Lapsuus helluntailaisessa perheessä

_greeeeen

Alla olevien linkkien takaa löytyy kaksi tarinaa kasvamisesta helluntailaisessa perheessä. Mitä ajatuksia muissa kirjoittajissa herää nuo lukemalla?

Itselläni jäi päällimmäisinä mieleen lasten kokemus epäaitoudesta ja tarpeesta olla jotakin muuta kuin mitä oli, ja ennen kaikkea tuo luottamuksen ja uskon menetys, joka johti päätelmään siitä, ettei Jumalaa ole ollenkaan.


http://kotiliesi.fi/puheenaiheet/jutut/minun-tarinani-lapsuus-helluntailaisessa-perheessa

http://www.uskontojenuhrientuki.fi/omat-kokemukset-uskonyhteisossa/146-syntynyt-helluntailaiseksi

129

1478

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ml213.

      Toisaalta tämä ongelma ei ole yksin helluntalaisuuden, vaan koko uskonnollisuuden / eksytyksen.

      Koko ongelma kulminoituu siihen, miten ihmisille on uskoteltu ettei uudestisyntyminen / uskoontulo ole kokonaan JUMALAN teko, vaan lihalisella / uudestisyntymättömällä ihmisellä on oma osuutensa pelastumiseensa.

      Näin uskotellen ja toimien, niin lapset pyritään saattamaan uskoon,- jopa lapsen tahdon vasrtaisesti vanhemmmille mieliksi.

      Just eilen oli puhetta erään puolueen jäsenen kanssa tästä uskoontulosta ja hänkin alussa uskoi miten JUMALASTA syntyminen on JUMALAN teko. Mutta,- jo 10 min kuluttua hän ristiriitautti itsensä kertoessaan, miten ihmiselläkin on osansa. No, tämä uskottelu juuri näkyy kaikessa, miten ihmiset pyrkivät tekemään toisesta ihmisestä uskovan.

      Niin, harvassa lie ne ihmiset, jotka 100% uskovat uskoontulemisen JUMALAN aivoittamaksi asiaksi ja hänen toteuttamiseksi. Ihmisen osa on vain havainnoida tämä muutos itsessään ja piste.

      • _greeeeen

        Lyhesti sanottuna: En usko jumalaan, joka ohjailee ihmistä oman halunsa mukaan ja laittaa toisen uskomaan ja toisen vastustamaan Itseään, ja sitten palkitsee ensin mainitun ja rankaisee jälkimmäistä. Niin epäoikeudenmukaista jumalaa ei minulla ole.


      • ml213.
        _greeeeen kirjoitti:

        Lyhesti sanottuna: En usko jumalaan, joka ohjailee ihmistä oman halunsa mukaan ja laittaa toisen uskomaan ja toisen vastustamaan Itseään, ja sitten palkitsee ensin mainitun ja rankaisee jälkimmäistä. Niin epäoikeudenmukaista jumalaa ei minulla ole.

        Toivoisin sinun näkevän laajemmin, mikä liittyy JUMALAN aivoittamaan ihmisen pelastamiseen.
        Se on kyllä totta, miten JUMALA on valinnut ihmisiä jokaisesta sukupolvesta tuomaan tätä ilosanomaa ihmisten keskuuteen / ihmiskunnalle.

        Niin, JUMALA on aina oikeudenmukainen kaikkia ihmisiä kohtaan. Asian vääristää ainoastaan ihmisten sokea ajattelu ja näkemys JUMALASTA ja ihmisen pelastamisesta.


      • ml213.
        _greeeeen kirjoitti:

        Lyhesti sanottuna: En usko jumalaan, joka ohjailee ihmistä oman halunsa mukaan ja laittaa toisen uskomaan ja toisen vastustamaan Itseään, ja sitten palkitsee ensin mainitun ja rankaisee jälkimmäistä. Niin epäoikeudenmukaista jumalaa ei minulla ole.

        32. Sillä ...Jumala .....on..... sulkenut ....kaikki .....tottelemattomuuteen, että .....hän .....kaikkia .....armahtaisi.
        33. Oi sitä Jumalan rikkauden ja viisauden ja tiedon syvyyttä! Kuinka tutkimattomat ovat hänen tuomionsa ja käsittämättömät hänen tiensä!

        Muuten valehteleeko JUMALA ja sinä puhuisit totuutta? Toki ihminen saa ajatella / sorvata vapaasti JUMALASTA mitä vain ja moni tekeekin sitä laittaessaan JUMALAN piikiin sellaista, joka ei JUMALAAN olemukseen kuulu.


      • minä uskon
        _greeeeen kirjoitti:

        Lyhesti sanottuna: En usko jumalaan, joka ohjailee ihmistä oman halunsa mukaan ja laittaa toisen uskomaan ja toisen vastustamaan Itseään, ja sitten palkitsee ensin mainitun ja rankaisee jälkimmäistä. Niin epäoikeudenmukaista jumalaa ei minulla ole.

        " Lyhesti sanottuna: En usko jumalaan, joka ohjailee ihmistä oman halunsa mukaan "

        En minäkään usko, eikä Raamattukaan näin opeta vaan saa tana.

        " ja laittaa toisen uskomaan ja toisen vastustamaan Itseään "

        Eli mielestäsi Jumala PAKOTTAA jtk. uskomaan itseensä, niinkö ? Jos niin näinhän asia EI OLE.
        Ihmisellä on vapaa tahto uskoa tai olla uskomatta. Ottaa Jumala vastaan elämäänsä tai kääntää selkänsä hänelle.


      • _greeeeen
        minä uskon kirjoitti:

        " Lyhesti sanottuna: En usko jumalaan, joka ohjailee ihmistä oman halunsa mukaan "

        En minäkään usko, eikä Raamattukaan näin opeta vaan saa tana.

        " ja laittaa toisen uskomaan ja toisen vastustamaan Itseään "

        Eli mielestäsi Jumala PAKOTTAA jtk. uskomaan itseensä, niinkö ? Jos niin näinhän asia EI OLE.
        Ihmisellä on vapaa tahto uskoa tai olla uskomatta. Ottaa Jumala vastaan elämäänsä tai kääntää selkänsä hänelle.

        Esititkö minulle tämän kysymyksesi ->

        >>Eli mielestäsi Jumala PAKOTTAA jtk. uskomaan itseensä, niinkö ?>Ihmisellä on vapaa tahto uskoa tai olla uskomatta. Ottaa Jumala vastaan elämäänsä tai kääntää selkänsä hänelle.


      • ml213.
        _greeeeen kirjoitti:

        Esititkö minulle tämän kysymyksesi ->

        >>Eli mielestäsi Jumala PAKOTTAA jtk. uskomaan itseensä, niinkö ?>Ihmisellä on vapaa tahto uskoa tai olla uskomatta. Ottaa Jumala vastaan elämäänsä tai kääntää selkänsä hänelle.

        Niimpä, mutta onko se pakottamista tms, jos JUMALA vaikuttaa ihmisen tahtoon ja tekemiseen? Ihmisen on vaikea uskoa, miten JUMALA ohjaa ihmisen askeleita kuin on tuulen humina. Tavallaan kaikilla asioilla ja kokemuksilla on merkityksensä.

        8. Tuuli puhaltaa, missä tahtoo, ja sinä kuulet sen huminan, mutta et tiedä, mistä se tulee ja minne se menee; niin on jokaisen, joka on Hengestä syntynyt."

        Muuten oletteko edes ajatelleet, miten ihminen,.- joka on vihollisuudessa JUMALAA kohtaan voisi olla myötämielinen JUMALAN johdatukselle?No, lie liian vaikea ymmärtää ja uskoa tätä todellisuudeksi.


      • minä uskon
        _greeeeen kirjoitti:

        Esititkö minulle tämän kysymyksesi ->

        >>Eli mielestäsi Jumala PAKOTTAA jtk. uskomaan itseensä, niinkö ?>Ihmisellä on vapaa tahto uskoa tai olla uskomatta. Ottaa Jumala vastaan elämäänsä tai kääntää selkänsä hänelle.

        greeeeen
        28.8.2014 10:05
        2
        Sulje
        "Lyhesti sanottuna: En usko jumalaan, joka ohjailee ihmistä oman halunsa mukaan ja laittaa toisen uskomaan ja toisen vastustamaan Itseään"

        Tuo oli ote tekstistäsi.

        " Minun Jumalani on oikeudenmukainen. "

        PSALMIT 7
        Sillä sinä, joka tutkit sydämet ja munaskuut, olet vanhurskas Jumala.

        Kirje roomalaisille 10
        3. sillä kun he eivät tunne Jumalan vanhurskautta,

        vaan koettavat pystyttää omaa vanhurskauttaan,

        eivät he ole alistuneet Jumalan vanhurskauden alle.

        " Niimpä, mutta onko se pakottamista tms, jos JUMALA vaikuttaa ihmisen tahtoon ja tekemiseen?"
        Jos ihminen haluaa olla Jumalan tahdossa ja johdatuksessa, hän ohjaa ja johdattaa. Mutta ei hän tee sitä väkisin. Eikä se ole pakottamista vaan suostumista Jumalan tahtoon.

        Evankeliumi Johanneksen mukaan 5
        23. että kaikki kunnioittaisivat Poikaa, niinkuin he kunnioittavat Isää.

        sillä minä en kysy omaa tahtoani, vaan hänen tahtoaan, joka on minut lähettänyt.


      • Ateisti

        Ihmisen osa on vaikea.
        Uskoipa jumalaan tai ei, lohdusta ja läheisyyttä tarvitaan.
        Itse en usko jumaliin.


      • _greeeeen
        minä uskon kirjoitti:

        greeeeen
        28.8.2014 10:05
        2
        Sulje
        "Lyhesti sanottuna: En usko jumalaan, joka ohjailee ihmistä oman halunsa mukaan ja laittaa toisen uskomaan ja toisen vastustamaan Itseään"

        Tuo oli ote tekstistäsi.

        " Minun Jumalani on oikeudenmukainen. "

        PSALMIT 7
        Sillä sinä, joka tutkit sydämet ja munaskuut, olet vanhurskas Jumala.

        Kirje roomalaisille 10
        3. sillä kun he eivät tunne Jumalan vanhurskautta,

        vaan koettavat pystyttää omaa vanhurskauttaan,

        eivät he ole alistuneet Jumalan vanhurskauden alle.

        " Niimpä, mutta onko se pakottamista tms, jos JUMALA vaikuttaa ihmisen tahtoon ja tekemiseen?"
        Jos ihminen haluaa olla Jumalan tahdossa ja johdatuksessa, hän ohjaa ja johdattaa. Mutta ei hän tee sitä väkisin. Eikä se ole pakottamista vaan suostumista Jumalan tahtoon.

        Evankeliumi Johanneksen mukaan 5
        23. että kaikki kunnioittaisivat Poikaa, niinkuin he kunnioittavat Isää.

        sillä minä en kysy omaa tahtoani, vaan hänen tahtoaan, joka on minut lähettänyt.

        Eli siis Jumala päättää täysin siitä, uskooko ihminen vai ei ja ottaako tämä Hänet vastaa vai ei, mutta Jumala ei silti pakota, niinkö?

        Edelleenkin sanon näin:

        En usko jumalaan, joka ohjailee ihmistä oman halunsa mukaan ja laittaa toisen uskomaan ja toisen vastustamaan Itseään, ja sitten palkitsee ensin mainitun ja rankaisee jälkimmäistä. Niin epäoikeudenmukaista jumalaa ei minulla ole.


      • minä uskon
        _greeeeen kirjoitti:

        Eli siis Jumala päättää täysin siitä, uskooko ihminen vai ei ja ottaako tämä Hänet vastaa vai ei, mutta Jumala ei silti pakota, niinkö?

        Edelleenkin sanon näin:

        En usko jumalaan, joka ohjailee ihmistä oman halunsa mukaan ja laittaa toisen uskomaan ja toisen vastustamaan Itseään, ja sitten palkitsee ensin mainitun ja rankaisee jälkimmäistä. Niin epäoikeudenmukaista jumalaa ei minulla ole.

        " Eli siis Jumala päättää täysin siitä, uskooko ihminen vai ei ja ottaako tämä Hänet vastaa vai ei, "
        Missä niin sanottiin ?


      • _greeeeen
        minä uskon kirjoitti:

        " Eli siis Jumala päättää täysin siitä, uskooko ihminen vai ei ja ottaako tämä Hänet vastaa vai ei, "
        Missä niin sanottiin ?

        Siis etkö lähtenyt alunperin tukemaan ml213:n oppia ja etkö lainannut häntä oman käsityksesi tueksi?

        Näinhän ml213 sanoo ->

        >>Just eilen oli puhetta erään puolueen jäsenen kanssa tästä uskoontulosta ja hänkin alussa uskoi miten JUMALASTA syntyminen on JUMALAN teko. Mutta,- jo 10 min kuluttua hän ristiriitautti itsensä kertoessaan, miten ihmiselläkin on osansa.


    • _greeeeen

      >>Entisten helluntailaisten kertomusten mukaan seurakunnan opit pian koittavasta ylöstempaamisesta olivat erityisen pelottavia lapsille, koska lapset tulkitsivat tehneensä vääriä asioita ja siksi ajattelivat, etteivät olisi pelastuvien joukossa. Myös aikuiset voivat tehdä tällaisen tulkinnan, mutta kokemukseni mukaan se on hyvin yleistä ja traumatisoivaa maailmanloppua odottavien uskonyhteisöjen lapsien keskuudessa.

      Lapset pelkäsivät siis joutumista eroon perheestään ja kuolemaa. Entiset helluntailaiset ovat kertoneet tämän seurauksena pelkäävänsä yhä, vuosikymmenten jälkeen, kovia ääniä, jotka tuovat heidän mieleensä lapsuuden pelot "pasuunoiden äänistä", jotka merkkaisivat ylöstempaamisen alkua.

    • Raamatusta

      Jos opin perustusta kallitoa ei ole, niin tapahtuu kaikenlaista pahaa. Monet ovat hiekalle rakentaneet ja tulvan tullessa joutuneet näkemään rakennusten suuren sortumisen.

