Imatralla kuoli taas motoristi turhaan.
Voi olla että motoristilla oli ylinopeutta mutta se ei poista sitä tosiasiaa että moottoripyörä on vaikea havaita.
Tässä tapauksessa auto kääntyi eteen.
Siis motoristit, pitäkää ajovaloja päällä, vaikka pitkiä ja ne tummanpuhuvat ajoasusteet saisi jo jättää historiaan.
Autoilijat, olkaa tarkkana motoristien kanssa, useimmiten motoristin onnettomuus on autoilijan syytä.
Moottoripyörän näkyvyys
27
200
Vastaukset
- lelut pois teiltä
Ajaisivat edes jotain järkevää nopeutta, mutta kun ei ajeta.
- tosiautomiesolen
Vinkki motoristille:
Aja ohitus tilanteessa moottoritiellä vasemmankaistan vasenta puolta. Oikeassa reunassa saatat jäädä auton kuolleeseen kulmaan - hgfdew
tosiautomiesolen kirjoitti:
Vinkki motoristille:
Aja ohitus tilanteessa moottoritiellä vasemmankaistan vasenta puolta. Oikeassa reunassa saatat jäädä auton kuolleeseen kulmaanEiköhän se ole just päinvastoin...
- tosiautomiesolen
hgfdew kirjoitti:
Eiköhän se ole just päinvastoin...
Ei ole
Jos olet vasemmassa reunassa ei ole haittaa vaikka auto tulee vasemmalle kaistalle - hgfdew
tosiautomiesolen kirjoitti:
Ei ole
Jos olet vasemmassa reunassa ei ole haittaa vaikka auto tulee vasemmalle kaistalleSelitä mitä tarkoitat "kuolleella kulmalla".
- sehän on pelle
hgfdew kirjoitti:
Selitä mitä tarkoitat "kuolleella kulmalla".
Se palstapelle tarkoitta sitä mikä jää Plasto-Volvosta hiekkalaatikon kulman alle.
- rrrv
hgfdew kirjoitti:
Selitä mitä tarkoitat "kuolleella kulmalla".
Yleensä auton kattoa tukevien pilareiden peittämää aluetta sanotaan kuolleeksi kulmaksi. Harva näkee suoraan pilareiden läpi. :P
- hgfdew
rrrv kirjoitti:
Yleensä auton kattoa tukevien pilareiden peittämää aluetta sanotaan kuolleeksi kulmaksi. Harva näkee suoraan pilareiden läpi. :P
Kuollut kulma on auton molemmilla sivuilla oleva alue, joihin ei näe peileistä. Näkee vain päätä pari astetta kääntämällä.
Kuvassa vihreän pakun paikalla kaistan vasemmassa reunassa ajava mp ajaa kuolleessa kulmassa ja saattaa jäädä peileistä havaitsematta ohitukseen lähdettäessä, koska maantienopeuksissa usein katsotaan vain peilejä. On mp:lle riski ohittaa ajaen kaistan vasemmassa laidassa.
Sinne voi toki tarvittaessa väistää.
Kaistan keskellä tai siitä pari milliä oikealla ajava mp tulee varmemmin huomatuksi.
Kuollutta kulmaa ei mikään estä näkemästä, kun asian oivaltaa.
http://static.iltalehti.fi/autot/vanhusjuttu72802LS_au.jpg
Paksut pilarit aiheuttavat näkemäesteen eli estävät näkemästä, joka on eri asia ja, joka vaatii jo erityistoimia kuten bodyn siirtämistä selvästi eteen tai sivulle päin.
Keksikää sille parempi nimi kuin kuollut kulma ettei sekoteta. - hgfdew
hgfdew kirjoitti:
Kuollut kulma on auton molemmilla sivuilla oleva alue, joihin ei näe peileistä. Näkee vain päätä pari astetta kääntämällä.
