyttä, iloitsen siitä ! :)

        "Muuten, sitä ihmettelen kyllä, että miten ei moni jaksa edes 5000 merkin rajoissa olevia viestejä lukea ?"

        Niinpä. Mutta jos muistamme että olemme keskustelupalstalla, emmekä seurakunnassa. Seurakunnassa voin istua ja kuunnella Raamattutuntia pitkäänkin. Minä kuuntelen ja joku toinen puhuu.

        Mutta nyt olemme keskustelupalstalla. Keskustelu on toivottavasti vuorovaikutteista, eikä vain toinen puhu ja toinen kuuntele. Tai toinen ei puhu silmät korvat täyteen eikä anna puheenvuoroa. Jaksaisitko olla keskustelukumppani, jos toinen vuodattaa pitkääkin pidempiä puheenvuoroja etkä saa sanaa väliin sanottua (noin kuvannollisesti). Jos puheenvuorosi on hyvin pitkä niin toinen unohtaa jo siinä puolivälissä mitä alussa sanoit.

        Toki on vähän eri asia "keskustella" näin netin välityksellä, mutta kuitenkin.
        Teksteissäsi on paljon hyvää asiaa, mutta se vaatii paljon työtä lukea ne kaikki ajatuksella läpi.


      • Ymmärrän pointtisi
        porkkanaa ja lanttua kirjoitti:

        "Muuten, sitä ihmettelen kyllä, että miten ei moni jaksa edes 5000 merkin rajoissa olevia viestejä lukea ?"

        Niinpä. Mutta jos muistamme että olemme keskustelupalstalla, emmekä seurakunnassa. Seurakunnassa voin istua ja kuunnella Raamattutuntia pitkäänkin. Minä kuuntelen ja joku toinen puhuu.

        Mutta nyt olemme keskustelupalstalla. Keskustelu on toivottavasti vuorovaikutteista, eikä vain toinen puhu ja toinen kuuntele. Tai toinen ei puhu silmät korvat täyteen eikä anna puheenvuoroa. Jaksaisitko olla keskustelukumppani, jos toinen vuodattaa pitkääkin pidempiä puheenvuoroja etkä saa sanaa väliin sanottua (noin kuvannollisesti). Jos puheenvuorosi on hyvin pitkä niin toinen unohtaa jo siinä puolivälissä mitä alussa sanoit.

        Toki on vähän eri asia "keskustella" näin netin välityksellä, mutta kuitenkin.
        Teksteissäsi on paljon hyvää asiaa, mutta se vaatii paljon työtä lukea ne kaikki ajatuksella läpi.

        Ymmärrän pointtisi kyllä !

        Keskustelu palsta tämä on, mutta kuten sanoin, en yksinkertaisesti pysty lyhyempään, olen kyllä sitä yrittänyt ja yhä siis yritän tiivistää.

        Mutta se ehkä on tässä, kun keskustellaan Hengellisistä asioista, niin puhutaan siis "vakavammista" asioista, eli keskustelu ei ainakaan minun kanssani ole silloin kevyttä diiba daabaa, koska on mielestäni tärkeistä asioista kyse !

        Eli muista aiheista voin kirjoittaa hyvinkin lyhyitä viestejä, enkä siis itse edes ole koksaan tykännyt kirjoittaa, vaan se on aina ollut työn ja tuskan takana, mutta nämä Uskon asiat ovat NIIIN mielenkiintoisia, että näistä kirjoitan siis kuitenkin mielelläni, siis vaikka kirjoittaminen tuottaa yhä siinäkin tuskaa.

        Ehkäpä viestini ovat monille liian asiapitoisia, sitäkin olen miettinyt, eli liian syvällistä ja syvälle menevää, mutta sille en myöskään voi mitään, sillä tykkään itse tietää asiat syvemmin ja ymmärtää asiat laajemmin.

        Voi niitä viestejä aina pätkissäkin kommentoida ja tutkia, ei kaikkea tarvitse eikä voikaan hotkaista kerralla, vaan Sanalla ja Sanan kautta nämä kaikki kirjoitukset tulisi itse koetella !

