Kyselkää kaikkee yläasteesta! :)

answers

Meen nyt ysille ja aattelin auttaa teitä tulevia seiskoja kun näyttää vähän siltä että osaa teistä jännittää yläasteelle meneminen. Kyselkää ihan mistä vaan, kiusaamisesta, koulupäivien pituudesta, bussimatkoista, mopotuksesta, ihan mistä vaan nyt sattuu olemaan kysyttävää. Vastaan tällasen ala-asteella kiusatun näkökulmasta pitkästi ja hyvin perustellusti!

92

1969

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • :-D

      no miten pitkä on pisin koulupäivä?

      • answers

        Pisin päivä mikä voi olla on 8-15 ellet jotenkin hanki itsellesi jälki-istuntoa :) Ei se tunnu mitenkään erityisen pitkälle, vaikka ala-asteella oot tottunutkin paljon lyhempiin


      • :-D
        answers kirjoitti:

        Pisin päivä mikä voi olla on 8-15 ellet jotenkin hanki itsellesi jälki-istuntoa :) Ei se tunnu mitenkään erityisen pitkälle, vaikka ala-asteella oot tottunutkin paljon lyhempiin

        oho odotin jotain 8-16 hahah :D meil oli viidennel ekaa kertaa 8-15 päiviä, joten ei se pahalta tunnu, huh.


      • ei ollu kivaa
        :-D kirjoitti:

        oho odotin jotain 8-16 hahah :D meil oli viidennel ekaa kertaa 8-15 päiviä, joten ei se pahalta tunnu, huh.

        meillä oli kyl 8-16 :D


      • bsalert
        answers kirjoitti:

        Pisin päivä mikä voi olla on 8-15 ellet jotenkin hanki itsellesi jälki-istuntoa :) Ei se tunnu mitenkään erityisen pitkälle, vaikka ala-asteella oot tottunutkin paljon lyhempiin

        Meillä oli 8-16 eli vaihtelee kouluttain


      • MeneeseiskalleJEEE!!<3
        answers kirjoitti:

        Pisin päivä mikä voi olla on 8-15 ellet jotenkin hanki itsellesi jälki-istuntoa :) Ei se tunnu mitenkään erityisen pitkälle, vaikka ala-asteella oot tottunutkin paljon lyhempiin

        Meillä pisin mahdollinen tulee kuulemma olemaan 9-14.15 tai 14.45.. En muistq kympi XD


      • Rhvssknvgfjpk
        answers kirjoitti:

        Pisin päivä mikä voi olla on 8-15 ellet jotenkin hanki itsellesi jälki-istuntoa :) Ei se tunnu mitenkään erityisen pitkälle, vaikka ala-asteella oot tottunutkin paljon lyhempiin

        Oon nyt seiskalla ja meillä on tiistaina koulua 8-16. D:


    • yläastepoeka (?)

      Miten tupakointi onnistuu koulussa?

      • No, ensinnäkin kun oot seiska niin olis hyvä lopettaa, siten saat parempaa mainetta (ja varmasti tiedät terveysvaikutuksetkin, uskoisin ainakin näin...)! Mutta meidän koulun tupakoivat oppilaat menevät koulun lähimetsään, eli juuri koulun rajojen ulkopuolelle. Jos tupakoit koulun rajojen sisäpuolella, oot kusessa jos joku näkee. Rajojen ulkopuolella ei ymmärtääkseni ole opeilla valtaa puuttua asiaan. Pidä tupakat visusti laukussa ettei aikuiset nää, muuten asiaa aletaan selvitellä.
        Ne selvittelyjutut sitten riippuu vähän koulusta ja siitä miten paljon opet välittää oppilaiden tupakoinnista


      • 1241413414
        answers kirjoitti:

        No, ensinnäkin kun oot seiska niin olis hyvä lopettaa, siten saat parempaa mainetta (ja varmasti tiedät terveysvaikutuksetkin, uskoisin ainakin näin...)! Mutta meidän koulun tupakoivat oppilaat menevät koulun lähimetsään, eli juuri koulun rajojen ulkopuolelle. Jos tupakoit koulun rajojen sisäpuolella, oot kusessa jos joku näkee. Rajojen ulkopuolella ei ymmärtääkseni ole opeilla valtaa puuttua asiaan. Pidä tupakat visusti laukussa ettei aikuiset nää, muuten asiaa aletaan selvitellä.
        Ne selvittelyjutut sitten riippuu vähän koulusta ja siitä miten paljon opet välittää oppilaiden tupakoinnista

        Valtuudet on, kiinnostus ei. Yläasteella opettajat ovat aineopettajia, eli oman tieteen maistereita. On jotain opo/musaope/ym. luusereita, mutta nekin AMK:in käyneet ja pedagogiset päälle. Eli siis 99% tapauksista niitä ei kiinnosta teidän tupakointi.

        Koulun alueella tupakoinnista taas tulee paskaa niskaan rehtorille ja se tietysti valuu hierarkkiaa alaspäin (ja lisääntyy maagisesti) muulle henkilökunnalle ja ohjeet on puuttua asiaan.

        Eli algoritmi on seuraava: Mene jonnekkin hevon vittuun puskan/seinän taakse ettei näy koulun pihalta/ikkunoista etkä aiheuta silmäsyöpää opettajille niin no fucks given.


      • answers2
        answers kirjoitti:

        No, ensinnäkin kun oot seiska niin olis hyvä lopettaa, siten saat parempaa mainetta (ja varmasti tiedät terveysvaikutuksetkin, uskoisin ainakin näin...)! Mutta meidän koulun tupakoivat oppilaat menevät koulun lähimetsään, eli juuri koulun rajojen ulkopuolelle. Jos tupakoit koulun rajojen sisäpuolella, oot kusessa jos joku näkee. Rajojen ulkopuolella ei ymmärtääkseni ole opeilla valtaa puuttua asiaan. Pidä tupakat visusti laukussa ettei aikuiset nää, muuten asiaa aletaan selvitellä.
        Ne selvittelyjutut sitten riippuu vähän koulusta ja siitä miten paljon opet välittää oppilaiden tupakoinnista

        Jos menee koulun ulkopuolelle tupakalle, niin saa huomautuksen tupakoinnista JA koulujen rajojen ulkopuolelle menemisestä.