Kuvassa vihreän pakun paikalla kaistan vasemmassa reunassa ajava mp ajaa kuolleessa kulmassa ja saattaa jäädä peileistä havaitsematta ohitukseen lähdettäessä, koska maantienopeuksissa usein katsotaan vain peilejä. On mp:lle riski ohittaa ajaen kaistan vasemmassa laidassa.
Sinne voi toki tarvittaessa väistää.
Kaistan keskellä tai siitä pari milliä oikealla ajava mp tulee varmemmin huomatuksi.
Kuollutta kulmaa ei mikään estä näkemästä, kun asian oivaltaa.
http://static.iltalehti.fi/autot/vanhusjuttu72802LS_au.jpg
Paksut pilarit aiheuttavat näkemäesteen eli estävät näkemästä, joka on eri asia ja, joka vaatii jo erityistoimia kuten bodyn siirtämistä selvästi eteen tai sivulle päin.
Keksikää sille parempi nimi kuin kuollut kulma ettei sekoteta."Oikeassa reunassa saatat jäädä auton kuolleeseen kulmaan"
Silloin peili on väärin säädetty - Kuollut Kulma
hgfdew kirjoitti:
"Oikeassa reunassa saatat jäädä auton kuolleeseen kulmaan"
Silloin peili on väärin säädettyOn paljon autoja joiden oikea sivupeili jättää pienen kuolleen kulman auton sivulle. Jos peilin kääntää liikaa ulospäin näyttämään peilistä ei näe pientäkään osaa oman auton kyljestä, jos taas peilin säätää näyttämään liikaa oman auton sivupeltejä jää tuo kuollutkulma, johon siis toinen auto tai moottoripyörä voi jäädä pieneksi hetkeksi. Onneksi suuressa osassa autoja oikeankin puolen peili on kaareva/kupera eli näyttää laajemman alueen. Kuollutta kulmaa ei siis jää jos peili on oikein säädetty.
- tosiautomiesolen
hgfdew kirjoitti:
Selitä mitä tarkoitat "kuolleella kulmalla".
Moottoripyörällä on erittäin suuri vaara joutua "kuolleeseenkulmaan" Eli paikkaan mikä ei näy autoilijan peileistä eikä pään kääntämisestä.
Suosittelen edelleen motoristeille ajamaan moottoritien vasemmalla kaistalla vasenta reunaa. - tosiautomiesolen
hgfdew kirjoitti:
Kuollut kulma on auton molemmilla sivuilla oleva alue, joihin ei näe peileistä. Näkee vain päätä pari astetta kääntämällä.
Kuvassa vihreän pakun paikalla kaistan vasemmassa reunassa ajava mp ajaa kuolleessa kulmassa ja saattaa jäädä peileistä havaitsematta ohitukseen lähdettäessä, koska maantienopeuksissa usein katsotaan vain peilejä. On mp:lle riski ohittaa ajaen kaistan vasemmassa laidassa.
Sinne voi toki tarvittaessa väistää.
Kaistan keskellä tai siitä pari milliä oikealla ajava mp tulee varmemmin huomatuksi.
Kuollutta kulmaa ei mikään estä näkemästä, kun asian oivaltaa.
http://static.iltalehti.fi/autot/vanhusjuttu72802LS_au.jpg
Paksut pilarit aiheuttavat näkemäesteen eli estävät näkemästä, joka on eri asia ja, joka vaatii jo erityistoimia kuten bodyn siirtämistä selvästi eteen tai sivulle päin.
Keksikää sille parempi nimi kuin kuollut kulma ettei sekoteta.Nykyautojen turvakorit tekevät kuolleetkulmat suurimmiksi kuin vanhojen
- pelle sinä olet
tosiautomiesolen kirjoitti:
Moottoripyörällä on erittäin suuri vaara joutua "kuolleeseenkulmaan" Eli paikkaan mikä ei näy autoilijan peileistä eikä pään kääntämisestä.
Suosittelen edelleen motoristeille ajamaan moottoritien vasemmalla kaistalla vasenta reunaa.Sinä helevetin pelle et ole mikään suositusten antaja, minä voin sitävastoin suositella sinulle siirtymistä hiekkalaatikolle Plasto-Volvosi seuraan koko päiväksi.
