Aila RUOHO jakelee sokkona neuvoja täällä syyttömille

palstalaisille.

Itse ihmettelen myös, kuinka Vuokko jaksaa yhä uudelleen ja uudelleen tuoda vl-liikkeen hyviä puolia esille.

Jos itse olisin saanut yhtä paljon moskaa niskaan kuin Vuokko, en kykenisi sanomaan mitään positiivista koko liikkeestä. :-(

Kuten jo aiemmassakin kirjoituksessa kerroin, en olisi ikinä uskonut, että porukoissanne on niin empatiakyvyttömiä, toisten hätää vähätteleviä ja ilkeitä ihmisiä, mitä tänne kirjoitetut tekstit osoittavat.

Tunnen syvää myötähäpeää niitä kohtaan, jotka eivät ole koskaan kasvaneet aikuisen tasolle keskustelemaan itse asiasta. Sama on nähtävissä myös kaikkien muiden lahkojen ja "ainoiden oikeiden totuuksien kohdalla". Jos uskaltaa arvostella jotain oppia, käydään kiinni henkilöön, eikä puhuta itse asiasta.

Se koira älähtää, johon kalikka kalahtaa, sanoo vanha sananlasku. Pitänee nytkin paikkansa.

Häpeäisitte edes. :-(

37

188

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kirjailija itsekin!

      Alemmas ei voi mennä, jos on jo pohjalla!

    • ccc222

      Olen vanhoillislestadiolainen ja seurannut julkista keskustelua uskostani. Havahduin ruokakaupassa, kun puolituttu ihminen sanoitti huolensa, että olenko täysissä ruumiin ja sielun voimissa. Huolenpito lähimmäisestä on hyväksi – mutta keskustelua käydään nyt lestadiolaisnaisten omaa tahtoa ja uskoa aliarvioiden.

      Keskustelusta on hävinnyt suhteellisuudentaju. Ymmärrän toki teemoja väsymyksestä, ahdingosta ja vaikeista valinnoista. Kaikki nämä ovat asioita, joihin kuka tahansa äiti voi törmätä. Vaikeuksien käsittelemiseen tarvitaan ennen kaikkea turvallisia ihmissuhteita. Vaikeissa eettisissä tilanteissa ei tarvita ylemmyyttä ja halveksuntaa, jotka välittyvät lääkäri Pirkko Kiviluodon mielipidekirjoituksesta (HS 9. 9.).

      Olen käyttänyt täydessä ymmärryksessä Kiviluodon mainitsemia oikeuksia: valinnut itselleni rakkaan puolison, jättänyt käyttämättä ehkäisyä ja kiitollisuudella ottanut syntyvät lapset omakseni. Jokainen ihminen tarvitsee vakaumuksen kannalta vaikeassa eettisessä tilanteessa kunnioittavaa ja ystävällistä kohtelua. Valitsemisen vaikeutta ja vastuuta meistä kukaan ei pääse pakoon.

      Äidinkin elämä on tärkeä ja suojelemisen arvoinen. Vaikeassa tilanteessa vanhoillislestadiolaiset naiset luottavat asiantuntijoiden viisauteen ja siihen, että he kunnioittavat arvomaailmaamme.

      Olen tehnyt valintoja henkilökohtaisen uskon ohjaamana; en sattumalta tai ulkoa päin ohjattuna. Olen sitoutunut elinikäiseen avioliittoon ja ottanut lahjana vastaan seitsemän lasta. Terveenä tässä ei ole ollut mitään ylivoimaista, vaikka valinta on vaatinutkin työtä ja joustavuutta.

      Suurperheen äitiys esitetään mediassa mahdottomana tehtävänä. Usein unohdetaan, miten luonnollinen osa elämää lapsen saaminen on.

      Isyys on ollut myös puolisolleni arvokas tehtävä. Olemme tukeutuneet kaikissa avioliittomme vaiheissa toisiimme, rakastaneet ja sitoutuneet perheeseemme. Olen elänyt todeksi uskoani. Vastasyntynyt lapsi sylissäni olen kokenut olevani lähellä Jumalaa.

      Vanhoillislestadiolaisilla on samat yhteiskunnalliset oikeudet kuin kaikilla suomalaisilla. Oikeuksiin kuuluu vapaus päättää omasta perheestä ja vakaumuksesta. Velvollisuuksiin kuuluu hoitaa lapset hyvin ja rakastaen sekä kasvattaa uudesta sukupolvesta vastuuseen ja työhön kykenevä.

      Olen sitoutunut tähän tehtävään ja toivon syvästi, että minulle annetaan elämisen ja uskomisen rauha.