        Siis aina voi poimia jonkun asian, ja tutkia sitä enemmän, ei tarvitse eikä ole tarkoituskaan Hengellisiä asioita liian nopeasti omaksua !


      • näin tänään
        Huumori on vaikea la kirjoitti:

        Huumori/ ironia on vaikea laji !

        Huumori on vaikea laji, varsinkin uskovalle !

        Siis yleisesti ottaen huumori ja ironia sisältää enemmän tai vähemmän asiattomuutta ja jonkun/joidenkin henkilön tai sanojen tai muun vastaavan halveksuntaa, siksi jäin itse juuri sitä ITSE miettimään, että kun se ei rakenna, niin sopiiko se uskovalle !

        Nuo viestini ja niiden pituudet, niihin en voi vaikuttaa, vaikka olen yrittänyt kyllä !

        Siis jos vastaa tai kirjoittaa kovin lyhyesti, jää liikaa tulkinnan varaa ja siten tulee ihan turhia väärin käsityksiä ja ymmärtämisiä, joten asia pitää riittävästi selittää sen asian vuoksi, olen perin kyllästynyt korjailemaan ihan turhia väärin ymmärtämisiä.

        Jos itse kirjoittaisin vapaasti, niin viestini olisivat paljon paljon pidemmät, sillä Raamatussa kaikki liittyy kaikkeen, ja siten "rönsyjä" tulee/tulisi tosi helposti !

        Oma kykyni tuottaa tiivistä tekstiä on myös vajavainen, eli minulla ei ole siihenkään kykyjä, koulussa ainekirjoitus esim. ei onnistunut ollenkaan, eli siten hyvin vajavaisena joudun toimimaan ja tulemaan toimeen !

        Mutta kuten variskin raakkuu äänellään, niin minä yritän pärjätä niillä, mitä on jaettu !

        Muuten, sitä ihmettelen kyllä, että miten ei moni jaksa edes 5000 merkin rajoissa olevia viestejä lukea ?

        Siis jos luet kirjoja, niin mikä kumma siinä on, että jonkun viesti on liian pitkä ?

        Ymmärrän toki sen, että jos sisältö ei maistu, eikä huvita, niin silloin voi olla vaikeaa, mutta nythän on kyse Raamatun asioista, ja sen käytännön soveltamisesta, niin siksi ihmettelen, että se lukeminen on niin kovan kynnyksen takana, minua itseäni kyllä kiinnostavat nämä Raamatun ja sen käytännön soveltamisen aiheet kovasti, eikä siten ole vaikeutta lukea pidempiäkään kirjoituksia !

        Niin ja anteeksi pyyntö vastaanotettu, ja saat minun puolestani kyllä anteeksi, hienoa nähdä tuon kaltaista nöyryyttä, iloitsen siitä ! :)

        "Huumori/ ironia on vaikea laji !

        Huumori on vaikea laji, varsinkin uskovalle !"

        Huumori ja ironia eivät tarkoita samaa. Huumori on yleensä hyväntahtoista ja huvittavaa kerrontaa hauskoista tapahtumista ja ihmisistäkin. Keskustelussakin se on usein hyvä mauste. Minusta huumori ei ole sen vaikeampaa uskoville kuin ei-uskovillekaan. Ihmisillä vain on erilainen huumorintaju. Jotkut sietävät hyvin myös itseensä kohdistuvaa huumoria ja jopa viljelevät sitä. Toiset loukkaantuvat, ja se vaikeus on juuri siinä. Pitäisi siis tietää, miten vastata kullekin.

        Ironia on salaivaa ja kohdistuu useimmiten joko suoraan henkilöön itseensä tai hänen tapoihinsa. Monet asiatkin ovat ironisia. Parempi, jos iva kohdistuu asioihin eikä ihmisiin. Pilkan tai ivan kohteena oleminen ei ole helppoa. Ironia eli salaiva on tavallisesti sellaista, jota kohde ei edes huomaa, mutta ivaaja saa jonkinlaisen kiksin ivastaan.

        Itse suhtaudun huumoriksi tarkoitettuun huumorilla, ja pahan tahtoiseen ironiaan ajatuksella, että "tyhmä ei huomaa ja viisas ei virka".


