Kamala paikka asua!

pois täältä

Muutin työn perässä Joensuuhun kaksi vuotta sitten. Työpaikka on kiva, siinä ei siis ole mitään vikaa. Mutta paikkanahan tämä on ihan kamala ja ihmiset ovat aivan sivistymättömiä moukkia.
Yritä siinä luoda keskustelua esim.ravintolassa ihmisten kanssa ketkä eivät tiedä taide- yms.kulttuurista yhtään mitään, siis ei YHTÄÄN MITÄÄN!
Ihmiset juo viinaa aivan liikaa ja örveltää, siis ihan aikuiset ihmiset. Kaupoissa ei palvella tai muuallakaan. Ja naapurit eivät tervehdi eli kaikenkaikkiaan sellainen sivistynyt elämäntapa puuttuu täältä kokonaan. Olen saanut sen kuvan että ihmiset ovat vaan täällä tyhmiä...
Pakko muuttaa pois.

52

948

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • juntti einari

      muuta ja pian.ei ole pakko asua.

    • Viihdyn joo

      Itse muutin työn perässä tänne myös. Omia havaintojani: Olen saanut keskustelua aikaan ihan kivasti, naapurien kanssa tulen hyvin juttuun (ja juttuun), Viina ei ole kaikkien ongelma.
      Itse viihdyn oikein hyvin Joensuussa. En nyt ihan Mensan jäsen ole, mutta nämä hyvät puolet painavat enemmän, kuin vastaavasti heikommat. Ei sitä juttua tuolla ruuhkasuomessa sen helpommin irtoa. Kiire, kiire vain on...jonnekin.

    • Sivistystämonenlaist

      Kannattaa katsoa mihin ravintolaan menee taide- ja kulttuuritiedoillaan snoppailemaan! Niin ja kenen kanssa. Kuinkas itseltäsi taipuisi pesäpallo tai motocross- keskustelu?

    • pölömaa

      Kulttuuritarjonta on hyvä.Mene konserttiin,teatteriin jne ravintolan sijasta.Tapahtumia on paljon ,että toisinaan ihmetyttää tämä aktiivisuus.

      • oot lähtent

        Ja se joensuulainen möllötys on käsite.

        Siis se n.10 sek kestävä silmien seisahtunut suuntaaminen kaikkeen liikkuvaan, minkä aikana katsojan aivokäyrä näyttää suoraa viivaa, eikä suusta kuulu sanaakaan.


    • Lempo soikoon

      Hei

      Oletkin sitten löytänyt parhaan foorumin julkituoda näkemyksiäsi. Täällä sitä on korkeakulttuuriin perehtyneitä vaikka kuinka monta..

      Provosointisihan toimii erinomaisen hyvin.

      Sivistyneen henkilön tunnistaa sellaisesta että hän ei katsele tavallisia juntteja, sivistymättömiä moukkia pelkästään nenän vartta pitkin, vaan hän pitää kulttuurillisen ylemmyyden ihan omana tietonaan ja koettaa oikeasti laskeutua ylemmyyden ja kaikkivoipaisuuden norsunluutornistaan tavallisten taatelintallaajien tasolle.

      Muutamassa kymmenessä maassa, ja useissa kotimaan kaupungeissa asuneena, ei tavalliset Pohjois-Karjalaiset nyt eroa millään muotoa muualla pienissä kaupungeissa jos tarkkaillaan pelkkää sivistystä, moukkia, juntteja on tasaisena massana ympäri maailmaa ja se on riemastuttava lisä elämän rikkautta.

      UGH olen puhunt `` lainaus kulttuurilehti TEX Willeristä lempo soikoon :)

      Ps.Pahoitellen junttiuttani

    • 4eirfjpw3ie4fj

      Oletkos tullut pohtineeksi, mistä johtuu, että ne ainoat Joensuun järkevät ja/tai älykkäät ihmiset ovat töissä juuri siinä samassa työpaikassa kuin sinäkin?

      Tai sitä, minkä syiden vuoksi et tapaa niitä kultivoituneita työkavereitasi siellä ravintolassa?