        Lopeta se tupakointi, siitä on vain haittaa.


      • noonegivesafuck
        answers2 kirjoitti:

        Jos menee koulun ulkopuolelle tupakalle, niin saa huomautuksen tupakoinnista JA koulujen rajojen ulkopuolelle menemisestä.

        Lopeta se tupakointi, siitä on vain haittaa.

        me poltetaa aina kavereitte kaa ennen koulua bussipysäkillä, ja koulun jälkeen mennää aina siin lähel olevaa alikulkuu :D Ei opeja kinosta vaik siit ne ohi menee :D


    • jonne8

      Miten saa tyttöystävän ?

      • Ei ainakaan trollaamalla Suomi24:ssä :) :) :) :)


      • answers kirjoitti:

        Ei ainakaan trollaamalla Suomi24:ssä :) :) :) :)

        VITTU MULLA AINAKIN ON PALJON MUIJIA IHAN VAAN TROLLATTUANI SUOMI24:SSA ET ÄLÄ KUULE MINULLE RUPIA


    • 7+18

      kiusataanko yläasteella?

      • Varsinainen kiusaaminen on paljon harvinaisempaa yläasteella kuin ala-asteella. Pahan puhumista esiintyy siitäkin edestä, eikä siltä välty kukaan. Minustakin on puhuttu vaikka mitä, mutta jätän sen ihan omaan arvoonsa. Joka koulusta löytyy niitä paskaa jauhavia teinipissiksiä. Suhtaudu niihin juttuihin rennosti, koska yleensä ne teinipissikset on vaan kateellisia ja haluavat saada draamaa aikaan. Älä ala pahan puhumiseen mukaan, muuten voit saada pitkiä ja vihaisia tuijotuksia lissuilta vielä pitkään (toki se on lähinnä vaan huvittavaa):D
        Tietenkin jos koet, että sua loukataan ja se aiheuttaa sulle pahaa mieltä, asiaan pitää puuttua!


      • hobidee
        answers kirjoitti:

        Varsinainen kiusaaminen on paljon harvinaisempaa yläasteella kuin ala-asteella. Pahan puhumista esiintyy siitäkin edestä, eikä siltä välty kukaan. Minustakin on puhuttu vaikka mitä, mutta jätän sen ihan omaan arvoonsa. Joka koulusta löytyy niitä paskaa jauhavia teinipissiksiä. Suhtaudu niihin juttuihin rennosti, koska yleensä ne teinipissikset on vaan kateellisia ja haluavat saada draamaa aikaan. Älä ala pahan puhumiseen mukaan, muuten voit saada pitkiä ja vihaisia tuijotuksia lissuilta vielä pitkään (toki se on lähinnä vaan huvittavaa):D
        Tietenkin jos koet, että sua loukataan ja se aiheuttaa sulle pahaa mieltä, asiaan pitää puuttua!

        Parempi uskoa, että toi on totta, sillä itse yläasteen käyneenä voin kertoa, että siellä paskan puhumiselta ei selviä kukaan. EI KUKAAN.


      • 11+5
        hobidee kirjoitti:

        Parempi uskoa, että toi on totta, sillä itse yläasteen käyneenä voin kertoa, että siellä paskan puhumiselta ei selviä kukaan. EI KUKAAN.

        Älä muuta sano, sellaisia kusipäitä kaikki!


    • inhooOpee

      Mitä tehdä jos ei tykkää opettajasta?

      • Asian kanssa pitää vain pärjätä. Rankka totuus :D Yläasteella on niin monta opettajaa, ettei kaikista voi pitää. Parasta on, että yrität olla mahdollisimman mukava ja olla vittuilematta sille, niin se ei ota sua silmätikuks. Jos ope on hirvee tiukkapipo etkä sen takia tykkää siitä, yritä käyttäytyä vähän paremmin sen tunneilla vaikka kuinka ärsyttäis. Siitä on aika paljonkin hyötyä jos opettaja pitää sua kivana sitten kun saatte tokariin numeroita ;)


      • Sioita koulutukseen

        Jollet tykkää opettajista, niin vika on sinussa, yksi on väärässä ja loput oikeassa. Tyhmyyksissäsi kaivat maata jalkojesi alta. Olet matkalla kohti työttömyyttä ja köyhyyttä. Tarkasta kiireesti typerä asenteesi!


    • Ka8i

      Moi! Oon tuleva kasi. Jotkut sanoo, että kasi on kaikista helpoin :D Onko se totta?

      • Ei se helpoin oo, ja sitä paitsi opet painottaa sitä että kasi on TÄRKEIN. Kasilla monille iskee se "teinivaihe", tai silleen että nousee kusi päähän koska ei oo enää seiskana koulun pienin. Sillon numerot laskee monilla tosi paljon, eli muista kuitenkin lukea kokeisiin!:D Monilla kavereilla just laski numerot kasilla tosi paljon eikä ysillä enää ehtinyt nostaa niitä tarpeeksi, että pääsis haluamaansa lukioon. Ihan samalla tavalla tulee vaikeuseroa kuin minkä tahansa luokan välillä. Joka vuosi tulee vähän lisää haastetta :)


      • answers2
        answers kirjoitti:

        Ei se helpoin oo, ja sitä paitsi opet painottaa sitä että kasi on TÄRKEIN. Kasilla monille iskee se "teinivaihe", tai silleen että nousee kusi päähän koska ei oo enää seiskana koulun pienin. Sillon numerot laskee monilla tosi paljon, eli muista kuitenkin lukea kokeisiin!:D Monilla kavereilla just laski numerot kasilla tosi paljon eikä ysillä enää ehtinyt nostaa niitä tarpeeksi, että pääsis haluamaansa lukioon. Ihan samalla tavalla tulee vaikeuseroa kuin minkä tahansa luokan välillä. Joka vuosi tulee vähän lisää haastetta :)

        Toisaalta kasilla on helpompaa juurikin sen takia, että tuntee kaikki opettajat ja oppilaat. Ei ole enää nuorin, mutta ei myöskään vanhin eli ei tarvitse tehdä kaikkia ärsyttäviä juttuja.

