Kirkon näkökulma sielujen olemassaoloon ennen syntymää?

fda

Mikä on luterilainen näkökulma tähän kysymykseen? Hyväksyykö Konstantinapolin toisen kirkkokokouksen päätöksen että sielua ei ole olemassa ennen hedelmöitystä? Mikä on maamme kirkon näkemys tähän opilliseen kysymykseen vai onko tuosta nykyään säädettyä kantaa?

Tässä juutalaisen ensyklopedian ajatuksia pre-eksistenssistä, jotka eroavat siis tuosta kirkkokokouksen päätöksestä:

http://www.jewishencyclopedia.com/articles/12339-preexistence

30

109

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • fda

      huom. tuo ensyklopedia on vuodelta 1906.

    • kysyjä

      Onko kirkko kuulolla?

    • fda
      • Ajan merkit

        Tuo käsitys sielujen "varastosta" jossain, jotka siirretään syntyviin ihmisiin, on ihan kaunis tarina mutta tietääkseni se on joko Koraanissa tai kuuluu muulla tavalla Islamilaiseen kertomaperinteeseen.

        Evankelisluterilaisen kirkon tunnustukselle asia on vieras. En ole kuullut, että muissakaan kristillisissä kirkoissa olisi tätä oppia viljelty, ainakaan valtauoman kirkoissa.

        Toisaalta Roomalaiskatolisella kirkolla on kyllä koko joukko erilaisia "tarinoita", toinen toistaan hämmästyttävämpiä, mutta en ole tätä kyseistä asiaa koskaan kuullut muussa kuin Islaminuskon yhteydessä.


      • fda
        Ajan merkit kirjoitti:

        Tuo käsitys sielujen "varastosta" jossain, jotka siirretään syntyviin ihmisiin, on ihan kaunis tarina mutta tietääkseni se on joko Koraanissa tai kuuluu muulla tavalla Islamilaiseen kertomaperinteeseen.

        Evankelisluterilaisen kirkon tunnustukselle asia on vieras. En ole kuullut, että muissakaan kristillisissä kirkoissa olisi tätä oppia viljelty, ainakaan valtauoman kirkoissa.

        Toisaalta Roomalaiskatolisella kirkolla on kyllä koko joukko erilaisia "tarinoita", toinen toistaan hämmästyttävämpiä, mutta en ole tätä kyseistä asiaa koskaan kuullut muussa kuin Islaminuskon yhteydessä.

        Kyllä tuo oli kiistakysymys varhaisessa kristinuskossa, sen takia siitä tehtiin tuo päätös. Juutalaisuudessahan tuohon "varastoon" ainakin tuon ensyklopedian perusteella uskotaan.


    • dgfdgfdgfd

      >>fda"Tässä juutalaisen ensyklopedian ajatuksia pre-eksistenssistä, jotka eroavat siis tuosta kirkkokokouksen päätöksestä:"

      Oletko sinä nyt siirtynyt siirtynyt neutraalista J-asenteesta J-oppien tyrkyttämiseen?

      • fda

        Olen täällä vierailemassa, en tyrkyttämässä mitään.


      • dfdfdfd
        fda kirjoitti:

        Olen täällä vierailemassa, en tyrkyttämässä mitään.

        "Olen täällä vierailemassa, en tyrkyttämässä mitään. "

        Niinko sinä luulet uskovasi?


      • fda
        dfdfdfd kirjoitti:

        "Olen täällä vierailemassa, en tyrkyttämässä mitään. "

        Niinko sinä luulet uskovasi?

        En minä sille mitään voi jos sinä otit vertailemisen tyrkyttämisenä. Halusin vahvistuksen ja sen sain. Jos haluat väitellä jostain tee avaus yleistä uskonnosta alueella, en aio täällä käyttäytyä kuin vieraan kuuluukin.


      • fda
        fda kirjoitti:

        En minä sille mitään voi jos sinä otit vertailemisen tyrkyttämisenä. Halusin vahvistuksen ja sen sain. Jos haluat väitellä jostain tee avaus yleistä uskonnosta alueella, en aio täällä käyttäytyä kuin vieraan kuuluukin.

        siis: aion käyttäytyä kuin kuuluukin, huoh.


    • Hei,

      Aika vieraalta tuntuu ajatus siitä että sielu olisi ollut ennen kuin on syntynyt.
      Kaisa-pappi

      • fda

        Kaisa-pappi, kiitos vastauksesta.


