Puhujatkin ovat syntisiä

mutta voiko olla mahdollist...

että puhuja elää salaista kaksoiselämää, sanotaan nyt vaikka esimerkkinä alkoholi. Eli voiko olla mahdollista että puhuja puhuu seuroissa Pyhän hengen äänellä ja samana iltana kallistuu pulloon. Ja siis voiko olla mahdollista että tällaista voisi jatkua kauankin? Että seurakunta uskoo saarnan olevan Pyhästä Hengestä, mutta todellisuudessa se ei voi olla, koska puhuja on jo teoillaan kieltänyt uskonsa.
Mitä olette mieltä?

24

2114

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kaikkea sattuu

      Teillä lestadiolaisilla on Pyhästä Hengestä jokseenkin staattinen käsitys, ikäänkuin se olisi aina joko on- tai off-tilassa. Kyllähän puhujakin voi kallistua pulloon, mutta ei tämä kyllä tarkoita sitä, että hän samalla menettäisi kaiken Pyhän Hengen käsityskykynsä. Itse asiassa Pyhä Henki voi hänen sydämessään neuvoa häntä jopa parannukseen asiasta. Pyhä Henki toimii maailmassa myös siten, että se kutsuu epäuskoisiakin parannukseen eli Pyhä Henkihän toimii näin ei vain uskovaistenkin sydämissä. Tietysti on sanottava, että mikäli langennut puhuja ei korjaa asioitansa, hän voi kyllä saarnata hyvin viisaastikin ja hänellä voi olla Pyhän Hengen antamaa käsityskykyä laajaltikin, mutta hänen oma aieluntilansa sillä hetkellä kaipaisi kyllä korjausta. Tällaista puhujien lankeamista ja vikaanjoutumista on ollut paljonkin, mutta saarnat sinäsä ovat voineet olla samanaikaisesti ihan hyviä, joihin Pyhä Henki on antanut viisauttaan. Eli Pyhä Henki ei ole mikään staattinen on/off tila; niinkuin ei
      uskokaan; muutenhan oltaisiin alituisessa rippiopissa; jossa ihmisen sieluntila vaihtelisi alituiseen päivittäin ja viikoittain joko uskossa olevaksi tai epäuskossa olevaksi. Selvää on,että syntien korjaamatta jättäminen sinänsä johtaa vähitellen paatumukseen ja epäuskoon. Mutta on sellaisiakin saarnamiehiä, jotka eivät enää ole uskomassa, mutta on heillä silti jäljellä vanhalta muistilta paljon Pyhän Hengen antamaa viisautta, vaikka elävä usko sydämeltä olisi jo kuollut. Mutta lopullisen sydämentilan voi tuntea vain Jumala, ei ihminen.

    • vaks

      Tuo on tuulesta temmattu, tietenkin voi olla yksittäinen tapaus.

      Mutta ei sitä voi noin yleistää.
      Jokainen asia sellaisena kuin se on ..........

      • kaikkea sattuu

        Tunnen kyllä lestadiolaisuutta vuosikymmenien ajalta ja kyllä pulloon sortuneitakin saarnamiehiäkin on ollut useita, vuosisadan alkuvuosikymmeninä saarnamiehinä kulki jopa huorintekijöitä, tosin tällainen on käynyt vähiin,mutta ei sekään ole täysin loppunut. Pari
        varmaa tapauksta huorintekijästä tiedän aika tuoreeltaankin, jotka yhtä aikaa eli avioliiton ulkopuolisessa suhteessa olivat puhujia, toinen heistä jopa aika arvostettukin ja kysyttykin puhujana ulkopaikkakuntia myöten. Eli hyvä vaks, elämän todellisuus on sittenkin aika risaista eikä ruusuista.


      • voidaan
        kaikkea sattuu kirjoitti:

        Tunnen kyllä lestadiolaisuutta vuosikymmenien ajalta ja kyllä pulloon sortuneitakin saarnamiehiäkin on ollut useita, vuosisadan alkuvuosikymmeninä saarnamiehinä kulki jopa huorintekijöitä, tosin tällainen on käynyt vähiin,mutta ei sekään ole täysin loppunut. Pari
        varmaa tapauksta huorintekijästä tiedän aika tuoreeltaankin, jotka yhtä aikaa eli avioliiton ulkopuolisessa suhteessa olivat puhujia, toinen heistä jopa aika arvostettukin ja kysyttykin puhujana ulkopaikkakuntia myöten. Eli hyvä vaks, elämän todellisuus on sittenkin aika risaista eikä ruusuista.

        Niin...Kaiken tällaisen jälkeen sitä ihmettelee, että jos kerran esim. nämä puhujat elävät ihan samalla tavalla kuin kuka tahansa ihminen "maailmasta", niin miten voidaan sitten sanoa että muut eivät ole oikealla tavalla uskovaisia kun vain vl:t? En ymmärrä. Ja olen ymmärtänyt, että Pyhä Henki on VL:llä ihmiseen sidottu, täälläkin monet väittävät että sen pitää olla nimenomaan VL joka sen synninpäästön saarnaa. Tuollainen puhuja, joka puhuu vaikka juopottelee, taikka käy huorissa, on ihan samanlainen kuin kaikki muutkin "maailman ihmiset". Mikä voima voi olla tällaisen henkilön antamassa synninpäästössä?


