Havahduin ruokakaupassa - Henna Oikarinen

HS- mielipidekirjoitus

Olen vanhoillislestadiolainen ja seurannut julkista keskustelua uskostani. Havahduin ruokakaupassa, kun puolituttu ihminen sanoitti huolensa, että olenko täysissä ruumiin ja sielun voimissa. Huolenpito lähimmäisestä on hyväksi – mutta keskustelua käydään nyt lestadiolaisnaisten omaa tahtoa ja uskoa aliarvioiden.

Keskustelusta on hävinnyt suhteellisuudentaju. Ymmärrän toki teemoja väsymyksestä, ahdingosta ja vaikeista valinnoista. Kaikki nämä ovat asioita, joihin kuka tahansa äiti voi törmätä. Vaikeuksien käsittelemiseen tarvitaan ennen kaikkea turvallisia ihmissuhteita. Vaikeissa eettisissä tilanteissa ei tarvita ylemmyyttä ja halveksuntaa, jotka välittyvät lääkäri Pirkko Kiviluodon mielipidekirjoituksesta (HS 9. 9.).

Olen käyttänyt täydessä ymmärryksessä Kiviluodon mainitsemia oikeuksia: valinnut itselleni rakkaan puolison, jättänyt käyttämättä ehkäisyä ja kiitollisuudella ottanut syntyvät lapset omakseni. Jokainen ihminen tarvitsee vakaumuksen kannalta vaikeassa eettisessä tilanteessa kunnioittavaa ja ystävällistä kohtelua. Valitsemisen vaikeutta ja vastuuta meistä kukaan ei pääse pakoon.

Äidinkin elämä on tärkeä ja suojelemisen arvoinen. Vaikeassa tilanteessa vanhoillislestadiolaiset naiset luottavat asiantuntijoiden viisauteen ja siihen, että he kunnioittavat arvomaailmaamme.

Olen tehnyt valintoja henkilökohtaisen uskon ohjaamana; en sattumalta tai ulkoa päin ohjattuna. Olen sitoutunut elinikäiseen avioliittoon ja ottanut lahjana vastaan seitsemän lasta. Terveenä tässä ei ole ollut mitään ylivoimaista, vaikka valinta on vaatinutkin työtä ja joustavuutta.

Suurperheen äitiys esitetään mediassa mahdottomana tehtävänä. Usein unohdetaan, miten luonnollinen osa elämää lapsen saaminen on.

Isyys on ollut myös puolisolleni arvokas tehtävä. Olemme tukeutuneet kaikissa avioliittomme vaiheissa toisiimme, rakastaneet ja sitoutuneet perheeseemme. Olen elänyt todeksi uskoani. Vastasyntynyt lapsi sylissäni olen kokenut olevani lähellä Jumalaa.

Vanhoillislestadiolaisilla on samat yhteiskunnalliset oikeudet kuin kaikilla suomalaisilla. Oikeuksiin kuuluu vapaus päättää omasta perheestä ja vakaumuksesta. Velvollisuuksiin kuuluu hoitaa lapset hyvin ja rakastaen sekä kasvattaa uudesta sukupolvesta vastuuseen ja työhön kykenevä.

Olen sitoutunut tähän tehtävään ja toivon syvästi, että minulle annetaan elämisen ja uskomisen rauha.

Henna Oikarinen
äidinkielen ja kirjallisuuden
opettaja, Porvoo

70

2216

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hyvä niin

      Hyvä ja vielä kun annat lapsen itse päättää tuleeko seuroihin ja haluaaako kuulua em liikkeeseen, siis ilman minkäänlaista painostusta tai ees houkutusta.

      • copypaste

        Lainaus alempaa.
        tv: copypastaaja.

        Minun mielestä se hysteerinen lääkäri saa myös tässä Oikarisen mielipidekirjoituksessa liikaa huomiota.

        Kyllähän valistunut lukija ymmärtää, että kyseessä olevan lääkärin kirjoitus oli ihmisarvoa loukkaava. Minun mielestä hänet pitäisi välittömästi pidättää väärästä ilmiannosta ja rasismisesta lietsonnasta.

        Uskoakseni hyvin harvalle jää sekään epäselväksi, ettei lääkärin kirjoitus tietenkään ollut spontaani, vaan harkittu ja kirjan kirjoittajien kanssa etukäteen valmisteltu. En usko, että vaikka ko. lääkäri vaikuttaakin hysteerikolta, että hänkään niin tyhmä olisi, että niin sairaan kirjoituksen kirjoittaisi pelkästään sen yhden kirjan tietämyksen pohjalta, jossa hysteerikot haastattelevat kavereitaan.

        Aamen


      • Vuokko.

        siis ilman minkäänlaista painostusta tai ees houkutusta.