      • jszjkhgf
        fda kirjoitti:

        Kaisa-pappi, kiitos vastauksesta.

        Onko ihmeiden aika ohi, kun ateisti kiittää pappia?


      • lkjhgfd

        Tiedossa on tapauksia aidosta "uudesti syntymisestä" ja tietoollisesti totuudeksi osoitettu.
        Joten uskovaisten nk. uudestisyntyminen on sitä, että loupuu Jumalan Valtakunnan kaltaisuudestaan ja alkaa palvelemaan toisia jumalia, esim. Luteria herra jumalanaan.


      • fda
        jszjkhgf kirjoitti:

        Onko ihmeiden aika ohi, kun ateisti kiittää pappia?

        Eikä ole ensimmäinen kerta, ihmisiähän tässä ollaan.


      • IlllIlIlIIlIlIlIlIll

        Mutta onhan öytättikin vain pirari, ennenkuin pappi konsektroi asetussanoillaan Jeesuksen öytättiin. Loogista siis olisi että Jeesus on olemassa ennenkuin hän syntyy pirariin, eli inkarmoituu siihen, vai mitä Kaisa, sillä vaikka öylätissä on Jeesuksen kuva ei piparissa ole Jeesusta ennen tätä järjen käsityskyvyn ylittävää Jumalan syntymään varrattavaa ihmittä - ja kummaa, - vai mitä?


      • kghj
        fda kirjoitti:

        Eikä ole ensimmäinen kerta, ihmisiähän tässä ollaan.

        Millainen ihminen pappi on ateistin mielestä?


      • fda
        kghj kirjoitti:

        Millainen ihminen pappi on ateistin mielestä?

        Riippuu varmaankin ateistista ja papista.


    • ttkkl

      Jokainen joutuu omista teoistaa tuomiolle Viimeisellä Tuomiolla! Eli jäleensyntymisoppi on väärä ja ihmiset ovat yksilöinä vastuussa teoistaan! Tuosta voi pääätellä ettei sieluilla ole aiempaa historiaa! Viimeinen tuomio on kerrottuna mm Ilmestyskirjassa.

      • fda

        Jälleensyntymisoppi ei kuulu kristinuskoon ilmestyskirjan kanssa tai ilman, se on selvä. Se ei kuitenkaan ole ainoa oppi tuon lisäksi.


      • nhgtr

        Jälleen syntyminen on todistettu.
        Se vaan on tieteelle vielä arvoitus yktyis kohdiltaan.
        Todistus siitä on alas ammutun amerillaisen sotilas lentokoneen lentäjä joka syntyi uudestaan ja jota lapsena pidettiin sairaana mutta tutkimukset osoitti, ettei hän ollut sairas vaan "kahtena ihmisenä elävä nuori." Ilmeisesti ainoa tunnettu joka on laskenut seppeleen omalla kuolin paikalleen joka oli merellä Japanin lähellä ja siten varmistettiin, että oliko pojan antamat tiedot oikeat. Koneen putoamis paikka oli muille tuntematon.


      • dfdfdfdfdxfdx

        Sinä olet nyt sekoittanut kaksi asiaa toisiinsa.

        Tuomio ja päätös ovat kaksi eri asiaa myös Suomen oikeuslaitoksessa.


      • kmnjhbgf

        " Eli jäleensyntymisoppi on väärä..."

        Miten luulet/uskot Jeesuksen seuraavan kerran tulevan, volvolla vai?

        Miksi on todistettu, että ohminen on aikaisemmin elänyt "toisena" ihmisenä maailmassa, joka samassa maassa?
        Kumpi se on totuuden mittassa kiinni, usko vai fakta tieto?

        Kun ihminen kuolee, niin kuolin hetkellä paino putoaa 21 grammaa.
        Mieti sitä ja sen merkitystä ilman uskoa!


    • kunhan vastaan

      Aika mahdoton ajatus, jos kirkko edustaisi jotain käsitystä sielusta, mistä Raamattu ei kerro. Lähimäksi Raamattu kuvaa ihmisen sielua Psalmissa 139: Sinun silmäsi näkivät minut jo idullani,
      sinun kirjaasi on kaikki kirjoitettu.
      Kyseisessä kohdassa puhutaan siitä, miten olen Jumalan luoma ihminen jo äitini kohdussa.