      • vl.kaveri
        voidaan kirjoitti:

        Niin...Kaiken tällaisen jälkeen sitä ihmettelee, että jos kerran esim. nämä puhujat elävät ihan samalla tavalla kuin kuka tahansa ihminen "maailmasta", niin miten voidaan sitten sanoa että muut eivät ole oikealla tavalla uskovaisia kun vain vl:t? En ymmärrä. Ja olen ymmärtänyt, että Pyhä Henki on VL:llä ihmiseen sidottu, täälläkin monet väittävät että sen pitää olla nimenomaan VL joka sen synninpäästön saarnaa. Tuollainen puhuja, joka puhuu vaikka juopottelee, taikka käy huorissa, on ihan samanlainen kuin kaikki muutkin "maailman ihmiset". Mikä voima voi olla tällaisen henkilön antamassa synninpäästössä?

        Ei vl:ät ole yhtään parempia ihmisiä kuín muutkaan. Ero uskovaisten ja epäuskovaisten välillä on se, että uskovainen uskoo Kristukseen ja hän on puettu Krisutksen lumivalkeaan pukuun, hänen synntinsä on saarnattu anteeksi. Jotenka kun uskovainen tekee syntiä, ei hän silloin pukuansa menetä, sillä hänellä on usko.
        Ja sitten on se ero, että uskovainen puhuja ei omasta tahdostaan mene juomaan viiniä, vaan sielunvihollisen kiusaamana. Sillä hänen sydämmessään oleva Pyhä Henki ei ole mukana synneissä, vaan se alituisesti vastustaa syntiä ja kehoittaa lähimmäisen rakkauteen. Sen takia uskovasella ihmisellä on ilo..ei velvollisuus...rakastaa lähimmäistään. Siis se Pyhä Henki mikä uskovaisesa on tekee lähimmäisen rakkudesta suuren ilon, eikä velvollisuuden. Mutta vaikka vältämme syntiä sydämestämme, niin silti lakeamme siihen yhtälailla kuin muutkin, sillä sielun vihollinen tekee kaikkensa, jotta meidän lihamme saisi vallan, eikä sydämessämme olevan Jumalan hengen ääni kuuluisi.


      • vaks
        kaikkea sattuu kirjoitti:

        Tunnen kyllä lestadiolaisuutta vuosikymmenien ajalta ja kyllä pulloon sortuneitakin saarnamiehiäkin on ollut useita, vuosisadan alkuvuosikymmeninä saarnamiehinä kulki jopa huorintekijöitä, tosin tällainen on käynyt vähiin,mutta ei sekään ole täysin loppunut. Pari
        varmaa tapauksta huorintekijästä tiedän aika tuoreeltaankin, jotka yhtä aikaa eli avioliiton ulkopuolisessa suhteessa olivat puhujia, toinen heistä jopa aika arvostettukin ja kysyttykin puhujana ulkopaikkakuntia myöten. Eli hyvä vaks, elämän todellisuus on sittenkin aika risaista eikä ruusuista.

        Että on ollut mutta jääneet omille teilleen.
        Niin kai kay myös huorintekijöille.


      • vaks
        vl.kaveri kirjoitti:

        Ei vl:ät ole yhtään parempia ihmisiä kuín muutkaan. Ero uskovaisten ja epäuskovaisten välillä on se, että uskovainen uskoo Kristukseen ja hän on puettu Krisutksen lumivalkeaan pukuun, hänen synntinsä on saarnattu anteeksi. Jotenka kun uskovainen tekee syntiä, ei hän silloin pukuansa menetä, sillä hänellä on usko.
        Ja sitten on se ero, että uskovainen puhuja ei omasta tahdostaan mene juomaan viiniä, vaan sielunvihollisen kiusaamana. Sillä hänen sydämmessään oleva Pyhä Henki ei ole mukana synneissä, vaan se alituisesti vastustaa syntiä ja kehoittaa lähimmäisen rakkauteen. Sen takia uskovasella ihmisellä on ilo..ei velvollisuus...rakastaa lähimmäistään. Siis se Pyhä Henki mikä uskovaisesa on tekee lähimmäisen rakkudesta suuren ilon, eikä velvollisuuden. Mutta vaikka vältämme syntiä sydämestämme, niin silti lakeamme siihen yhtälailla kuin muutkin, sillä sielun vihollinen tekee kaikkensa, jotta meidän lihamme saisi vallan, eikä sydämessämme olevan Jumalan hengen ääni kuuluisi.

        Aamen. tuohonpa ei voi muuta sanoa, tuossa juuri sanoin että huorintelijät kulkevat omia teitään,ninkuin juomaritkin,mutta palaamisen armonhan voi aina saada,jota me emme tiedä.

        Jumalan armoonhan tahtoisimme kaikki ihmiset, minulla on ollut tuosta ero asiasta juttua niin paljon ettei se ole päässyt esille niinkuin olisin tahtonut.

        Ei jos uskovainenkin pariskunta eroaisi huoruuden tähden ,niin he eivät saa unohtaa sieluinsa autuutta vaan toisillensa antakaan anteeksi.


      • kaikkea sattuu
        vaks kirjoitti:

        Että on ollut mutta jääneet omille teilleen.
        Niin kai kay myös huorintekijöille.

        Ei voi yleistää, että kaikki langenneet, juopot
        tai huorintekijät jäisivät omille teilleen. Kyllä hyvin moni on saanut myös parannuksen armon ja voiman luopua synneistään. Puhujiinkin sopii tässä suhteessa aivan sama armojärjestys kuin muihinkin ihmisiin.


