Niin mitä se psykopatia taas onkaan, vai onko sitä?

Vaikka tämä on maall

Vaikka tämä on maallikkopalsta, eikä täällä ainakaan mitkään todelliset asiantuntijat kirjoittele, niin laitetaan kuitenkin joidenkin keskustelujen tueksi linkkejä. Toinen kirjoittaja sanoi, että psykopatia ei kuulu enää psykiatrian käsitteistöön. Ok. Olen tuosta jotain tiennytkin... mutta en niin tarkkaan ole asian perehtynyt, kun en ole alan ammattilainen.

Haukkumasanana en ole kuitenkaan tuota nimitystä käyttänyt, vaan viitannut sillä juurikin niihin oireisiin, jotka siihen on kytketty. Olen myös käsittänyt, että eri sanat ja luokitukset toimivat eri maissa... Käännökset liittyvät myös tähän asiaan.

Ehkä tästä nyt jatkaa joku, joka asiasta enemmän tietää. Laitan kuitenkin pohjaksi Psykopatian historiaa käsittelevän linkin.

http://www.sampo2002.oulu.fi/psykopatit/historia.htm

40

484

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • psykiatrian lait

      Psykopatiaa tavallaan on, normaali ihminen voi saada minkä tahansa psykiatrisen diagnoosin skitsofreniasta kaksisuuntaiseen mielialahäiriöön mutta psykopaatiksi leimattu ei saa muita diagnooseja, psykopatia poissulkee psykiatrien mielestä kaikki muut mielenterveyshäiriöt.

      • basket case

        Minulla on diagnooseina mm. psykopatia mutta se taitaa olla vain 2-3 psykiatrin
        mielipide.Muita diagnooseja on masennus(valtaosa psykiatreista oli tätä mieltä),
        narsisti,skitsoidi ja yksi oli sitä mieltä olen skitsofreenikko.Ja taas 2-3 mielestä olen
        bipo.Ota tuosta nyt sitten selvää.Itse tulin siihen loppupäätelmään psykiatrian osalta
        että se on totaalipelleilyä eikä minua kiinnosta pätkääkään millä diagnoosilla minua
        nimittelevät.UP YOURS;PSYKET !!


    • Linkillä on vuosia

      http://www.tiede.fi/artikkeli/jutut/artikkelit/psykopaatti_mainettaan_pahempi

      "Sosiopaatti eroaa psykopaatista siinä, että hän ei petä aivan kaikkia. Sosiopaatin piittaamaton käytös liittyy sisäistettyyn kulttuuriin. Esimerkiksi mafioso voi julmasti tappaa kilpailevan klaanin jäseniä mutta pitää uskollisesti huolta omasta perheestään." -Lainaus yllä olevasta linkistä.

      Linkillä on vuosia takana, mutta olisi kiva, että sinäkin 12 16 jotenkin todentaisitte noita kommenttejanne...

      "Nykyinen termi psykopaatista on sosiopaatti..". Koska tuo muutos on tehty ja mitä se tarkoittaa?

    • Eli psykopatiaa pid.

      http://fi.wikipedia.org/wiki/Psykopatia

      "Taina Laajasalon mukaan "psykopatian ja epäsosiaalisen persoonallisuushäiriön suhde on asymmetrinen: vaikka suurin osa psykopaateista täyttääkin antisosiaalisen persoonallisuushäiriön kriteerit, merkittävä osuus antisosiaalisista ei ole psykopaatteja". Psykopatiaa ja sosiopatiaa käytetään toisinaan synonyymeinä, toisinaan käsitteet erotellaan eri ilmiöiksi sen pohjalta, pidetäänkö tilaa ensisijaisesti sisäsyntyisenä (psykopatia) vai ympäristön vaikutuksesta syntyneenä (sosiopatia)." -Lainaus yllä olevasta linkistä.

      Eli psykopatiaa pidetään sisäsyntyisenä ja sosiopatiaa ympäristön vaikutuksesta syntyneenä. Psykopatia on käsittääkseni myös osoitettu perinnölliseksi.

    • Vuonna 1968 psyk.

      "Vuonna 1952 psykopaatti-käsite korvattiin sosiopaatti-termillä ja myöhemmin näitä kumpaakin käsitettä alettiin käyttää synonyymeina.

      Vuonna 1968 sosiopaatti-käsite vaihtui persoonallisuushäiriöksi, antisosiaaliseen tyyppiin, jonka piirteitä ovat impulsiivisuus, itsekkyys, epäsosiaalisuus yms. Termi ei ollut kuitenkaan tarpeeksi käyttökelpoinen, jotta sitä olisi voitu standardisoida. 1970-luvulla monet tutkijat yrittivät oikaista..." -Lainaus ensimmäisen kommentin linkistä.

      Koskapa kukaan ei tähän linkkiin nyt ole lähtenyt todentamaan ensimmäisessä kommentissani sanottua asiaa, niin etsin itse tietoa...

      Tuo muutos, joka on tehty vuonna -52, eli psykopaatti-käsite korvattiin sosiopaatti-termillä, ei ole ollut tieteen viimeinen veto tämän nimityksen kanssa... Vaan asian kanssa on operoitu ja operoidaan edelleen.

      Mutta jokainen tulkoon uskollaan autuaaksi.

      • Läskidromedantti

        Mihinköhän diaknoosi alalajiin kieroilu ja petturuus lokeroidaan.


    • Eli kopionpa tämän

      29.8.2014 10:45
      1
      Sulje
      "Voisitte alkaa laittaa niitä tietoiskuja ja selityksiä siihen toiseen linkkiin, joka on aiheeltaan nimenomaan tarkoitettu siihen. "

      "Noh aiheesta löytyy pilvin pimein luettavaa, niin tietoteoreettista kuin kirjallisuudenkin parista, googlettamalla ja lukemallakin saattaa asian vieressä viivähtää tovi jos toinenkin, samoin kirjastosta löytyy kirjoja jos aihe lähemmin kiinnostaa...

      Tähän narsismi aiheeseen ja täällä esitettyihin narsisteihin liittyen, itse mieluusti jätän tuon psykopaatti termin pois jos ja kun kuvailtuun narsistiin ei liity mitään suunitelmallista rikollisuutta/väkivallan tekoja useisiin ihmisiin kohdistuen yms.

      Ihan vaan erotuksena näistä ihmis/parisuhteisiin liittyvistä ongelmista, joiden aiheuttajaa kaiketi voisi kutsua psykopaatin muotona Harenkin käyttämää nimitystä liero...

      Että voisin ajatella, että keskusteluissa ny tulee helposti vähän kiistaa/väärinkäsityksiä kun toineen puhuu psykopaattista ihan eri tyyppinä kuin toinen...

      Että ihan samalla tavalla kuin meitä ihmisiä on joka lähtöön, niin on psykopaattejakin, ko. ihminen on itse omanlainensa luonteeltaan ja hänen omat resurssinsa, muut ihmiset, elinolosuhteensa yms. vielä ovat taustalla vaikuttamassa..." -ylt

      http://www.kysy.fi/kysymys/miten-sosiopaatin-ja-psykopaatin-ominaisuudetoireet-eroavat-toisistaan

      Eli kopioinpa tämän toisesta linkistä nyt tähän ja haluan kommentoida tätä enemmän, mutta hiukan myöhemmin..

      • basket case

        Niin taitaa olla psykiatrejakin joka lähtöön kun yksi ja sama ihminen voi saada 5-6 diagnoosia psykiatrista riippuen ja osa diagnooseista taitaa olla toisensa poissulkevia.
        Ei ihme jos potilas on ulalla.


      • Mutta noistahan voit
        basket case kirjoitti:

        Niin taitaa olla psykiatrejakin joka lähtöön kun yksi ja sama ihminen voi saada 5-6 diagnoosia psykiatrista riippuen ja osa diagnooseista taitaa olla toisensa poissulkevia.
        Ei ihme jos potilas on ulalla.

        Mutta noistahan voit sitten valita mieluisimman... ; )


      • basket case
        Mutta noistahan voit kirjoitti:

        Mutta noistahan voit sitten valita mieluisimman... ; )

        Niinpä,jospa minä olen sitten skitsoidi.Huomenna sitten jotain muuta.


      • Ehkäpä kyse ei ole

        "jätän tuon psykopaatti termin pois jos ja kun kuvailtuun narsistiin ei liity mitään suunitelmallista rikollisuutta/väkivallan tekoja useisiin ihmisiin kohdistuen yms."

        Ehkäpä kyse ei ole mistään "poisjättämisestä"... Eihän tuo ilmiö kaikissa narsisteissa olekaan, vaan vain osassa. Sensijaan ilmeisesti useimmat psykopaatit ovat narsisteja.

        Minä uskon, että noita ilmiöitä, rikollisuutta/väkivallantekoja useisiin ihmisiin kohdistuen on useamman täällä kirjoittavan kirjoitusten kohteissa, mutta asian ilmaisemiseen edes nimettömänä anonyymillä palstalla liittyy tiettyjä pelkoja.

        Ei ehkä haluta suututtaa toisia palstakirjoittajia, eli ei uskalleta avautua. Kun jo nuo "parisuhdeongelmat" saavat toiset aivan takajaloilleen. Kuten myöskään uhreilla ei useinkaan liene niistä muista teoista, mitkä kohdistuvat muihin kuin uhriin itseensä riittävästi tietoa, että voisi mitään näyttöä antaa tai todistaa mitään... Joten hyvin kinkkinen asia.

        Tämä palsta ei ole minunkaan ensisijainen avautumispaikkani, jos haluan asiasta avautua...

        Muistutan myös, että vain osasta rikoksista jäädään kiinni ja vain osa rikoksista huomataan edes tehdyksi.

        Melkein kaikki nämä narsistitkin, joista täällä kirjoitetaan, ovat syyllistyneet ainakin petokseen, mitä tulee uhreihin. Ovat aiheuttaneet ties mitä taloudellisia menetyksiä henkisistä vammoista puhumattakaan.

        "Ihan vaan erotuksena näistä ihmis/parisuhteisiin liittyvistä ongelmista, joiden aiheuttajaa kaiketi voisi kutsua psykopaatin muotona Harenkin käyttämää nimitystä liero..."

        Niinhän heitä voi kutsua ja kutsutaankin, vaikka minkälaisilla nimityksillä, mutta itse asiaa ei muuta. Paitsi tietenkin niin, että hän oli jaotellut psykopaatit kolmeen osaan. Jos olisin itse psykopaatti, niin mieluummin tahtoisin tulla kutsutuksi psykopaatiksi kuin lieroksi, jos nyt jotain nimitystä olisi pakko käyttää...

        "Ihan vaan erotuksena näistä ihmis/parisuhteisiin liittyvistä ongelmista, joiden aiheuttajaa kaiketi voisi kutsua psykopaatin muotona Harenkin käyttämää nimitystä liero..."

