Puuttua ja puuttua

Puuttuja

Sanalla puuttua 2 eri merkitystä? Esimerkiksi:

1. Vain Sauli puuttuu enää porukasta.
2. Miksi Sauli puuttuu aina jokaisen asioihin?

12

64

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • TDSS

      Monilla sanoilla on monia merkityksiä.

      • Puutunpa myös

        Tottahan tuo, mutta usein homonyymeistä toinen on selitettävissä lainaksi ja toinen kotoperäiseksi (kuten keksi) tai sitten sanoista on selvästi tunnistettavissa merkityksen siirtymä tai laajentuma (kuten vaikkapa kuu taivaankappaleen ja kuukauden merkityksessä). Kolmantena ryhmänä ovat sanat, jotka ovat molemmat vanhakantaisia, mutta jotka ovat kielessä tapahtuneiden äänteenmuutosten vuoksi niin sanotusti langenneet yhteen eli ovat saaneet samanlaisen asun (kuten kuusi).

        Sinänsä kuuluu vähemmistöön tuo aloittajan sana; itse en ainakaan sille äkkiseltään keksi luontevaa selitystä.


      • Puutunpa myös
        Puutunpa myös kirjoitti:

        Tottahan tuo, mutta usein homonyymeistä toinen on selitettävissä lainaksi ja toinen kotoperäiseksi (kuten keksi) tai sitten sanoista on selvästi tunnistettavissa merkityksen siirtymä tai laajentuma (kuten vaikkapa kuu taivaankappaleen ja kuukauden merkityksessä). Kolmantena ryhmänä ovat sanat, jotka ovat molemmat vanhakantaisia, mutta jotka ovat kielessä tapahtuneiden äänteenmuutosten vuoksi niin sanotusti langenneet yhteen eli ovat saaneet samanlaisen asun (kuten kuusi).

        Sinänsä kuuluu vähemmistöön tuo aloittajan sana; itse en ainakaan sille äkkiseltään keksi luontevaa selitystä.

        Mullapa menivät näköjään esimerkit sekaisin, kun hyppäsin vahingossa yhden ajatuksen yli, eli esimerkkinä kotoperäisestä ja lainasta toimii vaikkapa "pii", ja "keksi" on sen sijaan esimerkki kahdesta samannäköisestä lainasta, jotka ovat eri lähteestä.


    • Tissillinen

      Tuttu osastonhoitaja kertoi, miten yövuorossa ollut ulkomaalaislähtöinen sairaanhoitaja oli kirjoittanut erään potilaan yöoireista: "Povi puuttuu". Piti olla "Polvi puutuu".

    • Uupumaton lenkki

      Myös verbillä "uupua" on vähintään kaksi merkitystä eli em. 1. merkitys ja sitten "väsyä". Arkikielessä ja lehtiotsikoissa uupuminen korvaa yleensä puuttumisen.

      • roskakieltä

        Jos puuttua-sanan tilalla käytetään sanaa uupua niin se ei ole oikeaa suomenkieltä. Sanomalehtikieli rappeutuu jatkuvasti.


      • Kontista kaliman
        roskakieltä kirjoitti:

        Jos puuttua-sanan tilalla käytetään sanaa uupua niin se ei ole oikeaa suomenkieltä. Sanomalehtikieli rappeutuu jatkuvasti.

        Pilkustutaitokin näköjään rappeutuu...


      • 2+1
        Kontista kaliman kirjoitti:

        Pilkustutaitokin näköjään rappeutuu...

        "Jos puuttua-sanan tilalla käytetään sanaa uupua niin se ei ole oikeaa suomenkieltä. Sanomalehtikieli rappeutuu jatkuvasti. "

        Saattaapi rappeutua. Minulla on kirjahyllyssä suomi-saksa-sanakirja, jossa uupua sanalle on kaksi käännöstä
        1 (väsyä), ermüden, müde werden
        2 (puuttua), fehlen

        Olkoon sitten vaikka rappeutunut sanakirja, sitä kuitenkin joskus käytän.


    • 9+12

      virua-venyä
      virua-lojua

    • Puuttuva puutto

      Entä sitten puuttumisen tulos eli puutto? Ainakin meillä päin sanottiin, että "verkko joutui puuttoon", kun se tarttui pohjaan. Meänkielessä näytetään käytettävän samaa termiä:

      http://meankielensanakirja.com/fi/sana/id/44613

      Langattomien verkkojen käyttäjänä voin todeta, että putto ei ole outo ilmiö nykyverkoillekaan, sillä niin usein verkko on täysin jumissa.

    • sanakonsultti

      Oikein ja oikein.

      1. Hän tiesi sen oikein.
      2. Mä en oikein tiedä siitä mitään.

    • Sallilaki

      Kieltää ja kiistää. Usein joku on kieltävinään jotain ilman mitään valtuuksia mihinkään kieltämiseen tai sallimiseen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 148
      4183
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      113
      3784
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      21
      2618
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1871
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      22
      1747
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1629
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      19
      1605
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1533
    9. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      91
      1511
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1501
    Aihe