      • kaikkea sattuu
        vl.kaveri kirjoitti:

        Ei vl:ät ole yhtään parempia ihmisiä kuín muutkaan. Ero uskovaisten ja epäuskovaisten välillä on se, että uskovainen uskoo Kristukseen ja hän on puettu Krisutksen lumivalkeaan pukuun, hänen synntinsä on saarnattu anteeksi. Jotenka kun uskovainen tekee syntiä, ei hän silloin pukuansa menetä, sillä hänellä on usko.
        Ja sitten on se ero, että uskovainen puhuja ei omasta tahdostaan mene juomaan viiniä, vaan sielunvihollisen kiusaamana. Sillä hänen sydämmessään oleva Pyhä Henki ei ole mukana synneissä, vaan se alituisesti vastustaa syntiä ja kehoittaa lähimmäisen rakkauteen. Sen takia uskovasella ihmisellä on ilo..ei velvollisuus...rakastaa lähimmäistään. Siis se Pyhä Henki mikä uskovaisesa on tekee lähimmäisen rakkudesta suuren ilon, eikä velvollisuuden. Mutta vaikka vältämme syntiä sydämestämme, niin silti lakeamme siihen yhtälailla kuin muutkin, sillä sielun vihollinen tekee kaikkensa, jotta meidän lihamme saisi vallan, eikä sydämessämme olevan Jumalan hengen ääni kuuluisi.

        Lueskelinpahan tässä vielä hieman tarkemmin vl-kaverin selostusta uskovaisen syntiinjoutumisesta. Sanoit, ettei uskovainen puhuja mene omasta tahdostaan juomaan viiniä, vaan sielunvihollisen kiusaamana.

        Kyllähän vanha opetus on ollut, että meitä kiusaa kolmiliittoinen vihollinen, oma liha ja veri, sielunvihollinen ja tämä maailma. Mutta kyllä vanha painotus on ollut se näistä kaikkein suurin kiusaaja on kuitenkin meidän turmeltunut oma lihamme ja veremme. Muistahan, että vaikka olemmekin uskovaisia. olemme silti samalla kaksiosaisia, meissä on samalla kertaa vanha turmeltunut osa vaikuttamassa ja uusi osa. Vanha aatamihan meissä ei ole koskaan tehnyt mitään parannusta ja se on meissä aina joka päivä syntiin taipuvainen. Ja tämän voi sanoa sielunvihollinenkin tietää ja osaa laittaa meille kiusauksia, jotka erityisesti meitä houkuttelevat. Mutta suurin syyllinen on kuitenkin aina meissä itsessämme oleva oma liha ja veri, joka syntiä tahtoo tehdä. Näin ei voi sanoa, ettei uskovainen mene omasta tahdostaa esim. juomaan alkoholia,vaan kyllähän uskovaisenkin ihmisen oma liha ja veri nimenomaan tahtoo viiniäkin juoda. Uuden ihmisen meissä pitäisi aina kuolettaa tämän vanhan ihmisen mielihalut ja tahdot, mutta joskus käymme heikoksi ja oma lihamme ja veremme lankeaa kiusauksiin.

        Eli mitä haluan sanoa: Ei pidä ikäänkuin vierittää syytä uskovaisen syntiinlankeemuksista sielunvihollisen syyksi, vaan kyllä syy on aina meissä ihan itsessämme. Tämä on se järjestys, mitä Jumalan valtakunnassa ihan oikeasti tästä opetetaan, kuuntelehan saarnoja tarkemmin ja jos
        tätä asiaa ei riittävän selvästi tuoda esille, niin silloin se on kyllä puhujan lahjattomuutta,
        mitä sellaistakin joskus kyllä esiintyy. Olen minäkin paljon huonojakin saarnoja saanut kuulla elämäni aikana.

        Vaikka puhujalla olisi Pyhä Henkikin, se ei tarkoita että hän kaikkea osaisi oikein selittää, on vanha totuus, että yksi osáa yhtä ja toinen toista, mutta kenellekään ei ole kaikkea ymmärrystä annettu. Siksi saarnojakin on aina kuunneltava myös puhujan lahjattomuudet ja heikotkin opetukset anteeksiantaen.


      • Risto Nurkkala
        kaikkea sattuu kirjoitti:

        Tunnen kyllä lestadiolaisuutta vuosikymmenien ajalta ja kyllä pulloon sortuneitakin saarnamiehiäkin on ollut useita, vuosisadan alkuvuosikymmeninä saarnamiehinä kulki jopa huorintekijöitä, tosin tällainen on käynyt vähiin,mutta ei sekään ole täysin loppunut. Pari
        varmaa tapauksta huorintekijästä tiedän aika tuoreeltaankin, jotka yhtä aikaa eli avioliiton ulkopuolisessa suhteessa olivat puhujia, toinen heistä jopa aika arvostettukin ja kysyttykin puhujana ulkopaikkakuntia myöten. Eli hyvä vaks, elämän todellisuus on sittenkin aika risaista eikä ruusuista.

