Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Tapaus Ukraina

Ukraina on 50 miljoonaisen kansalaisen maa, jossa on päävähemistönä, kuin jäänteenä neuvostoajoista, venäjänkielisiä n.10 000 000.

Nuo venäjänkieliset ukrainalaiset, olivat neuvostoajan eliittiä, jotka nyt käyvät kapinaa oikeuksiensa, jopa määräysvaltansa puolesta.

Venäjä käy oikeudetont sotaa, jota muutkinkuin Putin pitävät itestään selvänä oikeutena. Kohta meillä hyökkää ruotsinkieliset puolustamaan etujaan

38

116

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • AITO suomalainen ,

      paljasjalkainen suomalainen, vaikka en ole huippukoulutettu, en ikinä olisi kesiny mitään noin tyhmää kuin alotuksessa on sanottu,
      olen ehdottomasti suomen-ruotsalaisten ystävä, vaikka kaikkia heidän erkois etujaan en hyväksykkää,


      OHOH,

      onkos Ruuneperi nyt hiukan sekasi,
      ei ikinä suomen-ruotsalaiset noin tyhmiä ja sivistymättömiä olisi ikinä,
      paremminki suomen tavalliset tatiasiset olemme tyhmiä aukoessaan päätään aivan älyttömillä ajatuksilla, hah hah vai että suomen ruotsaliset hyökkäis jostain syystä hah hah haa ei voi kuin nauraa,
      mistä ihmeestä ruune on tommasta keksiny,
      olen luullu ruunea sivistyneeksi ihmiseksi,
      nyt muutan käsitystä jos alotus on aluperäisen Ruuneberin keksimä,

      • Olen muuten Ruuneperi, P-kirjimella. Olen myös juuriltani ruotsinkielinen mutta kieletäni suomen kielinen.

        Olisit voinut ymmärtääkin viestini.

        Jos kielipohjalta voi lähteä sotimaan on Suomen ruotsalisillakin tuo oikeus.

        Itse ymmärrän reformistien sotimisen selvänä kapinana oman maan hallitusta vastaan.


      • en loukkaa en??
        Ruuneperi kirjoitti:

        Olen muuten Ruuneperi, P-kirjimella. Olen myös juuriltani ruotsinkielinen mutta kieletäni suomen kielinen.

        Olisit voinut ymmärtääkin viestini.

        Jos kielipohjalta voi lähteä sotimaan on Suomen ruotsalisillakin tuo oikeus.

        Itse ymmärrän reformistien sotimisen selvänä kapinana oman maan hallitusta vastaan.

        Sitoutumisesi?
        Miten mies voi tehdä jatkuvasti "variksen valoja"?
        Treffeille ei kykene, mutta jatkuvaan asiattomuuteen voimat riittää.
        Nyt toki näkyy ja kuuluu Tuntemattoman sotilaan tulkitsijoitakin Ylellä.
        Tunsin aikanaan livenäkin sodassa olleita, joita Linna kuvaa teoksessaan.
        Kirjan sain oitis heti sen ilmestyttyä.


    • rahalla saa

      Ei tarvitse hyökätä, raha puolustaa heidän etujaan. Valtavat säätiöiden rahat, joita ei edes veroteta. Kansa vastustaa pakkoruotsia, kansanedustajat ei, mikähän siinäkin on takana ?

      • Demarit ovt säätiöineet varojaan tiettävävsti enemmän kuin ruotsinkieliset yhteensä.


    • nyt suututtaa -

      rahalla saa


      etkö jo tajua,
      suomi ON kaksikielinen maa ollu ikuisesti,
      me suomaliset olemme mieluumin RUOTSALAISIA kuin venäläisiä, siitä ON KYSYMYS,

      eihän SINUN tarvi opiskella ruotsia jos et tahdo,
      mutta ÄLÄ paasaa koko suomalisten puolesta,
      vai oletko vähä-älyinen,

    • L - L

      Eivät svedunkieliset nouse kapinaan eivätkä oikeat svedut hyökkää tukemaan heitä mutta ns. svedunkieliset aiheuttavat etuoikeuksineen välillisen vaaran.

