Kuka hoitaa kiusattujen asiat kuntoon??

Salla Karimies

Siis hei haloo?? Kiusatut ovat äärimmäisen raskaassa tilanteessa eläviä lapsia ja nuoria, ja heitä vain aina neuvotaan toimimaan itse?? Se on heille raskasta ja nöyryyttävää. Ja mitä tekevät ihmiset, joille he kertovat? Usein ilmeisesti ei juuri mitään ja kiusaaminen jatkuu. Kiusaamisesta pitää heti tehdä poliisiasia ja panna koulut, reksit ja kiusaajien vanhemmat tekemään jotain. Täälläkin kirkon työntekijät neuvovat kiusattuja, mutta eivät itse tarjoudu apuun?? Tekemään mitä tarvitaan kiusatun puolesta. Ei lapsi tunne oikeuksiaan oikeuslaitoksen edessä eikä osaa eikä jaksa ja itkettää. Nyt aikuiset, niskaote itsestä! Jos ei muita löydy, niin minuun saa ottaa yhteyttä kuka vaan kiusattu, osaan kyllä käyttää puhelinta, jos ei muilta onnistu!

33

115

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Salla Karimies

      ...ja sähköpostiosoitteenihan on siis [email protected]

      Sinne vaan postia niin joko alkaisi tapahtua.

      • Salla Karimies

        Ja vielä sen tahdon sanoa, että älä häpeä! Älä häpeä kertoa asiasta viranomaisille tai kenellekään, joka voi auttaa. Ei aikuisetkaan häpeä soittaa poliisille, jos jotkut idiootit häiritsevät heidän elämäänsä. Siksi poliisit ovat olemassa. Että saataisiin elää idiooteilta ja rikollisilta rauhassa. Ja kiusaajat ovat rikollisia. Alaikäisetkin voivat sitä olla.


      • Mitä aiot käytännössä tehdä, jos jotakuta vaikka nimitellään ja ollaan pari kertaa tuupittu ja jätetään ryhmästä pois?

        Soitat poliisille? Ja mitä siitä seuraa?


    • Ei ollut tarkoitus torpata auttamishalua tai aiheesta käytävää keskustelua.

      Pahaksi äitynyt kiusaamisjuttu on monimutkainen sotku, jonka selvittäminen on aikamoista strategiapeliä.

      Järkevä nuori miettii aina, että mitä mistäkin seuraa.

      Jos kertoo vanhemmille, mitä siitä seuraa? Miksi monet eivät halua kertoa vanhemmille? Vastaus tähän on vain kiusatuilla itsellään. Ehkä välit vanhempiin ovat huonot, tai sitten nuori olettaa (ehkäpä ihan oikein perustein), että vanhempi kuitenkin reagoi tavalla, joka vain pahentaa tilannetta.

      Miksi kiusatut eivät kerro jollekulle koulun työntekijälle? Mitä siitä seuraa? Mistä voi tietää, että mitä asioita se ope tai terkkari lähtee kertomaan eteenpäin ja kenelle?

      Kaikenlaisia auttavia puhelimia ja muita vastaavia on, mutta käytännössä siellä sanotaan, että kerro äidille tai kerro opelle, eli lähtöruudussa ollaan.

      Jos joku tekisi koulukiusaamisesta tutkintapyynnön (sen nimi on tutkintapyyntö eikä rikosilmoitus) poliisille, poliisi tekee todennäköisesti tutkimattajättämispäätöksen tai ei edes ota pyyntöä vastaan.

      En sano, että tämä on mielestäni oikein. Mielestäni systeemiä tulisi muuttaa sellaiseksi, että kiusaajan koulusta erottaminen olisi mahdollista ja että 13-14-vuotiaasta ylöspäin voisi tullakin jokin juridinen seuraamus. Tällä hetkellä näin ei ole.

      Pulmallista on myös nuoren ikä ja huoltajuuskysymys. Vieras aikuinen ei voi tehdä tutkintapyyntöä asianomistajarikoksesta, koska poliisi kysyy ensimmäiseksi, että missä huoltaja on. Yleensähän nämä eivät ole yleisen syytteen alla olevia juttuja. Tämä on toinen syy, miksi poliisi ei voi auttaa.

      Vieraan aikuisen (ei-viranomaisen) rooli on vähän kinkkinen. Mistä nuori voi tietää, voiko aikuiseen oikeasti luottaa? Mistä nuori voi tietää, ettei se aikuinen tee ihan samaa kuin huoltaja tai ope, eli jotain mikä vain pahentaa tilannetta?

      Eri mieltä olen juuri tuossa, että ruvettaisiin toimimaan nuoren puolesta. Minusta nuoren pitää saada tuntea, että hän hallitsee tilannetta edes jollain lailla. Hallinta ja riittävä itsemääräämisoikeus toteutuvat, kun aikuinen ei hosu eikä päätä liikaa nuoren puolesta, että mihin ja kehen otetaan yhteyttä. Tilanne pitää hahmotella ensin tarkkaan ja valita sitten pienimmän pahan reitti. Tämä taas edellyttää, että viranomaiskäytännöt ovat aikuiselle tuttuja, vaikka hän itse ei viranomainen olekaan.