      • Hyvä esimerkki !
        näin tänään kirjoitti:

        "Huumori/ ironia on vaikea laji !

        Huumori on vaikea laji, varsinkin uskovalle !"

        Huumori ja ironia eivät tarkoita samaa. Huumori on yleensä hyväntahtoista ja huvittavaa kerrontaa hauskoista tapahtumista ja ihmisistäkin. Keskustelussakin se on usein hyvä mauste. Minusta huumori ei ole sen vaikeampaa uskoville kuin ei-uskovillekaan. Ihmisillä vain on erilainen huumorintaju. Jotkut sietävät hyvin myös itseensä kohdistuvaa huumoria ja jopa viljelevät sitä. Toiset loukkaantuvat, ja se vaikeus on juuri siinä. Pitäisi siis tietää, miten vastata kullekin.

        Ironia on salaivaa ja kohdistuu useimmiten joko suoraan henkilöön itseensä tai hänen tapoihinsa. Monet asiatkin ovat ironisia. Parempi, jos iva kohdistuu asioihin eikä ihmisiin. Pilkan tai ivan kohteena oleminen ei ole helppoa. Ironia eli salaiva on tavallisesti sellaista, jota kohde ei edes huomaa, mutta ivaaja saa jonkinlaisen kiksin ivastaan.

        Itse suhtaudun huumoriksi tarkoitettuun huumorilla, ja pahan tahtoiseen ironiaan ajatuksella, että "tyhmä ei huomaa ja viisas ei virka".

        Tämä viesti on hyvä esimerkki siitä, kun lyhyesti kirjoitetaan, eli tulee väärinkäsityksiä ja ymmärtämisiä vääjäämättä !

        Siis minä kirjoitin tuon lainauksesi, ja kirjoitan nyt aiheesta laajemmin !

        Jumalalla on hyvä huumori, sen olen itsekin kokenut, ja saanut nauraa tilanne komiikassa, sen jo vaarini minulle sanoi, että Jumalalla on hyvä huumori ! :)

        Mutta ihmisellä siis on paljon erilaista huumoria, ja oma äitini jo vuonna miekka ja kivi sanoin, että "ei niin suurta leikkiä, että ei totta toinen puoli", ja tämä asia on se ongelma, vaikka lekin varjolla ja huumorin kautta jotakin sanotaan, niin siellä taustalla vaikuttaa usein joku asia, jopa katkeruus tai viha !

        Näiden asioiden vuoksi kirjoitin, että huumori on uskovalle vaikea laji, sillä ensin pitäisi tutkistella itseään ja sisintään ja miettiä juuri sitä, mistä Sana varoittaa, eli onko se hullenheitto rakentavaa, vai hajoittavaa ???

        Siis saadaanko sillä aikaan rakentumista ja jotain hyvää, vai onko se ehkä vain oman katkeruuden ja anteeksi antamattomuuden tai vihan ilmaus ?

        Siis vaikka uskovalla olisi vain kuppikuntaisuus rasitteenaan, niin hän oirehtii ja toimii toisia uskovia ja lähimmäisiään kohtaan väärin, siksi siinä Sanan kohdassa luki seuraavaa:

        19 Mutta lihan teot ovat ilmeiset, ja ne ovat: haureus, saastaisuus, irstaus,
        20 epäjumalanpalvelus, noituus, VIHAMIELISYYS, RIITA, kateellisuus, VIHAT, JUONET, ERISEURAT, LAHKOT,
        21 kateus, juomingit, mässäykset ja muut senkaltaiset, joista teille edeltäpäin sanon, niinkuin jo ennenkin olen sanonut, että ne, jotka semmoista harjoittavat, eivät peri Jumalan valtakuntaa.