        Nämä samat narsistit ja psykopaatit, jotka aiheuttavat näitä ongelmia, joista täällä palstalla enimmäkseen puhutaan, aiheuttavat sitten taas muualla muuta, josta emme täällä palstalla välttämättä tiedä. Ei se minun narsisti-psykopaattini ainakaan mikään enkeli ole, kaikenlaista touhuaa, vaikka minulla ei tarkkaa tietoa tietenkään ole.

        Psykopaatit kykenevät pitkiin sosiaalisesti kelvollisiin kausiin, hänellä lienee nyt sellainen. Tai sitten on vain tänne suuntaan putsannut kasvonsa. En todellakaan voi tietää.


      • Ehkäpä kyse ei ole kirjoitti:

        "jätän tuon psykopaatti termin pois jos ja kun kuvailtuun narsistiin ei liity mitään suunitelmallista rikollisuutta/väkivallan tekoja useisiin ihmisiin kohdistuen yms."

        Ehkäpä kyse ei ole mistään "poisjättämisestä"... Eihän tuo ilmiö kaikissa narsisteissa olekaan, vaan vain osassa. Sensijaan ilmeisesti useimmat psykopaatit ovat narsisteja.

        Minä uskon, että noita ilmiöitä, rikollisuutta/väkivallantekoja useisiin ihmisiin kohdistuen on useamman täällä kirjoittavan kirjoitusten kohteissa, mutta asian ilmaisemiseen edes nimettömänä anonyymillä palstalla liittyy tiettyjä pelkoja.

        Ei ehkä haluta suututtaa toisia palstakirjoittajia, eli ei uskalleta avautua. Kun jo nuo "parisuhdeongelmat" saavat toiset aivan takajaloilleen. Kuten myöskään uhreilla ei useinkaan liene niistä muista teoista, mitkä kohdistuvat muihin kuin uhriin itseensä riittävästi tietoa, että voisi mitään näyttöä antaa tai todistaa mitään... Joten hyvin kinkkinen asia.

        Tämä palsta ei ole minunkaan ensisijainen avautumispaikkani, jos haluan asiasta avautua...

        Muistutan myös, että vain osasta rikoksista jäädään kiinni ja vain osa rikoksista huomataan edes tehdyksi.

        Melkein kaikki nämä narsistitkin, joista täällä kirjoitetaan, ovat syyllistyneet ainakin petokseen, mitä tulee uhreihin. Ovat aiheuttaneet ties mitä taloudellisia menetyksiä henkisistä vammoista puhumattakaan.

        "Ihan vaan erotuksena näistä ihmis/parisuhteisiin liittyvistä ongelmista, joiden aiheuttajaa kaiketi voisi kutsua psykopaatin muotona Harenkin käyttämää nimitystä liero..."

        Niinhän heitä voi kutsua ja kutsutaankin, vaikka minkälaisilla nimityksillä, mutta itse asiaa ei muuta. Paitsi tietenkin niin, että hän oli jaotellut psykopaatit kolmeen osaan. Jos olisin itse psykopaatti, niin mieluummin tahtoisin tulla kutsutuksi psykopaatiksi kuin lieroksi, jos nyt jotain nimitystä olisi pakko käyttää...

        "Ihan vaan erotuksena näistä ihmis/parisuhteisiin liittyvistä ongelmista, joiden aiheuttajaa kaiketi voisi kutsua psykopaatin muotona Harenkin käyttämää nimitystä liero..."

        Nämä samat narsistit ja psykopaatit, jotka aiheuttavat näitä ongelmia, joista täällä palstalla enimmäkseen puhutaan, aiheuttavat sitten taas muualla muuta, josta emme täällä palstalla välttämättä tiedä. Ei se minun narsisti-psykopaattini ainakaan mikään enkeli ole, kaikenlaista touhuaa, vaikka minulla ei tarkkaa tietoa tietenkään ole.

        Psykopaatit kykenevät pitkiin sosiaalisesti kelvollisiin kausiin, hänellä lienee nyt sellainen. Tai sitten on vain tänne suuntaan putsannut kasvonsa. En todellakaan voi tietää.

        " Jos olisin itse psykopaatti, niin mieluummin tahtoisin tulla kutsutuksi psykopaatiksi kuin lieroksi, jos nyt jotain nimitystä olisi pakko käyttää.."

        Jaa noh, voisin itse ajatella että itse psykopaatti joka pitää itseään ylivertaisena ei ainakaan pitäisi liero nimittelystä vaan kokisi sen ehkä jos ei halventavana niin pilkkana,ivana tai vähättelynä...

        Omaan "korvaani" tuo liero nimitys sopii hyvinkin ja tulipahan mieleen vielä sellaisen hauska assisiosaatiokin, että matoihin liittyen, lierohan on kaksineuvoinen...

        Mutta tosiaan Harehan tuon liero nimityksenkin on tavallaan "keksinyt" siltä pohjalta, että on tosiaan hyvinkin monenlasia psykopatian tyyppejä ja hänkin käsittääkseni jättää tuon varsinaisen psykopaatti nimityksen heille joilla on raskaita ja dokumentoituja rikoksia...

        Tavallaan samaa tarkoitin tuolla aiemmallani ."jätän tuon psykopaatti termin pois jos ja kun kuvailtuun narsistiin ei liity mitään suunitelmallista rikollisuutta/väkivallan tekoja useisiin ihmisiin kohdistuen yms."

        "Vaikka terve valppaus kannattaa, noitavainoihin ei parane ryhtyä. Nykyään tuntuu olevan tapana leimata eri mieltä olevia tai muuten vain vaikeiksi koettuja ihmisiä psykopaateiksi. Oikeasti psykopaatin titteli edellyttää raskaita ja dokumentoituja "ansioita". Niinpä PCL-kurssilla Hare suositteli hieman ilkikurisesti käytettäväksi psykopaattisesti käyttäytyvistä arkikielen sanaa bastard, jonka voi suomentaa vaikkapa lieroksi."

        http://www.tiede.fi/artikkeli/jutut/artikkelit/psykopaatti_mainettaan_pahempi


      • -Lainaus tiede.fi/
        yhteenlaskutoimitus kirjoitti:

        " Jos olisin itse psykopaatti, niin mieluummin tahtoisin tulla kutsutuksi psykopaatiksi kuin lieroksi, jos nyt jotain nimitystä olisi pakko käyttää.."

        Jaa noh, voisin itse ajatella että itse psykopaatti joka pitää itseään ylivertaisena ei ainakaan pitäisi liero nimittelystä vaan kokisi sen ehkä jos ei halventavana niin pilkkana,ivana tai vähättelynä...

        Omaan "korvaani" tuo liero nimitys sopii hyvinkin ja tulipahan mieleen vielä sellaisen hauska assisiosaatiokin, että matoihin liittyen, lierohan on kaksineuvoinen...

        Mutta tosiaan Harehan tuon liero nimityksenkin on tavallaan "keksinyt" siltä pohjalta, että on tosiaan hyvinkin monenlasia psykopatian tyyppejä ja hänkin käsittääkseni jättää tuon varsinaisen psykopaatti nimityksen heille joilla on raskaita ja dokumentoituja rikoksia...

        Tavallaan samaa tarkoitin tuolla aiemmallani ."jätän tuon psykopaatti termin pois jos ja kun kuvailtuun narsistiin ei liity mitään suunitelmallista rikollisuutta/väkivallan tekoja useisiin ihmisiin kohdistuen yms."

        "Vaikka terve valppaus kannattaa, noitavainoihin ei parane ryhtyä. Nykyään tuntuu olevan tapana leimata eri mieltä olevia tai muuten vain vaikeiksi koettuja ihmisiä psykopaateiksi. Oikeasti psykopaatin titteli edellyttää raskaita ja dokumentoituja "ansioita". Niinpä PCL-kurssilla Hare suositteli hieman ilkikurisesti käytettäväksi psykopaattisesti käyttäytyvistä arkikielen sanaa bastard, jonka voi suomentaa vaikkapa lieroksi."

        http://www.tiede.fi/artikkeli/jutut/artikkelit/psykopaatti_mainettaan_pahempi

        "Liero kuvaa hyvin organisaatioissa luikertelevalle psykopaatille ominaista selkärangattomuutta, lipevyyttä, loisivaa elämäntapaa ja tunnekylmyyttä.

        Öykkäröivä ja impulsiivinen macho-psykopaatti päätyy lieroja useammin vankilaan.

        Kolmas ja kaikkein vaarallisin psykopaattityyppi, nukkemestari (puppet-master), on harvinaisin. Stalinin ja Hitlerin tapaan hän listii ihmisiä sätkynukkiensa välityksellä."
        -Lainaus tiede.fi/psykopaatti_mainettaan_pahempi

        Tässä siis kolmen jaottelu.

        Hei... Kirjoitit "raskaita ja dokumentoituja rikoksia". Eikö ollut "raskaita ja dokumentoituja "ansioita""?

        Lierot eivät ajaudu niin usein vankilaan, kuin machot ja nukkemestarit...

        Tuota... mielestäni nämä psykiatrien, ja vielä ulkomaisten ja vielä varsinkin amerikkalaisten käyttämät sanonnat... Meidän suomalaisten slangi... eivät ne aina täsmää. Lukeneet tohtorit ovat sen verran kaukana kansasta, että eivät oikein tunne sitä kieltäkään aina, mitä muut käyttävät. Vankilaslangiin on tietenkin mahdollisuus tutustua.

        Voisin kuvitella, että tuo "liero" sopii paljon viattomammalle hepulle kuin psykopaatit tapaavat olla. Itselleni ei ainakaan oman narsisti-psykopaattini kohdalla liero kuvaa vielä yhtään mitään hänen kummista puuhistaan.

        Mutta edelleen, jokainen tulkoon uskollaan autuaaksi.


      • -Lainaus tiede.fi/ kirjoitti:

        "Liero kuvaa hyvin organisaatioissa luikertelevalle psykopaatille ominaista selkärangattomuutta, lipevyyttä, loisivaa elämäntapaa ja tunnekylmyyttä.

        Öykkäröivä ja impulsiivinen macho-psykopaatti päätyy lieroja useammin vankilaan.

        Kolmas ja kaikkein vaarallisin psykopaattityyppi, nukkemestari (puppet-master), on harvinaisin. Stalinin ja Hitlerin tapaan hän listii ihmisiä sätkynukkiensa välityksellä."
        -Lainaus tiede.fi/psykopaatti_mainettaan_pahempi

        Tässä siis kolmen jaottelu.

        Hei... Kirjoitit "raskaita ja dokumentoituja rikoksia". Eikö ollut "raskaita ja dokumentoituja "ansioita""?

        Lierot eivät ajaudu niin usein vankilaan, kuin machot ja nukkemestarit...