- tosiautomiesolen
pelle sinä olet kirjoitti:
Sinä helevetin pelle et ole mikään suositusten antaja, minä voin sitävastoin suositella sinulle siirtymistä hiekkalaatikolle Plasto-Volvosi seuraan koko päiväksi.
Mitä sinun äiti h.u.o.r.a.l.l.e.s.i kuuluu mikä on päivän taksa????
- ???????????????
Ajaako kukaan moottoripyörä sallittua nopeutta? Tuskin! Ei ainakaan meillä täällä eteläuusimaalla. Aina on kaasu pohjassa.
- älä ole idiootti
"kukaan moottoripyörä" ei aja sallittua nopeutta, muta suurin osa moottoripyöräilijöistä ajaa sallittua nopeutta.
Ja toisekseen, väitteesi "kaasu pohjassa" ajavista on typerä. Esim. oma moottoripyöräni kulkee "kaasu pohjassa" n.290km/h, tuskin kukaan ajaa sellaista vauhtia "aina". - viima korvien väliss
älä ole idiootti kirjoitti:
"kukaan moottoripyörä" ei aja sallittua nopeutta, muta suurin osa moottoripyöräilijöistä ajaa sallittua nopeutta.
Ja toisekseen, väitteesi "kaasu pohjassa" ajavista on typerä. Esim. oma moottoripyöräni kulkee "kaasu pohjassa" n.290km/h, tuskin kukaan ajaa sellaista vauhtia "aina".wauh, melkoinen mopo sulla! Et siis ymmärrä kielikuvia lainkaan?
- älä ole idiootti
viima korvien väliss kirjoitti:
wauh, melkoinen mopo sulla! Et siis ymmärrä kielikuvia lainkaan?
Kyllä "moponi" on melkoinen, mutta en ostanut sitä huippunopeuden tähden, vaan lähinnä hyvän ajettavuuden ja kiihtyvyyden tähden.
Ymmärrän toki kielikuvia, mutta v:tuttaa tuollainen typerä väite, joka perustuu vain kommentoijan kateellisuuteen.
Jos moottoripyöräilijät ajaisivat väitteiden mukaisia jatkuvia ylinopeuksia, niin yhden kesän aikana lähes kaikilta olisi ajokortti hyllyllä.
Ilman mitään mittalaitetta, moottoripyörän nopeus on vaikea arvioitavaksi.
Jos rekka ja moottoripyörä ajaa samaa tietä, samalla nopeudella, niin kaikki arvioivat moottoripyörän vauhdin huomattavaksi suuremmaksi, kuin rekan vauhdin. - Kasvaa peilissä
älä ole idiootti kirjoitti:
Kyllä "moponi" on melkoinen, mutta en ostanut sitä huippunopeuden tähden, vaan lähinnä hyvän ajettavuuden ja kiihtyvyyden tähden.
Ymmärrän toki kielikuvia, mutta v:tuttaa tuollainen typerä väite, joka perustuu vain kommentoijan kateellisuuteen.
Jos moottoripyöräilijät ajaisivat väitteiden mukaisia jatkuvia ylinopeuksia, niin yhden kesän aikana lähes kaikilta olisi ajokortti hyllyllä.
Ilman mitään mittalaitetta, moottoripyörän nopeus on vaikea arvioitavaksi.
Jos rekka ja moottoripyörä ajaa samaa tietä, samalla nopeudella, niin kaikki arvioivat moottoripyörän vauhdin huomattavaksi suuremmaksi, kuin rekan vauhdin.Kieltämättä mp:n nopeus on vaikea arvioida, mutta varmaan vauhtia on vähintään riittävästi, kun pyörä ilmestyy hetkessä jostain kaukaa ja suhahtaa ohi satasen alueella 105 km/h liikkuvasta autosta. Tällainen on varsin yleistä, mutta enpä muista vuosiin ohittaneeni moottoripyörää.