        Siis nuo aiheuttavat sen, että uskovakin käyttäytyy väärin:

        Jaakobin kirje 3
        13 Kuka on viisas ja ymmärtäväinen teidän joukossanne? Tuokoon hän näkyviin tekonsa hyvällä vaelluksellaan viisauden sävyisyydessä.
        14 Mutta jos teillä on katkera kiivaus ja riitaisuus sydämessänne, niin älkää kerskatko älkääkä valhetelko totuutta vastaan.
        15 Tämä ei ole se viisaus, joka ylhäältä tulee, vaan se on maallista, sielullista, riivaajien viisautta.
        16 Sillä missä kiivaus ja riitaisuus on, siellä on epäjärjestys ja kaikkinainen paha meno.
        17 Mutta ylhäältä tuleva viisaus on ensiksikin puhdas, sitten rauhaisa, lempeä, taipuisa, täynnä laupeutta ja hyviä hedelmiä, se ei epäile, ei teeskentele.
        18 Vanhurskauden hedelmä kylvetään rauhassa rauhan tekijöille.

        Siis täällä ja muualla näkee paljon tätä riitaisuutta sydämissä, ja se ei siis ole Herrasta, ja sen väärän sydämen tilan kautta, moni uskovakin toimii, erittäin väärin lähimmäisiään kohtaan !

        Ja jos siis on tälläinen kuppikuntaisuus- eriseura- lahko asenne, niin se huumorikaan ei ole hyvää ja rakentavaa !

        Mutta yhä sanon sen, että Jumalalla on hyvää huumoria, sillä se on puhdasta, eikä luokkaa tai satuta ketään eikä se lähde todellakaan väärästä sydämen tilasta käsin, ja siten ole monella tapaa asiatonta ja vain hajoittavaa !

        Selvensikö tämä minun näkemystäni ja käsitystäni sinulle "näin tänään" ?


      • Edellinen oli "rönsy
        Hyvä esimerkki ! kirjoitti:

        Tämä viesti on hyvä esimerkki siitä, kun lyhyesti kirjoitetaan, eli tulee väärinkäsityksiä ja ymmärtämisiä vääjäämättä !

        Siis minä kirjoitin tuon lainauksesi, ja kirjoitan nyt aiheesta laajemmin !

        Jumalalla on hyvä huumori, sen olen itsekin kokenut, ja saanut nauraa tilanne komiikassa, sen jo vaarini minulle sanoi, että Jumalalla on hyvä huumori ! :)

        Mutta ihmisellä siis on paljon erilaista huumoria, ja oma äitini jo vuonna miekka ja kivi sanoin, että "ei niin suurta leikkiä, että ei totta toinen puoli", ja tämä asia on se ongelma, vaikka lekin varjolla ja huumorin kautta jotakin sanotaan, niin siellä taustalla vaikuttaa usein joku asia, jopa katkeruus tai viha !

        Näiden asioiden vuoksi kirjoitin, että huumori on uskovalle vaikea laji, sillä ensin pitäisi tutkistella itseään ja sisintään ja miettiä juuri sitä, mistä Sana varoittaa, eli onko se hullenheitto rakentavaa, vai hajoittavaa ???

        Siis saadaanko sillä aikaan rakentumista ja jotain hyvää, vai onko se ehkä vain oman katkeruuden ja anteeksi antamattomuuden tai vihan ilmaus ?

        Siis vaikka uskovalla olisi vain kuppikuntaisuus rasitteenaan, niin hän oirehtii ja toimii toisia uskovia ja lähimmäisiään kohtaan väärin, siksi siinä Sanan kohdassa luki seuraavaa:

        19 Mutta lihan teot ovat ilmeiset, ja ne ovat: haureus, saastaisuus, irstaus,
        20 epäjumalanpalvelus, noituus, VIHAMIELISYYS, RIITA, kateellisuus, VIHAT, JUONET, ERISEURAT, LAHKOT,
        21 kateus, juomingit, mässäykset ja muut senkaltaiset, joista teille edeltäpäin sanon, niinkuin jo ennenkin olen sanonut, että ne, jotka semmoista harjoittavat, eivät peri Jumalan valtakuntaa.