        Tuota... mielestäni nämä psykiatrien, ja vielä ulkomaisten ja vielä varsinkin amerikkalaisten käyttämät sanonnat... Meidän suomalaisten slangi... eivät ne aina täsmää. Lukeneet tohtorit ovat sen verran kaukana kansasta, että eivät oikein tunne sitä kieltäkään aina, mitä muut käyttävät. Vankilaslangiin on tietenkin mahdollisuus tutustua.

        Voisin kuvitella, että tuo "liero" sopii paljon viattomammalle hepulle kuin psykopaatit tapaavat olla. Itselleni ei ainakaan oman narsisti-psykopaattini kohdalla liero kuvaa vielä yhtään mitään hänen kummista puuhistaan.

        Mutta edelleen, jokainen tulkoon uskollaan autuaaksi.

        "Hei... Kirjoitit "raskaita ja dokumentoituja rikoksia". Eikö ollut "raskaita ja dokumentoituja "ansioita""?"

        Juu, ymmärtääkseni noissa piireissä rikosrekisteriä pidetään kaiketi "ansio" luettelona, mitä pitempi/rumempi, sen kovempi "paatti", eikä sitä ansaita pelkillä puheilla/luulemisilla vaan tosiaan "ansiot" on dokumentoitu siihen rikosrekisteriin...

        Kaikki Auervaaratkaan eivät pääse historian kirjoihin, joitakin on kyllä tuomittu ns. petoksista, muistaakseni hiljattainkin oli juttu jossa naiset järjestivät ko. henkilölle ansan ja poliisit nappasivat hänet...

        Jotenkin ny huvittaa, että ikäänkuin itseäsi harmittaisi jos narsistipsykopaattiasi pidettäisiin vain tuollaisena lierona jonkalaisia olen tarkoittanut puhuessani joskus täällä "näistä kotoisista naristeista"...


      • Ensinnäkään, en ymm.
        yhteenlaskutoimitus kirjoitti:

        "Hei... Kirjoitit "raskaita ja dokumentoituja rikoksia". Eikö ollut "raskaita ja dokumentoituja "ansioita""?"

        Juu, ymmärtääkseni noissa piireissä rikosrekisteriä pidetään kaiketi "ansio" luettelona, mitä pitempi/rumempi, sen kovempi "paatti", eikä sitä ansaita pelkillä puheilla/luulemisilla vaan tosiaan "ansiot" on dokumentoitu siihen rikosrekisteriin...

        Kaikki Auervaaratkaan eivät pääse historian kirjoihin, joitakin on kyllä tuomittu ns. petoksista, muistaakseni hiljattainkin oli juttu jossa naiset järjestivät ko. henkilölle ansan ja poliisit nappasivat hänet...

        Jotenkin ny huvittaa, että ikäänkuin itseäsi harmittaisi jos narsistipsykopaattiasi pidettäisiin vain tuollaisena lierona jonkalaisia olen tarkoittanut puhuessani joskus täällä "näistä kotoisista naristeista"...

        "Jotenkin ny huvittaa, että ikäänkuin itseäsi harmittaisi jos narsistipsykopaattiasi pidettäisiin vain tuollaisena lierona jonkalaisia olen tarkoittanut puhuessani joskus täällä "näistä kotoisista naristeista"... "

        Ensinnäkään, en ymmärrä, mitä mahdat tarkoittaa tuolla "vain" sanalla puhuessasi Haren tarkoittamista lieroista. Käsittääkseni hän jakoi psykopaatit kolmeen lajiin...

        Oma narsisti-psykopaattini on toki tuollainen liero, mutta hänessä on myös paljon muuta. Minun on ollut otettava itsekin huomioon, että hänellä on se sunnuntainaamari, jonka näkevät ne kiltimmät kaljakaverit, naapurusto ja perhe... mukaan luettuna hänen naisensa, joihin minäkin kuuluin.

        Hänellä on hämäräsuhteensa, joista minä onneksi en ole perillä, mitä ne pitävät sisällään.

        Että juuri sinulle esim. olen suunnannut jossain linkissä kirjoituksen, jossa jo aiemmin sanoin, että nämä palstan kirjoittelun kohteet voivat olla paljon enemmän kuin mitä tänne palstalle enimmäkseen naiset kirjoittelevat. Ymmärrätkö mitä tarkoitan?


      • Ensinnäkään, en ymm. kirjoitti:

        "Jotenkin ny huvittaa, että ikäänkuin itseäsi harmittaisi jos narsistipsykopaattiasi pidettäisiin vain tuollaisena lierona jonkalaisia olen tarkoittanut puhuessani joskus täällä "näistä kotoisista naristeista"... "

        Ensinnäkään, en ymmärrä, mitä mahdat tarkoittaa tuolla "vain" sanalla puhuessasi Haren tarkoittamista lieroista. Käsittääkseni hän jakoi psykopaatit kolmeen lajiin...

        Oma narsisti-psykopaattini on toki tuollainen liero, mutta hänessä on myös paljon muuta. Minun on ollut otettava itsekin huomioon, että hänellä on se sunnuntainaamari, jonka näkevät ne kiltimmät kaljakaverit, naapurusto ja perhe... mukaan luettuna hänen naisensa, joihin minäkin kuuluin.

        Hänellä on hämäräsuhteensa, joista minä onneksi en ole perillä, mitä ne pitävät sisällään.

        Että juuri sinulle esim. olen suunnannut jossain linkissä kirjoituksen, jossa jo aiemmin sanoin, että nämä palstan kirjoittelun kohteet voivat olla paljon enemmän kuin mitä tänne palstalle enimmäkseen naiset kirjoittelevat. Ymmärrätkö mitä tarkoitan?

        Niin tämä keskustelu ny lähti alkuun toisessa keskustelussa ja keskustellaan ny vaan ihan yleisellä tasolla psykopaatti nimityksestä., ketä millaista ihmistä mahdollisesti voi nimittää psykopaatiksi...

        Johon jo omana mielipiteenäni toinkin esiin, että mieluusti jätän tuon Haren tapaan sen nimityksen niille joiden kontolla on dokumentoituja rikoksia...

        Joka jo heman sivuaakin tuota kysymystäsi...

        "Ensinnäkään, en ymmärrä, mitä mahdat tarkoittaa tuolla "vain" sanalla puhuessasi Haren tarkoittamista lieroista."

        No vastaus löytynee tuosta lainauksesta, "psykopaattisesti käyttäytyvistä" Hare suositteli käytettävän suomennettuna sanaa liero...

        "Nykyään tuntuu olevan tapana leimata eri mieltä olevia tai muuten vain vaikeiksi koettuja ihmisiä psykopaateiksi. Oikeasti psykopaatin titteli edellyttää raskaita ja dokumentoituja "ansioita". Niinpä PCL-kurssilla Hare suositteli hieman ilkikurisesti käytettäväksi psykopaattisesti käyttäytyvistä arkikielen sanaa bastard, jonka voi suomentaa vaikkapa lieroksi."

        Kun taas hänkin jättäisi varsinaisen psykopaatti nimityksen heille joilla on niitä raskaita dokumentoituja "ansioita", mikä dokumentointi tarkoittanee, että ns. mustaa valkoisella, rikosrekisteri,/tutkimustuloksia...

        Noh, sinä ny jostain syystä haluat nimittää entistä kumppaniasi psykopaatiksi, ei siinä mitään, mutta kuten itsekin toteat hänestä , et ole perillä hänen puuhistaan ja ounastelet että täällä kuvatut narsistit voivat olla enemmän kuin täällä kerrotaan...

        Että jos oikein ymmärsin, varmaa tietoa sinulla ei ole omastasikaan ja niihin muihin liittyen "voi olla" ei tarkoita että on...

        Toki taustalla voi olla sellainen syy, että välttämättä ei halua kertoa tietoisesti seurustelleensa ihmisen kanssa, jolla on esim. taustalla useita väkivaltatuomioita, varkauksia/ryöstöjä/petoksia, yms.

        Siinä kun pikkusen tulee sitten kyseenalaistetuksi taas se omakin valinta...

        Tiedän kyllä, että semmosia naisia on, jotka kirjoittelevart vankiloihin ja tuntuvat ihannoivan tuon tyyppisiä miehiä...


      • Ilman muuta noin.
        yhteenlaskutoimitus kirjoitti:

        Niin tämä keskustelu ny lähti alkuun toisessa keskustelussa ja keskustellaan ny vaan ihan yleisellä tasolla psykopaatti nimityksestä., ketä millaista ihmistä mahdollisesti voi nimittää psykopaatiksi...

        Johon jo omana mielipiteenäni toinkin esiin, että mieluusti jätän tuon Haren tapaan sen nimityksen niille joiden kontolla on dokumentoituja rikoksia...

        Joka jo heman sivuaakin tuota kysymystäsi...

        "Ensinnäkään, en ymmärrä, mitä mahdat tarkoittaa tuolla "vain" sanalla puhuessasi Haren tarkoittamista lieroista."

        No vastaus löytynee tuosta lainauksesta, "psykopaattisesti käyttäytyvistä" Hare suositteli käytettävän suomennettuna sanaa liero...

        "Nykyään tuntuu olevan tapana leimata eri mieltä olevia tai muuten vain vaikeiksi koettuja ihmisiä psykopaateiksi. Oikeasti psykopaatin titteli edellyttää raskaita ja dokumentoituja "ansioita". Niinpä PCL-kurssilla Hare suositteli hieman ilkikurisesti käytettäväksi psykopaattisesti käyttäytyvistä arkikielen sanaa bastard, jonka voi suomentaa vaikkapa lieroksi."

        Kun taas hänkin jättäisi varsinaisen psykopaatti nimityksen heille joilla on niitä raskaita dokumentoituja "ansioita", mikä dokumentointi tarkoittanee, että ns. mustaa valkoisella, rikosrekisteri,/tutkimustuloksia...

        Noh, sinä ny jostain syystä haluat nimittää entistä kumppaniasi psykopaatiksi, ei siinä mitään, mutta kuten itsekin toteat hänestä , et ole perillä hänen puuhistaan ja ounastelet että täällä kuvatut narsistit voivat olla enemmän kuin täällä kerrotaan...

        Että jos oikein ymmärsin, varmaa tietoa sinulla ei ole omastasikaan ja niihin muihin liittyen "voi olla" ei tarkoita että on...

        Toki taustalla voi olla sellainen syy, että välttämättä ei halua kertoa tietoisesti seurustelleensa ihmisen kanssa, jolla on esim. taustalla useita väkivaltatuomioita, varkauksia/ryöstöjä/petoksia, yms.

        Siinä kun pikkusen tulee sitten kyseenalaistetuksi taas se omakin valinta...

        Tiedän kyllä, että semmosia naisia on, jotka kirjoittelevart vankiloihin ja tuntuvat ihannoivan tuon tyyppisiä miehiä...