      • _greeeeen

        Harmittavasti täälläkin joutuu huomaamaan, että helluntailaiset tai helluntailaisen taustan omaavat ihmiset tuntuvat olevan kaikkein pahimpia ja jyrkimpiä tuomareita. Mitään heidän ajatuksiaan ja oppejaan ei saa kyseenalaistaa, vaan siitä alkaa usein vaikka minkälainen syyttely ja pyöritys, jopa henkilöön käyviin valheisiin tukeutuen. Jos helluntailaisten oma usko olisi vahva ja vahvalla pohjalla, ei tuollaista reaktiota pitäisi tulla. Jotenkin tuntuu, että nuo helluntailaisen opin kyseenalaistaviin kirjoittajiin kohdistuvat hyökkäykset tehdään juurikin sen hiekkaperustuksen sortumisen pelossa. Ihan tässä lähiaikoina eräs helluntailainen avautui täällä kertomalla, ettei edes kuuntele 'harhaoppisten' teorioita. Minusta vahvalla perustalla oleva pystyy kuuntelemaan ihan mitä vain ja on kiinnostunut kuuntelemaan toisia, heidän ajatuksiaan punniten ja Raamattuun peilaten.


    • nähty tv:stä

      Tv:ssä oli yhtenä aamuna joku nainen, joka kertoi siitä pahuudesta, mitä oli kotonaan joutunut kokemaan ns. uskovaisten vanhempien puolelta. En tiedä oliko naisen vanhemmat helluntalaisuskovia, vai mitä, mutta painostusta oli joutunut kokemaan. Miten tuollaista uskoa ihmiset viljelevät ja uskovat sen vielä olevan oikeaa?

      • voi sitä sokeutta

        " Miten tuollaista uskoa ihmiset viljelevät ja uskovat sen vielä olevan oikeaa? "

        Entä miten ateisti vanhemmpien lapset joutuvat kuuntelemaan heidän ismejään !


      • ihan tavallinen äiti
        voi sitä sokeutta kirjoitti:

        " Miten tuollaista uskoa ihmiset viljelevät ja uskovat sen vielä olevan oikeaa? "

        Entä miten ateisti vanhemmpien lapset joutuvat kuuntelemaan heidän ismejään !

        Luulenpa että ateistiperheessä lapsella on helpompaa eikä lapselle tuputeta mitään ismejä. Lapsi saa kasvaa rauhassa, on kavereita, harrastuksia, eikä pelotella tempauksella ja tuomion pasuunoilla.

        Lapsi saa sitten aikuisena ihan itse päättää haluaako liittyä johonkin seurakuntaan vai ei. Poikkeuksetta eivät ole halunneet.


      • ed.
        ihan tavallinen äiti kirjoitti:

        Luulenpa että ateistiperheessä lapsella on helpompaa eikä lapselle tuputeta mitään ismejä. Lapsi saa kasvaa rauhassa, on kavereita, harrastuksia, eikä pelotella tempauksella ja tuomion pasuunoilla.

        Lapsi saa sitten aikuisena ihan itse päättää haluaako liittyä johonkin seurakuntaan vai ei. Poikkeuksetta eivät ole halunneet.

        ".Luulenpa että ateistiperheessä lapsella on helpompaa eikä lapselle tuputeta mitään ismejä. "
        Luulo ei ole tiedon fäärti. Ja ateismi on ISMI. Vaikka sitä ei tuputtaisikaan,valinnat, arvomaailma ( kuten uskossakin ) ja se miten elämämme kertoo enemmän, kuin yksikään sana.
        " Lapsi saa sitten aikuisena ihan itse päättää haluaako liittyä johonkin seurakuntaan vai ei." Se on hyvä, jos noin on. Ja moni sanookin tulleensa uskoon ateismi perheestä.
        " Poikkeuksetta eivät ole halunneet. " Onko sinulla oikein tutkimus asiasta ?

        "Lapsi saa kasvaa rauhassa, on kavereita, harrastuksia, eikä pelotella tempauksella ja tuomion pasuunoilla."
        Minäkin sain kasvaa ihan RAUHASSA, oli kavereita ja oli turvallinen olo, että taivaan isä pitää huolen, oman isän lisäksi.
        Millään pasuunoilla EI PELOITELTU, kuten ei kukaan terve vanhempi tee.
        Kertakaan en ole tarvinnut lähteä juoppoa isää karkuun, ruokaa oli aina pöydässä. Ja puhtaat vaatteet päällä.
        Eril.tarinoita uskootulosta: http://www.uskoontulo.net/


      • Anonyymi
        ed. kirjoitti:

        ".Luulenpa että ateistiperheessä lapsella on helpompaa eikä lapselle tuputeta mitään ismejä. "
        Luulo ei ole tiedon fäärti. Ja ateismi on ISMI. Vaikka sitä ei tuputtaisikaan,valinnat, arvomaailma ( kuten uskossakin ) ja se miten elämämme kertoo enemmän, kuin yksikään sana.
        " Lapsi saa sitten aikuisena ihan itse päättää haluaako liittyä johonkin seurakuntaan vai ei." Se on hyvä, jos noin on. Ja moni sanookin tulleensa uskoon ateismi perheestä.
        " Poikkeuksetta eivät ole halunneet. " Onko sinulla oikein tutkimus asiasta ?

        "Lapsi saa kasvaa rauhassa, on kavereita, harrastuksia, eikä pelotella tempauksella ja tuomion pasuunoilla."
        Minäkin sain kasvaa ihan RAUHASSA, oli kavereita ja oli turvallinen olo, että taivaan isä pitää huolen, oman isän lisäksi.
        Millään pasuunoilla EI PELOITELTU, kuten ei kukaan terve vanhempi tee.
        Kertakaan en ole tarvinnut lähteä juoppoa isää karkuun, ruokaa oli aina pöydässä. Ja puhtaat vaatteet päällä.
        Eril.tarinoita uskootulosta: http://www.uskoontulo.net/

        Monta ateistia on tullut uskoon...nauran sille että kiltit ateistit eivät tuputa ismejään, hei haloo...MISTÄ SINÄ SEN TIEDÄT?


    • _greeeeen

      Kiinnostuneille lisää luettavaa ->

      Leena Lander:

      ”Kesällä telttakokouksissa meidän piti saarnaajan lapsina istua eturivissä suittuina ja hymyilevinä niin kuin perheet Amerikan presidenttikampanjoissa. Hyvin pienestä, ehkä jo 5-vuotiaasta asti, meidän piti mennä joukon eteen todistamaan, mitä syntiä olimme taas tehneet sinä päivänä tai viime viikkoina. Piti katua ja pyytää anteeksi. Se oli nöyryyttävää.”

      ”Varsinkin ujolle sisarelleni se oli kamalaa. Minä jouduin rohkeampana kannustamaan häntä. Pidin siskoa ja veljeä käsistä. Hymyilimme ja päätimme, että tämä on nyt kestettävä, koska muuta vaihtoehtoa ei ole.”
      ”Syntiä oli se, että oli puhunut rumia sanoja ja myös se, että oli paikalla, kun muut olivat puhuneet rumia ja tehneet jotain sopimatonta. Lapset joutuivat myös ilmiantajiksi.”
      ”Pyhän Hengen kasteeksi kutsuttu äänekäs kielillä puhuminen oli lapsesta pelottavaa. Ihmiset muuttuivat oudoiksi, ikään kuin olisivat olleet humalassa.”

      http://www.eeva.fi/artikkeli/saarnaajan-tytar-leena-lander

      • Lightning Star

        Kannattaa lukea koko teksti, joka tuolla linkissä on. Mielestäni kirjoituksesta kokonaisuutenaan kuvastuu jollain tavalla myös ymmärrys ja anteeksianto isää kohtaan.

        Ihminen on kuitenkin aika usein oman menneisyyden vanki.


      • _greeeeen
        Lightning Star kirjoitti:

        Kannattaa lukea koko teksti, joka tuolla linkissä on. Mielestäni kirjoituksesta kokonaisuutenaan kuvastuu jollain tavalla myös ymmärrys ja anteeksianto isää kohtaan.

        Ihminen on kuitenkin aika usein oman menneisyyden vanki.

        Näin on.


      • .--.

        " meidän piti mennä joukon eteen todistamaan, mitä syntiä olimme taas tehneet sinä päivänä tai viime viikkoina. Piti katua ja pyytää anteeksi. Se oli nöyryyttävää.”

        En ole kyllä koskaan kuullut, etttä kukaan, enempää lapsi kuin aikuinenkaan olisi julkisesti tunnustanut syntejään helari kokouksissa!

        Enemmänkin tuo viittaa lestadiolaisuuteen, hehän tunnustavat julkisesti syntejään.

        Ei kannata ihan kaikkea uskoa mitä sanotaan.


      • bnvnvg
        .--. kirjoitti:

        " meidän piti mennä joukon eteen todistamaan, mitä syntiä olimme taas tehneet sinä päivänä tai viime viikkoina. Piti katua ja pyytää anteeksi. Se oli nöyryyttävää.”

        En ole kyllä koskaan kuullut, etttä kukaan, enempää lapsi kuin aikuinenkaan olisi julkisesti tunnustanut syntejään helari kokouksissa!

        Enemmänkin tuo viittaa lestadiolaisuuteen, hehän tunnustavat julkisesti syntejään.

        Ei kannata ihan kaikkea uskoa mitä sanotaan.

        Artikkelin mukaan Leenan isä oli helluntaisaarnaaja.

        "Kun Leena Lander syntyi vuonna 1955, isä oli jo lopettanut työnsä Helluntaiherätyksen kiertelevänä saarnamiehenä ja asettunut Lausteen poikakotiin, jossa hän toimi työnohjaajana."

        http://kotiliesi.fi/puheenaiheet/jutut/minun-tarinani-lapsuus-helluntailaisessa-perheessa


      • _greeeeen
        bnvnvg kirjoitti:

        Artikkelin mukaan Leenan isä oli helluntaisaarnaaja.

        "Kun Leena Lander syntyi vuonna 1955, isä oli jo lopettanut työnsä Helluntaiherätyksen kiertelevänä saarnamiehenä ja asettunut Lausteen poikakotiin, jossa hän toimi työnohjaajana."

        http://kotiliesi.fi/puheenaiheet/jutut/minun-tarinani-lapsuus-helluntailaisessa-perheessa

        Kyllä, Landerin koti oli helluntailainen ja hänen isänsä tosiaan oli toiminut kyseisen herätysliikkeen saarnaajana.

        Lestadiolaisuuteen tehdään selkeä ero mm. tässä ->

        ”Toisin kuin lestadiolaisuuteen, helluntailaisuuteen kuuluvat kaikki mahdolliset uutuudet. Isä osti kohuttuja uutuuskirjoja, joita luimme salaa, kuten Hannu Salaman Juhannustanssit.”

        http://www.eeva.fi/artikkeli/saarnaajan-tytar-leena-lander


      • Anonyymi

        Tuollaista helluntailaisuutta en tunne, mutta on noinkin voitu toimia. Kaipa hän totta puhuu jos noin sanoo...Landerin isä oli outolintu, ei helluntailaisuus häntä sellaiseksi tehnyt, lopuksi kai hurahti ufoihin, halusi aina olla jotain ihmeellistä...näin on Lander itse kertonut.


    • -näkökulma--

      Minun käy sääliksi lapsia, jotka joutuvat painostetuksi omassa kodissaan. Tosiasia kuitenkin on, että kaikki vanhemmat, myös uskovaiset, kasvattavat lapsensa eri tavalla. Ei voi yleistää, että helluntaiperhe on tällainen, tai ateistiperhe tietynlainen. Minä en kasvanut uskonnollisessa kodissa, mutta kärsiä kyllä sain, aivan liiankin kanssa, vanhempieni painostuksesta ja ymmärtämättömyydestä. Enkä ymmärtänyt edes Jumalalta pyytää apua siihen ahdistavuuteen. Niin että näitä tarinoita on yhtä monenlaisia kuin on perheitäkin. Jos en nuorena aikuisena olisi tullut uskoon, tuskin eläisin enää.

      • _greeeeen

        On totta, että ongelma ei ole yksistään uskovaisten kotien ja helluntailaisuuden, mutta usko ja uskonto pitäisi olla viimeinen asia, joka tuottaa tuollaista.

        Vaikka täällä jotkut antavat ymmärtää muuta, helluntailaisuudessa näyttää kulkevan tiiviisti elementtejä, joilla vahingoitetaan lapsia ja aikuisiakin.


      • armon alla
        _greeeeen kirjoitti:

        On totta, että ongelma ei ole yksistään uskovaisten kotien ja helluntailaisuuden, mutta usko ja uskonto pitäisi olla viimeinen asia, joka tuottaa tuollaista.

        Vaikka täällä jotkut antavat ymmärtää muuta, helluntailaisuudessa näyttää kulkevan tiiviisti elementtejä, joilla vahingoitetaan lapsia ja aikuisiakin.

        " helluntailaisuudessa näyttää kulkevan tiiviisti elementtejä, joilla vahingoitetaan lapsia ja aikuisiakin. "

        Mihin pyrit tuolla mustamaalauksella.? Terve uskova perhe on paras kasvualusta lapselle.


      • _greeeeen
        armon alla kirjoitti:

        " helluntailaisuudessa näyttää kulkevan tiiviisti elementtejä, joilla vahingoitetaan lapsia ja aikuisiakin. "

        Mihin pyrit tuolla mustamaalauksella.? Terve uskova perhe on paras kasvualusta lapselle.

        Kyllä, olen samaa mieltä siitä, että terve uskova perhe on paras kasvualusta lapselle, mutta jos nyt et sitä ihan itsekin jo huomannut, niin asiahan on siten, että moni helluntailaisessa perheessä kasvanut on selvästikin rikottu siellä lapsuudessa pahasti.


      • armon alla
        _greeeeen kirjoitti:

        Kyllä, olen samaa mieltä siitä, että terve uskova perhe on paras kasvualusta lapselle, mutta jos nyt et sitä ihan itsekin jo huomannut, niin asiahan on siten, että moni helluntailaisessa perheessä kasvanut on selvästikin rikottu siellä lapsuudessa pahasti.

        " että moni helluntailaisessa perheessä kasvanut on selvästikin rikottu siellä lapsuudessa pahasti."
        Eli YLEISTÄT edelleen ! Jos sinut on rikottu, ei se tarkoita että KAIKKI on rikottu.
        Eikö jumalaton alkoholistiperhe riko ?