        Niimpä


      • .. .. . .
        copypaste kirjoitti:

        Lainaus alempaa.
        tv: copypastaaja.

        Minun mielestä se hysteerinen lääkäri saa myös tässä Oikarisen mielipidekirjoituksessa liikaa huomiota.

        Kyllähän valistunut lukija ymmärtää, että kyseessä olevan lääkärin kirjoitus oli ihmisarvoa loukkaava. Minun mielestä hänet pitäisi välittömästi pidättää väärästä ilmiannosta ja rasismisesta lietsonnasta.

        Uskoakseni hyvin harvalle jää sekään epäselväksi, ettei lääkärin kirjoitus tietenkään ollut spontaani, vaan harkittu ja kirjan kirjoittajien kanssa etukäteen valmisteltu. En usko, että vaikka ko. lääkäri vaikuttaakin hysteerikolta, että hänkään niin tyhmä olisi, että niin sairaan kirjoituksen kirjoittaisi pelkästään sen yhden kirjan tietämyksen pohjalta, jossa hysteerikot haastattelevat kavereitaan.

        Aamen

        Helppo olla samaa mieltä, kirjoitat asiaa...


    • Mukava lukuhetki!

      Olipa lämminhenkinen kirjoitus, siitä kuului lempeä äidillinen ääni. Lisää tällaisia, näistähän se uuden elämän Toivo nousee.
      Lama-ajan negatiivinen ilmapiiri vaihtuu nopeasti nousukauden positiivisuudeksi juuri tämänkaltaisista Golf-virran taivaallisista henkäyksistä - joita viilenevä puuskittainen pohjatuulikin "Pajalan pappilasta" mukanaan vielä kuljettaa. Meillä on vielä toivoa!

      Haluan kiittää ja toivottaa onnea rohkeille naisille, jotka ovat tulleet ulos kertomaan kokemuksiaan suurperheen arjesta ja myös perustelemaan valintojaan..

      • totta on.

        Äidinkin elämä on tärkeä ja suojelemisen arvoinen.


      • kiitos.
        totta on. kirjoitti:

        Äidinkin elämä on tärkeä ja suojelemisen arvoinen.

        veit sanat suustani


      • tyhmä kysymys

        Oletteko "mukava lukuhetki" Suomen Keskustan entinen varapuh.joht?


      • ;).
        tyhmä kysymys kirjoitti:

        Oletteko "mukava lukuhetki" Suomen Keskustan entinen varapuh.joht?

        hah :D


      • pappismies hyvinkää
        totta on. kirjoitti:

        Äidinkin elämä on tärkeä ja suojelemisen arvoinen.

        "Äidinkin elämä on tärkeä ja suojelemisen arvoinen."

        ihmisen elämä on suojelemisen arvoinen, joskus kyllä tuntuu että tuota ajatusta ei tueta yhteiskunna taholta. lestd.uskovainen ihminen elää vainon alla , näin ulkopuolisenkin silmin


      • Leena K.

        Haluan kiittää ja toivottaa onnea rohkeille naisille!


      • Vuokko Negatiivi
        Leena K. kirjoitti:

        Haluan kiittää ja toivottaa onnea rohkeille naisille!

        Mitä rohkeaa tossa nyt oli? Luonnollista synnyttämistä ja maan korvessa kulkemista enkelin talutusnuorassa. Vaikeaako ja pelottavaako on sitten kävellä pimeässä korvessa kun käsi on enkelin kädessä taskulamppuna!!


      • kesKusella
        totta on. kirjoitti:

        Äidinkin elämä on tärkeä ja suojelemisen arvoinen.

        Hieno avaus avus ??


    • juorkunavuottovepsä

      onko hän näitä ylikiimingin oikarisia tai hänen mies?

      jos on, niin sillon on suurperheasiantuntemus ns. tapissa, kukaan ei voi pistää paremmaksi.

      nimittäin kyseinen perhe ilmeisesti pitää lapsimäärässä suomen ennätystä, 21 lasta muistaakseni

      • pupi.

        Paljonkohan maailmanennätys mahtaa olla?


      • tasapeli..
        pupi. kirjoitti:

        Paljonkohan maailmanennätys mahtaa olla?

        oisko 21 ;)


      • vouvou

        elä höpise siullakin on enämpi jpa 40 ja 40 eriil


    • puupappi

      Löytyykö kuvaa?

      • pääpappi

        Löytyykö itsestäsi, vai oletko se muutaman kirkon edessä seisova puuukko?


    • Ihana Henna !

      Pikkasen on eroa ilmaisutaidossa ja sivistystasossa, kun vertaa vaikka siihen lääkärin kirjoitukseen.

      • Sanos muuta.