        ...nim. merkillä varustautunutta "karua totuutta" on siunattu viisaudella jonnin verran =) voitko laittaa mailia mulle [email protected], mielellään hyödyntäisin vanhemman veteraanin viisautta jos viitsit vaan sitä ammentaa?
        ois vaan sellasia kysymyksiä, joita ei kehtaa tääl ääneen kysellä


      • kaikkea sattuu
        Risto Nurkkala kirjoitti:

        ...nim. merkillä varustautunutta "karua totuutta" on siunattu viisaudella jonnin verran =) voitko laittaa mailia mulle [email protected], mielellään hyödyntäisin vanhemman veteraanin viisautta jos viitsit vaan sitä ammentaa?
        ois vaan sellasia kysymyksiä, joita ei kehtaa tääl ääneen kysellä

        Olen kyllä jotakin lukenut tuolta Vantaan tapahtumista ja siinä yhteydessä oli viittauksia myös 70-luvun tapahtumiin. Ikäviä asioita molemmat. Ymmärrän sinua, mutta olen kuitenkin sen verran vanhan perinteen mies, etten sittenkään voi lähteä yksityiskohtaiseen ajatustenvaihtoon asioista, joiden kulusta minulla ei ole mitään omaa tietoa eikä käsitystä.
        Siinä on niin suuri vaara turmella itsensä, etten voi vakaumukseni mukaan edes ajatella sellaista, tässä suhteessa minusta ei kyllä ole konsultaatioavun antajaksi. Näkemykseni mukaan tällaiset asiat tulisi sittenkin hoitaa loppuun niiden kesken, jotka asioissa ovat olleet mukana eli paikallisesti, tietysti apua voi pyytää vaikka lähiseutujen siioneista, jos se onnistuu. Joskus paikalliset näkökannat voivat lukkiutua niin, ettei tilanteet oikein laukea, vaan kaikki tahtovat jäädä jotenkin vaivaisiksi.

        Yleensä olen kyllä hoitokokouksista sitä mieltä, että kyllähän niissä monesti lihan kiivaus tahtoi välillä voittaa puolin ja toisin.
        Suurin osa niistä on tuntunut siltä että on jostakin asiasta tehty kiivaudessa kiistakysymys, vaikka kaikki olisi pitänyt alunperinkin hoitaa evankeliumin kanssakäymisessä eikä lainkaan missään hoitokokouksessa. Eli 70-luvulla oli aivan liikaa ja turhiakin hoitokokouksia, en oikein haluaisi niitä enää sen suuremmin kaivella. Samanlaista hoitokokouskäytäntöä ei saisi kyllä enää nykyään syntyä. Eikä ns.hoitajat useinkaan olleet oikeassa,vaan vikovassa mielessä ja lakihengessä. Olisivat saaneet katsoa ensin omia tekosiaan ja muistaa ensin oman syntisyytensä,oman syntisyyden tunnustaminenhan on kuitenkin kaikkein tärkeintä jokaisen kohdalla, ei muiden syntien havainnoiminen.

        Ja 70-luvusta olen keskustellut monien matkaystävien kanssa ja saisihan siitä kyllä SRK:n kautta jonkinlaisen loppuselvityksen antaa, niin paljon se kuitenkin ihmisten mieliä vieläkin vaivaa. Unohtaminen on helppo vaihtoehto ja kyllähän me tehdyt synnit, jotka on anteeksiannettu tahdomme unohtaa, mutta kokonaisuuden unohtaminen tai ikäänkuin lakaiseminen piiloon maton alle ei ole ollut hyvä ratkaisu, vaan se on ollut lähtökohta paljolle ihmetykselle vieläkin. Kyllä minäkin SRK:lta enemmän vastuunkantoa olisin odottanut
        järjestönä. Ja odotanpahan vieläkin.

        Siis ei syntien uudelleenkaivamista, vaan yleisselvitystä asioiden kulusta, rehellistä historiankuvausta ja vaikkapa sen myöntämistä, että paljossa silloin erehdyttiin ja hirveää sekaannusta aiheutettiin, taisi asioita silloin päästä paljolti sielunvihollinen johtamaan. Muistan kyllä joitakin suoraselkäsiä ja ajattelukyvyn säilyttäneitä uskovaisia, jotka eivät haírahdelleet mihinkään, usein hekin joutuivat vaikeaan tilanteeseen ja syytetyiksi turhista, mutta eivät myöskään tehneet parannusta asioista, joihin eivät katsoneet syyllistyneenkään. Mutta ei heitä montaa ollut, useimmat tekivät parannusta asioista, joita eivät koskaan lainkaan tainneet ymmärtää. Se oli sen ajan meininkiä, jonossa tehtiin parannusta väärästä hengestä, useat kososlaisuudesta. Eivät vain tänä päivänäkään osaa edes itse määritellä, mitä se oikein oli, enkä minäkään ole niin viisas, että tällaisia osaisin selittää. Väärältä se vain tuntui, että tehtiin parannusta jostakin, mistä ei ollut kuitenkaan edes kunnolista kuvaa. Omasta kohdastani ja taustastani tässä suhteessä en tahdo enää edes tällä palstalla keskustella yhtään mitään, olen henkilökohtaisesti onneksi päässyt asioiden ylitse ja se saa nyt riittää minulle. Siksikään en enää halua yksityiskohtaisempaan ajatustenvaihtoon, vaan rukoilen Jumalan antavan näihinkin nyt esillä olleisiin asioihin sellaisia viisaita ja järkkymättömiä, koeteltuja voimia, joita nyt kipeästi tarvittaisiin, tällaisissa ei tarvita mitään nokkavia voimia, joilla on putkisilmäinen ja itsetietoinen ajattelutapa.

        Ja omalta kohdaltani lopetan tämän aiheen kaivamisen tähän, ymmärrän monien ja nuorempien polvienkin ihmetyksen, mutta ne asiat eivät täällä palstalla kyllä koskaan näin selviä. Sen sijaan jään edelleen odottamaan SRK:n toimenpiteitä asiassa, toivottavasti joskus päästäisiin sellaiseen rehelliseen asioidenkäsittelyyn, ettei annettaisi vain jotakin kiiltokuvamaisen kaunista kuvaa asioiden kulusta,(että Jumala on kaikkea johdattanut vaikeuksien kautta,) vaan sellaista rehellisyyttä historian suhteen, jossa voitaisiin myöntää erehdyksiä myös SRK:ssa järjestönä tai ainakin myönnettäsiin asioiden kulun karanneet pahasti käsistä.