      • Kaikki on suhteellista
        _greeeeen kirjoitti:

        Kyllä, olen samaa mieltä siitä, että terve uskova perhe on paras kasvualusta lapselle, mutta jos nyt et sitä ihan itsekin jo huomannut, niin asiahan on siten, että moni helluntailaisessa perheessä kasvanut on selvästikin rikottu siellä lapsuudessa pahasti.

        ".....asiahan on siten, että moni.....on selvästikin....." No kuinka moni? Onko sinulla tutkimustietoa nimenomaan helluntailaisuuden haitallisuudesta lapsille, tai ylipäätään uskonnollisen kodin turmiollisesta vaikutuksesta yksilöön. Itsevarmana voi väittää mitä vain, jos on kuullut/lukenut yksittäistapauksista. Ei näitä kertomuksia tule vähätellä, mutta ek niistä voi myöskään tehdä yleistyksiä. Meillähän ei ole tietoa esim siitä, kuinka samat vanhemmat olisivat kohdelleet lastaan ilman tiettyä uskonnollista vakaumusta. Yhtälailla karsastan leimaa "jumalaton alkoholistiperhe". Se vaan jotenkin tunnutaan tiedettävän, että alkoholin suurkuluttaja isä on se pahin mahdollinen tapaus ja varsinkin "jumalaton".


      • _greeeeen
        Kaikki on suhteellista kirjoitti:

        ".....asiahan on siten, että moni.....on selvästikin....." No kuinka moni? Onko sinulla tutkimustietoa nimenomaan helluntailaisuuden haitallisuudesta lapsille, tai ylipäätään uskonnollisen kodin turmiollisesta vaikutuksesta yksilöön. Itsevarmana voi väittää mitä vain, jos on kuullut/lukenut yksittäistapauksista. Ei näitä kertomuksia tule vähätellä, mutta ek niistä voi myöskään tehdä yleistyksiä. Meillähän ei ole tietoa esim siitä, kuinka samat vanhemmat olisivat kohdelleet lastaan ilman tiettyä uskonnollista vakaumusta. Yhtälailla karsastan leimaa "jumalaton alkoholistiperhe". Se vaan jotenkin tunnutaan tiedettävän, että alkoholin suurkuluttaja isä on se pahin mahdollinen tapaus ja varsinkin "jumalaton".

        Tässäkin ketjussa on luettavissa useampi kokemus lapsuudesta helluntailaisessa perheessä. Kertojien kokemukset ovat hyvin samanlaisia, joten siitä jo voi päätellä, että näillä samoilla helluntaiyhteisön toimintatavoilla on rikottu monia lapsia. Nämä rikotut ihmiset taistelevat vielä aikuisinakin kyseisen liikkeen opeilla aiheutettuja pelkotiloja yms. vastaan.


    • Lightning Star

      Mielenkiintoisia kirjoituksia ylipäänsä selviytymisestä...

      Ehkä yksilövapaudellinen usko, on menetetty usein kuitenkin siellä, missä on monta ollut koolla? Joku lähtee/pyrkii hallitsemaan omalla tahdollaan aina toista ja toisen vapautta uskoa tai olla uskomatta.

      Kysehän ei ole tällöin yksistään helluntailaisuudesta, vaan uskonnoista ja uskonnollisuudesta ylipäänsä.

    • längtan

      Landerin isä toki työsti asiaa omalla tavallaan, kun kaiken meuhkaamisen jälkeen omaksui krisnamurtilaisuuden.
      Kun oli saanut päänsä tyhjäksi, oli aika omaksua uutta, dänikeläisen UFO-bongausmentaliteetin.

      Tod. näk. loppumatka mentiin käsi foliohatun lipalla. ( harmiton vaihtoehto.) :)

    • -näkökulma--

      Landerin kirjoituksessa oli kohta:

      "Hyvin pienestä, ehkä jo 5-vuotiaasta asti, meidän piti mennä joukon eteen todistamaan, mitä syntiä olimme taas tehneet sinä päivänä tai viime viikkoina. Piti katua ja pyytää anteeksi."

      Niinä n. 20-28 vuotena, joina minä tai lähipiiriäni on hell.srk:ssa ollut, en ole kertaakaan moisesta kuullut saati itse nähnyt. En kyseenalaista Landerin kokemusta, mutta tämä oli ensimmäinen kerta kun kuulin tuollaisesta. En voi hyväksyä tuollaista toimintaa.

      • _greeeeen

        On tietenkin toivottavaa, että tuollainen ei olisi yleistä helluntailaisuudessa, mutta tuollainen erittäin kyseenalainen toimintatapa on toteutunut uskon nimissä Landerinkin lapsuudessa.


      • yellow
        _greeeeen kirjoitti:

        On tietenkin toivottavaa, että tuollainen ei olisi yleistä helluntailaisuudessa, mutta tuollainen erittäin kyseenalainen toimintatapa on toteutunut uskon nimissä Landerinkin lapsuudessa.

        Niin tuttua, niin tuttua.

        Hyvä aloitus!


      • ehdottomasti!
        yellow kirjoitti:

        Niin tuttua, niin tuttua.

        Hyvä aloitus!

        Pitäisi olla tarkkailijoita, jotka tarkkailisivat lasten hyvin vointia sellaisissa perheissä, missä vanhemmat ovat uskossa. Jos vanhemmat painostavat ja pakottavat lapsia uskomaan ja kasteelle, niin silloin on vakava eksytys kysymyksessä. Paljon parempi olisi jokaisen lapsen saada kaste ilman, että mitenkään itse joutuvat siihen osallistumaan. En käsitä niitä ihmisiä, jotka jättävät lasten ratkaistavaksi tuollaiset asiat. Varmasti se on lapselle raskas ja painostava taakka.
        Mikä kumma saa luulemaan, että vanhemmilla ei ole vastuuta lapsestaan sen vertaa, että veisivät lapsensa kasteelle kyselemättä lapsensa mielipidettä. Se olisi lapselle valtava helpotus.


      • huh huh
        ehdottomasti! kirjoitti:

        Pitäisi olla tarkkailijoita, jotka tarkkailisivat lasten hyvin vointia sellaisissa perheissä, missä vanhemmat ovat uskossa. Jos vanhemmat painostavat ja pakottavat lapsia uskomaan ja kasteelle, niin silloin on vakava eksytys kysymyksessä. Paljon parempi olisi jokaisen lapsen saada kaste ilman, että mitenkään itse joutuvat siihen osallistumaan. En käsitä niitä ihmisiä, jotka jättävät lasten ratkaistavaksi tuollaiset asiat. Varmasti se on lapselle raskas ja painostava taakka.
        Mikä kumma saa luulemaan, että vanhemmilla ei ole vastuuta lapsestaan sen vertaa, että veisivät lapsensa kasteelle kyselemättä lapsensa mielipidettä. Se olisi lapselle valtava helpotus.

        voi herraisä mita tuubaa !


      • outoa on

        " en ole kertaakaan moisesta kuullut saati itse nähnyt. "

        En minäkään, Landerilla on rikas mielikuvitus tai hänen vanhempansa ovat outoja.Tai haluaa vain antaa neg. kuvan kodistaan.


      • ?++?
        _greeeeen kirjoitti:

        On tietenkin toivottavaa, että tuollainen ei olisi yleistä helluntailaisuudessa, mutta tuollainen erittäin kyseenalainen toimintatapa on toteutunut uskon nimissä Landerinkin lapsuudessa.

        Onko greeeeen sama kuin matzel ? Jutut kuulostaa samalta HELLUNTAILAISTEN mustamaalaukselta.


      • Anonyymi
        _greeeeen kirjoitti:

        On tietenkin toivottavaa, että tuollainen ei olisi yleistä helluntailaisuudessa, mutta tuollainen erittäin kyseenalainen toimintatapa on toteutunut uskon nimissä Landerinkin lapsuudessa.

        Joskus on toki julkisyntiin langenneelta vaadittu myös julkista anteeksipyyntöä ja parannusta että saa olla jäsen..se oli väärin. On muistettava, ettei sadoissa eri helluntaisrk: ssa aiemmin ollut ihan yhteisiä käytäntöjä näissä asioissa vaan asiat riippuivat johtajista. Nämä asiat ovat muuttuneet vuosikymmeniä sitten...


    • mikä on tarkoitus

      Mikä on aloituksen funktio?

      Yrittääkö tas kerran joku olla sitä mieltä että vain jossain ihmisryhmässä on enemmän tai vähemmän tärähtäneitä vanhempia j a lapsiakin, vai mikä on homman nimi !?

      Pitäiskö tehdä aloitus jossa saa kertoa kokemuksia juoppokodin lapsien muistoista vai mitä?

      Niitä ei varmaan löytyis olllenkaan greenion mielestä hohhoijaa näitä.

      • Esimekiksi.

        Juoppo kodin ja uskovaisen kodin pitäisi olla toisiinsa vertaamattomissa asemissä, mutta onko, siitä on kyse. Uskovaisen kodin lasten tulisi olla onnellisia ja hyvinvoipia, mutta miksi näin ei ole aina, sitä pitää kysellä.


      • _greeeeen

        Miksi rinnastat uskovaisen kodin lapset juoppokodin lapsiin? Miten nuo ovat mielestäsi verrannollisia?

        Missä sanoin, ettei juoppokotien lapsilla olisi kokemuksia (ilmeisesti tarkoitat huonoja sellaisia) ollenkaan?


      • _greeeeen
        Esimekiksi. kirjoitti:

        Juoppo kodin ja uskovaisen kodin pitäisi olla toisiinsa vertaamattomissa asemissä, mutta onko, siitä on kyse. Uskovaisen kodin lasten tulisi olla onnellisia ja hyvinvoipia, mutta miksi näin ei ole aina, sitä pitää kysellä.

        Totta. Tuollaisessa edellisen kirjoittajan (nimimerkillä 'mikä on tarkoitus') ajattelussa päädytään siihen, että 'lyöhän se naapurikin lapsiaan, pitää puhua siitä'. Jos ja kun helluntailaisuudessa on tuollaisia esimerkkitapauksissakin kuvattuja ongelmia, ei siinä auta viedä keskustelua siihen, että 'niin mutta kun kyllähän juoppoperheissäkin on ongelmia'. Tuohan on vain olemassa olevan ongeman ja itse asian kiertelyä.


      • niin että
        _greeeeen kirjoitti:

        Miksi rinnastat uskovaisen kodin lapset juoppokodin lapsiin? Miten nuo ovat mielestäsi verrannollisia?

        Missä sanoin, ettei juoppokotien lapsilla olisi kokemuksia (ilmeisesti tarkoitat huonoja sellaisia) ollenkaan?

        Ihan vaan siksi, koska ihan kaikesta saa jutun nostamalla esiin detaljeja joilla ei ole mitään tekemistä varsinaisen aiheen kanssa.

        juoppokodin ongelma on persoonakohtainen ongelma, eikä sillä voi syyllistää esm kokoomuspuoluetta.

        vai yrititkö sanoa, että helluntailaisilla on herätysliikkeenä itserakennettu "raaka Jumala"?


      • _greeeeen
        niin että kirjoitti:

        Ihan vaan siksi, koska ihan kaikesta saa jutun nostamalla esiin detaljeja joilla ei ole mitään tekemistä varsinaisen aiheen kanssa.

        juoppokodin ongelma on persoonakohtainen ongelma, eikä sillä voi syyllistää esm kokoomuspuoluetta.

        vai yrititkö sanoa, että helluntailaisilla on herätysliikkeenä itserakennettu "raaka Jumala"?

        Jospa vaikka lukisit nuo esimerkkitapaukset ja miettisit ihan itse, mistä olikaan kysymys.


    • emiilio

      Eiköhän aloituksessa nimenomaan ole tärkeäkin pointti.

      Me ihmiset emme saa välinpitämättömiä lähimmäistemme suhteen, vaan meidän tulee välittää toisistamme. Monissa uskovissa perheissä on paljon suurempi hätä kuin ei uskovissa perheissä. Syitä on tietenkin monia, mutta vääristynyt usko aiheuttaa niin paljon kärsimystä ja ne pysyvät monesti hyvin salattuina. Vaikeissa tapauksissa uskovien perheiden aikuiset lapset luopuvat Jumalasta ja uskosta kokonaan, koska he eivät voi uskoa "siihen raakaan Jumalaan", jota heille on "tarjottu" aikuisten uskonelämän vaikeiden vääristymien kanssa.

      Tämä on iso ja laaja ongelma, eikä sitä saa millään tavoin vähätellä. Autetaan toisiamme, ei saa painaa tällaisia asioita enää villaisella piiloon.

      • _greeeeen

        Niin, uskovassa yhteisössä käytetään erityistä valtaa ja siellä on helppo alistaa muita väittämällä kaiken olevan Jumalan tahto ja Raamatun Sanan mukaista. Lapsiin voidaan luoda ja on selvästikin luotu sellaista pelkoa, joka ei ihan varmasti ole Jumalan tahdon mukaista. Jonkinlainen Jumalan pelko, sellainen joka johtaa kunnioittamaan Häntä ja Hänen tahtoaan, on tervettä, kun taas tuollainen traumatisoiva ja lopulta uskosta poisvievä pelottelu ja painostaminen olemaan jotakin muuta kuin todellisuudessa on, on kaukana terveestä ja oikeasta.


      • miten olisi
        _greeeeen kirjoitti:

        Niin, uskovassa yhteisössä käytetään erityistä valtaa ja siellä on helppo alistaa muita väittämällä kaiken olevan Jumalan tahto ja Raamatun Sanan mukaista. Lapsiin voidaan luoda ja on selvästikin luotu sellaista pelkoa, joka ei ihan varmasti ole Jumalan tahdon mukaista. Jonkinlainen Jumalan pelko, sellainen joka johtaa kunnioittamaan Häntä ja Hänen tahtoaan, on tervettä, kun taas tuollainen traumatisoiva ja lopulta uskosta poisvievä pelottelu ja painostaminen olemaan jotakin muuta kuin todellisuudessa on, on kaukana terveestä ja oikeasta.

        Tämäkin repliikkisi kaipaisi täysremontin, koska siinä suurinosa on valetta ja vääristelyä.

        Kerro nyt aluksi millaista erityistä valtaa ja alsitusta oli Jeesuksen ja Opetuslasten keskuudessa !

        Millä perustelet että yleistyksesi" ..lapsiin on selvästi luotu pelkoa ja plaaplaa..", kenen lapsiin, missäö ja milloin jne..hoh.