      Toki on tilanteita, joista vieraankin aikuisen on lain mukaan pakko ilmoittaa viranomaisille heti. Näitä ovat mm. seksuaalinen hyväksikäyttö.

      • Salla Karimies

        Pahimmat tapaukset ovat selviä. Kun väkivalta on kuvassa mukana, kyseessä on rikos ja poliisiasia. Jos silloin jäädään miettimään, että paheneeko tilanne jos soitetaan poliisille, niin sehän on kuin oltaisiin mafian tai jonkin rikollisliigan kanssa tekemisissä. Ei sille tielle voida lähteä. Ei mafian kanssa pidä yrittääkään säilyttää välejä kunnossa. Jo on aikoihin eletty jos muksut kouluissa hallitsevat pelolla ja heidän annetaan tehdä niin.


      • Salla Karimies

        Ja just siks et omiin vanhempiin ei välttämättä ole luottamusta, pitäisi oppilaille olla joku muukin ihminen joka ottaisi heistä vastuun. Hommansa hallitseva lakimies olisi kai hyvä ja tarpeellinen.


      • Salla Karimies kirjoitti:

        Pahimmat tapaukset ovat selviä. Kun väkivalta on kuvassa mukana, kyseessä on rikos ja poliisiasia. Jos silloin jäädään miettimään, että paheneeko tilanne jos soitetaan poliisille, niin sehän on kuin oltaisiin mafian tai jonkin rikollisliigan kanssa tekemisissä. Ei sille tielle voida lähteä. Ei mafian kanssa pidä yrittääkään säilyttää välejä kunnossa. Jo on aikoihin eletty jos muksut kouluissa hallitsevat pelolla ja heidän annetaan tehdä niin.

        Niin no mitä poliisi mielestäsi tekee? Millä lailla ulkopuolinen aikuinen voi tehdä tutkintapyynnön, jos kyseessä on asianomistajarikos, jolle ei ole edes todistajaa?


      • Salla Karimies kirjoitti:

        Ja just siks et omiin vanhempiin ei välttämättä ole luottamusta, pitäisi oppilaille olla joku muukin ihminen joka ottaisi heistä vastuun. Hommansa hallitseva lakimies olisi kai hyvä ja tarpeellinen.

        Alle 18-vuotiaalla on laillinen huoltaja, joka on samalla edunvalvoja juridisissa kysymyksissä. Ei siihen voi kuka tahansa mennä "ottamaan vastuuta". Juristi ei hoida asiaa ilman laillisen huoltajan suostumusta.


      • Salla Karimies
        nasse_seta kirjoitti:

        Niin no mitä poliisi mielestäsi tekee? Millä lailla ulkopuolinen aikuinen voi tehdä tutkintapyynnön, jos kyseessä on asianomistajarikos, jolle ei ole edes todistajaa?

        Eikö meillä ole oikeuslaitos ihmisten suojelemista varten, etenkin avuttomia lapsien suojaksi?? Ei kukaan todellinen poliisi lakimies voi kaatua byrokratian yksityiskohtiin, kun lapsi kärsii. Lait ovat ihmistä varten eikä ihminen lakeja varten.


      • Salla Karimies
        nasse_seta kirjoitti:

        Alle 18-vuotiaalla on laillinen huoltaja, joka on samalla edunvalvoja juridisissa kysymyksissä. Ei siihen voi kuka tahansa mennä "ottamaan vastuuta". Juristi ei hoida asiaa ilman laillisen huoltajan suostumusta.

        Eikö oikeuslaitos ole olemassa ihmisten suojelemista varten? Erityisen selvästi avuttomien lasten turvaksi. Jos oikeuslaitos ei tätä tehtävää hoida, se ei oikeuslaitoksen nimeä ansaitse... Ei yksikään todellinen poliisi tai lakimies voi kompastua lakipykälien yksityiskohtiin, kun avuton lapsi kärsii. Lait ovat ihmistä varten eikä ihminen lakeja varten.


      • Salla Karimies kirjoitti:

        Eikö meillä ole oikeuslaitos ihmisten suojelemista varten, etenkin avuttomia lapsien suojaksi?? Ei kukaan todellinen poliisi lakimies voi kaatua byrokratian yksityiskohtiin, kun lapsi kärsii. Lait ovat ihmistä varten eikä ihminen lakeja varten.

        Todellisella poliisilla tai lakimiehellä tarkoitat varmaan virassa olevaa poliisia tai Asianajajaliittoon kuuluvaa asianajajaa. He varmaan eivät lähde kiertämään lakia.

        Avutonta lasta kuitenkin suojaa se, että hänellä on virallinen huoltaja ja että kuka tahansa ei saa esiintyä alaikäisen edunajajana.

        Jos Sinulla itselläsi on lapsi tai lapsia, kuvittelepa seuraavaa tilannetta: poliisilaitokselta tai koulusta otetaan yhteyttä, että joku täysin ventovieras ihminen on nyt hoitanut lapsesi asioita Sinun selkäsi takana: tämä vieras on tehnyt tutkintapyynnön ja lapsesi on rikoksen uhri ja koulussakin on puitu asiaa... Sinä vain et tiedä siitä mitään! Suurin osa vanhemmista olisi tyrmistynyt useammastakin syystä 1) miksi vieras ihminen tekee tätä, eikä oma vanhempi 2) miten viranomaiset voivat hoitaa asiaa ulkopuolisen kanssa 3) kuka se vieras oikein, onko hän luotettava ja osaako hän asiansa, mikä hänen motiivinsa on.

