Tekniikan ja moottoreiden kanssa pelaaminen ei ole kovin tuttua. Vaikka talvella käyttäisi talvilaatua jää tankkiin aina jonkin verran kesälaatua pohjalle. Millaisia lisäaineita käytätte tarvittaessa estämään jäätymistä, ja auttamaan moottoria säilymään talven yli? Onko jokin seuraavista suositeltava, Masinol 100, Masinol i Kat, Red line Water remover tai STP Winter treatment?
Polttoaine talvella / jäänesto
14
2967
Vastaukset
- Ei tarvitse lisäaine
Tärkeää että kunnollista talvilaatua ja että polttoaineessa ei ole biodieseliä (esteri, FAME, RME), koska biodiesel lisää riskiä veden kertymiselle, hapettumiselle, suodatintukkeentumille ja bakteerikasvustoille.
Kesälaadusta ei saa talvilaatua millään lisäaineilla, se on ihan kemian ja fysiikan lakien sanelema fakta. Jos saisi, niin öljynjalostamot käyttäisivät lisäaineita hyppien keikkuen itsekin. Ainoa keino on tarpeeksi ajoissa tarpeeksi paljon tarpeeksi hyvää talvilaatua sekaan.
Alkoholipohjaiset aineet lisäävät korroosion ja ruiskutuspumppuvaurioiden riskiä.
Yleensä moottorinvalmistajat kieltävät kaikki ylimääräiset lisäaineet.
Suurin osa Euroopan dieselkalustosta ei käytä mitään purkista lisättyjä lisäaineita ja hyvin menee. - Valmetin rassaaja
Ei ikuna mitään lisäaineita. Ajat vain tankin niin tyhjäksi kesälaadusta kuin uskallat. Jos tankissa on pohjaroppu, laske loput töhkät ja vedet pois. Sitten tankki täyteen talvilaatua. Sitten jokunen tunti työtä ja käyttöä ja polttoaineen suodattimen vaihto. Valmis talveen, ainakin polttoaineen puolesta.
- Foortin tallissa
Ei tosiaan mitään lisäaineita, kuten edellä ovatkin kertoneet. Kehoitan tyhjentämään tankin myöskin mahdollisimman tyhjäksi, koska lopun kesäpolttoaineen löydät polttoaineen suodattimesta, jos lämpötilat laskevat alle sen suodatettavuusrajan.
Ei ole suuri vaiva imeä pumpulla tankki tyhjäksi taikka ottaa tyhjennystulppa tankin pohjalta irti ja tyhjentää sitä kautta polttoainetankki. Itse käytän tavallista tynnyripumppua tankin tyhjentämiseen http://www.ironsec.fi/webmarket/veivattava-tynnyripumppu-x005112a-p-1621.html?osCsid=0he66bj23uv2qqev57mjkduki5 ja vaihdan samalla myös suodattimet.
Joissakin traktoreissa polttoainemittari näyttää mitä näyttää ja tankissa voi olla paljonkin polttoainetta, vaikka mittari näyttäisikin tyhjää. Eli kannattaa varmistaa, ettei kesäpolttoainetta jää paljoa tankkiin, jos vain ajamalla tyhjentää polttoainetta. - Yks jussi
Viisainta olisi käyttää kesät-talvet talvilaatuista polttoainetta. Hinnanero on siksi pieni, että turhat pähkäilemiset jäisi pois. Ei tarvitsisi syksyllä miettiä , että vieläkö uskaltaisi kesälaatua laittaa tankkiin. Eikä tarvitsisi pelätä polttoaineen aiheuttamaa tienpäälle jäämistä.. Meikäläisellä on talvilaatu aina tankissa.
- Huomioi tämä
Talvilaatu on kuivempaa. Kesähelteellä saattaa pumppu leikata kiinni.