      Venäjänkielisen, kaksipassisen jengin lisääntyessä alkavat he Moskovan innostamina / painostamina vaatimaan samoja kielivähemmistön etuoikeuksia kuin ns. svedunkielisillä on.
      Kun heille vielä vilautellaan ko. tilanteeseen liittyväksi "herraryhmän" asemaa niin idästä tulevan painostuksen ei tarvinne olla kovin voimakastakkaan.

      Tiedämme kokemuksesta miten poliitikkomme suhtautuvat Moskovan ärähtelyyn.

      Pankaas miettien!

      Jälkiviisaiden pois potkittu syyttäjämamma sanoi yhdessä lähetyksessä, että nykymenossa suomen kieli on 2050 vain palvelutehtävissä toimivien suomalaisten kyäyttämää.
      Venäjä on valta-asemassa.
      Positiivista on se, että ns. svedukieliset ovat silloin etuoikeuksistaan riisuttuja, samalla viivalla suomenkileisten kanssa.

      Ps. On kiva osata svedua mutta ei se ole mikään itseisarvo ja sinänsä se on tarpeeton.

    • Eihän tuo aloittajan vertaus ollut tarkoitettu herättämään kielikiistoja, vaan verrannollinen Ukrainan venäjänkielisten haluun kuulua Venäjään.
      Onhan meillä ollut aikanaan Ahvenanmaan pyrkimys kuulua Ruotsiin, mutta kun yksimielisyyteen ei päästy, oli kiista ratkaistavissa vain kansainvälisellä tasolla.

      Yleensä olisi hyvä keskittyä tajuamaan asian ydin, joskus vaikeissakin asia-aloituksissa.

    • Niillä alueilla, jossa nyt sotaa käydään, on tietojeni mukaan yli 50% venäjänkielisiä. Siinä mielessä Ukrainan uuden hallituksen tekemä päätös, että ukrainankieli on ainoa virallinen kieli, ei kovin viisaalta tuntunut. Taisivat kyllä perua päätöksen, mutta se ehti tunteita kuohuttaa venäjänkielisillä alueilla.
      Jaa...ruotsinkieliset, no ei tuota asiaa voi tosikkonakaan täydestä ottaa, tämä kielikysymyshän on kunnossa. Mitä nyt pientä kärhämään käydään laidunmaista.

      Muutoin jaksan odotella, kunhan joskus luotettavaa tietoa Ukrainasta tulee. En kuulu tilanteeseen vaikuttajiin.

      • Sanontani "kohtahan ruotsalaisetkin jne." paljastaa, että tuollainen ajatuskin tuntuu mahdottomalta.


    • havumetsien mies

      Nykyisen Ukrainan alueella on iät ja ajat asunut venäjää käyttävää väestöä. Valtaosa nykyisistä Ukrainan asukkaista pystyy käyttämään venäjää ja käyttääkin sitä puheessa.

      Raja venäjän ja ukrainan käytöllä on kuin veteen piirretty viiva. Ukrainan televisiossa esim. toimittaja on esittänyt kysymyksiä Ukrainan armeijan upseerille ukrainaksi ja tämä on vastannut niihin venäjäksi, jota osaa paremmin.

      Kun ukrainalainen kansallismielisyys on alkanut nousta, johon liittyy myös oman (ukrainan) kielen korostaminen, on alkanut syntyä raja-aitaa itäisemmän enemmän venäläismielisen ja läntisemm'än Ukrainan välillä.

      Ukrainan venäläisyys ei siten suinkaan ole syntynyt Neuvostoliiton aikana.

      Suuret venäläiset kirjailijat nikolai Gogol ja Mihail Sholohov olivat todellisuudessa ukrainalaisia ja kuvasivat teoksissaan Ukrainaa.

      Koko venäläinen kulttuuri on saanut alkunsa nykyisen Ukrainan alueelta 1100-luvulta.

      • Ukrainalaiset eivät olisi hyväksyneet kollektivisointia koskaan. pakon edessä taipuivat vain.

        Itä-Ukrainalaiset ovat aina ja etenkin neuvostoaikana muododtaneet eliitin niin kuin Baltiassakin. Käytännössä kyse on kai venäläisistä, ei ainoastaan -kielisistä.


