Kia kehittyy.

turbot tulossa

25

307

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ans kattoo ny

      Uuutuudet ovat aina alttiita lastentaudeille, katsotaan nyt rauhassa kuinka turpomallit kestävät. Rio vapaastihengittävällä koneella on jo osoittanut kestävyytensä ja menestynyt testeissä ylivoimaisesti, joten eipä höntyillä:)

      • Turbo 96

        Turbot tulivat yleisesti käyttöön henkilöautoissa 70-luvulla. Ihan uudesta tekniikasta ei ole kyse. Ei edes Kialle, joka on käyttänyt dieseleissään turboja niin kauan kuin minä merkin muistan.


      • Prööt

        Keerotko vielä mitkä ovat nuo mainitsemasi testit?


    • 4wdhi

      Pikkuturboissa on havaittu pienhiukkasongelmia. Voi olla, että noihin tulee hiukkassuodattimet pakollisiksi. Nostaa hintaa ja kallis korjata. Pikkuturbojen kestävys on toinen kiinnostava seikka.

      Usein pieni varovaisuus ja konservatiivisuus on autonvalmistajalle kannattavaa.

      • Kerro tarkemmin

        Se on meinaan potaskaa. Ongelma ei ole turboissa, vaan suorasuihkutuksessa. Suorasuihkutus on Kialla jo nyt.

        Turbo ei vaikuta moottorin kestävyyteen, jos moottori on suunniteltu turbolle. Jos tavalliseen moottoriin pultataan turbo, se on kestävyydestä pois.


      • A3TFSI
        Kerro tarkemmin kirjoitti:

        Se on meinaan potaskaa. Ongelma ei ole turboissa, vaan suorasuihkutuksessa. Suorasuihkutus on Kialla jo nyt.

        Turbo ei vaikuta moottorin kestävyyteen, jos moottori on suunniteltu turbolle. Jos tavalliseen moottoriin pultataan turbo, se on kestävyydestä pois.

        Kyllä se lisäpaine vaikuttaa moottorin kestävyyteen, toiset kestää toiset ei.


      • kandhi
        A3TFSI kirjoitti:

        Kyllä se lisäpaine vaikuttaa moottorin kestävyyteen, toiset kestää toiset ei.

        Sillonhan Kia voisi pudottaa 1.6 koneensa tehon vaikka 60 hevosvoimaan, elleivät saa niitä kestämään, kuten muut valmistajat.


      • poksturbo
        kandhi kirjoitti:

        Sillonhan Kia voisi pudottaa 1.6 koneensa tehon vaikka 60 hevosvoimaan, elleivät saa niitä kestämään, kuten muut valmistajat.

        No toivottavasti ei "kestä" yhtä hyvin kuin ketjukäyttöiset volkkarin turbot tai bemarin/pösön 1,6l...


      • hapan naama

        Urpolla menee nyt turbot ja suorasuihkutukset sekaisin.

        Mutta tärkeintä olikin selittää pihlajanmarjat happamiksi.


      • VAG ei kestä
        A3TFSI kirjoitti:

        Kyllä se lisäpaine vaikuttaa moottorin kestävyyteen, toiset kestää toiset ei.

        TFSI = volkkarin tekniikkaa. Joo, kyllä minuakin huolestuttaisi, jos volkkarin ahdetulla koneella ajaisin. Mutta ei niissäkään onglema ole itse moottorin (lohko, kiertokanget yms.) vaan erinäisissä säästönikseissä

        - ketjukäyttöisen jakopään ketju mahd. alimitoitettu ja kiristin toimii pelkällä öljynpaineella (löysällä startattaessa -> ketju voi päästä hyppäämään)

        - turboissa öljynkiertohäikkää, öljyputki kulkee liian kuumasta paikasta ja karstoittuu

        - nestejäähdytteiseen välijäähdyttimeen kertyy kondenssiventtä (useimmissa autoissa on ilmajäähdytteinen välijäähy)

        - öljypohjan imusiivilä tukkeutuu (liian pitkät öljynvaihtovälit)

        Ensimmäinen ja viimeinen ongelma voisi ihan yhtä hyvin vaivata vapariakin. Eikä mikään em. ongelmista liity siihen, että moottorista revitään iso litrateho ja -vääntö ahtamisen avulla. Vähän kun olisi suunniteltu ohaispalikat fiksummin, ei ongelmia olisi.