        Laita itsesi nuoren vanhemman asemaan, niin ymmärrät, että huoltajuus on ihan hyvä asia. Jos minä taas olisin pedofiili, hankkisin uhrini netistä auttamisen nimissä.

        Itsekin olen netin välityksellä tarjoutunut auttamaan koulukiusattua. Suurin ongelmani oli se, että miksi ylipäätään tarjoan nuorelle sellaista ratkaisua, että hän luottaisi ventovieraaseen ihmiseen - eihän se ole turvallista. Minä tiedän, että olen luotettava enkä vahingoita. Nuori ei voi tietää, ja jos hän luottaa minuun 100-prosenttisesti vain sen takia, että minä sanon niin, kaikki ei ole kunnossa.

        Siksi pitää käydä läpi se, että millä ehdoilla tällainen nettikontaktin luominen on turvallista.

        Minun neuvoni nuorille on, että kirjoittakaa henkilöille, joista tiedätte vähän enemmän. Kuka tahansa voi esiintyä netissä millä nimellä tahansa. Miettikää järjellä, älkää uskoko pelkkään hyväntahtoisuuteen. Teidän (nuorten) ei kuulu antaa omia henkilötietojanne, mutta aikuisen kuuluu kertoa oma nimensä. Hänen kuuluu suositella, että kertoisitte vanhemmalle tai jollekulle muulle, jos aiotte tavata oikeassa elämässä. Jos tapaatte nettitutun, tapaaminen tapahtuu julkisella paikalla ja kenenkään mukaan ei tule lähteä. Luotettava aikuinen ei laita teitä tilanteeseen, jossa joudutte ottamaan riskin.

        - Joten yhteydenotto jollekulle oikeastaan aivan tuntemattomalle on todella huono idea, varsinkin kun tässä ei yhtään olla puhuttu siitä, että mitä aloittaja käytännössä aikoo sitten tehdä. Aloittaja tarkoittaa varmasti hyvää ja on 98-prosenttisesti sitä mitä väittää olevansa.

        On kuitenkin olemassa se kahden prosentin mahdollisuus. Tätä nyt vaan ei voi tehdä näin.

        Miten sitten auttaa kiusattua lasta tai nuorta? Voi kuunnella ja yhdessä pohtia, että mitä kannattaisi tehdä. Voihan sitä tavatakin ja mennä sille tasolle, että puhutaan oikeilla nimillä, mutta ei tällaisen ilmoituksen perusteella.


      • Salla Karimies kirjoitti:

        Eikö oikeuslaitos ole olemassa ihmisten suojelemista varten? Erityisen selvästi avuttomien lasten turvaksi. Jos oikeuslaitos ei tätä tehtävää hoida, se ei oikeuslaitoksen nimeä ansaitse... Ei yksikään todellinen poliisi tai lakimies voi kompastua lakipykälien yksityiskohtiin, kun avuton lapsi kärsii. Lait ovat ihmistä varten eikä ihminen lakeja varten.

        Selitän ylempänä, että miksi lapset ja nuoret olisivat todellisessa vaarassa, jos maailma pyörisi noin.


      • Salla Karimies
        nasse_seta kirjoitti:

        Selitän ylempänä, että miksi lapset ja nuoret olisivat todellisessa vaarassa, jos maailma pyörisi noin.

        Pahinta on kai kuitenkin kiusatun itsemurha, joka on ollut esillä viime päivinä. Itse tarjouduin vapaaehtoiseksi vain siksi, että tällaisen suht helpon homman hoitaja ilmeisesti puuttuu koulumaailmasta. Enhän minä edes voi tavata kiusattuja ympäri Suomen henkilökohtaisesti, eli sähköpostilla ja puhelimitse hoitaisin asian. Nimeni olen jo antanut eikä maassamme ole muita samannimisiä. Joidenkin kiusattujen vanhemmat ovat aktiivisia ja aikaansaavia, mutta ei kaikkien. Itse olisin iloinen, jos löytyisi joku, joka hoitaisi lapseni asiat kuntoon, jos niin huonosti kävisi, etten itse voisi asiaa hoitaa.


      • Salla Karimies
        Salla Karimies kirjoitti:

        Pahinta on kai kuitenkin kiusatun itsemurha, joka on ollut esillä viime päivinä. Itse tarjouduin vapaaehtoiseksi vain siksi, että tällaisen suht helpon homman hoitaja ilmeisesti puuttuu koulumaailmasta. Enhän minä edes voi tavata kiusattuja ympäri Suomen henkilökohtaisesti, eli sähköpostilla ja puhelimitse hoitaisin asian. Nimeni olen jo antanut eikä maassamme ole muita samannimisiä. Joidenkin kiusattujen vanhemmat ovat aktiivisia ja aikaansaavia, mutta ei kaikkien. Itse olisin iloinen, jos löytyisi joku, joka hoitaisi lapseni asiat kuntoon, jos niin huonosti kävisi, etten itse voisi asiaa hoitaa.

