Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Lesbo tytär

m53

Ni får ursäkta, men jag skriver på svenska.
Jag är en 51-årig finlandssvensk man, har en dotter på 24 år. Hon "kom ut" och förklarade för mig att hon är lesbisk, att hon tycker om tjejer.
För min del är det inget problem - jag vill att hon ska vara lycklig och känna sig omtyckt.
Problemet är hennes mamma: en strängt religiös jäkla idiot. Vi är frånskilda, men har ändå kontakt på grund av barnen. När jag diskuterar dottern så får jag höra att Gud har bestämt och bla, bla bla.
Jag vill bara att båda föräldrarna accepterar hennes läggning och vill att hon känner sig accepterad och lycklig.
Som det är nu så är det bara skit, och jag känner mig skit som far.
Vad ska jag göra?

Jag undanber mig taskiga kommenntarer

9

470

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Alltbäst

      Det är mycket viktigt att din dotter känner sig accepterad och älskad av dig. Du kan diskutera med din ex-fru men hon måste själva välja att hon accepterar. Jag tror din ex-fru behöver tid. Hos mig, var det så med min pappa. Men min mamma velat träffa min flickvän fast min pappa inte. Det betydade helt mycket till mig. Nu är det bra också med min pappa, men jag respekterar min mamma därför att hon var färdig att stöda mig redan när min pappa var inte. Du kann göra det. Hoppas det blir bra också med din ex-fru.

    • doityourselfagain

      Huolehdi omasta tontistasi. Jos edes toinen hyväksyy, niin hiton hyvä. Tyhmälle äidille et mitään oikeastaan voi, oma hyvä asenteesi kuitenkin tasapainottaa tilanneetta. Tytsä on niinkin aikuinen, että ymmärtää juttuja jo itsekin. Jos on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ottaa.

    • lagman

      Är det så att mamman inte ännu vet? I sådana fall kan din dotter "komma ut" till henne men också be henne att tänka vad hon kommer att kommentera. T.ex "jag vill bara att du vet men du behöver inte säga något just nu"
      Mammas ord kommer ju ha en stor betydelse till deras förhållande. Det kan vara bättre att ge ge mamma lite tid att tänka på vad och hur hon ska reagera om det finns chans att mamma tar det inte så bra..

      Hoppas att du förstått det här, svenska är tydligen inte mitt modersmål.

    • trattkantarell

      Kan inte säga något annat än att alla borde ha en sån pappa som du. Din dotter har en väldigt god anledning att vara stolt över dig. Hoppas allt ordnar sig!

    • så där

      Gratulerar att det är ok med dig. Det är en bra början. Jag tycker att du själv kanske kunde fråga dig själva varför reagerar du så starkt med din ex? Varför saknas du acceptering när det gäller din ex?

      När du lär dig visa att du accepterar din ex, även hennes trång syn, hon mår bättre. När hon mår bättre och känner at hon får vara den som hon är, då lär hon visa samma hänsyn till andra.

      Din ex on dotters relation nu har ingenting med dig annat att görä, bara se till att du låter din ex vara vem hon är. Det påverkar mor och dotters relation.

    • 25 årig kvinna

      Du låter som en perfekt Pappa. Tror inte att du kan påverka din ex frus åsikt på så hemskt många vis. Det är tråkigt att hon känner så men det kan även vara så att det blir bättre efter en tid. Mina föräldrar krävde lång tid innan de accepterade min läggning, ca 4-5 år. Det blev bättre efter att jag skrev ett brev till dem där jag förklarade för dem att jag är lycklig som jag är och att jag inte skulle må bra ifall jag försökte dölja min sexuella läggning. Säg till din dotter hur du känner och berätta att du tycker att det är synd att hennes mamma inte accepterar henne. Ditt stöd och din acceptans betyder antagligen dubbelt så mycket för henne just nu.

      Lycka till med allting och hoppas din ex fru accepterar din dotter i något skede. Kom ihåg att du inte är en dålig far, du låter ytterst omtänksam och vänlig :)

    • ruislinnunlaulu

      Mietin pitkään, et vastaanko tähän viestiin ja jos vastaan, niin yritänkö sönköttää lukioaikasta ruottinkieltä vai kenties englanniksi... Ymmärsin sun kirjotuksen sanasta sanaan ja luultavasti pystyisin vastaamaan suullisesti ruotsiksi, men jag inte skriva svenska, enkä usko, et saisin ymmärrettävää tekstiä toisella kotimaisella. Mutta mulla on perheessä sama tilanne, et äiti hyväksyy ja veli on vastaan(isä kuollu). Mutta siis jos haluut, et kerron tarkemmin tilanteestani ja miten me se "hoidetaan", niin kerro ymmärtätkö suomenkielistä kirjotusta. Voit vastata ruotsiksi, ymmärrän kyllä, mutta ymmärrätkö sinä minua?

      • ruislinnunlaulu

        Jag kan inte skriva svenska. Vitsi tätä älypuhelinta! Tää tekee omiaan vaikka kirjottaa oikein!


    • Gebbatrule Bo

      Ugalabukala keihäs brutte mo den gamla glitta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      94
      2485
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2173
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      83
      1829
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1621
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1586
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      11
      1565
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      34
      1528
    8. 60
      1396
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      89
      1319
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1254
    Aihe