    • junttila...

      En ole paikallinen mutta omaan runsaan kokemuksen joensuusta ja lieksasta ja paljon muualtakin.


      Menkääpä ensin käymään lieksassa ja viettäkää sielä noin puolivuotta ja muuttakaan joensuuhun.

      Tuossa vaiheessa kun kysyttäisiin vuoden päästä että kumpaako haluat muuttaa niin voi pojat sentään,lieksa ei ole edes pohjois-karjalaa vaikka papereissa lukeekin niin.

      Ero on niin valtava ettei sitä täällä voi sanoilla kertoa.

      Kulttuurista ym..pitää hakeutua piireihin ei ravintolaan jossa juodaan päätäyteen.Eli menet teatteri ravintolaan tai muuhun jossa on sivistyneitä,ei niihin räkälöihin.

      • junttilako

        Ehkä huono verrata lieksaa ja joensuuta,sama kuin helsinkiä ja joensuuta vertaisi.Eli luultavasti olet juuasta.


    • enään vuosi..

      Yhdyn aloittajaan ja totean että tämä olkoot viimeinen vuosi mitä täällä asun. Täysin umpitolloja ihmisiä joita me stadilaiset kutsumme ns.dilleiksi.

      • No moore

        Sinä nimim."Enään vuosi", huohh.. Tuskin olet ainakaan opiskellut täällä yliopistossa äidinkieli pääaineena.


      • enään vuosi
        No moore kirjoitti:

        Sinä nimim."Enään vuosi", huohh.. Tuskin olet ainakaan opiskellut täällä yliopistossa äidinkieli pääaineena.

        Tuossa ei juuri ollut mitään kielioppivirhettä. Siinä vaan oli ehkä kirjoitettu pari sanaa sellaisella kielellä mitä sinä et Joensuulaisena tyhmänä ihmisenä ymmärrä. Muutenkin edustat tyypillistä vajakkiälyistä Joensuulaista käytöstä, huumoria. Tuskinpa olet itse nähnyt muuta maailmaa kuin ne kaljasiepot ystäväsi, ketkä yhdessä kanssasi kasvattavat mahaansa ja eivät osaa puhua kunnon suomea.
        Tervetuloa stadiin (tiedätkö mikä se on?). Täällä osataan. Täällä tiedetään asioista, seurataan mitä maailmalla tapahtuu, kouluttaudutaan. Tätä paikkaa en häpeä mutta Joensuuta häpeän.


      • White trash
        enään vuosi kirjoitti:

        Tuossa ei juuri ollut mitään kielioppivirhettä. Siinä vaan oli ehkä kirjoitettu pari sanaa sellaisella kielellä mitä sinä et Joensuulaisena tyhmänä ihmisenä ymmärrä. Muutenkin edustat tyypillistä vajakkiälyistä Joensuulaista käytöstä, huumoria. Tuskinpa olet itse nähnyt muuta maailmaa kuin ne kaljasiepot ystäväsi, ketkä yhdessä kanssasi kasvattavat mahaansa ja eivät osaa puhua kunnon suomea.
        Tervetuloa stadiin (tiedätkö mikä se on?). Täällä osataan. Täällä tiedetään asioista, seurataan mitä maailmalla tapahtuu, kouluttaudutaan. Tätä paikkaa en häpeä mutta Joensuuta häpeän.

        Et oo aito stadilainen. Jos oisit, et tuntis tarvetta brassailla sillä stadilaisuudella. Skrivata et myöskään osaa.


      • enään vuosi
        White trash kirjoitti:

        Et oo aito stadilainen. Jos oisit, et tuntis tarvetta brassailla sillä stadilaisuudella. Skrivata et myöskään osaa.