        On kyllä ihana kirjoitus. Rehellinen kannanotto tuulimyllyjen välissä.


      • ääni värisee
        Sanos muuta. kirjoitti:

        On kyllä ihana kirjoitus. Rehellinen kannanotto tuulimyllyjen välissä.

        On todella hyvä kirjoitus, ei ihme että vuokko täällä valittaa yhdessä helluntailaisen melperin kanssa kilpaa.


    • ruokakauppias.

      >>>Havahduin ruokakaupassa, kun puolituttu ihminen sanoitti huolensa, että olenko täysissä ruumiin ja sielun voimissa. Huolenpito lähimmäisestä on hyväksi – mutta keskustelua käydään nyt lestadiolaisnaisten omaa tahtoa ja uskoa aliarvioiden.>>>

      Ikävältä kuulostaa, mutta tuohon se johtaa. Jokainen voi mielessään pohtia mihin tälläinen kempeleläisen vastuuttoman valtuutetun kirjoitus voi johtaa:

      Kesitas kirjoitti toukokuussa:

      ""Kaikesta näkee, että mielesi on saastainen.
      Näet kaikessa vain seksuaalisuutta.
      Sairastat ilmeisesti samaa addiktiota, kun valtaosa koko VL liikkeen isistä, jotka raiskaavat kesäisesti pukeutuneita ala- ikäisiä lapsiaan

      Tuleeko ruumiita ennen kuin yhteiskunta herää?

      En näe tasoeroa mainitun lääkärin kirjoituksen ja toisaalta tällä palstalla vellovan "keskustelun" välillä.

    • AAA+

      AAA

    • Kaikella rajansa

      Aika ihmeellistä, jos jostain muusta ryhmästä kirjoitat jotain kielteistä, olet rasisti tms. Mutta vanhoillislestadiolaisista saat kirjoittaa ja sanoa mitä vain eikä se ole kiihottamista kansanryhmää kohtaan. Ihmettelen näitä kirjoituksia. Itse olen HUOM!!! vapaasta tahdosta lähtenyt VL:sta, eikä minua ole syyllistetty, eikä painostettu. Rakkaudella on kyllä kutsuttu takaisin. Tiedän, että on ollut vaikeita aikoja, mutta nekin on ymmärretty. eikö olisi aika jättää tämä pieni ryhmä uskovaisia rauhaan. Etsittekö muista samalla tapaa virheitä. Miten olisi kettu-tytöt, eläinsuojeluaktivistit, kasviossyöjät, karppaajat, lentopalloilijat, vai kenties metsästäjät???

      • 111AAA

        Ajattellaanpa esmes siten, että sen lääkärin mielipidekirjoitukseen muutettais lestadiolaisen tilalle jonkun maahamuuttoryhmän nimi.


        Ei kukaan lehti julkaisisi sellaista. Ei, voidaan hyvällä omallatunnolla sanoa, että vaikka sokkona valittaisiin mikä ryhmä tahansa, niin lähempänä totuutta oltaisiin kuin lestadiolaisten kohdalla, jotka päin vastoin ovat pääosin esimerkillistä kansankunnan ykkösluokkaa.


      • sirlkustirlehtööri
        111AAA kirjoitti:

        Ajattellaanpa esmes siten, että sen lääkärin mielipidekirjoitukseen muutettais lestadiolaisen tilalle jonkun maahamuuttoryhmän nimi.


        Ei kukaan lehti julkaisisi sellaista. Ei, voidaan hyvällä omallatunnolla sanoa, että vaikka sokkona valittaisiin mikä ryhmä tahansa, niin lähempänä totuutta oltaisiin kuin lestadiolaisten kohdalla, jotka päin vastoin ovat pääosin esimerkillistä kansankunnan ykkösluokkaa.

        Aamen!


      • Arja Ullanipa
        sirlkustirlehtööri kirjoitti:

        Aamen!

        Haluan kiittää ja toivottaa onnea rohkeille naisille, jotka ovat tulleet ulos kertomaan kokemuksiaan suurperheen arjesta ja myös perustelemaan valintojaan


    • en hellari vanki

      *Vaikeuksien käsittelemiseen tarvitaan ennen kaikkea turvallisia ihmissuhteita*


      Niinpä. Onneksi uskovilla on uskon sisaret ja veljet, valtaosa ihmisistä muutoinkin joidenka lisäksi yhteiskunnan päättävät elimet.


      Itse olen sitä mieltä, että loput voisi viedä pakkohoitoon ja pakkoterapiaan. Puhutaan n. 100 akuutista tapauksesta. Hedelmät näkyvät mm. sen lääkärin kirjoituksena. Vastaava kirjoitus jostain muusta ryhmästä ei olisi ilman sanktioita mahdollista, esim somalimaahanmuuttajista tms. Yksikään lehti ei edes julkaisisi, vaikka perusteet olisivat potenssiin sata verraten kunniallisiin suomalaisiin uskovaisiin synnyttäjiin ja heidän herätysliikkeeseen.