        Ja todella toivoisin, että jokin vähän virallisempi taho ottaisi asian vastuulleen, eli sinänsä mitään intoa minulla ei ole olla se joka jotain tekee. Mutta kun valittaa ei saa, jos ei itse ole valmis tekemään mitään. Ja mikä edes voisi "pahentaa tilannetta"?? Vain se, että kiusaajat edelleen tekevät mitä tahtovat ja muut seuraavat sivusta ja innostuvat ehkä itsekin härnäämään... Mutta kun just tämän maamme laki estäisi jos se otettaisiin käyttöön. Kiusaajat pois koulusta, jossa kiusaavat! Samoin saa aikuinenkin potkut työpaikasta, jossa rikkoo lakia toistuvasti!


      • kokemusta on
        nasse_seta kirjoitti:

        Selitän ylempänä, että miksi lapset ja nuoret olisivat todellisessa vaarassa, jos maailma pyörisi noin.

        Mannerheimin lastensuojeluliiton nuortennetti sivuilta:

        Vanhemmat

        Omat vanhemmat ovat aina parhaita auttajia vaikeissakin asioissa.
        Aluksi voi tuntua vaikealta jutella asiasta vanhempiesi kanssa, mutta ilmaise heille silti rohkeasti, että nyt todella kaipaat heidän aikaansa ja apuansa.

        Muut aikuiset

        Mikäli vanhemmille puhuminen ei jostain syystä ole mahdollista, lähin tukea tarjoava henkilö saattaa löytyä muista lähellä olevista aikuisista.
        Mieti sinulle tuttuja aikuisia. Olisiko heistä joku sellainen, johon luotat ja jonka kanssa pystyisit keskustelemaan asioistasi?
        Tällaisia henkilöitä voivat olla esimerkiksi sukulaisesi kuten mummosi, serkkusi tai setäsi.
        Tai onko sinulla joku muu aikuinen, jonka kanssa pystyisit keskustelemaan? Esimerkiksi valmentajasi, naapurisi, kaverisi vanhemmat tai vaikka seurakuntasi tai kerhosi työntekijä?

        Ammattilaisen apu tarkoittaa sitä, että juttelee omista huolistaan tietyn koulutuksen omaavan aikuisen kuten koulupsykologin tai terveydenhoitajan kanssa.

        Koulusi aikuiset ovat olemassa sinua varten. Voit hakea apua keltä tahansa heistä huolenaiheestasi riippumatta. Jos esimerkiksi koet koulusi kuraattorin helpommin lähestyttäväksi kuin terveydenhoitajan, mene juttelemaan hänelle. Tai jos et ole saanut riittävästi apua joltakin heistä, hakeudu rohkeasti toisen juttusille.

        Joskus voi tuntua vaikealta puhua lähellä oleville aikuisille ja koulun henkilökunnalle omista huolista. Tällöin apua löytyy oman paikkakunnan auttavilta tahoilta.
        Nuorisotyöntekijä, Sosiaalityöntekijä,Kriisikeskukset, kirkon kriisikeskukset jne.

        Kaikenlaiset asiat, fiilikset ja tapahtumat kannattaa jakaa. Joko ihan läheisille ihmisille tai sitten hiukan kauempana olevalle. Puhuminen tai kirjoittaminen helpottaa kuitenkin oloa.

        MLL:n Lasten ja nuorten puhelin ja netti ovat juuri sitä varten. Puheluihin, kirjeisiin ja chat-keskusteluihin vastaavat vaitiolovelvolliset, vapaaehtoiset aikuiset, joilla on aikaa kuunnella. Lasten ja nuorten puhelin päivystää
        numerossa 116 111

        http://www.mll.fi/nuortennetti/mista_apua/


      • Salla Karimies
        kokemusta on kirjoitti:

        Mannerheimin lastensuojeluliiton nuortennetti sivuilta:

        Vanhemmat

        Omat vanhemmat ovat aina parhaita auttajia vaikeissakin asioissa.
        Aluksi voi tuntua vaikealta jutella asiasta vanhempiesi kanssa, mutta ilmaise heille silti rohkeasti, että nyt todella kaipaat heidän aikaansa ja apuansa.

        Muut aikuiset

        Mikäli vanhemmille puhuminen ei jostain syystä ole mahdollista, lähin tukea tarjoava henkilö saattaa löytyä muista lähellä olevista aikuisista.
        Mieti sinulle tuttuja aikuisia. Olisiko heistä joku sellainen, johon luotat ja jonka kanssa pystyisit keskustelemaan asioistasi?
        Tällaisia henkilöitä voivat olla esimerkiksi sukulaisesi kuten mummosi, serkkusi tai setäsi.
        Tai onko sinulla joku muu aikuinen, jonka kanssa pystyisit keskustelemaan? Esimerkiksi valmentajasi, naapurisi, kaverisi vanhemmat tai vaikka seurakuntasi tai kerhosi työntekijä?

        Ammattilaisen apu tarkoittaa sitä, että juttelee omista huolistaan tietyn koulutuksen omaavan aikuisen kuten koulupsykologin tai terveydenhoitajan kanssa.