        Kasilla oli kivaa ja helppoa! Toki jotkut aineet vaikeutuu, esim fysiikka muuttuu laskemiseksi.


    • HelppiiiiPliiiiissss

      Onko luokasta toiseen löytäminen kauheen vaikeeta? Jos en opikkaan paikkoja?

      • Itelleni ainakin oli, mutta seurailin kavereitani/luokkalaisiani ja aloin pikkuhiljaa muistamaan missä on mikäkin luokka. Menet siis vaan porukan mukana, ne luokkahuoneet oppii ekan viikon aikana suht hyvin :) Ei oo edes mahdollista että et oppis löytämään luokkiin! :)


      • ........

        ei ole. itse opin noin 2 viikossa kaikki luokat (mun koulus o yhteensä joku 60 luokka huonetta)


    • tuleva 7

      Millä tavoin kannattaa varautua ekaan koulu päivään, jos menee kouluun jostanei tunne ketään? Millaista porukkaa kannattaa vältellä, ja minkälaiseen porukkaan kannattaa hakeutua, että välttää mahdollisimman vähän paskanmyrskyjä yms.?

      • tuleva 7

        Eiku, mitäs mä kirjotin. Nii minkälaiseen porukkaan kannattaa hakeutua jos ei halua ongelmia yms.


      • tuleva 7 kirjoitti:

        Eiku, mitäs mä kirjotin. Nii minkälaiseen porukkaan kannattaa hakeutua jos ei halua ongelmia yms.

        Riippuu vähän, että onko luokkas jo jakautunut ryhmiin. Meillä pysyi nimittäin vanhat kaveriporukat suht samanlaisina. Mutta koska oot uusi, sun kannattaa vähän tarkkailla, että ketkä vaikuttaa kivalta ja ketkä "koviksilta". Vältä sellasia lissumaisia/kovismaisia porukoita, koska yleensä niistä kehittyy "laitosporukoita", eli ongelmanuoria:D Mee puhumaan sellasille mukavan oloisille ihmisille. Jos joku on kans uus ja se vaikuttaa sun mielestä kivalta, mee vaan rohkeesti puhumaan. Ekana päivänä löytyy puheenaiheita, koska ootte kaikki uusia. Ekana päivänä on kans vähän vaikea arvioida, että ketkä on huonoa seuraa, mutta kyllä se siitä alkaa pikkuhiljaa selviämään:) Pidä mieles avoimena!


      • 234234234

        Jos tutorit asian järjestävät opettajat eivät ole urpoja (usein ovat) niin kavereita tulee orientaatiossa. Eli heittelette palloja, "speed dating" ym. "turhaa" paskaa. Usko tai älä, mutta sellaisen jälkeen on ihan OK ja kannattaakin mennä juttelemaan vastakkaiselle sukupuolelle käytävällä.


    • hermostunut.

      Oon menossa kasille mutta voisitko vähän kertoa kasiluokan fysiikan tunneista, seiskan fysiikan kokeisiin luin enemmän kuin mihinkään kokeeseen oon aikasemmin lukenu ja sain silti surkean numeron, ja opettaja sanoi että kasiluokka on kaikista vaikein varsinkin fysiikan osalta ja vähän pelottaa että jos en selvinny seiskankaa fysiikast niin miten käy... Eli onko se oikeasti niin vaikeaa ja mitä siinä on? Onko siinä kauheesti jotain kaavoja ja laskemista sun muuta?

      • En ole se oikea vastaaja, mutta olen jo ylä-asteen lusinut. Kasilla tais olla meillä päin ainakin mekaniikkaa, joka on aikamoista kaavojen ja laskimen kanssa säätöä, jota taisitkin vihata. Voi myös olla, että teillä on lämpö-oppia, joka ei ole niin vaikeaa, mutta meille se tuli vasta ysillä. Voipi myös olla, että teille tulee jotain aivan muuta, mutta itse varautuisin mekaniikan kurssiin. Se on sitä kaavojen päähän pistämistä ja laskemista (mm. nopeus, kiihtyvyys ja paino laskuja). Kannattaa opetella kaikki suurreet tunnukset ja kaavat hyvin huolella niin pärjäät varmasti :)


    • pilvessä

      Mä oon 01 meen 7lk lle, meillä kaikki päivät kuulemma on vaan 8:10-14:10. Mulla oli viime vuonna viikkotunteja vaan 26 jos oot 01 nii oot onnekas.

      • eisammakoita

        Meil sanottii että seiskalla jouditaan leikkelee sammakoita jollaki veitsel. Itse INHOAN sammakoita todella paljon enkä koskisi isoon sammakkoon kepilläkään. Ei kai muitakaan (esim kalojen) sisäelimien tutkiskelua tule?


    • Sjkslalsksjdlsls

      Seiskalla meillä ei ainakaa leikelty sammakoita :o leikattiin vaan kerran kaloi

    • Me leikattiin seiskalla kaloja, kasilla ei mitään ja ysillä kuulemma leikellään sian sisäelimiä, nam...

      • Kalaleikeee

        Meillä 7. luokalla tutkittiin kalan sisälmyksiä, mutta ope sanoi että ei ole pakko osallistua jos ei oikeasti kestä sen näkemistä. Pari tyyppiä poistu luokasta...


    • helppps

      Miten mä selviän siitä ?? mua pelottaa ! en nukkunut yhtään viime yönä kun vaan mökötin ja murehdin :( mua on kiusattu joka luokalla ja huomenna eka päivä :((

      • Kasille menossa pian

        No se "leikkaamisoperaatio" tapahtuu yhtenä tai parina useampana tuntina joten etköhän sinä pari kalanperkausta kestä. Meillä ei vielä seisomalla kaloja leikelty mutta (kaupan) rapuja tutkittiin ja sitten avattiin. Kiusaaminen vähenee yleensä yläkoulussa.


      • Kasille menossa pian
        Kasille menossa pian kirjoitti:

        No se "leikkaamisoperaatio" tapahtuu yhtenä tai parina useampana tuntina joten etköhän sinä pari kalanperkausta kestä. Meillä ei vielä seisomalla kaloja leikelty mutta (kaupan) rapuja tutkittiin ja sitten avattiin. Kiusaaminen vähenee yleensä yläkoulussa.