        Ulottuuko tämä kaikenkattava yleistyksesi juurikin ihan vaan suomen rajoille vaan meneekö ihan ylikkin, miten selvänäköisyytesi sen meille kertoo!?


      • _greeeeen
        miten olisi kirjoitti:

        Tämäkin repliikkisi kaipaisi täysremontin, koska siinä suurinosa on valetta ja vääristelyä.

        Kerro nyt aluksi millaista erityistä valtaa ja alsitusta oli Jeesuksen ja Opetuslasten keskuudessa !

        Millä perustelet että yleistyksesi" ..lapsiin on selvästi luotu pelkoa ja plaaplaa..", kenen lapsiin, missäö ja milloin jne..hoh.

        Ulottuuko tämä kaikenkattava yleistyksesi juurikin ihan vaan suomen rajoille vaan meneekö ihan ylikkin, miten selvänäköisyytesi sen meille kertoo!?

        Kerrohan sitten, mitkä kohdat viestissäni olivat sitä väittämääsi valhetta ja vääristelyä. Tarkastellaan asiaa yhdessä.


    • villalla painaja

      Minusta taasen naisten vääristynyt kauneusihanne on aiheuttanut tosi paljon vaivaisenluita esm huonojen kenkien suhteen.

      Meidän tulee välittää enemmän toisistamme, emmekä saa olla välinpitämättömiä asian suhteen vaan ehtävä enemmän jotta monilla naisilla olisi ikääntyneenäkin kauniit jalat.

      Monia jalkoja tulisi painaa villaisella paljon enemmän.

      • _greeeeen

        Ei kai nyt vaivaisenluita sentään painella villaisella? Eikö sitä joskus maailmassa painettu kuhmua villaisella, ettei se nousisi kovin isoksi ja mustuisi.

        Niin kuin varmaan tiedätkin, tällaisessa yhteydessä villaisella painamisella tarkoitetaan sitä, että asiat unohdetaan ja jätetään tutkimatta ja selvittämättä.


    • Kysymys vain?

      Mikä on muuten satojen tuhansien syrjäytyneiden kohtalo nykysuomessa, kun joutuvat elämään elämänsä köyhyydessä ja tuskan keskellä - ainoastaan huumeet ja alkoholi ja irtonaiset seksisuhteet tuo lohtua hetkeksi? Täytyisi miettiä miten luterilaiset perheet kohtelevat näitä lapsia. Heistähän on noin 80% luterilaisten perheiden tuotoksia.

    • Itse olen kasvanut hyvin ahdasmielisessä helluntaikodissa ja olen kokemuksistani tällä palstalla silloin tällöin kirjoittanut. En haluaisi, että kenenkään lapsen tarvitsisi käydä sitä kaikkea läpi, jota olen joutunut itse käymään. Minun lapsuuteni muistot ovat lähinnä 1970-luvulta ja nuoruutta 1980-luvulla.

      Kaikkein ikävintä oli se, että helluntailaiset rikkoivat lapsenuskoni aivan liian varhain, vaatimalla uskoontulokokemusta. Jumala-suhteeni rikottiin tuolloin, eikä se vieläkään ole minua tyydyttävässä kunnossa. Lapsuuteeni kuului kaiken normaalin elämän kieltäminen, mikä ei kuulunut helluntailaisuuteen. Jopa luterilaiseen pyhäkouluun osallistuminen oli ajoittain kiellettyä television katsomisesta, musiikin kuuntelemisesta ja urheilukilpailuista puhumattakaan.

      Tempausoppia pidettiin esillä hyvin voimakkaasti sekä kotona että helluntaiseurakunnan kokouksissa ja lastenleireillä. Lapsena pelkäsin todella paljon kovaäänisiä rukoilijoita, jotka "hengen virrassa" ollessaan puhuivat kielillä kaikki yhteen ääneen ja joiden kasvot ja olemus muuttuivat ponnistuksesta hirviömäisiksi.

      Kotonani vaalittiin kieltoja hyvin tarkkaan. Jokaisesta luvattomasta tv:n katsomisesta naapurissa tai musiikin kuuntelemisesta oli seurauksena tunteja kestänyt riiteleminen, joka päättyi joskus selkäsaunaan remmillä. Selkäsaunalla uhkailivat myös kotonani kyläilleet armoitetut helluntaiveljet.

      Isäni muiden helluntailaisten tapaan myös nöyryytti julkisesti minua ja sisaruksiani. Hän kertoi uskonystävilleen kaikki tottelemattomuutemme ja nämä helluntaiseurakunnan jäsenet toimivat oheiskasvattajinamme. Paikkakuntamme helluntailaiset katosivat oikeudekseen kasvattaa minua ja sisaruksia, jos olimme tehneet sellaista, mitä helluntaiseurakunta ei hyväksynyt. Toisaalta he saatoivat antaa omien lastensa esim. katsoa televisiota.

      Helluntaiseurakuntien kokouksessa, jonne meitä puolipakolla vietiin, meidän piti kuunnella todella pelottavia saarnoja lopunajoista ja esimerkkejä siitä, mitä tapahtuu, jos ei tänään ota "Jeesusta vastaan". Jeesus kun kutsuu ihmistä "vain kerran ja tämä päivä voi olla viimeinen mahdollisuus pelastua". Polvirukouksiin pakotettiin jopa fyysistä väkivaltaa käyttäen.

      Tässä muutamia muistoja siitä, millaista oli kasvaa helluntailaisessa kodissa. Jo lapsena huomasin, että tuossa uskonliikkeessä on jotakin pahasti pielessä. Alaikäisenä minulla ei ollut mitään mahdollisuutta liittyä muihin seurakuntiin. Kun sitten armeijassa kävin rippikoulun ja sain kristillisen kasteen sekä liityin luterilaiseen kirkkoon, on Jumalan armon käsitys jollakin tavalla auennut. Silti lakihenkinessä helluntailaisuudessa viettämäni lapsuus on jättänyt jälkensä.

      Eräs kunnioittamani Helluntaiherätyksen neuvoa-antava veli, jonka tunnen, sanoi minulle, että muisto henkisestä ja hengellisestä väkivallasta, jota olen kokenut lakihenkisten helluntailaisten taholta, seuraa minua läpi koko elämän. Näin uskonkin, koska synnyinpaikkakuntani helluntaiseurakunnalla ei ole mitään halua selvittää näitä asioita kanssani.

      • _greeeeen

        Kokemuksesi puhuu samasta epäaitoudesta kuin nuo muutkin esillä olleet kokemukset. Lapsenkin olisi pitänyt olla ja kokea jotakin muuta kuin mitä todellisuudessa oli ja koki, ja näinhän on tuntenut moni aikuinenkin.

        Onneksi et menettänyt uskoasi Jumalaan, kuten moni muu sinun laillasi helluntaiyhteisön toimista lapsena kärsinyt, vaan menetit vain uskosi kyseisen uskonliikkeen toimintaan.


    • MINÄ ANNAN TÄLLE

      PLUSSAN, VAIKKA KUKAAN MUU EI OLE TEHNYT NIIN, MINULLA ON SAMANKALTAISIA KOKEMUKSIA HELLUNTALAISESTA, HYVIN TIUKKAPIPOISESTA JA MINUUN PALJON TRAUMOJA JÄTTÄNEESTÄ LAPSUUDESTANI.
      KUKAAN EI OLE KYENNYT MINUA AUTTAMAAN, ITSE OLEN KULKENUT VAIKEAN JA TUSKAISAN TIEN TERVEESEEN ELÄMÄÄN, JOSSA SAA OLLA OMA ITSENSÄ, ILMAN, ETTÄ KUKAAN TUOMITSEE.

      OIKEIN PAHA OLO TULI KUN LUKI NOITA KIRJOITUKSIA :(
      HENGELLISEN VÄKIVALLAN KÄYTTÖ LAPSIA KOHTAAN EI OLE TERVETTÄ
      JA AIVAN VARMASTI SE ON JUMALAN TAHDON VASTAISTA.

      • _greeeeen

        Ymmärrän viimeisestä lauseestasi, että olet kuitenkin säilyttänyt uskosi Jumalaan, vaikka uskosi helluntailaisuuteen onkin mennyt ja vaikka siitä on ollut pitkä tie eheytymiseen. Hyvä niin.


    • Luode

      mazdels
      Olen pahoillani joistain kovista sanoistani sinua kohtaan.
      Taustaasi vasten ymmärän tekstiäsi paremmin.

      Olen 60-70 luvun nuori, helluntaikodista, pastorin poika. Mitään tuollaista ei minun lapsuuden kotonani ollut.

      Minulla oli rakastavat vanhemmat vaikka isällä oli trauma että ei ehtinyt tarpeeksi lapsiansa pieninä huomioimaan. Kenelläkään sisaruksistani ei tuollaisia traumoja ole kuitenkaan.
      Taitaa tuo muuten olla aika yleinen vanhempien trauma kun lapsien "arvostus" on nykyisin suurempi.

    • Että silleen

      Aika hurjia kokemuksia.

      Lapsuuteni vietin pienehkössä kaupungissa olevassa helluntaiseurakunnassa. Minulla ei ollut vapaata kasvatusta, vaan ihan normaali tuon ajan kasvatustyyli. Minulle ei ole jäänyt mitään traumaa sen enempää seurakunnasta kuin kodistanikaan.

      Eli tässä haluan vaan sanoa, ettei tässäkään mikään yleistäminen toimi! Kannattaa siis olla varovainen yleistämisen kanssa. Kuitenkaan en millään mitätöi noita kokemuksia, joita tässä ketjussa on tullut esille.

      • _greeeeen

        Varmasti helluntailaisistakin löytyy niin yksilöinä kuin yhteisöinäkin erilaisia toimijoita, mutta sitä ei käy kiistäminen, että helluntaiyhteisöjen sisällä tapahtuu suuria vääryyksiä. Nuo kokemukset puhukoot puolestaan.


    • Vanhemmuus on haaste

      Suomessa koulutetaan tehokkaasti tekemään jotain työtä. Ammattiin ja työhön koulutetaan hyvin ja perusteellisesti.

      Vanhemmuuteen ei kouluteta, eikä opeteta lainkaan. Vanhemmuuden oppiminen ja opiskelu jää täysin jokaisen itsensä vastuulle. Usein vanhemmuuden opiskelu jää kokonaan, tehdään vain niin kuin ajatellaan hyväksi ja lapsen parhaaksi. Sitä ei mietitä, mistä nuo ajatukset, käytännöt ja tavat ovat tulleet.

      Vanhemmuus on tosi vaativaa, siksi toivoisi, että siihen panostettaisiin todella enemmän tässä yhteiskunnassa, jossa muutakin koulutusta arvostetaan.

      Nyt vanhana vasta ihmettelen, että minäkään, joka aina olen ottanut selvää kaikesta ja lukenut paljon ja halunnut perehtyä kaiken laisiin asioihin, en ottanut selvää vanhemmuuden ja lasten kasvatuksen haasteista silloin, kun omat lapseni olivat pieniä! Ihmettelen sitä todella, sillä kaikesta muusta halusin aina ottaa selvää. Nuorena isänä sitä kai luuli, että osaa ja tietää tarpeeksi. Ei todellakaan tiedä.

      Suosittelen nuorille vanhemmille, että ottakaa aiheesta selvää, lukekaa ja opiskelkaa vanhemmuuden taitoja - siitä saa kyllä aikanaan palkan.

      • Lightning Star

        Itse taas tämän aikakauden vanhempana, olen saanut huomata sen, että tässä yhteiskunnassa painotetaan liikaa, tietynlaista kirjatietoutta.

        Tässä yhteiskunnassa painotetaan rutiineja, oppimisen kehittämistä... puhutaan psykologiasta millä keinoin saavutetaan mitäkin tuloksia jne.

        Käytännössähän kuten yleensäkin ihmiselämässä, ihminen tarvitsee läsnäoloa ja aikaa, huomioonottamista.

        Ja jos otan yleisesti kantaa siihen vanhemmuuteen. Vanhempia varmasti voi olla monenlaisia, ei se katso välttämättä johonkin uskontokuntaan.

        Toki usein uskonnot voivat sitoa jäseniään tietynlaisiin stereotyyppisiin ajatusmalleihin ja siirtävät/pyrkivät siirtämään ajatusmalleja myös jälkikasvuunsa, tuotakaan ei tietenkään voi yleistää.


    • eiks oo mahtava muis

      helluntailainen äiti vei mut usein makkariin ja imi mun pippelii, sit se koveni ja se ujutti sen pimppiinsä, se oli jännää ja kivaa, multa tuli yleensä nesteet 10 minuutin päästä ja rakastuin äitti ja odotin sen hyväilyä jatkuvasti.

      nyt se on vainaa ja korvaa ei oo löytyny, vedän käteen ja katon kuvia äiden näköisestä naisesta

    • kuten ennenkin

      Täysin tarpeeton ja motiiviltaan kyseenalainen aloitus.

    • emiilio

      Aloitus on päinvastoin asiallinen. Mikä vika on asioiden tutkimisessa eri näkökulmista? Eikö ole tärkeää saada pimeässä olevat asiat päivän valoon? Ei ne maton alle laikaisemalla katoa!

    • kapeaa kapeaa

      No mikä asia nyt sitten päivänvaloon on tullut?

      Sekö että luupäisiä ihmisiä on joka paikassa missä niitä yleensä on, sekö oli suurikin maton alla levännyt salaisuus!

      ja tiedätkös mistä ihmisryhmästä ne luupäät on sinne helluntaihin tulleet !?

      tipahtivat varmana taivaalta.

    • Tämä keskusteluketju on mielestäni hyvin tarpeellinen. Helluntaiherätyksen ja muunkin helluntailiikkeen piirissä tämän keskustelun aihe on todettu tarpeettomaksi ja aihetta ei juurikaan käsitellä Helluntailiikkeen piirissä.

      Itse otin omassa asiassani yhteyttä vajaa kymmenen vuotta sitten tuohon kiusaajaseurakuntaan ja sen silloisiin jäseniin. Otin yhteyttä aluksi helluntaiseurakunnan pastoriin. Hän pesi kätensä koko asiasta, koska ei kiusaamisajankohtana ollut paikkakunnallakaan. Hän ei katsonut tarpeelliseksi ottaa asiaani esille seurakunnassa ja hänen vastauksensa oli hyvin tyly.