        Heh...Joensuusta kajahtaa aito sivistyksen ääni :D Takas koulunpenkille siitä mars :D


      • exit please
        enään vuosi kirjoitti:

        Tuossa ei juuri ollut mitään kielioppivirhettä. Siinä vaan oli ehkä kirjoitettu pari sanaa sellaisella kielellä mitä sinä et Joensuulaisena tyhmänä ihmisenä ymmärrä. Muutenkin edustat tyypillistä vajakkiälyistä Joensuulaista käytöstä, huumoria. Tuskinpa olet itse nähnyt muuta maailmaa kuin ne kaljasiepot ystäväsi, ketkä yhdessä kanssasi kasvattavat mahaansa ja eivät osaa puhua kunnon suomea.
        Tervetuloa stadiin (tiedätkö mikä se on?). Täällä osataan. Täällä tiedetään asioista, seurataan mitä maailmalla tapahtuu, kouluttaudutaan. Tätä paikkaa en häpeä mutta Joensuuta häpeän.

        Sanaa "enää" ei kirjoiteta "enään". Tyypillinen virhe, mistä peruskoulutason mäntin tunnistaa. Etkä huomannut, tai sanotaanko bonjannut sitä edes tarkistuskierroksella. Muahahaa..


      • heh heh
        exit please kirjoitti:

        Sanaa "enää" ei kirjoiteta "enään". Tyypillinen virhe, mistä peruskoulutason mäntin tunnistaa. Etkä huomannut, tai sanotaanko bonjannut sitä edes tarkistuskierroksella. Muahahaa..

        Tyypillinen joensuulainen idiootti :D Muistithan eilen sen perjantaipullosi? Ja putkaankin pääsit?
        Vae victis! Ai niin..ethän "sie" ymmärrä ku sitä siansaksaasi.


      • heh heh
        heh heh kirjoitti:

        Tyypillinen joensuulainen idiootti :D Muistithan eilen sen perjantaipullosi? Ja putkaankin pääsit?
        Vae victis! Ai niin..ethän "sie" ymmärrä ku sitä siansaksaasi.

        korjaus: muistithan tänään siis..
        yhtäkaikki; sulle se pullo on jokapäiväinen.


      • exit please
        heh heh kirjoitti:

        korjaus: muistithan tänään siis..
        yhtäkaikki; sulle se pullo on jokapäiväinen.

        pyydän anteeksi. Me ollaan tämmöisiä ehkä vähän hitaita joo. Mutta meiltäpä tulikin se Neljä Ruusua-yhtye. Mitäs teiltä on tullu?
        ny aukee se pullo joo...röyh.


      • jepjep...

        Mitä tille? :D Itteäs täynnä vai?


      • parempi ihminenkö?
        enään vuosi kirjoitti:

        Tuossa ei juuri ollut mitään kielioppivirhettä. Siinä vaan oli ehkä kirjoitettu pari sanaa sellaisella kielellä mitä sinä et Joensuulaisena tyhmänä ihmisenä ymmärrä. Muutenkin edustat tyypillistä vajakkiälyistä Joensuulaista käytöstä, huumoria. Tuskinpa olet itse nähnyt muuta maailmaa kuin ne kaljasiepot ystäväsi, ketkä yhdessä kanssasi kasvattavat mahaansa ja eivät osaa puhua kunnon suomea.
        Tervetuloa stadiin (tiedätkö mikä se on?). Täällä osataan. Täällä tiedetään asioista, seurataan mitä maailmalla tapahtuu, kouluttaudutaan. Tätä paikkaa en häpeä mutta Joensuuta häpeän.

        Seuraavassa tekstissäpä jo oli useampikin kielioppivirhe. Turhaan sinä "enään vuosi" yrität parempaa esittää kuin mitä oletkaan. :D

        PS: Sanaa joensuulainen ei kirjoiteta isolla alkukirjaimella muutoin kuin lauseen alussa. Ja pyydän....älä sano käyttäneesi sitä joensuulaisuuden korostamiseen. Se kuulostaisi jo säälittävältä selittelyltä.


      • White trash
        enään vuosi kirjoitti:

        Heh...Joensuusta kajahtaa aito sivistyksen ääni :D Takas koulunpenkille siitä mars :D

        Skolet on käyty, torkat fikas, tsorge.