        "Toki taustalla voi olla sellainen syy, että välttämättä ei halua kertoa tietoisesti seurustelleensa ihmisen kanssa, jolla on esim. taustalla useita väkivaltatuomioita, varkauksia/ryöstöjä/petoksia, yms."

        Ilman muuta noin. Kyllä ne sellaiset jutut on parempi pitää sisällään, vaikka niistä jotain tietoa olisikin. Ei niitä voi oikein anonyyminäkään kirjoittaa.

        "Tiedän kyllä, että semmosia naisia on, jotka kirjoittelevart vankiloihin ja tuntuvat ihannoivan tuon tyyppisiä miehiä..."

        Kyllä tiedän myös että on. Joillekin naisille se tuntuu olevan tärkeää ja ehkä jonkinlainen "ylennys" tosiaan. Ehkä se on sitä siinä vaiheessa, kun se kamu on siellä kiven sisässä, niin mistään kuulemma ei saa kauniimpia kirjeitä. Nykyään varmaan puheluita ja tekstiviestejä.

        "mutta kuten itsekin toteat hänestä , et ole perillä hänen puuhistaan ja ounastelet että täällä kuvatut narsistit voivat olla enemmän kuin täällä kerrotaan..."

        Arvaan, että tuo jää sinua mietityttämään ja tiedonhaluisena haluaisit tietää tuosta enemmän. En kuitenkaan oman turvallisuuteni takia edes vihjaa enempää. Kyllä ne rikollisetkin tietävät, etteivät turhan päiten joruile tekemisiään edes naisilleen. Mieti nyt itsekin...

        "Toki taustalla voi olla sellainen syy, että välttämättä ei halua kertoa tietoisesti seurustelleensa ihmisen kanssa, jolla on esim. taustalla useita väkivaltatuomioita, varkauksia/ryöstöjä/petoksia, yms.

        Siinä kun pikkusen tulee sitten kyseenalaistetuksi taas se omakin valinta..."

        Niin. On kyseenalastettu, eikä välttämättä edes "pikkuisen".

        Narsisteista tiedetään, että välttävät tekemästä sellaista, mistä voisi saada tuomion. Joten on turha odottaa fyysistä väkivaltaa tapahtuvaksi, ennen kuin ottaa tosissaan sen, että saattaa olla tekemisissä vakavasti vammaisen henkilön kanssa, ja jonka vammat viittaavat narsismiin tai psykopatiaan tai molempiin.

        "Siinä kun pikkusen tulee sitten kyseenalaistetuksi taas se omakin valinta..."

        Eivät sen sortin naiset, jotka noihin vetoa tuntevat, kyseenalaista valintaansa, eivät ainakaan tuoreeltaan. Vuosikymmenien kuluttua ehkä...

        Minullehan tuo kaveri oli aivan selkeä erehdys. En muuta edes väitä. Tosin hänellä oli kyllä avunsa, jotka eivät juurikaan esittelyjä, ainakaan livenä kaipaa.

        Palaan noihin psykopatian oireisiin vielä myöhemmin.

        Nyt tämä juttu lähti vain vähän sille ladulle, että verrataan meitä ja professori Harea... ja hänen toimintatapaansa. Eiköhän tuokin nyt ole kuitenkin vähän kohtuutonta...?


      • Ilman muuta noin. kirjoitti:

        "Toki taustalla voi olla sellainen syy, että välttämättä ei halua kertoa tietoisesti seurustelleensa ihmisen kanssa, jolla on esim. taustalla useita väkivaltatuomioita, varkauksia/ryöstöjä/petoksia, yms."

        Ilman muuta noin. Kyllä ne sellaiset jutut on parempi pitää sisällään, vaikka niistä jotain tietoa olisikin. Ei niitä voi oikein anonyyminäkään kirjoittaa.

        "Tiedän kyllä, että semmosia naisia on, jotka kirjoittelevart vankiloihin ja tuntuvat ihannoivan tuon tyyppisiä miehiä..."

        Kyllä tiedän myös että on. Joillekin naisille se tuntuu olevan tärkeää ja ehkä jonkinlainen "ylennys" tosiaan. Ehkä se on sitä siinä vaiheessa, kun se kamu on siellä kiven sisässä, niin mistään kuulemma ei saa kauniimpia kirjeitä. Nykyään varmaan puheluita ja tekstiviestejä.

        "mutta kuten itsekin toteat hänestä , et ole perillä hänen puuhistaan ja ounastelet että täällä kuvatut narsistit voivat olla enemmän kuin täällä kerrotaan..."

        Arvaan, että tuo jää sinua mietityttämään ja tiedonhaluisena haluaisit tietää tuosta enemmän. En kuitenkaan oman turvallisuuteni takia edes vihjaa enempää. Kyllä ne rikollisetkin tietävät, etteivät turhan päiten joruile tekemisiään edes naisilleen. Mieti nyt itsekin...

        "Toki taustalla voi olla sellainen syy, että välttämättä ei halua kertoa tietoisesti seurustelleensa ihmisen kanssa, jolla on esim. taustalla useita väkivaltatuomioita, varkauksia/ryöstöjä/petoksia, yms.

        Siinä kun pikkusen tulee sitten kyseenalaistetuksi taas se omakin valinta..."

        Niin. On kyseenalastettu, eikä välttämättä edes "pikkuisen".

        Narsisteista tiedetään, että välttävät tekemästä sellaista, mistä voisi saada tuomion. Joten on turha odottaa fyysistä väkivaltaa tapahtuvaksi, ennen kuin ottaa tosissaan sen, että saattaa olla tekemisissä vakavasti vammaisen henkilön kanssa, ja jonka vammat viittaavat narsismiin tai psykopatiaan tai molempiin.

        "Siinä kun pikkusen tulee sitten kyseenalaistetuksi taas se omakin valinta..."

        Eivät sen sortin naiset, jotka noihin vetoa tuntevat, kyseenalaista valintaansa, eivät ainakaan tuoreeltaan. Vuosikymmenien kuluttua ehkä...

        Minullehan tuo kaveri oli aivan selkeä erehdys. En muuta edes väitä. Tosin hänellä oli kyllä avunsa, jotka eivät juurikaan esittelyjä, ainakaan livenä kaipaa.

        Palaan noihin psykopatian oireisiin vielä myöhemmin.

        Nyt tämä juttu lähti vain vähän sille ladulle, että verrataan meitä ja professori Harea... ja hänen toimintatapaansa. Eiköhän tuokin nyt ole kuitenkin vähän kohtuutonta...?

        "Nyt tämä juttu lähti vain vähän sille ladulle, että verrataan meitä ja professori Harea... ja hänen toimintatapaansa. Eiköhän tuokin nyt ole kuitenkin vähän kohtuutonta...?"

        En ny ole tässä vertailemassa ketään, ihan käyn keskustelua vain siltä pohjalta, miten ja millä kriteereillä itse kukin psykopaatiksi nimittelee...

        Kuten huomaat eroja on "luokittelussakin" ja itse ny en tosiaankaan tunne henk. koht ketään psykopaattia, vaikka joitain vankilassa istuneita tunnenkin...

        Mitä Robert Hareen tulee niin pidän häntä jonkin sortin asiantuntijana tähän aiheeseen liittyen ja hänen laillaan nimittäisin psykopaateiksi vain niitä pahimpia...

        Ihan voit itse nimittään entistä kumppaniasi psykopaatiksi jos haluat, tämä ny vaan tämmöstä keskustelua tästä aiheesta/psykopaatiksi nimeämisestä...

        Palstan aihehan on narsismi

        En tiedä onko netissä sellaista keskustelupalstaa jossa puhuttaisiin nimenomaan psykopaateista, kun mielestäni näissä nimityksissä kannattaa muistaa tämäkin..."psykopaatin sanotaan usein olevan narsistinen mutta narsisti on harvoin psykopaatti..."

        Ihan vaan sen takia, ettei kukaan narsistin uhri tule vainoharhaiseksi ja ala luulemaan, että se hänenkin narsistinen miesystävä on psykopaatti, muistaakseni tuo "ei ollut normaali" jo sivusi aihetta/ajatus jos se onkin psykopaatti kävi mielessä, josta tämä aihe varsinaisesti sai alkunsa...

        Että edelleen, narsisti harvoin on psykopaatti


      • Totta, ja muistak.
        yhteenlaskutoimitus kirjoitti:

        "Nyt tämä juttu lähti vain vähän sille ladulle, että verrataan meitä ja professori Harea... ja hänen toimintatapaansa. Eiköhän tuokin nyt ole kuitenkin vähän kohtuutonta...?"

        En ny ole tässä vertailemassa ketään, ihan käyn keskustelua vain siltä pohjalta, miten ja millä kriteereillä itse kukin psykopaatiksi nimittelee...

        Kuten huomaat eroja on "luokittelussakin" ja itse ny en tosiaankaan tunne henk. koht ketään psykopaattia, vaikka joitain vankilassa istuneita tunnenkin...

        Mitä Robert Hareen tulee niin pidän häntä jonkin sortin asiantuntijana tähän aiheeseen liittyen ja hänen laillaan nimittäisin psykopaateiksi vain niitä pahimpia...

        Ihan voit itse nimittään entistä kumppaniasi psykopaatiksi jos haluat, tämä ny vaan tämmöstä keskustelua tästä aiheesta/psykopaatiksi nimeämisestä...

        Palstan aihehan on narsismi

        En tiedä onko netissä sellaista keskustelupalstaa jossa puhuttaisiin nimenomaan psykopaateista, kun mielestäni näissä nimityksissä kannattaa muistaa tämäkin..."psykopaatin sanotaan usein olevan narsistinen mutta narsisti on harvoin psykopaatti..."

        Ihan vaan sen takia, ettei kukaan narsistin uhri tule vainoharhaiseksi ja ala luulemaan, että se hänenkin narsistinen miesystävä on psykopaatti, muistaakseni tuo "ei ollut normaali" jo sivusi aihetta/ajatus jos se onkin psykopaatti kävi mielessä, josta tämä aihe varsinaisesti sai alkunsa...

        Että edelleen, narsisti harvoin on psykopaatti

        "Ihan vaan sen takia, ettei kukaan narsistin uhri tule vainoharhaiseksi ja ala luulemaan, että se hänenkin narsistinen miesystävä on psykopaatti, muistaakseni tuo "ei ollut normaali" jo sivusi aihetta/ajatus jos se onkin psykopaatti kävi mielessä, josta tämä aihe varsinaisesti sai alkunsa..."

        Totta, ja muistakaamme myös, että psykopaatti on usein narsisti. Uskompa lisäksi vielä, että tuo ero noiden termien ja häiriöiden välillä jää tajuamatta... Kun näkemyseroja on siellä huippuasiantuntijoidenkin kesken.

        Siksipä laitoin tämän aiheen tähän, että päästään pohtimaan. Noita psykopaatteja keskuudessamme on, ja varmasti moni tulkitsee narsismiksi, mitä usein onkin.