      Yleinen suhtautuminen "kiusaajieni" joukossa oli hyvin torjuva. Minulle suorastaan huudettiin puhelimessa ja eräs "oheiskasvattajapariskunta" ei halunnut keskustella koko asiasta ja he lopettivat puhelun kuultuaan asiani. Eräs yksittäinen helluntaiuskova kuitenkin sanoi minulle että "asiat olivat tuolloin juuri niin, kuten kerroit". Tämä nainen pyysi minulta yksityishenkilönä anteeksi "koko helluntaiseurakunnan puolesta". Siunaankin tätä rouvaa sen vuoksi, että hän taisi olla ainoa ymmärtäjä tuossa seurakunnassa.

      Nyt huomaan muutamien kirjoittajien joukossa juuri samanlaista mielialaa, mikä on vallitsevana helluntaiseurakunnissa: eli keskustelu lasten kokemista vääryyksistä helluntaiperheissä on tarpeetonta ja motiiveiltaan kyseenalaista. Luulen että tuota mielialaa ruokkii helluntaiuskovan huono omatunto. Uskossa "ylpistyminen", mikä on eräs helluntailaisten helmasyntejä, estää myöntämästä tehdyt virheet.

      Mm. Helluntaikirkon (Helluntaiherätyksen) keskustelupalstalla Netmissionissa ei sallita tämänkaltaisia aloituksia ja keskustelua asiasta. Mielestäni keskustelua tästä asiasta tulisi käydä avoimesti ja helluntaiseurakuntien tulisi olla valmiita keskustelemaan yksilötasolla monille ihmisille aiheutetuista korvaamattomista vahingoista. Myös anteeksipyyntö yksittäisen uskovan tai seurakunnan taholta olisi paikallaan. Tämä avoimuus ja uskovan nöyrtyminen, uhrin syyllistämisen sijaan, loisi paljon miellyttävämmän ilmapiirin ja auttaisi helluntaiuskonnon uhrien toipumisessa.

      Se asia, jota eniten ihmettelen, on se, miten voi uskonratkaisun tehnyt ja uskovien kasteella käynyt henkilö syyllistyä henkiseen ja hengelliseen väkivaltaan puolustuskyvyttömiä henkilöitä (lapsia) kohtaan? Voisin käyttää termiä ihmisoikeuksien loukkaaminen, kertoessani omista kokemuksistani. Ihmettelen myös sitä, miten helluntaiuskovainen henkilö voi elää elämäänsä, kun vielä tietää tuhonneensa käytöksellään ja "uskollaan" toisen ihmisen elämän?

      Ihmettelen myös sitä syyllistämistä, jota sain osakseni ottaessani asian esille kiusaajahelluntaiseurakunnan kanssa. Minulle kerrottiin helluntaiuskovien taholta, että minun tulisi "nöyrtyä" ja lopettaa "panettelu" ja "valehteleminen". Selitystä kokemalleni vääryydelle ei annettu. Toistettiin vaan sitä, ettei enää nykyisin näin tehdä. Se ei kuitenkaan auta enää, koska vahinko on jo ehtinyt tapahtua.

      • _greeeeen

        Aikamoisen hyvin käyvät kokemuksesi ja ajatuksesi yksiin mm. Katriina Järvisen kokemusten ja analyysien kanssa. Syyllistämistä tapahtuu selvästikin niin perheiden sisällä kuin laajemminkin yhteisöissä.

        >>Katriinan ajatukset ja kokemukset olivat "vääriä" ja ne ovat sielunvihollisen työtä. Katriinan olisi täytynyt tunnustaa, että on väärässä, ja palata "ruotuun".


      • _greeeeen

    • _greeeeen

      Lisää mielenkiintoista lukemista linkkien takana. Alla pari poimintaa ->

      >>Myöhemmin opiskellessani yliopistossa kulttuuriantropologiaa ja sosiaalipsykologiaa ymmärsin lapsuuteni helluntaiseurakunnan toimineen muiden lahkojen tavoin: manipuloimalla jäsenten tunteita ja ajatuksia, eristämällä ulkopuolisesta maailmasta ja mustamaalaamalla maalliset ihmiset turmiollisiksi ja vaarallisiksi. Heikkoina hetkinä minun on edelleen palattava tieteenalani kirjallisuuteen ja tarkistettava niistä omien tunteitteni ja kokemusteni oikeutus. Tiedosta on tullut turvariepuni. Omaantuntooni sen sijaan en voi luottaa – se tuhottiin jo lapsena.>Kustantajat pitivät tällaista aihepiiriä vain marginaaliryhmää kiinnostavana. Vasta kolmas kustantaja julkaisi kirjan. Muutaman kuukauden jälkeen puhelimet alkoivat soida, ja yksi kiinnostusta herättänyt teema oli Katriinan helluntailaistausta. Näin Katriinasta tuli vahingossa ensimmäinen "kaapista ulos tullut" helluntailainen. Kysymys ei ollut strategiasta eikä kostosta vaan "sivutuotteesta", joka tuotti myös Katriinalle itselleen suuren järkytyksen.

      Oman perheensä kanssa Katriinan oli mahdotonta puhua näistä asioista. Fundamentalistisessa perheessä se vain ei onnistu. Katriinan ajatukset ja kokemukset olivat "vääriä" ja ne ovat sielunvihollisen työtä. Katriinan olisi täytynyt tunnustaa, että on väärässä, ja palata "ruotuun". Ilmeisesti kukaan Katriinan perheenjäsenistä ei ole lukenut hänen kirjojaan. Hänen äitinsä oli sanonut, ettei lue sen kaltaista roskaa.>Katriina Järvinen kokee, että hänellä ei ole enää valinnan mahdollisuutta. Se, että hän kirjoittaa näistä asioista, on hänelle kutsumus. Katriina kokee, että hänen tehtävänsä on kertoa näistä asioista muille, jotka kokevat muissakin kuin uskonnollisissa yhteisöissä samanlaista alistamista ja mitätöimistä. Katriinan mielestä on traagista, että hän joutuu ns. läheisiä ihmisiä loukkaamaan kirjoillaan, mutta ehkä hänestä ei olisi tullut kirjailijaa, jos hänellä olisi joskus ollut mahdollisuus tulla kuulluksi omassa perheessään.

      • surkeaa ja surullist

        "omatunto tuhottiin jo lapsena", tuota täällä näkee, ihmisiä, joilla ei ole enää minkäänlaista omaatuntoa.


      • _greeeeen

        Vielä poimintoja Kirkko & Kaupunki -lehdestä ->

        >>Paha tyttö lankesi ajatteluun 14.05.2012 klo 14:00

        Sinussa on paha voima! Tämä kauhistuttava ajatus iskostettiin Katriina Järvisen mieleen lapsuudessa. Se soi yhä psykoterapeutin ja kirjailijan mielessä.
        Hengellisen väkivallan haava. – Fundamentalistiseen kasvatukseeni kuului lapsen oman, synnin turmeleman tahdon täydellinen nujertaminen. Vanhempieni jyrkistä ajatuksista ja Jumalan tahdosta tuli yksi ja sama asia, kertoo Katriina Järvinen.

        Paljon lukeva ja kyselevä tamperelaistyttö syyllistyi – fundamentalististen helluntailaisvanhempiensa mielestä – jo lapsena suureen syntiin: itsenäiseen ajatteluun. Kriittinen arvostelukyky merkitsi, että ”Saatana kuiskuttaa epäilyksiä Katriinan korvaan”.>– Oman ajattelun demonisointiin kuuluu, että ihminen pumpataan täyteen toisten ajatuksia. Jos esimerkiksi tuntuu, että jokin mättää ylikierroksilla käyvässä saarnamiehessä, täytyy vain uskoa hänen olevan suuri Herran palvelija, vaikka narsistinen harha olisi sitä tasoa, että tämä kuvittelee voivansa herättää kansaa kuolleista.>– Itse tulin lapsena kyllästetyksi uskonnollisilla käsitteillä. Jos Jumala on olemassa, hän on varmasti niin suuri, että ymmärtää tällaista räpeltäjää, joka on ihan tosissaan joutunut joskus kamppailemaan pysyäkseen hengissä lapsuuden hengellisen väkivallan tuottamien traumojen kanssa.

        – Se, että olen nyt psyykkisesti kunnossa, on Jumalan ihme, mikäli sellaisia on, hän hymyilee.


    • Ihminen itsessään on Jeesuksen ja apostoli Paavalin opetuksen mukaan kykenemätön tekemään hyvää tai pahaa. Ihminen on itsessään kykenemätön tekojaan analysoimaan. Tietämättömyytensä tähden ihminen luulee tai uskoo itse tehneensä joko hyvää tai pahaa, mutta Jeesus ja apostolit selittivät hyvän tekijäksi meissä olevan oikeamielisyyden, joka on syntyisin Jumalasta, ja pahan tekijäksi synnin, joka on syntynyt "isästä perke-leestä": [Room. 7:15-25; Joh. 8:44 ]

      Sama asia on Jumalan tahdon tekemisessä. Monet ihmiset luulevat itse puhuvansa tai opettavansa viisaita asioita, mutta eivät ymmärrä että he itse eivät puhu, vaan sen puhujana on Isä:

      Matteus 10
      20 "Sillä ette te itse puhu, vaan teidän Isänne Henki puhuu teissä."

      Summa summarum. Näyttää siis siltä, että emme ole itsemme omat, vaan joku meitä vahvempi voima pitää meitä heittopussinaan.

      Roomalaiskirje 6
      16 "Ettekö tiedä, että kenen palvelijoiksi, ketä tottelemaan, te antaudutte, sen palvelijoita te olette, jota te tottelette, joko synnin palvelijoita, kuolemaksi, tahi kuuliaisuuden, vanhurskaudeksi?"

      Koska kukaan ei voi palvella kahta erilaista herraa, on sanouduttava irti jomman kumman riippuvuudesta, vain yhden Herran palvelijaksi.

    • ei mitään tolkkua

      Mitä sinä greeeni täällä oikein luulet leikkiväsi ?

      Jotain suurta säätäjää, eino ensimmäistä tai psykoterapeuttia, jouill aon liki kaikilla samanlainen sekava menneisyys, eli -lokiaa on luettu itsensä takia ja siinä usvassa sitten ollaan hoitavinaan toisiakin, vaikka mitään ei ole elämästä itsestään vielä kirkastunut nompprellilauseiden lisäksi !

      surkeaa luettavaa koko ketju.

      • _greeeeen

        Mitäkö luulen leikkiväni? No kuules, toin esille ja keskusteltavaksi TODELLISIA helluntailaisten kokemuksia lapsuudestaan. Siinä ei kummoisia 'lokioita' tarvitse, kun voi tehdä omat arvionsa tuollaisen toiminnan oikeellisuudesta. Ihan vaikka se maalaisjärkikin riittää, jos oikeustaju vain sattuu olemaan kunnossa.


    • KTS (Ei kirj.)

      Ongelman taustalla on tämä epämääräinen "helvettikelpoisuusikäraja" joka kummittelee jokaisen helluntaivanhemman päässä, takaraivossa ja korvan takana kauheena uhkana, jonka torjumiseksi on oltava joka hetki tikkana valmiina vääntämään jälkikasvu kasteelle ja seurakunnan ruotuun.

      Jokainen helluntai-isä ja -äiti näkee painajaisia siitä päivästä, kun kellot alkavat kumajamaan ja lieskat leiskumaan perillispalleroisten helvettikelpoisuusikärajan täyttymisen kunniaksi ja aamu on taas ankea.

    • tietämätön

      Mitä tarkoittaa "helvettikelpoisuusikäraja"? Kertoisitko KTS?

      • pienet viattomat

        Minun käy tavattomasti sääli lapsia jotka jo pikkulapsina ovat kokeneet vanhempien avioeron. On mahdollista että vuoroviikoin äidin ja isä luona tai vain toisella ja tapaamisia, vanhempien huoltajuusriitoja lasten korviin. Uusia isäpuolia, ja äitipuolia jotka nekin vaihtuvat. Vanhempien alkoholin käyttöä ja kapakoissa juokemista. Lapsen sielu hajalla ennenkuin ala-aste on puolessa välissä. Kyllä minuun sattuu lasten kohtalo.


      • _greeeeen
        pienet viattomat kirjoitti:

        Minun käy tavattomasti sääli lapsia jotka jo pikkulapsina ovat kokeneet vanhempien avioeron. On mahdollista että vuoroviikoin äidin ja isä luona tai vain toisella ja tapaamisia, vanhempien huoltajuusriitoja lasten korviin. Uusia isäpuolia, ja äitipuolia jotka nekin vaihtuvat. Vanhempien alkoholin käyttöä ja kapakoissa juokemista. Lapsen sielu hajalla ennenkuin ala-aste on puolessa välissä. Kyllä minuun sattuu lasten kohtalo.

        Niin, ei ole hyvä asema tuollaista kokevalla lapsellakaan. Ei myöskään henkisen väkivallan uhriksi joutuneella helluntailaisperheen lapsella. Kyllä uskovan kodin pitäisi olla turvallinen ja kaiken siellä pitäisi perustua rakkaudelliseen huolenpitoon, eikä esimerkiksi painostamiseen, pelotteluun ja lapsen omien ajatusten ja tunteiden väheksymiseen uskonnon varjolla.


      • erikoinen tapaus
        _greeeeen kirjoitti:

        Niin, ei ole hyvä asema tuollaista kokevalla lapsellakaan. Ei myöskään henkisen väkivallan uhriksi joutuneella helluntailaisperheen lapsella. Kyllä uskovan kodin pitäisi olla turvallinen ja kaiken siellä pitäisi perustua rakkaudelliseen huolenpitoon, eikä esimerkiksi painostamiseen, pelotteluun ja lapsen omien ajatusten ja tunteiden väheksymiseen uskonnon varjolla.

        Mitä sinä oikein kuvittelet jankkaavasi aiheesta taas kerran !!

        Jos tässä kioskin kokoisessa suomalaisessa maassa tapahtuu muutaman kymmentuhannen helluntailaisen kohdalla muutama väärinkohtelu tai vaikka mitä, koska ihmisä on monenlaista taulapäätä, niin mitä sitten !!?

        mitä ihmettä oikein haluat sanoa näillä tekeleilläsi kun koko kansa hukkuu juoppouteen huoruuteen ja perheriitoihin eroihin ja jos mihin vempulointiin !