        PS ei ne vaparitkaan aina ole pommin varmoja. On tietyissä malleissa ilmennyt jakoketju/hihnaongelmia, mennyt sylintereitä soikeiksi tai ruvennut öljyä kulumaan ylenpalttisesti. Kuvitteletko näidenkin johtuvan vain siitä, että "revitään liikaa tehoa" ts. pitäisi vain tehdä 2 l moottoreita, joista revitään max. 70/50 hv (bensa/diesel)?


    • Deutchland

      Kia on muuten ihan saisse auto. Eli herätys vaan teillekkin.

      En ikinä ajaisi metriäkään Kia:lla ja ei sillä varmaan kukaan ajaisi jos suomessa ei olisi lama.

      Kokeillaa näitä:

      pikku nälkään: BMW 320d Turbo TwinPower Xdrive

      isoon nälkään: BMW X5

      Aivopestyt Kia:laiset heittäkäähän Kian vastaavat kehiin. Jos tässä vaikka vaihtaisi automerkkiä...

    • Arvosana 10

      Ehkä kuitenkin kannattaisi opetella ensin oikeinkirjoitusta. Sitten olisi ehkä mahdollisuus saada tyydytystä pieneen ja suureen nälkään. Teille kouluttamattomille moukille auto on miltei koko elämä. Deutchland, hihhihhii.....

    • j.daimler

      kia = köyhän ihmisen auto

    • Arvosana 10

      Jopa tuohonkin toteamukseesi teit kirjoitusvirheitä. Uskomaton moukka. Häpeä!

    • Kiiiia!

      Deutchland kerrohan perustelut miksi kia on saisse auto.kyllä muuten löytyy kialtakin vastineet noille mitä kirjoitit eli katos nää ennen kun kehuskelee noilla mulkun jatkeilla.vertaas myös hintoja.Eli




      Pikkunälkään Kia optima

      Isoon nälkään Kia sorento 4x4.

      • turboturha

        Turbo kasvattaa moottorin litratehoa. Tästä kai kaikki ollaan samaa mieltä. Suurempi teho on aina lisärasite mottorille. Tästä kai myös ollaan kaikki samaa mieltä? Mikä tässä ennustaa pitkäikäistä moottoria? Unohtakaa ne diesel turbot, niissä litrateho ei pärjää edes malliston vapari bensakoneelle.


      • Pieleen menee
        turboturha kirjoitti:

        Turbo kasvattaa moottorin litratehoa. Tästä kai kaikki ollaan samaa mieltä. Suurempi teho on aina lisärasite mottorille. Tästä kai myös ollaan kaikki samaa mieltä? Mikä tässä ennustaa pitkäikäistä moottoria? Unohtakaa ne diesel turbot, niissä litrateho ei pärjää edes malliston vapari bensakoneelle.

        Turbomoottorit suunnitellaan turbon tehoille. Jokainen moottori mitoitetaan sen tehon mukaisesti.

        Ei niissä käytetä samoja osia kuin vastaavan kokoisessa pienitehoisessa turbottomassa. Tuskin Kiakaan sellaista virhettä tekisi.


      • Päivän Sanoma
        Pieleen menee kirjoitti:

        Turbomoottorit suunnitellaan turbon tehoille. Jokainen moottori mitoitetaan sen tehon mukaisesti.

        Ei niissä käytetä samoja osia kuin vastaavan kokoisessa pienitehoisessa turbottomassa. Tuskin Kiakaan sellaista virhettä tekisi.