        Aito stadilainen:
        - bunkkaa siel mis spårat kulkee, ei lähiögetos Sörkast itään
        - sen mutsi ja faija ja niiden mutsit ja faijat ei oo junantuomia

        Tsennaaks "enään vuosi" näistä ittes?


    • tytteli2

      No ei täällä paljon mitään ole. Olen vielä niin nuori että en muuta pois mutta jos tulevaisuudessa sitten lähtisin opiskelemaan etelämpään. Vähän ahdistavaahan täällä on pikku ympyröineen. Ap:n kirjoitusta ymmärrän kyllä ja syitä ärtymykseen.

      • Sivistynyt?

        Vakuuttaakin kovasti tuo sivistyksen teeskentely. Kukaan vähänkin enemmän lukenut ei voi millään kirjoittaa kahdesti joensuulaista isolla alkukirjaimella.


      • ........
        Sivistynyt? kirjoitti:

        Vakuuttaakin kovasti tuo sivistyksen teeskentely. Kukaan vähänkin enemmän lukenut ei voi millään kirjoittaa kahdesti joensuulaista isolla alkukirjaimella.

        Juuri sinunlaisiahan tuo kritisoi.


    • ymmärrän yskän

      Otan kantaa nyt tähän kuumaan keskusteluun. Olen asunut täällä viisi vuotta ja vasta nyt olen päässyt "piireihin" sisään. Ihmiset ovat ehkä hiukan hitaampia kuin muualla, tai ainakin siellä mistä muutin tänne, mutta ystävällisiä. Tosin olen pannut merkille että ovat sitä vain ja ainoastaan silloin kun puhutaan heille tutuista aihealueista. Ehkä syynä siis mahdolliseen epäkunnioittavaan käytökseen löytyy tiedon puutteesta? Kaikkihan vaikenee jos ei tiedä aiheesta mitään. Se ei kuitenkaan välttämättä tarkoita että ihminen olisi ilkeä. Hän ei vaan omaa intellektuellisia kykyjä osallistua keskusteluun, saatika muuhun kanssakäymiseen mikä vaatii jonkinlaista pohjatietoutta. Mutta ainahan voi loistaa omalla tietämyksellään ja tienata oluset baarivisailuissa ;)

      • Kiitokset!

        Juuri näin!


    • mä lähden stadiin..

      Tyhmien city tää on. Kaikki vaan joukkopakoon....

      • ilo elää, really

        Ja se karmea konemainen tekonauru. Sillä joensuulainen täyttää kaikki ne kohdat, joissa normaaliälyinen sanoisi jotain pientä ja rakentavaa tästä maailmasta.


      • pam pamela
        ilo elää, really kirjoitti:

        Ja se karmea konemainen tekonauru. Sillä joensuulainen täyttää kaikki ne kohdat, joissa normaaliälyinen sanoisi jotain pientä ja rakentavaa tästä maailmasta.

        Että mä vihaan sitä myös. Ihme esittäjiä kaikki. Kieroja paskiaisia!


    • Leipäpappi

      Mistähän aloittaja muutti työn perässä Joensuuhun? Ilomantsista? Lieksasta? Nurmeksesta? Jostain muualta kulttuurin kehdosta ja sivistyneiden ihmisten parista?

      Lähtötiedot puuttuvat, että voisi kommentoida asiaa. Itse olen asunut suomessa 24:llä paikkakunnalla, enkä ole sivistyksessä huomannut mitään eroa eri paikkakunnilla. Ja sivistystä ei yhdelläkään paikkakunnalla tosiaankaan löydy ravintoloista ja niiden asiakkaista.

      • amen vaan

        Eihän tuo nyt väittänytkään että pelkästään baariloissa olisi ollu. Pappi joka ei osaa lukea tai ymmärrä lukemaansa?