        Niin sinulla on suuri elämäntehtävä kaivaa muutamaa tapausta esille aikojen alta ja yrittää jotain todistella, vaikka AINA on kyse persoonien ongelmista jotka ovat saaneet ympärilleen helluntaiympäristön !!

        olet eksyksissä etkä edes tiedä mitä olet tekemässä!

        Kaikki avauksesi ovat samaa lajia vielä tähän asti.


      • _greeeeen
        erikoinen tapaus kirjoitti:

        Mitä sinä oikein kuvittelet jankkaavasi aiheesta taas kerran !!

        Jos tässä kioskin kokoisessa suomalaisessa maassa tapahtuu muutaman kymmentuhannen helluntailaisen kohdalla muutama väärinkohtelu tai vaikka mitä, koska ihmisä on monenlaista taulapäätä, niin mitä sitten !!?

        mitä ihmettä oikein haluat sanoa näillä tekeleilläsi kun koko kansa hukkuu juoppouteen huoruuteen ja perheriitoihin eroihin ja jos mihin vempulointiin !

        Niin sinulla on suuri elämäntehtävä kaivaa muutamaa tapausta esille aikojen alta ja yrittää jotain todistella, vaikka AINA on kyse persoonien ongelmista jotka ovat saaneet ympärilleen helluntaiympäristön !!

        olet eksyksissä etkä edes tiedä mitä olet tekemässä!

        Kaikki avauksesi ovat samaa lajia vielä tähän asti.

        Nuo vanhemmat henkilöt helluntaiseurakunnissa perustavat lasten kohtelun nimenomaan oman uskontonsa oppeihin ja juuri nuo opit ovat se mikä aiheuttaa lapsille myöskin valtavia pelkotiloja. Et pääse siitä mihinkään, eikä juoppoperheisiin sun muihin vetoaminen auta yhtään mitään.


      • KTS (Ei kirj.)

        Helvettikelpoisuusikäraja on se ikäraja, jonka jälkeen sielu ei helluntaiopin mukaan enää voi pelastua "lapsuusperiaatteen" nojalla, vaan tarvitsee synnintunnon kautta etenemisen "uudestisyntymisperiaatteeseen" ja sitä kautta kasteelle.

        Ikäraja on epämääräinen ja sijoittunee johkin 3-13 välille. Epämääräistä on myös se, minkä perusteella tuo periaate vaihtuu toiseksi. Vaatiiko se tietoisen synnin kuten karkin varastamisen vai onko kyse sellaisesta haljusta asenteenmuutoksesta, horjahtamisesta synnillisyyden puolelle kun siihen saakka on oltu palleroisia.

        Itse en tälläistä "horjahtamista" lapsuudestani muista jolloin olisin todennut että katos perkule. Nyt sitä ollaankin syntisiä ja matkalla helevettiin ellei jotain keksi.


    • lapsellista junnaami

      No niin, mikä oli ketjun tarkoitus ja mitä tällä naulanreikäjankutuksella on saavutettu ?

      Jos siis taulapää tulee uskoon, mitä sille taulapäälle pitäisi tehdä, ettei se elonsa aikana tee mitään typeryyksiä ?

      Mitä olette tehnet omille taulapäisyyksillenne, joista ei liene pulaa eikä esimerkkejä tälläkään osiolla!

      • _greeeeen

        Yritätkö nyt antaa sellaista kuvaa, että helluntaiyhteisöissä lapsia kaltoin kohtelevat aikuiset ovat ulkopuolelta tulleita 'taulapäitä' ja itse varsinaiset helluntailaiset eivät syyllisty tuollaisiin lapsille tehtyihin vääryyksiin, joita kyseisessä uskonsuuntauksessa ilmenee?


      • voi äiti
        _greeeeen kirjoitti:

        Yritätkö nyt antaa sellaista kuvaa, että helluntaiyhteisöissä lapsia kaltoin kohtelevat aikuiset ovat ulkopuolelta tulleita 'taulapäitä' ja itse varsinaiset helluntailaiset eivät syyllisty tuollaisiin lapsille tehtyihin vääryyksiin, joita kyseisessä uskonsuuntauksessa ilmenee?

        Oletko noin yksinkertainen ettet edes ymmärrä mistä ne helluntain ihmiset ovat siihen helluntaihin siirtyneet !!?

        Varmankin tulivat jostain poutapilvien takaa tai sitten vaan sieltä lutterin kerhosta johon suurin osa suomalaisia kuuluu, vai löytyykö jokin muukin teoria vielä greenin hanskasta!


      • _greeeeen
        voi äiti kirjoitti:

        Oletko noin yksinkertainen ettet edes ymmärrä mistä ne helluntain ihmiset ovat siihen helluntaihin siirtyneet !!?

        Varmankin tulivat jostain poutapilvien takaa tai sitten vaan sieltä lutterin kerhosta johon suurin osa suomalaisia kuuluu, vai löytyykö jokin muukin teoria vielä greenin hanskasta!

        No, mistä ne helluntain ihmiset sinne helluntaihin siirtyivät? Kerrohan sinä viisaana minulle yksinkertaiselle...


    • emiilio

      Herätkää tuottamaan hyviä hedelmiä!

      Mitä " hedelmää" myöskään lapsellista junnaami nimimerkiltä tuleva tuotus kenenkään hengellisen kasvun edistämiseksi tuottaa? Sinäkin olisit voinut kirjoittaa jotain kasvattavampaa, ei kaikkea luettua tekstiä tarvitse ottaa itseensä, vai oliko sinulla siihen joku pakottava tarve vai mistä tuossakin vastauksessa on kyse?

      Jos verrataan vastaustasi Tuhkimo sadun lasikenkään, niin siinäkin on sentään joku oikea idea taustalla eli rakkaus. Samoin, jos joku asia on oikeassa elämässä pielessä, niin vääryyttä ei saa istumaan oikeuteen, kuten ei liian pientä kenkää liian suureen jalkaan.

      Eikö siis green näin ollen kirjoita oikeasta tärkeästä aiheesta vai yritätkö saada liian pienen kengän mahtumaan omaan jalkaasi? Ei siis kenkä kasva, eikä jalka pienene, eikä asioita voi lakaista noin vain maton alle ja väittää, ettei pahoja asioita perheissä tapahtuisi. Vai kuinka asia on? On kuulkaa matossa kohta aika iso kupru, erikoinen matto?

      • _greeeeen

        Mainitsemallasi kirjoittajalla tuntuu tosiaan olevan kova tarve lakaista tämä asia maton alle. Miksi? Mitä muita kupruja löytyy sellaisen henkilön mattojen alta, joka suhtautuu tuolla tavoin selkeisiin uskon varjolla ja uskovassa yhteisössä tapahtuviin vääryyksiin, joilla vahingoitetaan lapsia..?


    • ootetaan nyt sitä

      Ei ole mitään syytä jatkaa tämän greenin ketjuja jokainen muistaa vuosien takaa millainen sekottaja ja kaivelija on kyseessä !

      mitään totuuteen pyrkimistä ei hänellä ole, vaikka esiintyy suoraan Jumalan apukätenä milloin milläkin alueella.

      Selitä nyt huviksesi mikä Jeesuksen alkamassa työssä oli vialla kun Juudas teki mitä teki ja oli mikä oli !!

      ja jos mitään lookisuutta omistat, niin kai syytät Jeesusta tapahtuneesta tai ainakin Apostoleja yhdessä ja erikseen ja tietenkin opillista harhaa joka vei pieleen, vai mikä on teoriasi tähänkin kirkkaaseen asiaan jonka saat varmasti sekaisin muutamalla tekstilläsi !

      • Tuota vanhaa

        On meitäkin jotka muistamme tähkäpään sekoittamiset greeenin asijoita koskien. Väänsin vimmalla kaiken näyttämään rumalta ja valheelliselta. Jotku muut ovat kertoneet muistakin samaa tyyliä edustavista. Paljonko teitä vääntäjiä on?


      • äläkä enää syntiä te
        Tuota vanhaa kirjoitti:

        On meitäkin jotka muistamme tähkäpään sekoittamiset greeenin asijoita koskien. Väänsin vimmalla kaiken näyttämään rumalta ja valheelliselta. Jotku muut ovat kertoneet muistakin samaa tyyliä edustavista. Paljonko teitä vääntäjiä on?

        Hyvä että tunnustat sentään vääntäneesi kaiken kieroon, sellaisen voi saada jopa anteeksi noin julkisella tunnustuksella.


      • VIRHEEN KORJAUS NYT
        äläkä enää syntiä te kirjoitti:

        Hyvä että tunnustat sentään vääntäneesi kaiken kieroon, sellaisen voi saada jopa anteeksi noin julkisella tunnustuksella.

        Eikö tähkäpää väänsi vimmalla. En ole koskaan sellaista vimmaa nähnyt, joten se oli kyllä uusi tuttavuus.


      • Ohi on lietsonta
        VIRHEEN KORJAUS NYT kirjoitti:

        Eikö tähkäpää väänsi vimmalla. En ole koskaan sellaista vimmaa nähnyt, joten se oli kyllä uusi tuttavuus.

        Itsekin muistan, kuinka tähkäpää kävi greenin ja jonkun muunkin nimimerkin kimppuun vääntäen ja kääntäen kuin vääryyden varrasta parilassa. Ei siinä ollut tosiaankaan minkäänlaista tolkkua mistään päin katsottuna ja senkin muistan, kun jotkut tulivat tätä tähkäpäätä oikein lietsomaan. Ja tämä ihmispoloinen tarttui aina syöttiin.

        En voi yhtyä jonkun ootetaan nyt sitä nimimerkin kirjoitukseen, koska asia oli juuri toisin päin. Green keskustelee asiallisesti. Nämähän eivät ole mitään henkilökohtaista palstoja, vaan aihe alueittain eteneviä keskusteluita. Useimmat vain kohdistavat kritiikin henkilöihin.

        Jospa nytkin pysyttäisiin aiheessa, eikä nivouduttaisi henkilöön. Ei tarvita ketään lietsojia enää koskaan. Ne ajat saavat olla jo ohi.


      • _greeeeen
        Ohi on lietsonta kirjoitti:

        Itsekin muistan, kuinka tähkäpää kävi greenin ja jonkun muunkin nimimerkin kimppuun vääntäen ja kääntäen kuin vääryyden varrasta parilassa. Ei siinä ollut tosiaankaan minkäänlaista tolkkua mistään päin katsottuna ja senkin muistan, kun jotkut tulivat tätä tähkäpäätä oikein lietsomaan. Ja tämä ihmispoloinen tarttui aina syöttiin.

        En voi yhtyä jonkun ootetaan nyt sitä nimimerkin kirjoitukseen, koska asia oli juuri toisin päin. Green keskustelee asiallisesti. Nämähän eivät ole mitään henkilökohtaista palstoja, vaan aihe alueittain eteneviä keskusteluita. Useimmat vain kohdistavat kritiikin henkilöihin.

        Jospa nytkin pysyttäisiin aiheessa, eikä nivouduttaisi henkilöön. Ei tarvita ketään lietsojia enää koskaan. Ne ajat saavat olla jo ohi.

        Näinhän se oikeasti meni, eli Tähkäpää oli meistä se, joka väänsi ja käänsi asioita. Hän jäi monessa kohtaa kiinni epärehellisyydestä ja lopulta Armolahjan kautta näkeminen -otsikolla kulkeneessa keskustelussa otti ja kirjoitti vahingossa sellaisen viestin, ettei hänelle jäänyt enää mitään selittelyn varaa, vaan kävi ilmiselväksi, että minä olin puhunut koko ajan totta. No, sittenpä tuo koko pitkä keskustelu poistatettiin jostakin kumman syystä... Ja nyt tämä sama henkilö, joka silloinkin sekoitti pakkaa, vääntää kaikkea edelleenkin minun syykseni. Pyysin aikanaan sheriffiä palauttamaan edellä mainitun poistetun keskusteluketjun, jotta tuo vääristely loppuisi, mutta se ei onnistunut.

        Mutta jospa nyt sitten tosiaankin mentäisiin itse aiheeseen ja pysyttäisiin siinä. Kiitos kuitenkin niille, jotka puhuvat totuutta tuon minua mustamaalaavan vääristelijän höpötyksiä vastaan.


      • Oletko tähkäpää?

        ootetaan nyt sitä nimmari. Miten niin jokainen muistaa vuosien takaa? Näytät kylläkin itse muistavan, joten voi selittää tarkemmin asian. Ethän sinä sitten ole tuo tähkäpää, josta täällä näytetään keskusteltavan ja joka on itse ollut sekoittaja?
        Muista, että ylläpito näkee mistä kukakin kirjoittaa.


      • jes, hieno juttu!
        Oletko tähkäpää? kirjoitti:

        ootetaan nyt sitä nimmari. Miten niin jokainen muistaa vuosien takaa? Näytät kylläkin itse muistavan, joten voi selittää tarkemmin asian. Ethän sinä sitten ole tuo tähkäpää, josta täällä näytetään keskusteltavan ja joka on itse ollut sekoittaja?
        Muista, että ylläpito näkee mistä kukakin kirjoittaa.

        Totta.

        Ylläpito varmasti muistaa, jos heillä on jokin "arkisto" tai jäävätkö nämä suomi24 sivujen muistiinkin lie kuinka pitkältä aikaväliltä. Tuohan on kaikkien lokaan heitettyjen pelastus. Varsinkin greenin kohdalta ja sen toisen, mikä nimimerkki olikin. Heitä kuitenkin tämä joku tähkäpää jahtasi oikein tosissaan, vaikka kukaan ei ollut hänelle mitään pahaa kirjoittanut.
        Onpa hyvä kuulla, että kaikki TODELLAKIN VOI OIKEIN TARKISTAA!


    • saatansta ko hellunt

      Kyllä se oli hirveää aikaa. Muistan nuo kokoukset kodissamme, sekä eräässä pienessä Pohjois-Savolaisessa kirkonkylässä, jonne kylämme kauppiaan autossa joskus päästiin.(Kauppias oli rouvineen helluntailalainen, omalla perheelläni ei ollut autoa) Jo lähtö alkoi riidalla, miksi pitää lähteä mukaan, vaikka emme kaikki sopineet tuohon autoon, vaikka osa senaikaiseen tyyliin istui tavaratilassa.