      • Ja muistetaan sekin
        yhteenlaskutoimitus kirjoitti:

        "Nyt tämä juttu lähti vain vähän sille ladulle, että verrataan meitä ja professori Harea... ja hänen toimintatapaansa. Eiköhän tuokin nyt ole kuitenkin vähän kohtuutonta...?"

        En ny ole tässä vertailemassa ketään, ihan käyn keskustelua vain siltä pohjalta, miten ja millä kriteereillä itse kukin psykopaatiksi nimittelee...

        Kuten huomaat eroja on "luokittelussakin" ja itse ny en tosiaankaan tunne henk. koht ketään psykopaattia, vaikka joitain vankilassa istuneita tunnenkin...

        Mitä Robert Hareen tulee niin pidän häntä jonkin sortin asiantuntijana tähän aiheeseen liittyen ja hänen laillaan nimittäisin psykopaateiksi vain niitä pahimpia...

        Ihan voit itse nimittään entistä kumppaniasi psykopaatiksi jos haluat, tämä ny vaan tämmöstä keskustelua tästä aiheesta/psykopaatiksi nimeämisestä...

        Palstan aihehan on narsismi

        En tiedä onko netissä sellaista keskustelupalstaa jossa puhuttaisiin nimenomaan psykopaateista, kun mielestäni näissä nimityksissä kannattaa muistaa tämäkin..."psykopaatin sanotaan usein olevan narsistinen mutta narsisti on harvoin psykopaatti..."

        Ihan vaan sen takia, ettei kukaan narsistin uhri tule vainoharhaiseksi ja ala luulemaan, että se hänenkin narsistinen miesystävä on psykopaatti, muistaakseni tuo "ei ollut normaali" jo sivusi aihetta/ajatus jos se onkin psykopaatti kävi mielessä, josta tämä aihe varsinaisesti sai alkunsa...

        Että edelleen, narsisti harvoin on psykopaatti

        Ja muistetaan sekin vielä, että nämä maallikkojutustelut ovat maallikkojutusteluja, ja ovat sellaisia vaikka terveydenhoitoalallakin toimisi joku. Tuohon maallikkoajatteluun nimenomaan viittasin jo aloituksessa.

        Täällä anonyymillä palstalla emme voi todentaa, että kirjoittelun kohteitamme on edes olemassa... ehkäpä olemme kaikki keksineet heidät...

        Jatkakaamme siis mielikuvitusolentojemme parissa...


    • diagnoosi

      Paras psykopaatin tunnistaja on "uhri" joka vuosikymmenet on ollut mielipuolen hakattavana,haukuttavana,valheen, pilkan kohteena. Se on ns. oppisopimuskoulutus. Siihen ei teoriaa tarvitse,kun nyrkit puhuu puolestaan. Piilopaikoista tulee uupelo,kun narsu saa hepulikotauksen.

    • Tässä linkki wikiped
    • -Lainaus wikipedian

      "Cleckleyn luettelo psykopatian piirteistä:
      1.Pinnallinen viehätysvoima ja älykkyys
      2.Harhaluulojen ja muiden irrationaalisten ajattelun merkkien puuttuminen
      3.Hermostuneisuuden tai psykoneuroottisten oireiden puuttuminen
      4.Epäluotettavuus
      5.Valheellisuus ja epärehellisyys
      6.Katumuksen ja häpeän puuttuminen
      7.Epäsosiaalinen käyttäytyminen, joka on heikosti motivoitunutta
      8.Huono arvostelukyky ja kyvyttömyys oppia kokemuksista
      9.Patologinen itsekeskeisyys ja kyvyttömyys rakastaa
      10.Yleinen tunneköyhyys
      11.Oivalluskyvyn spesifi puute
      12.Välinpitämättömyys interpersoonallisissa suhteissa
      13.Outo ja luotaantyöntävä käyttäytyminen juopuneena ja joskus muulloinkin
      14.Tekee harvoin itsemurhan
      15.Sukupuolielämä on persoonatonta, triviaalia ja heikosti integroitunutta
      16.Elämän suunnitelmattomuus

      Robert Hare on laatinut Hervey Cleckleyn kuvauksen pohjalta oman 20-kohtaisen piirreluettelonsa.

      Haren 20-kohtainen piirreluettelo
      1.Lipevyys ja pinnallinen viehätysvoima
      2.Vahvalta vaikuttava omanarvontunto
      3.Stimulaation tarve ja taipumus ikävystymiseen
      4.Patologinen valehtelu
      5.Petkuttaminen ja manipulointi
      6.Katumuksen ja syyllisyydentunteen puuttuminen
      7.Tunteiden pinnallisuus
      8.Kovuus ja tunteettomuus, empatian puuttuminen
      9.Loismainen elämäntyyli
      10.Heikko käyttäytymisen kontrolli
      11.Promiskuiteetti (sukupuolinen holtittomuus tai valikoimaton sukupuoliyhteys eri partnerien kanssa)
      12.Varhaiset käyttäytymisongelmat
      13.Realististen pitkän tähtäimen päämäärien puuttuminen
      14.Impulsiivisuus
      15.Vastuuttomuus
      16.Kyvyttömyys ottaa vastuuta omasta käyttäytymisestä
      17.Useita lyhytaikaisia avo- tai aviosuhteita
      18.Nuorisorikollisuus
      19.Ehdonalaisen vapauden peruutus
      20.Monipuolinen rikollisuus

      Narsismi ja psykopatia

      Psykopaatti on usein narsistinen mutta narsisti on harvoin psykopaatti. Psykopaatin vuorovaikutus on sosiaalisesti sujuvaa, manipuloivaa, omanarvontuntoista ja usein patologista valehtelua. Tunne-elämä on pinnallista ja vastuutonta. Psykopaatti ei koe empatiaa, katumusta, pelkoa tai ahdistusta mutta hän voi näytellä tunteita melko vakuuttavasti." -Lainaus wikipedian psykopatiasivulta.

    • Omalla narsisti-psyk

      Omalla narsisti-psykopaatillan täyttyy Clecleyn listasta joka kohta ihan reippaasti.

      Haren listassa ainoastaan kohtiin 19 ja 20... niitä dokumentteja ei varmaan ole, ei juurikaan tuomioita, ainakaan minä en tiedä enemmistä. Ei pitkiä ehdottomia ainakaan. Muuten täyttyy Haren listakin aivan reippaasti.

      • "Omalla narsisti-psykopaatillan täyttyy Clecleyn listasta joka kohta ihan reippaasti."

        Noh, pakko "veistellä" vähän ennenkun poistun tästä koneelta , tuohon liittyen, että miksi niin voimaallisesti olet kehuskellut kumppanisi seksitaiitoja jos ja kun tuokin kohta täyttyy

        15.Sukupuolielämä on persoonatonta, triviaalia ja heikosti integroitunutta

        Käsittääkseni tuo tarkoittaa että sukupuoli elämä on mitäänsanomatonta, latteaa ja ei mitenkään yhdistävää...


      • Ihan hyvä veisto...
        yhteenlaskutoimitus kirjoitti:

        "Omalla narsisti-psykopaatillan täyttyy Clecleyn listasta joka kohta ihan reippaasti."

        Noh, pakko "veistellä" vähän ennenkun poistun tästä koneelta , tuohon liittyen, että miksi niin voimaallisesti olet kehuskellut kumppanisi seksitaiitoja jos ja kun tuokin kohta täyttyy

        15.Sukupuolielämä on persoonatonta, triviaalia ja heikosti integroitunutta

        Käsittääkseni tuo tarkoittaa että sukupuoli elämä on mitäänsanomatonta, latteaa ja ei mitenkään yhdistävää...

        "15.Sukupuolielämä on persoonatonta, triviaalia ja heikosti integroitunutta

        Käsittääkseni tuo tarkoittaa että sukupuoli elämä on mitäänsanomatonta, latteaa ja ei mitenkään yhdistävää... "

        Ihan hyvä veisto... Pohdinkin tuota, ja ajattelin, että hyvinkin oli jotenkin konemaista ja peilaavaa. Jotkut asiat outoja. Paljon erilaisia asentoja oli ja kovasti rakkauden tuntuista... Mutta ei se todellakaan meitä yhdistänyt hetkeä kauempaa -hänelle. Niinhän sen täytyi olla, että minä kuvittelin sen rakkauden molemminpuoliseksi. Hänen täytyi olla tyytyväinen ainoastaan siihen, miten riippuvaiseksi sai minut tehtyä itsestään. -Se on sellaista se.

        Että vuosien mittaan olisi varmaan käynyt selväksi, mitä oikeasti oli. Ja kävihän se selväksi lopulta. Kikkoja ja keinoja hoito täynnä. Siksi vaikutti niin erinomaiselta, ja tavallaan olikin. Ja hänen ulkoinen olemuksensa tietenkin. Sinällään saa jo rakastuneen mielen valtaansa... Avuja ei puuttunut, ei mitenkään. Mutta se on ihan eri asia, kuin mitä se sitten oikeasti on. Nimenomaan sieltä psykopaatin omalta kannalta, jota tuossa käsittääkseni tarkoitetaan. Eihän hän kaikesta yrittämisestä huolimatta ole jäänyt kenenkään luo pidemmäksi aikaa. Ei koskaan ole uskollinen.

        Suhteitaan koristaa kohta 12 "Välinpitämättömyys interpersoonallisissa suhteissa".


    • Tämä linkki wikiped.

      Tämä linkki wikipedian psykopatiasivuilta vähän niin kuin vastineeksi sille tiedolle, että psykopaateilla olisi pääsääntöisesti raskaita dokumentoituja "ansioita".

      "Yleisyys

      Helinä Häkkänen-Nyholmin toimittamassa kirjassa Psykopatia (Edita, 2009) psykopatian yleisyydestä on esitetty seuraavat luvut: vankiaineistossa 15-25 %, henkirikoksen tekijöistä 30 %, sarjamurhaajista 90 % ja kokonaisväestöstä 1 % täyttää psykopatian kriteerit. Huomattava osa psykopaattisista henkilöistä ei syyllisty rikoksiin tai jää niistä kiinni. Häkkänen-Nyholmin mukaan psykopatiaan liittyvä empatiakyvyn puute ja tunnekylmyys selittää sen, miten on mahdollista, että psykopaattinen henkilö voi esimerkiksi syyllistyä massamurhaan. Psykopatian on huomattu olevan yleisempää johtavassa asemassa olevien henkilöiden keskuudessa, ja eräiden selvitysten mukaan jopa 4 % toimitusjohtajina toimivista henkilöistä täyttää psykopatian kriteerit."

      Eli Häkkinen-Nyholmin mukaan huomattava osa psykopaattisista henkilöistä ei syyllisty rikoksiin tai jää niistä kiinni.