    • Voi kun lukee Ukrainan historiaa, miten monikulttuurinen vaikuttaja on tuo Kiova - Novgorod akseli ollut! Kun maa on hedelmällinen, ja luonnonkaunis turismillekin, ovat naapurimaat aina pyrkineet hyödyntämään omiakin intressejään, niin saksalaiset, juutalaiset ja ties ketkä, (meikämimmi meinasi ihan kauhistua Stalininkin osuutta siellä)
      Huh, ihan hirmuisen verinen on menneisyys ideologioineen, mutta tässä on pitäydyttävä itsenäisen Ukrainan nykyhetkessä, saisivat vain sovun säilytettyä, ja varjeltua tuon upean ja kauniin maan kulttuurihistorian, josta nuo suuret maailmakirjailijatkin mm. ovat ammentaneet kansanomaisen verenperintönsä.

      PS. Ainakin Gogolin koin Wanhanaikaisen menneen maailman kuvaajana kansanomaisena:)

      • Tästä kieliasiastako se Ukrainan kahina alkoi -- muistan että se alkoi ihan muista syistä -- Ukrainan pressa sai häädön -- oli pettänyt maansa .
        Ja se olikin oiva keino Putinin nyt näyttää kuin hän on pahoittanut mielensä .
        Sekin vielä että Ukrainan teki mieli liittyä euroopanunioniin .
        Se oli minunmielestäni jotenkin näin .
        Mutta voi olla että muisti pettää yhdell jos toisellakin . Kun on niin paljon Suomalaisia jotka näkee punasta kun on venäjästä kysymys.
        Ei yhden syy kun kaksi tappelee.


      • ullamirjami kirjoitti:

        Tästä kieliasiastako se Ukrainan kahina alkoi -- muistan että se alkoi ihan muista syistä -- Ukrainan pressa sai häädön -- oli pettänyt maansa .
        Ja se olikin oiva keino Putinin nyt näyttää kuin hän on pahoittanut mielensä .
        Sekin vielä että Ukrainan teki mieli liittyä euroopanunioniin .
        Se oli minunmielestäni jotenkin näin .
        Mutta voi olla että muisti pettää yhdell jos toisellakin . Kun on niin paljon Suomalaisia jotka näkee punasta kun on venäjästä kysymys.
        Ei yhden syy kun kaksi tappelee.

        Ja nyt onkin Ruuneperollä oiva aitiopaikka katsella hienoo sotakalustoa , nehän sielä Turussa nyt Natomaat ovat näytillä .
        Suomi onkin nyt putiinille kohta seuraava joka saa kokea mitä on olla naapurina .
        Voi olla että hyvät välit on nut unohdettu.


      • susmorsian ek.

        Ainoastaan tähän otan vähän kantaa, vaikka sivuseikkahan taas lienee, niihinhän aina eksyn, sivuteille. Hyvä, että sanoit " koin " Gogolista, Gogol ja Gorki kun minulle mieluisimmat venäläisistä kirjailijoista. Itse taas olen kokenut Gorkin ehottomimmin kansanomaisimmaksi, kansan kuvaaja ja puolustaja. Olihan Gorki mm. bolshevikkien jäsen ja julkisesti tsaarin vallan vastustaja. No, monimutkainen olikin tiensä.
        Gogol taas enemmän vanhoillinen ja sentimentaalinen, lempeämmin kirjoittava
        kuin Gorki, ymmärrän hyvin mieltymyksesi Gogoliin. Gorki minulle sopivampi, vähän rähisinöitsijää mukana ja kiivaampi kansan kuvauksissaan. Että silleen vaan tässä keskustelussa mukana.


      • susm.
        susmorsian ek. kirjoitti:

        Ainoastaan tähän otan vähän kantaa, vaikka sivuseikkahan taas lienee, niihinhän aina eksyn, sivuteille. Hyvä, että sanoit " koin " Gogolista, Gogol ja Gorki kun minulle mieluisimmat venäläisistä kirjailijoista. Itse taas olen kokenut Gorkin ehottomimmin kansanomaisimmaksi, kansan kuvaaja ja puolustaja. Olihan Gorki mm. bolshevikkien jäsen ja julkisesti tsaarin vallan vastustaja. No, monimutkainen olikin tiensä.
        Gogol taas enemmän vanhoillinen ja sentimentaalinen, lempeämmin kirjoittava
        kuin Gorki, ymmärrän hyvin mieltymyksesi Gogoliin. Gorki minulle sopivampi, vähän rähisinöitsijää mukana ja kiivaampi kansan kuvauksissaan. Että silleen vaan tässä keskustelussa mukana.