    • seitsemän kertaa

      Aloituksessa en näe mitään äidillistä, pelkästään omaa näkemystään ja arvojaan puolustelevan ihmisen mielipiteitä. Kun minä elän ja toimin näin, se on ainoa oikea malli ja sopii kaikille.
      Kun minä olen tyytyväinen monisynnyttäjä( tosin seitsemän on vähän lestadio-perheessä:::)) ,muidenkin pitää olla.


      " SEITSEMÄN LASTA OLEN SYNNYTTÄNYT, ENKÄ KERTAAKAAN SUUDELMAN SYNTIIN LANGENNUT" entisen" hurskaan" mummon sanoin...:::::))))))))))))))))))

    • Kiitos Henna <3

      Ihana äidillinen avaus.

      • neljällä tähdellä

        Kyllä, kolmen aan kirjoitus


    • Namm!

      Helmiä Sioille!

    • EN ole vl.

      Kirjoituksei tyhjensi pajatson.

      Vuokkokin häpeäisi tilaansa jos ymmärtäisi.

      • helluntainainen tampere

        Olen samaa mieltä. Meillä on yhteinen Herra!


    • vaihevuokkolainen

      "tässä ei ole ollut mitään ylivoimaista,"


      Ylivoimaisin asia on hyväksyä totuus jota nyt kirjoitit!

    • näitä tarvitaan

      Hennan kirjoitus on kuin auringonpaiste,jonka alla ruoho kuivaa ja vuokko
      lakastuu.

      • Leena...

        Hyvin sanoit. Itse olen todella ylpeä tuosta kirjoituksesta. Koen että omanarvontunne nousi mutta kyllä minun omanarvontunne nousi myös lääkärin esiintymisestä. Tuli mieleeni että elämäni voisi olla huonomminkin. Onneksi en niin alas mene kuin se lääkäri..


      • Päärlyportit
        Leena... kirjoitti:

        Hyvin sanoit. Itse olen todella ylpeä tuosta kirjoituksesta. Koen että omanarvontunne nousi mutta kyllä minun omanarvontunne nousi myös lääkärin esiintymisestä. Tuli mieleeni että elämäni voisi olla huonomminkin. Onneksi en niin alas mene kuin se lääkäri..

        Päärlyportit aukee kohta...

        Siel rakkaat kaikki toisen kohtaa
        Ja alkaa juhlat karitsan..


        Kun kiusaukset ahdistaa ja vaivat täällä rasittaa..


        Kun siunasit mun armollasi..
        Osoitit suuren armo työ..


        EN kulje täällä maailmassa.....
        Kotona kerran taivahassa..
        Mä riemuin kiitän karitsaa.


    • dfth eftr aedth adfh

      http://www.youtube.com/watch?v=3iIzqDoqALo 911 Mysteries (suomenkielisin tekstityksin)

      http://www.youtube.com/watch?v=jA-e6ttP1jo World Trade Center 1: räjäyttäminen syyskuun 11:ntenä 2001

      Juutalaiset räjäyttivät pilvenpiirtäjiä ja autopommeja Usassa.

      Seuraavina päivinä juutalainen nazionisti Dr. Philip Zack murhasi asiasta liian totuudenmukaisesti kirjoittaneita toimittajia ja poliitikkoja työpaikaltaan aselaboratoriosta varastamallaan pernarutolla.

      New Yorkin poliisi on pidättänyt viisi is rae lilaista moSSadin agenttia (S I V A N ja P A U L. K U R Z B E R G, O D E D. E L L N E R, O M E R. M A R M A R I, ja Y A R O N. S H M U E L), jotka yrittivät räjäyttää autopommilla George Wassingtonin sillan.

      Aikaisemmin he olivat räjäyttäneen autopommin, jonka kyljessä oli ollut kuva lentokoneesta syöksymässä New Yorkiin.

      Heidän pakettiautostaan löytyi rä jäh teitä, po rukka pidädettiin 71 päiväksi, mutta laskettiin sitten vähin äänin vapauteen

      911 terrori-iskua kuvanneet ja tornien sortumista juhlineet pidätetyt viisi israelilaista on vapautettu ja toimitettu Israeliin.

      Joidenkin miesten nimet löytyivät Usan kansallisen tiedustelupalvelun tiedoistoista, ja FBI:n mukaan ainakin kaksi miehistä on moSSadin agentteja.