        Koulusi aikuiset ovat olemassa sinua varten. Voit hakea apua keltä tahansa heistä huolenaiheestasi riippumatta. Jos esimerkiksi koet koulusi kuraattorin helpommin lähestyttäväksi kuin terveydenhoitajan, mene juttelemaan hänelle. Tai jos et ole saanut riittävästi apua joltakin heistä, hakeudu rohkeasti toisen juttusille.

        Joskus voi tuntua vaikealta puhua lähellä oleville aikuisille ja koulun henkilökunnalle omista huolista. Tällöin apua löytyy oman paikkakunnan auttavilta tahoilta.
        Nuorisotyöntekijä, Sosiaalityöntekijä,Kriisikeskukset, kirkon kriisikeskukset jne.

        Kaikenlaiset asiat, fiilikset ja tapahtumat kannattaa jakaa. Joko ihan läheisille ihmisille tai sitten hiukan kauempana olevalle. Puhuminen tai kirjoittaminen helpottaa kuitenkin oloa.

        MLL:n Lasten ja nuorten puhelin ja netti ovat juuri sitä varten. Puheluihin, kirjeisiin ja chat-keskusteluihin vastaavat vaitiolovelvolliset, vapaaehtoiset aikuiset, joilla on aikaa kuunnella. Lasten ja nuorten puhelin päivystää
        numerossa 116 111

        http://www.mll.fi/nuortennetti/mista_apua/

        Tännekin kirjoittelevista kiusatuista vaan ei kukaan tunnu edes tietävän mitään noista avun lähteistä. Toimivatko ne tosissaan? Tarjoavat aktiivisesti apuaan, informoivat kunnolla oppilaita? Saavat aikaan jotain todellista ja kiusaamistilanteen loppumaan, jos joku kiusattu heidän puoleensa kääntyy? Olisi kiva saada kuulla kokemuksia tästä. Miksi kiusaamista vielä on, jos tämä toimii?


      • kokemusta on
        Salla Karimies kirjoitti:

        Ja todella toivoisin, että jokin vähän virallisempi taho ottaisi asian vastuulleen, eli sinänsä mitään intoa minulla ei ole olla se joka jotain tekee. Mutta kun valittaa ei saa, jos ei itse ole valmis tekemään mitään. Ja mikä edes voisi "pahentaa tilannetta"?? Vain se, että kiusaajat edelleen tekevät mitä tahtovat ja muut seuraavat sivusta ja innostuvat ehkä itsekin härnäämään... Mutta kun just tämän maamme laki estäisi jos se otettaisiin käyttöön. Kiusaajat pois koulusta, jossa kiusaavat! Samoin saa aikuinenkin potkut työpaikasta, jossa rikkoo lakia toistuvasti!

        Hei, tulin alunperin mukaan keskusteluun, koska tämä on minunkin mielestäni hyvin tärkeä asia. Minulla on kokemusta asiasta lapsemme laajamittaisen kiusaamisen kautta. Mikä voi pahentaa? Tilanne voi kyllä hyvinkin pahentua ja saada jopa täysin käsittämättömät mittasuhteet, joita en usko kenenkään ymmärtävän ennen kuin on sen kokenut. Viranomaisten puoleen kääntyminen kuuluu mielestäni vanhemmille - me käännyimme ja saimme apua.

        Mutta annoin tuossa klo 22.19 viestissäni muutamia näkökulmia ihan kokemukseni pohjalta siitä, miten jokainen aikuinen voisi toimia. Samoin lisäsin MLL:n ohjeita.

        Olet hyvällä asialla, kiitos!


      • kokemusta on
        Salla Karimies kirjoitti:

        Tännekin kirjoittelevista kiusatuista vaan ei kukaan tunnu edes tietävän mitään noista avun lähteistä. Toimivatko ne tosissaan? Tarjoavat aktiivisesti apuaan, informoivat kunnolla oppilaita? Saavat aikaan jotain todellista ja kiusaamistilanteen loppumaan, jos joku kiusattu heidän puoleensa kääntyy? Olisi kiva saada kuulla kokemuksia tästä. Miksi kiusaamista vielä on, jos tämä toimii?

        Hei

        Kirjoitin jo edellä ennen kuin näin tämän viestisi. Miksi on työpaikkakiusaamista? Miksi netissä aikuiset ihmiset suoltavat suustaan mitä sylki suuhun tuo? Miksi he kykenevät tekemään sen myös lasta kohtaan? (esimerkiksi oma lapseni kohtasi tämän). Miksi on tosi-TV ohjelmia, joiden pääasiallinen tarkoitus on nöyryyttää osallistujia? Jotka tietävät, mihin osallistuvat, mutta tietävätkö mahdolliset seuraukset sen jälkeen? Tai edistävätkö ohjelmat kiusaamista muilla tahoilla esim kouluissa? Oma tulkintani on, että ihmiset ovat raadollisia, kiusaamista on ollut kautta aikojen ja se vaan muuttaa muotoaan iän, tarkoituksen ja ajanjakson myötä. Hiekkalaatikolta alkaa ja isoihin sotiin päättyy kautta vuosituhansien. Kiusaajat tarvitsevat tukijoukot ja niitä riittää.