        No voi höh, um ennätti tuohon sinisirkun perään, siihen olin minäkin tunkemassa.


      • susmorsian ek. kirjoitti:

        Ainoastaan tähän otan vähän kantaa, vaikka sivuseikkahan taas lienee, niihinhän aina eksyn, sivuteille. Hyvä, että sanoit " koin " Gogolista, Gogol ja Gorki kun minulle mieluisimmat venäläisistä kirjailijoista. Itse taas olen kokenut Gorkin ehottomimmin kansanomaisimmaksi, kansan kuvaaja ja puolustaja. Olihan Gorki mm. bolshevikkien jäsen ja julkisesti tsaarin vallan vastustaja. No, monimutkainen olikin tiensä.
        Gogol taas enemmän vanhoillinen ja sentimentaalinen, lempeämmin kirjoittava
        kuin Gorki, ymmärrän hyvin mieltymyksesi Gogoliin. Gorki minulle sopivampi, vähän rähisinöitsijää mukana ja kiivaampi kansan kuvauksissaan. Että silleen vaan tässä keskustelussa mukana.

        No, tuo Gogol tuntemukseni on vain Taras Bulban ja Reviisori kirjojen tuntemuksiin perustuvaa, Kuolleet Sielut taisi jäädä kesken, syytä en muista, mutta Taras Bulba oli nautittavasti kirjoitettu teos, Ukrainan kasakoiden elämästä.
        Kuvaavaa on, että tämä venäläinen kirjailija hallitsi tuon juonittelutaidon, joka siihen mentaliteettiin ilmeisesti kuuluu, --- Taras Bulba manipuloi mellakoita vain saadakseen pojastaan urotekojen sotasankaria:D
        Sillä sankaruudella nuo ratsastavat kasakat loivatkin aikanaan kauhua ja valloittivat voittoja itselleen.


      • susmorsian ek.
        sini-sirkku kirjoitti:

        No, tuo Gogol tuntemukseni on vain Taras Bulban ja Reviisori kirjojen tuntemuksiin perustuvaa, Kuolleet Sielut taisi jäädä kesken, syytä en muista, mutta Taras Bulba oli nautittavasti kirjoitettu teos, Ukrainan kasakoiden elämästä.
        Kuvaavaa on, että tämä venäläinen kirjailija hallitsi tuon juonittelutaidon, joka siihen mentaliteettiin ilmeisesti kuuluu, --- Taras Bulba manipuloi mellakoita vain saadakseen pojastaan urotekojen sotasankaria:D
        Sillä sankaruudella nuo ratsastavat kasakat loivatkin aikanaan kauhua ja valloittivat voittoja itselleen.

        Da-da, kasakat oodzin harashoo, ja jubl si beaucoup!!!


      • Ihmettelee Makriina
        ullamirjami kirjoitti:

        Ja nyt onkin Ruuneperollä oiva aitiopaikka katsella hienoo sotakalustoa , nehän sielä Turussa nyt Natomaat ovat näytillä .
        Suomi onkin nyt putiinille kohta seuraava joka saa kokea mitä on olla naapurina .
        Voi olla että hyvät välit on nut unohdettu.

        Eiköhän Suomi ole vuosisatojen ajan oppinut tietämään ja kokemaan mitä on olla Venäjän naapurina. Mistä päättelet, että hyvät välit on unohdettu? Siitäkö, että venäläiskoneet loukkaavat Suomen ilmatilaa, vai siitä, että laktoosittomien maitotuotteiden tullaus Venäjän rajalla on jo kestänyt monta päivää?

        Miksi toivot entiselle kotimaallesi vaikeuksia ja uhkailet Putinilla?


    • Illan uutisanti Putinin lausunnosta nuorisojärjestölle, oli minusta tyrmistyttävä!Hän vertaa syvään huokaisten tilanteen olevan kuin maailmansodan edellä, ja "Pietarin olleen silloin uhattuna" ?
      Valitettavasti en löydä mitään järkeä tuosta viestistä nuorille, kun ei Venäjään länsimaiden puolelta kohdistu kuin paheksunta toimintatavasta,--- itsenäisen valtion loukkaamisesta Ukrainassa. Siitähän on kysymys,--- Krimin mielivaltaisesta otosta, sekä aseellisesta avunannosta venäjänmielisille itä Ukrainassa.

