SELKÄÄN sattuu!

selkämäsä

Moi! Haluaisin vinkkejä, miten voisin harjoitella kuntosalilla rasittamatta alaselkääni, joka kipeytyy helposti. Mitä kannattaisi tehdä, että välttäisin selän kipeytymisen? Haluaisin kuitenkin treenata tehokkaasti ja myös jalkoja.

Jos jollakin olisi esim. harjoitusohjelman pohjaa, olisin kiitollinen :)

12

179

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • raw

      Miksi se selkäsi kipeytyy? Meinaan kyllä se selkä kannattaa hoitaa kuntoon ja sitkin reenata siten, että se myös pysyy kunnossa. Voi muuten olla aika V..tumaiset vanhat päivät edessä...

      • raamirami

        voi treenata ja kannattaa. itsellä 2 kertaa leikattu välilevytyrä ja salitreenillä olen saanut selän kestämään arjen askareita. kokeile ja aloita jokainen uusi liike pienissä erissä kevyillä painoilla. kipu tulee usein vasta jälkikäteen. varo kyykkyjä, kulmasoutuja nopeita repiviä liikkeitä. esim bulgarialainen jälkakyykky ei rasita alaselkää niinkuin tavallinen. leuanvedot ja ylätalja oikein hyviä koko selän vahvistajia.. jos selässäsi ei rakeenteellista vikaa ole niin saatat hyvinkin oikealla treenillä päästä eroon kipeytymisistä.


    • Kivun luonne ja syntytapa?

      Kun lihasta kuormitetaan riittävästi niin tietenkin se kipeytyy. Niin täytyykin.
      Lihaksen kipeytyminen on merkki treenauksen tarpeesta.

      Miten erotat onko kyse lihasten kipuilusta kuormituksesta johtuen vai jotain muuta?

      Olen itse erehtynyt pahemman kerran. Normaalia lihasarkuutta ja -jähmeyttä lukuun ottamatta selkäni ei ole oireillut koskaan.
      Kerran kuvittelin niin olevan ja hakeuduin "kipuilevan" selkäni kanssa hierontaan.
      Selkä kipuili niin pahasti, etten päässyt istuviltani ylös tukematta käsillä polviini.

      Herra hieroja ilmoitti, ettei alaselän lihaksissa ole mitään kramppia tai nikamien asennossa poikkeavaa mutta oikean pakarani yläpää on täysin jumissa.
      Syynä oli tuntikausien hidas hiippailu vaimoni kanssa eräällä kaupunkilomalla.

      Eräs syy selän kipuiluun on heikko vatsa.
      Testaa vatsalihastesi kunto! Sekä asentoa ylläpitävät, että liikettä tuottavat lihakset.

      Joka tapauksessa maastaveto, normaali ja "suorin jaloin" on hyvä keino ehkäistä selän kipuilu.

      • raamirami

        maastaveto on yksi pahimpia liikkeitä jos selässä on esim välilevyvikaa, eli pyri selvittämään tosiaan mistä kipuilu johtuu. mutta teen itsekin maastavetoja, tosin hyvin kevyellä painolla ja hyvällä tekniikalla. saleilta löytyy ammatti-ihmisiä neuvomaan kun kerrot ongelmasi ja vaikka vähän maksaisikin niin suosittelen kääntymään heidän puoleen varsinkin jos on niin että nostotekniikka ei ole ihan varmasti hallussa.


    • kohtuus kaikessa

      Vältät levytangolla treenaamista ja treenaat enimmäkseen kuntosalilaitteilla.

      • raw

        No ei todellakaan!!! Menet lääkäriin ja selvität lääkärin kanssa mikä on vialla. Sen jälkeen ammattilaisen kanssa reeni ohjelma, jolla kuntoutat/vahvistat keskikehon lihaksia ja kun paikat on kunnossa jatkat reenaamista joko ylläpitävänä tai yrität kehittyä... Mutta ehdottomasti ensin selvität miksi selkä on paskana! Ettet tietämättäsi särje sitä lisää.


      • raamirami
        raw kirjoitti:

        No ei todellakaan!!! Menet lääkäriin ja selvität lääkärin kanssa mikä on vialla. Sen jälkeen ammattilaisen kanssa reeni ohjelma, jolla kuntoutat/vahvistat keskikehon lihaksia ja kun paikat on kunnossa jatkat reenaamista joko ylläpitävänä tai yrität kehittyä... Mutta ehdottomasti ensin selvität miksi selkä on paskana! Ettet tietämättäsi särje sitä lisää.

        juurikin noin. valitettavasti itse koko elämäni lääkäreillä rampanneena sanon että apu löytyy muualta kuin terveyskeskuksista.. jos olisin lääkäreitä uskonut niin todennäköisesti makaisin vieläkin sängyssä ja söisin sirdalideja ja buranaa. mutta mä oonkin mä, ja sä oot sä.