        PS.Ethän pahastu,Risto, vaikken lähde enää näistä asioista sen suurempaan ajatustenvaihtoon, perusteluja sopertelin tuossa yllä. Joka tapauksessa voimia ja siunausta sinulle, Risto, ja rukoilen omasta puolestani, että asianne, mikä sitten onkin, saisi kääntyä lopulta yhteisessä ymmärryksen ja anteeksiannon hengessä onnelliseen päätökseen kaikkien sielujen parhaaksi. Voittakoon evankeliumi ja Kristuksen rakkaus.


      • Risto Nurkkala
        kaikkea sattuu kirjoitti:

        Olen kyllä jotakin lukenut tuolta Vantaan tapahtumista ja siinä yhteydessä oli viittauksia myös 70-luvun tapahtumiin. Ikäviä asioita molemmat. Ymmärrän sinua, mutta olen kuitenkin sen verran vanhan perinteen mies, etten sittenkään voi lähteä yksityiskohtaiseen ajatustenvaihtoon asioista, joiden kulusta minulla ei ole mitään omaa tietoa eikä käsitystä.
        Siinä on niin suuri vaara turmella itsensä, etten voi vakaumukseni mukaan edes ajatella sellaista, tässä suhteessa minusta ei kyllä ole konsultaatioavun antajaksi. Näkemykseni mukaan tällaiset asiat tulisi sittenkin hoitaa loppuun niiden kesken, jotka asioissa ovat olleet mukana eli paikallisesti, tietysti apua voi pyytää vaikka lähiseutujen siioneista, jos se onnistuu. Joskus paikalliset näkökannat voivat lukkiutua niin, ettei tilanteet oikein laukea, vaan kaikki tahtovat jäädä jotenkin vaivaisiksi.

        Yleensä olen kyllä hoitokokouksista sitä mieltä, että kyllähän niissä monesti lihan kiivaus tahtoi välillä voittaa puolin ja toisin.
        Suurin osa niistä on tuntunut siltä että on jostakin asiasta tehty kiivaudessa kiistakysymys, vaikka kaikki olisi pitänyt alunperinkin hoitaa evankeliumin kanssakäymisessä eikä lainkaan missään hoitokokouksessa. Eli 70-luvulla oli aivan liikaa ja turhiakin hoitokokouksia, en oikein haluaisi niitä enää sen suuremmin kaivella. Samanlaista hoitokokouskäytäntöä ei saisi kyllä enää nykyään syntyä. Eikä ns.hoitajat useinkaan olleet oikeassa,vaan vikovassa mielessä ja lakihengessä. Olisivat saaneet katsoa ensin omia tekosiaan ja muistaa ensin oman syntisyytensä,oman syntisyyden tunnustaminenhan on kuitenkin kaikkein tärkeintä jokaisen kohdalla, ei muiden syntien havainnoiminen.

        Ja 70-luvusta olen keskustellut monien matkaystävien kanssa ja saisihan siitä kyllä SRK:n kautta jonkinlaisen loppuselvityksen antaa, niin paljon se kuitenkin ihmisten mieliä vieläkin vaivaa. Unohtaminen on helppo vaihtoehto ja kyllähän me tehdyt synnit, jotka on anteeksiannettu tahdomme unohtaa, mutta kokonaisuuden unohtaminen tai ikäänkuin lakaiseminen piiloon maton alle ei ole ollut hyvä ratkaisu, vaan se on ollut lähtökohta paljolle ihmetykselle vieläkin. Kyllä minäkin SRK:lta enemmän vastuunkantoa olisin odottanut
        järjestönä. Ja odotanpahan vieläkin.

        Siis ei syntien uudelleenkaivamista, vaan yleisselvitystä asioiden kulusta, rehellistä historiankuvausta ja vaikkapa sen myöntämistä, että paljossa silloin erehdyttiin ja hirveää sekaannusta aiheutettiin, taisi asioita silloin päästä paljolti sielunvihollinen johtamaan. Muistan kyllä joitakin suoraselkäsiä ja ajattelukyvyn säilyttäneitä uskovaisia, jotka eivät haírahdelleet mihinkään, usein hekin joutuivat vaikeaan tilanteeseen ja syytetyiksi turhista, mutta eivät myöskään tehneet parannusta asioista, joihin eivät katsoneet syyllistyneenkään. Mutta ei heitä montaa ollut, useimmat tekivät parannusta asioista, joita eivät koskaan lainkaan tainneet ymmärtää. Se oli sen ajan meininkiä, jonossa tehtiin parannusta väärästä hengestä, useat kososlaisuudesta. Eivät vain tänä päivänäkään osaa edes itse määritellä, mitä se oikein oli, enkä minäkään ole niin viisas, että tällaisia osaisin selittää. Väärältä se vain tuntui, että tehtiin parannusta jostakin, mistä ei ollut kuitenkaan edes kunnolista kuvaa. Omasta kohdastani ja taustastani tässä suhteessä en tahdo enää edes tällä palstalla keskustella yhtään mitään, olen henkilökohtaisesti onneksi päässyt asioiden ylitse ja se saa nyt riittää minulle. Siksikään en enää halua yksityiskohtaisempaan ajatustenvaihtoon, vaan rukoilen Jumalan antavan näihinkin nyt esillä olleisiin asioihin sellaisia viisaita ja järkkymättömiä, koeteltuja voimia, joita nyt kipeästi tarvittaisiin, tällaisissa ei tarvita mitään nokkavia voimia, joilla on putkisilmäinen ja itsetietoinen ajattelutapa.