      Tuon perusteella tulee kysyneeksi, onko kaikki kanootit nyt kasassa enää?

      • jotain muistan!

        s-s

        Olen itse yrittänyt muistella vuotta, koska olin (Krimi) Jaltalla lomalla jonkun seurueen mukana? Mielestäni se oli Neuvosto-aikaa, mutta kuitenkin siellä joku paikallinen "todisti" minulle, että he ovat Ugranilalaisia, ei Venäläisiä?

        Meno oli kuitenkin, kuin mielestäni Venäjällä. Siellä oli paikallinen "valuutta baari", johon "rahvaalla" ei ollut pääseminen. Sinne itsekkin menin ja tuli nuori nainen kysymään, josko´minulla olisi jotain myytävää, siis alusvaatteita?

        Kieltelin, koska eihän minulla ollut kuin normaalit matkavaatteet, mutta hän halusi ehdottomasti tulla katsomaan, mitä ne ovat?

        Sinne meni sitten pikkupökät, sateenvarjo ja kaikki sukkikset. En muista, mitä niistä sain? Seuraavana iltana oli sama nainen miliisinä siellä valuutta baarissa!?

        Ikimuistoiseksi tuo reissu jäi mieleeni, koska minulla oli vain yksi leninki viikoksi! Poltin sen heti kotiin tultuani! Toisaalta nyt harmittaa, sillä se leninki oli aika kaunis ja siitä olisi aika mukavia muistoja!

        En viitsi etsiä sitä laulua, joka on ikuisesti siltä matkalta mielessäni ja en taida oikein enää muistaa sanojakaan?

        "Mun suo sun suutas vasten painaa, lainaa onhan vain".. Yö jää, taivas kimmeltää, ...dementia!


      • Putin on suosionsa hurmassa edennyt enemmän tai vähemmän päättömästi. Taivas tulee pian vastaan, ellei järkeä toimintaan löydy.

        On olemessa vanha sanonta: Joka menee ylöspäin, tulee myös takaisin alaspäin.

        Putinin suosion kasvukäyrä pitäisi saada maatemaattiseen muotoon, derivoida ja merkitä nollaksi. Kun kasvu päättyy lähtee kasvu laskuun ja Putin kaatuu.

        Olen tässä vähäisessä ja vaatimattomassa itsessäni nähnyt Putinin kaatumisen olevan lähellä.


    • L - L

      Putinin esittämä rinnastus natsiaikaan on enemmän kuin sopiva mutta eri mielessä.

      Minun mieleeni tulevat toista maailmansotaa edeltävät tapahtumat.

      - Saksalaisten suorittama Reininmaan miehitys oli jotenkin perusteltavissa.
      - Itävallan liittäminen Saksaan oli jo väkivaltaa.
      - Tsekkoslovakian sudettimaan miehityksen voi täysin rinnastaa Venäjän nykyisiin toimiin Ukrainan itäosassa.
      Sitähän seurasi Tsekkoslovakian miehitys ja jako Tsekkiin ja Slovakiaan jotka olivat jonkin sortin Saksan miehittämiä protektoraatteja.

      Vallanhimoista hullua ei pidätellyt mikään ennen täyttä tuhoa.

    • RII-mi

      Niinhän nytkin on vallanhimoinen hullu vauhdissa ja näyttää, että ei sitä pysähdytä mikään.

      Tuo Putinin puhe osoitti jo, kuinka epätoivoinen ja pelokas Putin alkaa olla.
      Ei ole mukava olla koko maailman vihattavana.

    • Vielä vilkaisin palstallekin Inhimillisen tekijän päätyttyä. Putin on ilmeisesti kovan paineen alla. Emmehän edes tiedä mitkä voimat duumalla, tai ent. kommunisteilla nykyään on, toivoisin, naiviisti varmaan, että Putin havahtuisi, säästämään Ukrainan kansan enemmältä kärsimykseltä historiaansa nähden.
      Niin paljon alaa kuin Venäjällä on maailmassamme, pitäisihän se riittää jo.

      Kun enempää en ymmärrä taustatekijöistä, jotka on aikaansaaneet tilanteen tämänhetkisen kärjistymisen, meidän ja naapurimaidenkin valmiuden korostamista puolustautumiseen, niin
      toivotan kuitenkin ihan luottavaisin mielin: Hyvää yötä, aamulla tavataan!