      Niailla oli tuon ajan tyyliin nutturat, oli yleiseti tiedossa kuinka saarnaaja oli sanonut että " sen naisen sisäälä asuu saatana, jolla on kiharat. ts. sen aikainen permanetti-Nainen oli hyökännyt itkien ulso.

      Remmiä saimme ilman muuta mekin, milloin mistäkin syystä. Joskus pelkästään siksi ettei tarvitse sanoa ettei meitä ole piiskattu."Joka vitsaa säästää, se vihaa lastaan, tapasi äitini sanoa-Tätä oppia ajettiin maaseudun uskobiin , ja he ottivat sen vastaan kyseenalaistamatta, mitään muutakaan.
      isäni tappeli murrosikäistenveljieni kanssa puukko asenaan.

      Meillä ei ollut televisiota, ei sen ajan mankkoja eikä muutakaan nuorisokulttuuriin viittavaa. Meikit ja korut olivat kiellettyjä.Isäni oikein suuttui kun näki minulla 18-vuotiaana helminauhan. se piti ottaa.

      Vältän nykysin kaikkia hellreita, työssäni joudun heitä kohtaammaan ,kun he juhlavaatteissaan tuovat ehtoollista hellari potilaille, ahdistun jo heidän näkemisestään, sainhan jo lapsena nähdä noiden naamioiden taakse.

      Olemme henkisesti vaurioituneita kaikki neljä-tosin yksi sisarus kuollut viinaan.

      • hui olkoon

        Kamalaa luettavaa. Nykyisin tuollainen käytös tuleekin sitten kielellisellä tasolla, vaikkapa tässäkin ketjussa.
        Ei haluta nähdä totuutta, vaan se laitetaan ketjun aloittajan piikkiin, lyömällä piikki häneen.
        Keneenkä tämäkin kritiikki pitäisi kohdentaa? Eikö heihin, jotka edelleen pitävät vangittuja vankeudessa? Eikö raamattu ole tullut tuomaan ilosanomaa ja sitä kautta meidät päästämään vangitut vapauteen?


      • _greeeeen

        On hienoa, että uskaltauduit kertomaan kokemuksesi huolimatta siitä, että jotkut pyrkivät hiljentämään tämän keskustelun minua mustamaalaten.

        Odotan itse mielenkiinnolla tätä tutkimusta ja siitä julkaistavaa kirjaa ->

        http://teemutmantsinen.wordpress.com/ex-helluntailaiset/

        Olen pahoillani siitä, että sisaruksesi ajautui tuollaiseen elämään, jonka lopputulos oli kertomasi kaltainen.

        Olen itse alkanut ymmärtää tässä eräiden muualla elämässä kohtaamieni helluntailaisten käytöstä. Mm. heidän ystävällisyytensä takaa aina paistanut muiden väheksyntä ja epäaitous saattaa hyvinkin olla juuri tuota samaa perua, helluntailaisen kasvatuksen kaikuja.


      • ..::))
        _greeeeen kirjoitti:

        On hienoa, että uskaltauduit kertomaan kokemuksesi huolimatta siitä, että jotkut pyrkivät hiljentämään tämän keskustelun minua mustamaalaten.

        Odotan itse mielenkiinnolla tätä tutkimusta ja siitä julkaistavaa kirjaa ->

        http://teemutmantsinen.wordpress.com/ex-helluntailaiset/

        Olen pahoillani siitä, että sisaruksesi ajautui tuollaiseen elämään, jonka lopputulos oli kertomasi kaltainen.

        Olen itse alkanut ymmärtää tässä eräiden muualla elämässä kohtaamieni helluntailaisten käytöstä. Mm. heidän ystävällisyytensä takaa aina paistanut muiden väheksyntä ja epäaitous saattaa hyvinkin olla juuri tuota samaa perua, helluntailaisen kasvatuksen kaikuja.

        Ei todella ole. Vain harvat hellarit ovat saaneet "helluntailaisen kasvatuksen", useimmathan tulevat uskoon vasta aikuisiällä ja sitten liittyvät hellareihin.

        Itse en halua olla missään tekemisissä helluntailaisten kanssa. Tätä palstaa luen silloin tällöin, on ollut vapauttavaa huomata että todella löytyy muitakin hellariuskovien vauriottamia ja että jotkut uskaltavat sanoa asiat niin kuin ne todella ovat . En ole näiden kokemusteni kanssa yksin.
        Itse olen kääntänyt nuo kokemukset voimavarakseni, mutta sisarukseni eivät kaikki siinä onnistuneet.

        Tiedän oikeasti mitä tuon uskovaisuuden naamion takana on-useimmiten sieltä löytyy ahdistunut, henkisesti sairas ihminen. Tätä näin lapsuudestani lähtien.

        En usko yhdenkään hellarin olevan oikeasti sisimmässään sitä mitä esittää.


      • _greeeeen
        ..::)) kirjoitti:

        Ei todella ole. Vain harvat hellarit ovat saaneet "helluntailaisen kasvatuksen", useimmathan tulevat uskoon vasta aikuisiällä ja sitten liittyvät hellareihin.

        Itse en halua olla missään tekemisissä helluntailaisten kanssa. Tätä palstaa luen silloin tällöin, on ollut vapauttavaa huomata että todella löytyy muitakin hellariuskovien vauriottamia ja että jotkut uskaltavat sanoa asiat niin kuin ne todella ovat . En ole näiden kokemusteni kanssa yksin.
        Itse olen kääntänyt nuo kokemukset voimavarakseni, mutta sisarukseni eivät kaikki siinä onnistuneet.

        Tiedän oikeasti mitä tuon uskovaisuuden naamion takana on-useimmiten sieltä löytyy ahdistunut, henkisesti sairas ihminen. Tätä näin lapsuudestani lähtien.

        En usko yhdenkään hellarin olevan oikeasti sisimmässään sitä mitä esittää.

        En nyt ihan tiedä, mitä tarkoitat sanoessasi "Ei todella ole", joten selventäisitkö tuota.

        Nämä helluntailaiset, joista kirjoitin edellisessä, olivat ihan helluntailaisista perheistä ja kasvaneet sellaisissa ihan alusta lähtien.

        Harmillista, että sisaruksistasi kaikki eivät eheytyneet vaurioista, jotka heille aiheutettiin.

        Et tosiaankaan ole yksin kokemustesi kanssa. Tuo edellisessä mainittu tutkimus ja siitä painettava kirja kannattaa varmasti sinunkin sitten lukea.

        Minunkin kokemukseni helluntailaisista on siis se, että sisällä on eri ihminen kuin mitä päällepäin näytetään. Varmasti heissäkin on mukana aitoja, mitään esittämättömiä ihmisiäkin, mutta mielenkiintoista on tuo, että monen helluntailaisessa perheessä ja yhteisössä lapsuutensa ja nuoruutensa eläneen kokemus on juuri tuo epäaitous; se, että ihmiset esittivät ja he joutuivat esittämään muuta kuin todella olivat.


      • ..................
        _greeeeen kirjoitti:

        En nyt ihan tiedä, mitä tarkoitat sanoessasi "Ei todella ole", joten selventäisitkö tuota.

        Nämä helluntailaiset, joista kirjoitin edellisessä, olivat ihan helluntailaisista perheistä ja kasvaneet sellaisissa ihan alusta lähtien.

        Harmillista, että sisaruksistasi kaikki eivät eheytyneet vaurioista, jotka heille aiheutettiin.

        Et tosiaankaan ole yksin kokemustesi kanssa. Tuo edellisessä mainittu tutkimus ja siitä painettava kirja kannattaa varmasti sinunkin sitten lukea.

        Minunkin kokemukseni helluntailaisista on siis se, että sisällä on eri ihminen kuin mitä päällepäin näytetään. Varmasti heissäkin on mukana aitoja, mitään esittämättömiä ihmisiäkin, mutta mielenkiintoista on tuo, että monen helluntailaisessa perheessä ja yhteisössä lapsuutensa ja nuoruutensa eläneen kokemus on juuri tuo epäaitous; se, että ihmiset esittivät ja he joutuivat esittämään muuta kuin todella olivat.

        Mikähän tuo "edellä mainittu kirja " lienee, en ole tätä ketjua kokonaisuudessaan lukenut, kerroin vain omaa kokemustani helluntailaisesta kasvatuksesta kun sellaista aloittaja kyseli, juurikaan muiden kommentteja lukematta.

        Helluntailaiset vaurioittavat yhä edelleen lapsiaan. Olen tavannut henkisesti todella sairaita , juuri hellari perheissä kasvaneita , aikuisuuden kynnyksellä olevia, psyykkisesti pahoin voivia nuoria useitakin.

        Eräskin nuori ihminen purki ahdistustaan pesemällä jatkuvasti itseään, pelkäsi ruuasta saavansa "lisäaineita", ei uskaltanut syödä juuri mitään, ruokailuvälineisiin koski vain kertakäyttöhanskat käsissään....

        Kumarassa ja ahdistuneena vapisevin äänin kertoi ettei ole varma oliko ehkä joskus katsonut ikäisiään nuoria himoiten, koska "silloinhan on jo tehnyt huorin" Aivan valtavaa syyllisyyttä tunsi tuollaisista normaaleista tuntemuksista. selvää on että tälläisissä tapauksissa on jo kyse senlaatuisista psyyken vaurioista ette on epävarmaa onko heistä enää koskaan normaalielämään, opiskelemaan saati työelämään. Voi miettiä kelle "kiitos" näistä vaurioista kuuluu.


        Toinen asia millä lapset on saatu sairastumaan hellari -perheissä on varoitukset Pyhän hengen pilkasta-sitähän Raamatun mukaan ei anneta anteeksi.

        Tällöin omat kokemukseni ovat tuntuneet kovin vähäisiltä.


    • _greeeeen
      • Surullista ja ikävää

        Noista ketjuisa löyttyy tosi surullisia luettavia. Itse sain kasvaa perheessä, jossa ei koskaan peloteltu, vaan pyrittiin aina vahvistamaan pelottomuuteen ja annettiin eväitä tulevaisuuteen, aikuisuuteen ja itsenäisyyteen, mutta en olekkaan koskaan kuulunut helluntailaisiin. Keskustelitte tuolla yllä tähkäpäästä. Hän on joko traumoja saanut lapsuudessaan, tai muuten vain pahaa sisällään kantava. En tiedä auttaako enää keskutelu hänen kanssaan, sillä ei se ainakaan ole auttanut. Samoin minulla on kokemuksia siitä, miten hyvä muuttuu hänessä pahaksi ja siltä pohjalta hän sitten kirjoittelee.
        Kunnioitan sinua greeeen siinä, että et ole lähtenyt tähkäpään pahuuteen mukaan. Olet kyllä yrittänyt oikaista hänen puheitaan, tai kirjoituksiaan, mutta ei ole tainnut tehdä häneen minkäänlaista vaikutusta:)


    • Nimierkkii

      Kerrankin hyvä aihe mietittävänä.
      Itse kanssa kasvoin nuoruutenu helluntaalais perheessä.
      Selkääni sain ja isä pelkäsi joutuvansa vielä helvettiin takiani.
      Puheet ikuisesta helvetin kidutuksesta ja niiden asteista järkyttivät todella pientä mieltäni.
      En voinut käsittää Jumalaa joka kiduttaa luotuja lähimmaisiämme ilman armoa ikuisuudesta ikuisuuteen.
      Lisäarvon antoi kaikki demoni puheet ym. jotka herättävät pelkoa ympäröivää maailmaa kohtaan.
      Jumalan rakkaus meitä kohtaan oli todella vääristynyttä.
      Luovuin nuorena hellluntalaisuudesta, poltin Raamattuni ja päätin ottaa vastaan helvetin ikuisen kidutuksen. En jaksanut enää pelätä ja murhe lähimmäistemme takia oli liian raskas kantaa.
      Paljon myöhemmin aloitin itsenäisesti lukemaan raamattua, en ymmärtänyt teksteistä juuri mitään.
      Luin ilmestyskirjasta tulijärvestä ja heistä jotka ovat ottaneet pedon luvun, enkä ymmärtänyt, en todellakaan ymmärtänyt sanomaa.
      Kuinka Jumala joka on Pyhä. Jumala, Jossa ei ole vääryyttä voi kiduttaa ihmisiä ikuisuudesta ikuisuuteen.
      Kuinka Jumala voi jonkun merkin, olis sitten mikrosiru tai tatuointi, kuinka Jumala voi kiduttaa heitä ikuisesti, onko se muka oikein ?
      Kuitenkin Jumala on oikeudenmukainen, vanhurskas tuomari joka maksaa jokaiselle tekojensa mukaan.
      Ja Jumalassa Jeesuksessa Kristuksessa on oikeus ja totuus.
      Käännyin rukouksessa Jumalan puoleen ja kysyin tätä painavaa asiaa.
      Meni muutama vuosi ja lueskelin edelleen satunnaisesti Raamattua.
      Ilosanoma rupesi avautumaan, Jumalassa ei ole vääryyttä ja synnin paikka on kuolema ja ikuinen elämä on Jeesuksessa Kristuksessa.
      Jeesus Kristus johdattaa kaikkeen totuuteen ja oikeudenmukaisuuteen.
      Jeesus Kristus opettaa tuntemaan isän.
      Raamattu alkoi todella avautua minut hajoittavan kokemuksen jälkeen.
      Istuin yksin olohuoneessa kun valtava rakkauden kokemus tuli ylleni.
      Tunsin valtavan rakkauden ja samalla hajottavan syntisyyteni, romahdin siitä täysin.
      Tulin ymmärtämään käärmeen valheen paratiisissa ja sen kuinka sama peto hajoittaa tätä maanpäällistä seurakuntaa.
      Tämä Jumalan tuntemisesta irtaantunut seurakunta on irtaantunut totuudesta ja oikeudenmukaisuudesta valitettavasti.
      Jumala on rakkaus ja hänessä ei ole vääryyttä.
      Tekemällä kuolemasta elämä Jumalasta tehdään irstas peto.
      Pedon luku liittyy tuomioon selvemmin kuin mikään.
      Millä te tuomitsette niin sillä teidät tullaan tuomitsemaan, se millä tavointe mittaatte, tullaan teitä mittaamaan.
      Koraanista saamme saman Jumalan kuvan kuin sen joka vallitsee monissa seurakunnissa. Kristitty löytää pedon pedon kirjasta. Oikeudenmukaisuus ja armo puuttuu täysin.
      Olemme pelastettuja ja kaikki muut kituvat ikuisuudesta ikuisuuteen, mikä suunnaton valhe.
      Ketä rakkaat lähimmäisemme palvovat kun tällaista tosissaan julistavat ?
      Oikea käsi kuvaa tekoja ja otsa mieltä. Tulkinta ohje löytyy tähänkin raamatusta.
      Mutta en halua kenenkään kanssa väitellä asiasta.
      Joskus aiemmin menin kertomaan äidilleni ja muille helluntalaisille ystävilleni tästä upeasta evankeliumista jonka olin saanut ottaa vastaan.
      Ei onnistu.
      Keillä on korvat kuulkoot, keillä on silmät nähkööt.
      Etsivä löytää.
      Armottomuus kasvattaa armottomuutta.
      Ylpeys ylpeyttä.
      Viha vihaa.
      Pelko pelkoa.
      Rakkaus kasvattaa ymmärrykseen Isää ja Kristusta kohtaan.
      Jaksamisia kaikille ja toivottavasti pääsemme perille.
      Ja vaikkemme pääsisikään on meillä tuomari joka on Vanhurskas ja Pyhä !
      Lisään vielä että pedon merkin ottaneet heitetään elävältä, huom. elävältä ja huom. heidän savunsa on nouseva ikuisuudesta ikuisuuteen.
      Toisessa kuolemassa ei heitetä elävältä...
      Huom. Raamattua tutkivalle käännös .. pysyvä, lopullinen.
      ..