      Kuitenkin FBI väittää, ettei näillä israelilaisilla ollut etukäteistietoa 911 iskuista, ja miehet vapautettiin Usan ja Israelin tekemän sopimuksen perusteella (Vakoilijoiden/agenttien koskemattomuus ja vaihtosopimus)

      vapautuksen jälkeen, miehet väittivät kokeneensa kidutusta vankeusaikana.

    • ada T

      Me siunaamme Israelia joka päivä!

      • iiii.

        copypastaaja 3


        17.9.2014
        .


        Vahvistusta totuuteen (tuore copy).

        en ole vl.
        17.9.2014 13:20
        1
        Sulje
        Aivan loistava esimerkki tuon Hennan kirjoitus. Asiallinen ja tervehenkinen kirjoitus jota täällä mollataan. Juuri tuohon voisi Ailakin ottaa kantaa eikä tämän palstan multinikkeihin, jotka ovat pääosin "vuokkolaisten" oksennuksia.

        Arvoisa lukija, muutama esimerkki millaisia vastauksia "vuokkolaiset" antavat asiallisiin kirjoituksiin joita tälläkin palstalla muutamia aina löytyy. Suoria lainauksia pilkasta ja rasismista.

        Näitä on 10 v. aikana kertynyt tuhansia, mutta poimin nopsaan pelkästään viime päiviltä muutaman:

        "Turhaan uhoat vl-REPPANA."

        "Vl-saarnamies puheensa lopuksi tärisevällä itkunsekaisella äänellä:
        Saanko minäkin kurja ihminen uskoa syntini anteeksi?"

        "Ei se oikein mene jos vanhat huru ukot päättää lapsilukumäärästä perheissä, jokaisen perheen pitäisi itse saada päättää."

        "Sitä voidaan pitää henkisenä sairautena, jos vanhemmat tekevät yli 8 lasta."

        "Täältä löytyy VESTADIOLISEN OIKUS Oulussa.. Veikko Vihelä raiskasi ja hyväksikäytti 14 lasta? Mitkä oikeus Hänellä on Suomen Oikeudessa, 70 pv ehtoollista?" (Kesitas Henna Oikariselle).

        "Yritätkö (Henna) lakaista ongelman maton alle"

        "Joko SaamenMummolla on 25 lasta?"

        "Et sinä mikään rovasti ole. Tavallinen vl-runk*kari olet."

        "Haluatko APINA banaanin?"

        ""Lähde Herrasmies." vaihteeksi panemaan akkaasi, jos se ei vaikka sattuisikaan olemaan raskaana."

        " te rienaatte, haukutte, ivaatte, mitätöitte, nimittelette kuin sudet konsanaan" (hänen mielestä vl:t tekevät noin)

        "Olet selkeästi vl-lahkolaisten puolella" (tyypillinen suhtautuminen ulkopuoliseen joka puolustaa lestaa)

        "Omavanhurskaita SIKOJA"

        " Oulun lesta kirjoitti: 13.9.2014 01:33 Vanhin tytär kuuluu aina isälle."

        "Onkohan sinussa vl-sukurutsaa?"

        "Elätkö uskoasi todeksi ainoastaan alapään kautta? "

        "Olet todennäköisesti alaikäinen vl-aivopesty reppana."

        ""Missä ne lestaukot piileksii, kun ei näy julkisuudessa?
        Nehän on siellä vaimon selän takana "peitsi tanassa"

        "vl-nainen ansaitsee taivaspaikan, mitä enemmän hän lapsia tähän maailmaan synnyttää"

        "Helppohan tuommosen rikkaan perheen on palkata vaikka lisäapuakin"

        "yhteiskunta joutuu elättää tuonkin perheen jatkossa"

        "*Eräs isä oli laittanut lapsen kädet ovenkarmille ja lyönyt oven kiinni.** (jonku kopio kirjasta)

        "miehet voivat pitää saunailtojaan rauhassa ja keskustella uskostaan ja antaa toisilleen anteeksi syntejään"

        "Ja minkähänlaisessa valintatilanteessa Pekka Linnan vaimo on ollut. Hänelle tuskin on edes kerrottu että on sellainenkin asia olemassa kuin ehkäisy"(arvio naisen älykkyydestä)

        "Seuroissa saamme kuulla moitteita siitä, että meillä on vain kaksi lasta," (väite)

        "90% vanhoillislestadiolaisista käyttää jo nyt ehkäisyä" (ongelmaa ei siis juuri enää olekaan?)

        "Olet todella vastuuntunnoton (Henna Oikarinen). Pahasti. Älä tee enempää, jos et tajua mitä alapäälläsi teet? Minulla on kuusi lasta ja kaikki on hankittu, rakkaudesta ja tehty vasta sitten kun tilanne sen sallii" ( Kesitas - rakkaudella lapsia "tehnyt", Hennalle joka ei tehnyt rakkaudella)"

        Ei Herra Jumala, (copypastaajan välihuomautus)

        "Mutta eikö Hän olut okiassa?"