        Autocorrect laitto tohon "seisomalla", tarkoitin "Seiskalla"


      • Sori kun en huomannut viestiäsi aiemmin! Ihan ykkösenä, älä kyyristele siellä koulussa vaan näytä itsevarmalta (älä kuitenkaan ylimieliseltä), vaikka et olisikaan. Mulla itelläni loppu kiusaaminen kuin seinään, kun pääsin seiskalle ja yksinkertaisesti vaan esitin, että olen sinut itseni kanssa. Kiusaajat vaan lopetti, kun aloin näyttämään siltä, ettei niiden paskapuheet kiinnosta. Etsi sellasia avaramielisiä ja mukavia ihmisiä sieltä luokalta ympärilles, ja yritä rohkeesti vaan tutustua. Tiedän, että luokkalaisiin on vaikeaa tutustua, kun sut on lytätty ala-asteella ihan maahan. Voisitko kertoo että miten sua on kiusattu ja miks nii voisin auttaa ehkä hieman paremmin?:)


      • c: Girl :3
        answers kirjoitti:

        Sori kun en huomannut viestiäsi aiemmin! Ihan ykkösenä, älä kyyristele siellä koulussa vaan näytä itsevarmalta (älä kuitenkaan ylimieliseltä), vaikka et olisikaan. Mulla itelläni loppu kiusaaminen kuin seinään, kun pääsin seiskalle ja yksinkertaisesti vaan esitin, että olen sinut itseni kanssa. Kiusaajat vaan lopetti, kun aloin näyttämään siltä, ettei niiden paskapuheet kiinnosta. Etsi sellasia avaramielisiä ja mukavia ihmisiä sieltä luokalta ympärilles, ja yritä rohkeesti vaan tutustua. Tiedän, että luokkalaisiin on vaikeaa tutustua, kun sut on lytätty ala-asteella ihan maahan. Voisitko kertoo että miten sua on kiusattu ja miks nii voisin auttaa ehkä hieman paremmin?:)

        Moi. :) Mä en tiiä onko joku kysynyt tätä täällä palstalla aikaisemmin, mutta siis se kysymys on että miten saada kavereita yläasteella? Mun luokalle just kävi silleen että luokalle ei tullut KETÄÄN tuttua tyyppiä, ja siis mä oon hirveen ujo. :/ Ajattelin että mä aloitan vähän niinku "uuden elämän" yläasteella ja etin parempia kamuja mitä mulla ala-asteella oli, koska ne vanhat kamut oli tosi kusipäitä. :D Mutta toivottavasti vastaat...


      • c: Girl :3 kirjoitti:

        Moi. :) Mä en tiiä onko joku kysynyt tätä täällä palstalla aikaisemmin, mutta siis se kysymys on että miten saada kavereita yläasteella? Mun luokalle just kävi silleen että luokalle ei tullut KETÄÄN tuttua tyyppiä, ja siis mä oon hirveen ujo. :/ Ajattelin että mä aloitan vähän niinku "uuden elämän" yläasteella ja etin parempia kamuja mitä mulla ala-asteella oli, koska ne vanhat kamut oli tosi kusipäitä. :D Mutta toivottavasti vastaat...

        Oon ehkä väärä ihminen vastaamaan tähän... Oon itekkin kauheen ujo, ja mun kaveriporukka pysy samana kuin ala-asteella. Oon toki tutustunut muutamaan ihmiseen jonkin verran.

        Kavereiden saamiseen ei oo mitään tiettyä ohjetta. Jos sun luokalla on joku kiva porukka tai tyyppi, mee rohkeesti puhumaan tuntia ootellessanne ja niissä ryhmäytymisleikeissä pyri olemaan sosiaalinen. Kun teillä on esim, ryhmä/paritehtäviä, älä puhu silleen hiljaa ja ujosti vaikka se tuntuiskin parhaalta vaihtoehdolta siinä tilanteessa. Näytä oma persoonas mahdollisimman hyvin ja kerro mielipitees jos teiltä kysytään kysymyksiä.

        Tais olla aika surkee avustus, mutta parempaan mä en pysty :D


    • pilvessä

      Onko ysillä enemmän viikko tunteja kuin seiskalla?

      • mievaa3

        Meijän koulussa kaikilla on sama tuntimäärä :)


      • mievaa3 kirjoitti:

        Meijän koulussa kaikilla on sama tuntimäärä :)

        En usko että on sen enempää :)


    • hellps

      Kiitti neuvosta ja yleensä se on semmoista että jotai pottuillaa, en osaa nyt sanoa esimerkkiä, mut joskus joku kaiveli mun repustakin suosikki-lehden jossa oli Michael Jackson kannessa poseeraamassa kun juttelinopelle nii ne rupes siitäkin inisemään että mä tykkään siitä

    • helpps

      Ja joka päivä paasataan että mun vaatteet on vaan päivä päivältä rumenmat

      • Mulla on sulle hyviä uutisia! Tollasta ei tapahdu enää yläasteella. Mulla kiusaaminen oli kans just tollasta, että mun idoleista valitettiin, ulkonäköä haukuttiin ja vittuiltiin oikeastaan kaikesta mitä tein. Yläasteella loppu tuollanen oikeestaan kokonaan! Tottakai joskus JOKAISELLE sanotaan jotain tökeröä, mutta ei mitään säännöllistä pottuilua enää ole. Apua, mulle tuli ihan hassu fiilis kun oon hirmu ilonen sun puolesta :o


    • Emo_girl_

      Mitä mieltä muut on on emoista/sceneistä?

      • Tää riippuu ihan siitä, miten se emous/sceneys näkyy. Ei niistä oikeestaan mitään erityistä mieltä olla, jos se tyyli on vielä järkevyyden rajoissa. Siinä vaiheessa kun hiukset on laitettu niin, ettei silmiä enää näe (perustuu tositapahtumiin...), nii kyllä tulee saamaan huvittuneita katseita osakseen. Meidän koulussa ei oo ollut muita emoja kun ne pari tyttöä, jotka kulkivat sokeina käytävillä, niin en oikein tiiä.