    • havumetsien mies

      Kapinalliset pyrkivät luonnollisesti etenemään pitkin Mustanmeren rannikkoa, mikä johtaisi siihen, että Ukraina joutuisi yhä enemmän eristetyksi merestä.

      Niin kauan kuin kumpikaan osapuoli ei halua neuvotteluja toisen kanssa sotatoimien lopettamiseksi ja rauhan aikaansaamiseksi, taistelut jatkuvat.

      Kun kapinalliset valtaavat yhä uusia alueita, heitä ei kiinnosta rauhanteko. Maan johdolle taas alueluovutukset eivät sovi. Niitähän muuten ei ole edes esitetty. Niinpä sotiminen jatkuu toistaiseksi.

      Tuskin monikaan menee arvailemaan, millä ehdoilla nykyiset sotatoimen saataisiin päättymään. Voi ehkä esittää arveluja siitä, missä tilanteessa ollaan vaikkapa ensi vuoden alussa.

    • Onhan Venäjällä kommunistinen puolue. Puheenjohtaja Gennadi Zjuganov. Kannatus lienee tällä hetkellä huomattavasti alle 20%. Sillä ei ole juuri mitään ratkaisevaa päätöksentekovaltaa. On monissa kysymyksissä oppositiossa nykyistä hallitusvaltaa vastaan.

      Pistän lainauksen muutaman kymmenen maan julkilausumasta, jossa on mukana myös Venäjän kommunistinen puolue.
      "Huomautamme, että kehitys Ukrainassa yhdistyy EU:n ja USA:n interventioon, ja on tulosta Venäjän vastaavien voimien kanssa käydystä kiivaasta kilpailusta markkinoiden, raaka-aineiden ja liikenneverkon hallinnasta. Ukrainan kansan, sen enempää kuin muidenkaan Euroopan kansojen etu ei kuitenkaan ole tukea yhtä tai toista imperialistia, tai yhtä tai toista saalistajaliittoumaa."

      Lähinnä sosialidemokraatista puoluetta Venäjällä vastaa "Oikeudenmukainen Venäjä." Kannatus on aika pieni.

      Venäjä on kapitalistisilla, markkinatalousajatuksilla toimiva maa, jossa oligarkit ovat merkittävässä asemassa ja vaikuttamassa. Niin myös Ukrainakin.

      En pidä esittämääni "oppikirjamaisena" totuutena. Kuitenkin kaikkien kanssa on elettävä, myös Venäjän kanssa. Siksi en lähde vaahtoamaan ja hörhöilemään suinpäin.

      Mitä tiedotuksen uskottavuuteen tulee, viimeistään Irakin "savuavien aseiden" olemassa olo "todistettiin" jopa YK: ssa satelliittikuvien avulla USA:n toimesta. Mitään ei ole löytynyt. Kyllä se opetuksena propakandan voimasta käy. Saatiinhan pitkäaikainen verinen sota aikaan, joka yhä jatkuu.

      Hyvää, täällä aurinkoisen päivän jatkoa!






      2

      • Lainauksessani on kyse erimaiden kommunististen puolueiden julkilausumasta. Tämä selvennyksenä.


      • ynnämuu kirjoitti:

        Lainauksessani on kyse erimaiden kommunististen puolueiden julkilausumasta. Tämä selvennyksenä.

        Juuri keskusteltaessa näistä "kahakoista" joita nyt on Ukrainassa olen ottanut kiitollisuudella vastaan tällaista tosi faktoihin perusteltua kirjoittelua --
        Kiitos ynnämuulle -- lisää järkevää keskustelua -- ja tosiaan Venäjällä on jo aikojen alussa ollut ne omat Diktaattorimaiset hallitsiat.


    • vm 39

      Ulkopuolisten tahojen mahdollisuudet vaikuttaa Ukrainan sotatoimiin ovat heikentyneet huomattavasti.

      Selkkaus näyttää yhä enemmän olevan Ukrainan oma sisäinen asia, johon sen itsensä on löydettävä ratkaisu..

    • 11 - 21
    • havumetsien mies

      Niin kauan kuin kumpikaan osapuoli, hallituksen joukot ja kapinalliset, ei tee ehdotusta rauhan aikaansaamiseksi, sotatoimet jatkuvat. Sodat saadaan tavallisesti päättymään sotimalla.