        Ja omalta kohdaltani lopetan tämän aiheen kaivamisen tähän, ymmärrän monien ja nuorempien polvienkin ihmetyksen, mutta ne asiat eivät täällä palstalla kyllä koskaan näin selviä. Sen sijaan jään edelleen odottamaan SRK:n toimenpiteitä asiassa, toivottavasti joskus päästäisiin sellaiseen rehelliseen asioidenkäsittelyyn, ettei annettaisi vain jotakin kiiltokuvamaisen kaunista kuvaa asioiden kulusta,(että Jumala on kaikkea johdattanut vaikeuksien kautta,) vaan sellaista rehellisyyttä historian suhteen, jossa voitaisiin myöntää erehdyksiä myös SRK:ssa järjestönä tai ainakin myönnettäsiin asioiden kulun karanneet pahasti käsistä.

        PS.Ethän pahastu,Risto, vaikken lähde enää näistä asioista sen suurempaan ajatustenvaihtoon, perusteluja sopertelin tuossa yllä. Joka tapauksessa voimia ja siunausta sinulle, Risto, ja rukoilen omasta puolestani, että asianne, mikä sitten onkin, saisi kääntyä lopulta yhteisessä ymmärryksen ja anteeksiannon hengessä onnelliseen päätökseen kaikkien sielujen parhaaksi. Voittakoon evankeliumi ja Kristuksen rakkaus.

        Joo, ihan hyvät perustelut, mutten olisi kysynnytkään
        konsultointi apua vantaan caseen, vaikkakaan sekään ei
        olisi pahitteeksi.

        Vaan muita tyhmiä kysymyksiä
        oli ollut tarkoitus kysyä? (nää ei liity millään tapaa siihen vantaa sotkuun)

        Eli kuuluuko ruumillinen kuritus tarpeen tullen
        vanhempien kasvatuskeinoihin?
        (tiedät varmaan että ruumillinen kuritus on eri asia kuin lihan käsivarsi?)
        otin tohon muutaman kohdan raamatusta jossa siitä
        mainitaan:

        San 23:13-14

        13. Älä lakkaa lasta kurittamasta sillä jos sinä häntä
        vitsalla lyöt, niin ei hän kuole.
        14. Sinä lyöt häntä vitsalla vaan sinä vapahdat hänen
        sielunsa helvetistä.

        San 13:24
        - Joka vitsaansa säästää vihaa lastansa vaan joka
        häntä rakastaa, hän aikanansa sitä kurittaa

        - Sitä jota Herra rakastaa sitä hän myös aikanansa
        kurittaa..
        jne...

        Koskeeko seuraava raamatun kohta myös tämänpäivän
        keskustelu iltoja?

        33. Sillä ei Jumala ole sekaseuraisuuden, vaan rauhan
        Jumala, niin kuin kaikissa pyhäin seurakunnissa.
        III. 34. Teidän vaimonne pitää seurakunnissa ääneti
        oleman; sillä ei heille ole sallittu puhua, vaan että
        he ovat alamaiset*, niin kuin myös laki sanoo.
        * 1 Mos. 3: 16. 1 Kor. 11:3. Eph. 5: 22. Kol. 3:18. 1
        Piet. 3: 1, 5.
        35. Mutta jos he jotain oppia tahtovat, niin kysykööt
        miehiltänsä kotona; sillä häijysti se vaimoille sopii,
        että he seurakunnassa puhuvat. 1 Tim. 2:11, 12.

        (En tarkoita lakihenkisesti)
        (En ole löytänyt yhtäkään kohtaa raamatusta jossa
        nainen puhuisi julkisesti hengellisiä asioita
        synogagoogissa, vai onko niitä )

        Kolmas kysymys olisi ollut että ketä mätiä kaloja
        tunnet?(ei tarvii vastata jos tää on sun mielestä liian tyhmä kýsymys) (jonka takia mm. ajattelin että olisit voinnut mailata)
        Ei kiinnosta juoruilla, vaan muun syyn takia keskustella siionin tilasta, mikä ei ole tällä hetkellä kovinkaan hääppönen. Tiedän itsekkin muutamia sellaisia....

        ps.
        tää kohta on mun mielestä hyvä "kommentti" Jeesukselta:

        Luuk 11:43
        Voi teitä te Pharisealaiset jotka rakastatte ylimmäisiä istuimi synagogissa ja tervehdyksiä turulla.

        Sopii muutaman puhujaveljen kohdalla niinkuin nyrkki silmään vai mitenkä se nyt menikään


    • kaikkea sattuu

      Tämä onkin tärkeä pointti. Synninpäästö ei ole sidottu ihmiseen, vaan synninpäästön avaimet on annettu KOKO JUMALAN SEURAKUNNALLE. Ja kukaan ihminenhän ei ole uskon kohde, vaan uskon kohde
      on KRISTUS JA HÄNEN SOVITUSTÝÖNSÄ. Evankeliumin¨sana suuntaa katseen Kristukseen eikä kehenkään ihmiseen.