        Siis nuo aiheuttavat sen, että uskovakin käyttäytyy väärin:

        Jaakobin kirje 3
        13 Kuka on viisas ja ymmärtäväinen teidän joukossanne? Tuokoon hän näkyviin tekonsa hyvällä vaelluksellaan viisauden sävyisyydessä.
        14 Mutta jos teillä on katkera kiivaus ja riitaisuus sydämessänne, niin älkää kerskatko älkääkä valhetelko totuutta vastaan.
        15 Tämä ei ole se viisaus, joka ylhäältä tulee, vaan se on maallista, sielullista, riivaajien viisautta.
        16 Sillä missä kiivaus ja riitaisuus on, siellä on epäjärjestys ja kaikkinainen paha meno.
        17 Mutta ylhäältä tuleva viisaus on ensiksikin puhdas, sitten rauhaisa, lempeä, taipuisa, täynnä laupeutta ja hyviä hedelmiä, se ei epäile, ei teeskentele.
        18 Vanhurskauden hedelmä kylvetään rauhassa rauhan tekijöille.

        Siis täällä ja muualla näkee paljon tätä riitaisuutta sydämissä, ja se ei siis ole Herrasta, ja sen väärän sydämen tilan kautta, moni uskovakin toimii, erittäin väärin lähimmäisiään kohtaan !

        Ja jos siis on tälläinen kuppikuntaisuus- eriseura- lahko asenne, niin se huumorikaan ei ole hyvää ja rakentavaa !

        Mutta yhä sanon sen, että Jumalalla on hyvää huumoria, sillä se on puhdasta, eikä luokkaa tai satuta ketään eikä se lähde todellakaan väärästä sydämen tilasta käsin, ja siten ole monella tapaa asiatonta ja vain hajoittavaa !

        Selvensikö tämä minun näkemystäni ja käsitystäni sinulle "näin tänään" ?

        Hei "porkkanaa ja lanttua" !

        Edellinen oli "rönsy", eli tuo kirjoitus olisi kuulunut osana yhteen edelliseen viestiini !

        Siis tämä on hyvä esimerkki siitä, että kun kaikkea ei voi lyhyessä viestissä käydä läpi, niin vääjäämättä tulee väärin ymmärtämisiä !

        Eli viestejä ei voi lyhentää, ja vaikka ne ovat pitkiä, niin silti näitä väärin ymmärtämisiä tulee, kun kaikkea ei vain voi kerralla kirjoittaa !

        Tämä siis on ongelma jolla on kaksi puolta, ja siinä välissä pitää yrittää keikkua parhaan ymmärryksen mukaan !


      • nöyristely
        Huumori on vaikea la kirjoitti:

        Huumori/ ironia on vaikea laji !

        Huumori on vaikea laji, varsinkin uskovalle !

        Siis yleisesti ottaen huumori ja ironia sisältää enemmän tai vähemmän asiattomuutta ja jonkun/joidenkin henkilön tai sanojen tai muun vastaavan halveksuntaa, siksi jäin itse juuri sitä ITSE miettimään, että kun se ei rakenna, niin sopiiko se uskovalle !

        Nuo viestini ja niiden pituudet, niihin en voi vaikuttaa, vaikka olen yrittänyt kyllä !

        Siis jos vastaa tai kirjoittaa kovin lyhyesti, jää liikaa tulkinnan varaa ja siten tulee ihan turhia väärin käsityksiä ja ymmärtämisiä, joten asia pitää riittävästi selittää sen asian vuoksi, olen perin kyllästynyt korjailemaan ihan turhia väärin ymmärtämisiä.

        Jos itse kirjoittaisin vapaasti, niin viestini olisivat paljon paljon pidemmät, sillä Raamatussa kaikki liittyy kaikkeen, ja siten "rönsyjä" tulee/tulisi tosi helposti !

        Oma kykyni tuottaa tiivistä tekstiä on myös vajavainen, eli minulla ei ole siihenkään kykyjä, koulussa ainekirjoitus esim. ei onnistunut ollenkaan, eli siten hyvin vajavaisena joudun toimimaan ja tulemaan toimeen !

        Mutta kuten variskin raakkuu äänellään, niin minä yritän pärjätä niillä, mitä on jaettu !

        Muuten, sitä ihmettelen kyllä, että miten ei moni jaksa edes 5000 merkin rajoissa olevia viestejä lukea ?

        Siis jos luet kirjoja, niin mikä kumma siinä on, että jonkun viesti on liian pitkä ?