        "ottaa nuppiin kun tulee nää superäidit kirjoittaa jokapaikkaan lässynlässynläätä"

        "sinne vaan kyr.pää pilluun ja naapurin ukot apuun jos ei ala joka ohrille lapsia kuulua."

        "Vanhoillislestadiolainen herätysliike valheoppeinen on ittestään perkeleestä! "

        Seuraava ei liity just tähän aiheeseen, mutta minusta tää on rikollisin viesti mihin olen täällä törmännyt, niin laitan sen tähän:

        Kesitas kirjoitti toukokuussa:

        ""Kaikesta näkee, että mielesi on saastainen.
        Näet kaikessa vain seksuaalisuutta.
        Sairastat ilmeisesti samaa addiktiota, kun valtaosa koko VL liikkeen isistä, jotka raiskaavat kesäisesti pukeutuneita ala- ikäisiä lapsiaan

        Tuleeko ruumiita ennen kuin yhteiskunta herää?

        En näe tasoeroa mainitun lääkärin kirjoituksen ja toisaalta tällä palstalla vellovan "keskustelun" välillä.

        http://m.suomi24.fi/node/10233527

        ps. Aila käski jonkun hävetä?


    • elämänkokemus

      Varmasti erikoinen ja yllättävä

    • Hyvä Henna O

      Kuukauden kirjoitus!

      • mu tta

        Ehdottomasti. Tosin tällä sivustolla kohdeyleisö ei ole kovin vastaanottavainen.


      • helluntai uskova
        mu tta kirjoitti:

        Ehdottomasti. Tosin tällä sivustolla kohdeyleisö ei ole kovin vastaanottavainen.

        Yleisöä koko tälle tarinalle ei ole juuri missään. Lähinnä myötähäpeän tunteita herättää ilmeisesti tuo Iloliemi.


    • Täynnä rakkautta!

      Kuukauden kirjoitus!

    • erinomainenkirjoitus

      Hyvä, Henna! Tuhannet vl-äidit jakavat kokemuksesi. Kirjoituksesi on huomattu vl-piireissä laajasti ja olet saanut valtavasti positiivista palautetta kanssapuheissa. Vuokon kirjoitushalujen taustalla arvellaan vl-piireissä olevan omantunnontuskat kehitysvammaisen lapsen abortista, josta hän on avoimesti julkisuudessa puhunut.

      • vain 7 lasta

        Henna Oikarinen ei ole suurperheen äiti, hänellä on ainoastaan 7 lasta.

        Miksi pitää esiintyä suurperheen äitinä, kun ei sitä ole.


      • Upotuskastajatar
        vain 7 lasta kirjoitti:

        Henna Oikarinen ei ole suurperheen äiti, hänellä on ainoastaan 7 lasta.

        Miksi pitää esiintyä suurperheen äitinä, kun ei sitä ole.

        Vuokko ja Aila ilmeisesti pyrkivät aliarvioimaan 7 lapsen perhettä, vaikka yhteiskunta pitää 3 lapsista perhettä jo suurperheenä.

        Kirjailijaparittarella ei ole asiantuntemusta edes aiheesta, josta kirjoittavat.


    • hento sinkku enkeli

      Aivan ihana kirjoitus. Aiiiiivan ihana!

    • punssa kaheissa

      ....kanssapuheissa...ziionissa.... sata muuta vastaavaa ihmeellistä!

      • toimi heti

        Kyllä kyllä
        On aiheesta ollut ruokakaupassa puolituttu huolissaan.
        Huolissaan myös muista, kuin ko henkilön lapsista
        Opettaja ja ihminen. Tunnustaa olevan vanhoillislestadiolainen. Ja mitä tulee heidän tekemisiin lasten suhteen ? Onko kaikki kaupan päälle ?
        Huolissaan, etteikö noinki lukenut ihminen ymmärrä jättäytyä ko uskosta. Aivan


    • Yli vainio

      kiitti hensku

    • mielipide.tämäkin

      Luin Pirkko Kiviluodon blogin, hän puhuu asiaa. Kun ihmiselle on annettu järki päähän hänen tulee myös käyttää sitä, eikä survoa lapsia hillittömästi ilman mitään pidikkeitä.

      • tuotaähh

        Minusta Taivaan isä on parempi hoitamaan luontoa kuin sinä tai pirkko. Ihminen vain tuhoaa.ja kohta on tuhonnutkin maapallon. Siellä missä lapsia. syntyy eniten kuten Afrikassa, siellä luonto on vielä terve. Jumala kyllä ottaa ylimääräiset pois, kun parhaaksi näkee.