        Osa vetoaa sananvapauteen "kyllä minä saan sanoa mielipiteeni" -ajatuksella, loukkaa se sitten toista tai ei.

        Me saimme apua koululta ja tilanteen pahetessa poliisilta, mutta itse käytimme myös runsaasti aikaa kiusaamisen lopettamiselle. Vain muutama aikuinen netissä yritti auttaa.

        Lapset eivät välttämättä ymmärrä, mistä hakea apua tai osaa googlettaa tietoa. Siksi voi jokainen aikuinen vaikka täällä keskustelupalstalla yrittää auttaa vaikkapa antamalla tietoa. Jospa tästäkin ketjusta olisi jollekin apua.


      • Salla Karimies
        kokemusta on kirjoitti:

        Hei, tulin alunperin mukaan keskusteluun, koska tämä on minunkin mielestäni hyvin tärkeä asia. Minulla on kokemusta asiasta lapsemme laajamittaisen kiusaamisen kautta. Mikä voi pahentaa? Tilanne voi kyllä hyvinkin pahentua ja saada jopa täysin käsittämättömät mittasuhteet, joita en usko kenenkään ymmärtävän ennen kuin on sen kokenut. Viranomaisten puoleen kääntyminen kuuluu mielestäni vanhemmille - me käännyimme ja saimme apua.

        Mutta annoin tuossa klo 22.19 viestissäni muutamia näkökulmia ihan kokemukseni pohjalta siitä, miten jokainen aikuinen voisi toimia. Samoin lisäsin MLL:n ohjeita.

        Olet hyvällä asialla, kiitos!

        Kiitos kiittämästä, ei tässä kyllä vielä mitään ole saatu aikaan... :-/ Ja kiitos kokemuksiesi jakamisesta.


      • Salla Karimies kirjoitti:

        Ja todella toivoisin, että jokin vähän virallisempi taho ottaisi asian vastuulleen, eli sinänsä mitään intoa minulla ei ole olla se joka jotain tekee. Mutta kun valittaa ei saa, jos ei itse ole valmis tekemään mitään. Ja mikä edes voisi "pahentaa tilannetta"?? Vain se, että kiusaajat edelleen tekevät mitä tahtovat ja muut seuraavat sivusta ja innostuvat ehkä itsekin härnäämään... Mutta kun just tämän maamme laki estäisi jos se otettaisiin käyttöön. Kiusaajat pois koulusta, jossa kiusaavat! Samoin saa aikuinenkin potkut työpaikasta, jossa rikkoo lakia toistuvasti!

        Voisitko olla mukana jonkin järjestön kautta?


      • kokemusta on kirjoitti:

        Hei

        Kirjoitin jo edellä ennen kuin näin tämän viestisi. Miksi on työpaikkakiusaamista? Miksi netissä aikuiset ihmiset suoltavat suustaan mitä sylki suuhun tuo? Miksi he kykenevät tekemään sen myös lasta kohtaan? (esimerkiksi oma lapseni kohtasi tämän). Miksi on tosi-TV ohjelmia, joiden pääasiallinen tarkoitus on nöyryyttää osallistujia? Jotka tietävät, mihin osallistuvat, mutta tietävätkö mahdolliset seuraukset sen jälkeen? Tai edistävätkö ohjelmat kiusaamista muilla tahoilla esim kouluissa? Oma tulkintani on, että ihmiset ovat raadollisia, kiusaamista on ollut kautta aikojen ja se vaan muuttaa muotoaan iän, tarkoituksen ja ajanjakson myötä. Hiekkalaatikolta alkaa ja isoihin sotiin päättyy kautta vuosituhansien. Kiusaajat tarvitsevat tukijoukot ja niitä riittää.

        Osa vetoaa sananvapauteen "kyllä minä saan sanoa mielipiteeni" -ajatuksella, loukkaa se sitten toista tai ei.

        Me saimme apua koululta ja tilanteen pahetessa poliisilta, mutta itse käytimme myös runsaasti aikaa kiusaamisen lopettamiselle. Vain muutama aikuinen netissä yritti auttaa.

        Lapset eivät välttämättä ymmärrä, mistä hakea apua tai osaa googlettaa tietoa. Siksi voi jokainen aikuinen vaikka täällä keskustelupalstalla yrittää auttaa vaikkapa antamalla tietoa. Jospa tästäkin ketjusta olisi jollekin apua.

        Tämä on varmaan vähän raskaslukuinen ketju lapsille. Voisi tehdä sellaisen aloituksen, jossa on käytännön vinkit esillä. Koota siihen numerot ja osoitteet.

        Ja kuten näkyy, palstan oikea kohdeikäryhmä ei ole osallistunut vielä ollenkaan tähän keskusteluun, vaikka heillähän sitä tarvittavaa tietoa on myös.


      • kokemusta on
        nasse_seta kirjoitti:

        Voisitko olla mukana jonkin järjestön kautta?

        Hei, ehdottaisin samaa. Itse olen ottanut yhteyttä muutamaan järjestöön, josko kokemuksillamme voisimme olla muille avuksi.