      • 3+6=9

        "Eli Häkkinen-Nyholmin mukaan huomattava osa psykopaattisista henkilöistä ei syyllisty rikoksiin tai jää niistä kiinni. "

        Niin tiedetään, on makuasia milloin itsekukin käyttää psykopaatti nimitystä, jostain syystä sinä ny haluat käyttää sitä, kun taas minä "säästän" sen ns. oikeasti vaarallisille ihmisille...

        Käsittääkseni se sinunkin narsistipsykopaattisi ny oli oman kertomasi mukaan henkisesti vajaa/vähemmän älykäs, alkoholisoitunut ja hänen valtakuntansa/hovinsakin kaljakuppiloissa ja suurin osa hänen hyväksikäyttämistään naisista oli alkoholisoituneita tai muuten onnettomia...

        Etten ny välttämättä osaa ajatella että noissa piireissä tarvitaan kummoistakaan manipulointikykyä yms. että siltä osin kuullostaa perusnarsistilta, joka pyrkii hyväksikäyttämään jollain tavalla itsensä alapuolella/valmiiksi hyväksikäytettävissä olevia ihmisiä, joista ny tuskin juurikaan taloudellista yms hyötyä on saatavissa, muistikuvani mukaan sinäkin kerroit olleesi jotenkin alamaissa kun hän sinuun "kiinni" iski...

        Mutta noh, kuten sanoin, itsekukin valitsee miksi ketäkin haluaa nimittää täällä, lähtökohtaisesti kuitenkin kannattaa jokaisen pohtijan pysytellä siinä reaalitodellisuudessa, mikä oikeasti on tietoa/totta ja mikä on omaa mielikuvituksen tuotetta ettei ala suotta kuvittelemaan/pelkäämään sitä narsistiaan...

        Omaan tarinaani liittyen, minun kompastuskiveseni koitui tosiaan se alun massiivinen imartelu, manipulointiahan sekin on ja onnistuu näköjään pelkästään narsistiselta vanhenevalta ylipainoiselta mieheltäkin jos ei ole etukäteen tietoa, että joku voi kehuskella pelkästään seksiä saadakseen vaikka todellisuudessa ei edes tykkää kehumisensa kohteesta...

        Että hyvin vihreä tai sinisilmäinen olin tosiaan näissä asioissa, puolustuksekseni voin sanoa vain että menin nuorena naimisiin, että tuon tyyppiset jutut/käyttätymiskuviot tulivat sitte vasta tutuksi lähes viiskymppisenä...

        Vieläkään tämä kone ei anna kirjautua, joten edelleen yhteenlaskutoimitus, ei kirjauteena


      • Niin haluan, kun nuo
        3+6=9 kirjoitti:

        "Eli Häkkinen-Nyholmin mukaan huomattava osa psykopaattisista henkilöistä ei syyllisty rikoksiin tai jää niistä kiinni. "

        Niin tiedetään, on makuasia milloin itsekukin käyttää psykopaatti nimitystä, jostain syystä sinä ny haluat käyttää sitä, kun taas minä "säästän" sen ns. oikeasti vaarallisille ihmisille...

        Käsittääkseni se sinunkin narsistipsykopaattisi ny oli oman kertomasi mukaan henkisesti vajaa/vähemmän älykäs, alkoholisoitunut ja hänen valtakuntansa/hovinsakin kaljakuppiloissa ja suurin osa hänen hyväksikäyttämistään naisista oli alkoholisoituneita tai muuten onnettomia...

        Etten ny välttämättä osaa ajatella että noissa piireissä tarvitaan kummoistakaan manipulointikykyä yms. että siltä osin kuullostaa perusnarsistilta, joka pyrkii hyväksikäyttämään jollain tavalla itsensä alapuolella/valmiiksi hyväksikäytettävissä olevia ihmisiä, joista ny tuskin juurikaan taloudellista yms hyötyä on saatavissa, muistikuvani mukaan sinäkin kerroit olleesi jotenkin alamaissa kun hän sinuun "kiinni" iski...

        Mutta noh, kuten sanoin, itsekukin valitsee miksi ketäkin haluaa nimittää täällä, lähtökohtaisesti kuitenkin kannattaa jokaisen pohtijan pysytellä siinä reaalitodellisuudessa, mikä oikeasti on tietoa/totta ja mikä on omaa mielikuvituksen tuotetta ettei ala suotta kuvittelemaan/pelkäämään sitä narsistiaan...

        Omaan tarinaani liittyen, minun kompastuskiveseni koitui tosiaan se alun massiivinen imartelu, manipulointiahan sekin on ja onnistuu näköjään pelkästään narsistiselta vanhenevalta ylipainoiselta mieheltäkin jos ei ole etukäteen tietoa, että joku voi kehuskella pelkästään seksiä saadakseen vaikka todellisuudessa ei edes tykkää kehumisensa kohteesta...

        Että hyvin vihreä tai sinisilmäinen olin tosiaan näissä asioissa, puolustuksekseni voin sanoa vain että menin nuorena naimisiin, että tuon tyyppiset jutut/käyttätymiskuviot tulivat sitte vasta tutuksi lähes viiskymppisenä...

        Vieläkään tämä kone ei anna kirjautua, joten edelleen yhteenlaskutoimitus, ei kirjauteena

        " jostain syystä sinä ny haluat käyttää sitä, "

        Niin haluan, kun nuo kriteerit täyttyvät... On joitakin kammottavia piirteitä hänessä, mitä narsismiin ei välttämättä kuulu ollenkaan, juuri ne piirteet, joiden vuoksi olin eniten kauhuissani.

        "kun taas minä "säästän" sen ns. oikeasti vaarallisille ihmisille..."

        Tee noin... Minuun vain sattuu tuo, miten "vähättelet" narsismia jotenkin "vaarattomaksi" uhrin kannalta... En ymmärrä, mihin perustat tuon.

        Kuten et myöskään tunne sitä minun epeliäni... että et voi hänestäkään sanoa mitään muuta kuin sen, mitä olen kertonut. Se, etten ole kertonut kaikkea, ei tarkoita sitä, että sitä jotain, mitä en ole kertonut täällä palstalla ei olisi.

        Palstakirjoitusten perusteella ei voi vähätellä mitään vaaroja, tosin ei voi niitä surutta korostaakaan.

        "Käsittääkseni se sinunkin narsistipsykopaattisi ny oli oman kertomasi mukaan henkisesti vajaa/vähemmän älykäs,"

        Niin, m i n u n m i e l e s t ä n i. Onhan meitä ihmisiä moneen junaan... Eivät kaikki häntä pidä sellaisena idioottina kuin minä nyt satun pitämään. Nuo asiathan lähtevät hyvinkin arvioijasta... Onhan hänellä ollut ns. kunnon naisia, joiden pöydän pässä tämä epeli on isäntämiehenä oleillut ja kuria pidellyt.

        Minä en tuollaista sellaiseen virkaan valitsisi, mutta tosiaan, se on vain m i n u n valintani. Ansioita pitää olla enemmän : ).

        "hyväksikäyttämistään naisista oli alkoholisoituneita tai muuten onnettomia..."

        Totta tuokin. Ja niistä, jotka alkuaan eivät ole niin kovin alkoholisoituneita olleet, on kehkeytynyt sellaisia. Ehkä yhdistettynä kodin peru ja tämän epelin kanssa eläminen.

        " kuullostaa perusnarsistilta, joka pyrkii hyväksikäyttämään jollain tavalla itsensä alapuolella/valmiiksi "

        Hän on narsisti. Myös.

        "itsensä alapuolella/valmiiksi hyväksikäytettävissä olevia ihmisiä, joista ny tuskin juurikaan taloudellista yms hyötyä on saatavissa,"

        Et nyt taas ole selvillä näiden kulmakuntien kuvioista. Kyllä noilla tarkoittamillani on sellaisia suhteita ja omaisuuttakin... joita narsisti voi käyttää hyväkseen. Eikä hän niiden sellaisten kanssa välttämättä ole. Puhumattakaan siitä, että muuttaisi heidän luokseen loisimaan.

        "joka pyrkii hyväksikäyttämään jollain tavalla itsensä alapuolella/valmiiksi hyväksikäytettävissä olevia ihmisiä, joista ny tuskin juurikaan taloudellista yms hyötyä on saatavissa, muistikuvani mukaan sinäkin kerroit olleesi jotenkin alamaissa kun hän sinuun "kiinni" iski..."

        Iskit taas tapasi mukaan aika epäreilusti minua kuvaavan lauseen samaan lauseeseen "alapuolella olevien, valmiiksi hyväksikäytettävien, ei taloudellisesti hyödyttävien", kanssa...

        No, syykin tuohon takomiseen nyt on näkösälläkin... : D.

        Mutta kiitos nyt vain tuosta, arvoisa pitkäaikainen kirjoittelukumppanini...

        Pidättäydyn nyt itse siitä, että alkaisin arvostelemaan esim. sinun ulkonäköäsi, jonka tuntenen yhtä hyvin, kuin sinä minun asiani.


      • Sanonpa vain,
        3+6=9 kirjoitti:

        "Eli Häkkinen-Nyholmin mukaan huomattava osa psykopaattisista henkilöistä ei syyllisty rikoksiin tai jää niistä kiinni. "

        Niin tiedetään, on makuasia milloin itsekukin käyttää psykopaatti nimitystä, jostain syystä sinä ny haluat käyttää sitä, kun taas minä "säästän" sen ns. oikeasti vaarallisille ihmisille...

        Käsittääkseni se sinunkin narsistipsykopaattisi ny oli oman kertomasi mukaan henkisesti vajaa/vähemmän älykäs, alkoholisoitunut ja hänen valtakuntansa/hovinsakin kaljakuppiloissa ja suurin osa hänen hyväksikäyttämistään naisista oli alkoholisoituneita tai muuten onnettomia...

        Etten ny välttämättä osaa ajatella että noissa piireissä tarvitaan kummoistakaan manipulointikykyä yms. että siltä osin kuullostaa perusnarsistilta, joka pyrkii hyväksikäyttämään jollain tavalla itsensä alapuolella/valmiiksi hyväksikäytettävissä olevia ihmisiä, joista ny tuskin juurikaan taloudellista yms hyötyä on saatavissa, muistikuvani mukaan sinäkin kerroit olleesi jotenkin alamaissa kun hän sinuun "kiinni" iski...

        Mutta noh, kuten sanoin, itsekukin valitsee miksi ketäkin haluaa nimittää täällä, lähtökohtaisesti kuitenkin kannattaa jokaisen pohtijan pysytellä siinä reaalitodellisuudessa, mikä oikeasti on tietoa/totta ja mikä on omaa mielikuvituksen tuotetta ettei ala suotta kuvittelemaan/pelkäämään sitä narsistiaan...