        Ymmärrän toki sen, että jos sisältö ei maistu, eikä huvita, niin silloin voi olla vaikeaa, mutta nythän on kyse Raamatun asioista, ja sen käytännön soveltamisesta, niin siksi ihmettelen, että se lukeminen on niin kovan kynnyksen takana, minua itseäni kyllä kiinnostavat nämä Raamatun ja sen käytännön soveltamisen aiheet kovasti, eikä siten ole vaikeutta lukea pidempiäkään kirjoituksia !

        Niin ja anteeksi pyyntö vastaanotettu, ja saat minun puolestani kyllä anteeksi, hienoa nähdä tuon kaltaista nöyryyttä, iloitsen siitä ! :)

        niin,sinuahan tässä pitäisikin nöyristellä,vai mitä? sen kyllä teksteistä,ulkoa opituista dogmeista,näkee :) mutta suuren puunkin on ensin oltava pieni puu,vaikkakin jo taimesta tietää hedelmän...


      • Kenelle vastasit ?
        nöyristely kirjoitti:

        niin,sinuahan tässä pitäisikin nöyristellä,vai mitä? sen kyllä teksteistä,ulkoa opituista dogmeista,näkee :) mutta suuren puunkin on ensin oltava pieni puu,vaikkakin jo taimesta tietää hedelmän...

        Tässä systeemissä ei tiedä välillä sitä, kenelle joku vastine on annettu !

        Kommentoin vain nyt sanomasi yhtä kohtaa ja asiaa, sillä minun nähdäkseni tuo sinun kirjoittamasi ei ole ihan Raamatun mukainen kommentti !

        Luetaan Raamatun opetus:

        24 Toisen vertauksen hän puhui heille sanoen: "Taivasten valtakunta on verrattava mieheen, joka kylvi hyvän siemenen peltoonsa.
        25 Mutta ihmisten nukkuessa hänen vihamiehensä tuli ja kylvi lustetta nisun sekaan ja meni pois.
        26 Ja kun laiho kasvoi ja teki hedelmää, silloin lustekin tuli näkyviin.
        27 Niin perheenisännän palvelijat tulivat ja sanoivat hänelle: 'Herra, etkö kylvänyt peltoosi hyvää siementä? Mistä siihen sitten on tullut lustetta?'
        28 Hän sanoi heille: 'Sen on vihamies tehnyt'. Niin palvelijat sanoivat hänelle: 'Tahdotko, että menemme ja kokoamme sen?'
        29 Mutta hän sanoi: 'En, ettette lustetta kootessanne nyhtäisi sen mukana nisuakin.
        30 Antakaa molempain kasvaa yhdessä elonleikkuuseen asti; ja elonaikana minä sanon leikkuumiehille: Kootkaa ensin luste ja sitokaa se kimppuihin poltettavaksi, mutta nisu korjatkaa minun aittaani.'"

        Selitä meille vertaus pellon lusteesta".
        37 Niin hän vastasi ja sanoi: "Hyvän siemenen kylväjä on Ihmisen Poika.
        38 Pelto on maailma; hyvä siemen ovat valtakunnan lapset, mutta lusteet ovat pahan lapset.
        39 Vihamies, joka ne kylvi, on perkele; elonaika on maailman loppu, ja leikkuumiehet ovat enkelit.
        40 Niinkuin lusteet kootaan ja tulessa poltetaan, niin on tapahtuva maailman lopussa.
        41 Ihmisen Poika lähettää enkelinsä, ja he kokoavat hänen valtakunnastaan kaikki, jotka ovat pahennukseksi ja jotka tekevät laittomuutta,
        42 ja heittävät heidät tuliseen pätsiin; siellä on oleva itku ja hammasten kiristys.
        43 Silloin vanhurskaat loistavat Isänsä valtakunnassa niinkuin aurinko. Jolla on korvat, se kuulkoon.

        Siis luste on ensin ihan saman näköinen kuin vilajn taimi, niitä ei kykene erottamaan toisistaan, vasta sitten kun viljaan kasvaa tähkä, ne erottaa, eli siksi tuli odottaa elonleikkuuseen, koska jos olisi ennen aikojaan menty leikkaamaan, niin olisi leikattu vääjäämättä vahingossa myös viljaa !