        Höpöhöpö! Netistä löydät esim Fordin moottoripääsuunnittelijan haastattelun, jossa hän todistaa että esim heidän uudet Ecoboost-moottorit on suunniteltu kestämään vain 150tkm, sen jälkeen koko moottorin yläkerta vaihdetaan. Samaa suunnitelufilosofiaa se on mullakin pikku-turbomoottorin kehittäneillä. Keski Euroopassa nuo kilometrit on ihan riittäviä, siellä etäisyydet on lyhyitä ja autoja ei pidetä yli 10 vuotta. Suomessa autojen keski-ikä lienee jossain 12 vuoden paikkeilla ja kilometrejä tulee paljon, ja paljon niistä vaikeissa sää olosuhteissa.

        Tämä ei tietenkään kosketa sinua jos kyseessä on työsuhdeauto. Omalla rahalla en näitä pieniä turbo-moottoriautoja ostaisi.


      • 1.4tsi
        Pieleen menee kirjoitti:

        Turbomoottorit suunnitellaan turbon tehoille. Jokainen moottori mitoitetaan sen tehon mukaisesti.

        Ei niissä käytetä samoja osia kuin vastaavan kokoisessa pienitehoisessa turbottomassa. Tuskin Kiakaan sellaista virhettä tekisi.

        Mun passattiin on vaihdettu turbo jo kahdesti vaikka kilo metrejä on takana alle sata tuhatta jokuhan tämän tsi moottoripaskan suunnittelussa on mennyt pahasti pieleen eka vaihto meni myyjän piikki7n tästä toisesta jouduin maksamaan puolet eli reilun tonnin!


      • The Köle
        Päivän Sanoma kirjoitti:

        Höpöhöpö! Netistä löydät esim Fordin moottoripääsuunnittelijan haastattelun, jossa hän todistaa että esim heidän uudet Ecoboost-moottorit on suunniteltu kestämään vain 150tkm, sen jälkeen koko moottorin yläkerta vaihdetaan. Samaa suunnitelufilosofiaa se on mullakin pikku-turbomoottorin kehittäneillä. Keski Euroopassa nuo kilometrit on ihan riittäviä, siellä etäisyydet on lyhyitä ja autoja ei pidetä yli 10 vuotta. Suomessa autojen keski-ikä lienee jossain 12 vuoden paikkeilla ja kilometrejä tulee paljon, ja paljon niistä vaikeissa sää olosuhteissa.

        Tämä ei tietenkään kosketa sinua jos kyseessä on työsuhdeauto. Omalla rahalla en näitä pieniä turbo-moottoriautoja ostaisi.

        Jos osaisit lukea,niin tuo suunnitteluarvo on 150 tuhatta mailia eli 240 tuhatta kilometriä... Tai 10 vuotta...


      • herää todellisuuteen
        Päivän Sanoma kirjoitti:

        Höpöhöpö! Netistä löydät esim Fordin moottoripääsuunnittelijan haastattelun, jossa hän todistaa että esim heidän uudet Ecoboost-moottorit on suunniteltu kestämään vain 150tkm, sen jälkeen koko moottorin yläkerta vaihdetaan. Samaa suunnitelufilosofiaa se on mullakin pikku-turbomoottorin kehittäneillä. Keski Euroopassa nuo kilometrit on ihan riittäviä, siellä etäisyydet on lyhyitä ja autoja ei pidetä yli 10 vuotta. Suomessa autojen keski-ikä lienee jossain 12 vuoden paikkeilla ja kilometrejä tulee paljon, ja paljon niistä vaikeissa sää olosuhteissa.

        Tämä ei tietenkään kosketa sinua jos kyseessä on työsuhdeauto. Omalla rahalla en näitä pieniä turbo-moottoriautoja ostaisi.

        Heh. Eiköhän kaikki tavisautot suunnitella jotain 7, korkeintaan 10, vuoden ja 150-250 tkm käyttöä silmälläpitäen.

        Koska ei tavisautoilla paljoa tuon enempää päämarkkina-alueilla ajeta ja/tai ne ovat jo käytännössä arvottomia sen jälkeen.