      Uskon, että vanhemman polven lestadiolaiset ovat
      oivaltaneet tämän paremmin kuin nuoret idealistiset lestadiolaiset. On tätä ennenkin pohdittu ja on päädytty siihen, että evankeliumin
      sanoman saa Jumalan seurakunnassa uskoa vapaasti seurakunnalle annettujen päästöavainten nojalla yhteisessä uskossa,eikä tarvitse jäädä pohtimaan sitä, että oliko juuri sen uskonveljen tai -sísaren sieluntila juuri sillä hetkellä aivan oikea, kun hän syntejä julisti anteeksi. Jos näin meneteltäisiin, oltaisiin silloin aivan rannattomassa suossa ja umpikujassa ja alituisessa epävarmuudessa. Eli tässä sellainen taianomainen rituaalisuus tai verkostomarkkinointimenetelmä, mihin suuntaan nuoremmilla lestadiolaisilla on taipumusta ajatella ei pidä paikkaansa ja ehkäpä heilläkin elämänkokemus ja toivottavasti vähitellen syventyvä uskonnäkemys tuo oikeampaa käsitystä tähän aiheeseen. Emmehän uskon kehenkään ihmiseen vaan yksin Kristukseen ja evankeliumin julistus suuntaa katsetta Kristukseen syntien anteeksiantajana eikä ihmiseen. Kristus on syntien anteeksiantaja ja sovittaja ei ihminen.

      • kysyisin

        Oletko vanhoillislestadiolainen vai jonkun muun suunnan lestadiolainen?


      • kaikkea sattuu
        kysyisin kirjoitti:

        Oletko vanhoillislestadiolainen vai jonkun muun suunnan lestadiolainen?

        Olen vuosikymmeniä ollut vl., joten tunnen kyllä
        asiat. Tahdon vain jonkin verran objektiivisemmin katsella asioita tässäkin keskustelussa ihan vain opetukseksi teille nuoremmille, kun mielestäni teillä on usein aika suhteettoman äkkijyrkkiä katsantokantoja ja samoin esim. edellämainitun synninpäästöjutun suhteen olen havainnut takertumista ihmiseen Kristuksen sijasta.

        PS. muuten Pyhän Hengen toimannasta saarnatessa; teillä nuoremmilla taitaa siinäkin olla sellaista myyttistä käsitystä, että Pyhä Henki joka saarnatilanteessa toisi puhujalle aivan jotain erityistä uutta ilmoitusta teksteistä kuulijoille välitettäväksi. Tätä mielestäni kutsutaan sanainspiraatio-opiksi, joka ei lestadiolaisuudessa ole vallitseva käsitys. Vuosikymmeniä saarnoja kuunnelleena voin sanoa, että kyllähän saarnat ovat lähinnä vanhan tutun selitystavan pohjalta nousevia ja puhujat laittavat oman elämäntilanteensa pohjalta siihen sovellutuksia. Mutta mitään erityistä uuttahan saarnoissa ei oikeastaan vanhan tutun opetuksen sijaan voi tuodakaan esille ikäänkuin "suurena Pyhän hengen ilmoituksena. Kokemuksesta voin sanoa, että ikääkuin suuria Pyhän Hengen ilmoituksia saavat omaperäiset saarnaajat ovat usein hyvin nopeasti entisiä saarnamiehiä eli vierastaessaan heidän opetustaan seurakunta yleensä ennen pitkää vapauttaa heidät tehtävistään. Pyhä Henki lähinnä tuo oikean lämmön ja sävyn puheisiin, mutta sooloilut nousevatkin ihmisestä. Ei meillä ole myöskään varaa mihinkään omaperäisiin selityksiin siinä mielessä, että uskovaisten tulee aina myös lukea Jumalan sanaa siinäkin mielessä että tutustuu kaikkiin taustoihin myös muiden lähteiden kuin raamatun osalta ja uskovaisen tulee esim. pysytellä tarkasti historiallisissa tosiasioissa.

        Eli toisaalta myös syntiin langennut puhujakin, esim. juoppa tai huorintekijä, voi kyllä puhella ihan nätisti vanhoja tuttuja oppimiaan asioita ja voi näytellä ihan vakuuttavasti uskovaista, vaikkei hänessä oikeasti olisi enää Pyhän Hengen pihaustakaan. Tämä on surullista, mutta tällaistakin on aina tapahtunut. Miksi he sitten menettelevät näin? Ehkä erilaiset perhe-,ystävyys- ja muut siteet vl:iin ovat niin voimakkaat, etteivät he ole osanneet tehdä vain lopullista irtautumista.


    • kaikkea sattuu

      Ja ehkä langenneet puhujat usein sisimmässään kuitenkin ajattelevat opin olevan sinänsä oikeaa, vaikka he itse ovat tulleetkin heikoksi.
      Tämä tulee esille siinä, että paljastuessaan monet kuitenkin jatkavat vaellusta uskovaisina, vaikkakaan ei välttämättä enää puhujana. Jotkut ovat kyllä saaneet luvan jatkaa puhujanakin, kun ovat ensin vain korjanneet asiansa.

      • sitten

        ovat vl:ien joukossa ne kuolleet oksat, mädät kalat, joista täälläkin on joskus ollut mainintaa? Kerrotko vielä näistä jotain?


      • kaikkea sattuu
        sitten kirjoitti:

        ovat vl:ien joukossa ne kuolleet oksat, mädät kalat, joista täälläkin on joskus ollut mainintaa? Kerrotko vielä näistä jotain?

        On oikeastaan ikävä mainita mitään tällaista, koska emme me ihmiset ole varsinaisia sydämentuntijoita, eikä sellainen määrittely ole oikein meidän tehtävämmekään. On paha sanoa ihmisestä, joka itse väittää uskovansa samalla tavalla ja joka saarnaa evankeliumia ja pyytää syntejäänkin anteeksi, että hän olisi raamatun mainitsema mätä kala tai kuollut oksa.