2T öljyä voi lisätä varmuuden vuoksi tankkiin. - Foortin tallissa
Meneehän se, jos ei ole paljoa ajoja ja on vaan yksi traktori. Vaan meillä kuluu tuota polttoainetta traktoreissa ja puimureissa sen verran, että hintaerollakin on merkitystä, lisäksi talvilaadun voiteluominaisuudet ovat huonompia, että pitää käyttää 2-tahtiöljyä lisäksi, joka maksaa.
Ei ole kummoinen juttu vaihtaa talvipolttoaineisiin.
- Faktaakin väliin
Dieselpolttoaineen talvikäytöstä saa hyvää tietoa Nesteen dieseloppaasta
http://www.neste.fi/binary.aspx?path=2589;2655;2710;2821;2944;3361;3558;3559&page=3559&field=FileAttachment&version=4
Talvikäyttöä ajatellen kannattaa opasta lukea sivulta 30 eteenpäin ja sekoittaa talvilaatua tankkiin riittävän lämpimällä säällä. - Epätietoinen Savosta
Sain taannoin muutaman tynnörin dieselpolttoainetta, mutta en tiedä, onko tynnöreissä kesä- vai talvilaatua. Onko asian selvittämiseksi muuta keinoa kuin ottaa jokaisesta tynnöristä näyte pulloon ja laittaa pullot pakastimeen?
Jos aine hyytyy, on kyseessä kesälaatu, kun taas talvilaatu säilyy pakastimessakin juoksevana.- Eipä ole muuta
kuin pistää vaan pakastimeen ja katsoo, että miten sameaksi menee. Jos kesälaatua, niin parafiini kiteytyy ja muuttaa aika puuroksi polttoaineen. Voit vaikka kaataa pakastimessa ollutta polttoainetta kahvinsuodatinpussin läpi, niin näet varsin helposti mitä laatua se on.
- galaxy ffv
Niin mitä tää yks hemmo meinas.....ettei kesälaadusta saa talvilaatua millään lisäaineilla.....?....sillähän se just tehään....tai no......kaasuöljyyn lisätään teollisuusbensiiniä ja klyseeniä......suhdetta en tiiä...jenkeissä myydään huoltsikoilla,suomessa ei saa mistään......jenkkilässä kun ei tunneta talvilaatua vaan hemmot lisää aineet ite.....
Mut asiaan joo.....älä mee laittaan mitään auton dieseliin tarkoitettua lisäainetta.....- Petrolia peliin
Kun lukee tuon annetun dieseloppaan linkin, niin siellä sanotaan:
"Valopetrolia voi myös käyttää. Tosin verosäännökset tekevät sen hankalaksi ja kalliiksi, koska dieselöljyyn sekoitettavaa petrolia saa myydä vain enintään 10 litran astioihin pakattuna. Irtotavarana myytävät petrolit on värjätty punaiseksi, joten niitä voi lisätä vain moottoripolttoöljyä käyttäviin koneisiin. Seoksessa saa olla enintään 60 % valopetrolia ja dieselpolttoaineen osuuden tulee olla vastaavasti vähintään 40 %, jotta seoksen voitelevuus ja setaaniluku ovat riittäviä. 60 %:n seos on suodatettavuudeltaan noin 12°C parempaa kuin pelkkä dieselpolttoaine."
Tosin ei tuollakaan tempulla kesälaadusta talvilaatua saa, mutta onpahan jonkinlainen hätäapu, jos talvilaatua ei ole saatavilla. - En kyllä menis..
Petrolia peliin kirjoitti:
Kun lukee tuon annetun dieseloppaan linkin, niin siellä sanotaan:
"Valopetrolia voi myös käyttää. Tosin verosäännökset tekevät sen hankalaksi ja kalliiksi, koska dieselöljyyn sekoitettavaa petrolia saa myydä vain enintään 10 litran astioihin pakattuna. Irtotavarana myytävät petrolit on värjätty punaiseksi, joten niitä voi lisätä vain moottoripolttoöljyä käyttäviin koneisiin. Seoksessa saa olla enintään 60 % valopetrolia ja dieselpolttoaineen osuuden tulee olla vastaavasti vähintään 40 %, jotta seoksen voitelevuus ja setaaniluku ovat riittäviä. 60 %:n seos on suodatettavuudeltaan noin 12°C parempaa kuin pelkkä dieselpolttoaine."