        Ei ihmisen järki tiedä mikä on oikea määrä.

        Itse en usko Raamattuun, ,enkä usko että sellaista on olemassa kuin synti. En usko, mutta sen sijaan tiedän, että Jumala on elämän ja kuoleman Herra, kuten monet uskovaiset asian ilmaisevat. En usko Jumalaan, vaan tiedän että Hän on kaiken Ihmisen viisauden yläpuolella oleva voima, jolla on ihmisen keksimänä muitakin nimiä, m. Rakkaus ja Lähde etc. etc.

        Muuta en tiedä. Uskonnollinen usko taas on henkilökohtainen asia, mutta sen pitää perustua kokemukseen, ei toisen kokemukseen, jota esim kirjoitettu teksti on.
        Kokemusperäinen ei ole enää uskoa, vaan tietoa. Ihminen voi kokea ja ymmärtää Jumalan olemassaolon helposti. Mutta ihminen joka ei luota Jumalan kykyyn päättää esim. lapsimäärästä ei itseasiassa usko Jumalaan, vaan uskoo sellaiseen Jumalaan joka sopii hänen pirtaansa - ei kaikkivoipaan Jumalaan jonka tehtävä on säätää luomakunnan eliöiden lukumäärä . Esim jotain hämähäkkilajia pitää Jumalan mielestä olla tuhat miljardia kymmenellä hehtaarilla etc.etc.


        Usko sinällään on aivotoimintaa. Esim sinä olet aivopesty ihmisen viisaudesta osata päättää oikea lapsilukumäärä pitkällä tähtäimellä. Toki lyhyellä tähtäimellä ihminen osaa päättää lapsiluvusta ja säätää sen pieneksi, että itse pääsee esim salille kun ei ole haittatekijöitä pyörimässä jaloissa. ....


        Ihmisen järjen ja jatkuvuuden kannalta ajateltuna ihmisen elämällä ei ole muuta tarkoitusta kuin lisääntyminen. Jumalan kannalta tarkoitus on ihan eri, mutta se ei ihmiselle selviä, koska Jumalan mieli on eri ulottuvuudella. Siksi se onkin Jumala. Järki ei taivu ja järki erottaa ihmisen Jumalasta. Synti on ihmisen keksintö.

        Loppupelissä, vaikka elämä onkin lahja, niin ihminen on hyvin pitkälle sätkynukke jota Rakkaus ohjaa ja järki jarruttaa.

        Näin minä olen kokenut.


    • arviddsonn

      Hienoa Helluntailainen

    • luulin-_lesrtax

      Onko hän hellari?

    • oboe1

      OBOE

    • Anonyymi

      Itse olen aseksuaali ja elän seksittömässä suhteessa mieheni kanssa. Olen todella onnellinen, että olen löytänyt aseksuaali puolison. On suuri lahja Jumalalta, että on luonut sellaiseksi, että ei ole seksuaalisia tarpeita. Olen siitä valtavan ylpeä. Rakkaus on eri asia kuin seksi. Rakkautta ilman seksiä. Pitää toista kädestä kiinni, jakaa elämän surut ja ilot, tukea ja kannustaa. Miksi sitä housut pitää ottaa pois, jos on naimisissa ja tykkää toisesta. Minua on haukuttu vialliseksi, laiskaksi jne. Ihan vaan sen takia, kun en tykkää harrastaa seksiä. Ihmiset eivät millään ymmärrä sitä. Itse en taas ymmärrä ihmisiä, jotka harrastaa seksiä. Hakea elämään iloa sellaisesta. Itse en seksin tuomaa iloa kaipaa. Minusta seksin harrastaminen on elämän pilaamista. Elämässä on paljon kauniimpia, ihanampia, haasteellisempia ja mielenkiintoisempia asioita kuin seksi. On paljon mielekkäämpää opiskella, käydä töissä, kuntoilla, tehdä kotitöitä jne. kuin toisen takapuolta kaivella ja pissaelimiä hinkata yhteen. On vaikea elää aseksuaalisena ihmisenä tällaisessa seksuaalisessa maailmassa, jossa ihmisillä on vaan seksi ja lisääntyminen. Jotka eivät kumpikaan itseä kiinnosta. En oikein halua olla edes missään tekemisissä ihmisten kanssa. Saa aina pahan mielen. Luonto, metsä, ulkoilu, oma rauha, yksinolo, kaunis koti, lukeminen, sauna, poreamme jne. Antaa hyvänmielen.

    • Anonyymi

      Onneksi yhä harvempi ajattelee näin, kuin tämä lahkonsa aivopesemä, joka pitää kollektiivista harhaa henkilökohtaisena uskona. Maailmassa on liikaa ihmisiä. Ehkäisy ja abortti ovat myönteisiä asioita.