    • muur-ahaisleijona

      Yläasteella ilmaantuu kuin sieniä sateella sellaisia kusipäitä, jotka yrittävät kaikin keinoin ärsyttää toisia erityisesti tunneilla, tökitään kynällä selkään jne.
      Opettajat eivät tee asialle mitään.
      Jos ryhtyy vastatoimiin, opettaja saatta puuttua peliin jolloin tuleen ongelmia, tai se ainakin vain villitsee näitä kusipää-ärsyttäjiä.
      Pitää siis vain olla kuin ei huomaisikaan, mutta se myöskin vain innoittaa K-Ä:itä jatkamaan ärsyttämistä (kokemuksen ääni).

      Onkos kenelläkään minkäänlaisia konsteja tälläisten henkilöiden varalle?
      mahdolliset neuvot kiinnostaisivat kovasti.

      • Huomenna seiskalle menev

        Mua jännittää tosi paljo seiskaluokka :/ just et aletaaks mua kiusaamaa...käytän pyöräilykypärää nii pelkään et joku alkaa valittamaa siitä.ja sitte jos joku vaik sanoo siel jostain esim vaatteista nii onko parempi vaa kattoo eteepäin ja esittää ettei kuullu vai sanoo et kiitos,samoin tai jotain muuta "servausta"?ja siitä mopotuksesta nii eikai nykyaikaan oo mitää et työnnetää pää vessanpönttöö tai muit "rituaaleja"?ja kai se mopoks huutelu sitte loppuu jossain vaihees ettei sitäkää tarvii kuunnella koko seiskaluokkaa xd?


      • Huomenna seiskalle menev kirjoitti:

        Mua jännittää tosi paljo seiskaluokka :/ just et aletaaks mua kiusaamaa...käytän pyöräilykypärää nii pelkään et joku alkaa valittamaa siitä.ja sitte jos joku vaik sanoo siel jostain esim vaatteista nii onko parempi vaa kattoo eteepäin ja esittää ettei kuullu vai sanoo et kiitos,samoin tai jotain muuta "servausta"?ja siitä mopotuksesta nii eikai nykyaikaan oo mitää et työnnetää pää vessanpönttöö tai muit "rituaaleja"?ja kai se mopoks huutelu sitte loppuu jossain vaihees ettei sitäkää tarvii kuunnella koko seiskaluokkaa xd?

        En oo koskaan törmänny sellaseen, että vasta yläasteella alettas ketään kiusaamaan ihan tosta noin vaan. Älä siis siitä huoli! Ei pyöräilykypärän käytöstä auota, niin tehdään korkeintaan ala-asteella. Mietin vaan että mistä te uudet seiskat ootte saanu tollasta päähänne, kun aiheesta on monia keskustelujakin..:D
        No jos joku haukkuu sua päin naamaa niin helpointa on: A) et ole kuulevinasi ja unohdat koko paskan B) Sanot jotain "olipas hauskaa" "nyt meni tunteisiin" tai jotain niin sanottua servausta. Tosin hyvin toimii ihan vaan se, että käännyt kattomaan sitä puhujaa silmiin ja näytät sillee katseellas ettei sua kiinnosta, eikä niitten sanat satuta sua.
        Ikävä nyt pilata kaikkien peruskoulun päättäneiden kusetus, mutta se mopotus on pelkkää pelottelua. Ei sitä nykyään tapahdu missään.


      • Ihan ekana, ne kaikkien rakastamat kusipäät ettii sellasia ihmisiä, joista ne tietää saavansa reaktion aikaan

        Ite hoidan tollaset tapaukset yksinkerasesti vaa silleen, että käännyn kattomaan sitä ärsyttäjää silmiin, sanon "onko pakko" jne ja katon silleen vähän huvittuneesti (mutta tyynenä!) ja ja käännyn takas tehtävieni pariin. Jos se vielä jatkaa, siirrän tuolia/pulpettia sen verran ettei se ylety muhun.
        Ne ärsyttäjät haluaa saada aikaan jonkun reaktion jotta ne voi sitten sen parhaan kaverinsa kanssa hihittää ja hokee "ei vittuuuu" tai jotain vastaavaa paskaa. Sä oot niiden yläpuolella sillon kun pysyt tyynenä, pyydät lopettamaan ja katsot niitä kuin ne olis jotain pikkulapsia (niin kuin ne älykkyydeltään onkin...)

        Niin kauan kun et flippaa tai valita opettajalle (eli et anna niiden haluamaa reaktiota), ne jättää sut ennemmin tai myöhemmin rauhaan

        Tää on toki hieman tapauskohtaista, mutta kyllä sä löydät keinon hiljentää sellaset lapselliset teinit :)


      • answers kirjoitti:

        Ihan ekana, ne kaikkien rakastamat kusipäät ettii sellasia ihmisiä, joista ne tietää saavansa reaktion aikaan

        Ite hoidan tollaset tapaukset yksinkerasesti vaa silleen, että käännyn kattomaan sitä ärsyttäjää silmiin, sanon "onko pakko" jne ja katon silleen vähän huvittuneesti (mutta tyynenä!) ja ja käännyn takas tehtävieni pariin. Jos se vielä jatkaa, siirrän tuolia/pulpettia sen verran ettei se ylety muhun.
        Ne ärsyttäjät haluaa saada aikaan jonkun reaktion jotta ne voi sitten sen parhaan kaverinsa kanssa hihittää ja hokee "ei vittuuuu" tai jotain vastaavaa paskaa. Sä oot niiden yläpuolella sillon kun pysyt tyynenä, pyydät lopettamaan ja katsot niitä kuin ne olis jotain pikkulapsia (niin kuin ne älykkyydeltään onkin...)