      Henna Oikarinen
      äidinkielen ja kirjallisuuden
      opettaja, Porvoo

      • tennarit2

        Hienoa Hennalle


      • oiiiiih

        oiiiih


      • rauhansaivatpyhät

        Henna Oikarinen, kukaan ei sinun uskonrauhaasi häiritse ellet itse tai Srk:n vahdit. Salli tämä rauha myös toisille, niillekin, joita sinä pidät epäuskoisina, itse pidän sinua epäuskoisena ja Srk:n aivopesemänä, voin olla tässä harhassa tai sitten en. Myönnätkö sinä voivasi olla harhassa pitäessäsi muita epäuskoisina kuin vl:iä?


      • Henna.O-
        rauhansaivatpyhät kirjoitti:

        Henna Oikarinen, kukaan ei sinun uskonrauhaasi häiritse ellet itse tai Srk:n vahdit. Salli tämä rauha myös toisille, niillekin, joita sinä pidät epäuskoisina, itse pidän sinua epäuskoisena ja Srk:n aivopesemänä, voin olla tässä harhassa tai sitten en. Myönnätkö sinä voivasi olla harhassa pitäessäsi muita epäuskoisina kuin vl:iä?

        Minulle on merkityksetöntä mitä mieltä sinä olet , koska en voi vaikuttaa asiaan. Jumala voi.


    • tarkennus!

      A.R.


      tänään 11:16
      .


      Itse ihmettelen myös, kuinka Vuokko jaksaa yhä uudelleen ja uudelleen tuoda vl-liikkeen hyviä puolia esille
      .........


      Tää siis tossa 'vuokko itkee" ketjussa.

      • huonoryhtisen vastukseni

        Kokoajanhan se täällä kirjoittelee. Täältähän se etsi informanttejakin. ;)

        Kirjahan on ihan hyvä yhteenveto vaiheeseen jääneistä ex vl-aivopestyistä. En tiedä miksi hän yrittää tunkea siihen kirjaan 120 000 jäsenen terveen yhteisönkin? Asiat asioina.

        Kiitos hyvästä kirjasta!! Itse teen par'aikaa kirjaa 30 juoposta eräästä Helsingin lähiössä.


      • 15+5
        huonoryhtisen vastukseni kirjoitti:

        Kokoajanhan se täällä kirjoittelee. Täältähän se etsi informanttejakin. ;)

        Kirjahan on ihan hyvä yhteenveto vaiheeseen jääneistä ex vl-aivopestyistä. En tiedä miksi hän yrittää tunkea siihen kirjaan 120 000 jäsenen terveen yhteisönkin? Asiat asioina.

        Kiitos hyvästä kirjasta!! Itse teen par'aikaa kirjaa 30 juoposta eräästä Helsingin lähiössä.

        Näen ja tunnen tämän Ailan ja Vuokon kirja satuttavan sinua syvältä, mutta se on vain hyväksi, sinullekin. :)


      • ihme kirjailija?
        15+5 kirjoitti:

        Näen ja tunnen tämän Ailan ja Vuokon kirja satuttavan sinua syvältä, mutta se on vain hyväksi, sinullekin. :)

        jos Aila näet, niin miksi vihjailet vain puskista?


      • 112
        ihme kirjailija? kirjoitti:

        jos Aila näet, niin miksi vihjailet vain puskista?

        Aila Ruoho ja Vuokko Ilola ovat kirjoittaneet hyvän kirjan.


        Huomaan, että heidän kertomus vl-perheistä koskettaa sinua henkilökohtaisesti läheltä. Oletko suurperheestä?


      • Ailalle:
        112 kirjoitti:

        Aila Ruoho ja Vuokko Ilola ovat kirjoittaneet hyvän kirjan.


        Huomaan, että heidän kertomus vl-perheistä koskettaa sinua henkilökohtaisesti läheltä. Oletko suurperheestä?

        En ole suurperheestä. Olen itämaisia uskontoja "harrastava" (todellakin vain harraste), hieman alle 40 v liikemies, kaupparatsu, kiertelen mualimaa ja naimisissa entisen vanhoillislestadiolaisen ihanan ja kauniin naisen kanssa. Vaimoni on 9 lapsisen perheen vanhin tytär.


      • 14+16
        Ailalle: kirjoitti:

        En ole suurperheestä. Olen itämaisia uskontoja "harrastava" (todellakin vain harraste), hieman alle 40 v liikemies, kaupparatsu, kiertelen mualimaa ja naimisissa entisen vanhoillislestadiolaisen ihanan ja kauniin naisen kanssa. Vaimoni on 9 lapsisen perheen vanhin tytär.

        Heh--heh! Sulla ei taida bisnekset sujua kovin hyvin tätä nykyä? Tämä tuli vain mieleeni siitä kun asut täällä 24/7 harrastamassa "itämaisia uskontoja". Vaimolle terkut!