    • Helsingissä usein

      Missähän vuokrakolossissa mahtaa aloittaja asua? Käy varmaan myös jossain räkäkuppilassa. Täällä minun alueella saa aina olla käsipystyssä kun naapureita näkee. Täällä kaupoissakin saa mitä ystävällisintä palvelua. Voin vakuuttaa, että on sitä käyty Helsingin kaupoissakin, jos ravintoloissakin eikä palvelu ole ainakaan parempaa. Ne stadilaiset naisetkin ovat mm. mummotunnelissa näitä elämänkolhimia pääosin. Entäs ne valtavat määrät juoppopummeja ja muita hörhöjä?

      • näkökantaa

        Kokemusta löytyy täältäkin ja sen pohjalta sanon että täällä hyväksytään känninen spedeily. Muualla ei niinkään.


    • Varmanasivistyny

      Joo kyllä yäällä on joka kolmas hullu ja joka toinen kusipää muuten vaan ja kateellinen piru. Kahenkymmenen vuoden kokemus. Mutta Hesasta muuttaneena voin sanoo että siellä on omahyvästä paskiaissakkia niin paljon ettei horisonttia näy. Joten sinne vaan takaisin alottaja, koti kutsuu. Länsi-Suomessa kaikki on taasen tolvanoita juoppohulluja, siks aikanaan sieltä lähdin. Pitäis varmaan ruveta siis örveltään kunno9lla pullon kanssa niin jaksais paremmin näitä täkäläisin pehmopäitä.

    • Hinkiläinen?

      Mikä se on se tsadilainen?

      • äo zero

        Jotenkin onnistuit tiivistämään kommentillasi sen mistä tässä on kyse: joensuulaisten tyhmyydestähän.


    • asustanutjoensuussa

      Joensuu on täynnä katkeria ja idiootteja juntteja sekä juoppoja. Elkää ihmeessä muuttako tänne. Jos haluatte sivistystä ja sosiaalisuutta niin ehdottomasti jonnekkin päin etelä suomea.

      • Onnettomia tapauksia

        Mikäli on rikas voi aivan hyvin muuttaa sinne Helsinkiin tai Espooseen ym. Köyhän kohtalo on karmea järkyttävissä vuokrakolosseissa Jakomäessä ym. Tavallinen ihminen ei saa ostettua järkialueilta asuntoa kun kovan työn jälkeen. Hörhöjen seassa on varsinkin lasten kanssa karmea asua. On näitä innokkaita muuttajia nähty vuosikymmenien ajalta ja merkittävä osa on nykyisin näitä lähiöjuoppoja, jos sitten ovat vielä elossa.


      • Onnettomia tapauksia
        Onnettomia tapauksia kirjoitti:

        Mikäli on rikas voi aivan hyvin muuttaa sinne Helsinkiin tai Espooseen ym. Köyhän kohtalo on karmea järkyttävissä vuokrakolosseissa Jakomäessä ym. Tavallinen ihminen ei saa ostettua järkialueilta asuntoa kun kovan työn jälkeen. Hörhöjen seassa on varsinkin lasten kanssa karmea asua. On näitä innokkaita muuttajia nähty vuosikymmenien ajalta ja merkittävä osa on nykyisin näitä lähiöjuoppoja, jos sitten ovat vielä elossa.

        Sitten jos joudut julkiseen liikennevälineeseen esim. metroon, pitää opetella ennakkoon suoraan eteen kohdistuva lasittunut katse. Yhtään ei voi kääntää päätään vaikka mikä raunio kävelee ohi - saattaa tulla piikki niskaan. Vaikka mitä järkkyä tapahtuu vieressä pitää vaan olla jäykkänä ja tuijottaa eteen. Tälläiset ohjeet on paikallisilta saatu ja onkin hyväksi havaittu. Tämän vuoksi siellä saatetaan hakata mummoa rauhassa bussissa ja kukaan ei puutu.