        Niin kauan kun et flippaa tai valita opettajalle (eli et anna niiden haluamaa reaktiota), ne jättää sut ennemmin tai myöhemmin rauhaan

        Tää on toki hieman tapauskohtaista, mutta kyllä sä löydät keinon hiljentää sellaset lapselliset teinit :)

        Tää viesti oli siis nimimerkille "muur-ahaisleijona" ;)


      • 235235235
        answers kirjoitti:

        Ihan ekana, ne kaikkien rakastamat kusipäät ettii sellasia ihmisiä, joista ne tietää saavansa reaktion aikaan

        Ite hoidan tollaset tapaukset yksinkerasesti vaa silleen, että käännyn kattomaan sitä ärsyttäjää silmiin, sanon "onko pakko" jne ja katon silleen vähän huvittuneesti (mutta tyynenä!) ja ja käännyn takas tehtävieni pariin. Jos se vielä jatkaa, siirrän tuolia/pulpettia sen verran ettei se ylety muhun.
        Ne ärsyttäjät haluaa saada aikaan jonkun reaktion jotta ne voi sitten sen parhaan kaverinsa kanssa hihittää ja hokee "ei vittuuuu" tai jotain vastaavaa paskaa. Sä oot niiden yläpuolella sillon kun pysyt tyynenä, pyydät lopettamaan ja katsot niitä kuin ne olis jotain pikkulapsia (niin kuin ne älykkyydeltään onkin...)

        Niin kauan kun et flippaa tai valita opettajalle (eli et anna niiden haluamaa reaktiota), ne jättää sut ennemmin tai myöhemmin rauhaan

        Tää on toki hieman tapauskohtaista, mutta kyllä sä löydät keinon hiljentää sellaset lapselliset teinit :)

        Kerran yksi tyyppi tökki huppariani punaisella permament tussilla ja siihen jäi jälki. Tunnin loputtua kaveri lensi pulpetin yli ja käytävällä meinasi lentää portaat alas. Ei enää istunut viereen vaan vittuili loppuvuodet käytävillä/luokan toisesta päästä.

        Tai ihan rohkeasti valitat opettajalle tunnin jälkeen koulukiusaamisesta, jos ei reaktiota tule niin sitten toiselle opettajalle/opolle/luokanvalvojalle ja jos siltikään ei auta niin rehtorille. Sen jälkeen iltalehteen kommenttia niin silloin iskee paska tuulettimeen ja runtua tulee kaikille : D


    • NONIIN KAIKKI TÄLLE PALSTALLE EKSYNEET
      ---------------------------------------------------------------
      ---------------------------------------------------------------

      Suurimmalla osalla alkaakin koulu tänä aamuna tai lähipäivinä, joten teen teille tällaisen pienen "yläasteen selviytymisoppaan". Tähän alle listaan pari perusjuttua, joiden avulla pääsee oikein hyvin alkuun yläasteella :) Vastailen täällä teille vielä tän koulujen alkuhuuman läpi, jos teiltä enää vaan sattuu löytymään kysyttävää!

      -Pysykää puhtaina. Tää on kaikista tärkein, eli muistakaa käydä suihkussa! :)

      -Älkää alkako hirveiksi draamakuninkaiksi/kuningattareiksi. Pysykää omalle itsellenne uskollisina, älkää muuttuko kusipäiksi vaikka jotkut muut ympärillänne muuttuvat :)

      -Muistakaa kaiken hauskan lisäksi opiskella!

      -Älkää kiusatko!!

      -Älkää alkako polttamaan vaan koska teidän kaveritkin polttaa. Tupakasta on oikeasti vaikeaa päästä eroon, varsinkin jos koko ystäväpiirisi on peräisin tupakkapaikalta.

      -Tytöt, ihan rauhassa sen meikin kanssa. Pikimustat viivakulmakarvat ja meikkivoiderajat ovat viimeinen asia, mitä haluatte naamaanne

      MUISTAKAA
      ----------------
      ei se yläaste ole niin pelottava paikka mitä te luulette. Tälläkin palstalla ollaan käsitelty vain kaikkia yläasteen ikäviä puolia. Kun te siirrytte yläasteelle, te saatte paljon uutta vapautta, uusia kavereita ja kaikkia uusia kivoja juttuja tehtäväksi. Te opitte niiiiin paljon itestänne, ja kivana bonuksena teijän oma tyyli alkaa kehittyä.
      Nyt vaan pysytte rohkeina ja avoimina kaikille uusille jutuille!

    • 12+7

      Tää on hyvä aihe :) onko köksä kamalaa jos on hirvee ja peeaa ryhmässä tyttö

      • Kotsa on tosi kivaa ryhmästä riippumatta! Sitä paitsi ryhmiä vaihdellaan välillä


    • Häviäjä.

      Tuli kyllä masentuntu olo tätä lukiessa. Joillakin tosiaan yläaste menee ihan kivasti ja pystyy säilyttämään positiivisen elämänasenteen kuten aloittaja. Itselläni yläaste oli 3 vuotta täyttä helvettiä, vaikka optimoin kaiken mahdollisen pärjätäkseni. Menetin statukseni, kaikki ystäväni ja kunnioitukseni. Aivan uskomattoman ahdasmielinen tunnelma koulussa päivästä toiseen. Keskitasoa tai sitä alempiarvoinen tyyppi ei yksinkertaisesti saa erottua joukosta.

      Noh, lukiossa meininki muuttuu ja minä hankin kunnioituksen ja kaverit takaisin armottomalla punttitreenillä. Muutuin parissa kolmessa vuodessa noin tuhannen treenitunnin aikana heikosta rääpäleestä isoksi ja vahvaksi. Oliko vaivan arvoista? Mielestäni oli. Minulla ei ollut mitään muuta mahdollisuutta selvitä. Toki arvet traumaattisesta yläasteesta jäi ikuisesti.

      Onnea kaikille yläasteelle siirtyville. Sitä tarvitsette. Mutta vaikka kuinka kaikki menisi pieleen, niin se on vain kolme vuotta kestävä koulu. Ja ysiluokalla tilanne saattaa jo helpottaa.

      • sta'

        itsellänikin yläkoulusta melkein vain huonoja muistoja.. kiusaaminen jatkui, ja kaikki luokan tytöt oli pissiksiä jotka tupakoi eikä välittäny koulusta ollenkaan. eli ei ollu montaa ystävää, aika yksinäistä oli välillä.


      • sta' kirjoitti:

        itsellänikin yläkoulusta melkein vain huonoja muistoja.. kiusaaminen jatkui, ja kaikki luokan tytöt oli pissiksiä jotka tupakoi eikä välittäny koulusta ollenkaan. eli ei ollu montaa ystävää, aika yksinäistä oli välillä.