- turha koittaa vääntä
älä ole idiootti kirjoitti:
Kyllä "moponi" on melkoinen, mutta en ostanut sitä huippunopeuden tähden, vaan lähinnä hyvän ajettavuuden ja kiihtyvyyden tähden.
Ymmärrän toki kielikuvia, mutta v:tuttaa tuollainen typerä väite, joka perustuu vain kommentoijan kateellisuuteen.
Jos moottoripyöräilijät ajaisivat väitteiden mukaisia jatkuvia ylinopeuksia, niin yhden kesän aikana lähes kaikilta olisi ajokortti hyllyllä.
Ilman mitään mittalaitetta, moottoripyörän nopeus on vaikea arvioitavaksi.
Jos rekka ja moottoripyörä ajaa samaa tietä, samalla nopeudella, niin kaikki arvioivat moottoripyörän vauhdin huomattavaksi suuremmaksi, kuin rekan vauhdin.Kyllä sinäkin aina välillä mittaat ulos noita kiihtyvyyksiä ja tehoja, muutenhan on todella hassata rahoja sellaisiin ominaisuuksiin millä ei tee mitään?
Väittäisin suurimman osan motoreista ajavan useasti törkeitä nopeuksia kesän aikana. - älä ole idiootti
turha koittaa vääntä kirjoitti:
Kyllä sinäkin aina välillä mittaat ulos noita kiihtyvyyksiä ja tehoja, muutenhan on todella hassata rahoja sellaisiin ominaisuuksiin millä ei tee mitään?
Väittäisin suurimman osan motoreista ajavan useasti törkeitä nopeuksia kesän aikana.En minä koita vääntää. Itsehän kirjoitin ostaneeni moottoripyöräni nimenomaan hyvän ajettavuuden ja KIIHTVYYDEN tähden.
Tietenkin käytän pyöräni tehoja ja kiihtyvyyttä päivittäin. Varmasti joka päivä teen vähintään yhden täyskaasukiihdytyksen, mutta se on aivan sallittua, kunhan en ylitä suurinta sallittua nopeutta.
Kiihdytän vain suurimpaan sallittuun nopeuteen ja löysään kaasun. Tietysti joskus ohittaessa nopeus nousee yli sallitun, mutta se on vain ohituksen ajan. Muuten ajan hyvin säntillisesti rajoituksia noudattaen.
Törkeisiin ylinopeuksiin syyllistyy ainakin 90% autoilijoistakin joka vuosi.
Tietyömailla, joissa nopeusrajoitus on pudotettu esim. 30km/h, lähes jokainen autoilija ajaa törkeää ylinopeutta jollain kohdalla ko. alueella. Aika usein ylinopeus tapahtuu varsinaisen työmaan jälkeen, vaikka alennettu rajoitus on edelleen voimassa.
- Natural judge
Autojen a-pilareillakin voi olla vaikutusta asiaan. Totuus nimittäin menee: mikäli autoilija erityisesti sivuteiltä/risteyksistä tullessa ei katso a-pilareiden yli tai ali, siinä saattaa jäädä motoristi kuolleeseen kulmaan minkä tuloksena moottoripyöräiljä jää huomaamatta. Autoissa missä a-pilarit ovat paljon paksumpia kuin minun autossani voi jäädä jopa rekkakin huomaamatta, jos a-pilareiden kuolleet kulma jää tarkistamatta.
Entisenä motoristina tiedän tämän varsin hyvin. - 35r4g
Motoristin valinta: Aja ylinopeutta ja ota suurempia riskejä.
Jos nyt vaikka joku sattuu vaihtamaan huolimattomasti kaistaa joita on
tdella paljon, eikä se ole edes ns huolimattomuutta vaan ajotapaa ja
huonoa sellaista eli x-autoilija tekee aina kaistanvaihdon sillälailla.
Sellanen kun sattuu kohdalle ja mopoiija juuri päättänyt vähän kääntää
kahvaa ja loput lukee lehdessä.