      • ok6666
        15+5 kirjoitti:

        Näen ja tunnen tämän Ailan ja Vuokon kirja satuttavan sinua syvältä, mutta se on vain hyväksi, sinullekin. :)

        just joo


      • Sehän_on
        112 kirjoitti:

        Aila Ruoho ja Vuokko Ilola ovat kirjoittaneet hyvän kirjan.


        Huomaan, että heidän kertomus vl-perheistä koskettaa sinua henkilökohtaisesti läheltä. Oletko suurperheestä?

        helevetin ikävä kirja.


    • 321980

      ### tse ihmettelen myös, kuinka Vuokko jaksaa yhä uudelleen ja uudelleen tuoda vl-liikkeen hyviä puolia esille. ###

      Aivan upea nainen!

      • vähän_vanha

        jo ja tyhmä


      • olettaasaaaa
        vähän_vanha kirjoitti:

        jo ja tyhmä

        pönähtänyt, väljähtynyt olemus,

        ilman vaatteita en ole nähnyt


    • en ole vl.

      Aivan loistava esimerkki tuon Hennan kirjoitus. Asiallinen ja tervehenkinen kirjoitus jota täällä mollataan. Juuri tuohon voisi Ailakin ottaa kantaa eikä tämän palstan multinikkeihin, jotka ovat pääosin "vuokkolaisten" oksennuksia.

      Arvoisa lukija, muutama esimerkki millaisia vastauksia "vuokkolaiset" antavat asiallisiin kirjoituksiin joita tälläkin palstalla muutamia aina löytyy. Suoria lainauksia pilkasta ja rasismista.

      Näitä on 10 v. aikana kertynyt tuhansia, mutta poimin nopsaan pelkästään viime päiviltä muutaman:


      "Turhaan uhoat vl-REPPANA."

      "Vl-saarnamies puheensa lopuksi tärisevällä itkunsekaisella äänellä:
      Saanko minäkin kurja ihminen uskoa syntini anteeksi?"

      "Ei se oikein mene jos vanhat huru ukot päättää lapsilukumäärästä perheissä, jokaisen perheen pitäisi itse saada päättää."

      "Sitä voidaan pitää henkisenä sairautena, jos vanhemmat tekevät yli 8 lasta."

      "Täältä löytyy VESTADIOLISEN OIKUS Oulussa.. Veikko Vihelä raiskasi ja hyväksikäytti 14 lasta? Mitkä oikeus Hänellä on Suomen Oikeudessa, 70 pv ehtoollista?" (Kesitas Henna Oikariselle).

      "Yritätkö (Henna) lakaista ongelman maton alle"

      "Joko SaamenMummolla on 25 lasta?"

      "Et sinä mikään rovasti ole. Tavallinen vl-runk*kari olet."

      "Haluatko APINA banaanin?"

      ""Lähde Herrasmies." vaihteeksi panemaan akkaasi, jos se ei vaikka sattuisikaan olemaan raskaana."

      " te rienaatte, haukutte, ivaatte, mitätöitte, nimittelette kuin sudet konsanaan" (hänen mielestä vl:t tekevät noin)

      "Olet selkeästi vl-lahkolaisten puolella" (tyypillinen suhtautuminen ulkopuoliseen joka puolustaa lestaa)

      "Omavanhurskaita SIKOJA"

      " Oulun lesta kirjoitti: 13.9.2014 01:33 Vanhin tytär kuuluu aina isälle."

      "Onkohan sinussa vl-sukurutsaa?"

      "Elätkö uskoasi todeksi ainoastaan alapään kautta? "

      "Olet todennäköisesti alaikäinen vl-aivopesty reppana."

      ""Missä ne lestaukot piileksii, kun ei näy julkisuudessa?
      Nehän on siellä vaimon selän takana "peitsi tanassa"

      "vl-nainen ansaitsee taivaspaikan, mitä enemmän hän lapsia tähän maailmaan synnyttää"

      "Helppohan tuommosen rikkaan perheen on palkata vaikka lisäapuakin"

      "yhteiskunta joutuu elättää tuonkin perheen jatkossa"

      "*Eräs isä oli laittanut lapsen kädet ovenkarmille ja lyönyt oven kiinni.** (jonku kopio kirjasta)

      "miehet voivat pitää saunailtojaan rauhassa ja keskustella uskostaan ja antaa toisilleen anteeksi syntejään"

      "Ja minkähänlaisessa valintatilanteessa Pekka Linnan vaimo on ollut. Hänelle tuskin on edes kerrottu että on sellainenkin asia olemassa kuin ehkäisy"(arvio naisen älykkyydestä)

      "Seuroissa saamme kuulla moitteita siitä, että meillä on vain kaksi lasta," (väite)

      "90% vanhoillislestadiolaisista käyttää jo nyt ehkäisyä" (ongelmaa ei siis juuri enää olekaan?)