      • Älämitäänpuhu
        Onnettomia tapauksia kirjoitti:

        Sitten jos joudut julkiseen liikennevälineeseen esim. metroon, pitää opetella ennakkoon suoraan eteen kohdistuva lasittunut katse. Yhtään ei voi kääntää päätään vaikka mikä raunio kävelee ohi - saattaa tulla piikki niskaan. Vaikka mitä järkkyä tapahtuu vieressä pitää vaan olla jäykkänä ja tuijottaa eteen. Tälläiset ohjeet on paikallisilta saatu ja onkin hyväksi havaittu. Tämän vuoksi siellä saatetaan hakata mummoa rauhassa bussissa ja kukaan ei puutu.

        Joo viimeksikin kun erehdyin hymyilen vieruskaverille lähijunassa, meinasin joutua samoin tein uusiin naimisiin ja emännäksi Porin pulsulandiaan.


      • pois täältä

        Oiva esimerkki sivistyksen tasosta täällä. Mitäs mä sanoin...olin oikeassa!


    • Asenne ratkaisee

      Itse asuin Helsingissä 24 vuotta ja siellä useammassakin paikassa. Olen asunut myös muutamassa muussakin kaupungissa, myös ulkomailla. Helsinkikin on ihan hyvä paikka asua, jos säätää asenteensa kohdalleen. Palasin kuitenkin juurilleni itä-Suomeen, enkä ole kokenut suurempia vastoinkäymisiä täälläkään. Asiat hoituvat vain täällä hiukan eri tavalla. Ja ihmis-suhteetkin toimivat kaikissa paikoissa.

      Olen tullut siihen tulokseen, että kun ei suurin toivein takki auki toitota näkemyksiään, niin toimeen tulee. Suurimmat kolaukset saanevat nämä itseään esille tuovat meuhkaajat. Asuinpaikan arvostelijat paljastavat vain oman...?

      • käykää torilla

        Tyypillistä joensuulaista tyhmää ja lyhytnäköistä maisemaa tuot julki. Paikka on väkivaltainen ja täynnä epäkypsiä idiootteja ketkä eivät tiedä universaalista maailmanmenosta yhtään mitään.


      • Torilla käynyt
        käykää torilla kirjoitti:

        Tyypillistä joensuulaista tyhmää ja lyhytnäköistä maisemaa tuot julki. Paikka on väkivaltainen ja täynnä epäkypsiä idiootteja ketkä eivät tiedä universaalista maailmanmenosta yhtään mitään.

        Etköhän se idiootti ole sinä, kirjoituksesta päätellen ;)


      • puihin menit
        Torilla käynyt kirjoitti:

        Etköhän se idiootti ole sinä, kirjoituksesta päätellen ;)

        Ahistaako? :)


    • 4 + 9

      Muutama havainto:
      - kaikissa muissakin Suomi24:n kaupunkipalstoilla on tämänlaiset viestiketjut, joissa pahaa oloa tuntevat asukkaat haukkuvat asuinkaupunkiaan. Yleensä haukkujat ovat muualta muuttaneita.

      - asuin Joensuussa noin 15 vuotta, muutin muualta. Aluksi suurin piirtein vihasin paikkakuntaa usean vuoden ajan, mutta kun kävin asumassa välillä muualla ja palasin takaisin, huomasin Joensuussa olevan paljon sellaista hyvää, mitä ei välttämättä ole jokaisessa suomalaisessa kaupungissa: vireää opiskelija- ja kulttuurielämää, paljon urheiluseuroja, pieniä tapahtumia pitkin vuotta jne.

      - Joensuu alkoi myös kaunistua kovasti 90-luvulta lähtien. Jokivartta ja keskustaa on laitettu parempaan kuosiin ja vanhoja rakennuksia on kunnostettu. Tämä toi osaltaan viihtyvyyttä asumiseen.

      - ihmiset ovat suurin piirten semantyyppisiä mitä muualla Suomessa.

      - vaikka olen asunut nyt puolenkymmentä vuotta muualla, niin vierailen Joensuussa vähän väliä ja tykkään kaupungista kovasti. Varsinkin kesällä meno on lupsakkaa ja rentoa verrattuna suureen kaupunkiin, jossa tällä hetkellä asun.