        Em. ei tarkoita, etteikö auton elinikää voisi jatkaa paljon pitemmäksikin korjaamalla ja korjaamalla ja korjaamalla. Jossain autoilun kehitysmaissa (Suomi, Kuuba ym.), missä jaksetaan rassata jotain 15-20 vuotta ja >300 tkm poljettujakin.

        Meillähän rutistaan mm. siitä, kun ei vaihteistolle anneta öljynvaihtoväliä. No ei tietenkään, kun se kestää suunnitellun n. 200 tkm käyttöiän ilmankin! Suomi, Kuuba ym. missä tavoitellaan puolta miljoonaa kilometriä, ovat poikkeuksia. Kuten sanottu, kyllä auton saa kestämään pitkäänkin, mutta ei niitä siihen ole suunniteltu. Osien vaihto voi olla työlästä, johtuen juuri siitä, ettei niitä ole suunniteltu vaihdettavaksi -> suunnitellun käyttöiän ylittäneita autoja pitää rassata itse / jossain nyrkkipajassa, koska merkkihuollot & osat ovat liian kalliita.


      • lantaruisku
        herää todellisuuteen kirjoitti:

        Heh. Eiköhän kaikki tavisautot suunnitella jotain 7, korkeintaan 10, vuoden ja 150-250 tkm käyttöä silmälläpitäen.

        Koska ei tavisautoilla paljoa tuon enempää päämarkkina-alueilla ajeta ja/tai ne ovat jo käytännössä arvottomia sen jälkeen.

        Em. ei tarkoita, etteikö auton elinikää voisi jatkaa paljon pitemmäksikin korjaamalla ja korjaamalla ja korjaamalla. Jossain autoilun kehitysmaissa (Suomi, Kuuba ym.), missä jaksetaan rassata jotain 15-20 vuotta ja >300 tkm poljettujakin.

        Meillähän rutistaan mm. siitä, kun ei vaihteistolle anneta öljynvaihtoväliä. No ei tietenkään, kun se kestää suunnitellun n. 200 tkm käyttöiän ilmankin! Suomi, Kuuba ym. missä tavoitellaan puolta miljoonaa kilometriä, ovat poikkeuksia. Kuten sanottu, kyllä auton saa kestämään pitkäänkin, mutta ei niitä siihen ole suunniteltu. Osien vaihto voi olla työlästä, johtuen juuri siitä, ettei niitä ole suunniteltu vaihdettavaksi -> suunnitellun käyttöiän ylittäneita autoja pitää rassata itse / jossain nyrkkipajassa, koska merkkihuollot & osat ovat liian kalliita.

        Mun Land Cruiserilla on ajettu nyt 784tkm ilman moottori- tai vaihteistoremonttia, ja hyvin pelittää. Pitäiskö minun nyt viedä se romutettavaksi kun ei sitä oltu tarkoitettukaan näin pitkään käyttöön?


      • vaparivingutin
        turboturha kirjoitti:

        Turbo kasvattaa moottorin litratehoa. Tästä kai kaikki ollaan samaa mieltä. Suurempi teho on aina lisärasite mottorille. Tästä kai myös ollaan kaikki samaa mieltä? Mikä tässä ennustaa pitkäikäistä moottoria? Unohtakaa ne diesel turbot, niissä litrateho ei pärjää edes malliston vapari bensakoneelle.

        > Suurempi teho on aina lisärasite mottorille.

        Toisaalta turbokonetta käytetään keskimäärin pienemmillä kierroksilla ja kuormitusasteella kuin alitehoista vaparivingutinta, mitä täytyy repiä täysillä vähän joka paikassa (liittymiset moottoritielle yms.).

        Moottoritiellä vaparivingutin ulvoo 3500 rpm ja turbokone 2500 rpm jne.

        Ohituksessa turbokoneella riittää vaihto 1 alas -> jenkaa reilu 3000 rpm. Vinguttimen kuski tiputtaa samassa tahdissa pysyäkseen kolmoselle (6000 rpm) ja joutuu kesken ohituksen vaihtamaan pykälää ylös, kun tulee rajoittaja vastaan.