        Omaan tarinaani liittyen, minun kompastuskiveseni koitui tosiaan se alun massiivinen imartelu, manipulointiahan sekin on ja onnistuu näköjään pelkästään narsistiselta vanhenevalta ylipainoiselta mieheltäkin jos ei ole etukäteen tietoa, että joku voi kehuskella pelkästään seksiä saadakseen vaikka todellisuudessa ei edes tykkää kehumisensa kohteesta...

        Että hyvin vihreä tai sinisilmäinen olin tosiaan näissä asioissa, puolustuksekseni voin sanoa vain että menin nuorena naimisiin, että tuon tyyppiset jutut/käyttätymiskuviot tulivat sitte vasta tutuksi lähes viiskymppisenä...

        Vieläkään tämä kone ei anna kirjautua, joten edelleen yhteenlaskutoimitus, ei kirjauteena

        "Että hyvin vihreä tai sinisilmäinen olin tosiaan näissä asioissa, puolustuksekseni voin sanoa vain että menin nuorena naimisiin, että tuon tyyppiset jutut/käyttätymiskuviot tulivat sitte vasta tutuksi lähes viiskymppisenä..."

        Sanonpa vain, että voisit edelleen sanoa nuo samat asiat puolustukseksesi... kuten myös sen ilmeisesti harvaan asutun asuinseutusi, että et edelleenkään tuon tyyppisiä juttuja/käyttäytymiskuvioita ymmärrä. Eivät ole tulleet sinulle tutuksi vielä viisikymppisenä. Kuvittelet itsestäsi suuria ja sinua vietäisiin kuin pässiä narussa, sinun jutellessasi hilpeästi vaarattomista narsisteista ja luottaessasi omaan tietoisuuteesi.

        Korostan, että oman narsisti-psykopaattini listoilla on monia itseensä luottavia hoitoalan ammattilaisia, jotka ovat luulleet kykenevänsä vastaamaan itsestään vähintään. Eivätkä ole ymmärtäneet noiden tuon tyyppisten ihmisten manipuloivuutta. Ovat lähteneet sitten asioiden selvittyä itselleen auttelemaan häntä ja edelleen uskoneet voivansa tuon tehdä... Voi voi teitä teikäläisiä.

        Olen myös nähnyt, että kipu kantapäässä ei tuohon kaikkivoipaisuuteen paljoa auta. Aina tarvitaan muistutuksia.


      • Hyvä. Jos tuntisin
        3+6=9 kirjoitti:

        "Eli Häkkinen-Nyholmin mukaan huomattava osa psykopaattisista henkilöistä ei syyllisty rikoksiin tai jää niistä kiinni. "

        Niin tiedetään, on makuasia milloin itsekukin käyttää psykopaatti nimitystä, jostain syystä sinä ny haluat käyttää sitä, kun taas minä "säästän" sen ns. oikeasti vaarallisille ihmisille...

        Käsittääkseni se sinunkin narsistipsykopaattisi ny oli oman kertomasi mukaan henkisesti vajaa/vähemmän älykäs, alkoholisoitunut ja hänen valtakuntansa/hovinsakin kaljakuppiloissa ja suurin osa hänen hyväksikäyttämistään naisista oli alkoholisoituneita tai muuten onnettomia...

        Etten ny välttämättä osaa ajatella että noissa piireissä tarvitaan kummoistakaan manipulointikykyä yms. että siltä osin kuullostaa perusnarsistilta, joka pyrkii hyväksikäyttämään jollain tavalla itsensä alapuolella/valmiiksi hyväksikäytettävissä olevia ihmisiä, joista ny tuskin juurikaan taloudellista yms hyötyä on saatavissa, muistikuvani mukaan sinäkin kerroit olleesi jotenkin alamaissa kun hän sinuun "kiinni" iski...

        Mutta noh, kuten sanoin, itsekukin valitsee miksi ketäkin haluaa nimittää täällä, lähtökohtaisesti kuitenkin kannattaa jokaisen pohtijan pysytellä siinä reaalitodellisuudessa, mikä oikeasti on tietoa/totta ja mikä on omaa mielikuvituksen tuotetta ettei ala suotta kuvittelemaan/pelkäämään sitä narsistiaan...

        Omaan tarinaani liittyen, minun kompastuskiveseni koitui tosiaan se alun massiivinen imartelu, manipulointiahan sekin on ja onnistuu näköjään pelkästään narsistiselta vanhenevalta ylipainoiselta mieheltäkin jos ei ole etukäteen tietoa, että joku voi kehuskella pelkästään seksiä saadakseen vaikka todellisuudessa ei edes tykkää kehumisensa kohteesta...

        Että hyvin vihreä tai sinisilmäinen olin tosiaan näissä asioissa, puolustuksekseni voin sanoa vain että menin nuorena naimisiin, että tuon tyyppiset jutut/käyttätymiskuviot tulivat sitte vasta tutuksi lähes viiskymppisenä...

        Vieläkään tämä kone ei anna kirjautua, joten edelleen yhteenlaskutoimitus, ei kirjauteena

        "muistikuvani mukaan sinäkin kerroit olleesi jotenkin alamaissa kun hän sinuun "kiinni" iski..."

        Hyvä. Jos tuntisin sinut ja sinulta kuolisi joku hyvin läheinen henkilö, rinnastaisin sinut alkoholisteihin niiltä osin, kuin "olisit alamaissa".

        Kunnioittaisin sinun toivettasi tulla kohdelluksi siten, kuin itse kohtelet muita.


      • Sanonpa vain, kirjoitti:

        "Että hyvin vihreä tai sinisilmäinen olin tosiaan näissä asioissa, puolustuksekseni voin sanoa vain että menin nuorena naimisiin, että tuon tyyppiset jutut/käyttätymiskuviot tulivat sitte vasta tutuksi lähes viiskymppisenä..."

        Sanonpa vain, että voisit edelleen sanoa nuo samat asiat puolustukseksesi... kuten myös sen ilmeisesti harvaan asutun asuinseutusi, että et edelleenkään tuon tyyppisiä juttuja/käyttäytymiskuvioita ymmärrä. Eivät ole tulleet sinulle tutuksi vielä viisikymppisenä. Kuvittelet itsestäsi suuria ja sinua vietäisiin kuin pässiä narussa, sinun jutellessasi hilpeästi vaarattomista narsisteista ja luottaessasi omaan tietoisuuteesi.

        Korostan, että oman narsisti-psykopaattini listoilla on monia itseensä luottavia hoitoalan ammattilaisia, jotka ovat luulleet kykenevänsä vastaamaan itsestään vähintään. Eivätkä ole ymmärtäneet noiden tuon tyyppisten ihmisten manipuloivuutta. Ovat lähteneet sitten asioiden selvittyä itselleen auttelemaan häntä ja edelleen uskoneet voivansa tuon tehdä... Voi voi teitä teikäläisiä.

        Olen myös nähnyt, että kipu kantapäässä ei tuohon kaikkivoipaisuuteen paljoa auta. Aina tarvitaan muistutuksia.

        "Ovat lähteneet sitten asioiden selvittyä itselleen auttelemaan häntä ja edelleen uskoneet voivansa tuon tehdä... Voi voi teitä teikäläisiä"

        Tsih, taas tuota sun tietämystäsi...

        Kuule kun mun suhteeni oli vaan tapailua kerta viikkoon ns. kaiken kivan merkeissä ettei ny mistään auttamisuhteesta ollu kyse vaan enemmänkin pelkästä hömpöttämisestä, vaikka ny rakkaudesta yms aiheista joskus kiisteltiinkin, koska hän ei moiseen uskonut...

        Enkä ny tosiaankaan usko voivani "auttaa" saati parantaa yhtäkään narsistia, silloin kun tunsin hänet, en edes tiennyt narsisteista mitään ja nyt kun tiedän ymmärrän kyllä se vaiva ei ole parannettavissa...


      • Hyvä. Jos tuntisin kirjoitti:

        "muistikuvani mukaan sinäkin kerroit olleesi jotenkin alamaissa kun hän sinuun "kiinni" iski..."

        Hyvä. Jos tuntisin sinut ja sinulta kuolisi joku hyvin läheinen henkilö, rinnastaisin sinut alkoholisteihin niiltä osin, kuin "olisit alamaissa".

        Kunnioittaisin sinun toivettasi tulla kohdelluksi siten, kuin itse kohtelet muita.

        "Kunnioittaisin sinun toivettasi tulla kohdelluksi siten, kuin itse kohtelet muita."

        Niin tarkoitus ei ollut loukata/tuoda ikäviä asioita mieleesi vaan omasta tarinastasikin osoittaa että narsistit voisko sanoa, etsivät jostain syystä ns. heikkoja ihmisiä, ettei siihen kovinkaan kummoisia manipulointikykyjä silloin tarvitse...

        Siitä tuntemastani tyypistähän olen monesti kertonut että hänen puheidensa mukaan monet hänen hyväksikäytettävistään olivat joko narsistin uhreja tai muuten kaltoinkohtelevassa suhteissa olevia naisia...

        Että sillä auttajan, hyväntekijän, kuuntelijan lohduttajan roolilla narsistit ratsastavat...

        Vielä tuos kun tuota kommennttiasi luin, niin tekee mieli sanoa, että sinun NP:lläsi oli paljon hoitoalan naisia, mikä ei tarkoita että ännäksi kutsumallani henkilöllä olisi ollut...

        Jotenkin sinulla on välillä jotain semmosta, että mietin joskus kuulutko sinä siihen joukkoon, joka luulee että minulla on ollut jotain tekemistä heidän miehiensä kanssa...

        Mutta käsittääkseni jo sen narsistin ulkonäön pitäisi hälventää nuo epäilyt, tosiaan se tuntemani tyyppi ei mikään adonis ollut kun taas kertomasi mukaan se sinun NP:si oli tosi hyvännäköinen...

        Enkä oikein ymmärrä tuotakaan vihjailuasi asuinpaikkaan liittyen, mikä merkitys asuinpaikalla on näihin asioihin liittyen...


      • Ihmiset ovat
        yhteenlaskutoimitus kirjoitti:

        "Kunnioittaisin sinun toivettasi tulla kohdelluksi siten, kuin itse kohtelet muita."

        Niin tarkoitus ei ollut loukata/tuoda ikäviä asioita mieleesi vaan omasta tarinastasikin osoittaa että narsistit voisko sanoa, etsivät jostain syystä ns. heikkoja ihmisiä, ettei siihen kovinkaan kummoisia manipulointikykyjä silloin tarvitse...

        Siitä tuntemastani tyypistähän olen monesti kertonut että hänen puheidensa mukaan monet hänen hyväksikäytettävistään olivat joko narsistin uhreja tai muuten kaltoinkohtelevassa suhteissa olevia naisia...

        Että sillä auttajan, hyväntekijän, kuuntelijan lohduttajan roolilla narsistit ratsastavat...

        Vielä tuos kun tuota kommennttiasi luin, niin tekee mieli sanoa, että sinun NP:lläsi oli paljon hoitoalan naisia, mikä ei tarkoita että ännäksi kutsumallani henkilöllä olisi ollut...