      On jo todettu, että pakotteilla ei ole vaikutusta sotatoimiin, jotka jatkuvat.

    • vm 39
    • kieroa meininkiä

      Tänään Putin vaatii Ukrainaa neuvottelemaan separatistien kanssa. Onhan neuvotteluja käyty Putinin kanssa Eurooppa tasolla, mutta mitään muutosta ei ole tullut aseitten ja miesten kuljettamisiin Ukrainan puolelle.

      Eiköhän Putinin pitäisi tulla neuvottelemaan Ukrainan ja separatistien kanssa. Siitä voisi sukeutua jotain ellei sitten Putinin ja separatistien vaatimukset mene liian pitkälle Ukrainan alueitten suhteen.

      Putin on niin kaksinaamainen ja sooloilee sinne sun tänne ja pitää yllä sotatilaa Ukrainan alueella.

      Tänään joku viisas radiossa esitti, että sopu saadaan vain neuvottelemalla eikä tappelemalla. Sitähän on todella yritetty, mutta Putin vain nauraa vinosti kätellessään Poroshenkoa.

      • 21 - 11

        " ... ellei sitten Putinin ja separatistien vaatimukset mene liian pitkälle Ukrainan alueitten suhteen..."

        Mitä separatistit ovat vaatineet? Ovat kyllä muodostaneet itsenäisiä tai puoli-itsenäisiä alueita tai ainakin sellaisiksi katsomiaan alueita. Käyvät kuitenkin edelleen sotaa, jonka loppu ei ole näkyvissä. Ne eivät taas ole vaatineet mitään.

        Taistelujen osapuolten pitäisi keskenään voida sopia rauhan ehdoista. Silloin ei asiaan tarvita muiden valtioiden edustajia.

        Venäjää vastaan suunnatuilla pakotteilla ei ole vaikutettu millään tavalla selkkaukseen. On vain saatu aikaan työttömyyttä eri maissa.


      • slavofiili
        21 - 11 kirjoitti:

        " ... ellei sitten Putinin ja separatistien vaatimukset mene liian pitkälle Ukrainan alueitten suhteen..."

        Mitä separatistit ovat vaatineet? Ovat kyllä muodostaneet itsenäisiä tai puoli-itsenäisiä alueita tai ainakin sellaisiksi katsomiaan alueita. Käyvät kuitenkin edelleen sotaa, jonka loppu ei ole näkyvissä. Ne eivät taas ole vaatineet mitään.

        Taistelujen osapuolten pitäisi keskenään voida sopia rauhan ehdoista. Silloin ei asiaan tarvita muiden valtioiden edustajia.

        Venäjää vastaan suunnatuilla pakotteilla ei ole vaikutettu millään tavalla selkkaukseen. On vain saatu aikaan työttömyyttä eri maissa.

        Kädenojennus separatisteille. Josko Kiova tarjoaisi separatisteille Ahvenanmaan kaltaista, ylivertaista, velvoitteetonta autonomiaa?

        Voisiko Putin enää enempää vaatia jos kyse on vain venäjänkielisten aseman turvaamisesta?
        Riittäisikö?


    • havumetsien mies

      Palataanpa aloituksessa esitettyihin tietoihin.

      Ukrainan väkilukun on ehkä joskus 1990-luvun alkupuolella ollut lähellä 50 miljoonaa, mutta on ollut vuonna 2010 noin 45 miljoonaa.

      Vuoden 2001 väestönlaskennassa kansallisuudeltaaan, siis etnisiä venäläisiä oli väestöstä noin 17 %, eli noin 8 miljoonaa.

      Samaan aikaan venäjää äidinkielenään käyttäviä oli lähes 30 %, eli noin 16 miljoonaa.

      Tämä tarkoittaa sitä, että kansallisuudeltaan ukrainalaisista lähes kuudennes käyttää äidinkielenään venäjää. Valtaosa väestöstä pystyy kuitenkin käyttämään venäjää.

      Venäjänkieliset ja venäjääpuhuvat eivät suinkaan ole mitään Neuvostoliiton eliittiä, vaan aivan tavallista kansaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      94
      2485
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2173
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      83
      1829
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1621
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1586
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      11
      1565
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      34
      1528
    8. 60
      1396
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      89
      1319
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1254
    Aihe