      Koko psalmi 139 oiisi jokaisen hyvä lukea oman identiteetin vahvistamiseksi.
      Sinä olet luonut minut sisintäni myöten,
      äitini kohdussa olet minut punonut.
      14 Minä olen ihme, suuri ihme,
      ja kiitän sinua siitä.
      Ihmeellisiä ovat sinun tekosi,
      minä tiedän sen.
      15 Minä olen saanut hahmoni näkymättömissä,
      muotoni kuin syvällä maan alla,
      mutta sinulta ei pieninkään luuni ole salassa.

      • fda

        Käsittääkseni kirkkoisä Origen Jeremian kirjaa todisteena että sielu oli olemassa aikaisemmin.

        Jer 1:5
        "5 -- Jo ennen kuin sinut äidinkohdussa muovasin, minä valitsin sinut. Jo ennen kuin sinä synnyit maailmaan, minä pyhitin sinut omakseni ja määräsin sinut kansojen profeetaksi."


      • P. Henrik
        fda kirjoitti:

        Käsittääkseni kirkkoisä Origen Jeremian kirjaa todisteena että sielu oli olemassa aikaisemmin.

        Jer 1:5
        "5 -- Jo ennen kuin sinut äidinkohdussa muovasin, minä valitsin sinut. Jo ennen kuin sinä synnyit maailmaan, minä pyhitin sinut omakseni ja määräsin sinut kansojen profeetaksi."

        No laestadiolaiset opettaa jo jossakin valmiina olevasta "vauvavarastosta", josta sielut sitten napataan hedelmöityksen hetkellä, tällä perustellaan ehkäisykieltoa. Ja jopa: jos et synnytä sitä lasta tässä elämässä, joudut synnyttämään sen sitten helvetissä, synnytyskivut ja vielä helvetin tuskat päälle. Tämäkin on yksi monista klassiselle kristinuskolle vieraista kammottavista harhaopeista, mistä heidän olisi tehtävä parannus, mutta kirkko katsoo ahkerinta veronmaksajien joukkoaan läpi sormien.


      • fda
        P. Henrik kirjoitti:

        No laestadiolaiset opettaa jo jossakin valmiina olevasta "vauvavarastosta", josta sielut sitten napataan hedelmöityksen hetkellä, tällä perustellaan ehkäisykieltoa. Ja jopa: jos et synnytä sitä lasta tässä elämässä, joudut synnyttämään sen sitten helvetissä, synnytyskivut ja vielä helvetin tuskat päälle. Tämäkin on yksi monista klassiselle kristinuskolle vieraista kammottavista harhaopeista, mistä heidän olisi tehtävä parannus, mutta kirkko katsoo ahkerinta veronmaksajien joukkoaan läpi sormien.

        Tuo kuulostaa kyllä rajulta, mutta eikö helvetin kipujen pitäisi jo muutenkin olla sellaiset että siinä ei yksi asia päälle lisää juuri kärsimystä? Näin ateistina tuo luterilainen tulkinta kuulostaa järkevimmältä tässä asiassa.


      • P. Henrik
        fda kirjoitti:

        Tuo kuulostaa kyllä rajulta, mutta eikö helvetin kipujen pitäisi jo muutenkin olla sellaiset että siinä ei yksi asia päälle lisää juuri kärsimystä? Näin ateistina tuo luterilainen tulkinta kuulostaa järkevimmältä tässä asiassa.

        No rajuahan se tietenkin on ja kauheata pelottelua sen lisäksi, että on paha harhaoppi.


      • fda
        P. Henrik kirjoitti:

        No rajuahan se tietenkin on ja kauheata pelottelua sen lisäksi, että on paha harhaoppi.

        Lestadiolaisia sen kummemmin tuomitsematta heidän tekemistään lisäyksistä, minusta ikuinen sietämätön kidutus on rajua joka tapauksessa.

        Palataan vähän takaisin. "Sieluvarasto" ei ole ainoastaan lestadiolaisten juttu. Kuinka Jeremia oli tunnettu ennen syntymäänsä? Siitähän keisari Justinianin kokoonkutsuma kirkolliskokous päätti ja julisti kirkkoisä Origenin oppeja kerettiläisiksi.

        Linkissäni juutalaisista puhuttiin että heillä oli samantapainen käsitys kuin yksijumalaisilla zarathustralaisilla viisaista sieluista joilla oli ollut neuvonpitoa Jumalan kanssa ennen luomistapahtumaa.