      • kokemusta on kirjoitti:

        Hei, ehdottaisin samaa. Itse olen ottanut yhteyttä muutamaan järjestöön, josko kokemuksillamme voisimme olla muille avuksi.

        Aloittajan kanssa olen kahdesta tärkeimmästä asiasta samaa mieltä. Ensinnäkin siitä, että kiusaamiselle pitäisi voida tehdä jotakin (paljon enemmän kuin nyt tehdään) ja toisekseen siitä, että ei tule vain valittaa vaan tehdä myös itse.

        Mitä ne sanoivat yhteydenotostasi?


      • kokemusta on
        nasse_seta kirjoitti:

        Aloittajan kanssa olen kahdesta tärkeimmästä asiasta samaa mieltä. Ensinnäkin siitä, että kiusaamiselle pitäisi voida tehdä jotakin (paljon enemmän kuin nyt tehdään) ja toisekseen siitä, että ei tule vain valittaa vaan tehdä myös itse.

        Mitä ne sanoivat yhteydenotostasi?

        asia on vireillä.


    • kokemusta on

      Jokainen aikuinen voi mielestäni olla tavalla tai toisella avuksi. Ihan samoja neuvoja kuin lapsille sinällään:

      - jos havaitsee kiusaamista, ei ole hiljaa vaan puolustaa kiusattua.
      - on kiusatulle ystävällinen
      - ei lähde mukaan kiusaamaan, aikuisetkin osaavat myös kiusata, jopa lapsia
      - ei jaa mitään lapsiin kohdistuvaa netissä. Eikä varsinkaan asenteella "Läpällä vaan. Vitsikästä. Sananvapauden nimissä. Se onvaan joku youtube lapsi". Jokainen lapsi sosiaalisessa mediassa on oikeasti jonkun lapsi eikä kaikkea netissä olevaa ole lapsen vanhemmat laittaneet nettiin.
      - ei hylkää kiusattua: usein kiusattu siirretään tai siirtyy pois koulutusta, harrastuksista tms ja kiusaajat saavat jäädä.

    • Salla Karimies

      Mietin vaan, että miksi oppilailla on oikeus haukkua toisia ihmisiä rumilla sanoilla? Aikuisilla ei tätä mahdollisuutta työpaikoillaan ole. Miksi lapsia ei suojata yhtä hyvin kuin aikuisia? Aikuisten ei tarvi sietää paljon mitään, jos koululaisiin verrataan? Eli miksi näitä haukkumisia ei heti viedä poliisille, jos ei open moitteet riitä? Tilanne parantuisi varmasti huimasti koululla parin koulusta erottamisen ja oikeudenkäynnin ja sakkojen jälkeen.

    • Millä lailla tilanne voi pahentua:

      Nuorten mitä mistäkin seuraa-ajattelu on ihan järkevää, joskaan he eivät aina ymmärrä sitä, että joskus on pakko valita vaihtoehto, jolla on myös huonoja puolia.

      Ei-toivottu seuraus on se, että nuoren asioita puidaan holtiottomasti käytävillä ja kokoushuoneissa, puhelimessa, Wilmassa ja nettiviesteissä, ja toiset nuoret tietävät sen. Se voi olla valtava häpeä kiusatulle. Riski siitä, että ongelman selvittely paisuukin vai yhteydenottosodaksi, jossa liikkuu tehokkaasti vain epäoleellinen info, on suuri.

      Siksi ajattelen, että kaikkein tärkeintä on huolellinen kuuntelu. Poliisia on tällä hetkellä turha sotkea mukaan (ellei ole tapahtunut fyysistä pahoinpitelyä, jolla on silminnäkijät ja josta on edes yksi naarmu tai mustelma).

      Lakeja luodaan eduskunnassa ja politiikassa, niitä ei voi muuttaa rikosilmoituksia tekemällä. Se kyllä pitäisikin tehdä, lainmuutos nimittäin. Olen samaa mieltä siinä, että kiusaaja pitäisi voida poistaa koulusta.

      • kokemusta on

        Seuraukset voivat olla käsittämättömiä, kuten totesin jo aikaisemminkin. Koulun seinät eivät ole mikään raja enää. Todellisuus heijastuu sosiaaliseen mediaan ja päinvastoin. Ei-toivotut seuraukset saattavat olla Suomen ja maailman laajuisia. Tähän voivat tosiaan osallistua myös mm anonyymit aikuiset somessa nuorten ja lasten lisäksi. Jokainen kuvittelee olevansa ehkä se ainoa, mutta käytännössä kiusaajia voi olla tuhansia kiusatun näkökulmasta. Kaikki osallistujat eivät välttämättä edes ymmärrä levittävänsä kiusaamista tai olevansa itse kiusaajia,

        Tämän ketjun voisi siirtää toiseen yhteyteen, koska olen samaa mieltä siitä, että on nuorille liian raskas.