        Eli väitteesi siitä, pienestä taimesta jo tietää hedelmän, ei Raamatun opetuksen mukaan pidä siis paikkansa tämän Sanan kohdan ja "kuvan" mukaan !

        Siis nuori uskovakaan ei usein eroa paljonkaan ulkoisen käytöksen kautta uskosta osattomasta ihmisestä, mutta ajan myötä ja toivon mukaan alkaa hengen hedelmät näkyä uskovassa ja silloin nuo "taimet" voidaan erottaa toisistaan vihdoin selvemmin/selvästi !


    • Nurinperinn

      Minusta koko ajatus siitä, että raahataan puoliväkisin tai eri tavoin houkuttelemalla ei-uskovaisia kirkon seinien sisäpuolelle, oli seurakunta sitten mitä kirkkokuntaa tahansa, on nurinkurinen ja Raamatulle vieras.

      Jumalahan tahtoo, että me siellä omassa elämässä niiden kavereiden kanssa näytämme rakkautta ja evankelioimme teoilla ja joskus sanoillakin. Ajatus siitä, että ihmisen pitäisi kuulla jonkun tietyn saarnaajan julistusta, ja tulla uskoon on minusta outo.

      Ja vielä jos joku rupeaa kokemaan syyllisyyttä siitä, että ei saa ihmisiä tilaisuuksiin niin soppa on valmis.

      Harva ihminen voi vastustaa rakkautta. Rakkaus on se, millä ihmiset saadaan Jumalan luo. Menkööt sitten mihin seurakuntaan tahansa.

      • Pieni kommentti

        Pieni kommentti kirjoitukseesi, löytyy Raamatusta kuitenkin seuraava Sanan kohta, vaikka olenkin pitkälti samaa mieltä kanssasi:

        1 Ja Jeesus rupesi taas puhumaan heille vertauksilla ja sanoi:
        2 "Taivasten valtakunta on verrattava kuninkaaseen, joka laittoi häät pojallensa.
        3 Ja hän lähetti palvelijansa kutsumaan häihin kutsuvieraita, mutta nämä eivät tahtoneet tulla.
        4 Vielä hän lähetti toisia palvelijoita lausuen: 'Sanokaa kutsutuille: Katso, minä olen valmistanut ateriani, minun härkäni ja syöttilääni ovat teurastetut, ja kaikki on valmiina; tulkaa häihin'.
        5 Mutta he eivät siitä välittäneet, vaan menivät pois, mikä pellolleen, mikä kaupoilleen;
        6 ja toiset ottivat kiinni hänen palvelijansa, pitelivät pahoin ja tappoivat.
        7 Mutta kuningas vihastui ja lähetti sotajoukkonsa ja tuhosi nuo murhamiehet ja poltti heidän kaupunkinsa.
        8 Sitten hän sanoi palvelijoillensa: 'Häät ovat valmistetut, mutta kutsutut eivät olleet arvollisia.
        9 Menkää siis teiden risteyksiin ja kutsukaa häihin, keitä tapaatte.'
        10 Ja palvelijat menivät ulos teille ja kokosivat kaikki, keitä vain tapasivat, sekä pahat että hyvät, ja häähuone tuli täyteen pöytävieraita.

        Tähän liittyen mieleeni nousi se perus asia, että Seurakunnassa uskovilla on monia eri tehtäviä, sen mukaan kun Herra niitä jakaa ja niihin opastaa, ja sen mukaan Pyhä Henki jakaa lahjoja käyttöön, ja siten toisella voi olla kykyä auttaa ja saattaa uskosta osatonta Jumalan luo, koska hänellä on se tehtävä ja siihen tarvittavat tiedot ja lahjat !

        Siis raamattu puhuu erikseen kylväjästä joka siis kylvää Sanaa, mutta kylväjä siis ei usein näe sen kylvönsä käytännön tuloksia itse !