        Mutta valitettavasti on kuitenkin todettava, että mätiä kaloja ja kuolleita oksia on aina ollut uskovaisten joukossa. Esim. selkeässä synnissä elävä puhuja on tällainen tapaus ilman muuta. On myös monia muita, joihin ilmaus sopii. Tuntomerkkinä on selkeä synneissä eläminen, usein salassa, mutta samanaikainen uskovaisen näytteleminen, joka näytteleminen saattaa mennä läpi pitkiäkin aikoja, ennen kuin salatut asiat vuosien ajalta kenties yllättäen paljastuvat. Voihan olla ettei kaikkien kohdalta salatut synnit muille koskaan paljastukaan ja muilla matkaystävillä saattaa olla ihmisestä aivan väärä käsitys.

        Kaikessa on hyvä muistaa, että ihmisiä voidaan pettää ja huijata, mutta Jumalaa ei voi pettää eikä huijata, vaan Jumala näkee salatuimmatkin asiat ja synnit. Ei meidän ihmisten antama tunnustus sittenkään riitä taivaspaikkaan, vaan kyllä omakohtaisesti tulisi olla usko sydämessä. Miksi joku ihminen näin sitten menettelee? Siihen voi vain arvella syitä: ehkä ihmisellä on vain tarve kuulua johonkin uskonnolliseen joukkoon, on perhesiteitä, uskominen on ikäänkuin lapsuudesta opittu tapa jne.

        PS.Surullisena totean, että tällaista kaksi-naamaista käyttäytymistä on vl:en joukossakin ollut aina aika lailla , mutta näin on myös aina ollut ja sekin kuuluu Jumalan seurakunnan olemukseen. Mutta ei meidän myöskään vartavasten tarvitse lähteä kenestäkään erityisesti arvelemaan, että joku olisi mätä kala tai kuollut oksa, totuus tulee kyllä useimmiten ajan myötä itsestäänkin esille ja Jumala kyllä tietää jokaisen ihmisen sydämentilan pohjiaan myöten.


    • Pullonhenkikö

      Tiedän puhujasetiä, jotka ovat sortuneet pulloon. Saarnoissakin on alkanut vaikuttamaan pullon henki ja puhuja on näin ollen voinut puhua seurapuheessa pehmoisiakin.
      Muistan joitakin aikoja sitten erään saarnamiehen, joka unohti avata koko seurapuheen aikana Raamattua. Puhui vain omiaan, eikä saarnassa ollut oikein mitään sisältöä. Saarnan loppuvaiheella tokaisi ääneen, että olishan tuota Raamattuakin voinut vähän avata, mutta jospa seuraavalla keralla sitten, kun nytkin olen saarnannut jo tunnin.
      Tuolloin mietin, mahtoiko puhuja olla jonkinlaisessa maniassa, kun puhetta tuli ja tuli vailla sisältöä. Nyttemin olenkin miettinyt, vaikuttiko tässä puhujassa pullonhenki. Huomionarvoista tässä asiassa on sekin, että kyseinen saarnamies on laitettu sivuun. Hän istuu nykyään kuulijoiden joukossa!

    • Viiniä saa juoda. Suomi on vapaa maa.

      • Konkelipossa

        Saa juoda, mutta onko se Jumalan mielen mukaista toimintaa?
        Raamatussa todetaan: älkäät juopuko pahasta viinistä, josta paha meno tullee.
        Raamatussa todetaan: Nauttikaat sitä viinä, joka ei viettele teitänne pahuuden tekkoihin. Sitä uutta viiniä, joka ei ole ehtinyt käydä ja joka on hyvää. Toisin sanoen Raamatussa kuvattu uusi viini on rypälemehua, joka ei heitä nuppia kierteille. Kun pää on suora ja se ei keiku, niin on helppoa ottaa askelia Jeesuksen perässä. Kierteille vääntynyt tasapaino vie askeleet väkisinkin vähän viistoon ja lopulta eksyy oikeilta jäljiltä.


    • >>Saa juoda, mutta onko se Jumalan mielen mukaista toimintaa?>>

      On se.

      Mehukatti on lapsille, minä olen aikuinen.

      Kun Jeesus asetti ehtoollisen, sadonkorjuuaika oli mennyt jo kuukausia sitten eikä rypälemehu olisi säilynyt.

    • VoittoS

      Kuuile, minä olen puhuja. Enkä ole eläissäni syntiä tehny! PrklStanasVidu sentäs, kehtaatkin epäillä!!!!

    • Enkuuntele

      Viime vuodenvaihteen puhujainkokouksen alustuksen aihe - Valvo itseäsi ja opetustasi - oli todella hyvä valinta! Tämän aiheen valossa tulee jokaisen miettiä soveltuvuuttaan puhujan tehtävään. Huonoja esimerkkejä muille yhteisössä ovat: umpikierot valehtelijat, juopot, huorat ym. Mitä "isot" edellä, sitä "pienet" perässä - sanotaan. Yhteisössä käy edelleen kato eikä sitä tarvitse kenenkään ihmetellä. Vääryyksiin syyllistyneitä ja asiansa korjaamatta jättäneitä hoitajia on vielä puhujina. Kun hoitokokousvääryyksiä ei tähän päivään mennessä ole kyetty korjaamaan, niin ei voi olettaakaan, että ihmiset osallistuisivat yhteisön toimintaan kovinkaan aktiivisesti. Menetetty luottamus täytyy "tienata".

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      53
      1489
    2. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      123
      1334
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      123
      1218
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      140
      1044
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      101
      897
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      337
      831
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      724
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      646
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      643
    10. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      602
    Aihe