        En halua pelotella seiskalle meneviä näillä kauhukokemuksilla. Vaikka mulla onkin "positiivinen elämänasenne" se pätee vaan näihin yläasteen kusipäihin, jonka takia keskustelun aloitinkin. Itsetunnon sun muiden juttujen kanssa on mullakin ollut tosi vaikeeta ton ala-asteen jälkeen ja ulkonäköpaineet on sietämättömät, kun en oo mistään kauneimmasta päästä. Yritän kuitenkin painottaa tässä keskustelussa, ettei siellä yläasteella oo niin kauheeta, koska suurimmalle osalle se on ihan hyvää aikaa. Niiden hyvien puolien tietäminen onkin aika oleellista yläasteelle siirtymisessä, jottei oo siellä ekana päivänä ihan kuset housussa.

        Ikävä että teillä on mennyt yläaste niin huonoissa merkeissä! :/


    • seiskaaa

      mitä mun kannattais puhuu mun luokkalaisille? ihan uus luokka, oon tutustunu yhtee tyttöö kunnol ja muihin kaheksaa sillee et niittenkaa voi puhuu, mut en kuitenkaa tunne niit. Jätkät on taas sellasii et ne hengaa yhes porukas, siel ei vissii tytöt ja pojat oo koskaa ollu yhessä (ne kaikki muut tuli samalt luokalt ala-asteelt joten tuntee toisensa). Ruotsintunnil mut laitettii istuu yhen jätkän kaa mut sit ku on jotain parijuttui ni ei oikeestaa tehä mitää :D tuunkohan koskaa tutustuu niihin kaikkii? miten voisin tutustuu?

      • Kyselet kaikkia koulujuttuja ja sit ihan peruskysymyksiä, esim mitä ne harrastaa ja näin. Kyllä teillä alkaa löytyä puheenaiheita kaikista tutuista ja silleen sitten pikkuhiljaa.
        Kässässä tutustuu kaikkiin ihan parhaiten, koska yleensä kaikki käy siellä ihan ylikierroksilla :D
        Ei oo ees mahollista ettet tutustuis niihin kaikkiin. Kyllä viimestään jouluun mennessä ootte ihan toisiinne tottuneita ja keskustelu sujuu hyvin. Sitten kun meette ysille, niin suurin osa niistä tuntuu jo ihan toiselta perheeltä! Eli ei sen suhteen mitään huolia :)


    • tuleva7(sama tyyppi)

      Elikkäs juu.. Yläaste alko kivasti, mut nyt mietin et miten vältyn esim. huumeilta, alkoholilta, mahdolliselta raiskaukselta aja ns. bileiltä? Elikkä kaverit bilettää, ja siis ne on mulle tärkeit kavereit.

      • Jos sulle tarjotaan huumeita ja alkoholia, sanot yksinkertaisesti "ei". Jos jankuttavat jatkat vaan sen "ei" hokemista ja sanot ettet halua juoda/käyttää ja että osaat pitää hauskaa ilmankin. En tiiä miten raiskaus liittyy kouluun ja muutenkaan siinä asiassa en osaa neuvoa.
        Kyllä sä voit kavereiden kanssa käydä bileissä, mutta omalla vastuulla. Voi siellä olla hauskaakin, riippuu vähän että minkäluontoiset ne bileet on. Pysyt selvinpäin ja vastuullisena niin eiköhän se siitä. En kuitenkaan rohkaisis sua menemään bileisiin (elleivät oo ihan rauhalliset juhlat kaverusten kesken, ei käsistä riistäytyneet kotibileet), koska niistä harvemmin seuraa mitään hyvää!:) Oot kuitenkin aika nuori vielä, etkä varmaan halua muistella mitä kaikkee noloa on tullut bileissä tehtyä. Yleensä niihin bileisiin liittyy myös poliisit (jos jäät kii nii sossut ilmestyy kuvioihin -->joudut laitokseen asumaan), joten helpointa on vain pysyä bileistä poissa ja nähdä kavereita ihan muissa merkeissä!


    • harmivaa

      Mulla ainakin meni kössä hirveesti.Eräs tyttö jota vihaan niin tuli samaan ryhmään sattumalta.Kokoajan moitti ja nauroi jos en osannu ja pisti tahalleen pyyhkiin turhaan pöytää eikä tehnyt itse mitään ja välkällä sanoi että oon ihan tollo,muille tytöille sanoi siis ja tahallaan kovalla äänellä että kuulisin varmasti eli 7 lk tulee olemaan kidutusta moisen pskapään kanssa..

    • tuleva7

      Elikkäs nää bileet on sellaset joitten pitäjää en tunne.. mun kaverit vaa sano et menee joihinki bileisii ja tuunko mukaa.. Ja näihi bileisii kuuluis alkoholi ja muu sellane sekoilu... Ja siis raiskaus nyt ylipäätäsä nyt liitty niihin bileisiin..

      • Älä mee. Bileitä tulee ja menee, ja nää kyseiset juhlat kuulostaa tosi hämäriltä ja turvattomilta. Mieti; sinutkin on sinne kutsuttu vaikka pitäjä ei tunne sua, joten sinne on tulossa enemmänkin "kuokkavieraita"= hallinnasta karanneet kotibileet. Varmaan tulee poliisitkin käymään visiitillä, joten säästyt paljolta. Et muutenkaan vaikuta sellaselta teiniltä, joten pysy järkevänä. Ei ne kaveris sun luota mihinkään karkaa jos jäät yhdistä juhlista paitsi!:)


    • 6a 123

      Onko vakavia seurauksia jos tappeelee.?

      • Riippuu tappelusta mutta ainakin joutuu puhutteluun, suurella todennäköisyydellä jälki-istuntoon ja saatetaan joissain tapauksissa erottaa koulusta


    • noloin tyyppi

      Miten pääsen tästä tavasta eroon ? Joku vammanen poika taputtaa mun lähellä ja mulla tietysti värähtää silmät ja mulla on semmonen pelokas ilme ja kaikki nauraa ketkä näkee sen :( miten pääsen tästä "säikyydestä" eroon ?

      • Mä oon tosi pahoillani mut en osaa tämmösissä jutuissa auttaa :/


    • 15+18

      okei ei se mitään, se olikin hankala kysymys mut voin kysyy vanhemmalta .)