        Sitten on leikkaaja, joka siis kerää sen kylväjän hedelmät, Jeesus itse asiassa puhuu tästä eräässä kohdassa selvästi:

        35 Ettekö sano: 'Vielä on neljä kuukautta, niin elonleikkuu joutuu'? Katso, minä sanon teille: nostakaa silmänne ja katselkaa vainioita, kuinka ne ovat valjenneet leikattaviksi.
        36 Jo nyt saa leikkaaja palkan ja kokoaa hedelmää iankaikkiseen elämään, että kylväjä ja leikkaaja saisivat yhdessä iloita.
        37 Sillä tässä on se sana tosi, että toinen on kylväjä, ja leikkaaja toinen.
        38 Minä olen lähettänyt teidät leikkaamaan sitä, josta te ette ole vaivaa nähneet; toiset ovat vaivan nähneet, ja te olette päässeet heidän vaivansa hedelmille."

        Eli nähdäkseni ainakin Johannes Kastaja oli kylvänyt ennalta, ja opetuslapset siis leikkasivat sen Johanneksen Sanan kylvännän satoa !

        Kun näin asia on, ja Seurakunnassa on erilaiaisa tehtäviä ja lahjoja, niin nähdäkseni se ei ole huono asia, jos johdattaa jonkun leikattavaksi kypsyneen jonkun leiukkaajan luo, varsinkin jos itsellä ei sitä varsinaista leikkaajan tehtävää ja siten lahjoja ole, eikä siten ole Hengen syvempää opetusta laikkaajan tehtävään !

        Siis itse en ole leikkaaja, ehkäpä olen kylväjä, mutta niin tai näin, en ole Herralta saanut opetusta leikkaajaksi, aika näyttää sen, mikä tehtävä minulla on/tulee olemaan, kunhan koulutukseni ja kasvatykseni on Herra saanut päätökseen ja on tehtävään asettamisen aika, toivon mukaan siihen valmistun !

        Tälläisiä ajatuksia minulle nousi tuosta sinun kirjoituksestasi "Nurinperin" !


    • Anonyymi

      Googlasin ihan muita asioita, kun tämä vanha ketju tuli esiin. Ihan oikeaa asiaa.

    • Anonyymi

      Kaikkea ei tarvitse ottaa henkilökohtaisesti ja kirjaimellisesti. Tilaisuuksista kerrottaessa on vain tapana sanoa tervetuloa ja tuokaa muitakin. Mutta eihän se nyt tarkoita, että ei saisi tulla yksin. Tai että yksin tulemisesta pitäisi potea huonoa omaatuntoa. :))

      • Anonyymi

        Eiköhän tuo mitä sanoit, ole yleensä useimmille itsestään selvää. Mutta jos lähes aina käy niin ettei kukaan lähde mukaan vaikka pyydetään, niin uskovaiset pitää toisille uskoville herätyskokouksia, eikä kukaan tule uskoon, koska kaikki jo ovat uskossa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      1
      13442
    2. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      184
      1784
    3. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      77
      1124
    4. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      113
      1123
    5. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      64
      1046
    6. Persut petti duunarit

      Kyllä persujen kuuluu nyt mennä häpeämään kun äänestivät lakkolakien puolesta. Vielä muka kehutaan olevan työväenpuolue,
      Perussuomalaiset
      194
      956
    7. Persuille kovaa kyytiä YLEn kannatusmittaus

      https://yle.fi/a/74-20085866 Näin se menee persueliitti. Pettäjän tie on karu, persujen äänestäjät ovat nyt reagoineet
      Maailman menoa
      182
      920
    8. Lindtman runnonut demarit huimaan nousukiitoon!

      Palkansaajat – siis Suomen käynnissä pitävä kansanosa – ei näemmä arvosta EK/SY-sätkyakka Purran saksipelleilyä. Niin
      Maailman menoa
      271
      886
    9. Mitä ajattelen sinusta

      Että olit erilainen kuin muut ja jollakin kummalla tavalla samanlainen kanssani, vaikka ei tunnetukaan. Sinun kanssa tu
      Ikävä
      35
      833
    10. Itkisikö onnesta

      Jos panisin sua kunnolla?
      Ikävä
      86
      707
    Aihe