      • kokemuksista

        Muistako montako vuotta luit Raamattua enne tuota kokemusta? On ihana asia se, että nykyään nostetaan Raamattua, eikä kielletä vaikka kyllä tietenkin muutamat sitäkin vieläkin koettavat tehdä. Minullakin on sellainen kokemus, jota pidän aivan uudistavana kokemuksena ja se tuli muutaman vuoden päästä siitä, kun rakastuin Jeesukseen ja luin opetuksiaan. Pidän lahjaa ilmaisena, mutta kyllä se niin on, että meidän pitää kyetä vataanottamaan tuo ilmainen lahja.


      • kaikkea sitä selitys
        kokemuksista kirjoitti:

        Muistako montako vuotta luit Raamattua enne tuota kokemusta? On ihana asia se, että nykyään nostetaan Raamattua, eikä kielletä vaikka kyllä tietenkin muutamat sitäkin vieläkin koettavat tehdä. Minullakin on sellainen kokemus, jota pidän aivan uudistavana kokemuksena ja se tuli muutaman vuoden päästä siitä, kun rakastuin Jeesukseen ja luin opetuksiaan. Pidän lahjaa ilmaisena, mutta kyllä se niin on, että meidän pitää kyetä vataanottamaan tuo ilmainen lahja.

        Ylläolevalla sepustuksella ei taida olla paljoa tekemistä Raamatun uskon kanssa !

        mitä lie humaania sekotuubaa lieneekään.

        Raamatussa on kirkas ilmoitus laveasta kadotukseen johtavasta tiestä ja toinen kaidasta tiestä joka johtaa Jumalan luo.

        Siinä ei ihmisen humaanit rakkaudet ja sen selityukset paljoa paina olkot ne niin kaunita kuin ovatkin.


      • näinhän se on
        kaikkea sitä selitys kirjoitti:

        Ylläolevalla sepustuksella ei taida olla paljoa tekemistä Raamatun uskon kanssa !

        mitä lie humaania sekotuubaa lieneekään.

        Raamatussa on kirkas ilmoitus laveasta kadotukseen johtavasta tiestä ja toinen kaidasta tiestä joka johtaa Jumalan luo.

        Siinä ei ihmisen humaanit rakkaudet ja sen selityukset paljoa paina olkot ne niin kaunita kuin ovatkin.

        Kyllähän Jumala antaa merkit ja vahvistukset. Kyllä sen raamatunsana kertoo.


      • paljon ymmärrän

        Kerrot juuri siten, miten se on ilmoitettu, että armottomuus kasvattaa armottomuutta, ylpeys ylpeyttä....Toisinsanoen saatuneet jatkavat saastumista.
        Kaikkea en nyt ihan ymmärrä, mutta paljon ymmärrän ja otan sen, minkä ymmärrän.


      • Nimierkkii
        kokemuksista kirjoitti:

        Muistako montako vuotta luit Raamattua enne tuota kokemusta? On ihana asia se, että nykyään nostetaan Raamattua, eikä kielletä vaikka kyllä tietenkin muutamat sitäkin vieläkin koettavat tehdä. Minullakin on sellainen kokemus, jota pidän aivan uudistavana kokemuksena ja se tuli muutaman vuoden päästä siitä, kun rakastuin Jeesukseen ja luin opetuksiaan. Pidän lahjaa ilmaisena, mutta kyllä se niin on, että meidän pitää kyetä vataanottamaan tuo ilmainen lahja.

        Hei,
        useamman vuoden luin, mutta se on sivuseikka tärkeimmän rinnalla.
        Herrassa on vanhurskaus ja väkevyys.
        Hän on vanhurskas pelastaja, ei ole ketään muuta johon voisimme turvata.
        Miksi turvaisimme ihmisiin, vajavaisia olemme kaikki.
        Etsikäämme rukouksella Herraa ja totuutta.
        Koetelkaamme kaikki ja ottakaamme se mikä hyvää on.
        Pieni hapate hapattaa koko taikinan.
        Kuinka uskova voi ammentaa sanaa kuin lapsi, jos mieli on valmiiksi täynnä totuuden hajoittavaa valhetta.
        Ainoastaan Herra voi mielemme uudistaa ja Hän tuntee jokaisen sydämmen.
        Sydämmen ympärileikkaus, aika mahtavaa !


      • _greeeeen

        >>Meni muutama vuosi ja lueskelin edelleen satunnaisesti Raamattua.
        Ilosanoma rupesi avautumaan, Jumalassa ei ole vääryyttä ja synnin paikka on kuolema ja ikuinen elämä on Jeesuksessa Kristuksessa.
        Jeesus Kristus johdattaa kaikkeen totuuteen ja oikeudenmukaisuuteen.
        Jeesus Kristus opettaa tuntemaan isän.


    • saa näkyä

      Voisitko kertoa mitä yritit kertoa?

      • tritta

        Jokainen yrittää kertoa omista "näkövinkkeleistään" ja omista kokemuksistaan. Vai kenelle kysymyksesi oli suunnattu?

        Hienoa, että jotkut ovat uskaltautuneet kirjoittamaan surullisista kokemuksistaan. Siltikin osa tulee vielä sivusta halveeraamaan, mikä saa minut epäilemään, ettei heitä ainakaan kristityiksi voine kutsua, eikä olettaa.

        Te, joilla noita vaikeita muistoja on noinkin pahoja, niin älkää välittäkö niistä, jotka vielä tulisivat teitä sanojen muodossa lyömään. Heille on oma tuomitsijansa ja se on Sana. Muutoin rukoilen heidän sydämiinsä rakkautta lähimmäisiä kohtaan, sillä itsellään täytyy olla todellakin paha olo, jos muita haluaa "lyödä". Miksi lyödä ketään, olivat muistot omalta kohdalta sitten hyviä taikka huonoja.

        Hyvä tuo hyvän runsaudesta esille hyvää ja paha tuo pahan runsaudesta esille pahaa!


    • sitä saa mitä tilaa

      Tulikos siihen greenin uudestisyntymiseen kovinkin pitkä ja syvä aukko kun näyttää että ateismi onkin lähempänä sydäntä !

      • pidä itsestäsi vaari

        Onko sinusta mukava olla ilkeä? Ei olisi jos käsittäisit mitä se tarkottaa. Äläkä huolehdi toisten uudestisyntymisestä, tai uudestisyntymättömyydestä, vaan pidä vaari itsestäsi, että et jää ulkopuoliseksi. Nyt näyttää kyllä siltä, että et käsitä asioita ja näin sinut on katsottava ulkopuolella olevaksi. Harmillista todella.


    • syömä hampaat

      Jaahas greeeni kokeilee hampaitaan nyt vaihteeksi isompaan luuhun!´

      kun ei vaan heltyisi hampaansa tässäkin aiheessa.

      • _greeeeen

        Yritätkö esittää, että lukuisten viestiesi takana olisi eri henkilö?

        Et saa tätä asiaa piiloon minua mustamaalaamalla! Aiheeseen liittyen on tulossa kirjakin.


      • ei käsitä ei
        _greeeeen kirjoitti:

        Yritätkö esittää, että lukuisten viestiesi takana olisi eri henkilö?

        Et saa tätä asiaa piiloon minua mustamaalaamalla! Aiheeseen liittyen on tulossa kirjakin.

        Siis että on tulossa kirja, jonka kirjoittaja on joku huitsinnevadatyyppi, ellen väärin muista tai ymmärrä !!

        tuota noin nyt pitää jo kysyä ihan vakavasti että mikä tämän greeenin missio nyt tällä kertaa mahtaa olla !?

        Yritätkö olla esittämässä että on suuri onnettomuus syntyä helluntaikotiin vai mitä haluat sanoa?


      • _greeeeen
        ei käsitä ei kirjoitti:

        Siis että on tulossa kirja, jonka kirjoittaja on joku huitsinnevadatyyppi, ellen väärin muista tai ymmärrä !!

        tuota noin nyt pitää jo kysyä ihan vakavasti että mikä tämän greeenin missio nyt tällä kertaa mahtaa olla !?

        Yritätkö olla esittämässä että on suuri onnettomuus syntyä helluntaikotiin vai mitä haluat sanoa?

        Ymmärrät ja muistat väärin sen mitä Mantsiseen tulee.

        'Missioni' on edelleenkin se keskustelu tästä kyseisestä aiheesta ja helluntailaisissa perheissä kasvaneiden ihmisten omista kokemuksista.


    • Nimierkkii

      Greeeenin toiminta on tälle ajalle kuuluvaa ja onko siinä vääryyttä jos vääryyden tuo ilmi ?
      Useita seurakuntia on lähiaikoina ravisteltu heidän vääryyksiensä takia ja todennäköisesti seurakuntien ravistelu kiihtyy kiihtymistään.
      Seurakuntien tila on valitettavan usein niin paha, että he eivät itse näe vääryyksiään, vaan jo maailman on ruvettava heitä ravistelemaan ja herättelemään.
      Herra on varmasti yrittänyt seurakuntia herätellä rakkauteen ja totuuteen.
      Mutta ei, ylpistynyt ja pelokas sydän ei anna tilaa Herralle, ihmisiä kuunnellaan enemmän kuin elävää Jumalaa.
      Voisi mahdollisesti olettaa että puhdistus alkaa temppeleiden sisältä, mutta ulkoapäin ravistellen.
      Monessa seurakunnassa odotetaan antikristuksen tuloa, mutta missäpäin Raamattua lukee että antikristus tulee ja on näkyväisessä muodossa ?
      Ihmiset rukoilevat näkymätöntä Herraa, miksi antikristuksen pitäisi olla näkyvä ?
      Jeesus Kristus on tie, totuus ja elämä.
      Jeesus Kristus opettaa tuntemaan Isän.
      Tarkein asia on rakastaa Herraa koko sydämmestään ja mielestään.
      Rakkaus lähimmäsiä kohtaan, köyhien ja kurjien auttaminen.
      Rukoukset vihollistemme puolesta jne.
      Oikeudenmukaisuus.
      Eikö antikristus ole kaikkea tätä hyvää vastaan ?
      Antikristus on ahkera ja hyvä työssään, niin hyvä että maailmakin jo hyökkää useita temppeleitä vastaan.
      Ehkäpä vielä korotetaan Herran vanhurskautta enemmän kuin oman seurakunnan oikeassa oloa.

      • mistä on kyse

        Mikä on ensimmäisen lauseen todellinen sisältö?

        minkä vääryyden hän on nyt tuonut ilmi?

        Eikös virkavalta ole rikoksia varten!?


      • Nimierkkii
        mistä on kyse kirjoitti:

        Mikä on ensimmäisen lauseen todellinen sisältö?

        minkä vääryyden hän on nyt tuonut ilmi?

        Eikös virkavalta ole rikoksia varten!?

        Hei,
        jos et näe vääryyttä, etkä virkavallankaan tekoja seurakuntien ympärillä, niin lauseeni ovat olleet tyhjyyttä ja turhuutta täynnä alusta pitäen.
        Joten miksi jatkaisin tyhjien ja turhien lauseiden kirjoitusta vastatakseni ?
        Jumalan rakkautta Jeesuksessa Kristuksessa !


      • _greeeeen
        Nimierkkii kirjoitti:

        Hei,
        jos et näe vääryyttä, etkä virkavallankaan tekoja seurakuntien ympärillä, niin lauseeni ovat olleet tyhjyyttä ja turhuutta täynnä alusta pitäen.
        Joten miksi jatkaisin tyhjien ja turhien lauseiden kirjoitusta vastatakseni ?
        Jumalan rakkautta Jeesuksessa Kristuksessa !

        Näinpä näin, aika turhaa on keskustella ihmisen kanssa, joka vetää laput silmillä kohti omaa päämääräänsä (= toisen mustamaalaaminen pahaksi muiden silmissä).

        Virkavalta onneksi toimii nykyään näidenkin asioiden suhteen, mutta paljon vääryyksiä on yhteisöissä yhä piilossakin.


      • sekin on liikaa
        _greeeeen kirjoitti:

        Näinpä näin, aika turhaa on keskustella ihmisen kanssa, joka vetää laput silmillä kohti omaa päämääräänsä (= toisen mustamaalaaminen pahaksi muiden silmissä).

        Virkavalta onneksi toimii nykyään näidenkin asioiden suhteen, mutta paljon vääryyksiä on yhteisöissä yhä piilossakin.

        .


    • Niin ilman että Liha on kuollut joka ohjaa ei Uskova ja Uskova niin kauan kunnes sisäinen minä kuolee, joka on Tämä Hengellinen liha. Niin uskovaisten meno on just sellainen mitä nuo kertomuxet kuvaavat.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      37
      1555
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1331
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      8
      1267
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1265
    5. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      4
      1243
    6. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1238
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1224
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1200
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1160
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1146
    Aihe