    • nob

      Luin alun ja kouluajat vaihtelevat omassa koulussa joka päivä ysiin asti koulua on vain 6 tuntia. Ellei ole jälkkää tai tukiopetusta. Joten joten..

    • Liikkapelottaa13

      Minkä laisia on liikunta tunnit seiskalla? Onko sitä kaikkien kauhistelemaa paritanssia tai uintia ja miten selvisit niistä jos niitä nyt sattui olemaan? Jos oli pari tanssia määräsikö opettaja parit vai saiko itse päättää?

      • Ihan perus liikkaa (koripalloo, pesistä, sählyä, ihan norm). Teillä on niitä venyvyystestejä jne 2 kertaa vuodessa ja kaikki oottaa niitä ihan kauhuissaan vaikka ne on iha rentoja ja näi. Paritanssia on suunnilleen kahen liikuntatunnin verran lukuvuodessa (sitä on ymmärtääkseni joka koulussa) ja älkää vaan alkako sipitelemään kavereillenne parien jaossa että "hyi ton kanssa en haluu mennä siis yäk" koska se on tosi lapsellista ja siitä tulee toiselle tosi paska fiilis. Ite tein sen virheen sillon pentuna ja hävettää ihan kamalasti edelleenkin. Parit vaihtuu yleensä muutaman kerran siinä tanssien vaihtuessa.
        Uinti kuuluu kans ihan perus liikuntaan, ja jos et siihen osallistu, voit saada liikunnan numeroksi korkeintaan 7. Esim meillä sitä on 4 kertaa vuodessa. Sitäkin jännitätte ihan turhaan, hoidatte sen anta pois mukisematta ja sillä selvä. Siitä ei sen enempää tarvitse sitten murehtia.

        Oon tosi surkee liikassa, koska oon tosi kömpelö ja epävarma, mutta meen tunneille "asenteella" ja siitä saa opettajalta plussaa. Osaamisella ei ole niin väliä, kunhan oot reippaasti ja hyvällä mielellä mukana peleissä, vaikket kaikkea osaiskaan!:)


      • Minätaas13
        answers kirjoitti:

        Ihan perus liikkaa (koripalloo, pesistä, sählyä, ihan norm). Teillä on niitä venyvyystestejä jne 2 kertaa vuodessa ja kaikki oottaa niitä ihan kauhuissaan vaikka ne on iha rentoja ja näi. Paritanssia on suunnilleen kahen liikuntatunnin verran lukuvuodessa (sitä on ymmärtääkseni joka koulussa) ja älkää vaan alkako sipitelemään kavereillenne parien jaossa että "hyi ton kanssa en haluu mennä siis yäk" koska se on tosi lapsellista ja siitä tulee toiselle tosi paska fiilis. Ite tein sen virheen sillon pentuna ja hävettää ihan kamalasti edelleenkin. Parit vaihtuu yleensä muutaman kerran siinä tanssien vaihtuessa.
        Uinti kuuluu kans ihan perus liikuntaan, ja jos et siihen osallistu, voit saada liikunnan numeroksi korkeintaan 7. Esim meillä sitä on 4 kertaa vuodessa. Sitäkin jännitätte ihan turhaan, hoidatte sen anta pois mukisematta ja sillä selvä. Siitä ei sen enempää tarvitse sitten murehtia.

        Oon tosi surkee liikassa, koska oon tosi kömpelö ja epävarma, mutta meen tunneille "asenteella" ja siitä saa opettajalta plussaa. Osaamisella ei ole niin väliä, kunhan oot reippaasti ja hyvällä mielellä mukana peleissä, vaikket kaikkea osaiskaan!:)

        Kiitos paljon vastauksesta!:)


    • 1234567890

      Missä voi harrastaa seksiä toisen oppilaan kanssa?

      • answers '

        Nooh ite ainaki viimevuonna ihan vaa koulun vessassa :D


      • answers ' kirjoitti:

        Nooh ite ainaki viimevuonna ihan vaa koulun vessassa :D

        Onpas hauskaa, siellä kellonajasta päätellen sama ihminen vastaillut kuin kysymyksen kysynytkin..?


    • Olen 98

      Mun on kyl pakko kommentoida tähän väliin. Kaikki nää vastaukset ei päde joka kouluun. Kaikissa kouluissa on oma kulttuurinsa yms. Nii et voi sanoa että ylä asteella ei esim. kiusata. Nää kaikki jutut on ihan koulu kohtasia et näihin kysymyksiin ei voi suoralta kädeltä vastata

      • Joo no tää perustuu mun kokemuksiin ja siihen mitä oon muista kouluista kuullu :/


    • cryier

      Mitä mä voin tehdä?? Mä myöhästyn joka tunnilta, mua nauretaan ja kiusataan.Mun äiti on ope ja opettaa mulle äikkää jopa mut aika säälittävä ope melkeen kun sanoo vaan : "Hoida ne kiusaamisjutut ite sillä mä en kehtaa että älkää naurako mun tyttärelle" koska oot mun tytär" tänäänkin mä tulin itkien kotiin vaikka se kuulostaakin nololta vähän mut mä haluun kohta vetää ranteet auki, en kestä, tätä oikeesti, mua on kiusattu 6 vuotta mä vihaan niin paljon Miiaa ja Marikaa, ne pilaa mun elämän :'( tää seiska on kauhee luokka ja pitäis kestää vielä 3 vuotta,apua

      • Tuu mun sähköpostiin ([email protected]) kertomaan vähän tarkemmin, haluan ihan oikeesti yrittää auttaa sua KUNNOLLA sillä pienellä osaamisella mitä mulla on. Tee vaikka joku feikkisähköposti itelles ja ota sen kautta muhun yhteyttä, jos haluut että puhutaan anonyymisti!


    • 11+7

      Oke, laitoin viestiä :)

    • 11+7

      Oke, laitoin viestiä :)

    • youtlot

      Mua vähän jännittää köksä kun oon huono siinä, en oo vielä kertaakaan kokannut. Miten köksäs sit pärjään?

    • crcilia

      Mulla on huomenna paritanssit. Miten selviin siitä? Kitos !

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1866
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      48
      1628
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1564
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1507
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1495
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1405
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1306
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1163
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1128
    Aihe