      • reality check
        lantaruisku kirjoitti:

        Mun Land Cruiserilla on ajettu nyt 784tkm ilman moottori- tai vaihteistoremonttia, ja hyvin pelittää. Pitäiskö minun nyt viedä se romutettavaksi kun ei sitä oltu tarkoitettukaan näin pitkään käyttöön?

        Puhuin kyllä enempi näistä B-D -segmenttien tavisautoista. Ynnä niiden normaalista käytöstä. Se on aivan eri juttu ajaa maantieajoa, missä kytkintä poljetaan 20 km välein, kuin kaupunkiajoa, jossa kelataan 1-4 vaihteet läpi 200 metrin välein. Niillä päämarkkina-aluella, missä 150 tkm ajettu auto on jo loppu, taitaa ajo olla enimmäkseen mallia kaupunki.

        Kelaa nyt vähän itsekin. 150 tkm kaupunkiajoa @ 30 km/h keskinopeudella = 5000 käyttötuntia. Maantiellä polkee samassa ajassa >300 tkm ... ja silti on kytkintä yms. ropellettu paljon vähemmän.

        Eikä se 150 tkm ajettu autokaan loppu ole. Kyllä sen saa ehjättyä, kun uusii kytkimen, jarrulaikat ja -palat, tuuttaa laatikkoon uudet öljyt.

        Juju on vaan siinä, että päämarkkina-alueilla moisen arvo on niin pieni, ettei tällaiseen remonttiin kannata ryhtyä. Ikäloppuja elvytetään vain Suomessa ja Kuubassa. Pian vain Suomessa, kun Kuuban kauppasaarto on loppumassa.


    • Mie vaan kysyn

      Jospa ne Kiialla ovat pirulaiset tän ajan testanneet koneitaan turbolla, kun muut ovat nauraneet niiden puuttumista?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      1
      14836
    2. Aimee Dvorak

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 💋 ­­N­­­y­­­m­­f­o­m­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl02740429#AimeeDvorak 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋
      0
      3049
    3. Molly Graham

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 😍 ­­N­­­y­­m­­­f­­­o­­m­­a­a­n­i -> https://x18.fun/girl02277975#MollyGraham 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️
      Puhelimet
      0
      3045
    4. Rachelle Reynolds

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 🔞 ­N­­­y­­m­f­­­o­­m­­­a­­a­n­i -> https://x18.fun/girl03175674#RachelleReynolds 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Etelä-Savo
      0
      3045
    5. Becky Steele

      🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑 💋 ­­N­y­­­m­­f­­­o­­­m­­a­a­­­n­­i -> https://x18.fun/girl05250014#BeckySteele 🔞❤️💋❤️
      Arkkitehtuuri
      0
      3045
    6. Pamela Orr

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 🍒 ­­­N­y­­m­f­­o­­­m­a­­­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl06055581#PamelaOrr 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
      Star Wars
      0
      3044
    7. Lakeisha Coleman

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 💋 ­­N­y­­­m­f­­o­­m­a­­­a­n­­i -> https://x18.fun/girl08105348#LakeishaColeman 🔞💋❤️💋❤️💋🔞
      Synnytys
      0
      3040
    8. Stephanie Love

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 ❤️ ­­N­y­­­m­f­­o­­m­­­a­a­­n­­­i -> https://x18.fun/girl01692207#StephanieLove 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Lappi
      0
      3036
    9. Allison Queen

      🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒 ❤️ ­N­­­y­m­­­f­­­o­­m­a­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl07854217#AllisonQueen 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞
      Vedonlyönti
      0
      3034
    10. Nancy Taylor

      😍😍😍😋😋😋😋😍😍😍 ❤️ ­­­N­­­y­m­­­f­o­m­­­a­­­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl01560856#NancyTaylor 🔞💋❤️💋❤️💋
      Kauris
      0
      3034
    Aihe