    • 7u6yr4

      Olisko mahdollista, että kun ihminen luopuu Jumalan Valtakunnan kaltaisuudestaan, jonka kaltaisena on syntynyt, niin ei omistaisi enään sielua?
      Mene ja tiedä!
      Mutta ainakin rikollisen kristinuskon historia, uskovaisten teot ja opit viittaavat siihen mahdollisuuteen jota ei tule tällaisissa keskusteluissakaan unohtaa.

      Varmaa on, että ne rikokset eivät ole Jumalan ja Jeesuksen määräämiä joita kristitytkin tekevät Heidän Nimissä mm tappaen, raiskaten, ryöstäen jne.

      Ja miten on, eikö tämäkin todista sieluttomuutta?
      http://fi.wikipedia.org/wiki/Kannibalismi
      "Historiallista kannibalismia
      Kannibalismia on tiedetty harjoitetun ensimmäisen ristiretken aikana. Joidenkin ristiretkeläisten tiedetään syöneen kuolleiden vihollistensa ruumiita Ma'aratin valloituksen jälkeen. Sitä harjoitettiin myös marssilla Jerusalemiin. Kyseessä oli luultavasti nälän ja kuumeisuuden yhdistelmä, mahdollisesti myös halu terrorisoida vihollista. Jotkut kieltäytyivät syömästä kristittyjen toveriensa lihaa, mutta söivät tapettujen muslimien ruumiita"

      Syöväthän sieluttomuuttaaan osoittaen monet uskovaiset Jeesuksen ruumiina oman seurakuntansa syntistä lihaa ja juovat sen verta.... vaikka ylösnuosseella Jeesuksella ei ole ruumista vaan KEHO jonka opetuslapsi tarkisti:
      1.Korinttolaiskirje:
      12:27 Mutta te olette Kristuksen ruumis ja kukin osaltan ne hänen jäseniänsä.
      ...joten tuon Paavalin opin mukaan jyrsitte omaa syntistä lihaanne ja juotte omaa syntistä vertanne niistä ulostetta tehden ja siitä inhottavuudesta Paavali ilmoittaa mihin se johtaa:
      1. Kor. 11:28–29
      "Jokaisen on tutkittava itseään, ennen kuin syö tätä leipää ja juo tästä maljasta. Se, joka syö ja juo ajattelematta, että kysymys on Kristuksen ruumiista, syö ja juo itselleen tuomion."
      Tuon "tuomion" on ilmeisesti uskovaisten oma ongelma josta eksyttäjät nauttivat kun Jeesusta pilkataan.. ymmärtämättömiyyttää ja ilmeisesti sieluttomuuttaan osoittaen.:
      15:15 Niin Pietari vastasi ja sanoi hänelle: "Selitä meille tämä vertaus."
      Ja voitte olla varmoja, että Jeesuksen antama vastaus on edelleen sama:
      15:16 Mutta Jeesus sanoi: "Vieläkö tekin olette ymmärtämättömiä?
      15:17 Ettekö käsitä, että kaikki, mikä käy suusta sisään, menee vatsaan ja ulostuu?

      Jeesuksen evankeliumia Johanneksen mukaan:
      20:27 Sitten hän sanoi Tuomaalle: "Ojenna sormesi tänne ja katso minun käsiäni, ja ojenna kätesi ja pistä se minun kylkeeni, äläkä ole epäuskoinen, vaan uskovainen."
      20:28 Tuomas vastasi ja sanoi hänelle: "Minun Herrani ja minun Jumalani!"

      Jos uskovaisilla on sielu, niin ainakin rikollisilla se on herransa perisynnin perintöä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      284
      2978
    2. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      215
      1890
    3. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      59
      1562
    4. Tiesitkö? Farmi Suomi Kirsikka Simberg on tämän julkkisnaisen tytär - Katso tyrmäävät mallikuvat!

      Oho, aikamoinen ylläri. Tiesitkö?! Kirsikka Simberg on yksi tämän kauden Farmi Suomi -kisaajista. Hänellä ei ole tuttu t
      Suomalaiset julkkikset
      2
      1350
    5. Kaipaaville

      Kerro sun tunteesi ja ajatukset tähän jos et uskalla irl!
      Ikävä
      77
      1218
    6. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      262
      1162
    7. Miten haluaisit

      Että reagoisin jos näkisin sinut nyt?
      Ikävä
      80
      1052
    8. Sinua tulen kyllä ikävöimään pitkään nainen

      mutta oli pakko tehdä päätös oman mielenrauhan vuoksi. Toivottavasti saat elämältä kaiken mitä haluat.
      Ikävä
      52
      1021
    9. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      80
      961
    10. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      143
      821
    Aihe