        Jotenkin sinulla on välillä jotain semmosta, että mietin joskus kuulutko sinä siihen joukkoon, joka luulee että minulla on ollut jotain tekemistä heidän miehiensä kanssa...

        Mutta käsittääkseni jo sen narsistin ulkonäön pitäisi hälventää nuo epäilyt, tosiaan se tuntemani tyyppi ei mikään adonis ollut kun taas kertomasi mukaan se sinun NP:si oli tosi hyvännäköinen...

        Enkä oikein ymmärrä tuotakaan vihjailuasi asuinpaikkaan liittyen, mikä merkitys asuinpaikalla on näihin asioihin liittyen...

        "etsivät jostain syystä ns. heikkoja ihmisiä, ettei siihen kovinkaan kummoisia manipulointikykyjä silloin tarvitse..."

        Ihmiset ovat heikkoja eritavoin. Voisi varmaan sanoa, että kaikilla on jokin heikkous. Narsisti etsii ja etsii, mikä se kullakin on, jonka tahtoo uhrikseen valita.

        Olen kertonut, että np:ni aikoinaan, kun alkoi seurustella minun kanssani, ei alkoholia kovin paljoa käyttänyt. Saattoi joskus juoda ehkä vain puolikkaan iltaoluen. Hän tietenkin "työskenteli" minun pyörittämiseni kimpussa niin kovasti, että siihen ei silloin alkoholi sopinut kuvaan. Olen ollut tyypistä aina sitä mieltä, että hän ei ole niitä, joita alkoholi vie, vaan asia menee päinvastoin, juo silloin kun katsoo parhaaksi... No, minun ylleni hän ripotteli vaaleanpunaisen utupilven, jolloin uskoin, kun en ollut kaveria lähes pariinkymmeneen vuoteen tavannut kuin ohimennen, että hän on muuttunut niin paljon edukseen ja aikuistunut, mikä olikin osa hänen manipulointitekniikkaansa.

        En nyt pidä ollenkaan siitä, että tässä täytyisi ikään kuin sinun kanssasi lähteä uudestaan käymään läpi tätä minun stooriani, jossa pääosassa minun lisäkseni on erittäin kova huijari ja donjuan tyyppinen narsisti-psykopaatti.

        Että jos valaisisit nyt tarvetta "aloittaa alusta" stooria, ja vielä tuollatavoin ikään kuin minua vähätellen ja tölvien.

        Se, mitä käyn keskustelua tai toimin palstan ulkopuolella... niin ei sinun tarvitse alkaa minusta huolehtimaan. Voit vakuuttua siitä, että en täällä enää tule käymään läpi uutta narsistitarinaa... Joten voit rauhoittua niiltä osin. En ole enää "alamaissa", joten minua ei voi sillätavoin purra sääreen. Kaikesta, pahimmistakin vastoinkäymisistä toipuu aikanaan. Vuodet tekevät tehtävänsä, varsinkin kuin ne käyttää sillä tavoin oikein...


      • Niin, kyse ei ole
        yhteenlaskutoimitus kirjoitti:

        "Kunnioittaisin sinun toivettasi tulla kohdelluksi siten, kuin itse kohtelet muita."

        Niin tarkoitus ei ollut loukata/tuoda ikäviä asioita mieleesi vaan omasta tarinastasikin osoittaa että narsistit voisko sanoa, etsivät jostain syystä ns. heikkoja ihmisiä, ettei siihen kovinkaan kummoisia manipulointikykyjä silloin tarvitse...

        Siitä tuntemastani tyypistähän olen monesti kertonut että hänen puheidensa mukaan monet hänen hyväksikäytettävistään olivat joko narsistin uhreja tai muuten kaltoinkohtelevassa suhteissa olevia naisia...

        Että sillä auttajan, hyväntekijän, kuuntelijan lohduttajan roolilla narsistit ratsastavat...

        Vielä tuos kun tuota kommennttiasi luin, niin tekee mieli sanoa, että sinun NP:lläsi oli paljon hoitoalan naisia, mikä ei tarkoita että ännäksi kutsumallani henkilöllä olisi ollut...

        Jotenkin sinulla on välillä jotain semmosta, että mietin joskus kuulutko sinä siihen joukkoon, joka luulee että minulla on ollut jotain tekemistä heidän miehiensä kanssa...

        Mutta käsittääkseni jo sen narsistin ulkonäön pitäisi hälventää nuo epäilyt, tosiaan se tuntemani tyyppi ei mikään adonis ollut kun taas kertomasi mukaan se sinun NP:si oli tosi hyvännäköinen...

        Enkä oikein ymmärrä tuotakaan vihjailuasi asuinpaikkaan liittyen, mikä merkitys asuinpaikalla on näihin asioihin liittyen...

        "Jotenkin sinulla on välillä jotain semmosta, että mietin joskus kuulutko sinä siihen joukkoon, joka luulee että minulla on ollut jotain tekemistä heidän miehiensä kanssa..."

        Niin, kyse ei ole sinusta... vaan ihan täällä päin pyörii tuhansia ja taas tuhansia hoitoalan ammattilaisia. Osa vapaana miehen etsinnässä. Ja noihin myös minun np:ni on iskenyt toisinaan.

        Sama asuinpaikkaan liittyen, että täällä tuota kokemusta karttuu. Kuten myös ikävä kyllä niille narsisteillekin karttuu kokemusta ja osaamista...


      • No ethän kummoisia
        yhteenlaskutoimitus kirjoitti:

        "Kunnioittaisin sinun toivettasi tulla kohdelluksi siten, kuin itse kohtelet muita."

        Niin tarkoitus ei ollut loukata/tuoda ikäviä asioita mieleesi vaan omasta tarinastasikin osoittaa että narsistit voisko sanoa, etsivät jostain syystä ns. heikkoja ihmisiä, ettei siihen kovinkaan kummoisia manipulointikykyjä silloin tarvitse...

        Siitä tuntemastani tyypistähän olen monesti kertonut että hänen puheidensa mukaan monet hänen hyväksikäytettävistään olivat joko narsistin uhreja tai muuten kaltoinkohtelevassa suhteissa olevia naisia...

        Että sillä auttajan, hyväntekijän, kuuntelijan lohduttajan roolilla narsistit ratsastavat...

        Vielä tuos kun tuota kommennttiasi luin, niin tekee mieli sanoa, että sinun NP:lläsi oli paljon hoitoalan naisia, mikä ei tarkoita että ännäksi kutsumallani henkilöllä olisi ollut...

        Jotenkin sinulla on välillä jotain semmosta, että mietin joskus kuulutko sinä siihen joukkoon, joka luulee että minulla on ollut jotain tekemistä heidän miehiensä kanssa...

        Mutta käsittääkseni jo sen narsistin ulkonäön pitäisi hälventää nuo epäilyt, tosiaan se tuntemani tyyppi ei mikään adonis ollut kun taas kertomasi mukaan se sinun NP:si oli tosi hyvännäköinen...

        Enkä oikein ymmärrä tuotakaan vihjailuasi asuinpaikkaan liittyen, mikä merkitys asuinpaikalla on näihin asioihin liittyen...

        "etsivät jostain syystä ns. heikkoja ihmisiä, ettei siihen kovinkaan kummoisia manipulointikykyjä silloin tarvitse..."

        No ethän kummoisia ole ymmärtänyt. Mielestäni tosiaan, harva ihminen on niin julma, että edes pystyy käyttämään hyväkseen toisen heikkoa tilaa (johtui tuo sitten mistä tahansa) vain kavaltaakseen ja käyttääkseen hyväkseen toista.

        Eihän se, että ihmisellä on surua tai jostain muusta syystä on jotenkin tavallista herkempi tai tavallista "heikommilla", tarkoita, että tämä olisi myös älyllisesti heikommilla... Kyllä surevakin tai jotenkin muuten heikoilla oleva ihminen älyllisesti normaali on. Jokin kriisi vain on uusi tilanne, jossa sitten voi tehdä ns. uuden tyyppisen valinnankin... Ja tuohonhan se manipulaatio sankari sitten iskee.

        No itse en pidä sitä ns. manipulointia kummoisena... Riippuu niin paljon ihmisestä, miten tuollaiseen reagoi. Itse muistan odottaneeni, että lopettaisi sen, koska oli mielestäni täysin tarpeetontakin. Siihen liittyi todella jotain kuitenkin sellaista, mikä sitten minuunkin puri. Ehkä se, että pidin itseäni häneen päin osittain ylivertaisena... Niin menin omaan ansaani, en ehkä niinkään hänen.

        Tuo onkin sitä, mitä pitäisi välttää, eli ylimielisyyttä (jonkinlaista). Siitä ylimielisyydestä nyt sinullekin nyt omalla tavallani huomautin...


      • toivontoipumista

        Kun tämänkin ketjun on lukenut, niin ei kyllä voi välttyä ajatukselta, että erikoisin perustein ristitään ihminen narsistiksi. Lainaan yhden kohdan tähän: "Kuule kun mun suhteeni oli vaan tapailua kerta viikkoon ns. kaiken kivan merkeissä ettei ny mistään auttamisuhteesta ollu kyse vaan enemmänkin pelkästä hömpöttämisestä, vaikka ny rakkaudesta yms aiheista joskus kiisteltiinkin, koska hän ei moiseen uskonut..." Vähän siis hömpötettiin, jonka jälkeen todetaan toinen narsistiksi? Muistan kuitenkin lukeneeni, että ihmisen kanssa pitää olla 24/7 tekemisissä, että tuollaisen voi nähdä, eikö se siis pidäkään paikkaansa?

        Outoa on lukea seuraavaa, lainaan taas: ""Jotenkin sinulla on välillä jotain semmosta, että mietin joskus kuulutko sinä siihen joukkoon, joka luulee että minulla on ollut jotain tekemistä heidän miehiensä kanssa...". Erikoinen ajattelutapa, kenties lapsus tuo tekemistä heidän miehiensä kanssa, monikossa, aivan kuin näitä miehiä olisi useita?

        Löysin myös oikein hyvän ohjeen kaiken seasta ja lainaan sitä tähän: " Kaikesta, pahimmistakin vastoinkäymisistä toipuu aikanaan. Vuodet tekevät tehtävänsä, varsinkin kuin ne käyttää sillä tavoin oikein..."


    • yksurpo

      ymmärtääkseni suomi24 posti toimii 23.00 saakka tänään?

      You have got a mail

    • Kas tässä, kuka

      Kas tässä, kuka haluaa tavata, vaikka syytä en oikein ymmärräkään...

    • Lue tästä

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 126
      3339
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      91
      3071
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      17
      2318
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      27
      1814
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1678
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1539
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      18
      1514
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      29
      1456
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      20
      1427
    10. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      81
      1365
    Aihe