    • Anonyymi

      Olen ollut aina ahkera ja kunnon kansalainen. Olen aina käynyt töissä, elättänyt itseni, maksanut veroja, tehnyt arvokasta työtä yhteiskunnan eteen. Töiden ohessa olen aina opiskellut ja mennyt elämässä eteenpäin. Pitänyt itsestäni huolta ja kuntoillut. Pitänyt kotini siistinä ja tehnyt kotitöitä. Olen ajatellut aina yhteiskunnan verorahoja ja maapallon kestävyyttä. Minua ei ole koskaan kiinnostanut seksi, tupakka, alkoholi, kahvinjuonti ja ylensyönti. Eikä ole lapsia.

      • Anonyymi

        Ahaa. Ja tämä liittyi ketjun aiheeseen millä tavoin?


      • Anonyymi

        Olemme erilaisia, mutta joitakin samankaltaisuuksiakin on. Voisin sanoa, että minua ei ole koskaan kiinnostanut tupakka, alkoholi ja ylensyönti.


    • Anonyymi

      Olisi kamalaa, jos olisi niin valtavat seksuaaliset himot, että olisi himojensa orja. Menisi elämä hukkaan. Elämässä olisi vain seksi. Elämässä on paljon kauniimpia asioita kuin seksi. Kuten esim. Luonto, ulkoilu, kuntoilu, opiskelu, matkustelu jne. Säälittää tuollainen elämä. Seksiä, raskautta, synnytystä ja äityittä. Ei ole kyllä minun juttuni.

    • Anonyymi

      Missä tämän lääkärin kirjoitus on luettavissa? Ilman sitä lukematta: Samaa mieltä: vaihda vl tilalle vaikka muslimi tai trans tai musta, niin heti on rasismia. Rasismia on haukkua ja nimitellä ja pilkata vl ja kirjoittaa niiden elämäntavastaan rasistisesti.

    • Anonyymi

      Pitäähän sitä ajatella maapallon kestävyyttä ja yhteiskunnan verorahojakin. Ei olla itsekäs. Ajatella vain itseään ja omia lapsiaan. Minä ja minun lapseni. Kukaan muu ei ole yhtään mitään. On arvokasta käydä töissä, elättää itsensä, maksaa veroja, tehdä arvokasta työtä yhteiskunnan eteen.

    • Anonyymi

      Maailman itsekkäin teko on tehdä lapsia. Ole itsekäs, tee lapsia. Ole epäitsekäs, älä te lapsia.

    • Anonyymi

      On arvokasta, kunniallista ja vaativaa olla työelämässä. Töiden jälkeen on vielä kaikki muut asiat, kuten esim. kotityöt, kuntoilut, opiskelut jne. On helppoa olla lasten kanssa kotona. Työssä käyvää ihmistä ei voi edes verrata kotiäitiin. Kotiäiti ei jaksa eikä pysty mihinkään muuhun, niin on kotona. Eihän kotona ole edes mitään tekemistä. Eikö se ole vähintä, että laittaa edes ruokaa ja siivoaa, kun siellä kotona on lasten kanssa ja elättää itsensä ja lapsensa yhteiskunnalla. On arvokasta käydä töissä, maksaa veroja, elättää itsensä. Itse en viitsisi edes kertoa, että olen kotona lasten kanssa. En halua olla laiska luuseri.

    • Anonyymi

      Miksi vapaaehtoisesti lapsettomia ihmisiä haukutaan itsekkäiksi, lastenvihaajaksi, laiskoiksi, viallisiksi, hunsvonteiksi ja vaikka miksi? Vaikka on kuinka kunnon kansalainen, mutta jos et vaan halua lapsia, niin sinua saa kohdella kuin roskaa. Mitä tästä maailmasta tulisi, jos kaikki olisivat vain kotona lasten kanssa? Eikö se ole hyvä, että on ihmisiä, jotka tykkäävät käydä töissä, olla aktiivisia yhteiskunnassa, maksavat paljon veroja jne. Ovat kaikin puolin tärkeitä tekijöitä yhteiskunnassa. Ajattelevat muitakin, ei vaan itseään. On epäitsekästä olla hankkimatta lapsia.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      69
      1822
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      164
      1469
    3. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      125
      1255
    4. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      88
      1252
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      49
      1170
    6. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      268
      961
    7. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      75
      932
    8. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      107
      885
    9. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      101
      826
    10. Mitä vastaat jos

      Kysyn maanantaina jutteluaikaa ihan arkipäivisistä asioista, rauhassa? Koska nimittäin aion 😍
      Ikävä
      36
      684
    Aihe