      - uskon, että asuinviihtyvyys on mitä suurimmassa määrin kiinni omasta asenteesta. Sen olen oppinut itse kantapään kautta.

      • salaliittoteoria

        Kaikissa muissakin Suomi24:n kaupunkipalstoilla on sitten sinunlainen vastine myös.
        Lienetkö sinä siis kaiken tämän takana?


    • Myyntiyykki

      Itse suomea vuosikymmenet työni puolesta kiertäneenä,voin sanoa,kaikkialla asiallista ja mukavaa porukkaa,mutta pääkaupunkiseudulla ehkä vähemmän ,kuin muualla.

      • Tätä mieltä

        Mutta eikös se monelle tulee mieleen että pääkaupunkiseudulla on paljon muualta muuttaneita he ovat sitten varmaan asiallista ja mukavaa porukkaa ;)


      • näin on
        Tätä mieltä kirjoitti:

        Mutta eikös se monelle tulee mieleen että pääkaupunkiseudulla on paljon muualta muuttaneita he ovat sitten varmaan asiallista ja mukavaa porukkaa ;)

        Joensuulaiset ei ole koskaan ja missään olosuhteissa mukavaa porukkaa, saatika älykkäitä.


    • Kansankulttuuria!

      Haloo! Joensuussa parasta on just se ettei semmosta snobisakkia ole jotka jauhaa tylsää juttua jostain taiteesta tai höpökulttuurista. Parasta kulttuuria on kansankulttuuri eli kapakkajutut. Ja semmosta Joensuusta löytyy vaikkapa Pub Takataskusta keskustasta, Rantakylän parista ostarikapakasta sekä Niinivaaran Kolumbuksesta. Porukat ovat maanläheisiä, osaavat jutella säästä, päivänpolitiikasta, naisista, autoista ja muusta kotimaisesta yleisjutusta. Joku eliittitaide tai muu hyperkulttuuri; yöks! Ja se viina ja kalja ovat kaiken aa ja oo, se antaa potkua juttuihin ja vapauttaa turhasta jäykkyydestä.

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      2
      14861
    2. Aimee Dvorak

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 💋 ­­N­­­y­­­m­­f­o­m­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl02740429#AimeeDvorak 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋
      0
      3059
    3. Molly Graham

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 😍 ­­N­­­y­­m­­­f­­­o­­m­­a­a­n­i -> https://x18.fun/girl02277975#MollyGraham 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️
      Puhelimet
      0
      3055
    4. Rachelle Reynolds

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 🔞 ­N­­­y­­m­f­­­o­­m­­­a­­a­n­i -> https://x18.fun/girl03175674#RachelleReynolds 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Etelä-Savo
      0
      3055
    5. Becky Steele

      🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑 💋 ­­N­y­­­m­­f­­­o­­­m­­a­a­­­n­­i -> https://x18.fun/girl05250014#BeckySteele 🔞❤️💋❤️
      Arkkitehtuuri
      0
      3055
    6. Allison Queen

      🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒 ❤️ ­N­­­y­m­­­f­­­o­­m­a­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl07854217#AllisonQueen 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞
      Vedonlyönti
      0
      3054
    7. Pamela Orr

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 🍒 ­­­N­y­­m­f­­o­­­m­a­­­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl06055581#PamelaOrr 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
      Star Wars
      0
      3054
    8. Lakeisha Coleman

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 💋 ­­N­y­­­m­f­­o­­m­a­­­a­n­­i -> https://x18.fun/girl08105348#LakeishaColeman 🔞💋❤️💋❤️💋🔞
      Synnytys
      0
      3050
    9. Stephanie Love

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 ❤️ ­­N­y­­­m­f­­o­­m­­­a­a­­n­­­i -> https://x18.fun/girl01692207#StephanieLove 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Lappi
      0
      3046
    10. Nancy Taylor

      😍😍😍😋😋😋😋😍😍😍 ❤️ ­­­N­­­y­m­­­f­o­m­­­a­­­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl01560856#NancyTaylor 🔞💋❤️💋❤️💋
      Kauris
      0
      3044
    Aihe