Se on se, kun ei ole kokemusta liikenteestä paljoa muutenkaan vielä
sitten vauhtia on liikaa eikä huomioida sitä että miten paljon
liikenteessä on huonoja kuljettajia, kokemattomia jne.
Eihän ylinopeus itsessään ole se mikään riskitekijä vaan väärä paikka
ja aika yleensä enemminkin, tähän virheeseen juontaa usein se
edellä mainittukkin kokemattomuus.
Itsehän sen voi valita miten ajaa.- Että tälleen
Lisäksi liikennelainsäädäntö pohjautuu ennalta-arvattavuuteen, eli voi luottaa siihen, että muutkin noudattavat sääntöjä. Tämän periaatteen takia maanviljelijä voi ajaa traktorinsa peltoliittymästä tielle, vaikka syrjäsilmällä vilkaistessaan huomaakin moottoripyörän lähestyvän 300 metrin päässä, koska paikan nopeusrajoitus on 80 km/h. On todellakin pelkästään moottoripyöräilijän ongelma, että hänen nopeutensa onkin reilut 180 km/h.
- älä ole idiootti
Että tälleen kirjoitti:
Lisäksi liikennelainsäädäntö pohjautuu ennalta-arvattavuuteen, eli voi luottaa siihen, että muutkin noudattavat sääntöjä. Tämän periaatteen takia maanviljelijä voi ajaa traktorinsa peltoliittymästä tielle, vaikka syrjäsilmällä vilkaistessaan huomaakin moottoripyörän lähestyvän 300 metrin päässä, koska paikan nopeusrajoitus on 80 km/h. On todellakin pelkästään moottoripyöräilijän ongelma, että hänen nopeutensa onkin reilut 180 km/h.
Mistäs se pelloltaan tuleva traktorikuski voi tietää ko. tien nopeusrajoituksen?
Vaikka se olisi tuntia aikaisemmin ollut 80km/h, onhan se voitu käydä muuttamassa esim. 100km/h:ksi.
Kyllä sen traktorikuskin pitää huolehtia siitä, ettei pellolta tielle tullessaan aiheuta minkäänlaista haittaa tietä käyttävälle.
Voihan se lähestyvä moottoripyörä olla poliisimoottoripyöräkin, joka tehtävänsä vuoksi ajaa ilman hälytysvaloja. - Jos oletetaan, että
älä ole idiootti kirjoitti:
Mistäs se pelloltaan tuleva traktorikuski voi tietää ko. tien nopeusrajoituksen?
Vaikka se olisi tuntia aikaisemmin ollut 80km/h, onhan se voitu käydä muuttamassa esim. 100km/h:ksi.
Kyllä sen traktorikuskin pitää huolehtia siitä, ettei pellolta tielle tullessaan aiheuta minkäänlaista haittaa tietä käyttävälle.
Voihan se lähestyvä moottoripyörä olla poliisimoottoripyöräkin, joka tehtävänsä vuoksi ajaa ilman hälytysvaloja.Niin joka päivähän sattuu, että tien vuosikymmenet voimassa ollutta 80 km/h -rajoitusta nostetaan ylöspäin. Ja että samat vuosikymmenet peltojaan viljellyt maanviljelijä ei muista peltojensa ohi kulkevan tien nopeusrajoitusta.
Lisäksi voihan moottoripyöräilijä olla kuljettamassa mökillä sydänkohtauksen saanutta anoppiaan kiireellisesti sairaalaan...
- luokittelun juhlaa
Kuollut motoristi -- huono motorista.
vammautunut motoristi -- hyvä motoristi.
Koheltava motoristi -- onnekas motoristi toistaiseksi ja siirtyy usein kahteen edelliseen.
sääntöjen mukaan ajava motoristi -- min. 50v. uutta nuoruutta etsivä motoristi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 676749
Tappo Kokkolassa
Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap284380Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?
Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei2722793Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti
Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei262090MAKEN REMPAT
Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna311653- 971447
Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan
5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee551151Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille
Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel3041127Välillä käy mielessä
olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.781124Mulla on kyllä
Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..391081