      "Olet todella vastuuntunnoton (Henna Oikarinen). Pahasti. Älä tee enempää, jos et tajua mitä alapäälläsi teet? Minulla on kuusi lasta ja kaikki on hankittu, rakkaudesta ja tehty vasta sitten kun tilanne sen sallii" ( Kesitas - rakkaudella lapsia "tehnyt", Hennalle joka ei tehnyt rakkaudella)"

      Ei Herra Jumala, (copypastaajan välihuomautus)

      "Mutta eikö Hän olut okiassa?"

      "ottaa nuppiin kun tulee nää superäidit kirjoittaa jokapaikkaan lässynlässynläätä"

      "sinne vaan kyr.pää pilluun ja naapurin ukot apuun jos ei ala joka ohrille lapsia kuulua."

      "Vanhoillislestadiolainen herätysliike valheoppeinen on ittestään perkeleestä! "

      Seuraava ei liity just tähän aiheeseen, mutta minusta tää on rikollisin viesti mihin olen täällä törmännyt, niin laitan sen tähän:

      Kesitas kirjoitti toukokuussa:

      ""Kaikesta näkee, että mielesi on saastainen.
      Näet kaikessa vain seksuaalisuutta.
      Sairastat ilmeisesti samaa addiktiota, kun valtaosa koko VL liikkeen isistä, jotka raiskaavat kesäisesti pukeutuneita ala- ikäisiä lapsiaan

      Tuleeko ruumiita ennen kuin yhteiskunta herää?

      En näe tasoeroa mainitun lääkärin kirjoituksen ja toisaalta tällä palstalla vellovan "keskustelun" välillä.

      http://m.suomi24.fi/node/10233527
      "

      ps. Aila käski jonkun hävetä?

      • AAA+

        Napakymppi!


      • Vai et muka vl:)

        Eikö sun pitäisi tasapuolisuuden nimissä kerätä myös lestojen törkeyksistä luettelo.
        Kuinka moni noistakin alatyylisistä kommenteista oli vastaus lestojen hävyttömyyksiin, vaan nehän jätit vaiille huomiota.


      • Anu S
        AAA+ kirjoitti:

        Napakymppi!

        Hirveitä kommentteja :(


      • lainaus.
        Anu S kirjoitti:

        Hirveitä kommentteja :(

        Olen sitoutunut tähän tehtävään ja toivon syvästi, että minulle annetaan elämisen ja uskomisen rauha.


      • En ole vl, sinähän

        vasta oksennuksen täällä päästit - sinulla täytyy todella paha olla , että pitkällä sepustuksellasi sitä sisinkuntaasi tulit tänne oksentamaan.

        Sinua käy vain yksinkertaisesti sääliksi - kummalista, että vl-harhaopin syömänä sinun omatuntosi on kokonaan kadonnut.


      • 56-98

        Terveenä tässä ei ole ollut mitään ylivoimaista, vaikka valinta on vaatinutkin työtä ja joustavuutta.


    • Copypaste 200

      ### tse ihmettelen myös, kuinka Vuokko jaksaa yhä uudelleen ja uudelleen tuoda vl-liikkeen hyviä puolia esille. ###

      Aivan upea nainen!

    • uupunut

      Ei ole Vuokko uupunut, kun jaksaa tuoda vl-liikeen hyviä puolia esille jos on todella uupunut ei jaksa tuoda esille.

      • hauuska

        Hahahahauusksa


    • jihihihihihihiiii

      Hohohohohohoooo

    • legurion

      törkeitä naisihmisiä nuo

      wanhawaimo oli sentään fiksu

    • häipyiköhäpeämään

      Koisaileeko toi nainen vielä täällä?

    • 20-30

      Mieten se niin. Hmmm....

    • jalunasranut

      Kuka lie kirjoittanut

    • Keisitas

      saax tota naista sanoo hienoksi naiseksi, ilman että kuolisitte nauruun hä?

    • onkovaiekoei

      mikääs e pirin juttu oli

      onko gay

    • mummoliini

      Voi maailmaa pahennusten tähden

    • nimimerkkin

      Tuo nainen vaikeni kuin taikaiskusta, kun joku veti vastauksena sille tuon listan sen päivän törkyviesteistä, joita hänen informanttinsa täällä viljelevät 24/7.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      110
      1937
    2. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      9
      1609
    3. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      13
      1549
    4. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      81
      1497
    5. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      151
      1445
    6. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      107
      1390
    7. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      23
      1347
    8. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      649
      1246
    9. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      16
      1177
    10. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      1128
    Aihe