Tosin ei tuollakaan tempulla kesälaadusta talvilaatua saa, mutta onpahan jonkinlainen hätäapu, jos talvilaatua ei ole saatavilla...lisäilemään petroolia näiden nyky traktoreiden polttoaineisiin. Eikö kaikista helpoin ole tyhjentää polttoainesäiliö kesäaineista ja laittaa kunnollista talvilaatua tankkiin sen jälkeen.
Moottopolttoöljyä kun saa sentään lähes jokaiselta huoltoasemalta mittaristakin ja hintaero talvilaatuiseen dieselpolttoaineeseenkaan ei ole niin suuri, etteikö sitä vois hätätilassa käyttää. Nuo petroolitkin on haettava jostain, niin samalla vaivalla ostaa ne talvilöpöt, eikä tarvitse ihmetellä ruiskutuspumppujen voiteluita.
Ja kokemus on osoittanut, kun pitää polttoainesäiliön mahdollisimman täytenä, niin mitään ongelmia ei ole, eikä tarvitse mitään lisäaineita. Meillä on ollut yli 60 vuotta diesel traktoreita täällä maatilalla ja itsekin olen ehtinyt 40 vuotta ajelemaan traktorilla. Diesel autoilla olen ajanut vuodesta 1979.
- galaxy ffv
Niin muuten on.....on vaan senverran hintaa ettei kannata.....tietty jos on jääny kesälaadut koneeseen ja pakko saada pikkupakkasilla käyntiin nii sillon joo.....
- hyvin tyytyväinen
Minä olen käyttänyt talvella Diesel 100 vanhassa 745 Internationalissa.
http://www.korreklasol.fi/content/diesel-100
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kela valvoo lasten tilejä.
Tämä isoveli Kela kyttää jopa lasten yli 200,- euron rahat jotka on melko varmasti lahjaksi saatu. Se vaikuttaa perheen2592860Nainen, tervetuloa
Tule luokseni eka vaikka viikoks tai pariksi. Saisin helliä, kannustaa ja tukea sua ja kokata lempi herkkujasi. Pääsisit212101- 1261725
TTK-tähti Saana Akiola paljasti tv-ohjelmassa tapahtuneen ahdistelun
Olisko pitänyt suunnitella ulostulo paremmin? Nyt lehdet soittelevat kaikki 8 läpi ja kuusi sanoo ettei koskenut häntä.191618Elisa laskuttaa jo sähköpostilaskusta erikseen euron
Paperilaskuista on otettu lisämaksua jo ajat sitten, mutta nyt Elisa ottaa euron siitä että lähettävät sähköisen laskun981444Oho! Susanna Laine kohtasi epäonnea lomareissulla Italiassa - Avaa tilannetta: "Vähän sahaavaa..."
Ou nou! Tsemppiä kuitenkin loppulomaan Italiassa, Susanna Laine ja mahdollinen seuralainen! Lue lisää ja katso kuvat:71270Olisit ollut varovaisempi
Nyt jos minut hylkäät ja et meidän asiasta minulle mitään ilmoita niin ettet edes anteeksi pyydä, niin tiedä että minä e231040Väliämme on noin 6 km
Niin lähellä ja niin kaukana. Sinä olet kotona, minä olen kotona. Olet jo unessa. Mutta kun herään, olet jo töissä ja vä91033Ensitreffit alttarilla Jyrki paljastaa hääyön intiimiasioista kameroiden sammuttua: "Fyysinen..."
Ooo-la-laa… Ensitreffit alttarilla -sarjassa alkaa hääparien välillä ns. tunteet kuumenemaan. Lue lisää: https://www.s21003- 61988