      • kokemusta on kirjoitti:

        Seuraukset voivat olla käsittämättömiä, kuten totesin jo aikaisemminkin. Koulun seinät eivät ole mikään raja enää. Todellisuus heijastuu sosiaaliseen mediaan ja päinvastoin. Ei-toivotut seuraukset saattavat olla Suomen ja maailman laajuisia. Tähän voivat tosiaan osallistua myös mm anonyymit aikuiset somessa nuorten ja lasten lisäksi. Jokainen kuvittelee olevansa ehkä se ainoa, mutta käytännössä kiusaajia voi olla tuhansia kiusatun näkökulmasta. Kaikki osallistujat eivät välttämättä edes ymmärrä levittävänsä kiusaamista tai olevansa itse kiusaajia,

        Tämän ketjun voisi siirtää toiseen yhteyteen, koska olen samaa mieltä siitä, että on nuorille liian raskas.

        ... Ja minä en edes ottanut huomioon somea, tuskailin vain mielessäni sen vuotavan törkydatan määrää, joka liikkuu muka asiallisesti siellä Wilmassa.

        Nyt on pakko tunnustaa, että en pystykään kuvittelemaan, millaiseksi juttu paisuu, jos se on somessakin. Ja aikuiset mukana? Oksettaa.

        Toiset nuoret ja samalla kiusaajat tietävät usein, jos jollakulla on ongelmia ja aikuiset ja viranomaiset selvittelevät niitä. Se syrjäyttää kiusattua helposti lisää.

        Lisäksi on ei-vaitiolovelvollisia aikuisia, jotka levittelevät arkaluontoisia asioita vaikka omille lapsilleen. Lapset sitten kertovat edelleen koulussa.

        Esimerkiksi vanhempainillassa kerrottu asia leviää helposti koulun käytäville. Nuoret sitten huutelevat, että ton yhen äiti oli sanonut sitä ja tätä.


      • Salla Karimies
        nasse_seta kirjoitti:

        ... Ja minä en edes ottanut huomioon somea, tuskailin vain mielessäni sen vuotavan törkydatan määrää, joka liikkuu muka asiallisesti siellä Wilmassa.

        Nyt on pakko tunnustaa, että en pystykään kuvittelemaan, millaiseksi juttu paisuu, jos se on somessakin. Ja aikuiset mukana? Oksettaa.

        Toiset nuoret ja samalla kiusaajat tietävät usein, jos jollakulla on ongelmia ja aikuiset ja viranomaiset selvittelevät niitä. Se syrjäyttää kiusattua helposti lisää.

        Lisäksi on ei-vaitiolovelvollisia aikuisia, jotka levittelevät arkaluontoisia asioita vaikka omille lapsilleen. Lapset sitten kertovat edelleen koulussa.

        Esimerkiksi vanhempainillassa kerrottu asia leviää helposti koulun käytäville. Nuoret sitten huutelevat, että ton yhen äiti oli sanonut sitä ja tätä.

        Just tähän tarvittas se pelote, että kiusaajille ja suunsoittajille voikin käydä huonosti. Rapsahtaa sakkoja ja tulla porttikielto kouluun. Kyllä se niitä muitakin kiusaajia hillitsis. Somessakaan ei kannata eikä tarvi olla pölkkypäiden kaveri. Jääkööt omaan arvottomuuteensa.


      • Salla Karimies
        kokemusta on kirjoitti:

        Seuraukset voivat olla käsittämättömiä, kuten totesin jo aikaisemminkin. Koulun seinät eivät ole mikään raja enää. Todellisuus heijastuu sosiaaliseen mediaan ja päinvastoin. Ei-toivotut seuraukset saattavat olla Suomen ja maailman laajuisia. Tähän voivat tosiaan osallistua myös mm anonyymit aikuiset somessa nuorten ja lasten lisäksi. Jokainen kuvittelee olevansa ehkä se ainoa, mutta käytännössä kiusaajia voi olla tuhansia kiusatun näkökulmasta. Kaikki osallistujat eivät välttämättä edes ymmärrä levittävänsä kiusaamista tai olevansa itse kiusaajia,

        Tämän ketjun voisi siirtää toiseen yhteyteen, koska olen samaa mieltä siitä, että on nuorille liian raskas.

        Mää toivon että ei siirretä, tän otsikon alle tää kai kuitenki parhaiten kuuluu...


    • kokemusta on

      Kiusaajien verkosto voi olla hyvin monimuotoinen ja sen hillitseminen/ katkaiseminen voi olla hyvinkin haasteellista. Korostan vielä, että nykyään kiusaaminen siirtyy tosiaan helposti todellisuudesta nettiin ja netistä todellisuuteen siten, että kaikki vaikuttaa kaikkeen. Kiusaajiksi saattaa liittyä täysin tuntemattomia ihmisiä. Siinä löytyy haastetta kiusaamisen katkaisemiselle, mutta ei se ole mahdotonta.

      Jokainen voi lähteä omasta itsestään liikkeelle. Yleiskäsityksen mukainen normaali järki ja käytöstavat pitäisi riittää sekä todellisuudessa että netissä. Valitettavasti on olemassa niitä, joilta tämä on päässyt unohtumaan tai joilla on erilainen käsitys siitä, mikä on ok.

    • Näin se tehää

      Hommaa kiusajalle musta nenä ja soita poliisille ja juokse pois

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1906
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      48
      1658
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1584
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1527
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1505
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1415
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1316
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1163
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1148
    Aihe