      • raamirami kirjoitti:

        juurikin noin. valitettavasti itse koko elämäni lääkäreillä rampanneena sanon että apu löytyy muualta kuin terveyskeskuksista.. jos olisin lääkäreitä uskonut niin todennäköisesti makaisin vieläkin sängyssä ja söisin sirdalideja ja buranaa. mutta mä oonkin mä, ja sä oot sä.

        Yleislääkärin tussurat eivät välttämättä erota luunmurtumaa nivelsiteen venähdyksestä.

        Esimerkkinä nilkkani. Lekuri väänteli aikansa jakaterääni ja sanoi, että hoitaja laittaa liimasiteen.
        Sain sentään vaihtaa 2 x 4 lankun kainalosuvoihin.
        Seuraavana päivänä toinen lekuri tunnisti murtuman.
        Nilkka kipsissä 2,5kk.

        Polveni pamahti paskaksi. Naapurin ukko vei minut tk:een.
        Lekuri kävi väätelemässä ja poistui. Hoitsut häätivät minut ulos. Paketoin polven urheiluteipillä.
        Naapurin lekuri kävi katsomassa ja komensi poistamaan teippauksen.
        Kävin viikoittain tk:ssa.
        6:n viikonjälkeen polvi suostuttiin kuvaamaan.
        Pohjeluun pää oli murtunut ja kierukka paskana.
        Olin leikkaussalissa 2,5-tuntia.

        Muutamaa vuotta myöhemmin, muussa yhteydessä näin polven kuvan. Jopa maallikko näki vauriot.

        En per kele vieköön luota tippaakaan.
        Tarvittaessa olen käynyt viereisen korttelin urheilulekurilla.
        Se ainakin passittaa jatkotutkimuksiin kuten olkapääni kohdalla jolle tk-lekuri sanoi, ettei saa nostaa mitään raskasta.
        Kun sanoin käyväni kaupassa ja kantavai ostoskassin oli lekurin resepti: Käy useammin kaupassa! On kevyempi kassi.


      • raw
        raamirami kirjoitti:

        juurikin noin. valitettavasti itse koko elämäni lääkäreillä rampanneena sanon että apu löytyy muualta kuin terveyskeskuksista.. jos olisin lääkäreitä uskonut niin todennäköisesti makaisin vieläkin sängyssä ja söisin sirdalideja ja buranaa. mutta mä oonkin mä, ja sä oot sä.

        Olennaista onkin se, että olet itsekin kiinnostunut kropastasi ja otat myös itse asioista selvää. Tällöin kun kyseenalaistat lääkärin puheita, kiinnostuu hän myös auttamaan sinua. Itselläni oli muutama vuosi sitten olkapää paskana ja välilevyn pullistuma. Molemmat hoidettu kuntoon parin lääkärin ja fysioterapeutin avustuksella, ei haittaa reeniä enää. Enkä syönyt yhtään buranaa tai muita kipulääkkeitä;)


    • selkämäsä

      MOI :) Kiitos kaikille vastauksista, selkä on siis kipeytynyt ajoittain rasituksen (esim pidemmän juoksemisen) seurauksena. Tällä hetkellä kipu tuntuu kumartuessa alaselässä vihlovana, kävellessä ei juurikaan vaivaa. Silloin tällöin voi säteillä vasempaan jalkaan.

      Onko muilla ollut samanlaista?

    • Alaselässähän voi olla monestakin syystä vaivaa...viimeksi n. 10 vuotta sitten luulin että alaselässäni on todella vinksallaan kaikki kun ei kärsinyt liikkua oikeastaan ollenkaan. Menin tutulle akupunktio lääkärille (Yulan Niu, Hki.), olin n.1 1/2 tuntia hänen luonaan ja kipu oli ohi kokonaan. Selässäni oli tulehdustila.

      Samoin oli aikaisempina vuosina ollut kova olkapääkipu, meni neuloilla ohi...olkapää kipu oli ensimmäinen jota kävin hoidattamassa Yulanilla. Kerran on ollut jännetuppitulehdus ranteessa josta kovat kivut meni yrttikääreen myötä tunnin kuluttua.

      • raamirami

        suurella osalla ihmisistä selkä oireilee miten kelläkin. jos kuitenkin juoksemaan pystyt niin tilanteesi ei kovin huono ole :) alaraajoihin säteilevä kipu saattaa olla merkki jonkin asteisesta välilevyvaivasta. samoin taivutus eteenpäin hankaloituu tuossa. muistutan nyt että olen raudoittaja enkä lääkäri :D mutta 30 vuoden kokemus oman kipeän selän kanssa elämisestä. liiku kivun antamissa rajoissa ja pyri vahvistamaan syviä vatsalihaksia ja ylipäätään pyri saamaan keskivartalon lihakset kuntoon tasapainoisesti.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      99
      2860
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      104
      2420
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2200
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      17
      2002
    5. 171
      1842
    6. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      42
      1836
    7. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      45
      1787
    8. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1736
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      133
      1529
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1314
    Aihe