Riski että 2000e "ruoska" jää tien päälle 1v aikana (15.000km)

jjauto

Hei,

Olen saamassa firman sisältä työn johon ei sinänsä kuulu kamalaa määrää työajoa, mutta missä auto on välttämätön. Omia ajoja minulla tulisi max 5000km / vuosi. Firman autopolitiikka vaikuttaa pikalaskemilla sellaiselta ettei kannata kyllä millään laskukaavalla talon autoa ottaa. En viitsisi investoida isoa summaa kuitenkaan autoon, kun ei kerta omaa ajoa tule kovinkaan paljoa. Laskin tosiaan että firman autopolitiikalla minulle tulisi halvemmaksi oma auto, vaikka ostaisin joka vuosi uuden 2000e maksavan auton, enkä saisi penniäkään vanhasta. Auton ei todellakaan tarvitse olla sinänsä "edustava", mutta joku raja siinäkin varmaan on, eli ihan järkyttävän näköisellä ei viitsi "firmaa edustaa".

Minkälaista autoa siis suosittelisitte minulle, jos hintalappu olisi 1500-3000e, ja jonka vaatimuksena olisi kestää oman 5000km / vuosi työajoa n. 10000km / vuosi. Ja vähimmäisvaatimuksena siis tosiaan että auto kestää vain vuoden, jonka jälkeen voi ostaa toisen samanlaisen, eikä tarvitse saada penniäkään vanhasta autosta vaihdossa.

Esim. joku tällainen, mikä riski tämäntapaisessa autossa on että jääkin yhtäkkiä tien päälle noilla ajoilla vuoden aikana? http://www.nettiauto.com/fiat/stilo/6722174 En ole siis juuri kyseiseen autoon tutustunut, mutta tuontapaisia tuntuu löytyvän aika hyvin samoilla hinnoilla.

Tosiaan, itsellä ei ole suurta väliä minkälaisella ajelee, mutta meneekö auton hinta mielestänne missä suhteessa sen "kestoon". Eli jos 2000 auto kestää vuoden, niin saako 4000e:llä auton joka kestää 2 vuotta, ja 6000e:llä auton joka kestää 3 vuotta jne.? Eli kannattaako sittenkin satsasta 6000 autoon jos siihen on varaa?

29

478

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • fiilis maksaa paljon

      Tuollainen Stilo ei tietenkään ole kestotestitilastojen kärjessä, mutta se on halpa siksi että kysyntä painottuu Corollaan ja Golfiin.

      Vaan jos Stilo kelpaisi imagonsa puolesta voit satsata 1810 euroa kallimpaan ja saada kolme vuotta tuoreemman isommalla koneella. Vertaa kuitenkin että huollot, renkaat, yleiskunto yms. ovat ok.

      http://www.nettiauto.com/fiat/stilo/6608952

      Ja vertauksen vuoksi vm. 2006 Corolla 100 tkm ajettuna maksaa 8900 euroa.

    • Unohda se

      Ei kyllä kannata Stiloon laittaa centtiäkään, eikä varsinkaan jos sillä pitäisi töihin ehtiä ja työajoja vielä ajaa.

    • Rellu pivohka

      Joku Rellu.

    • myyntimies

      Ostin aikoinaan myyntihommia varten vanhan MB C diesel farkun, josta nykäisin takapenkitkin vielä kuutamolle, jolloin dieselvero eli käyttövoimavero oli noin 70 euroa vuosi. MB taisi maksaa sen 2000 euroa.

      Laitoin kaikki kulut (vakuutukset, verot, huollot, renkaat, polttoaineet, varaosat) viivan alle ja sain kuluksi 14 snt/km.

      Ajoin pirssillä kahden vuoden aikana 50000 km työajoa, josta maksettiin 43 snt/km verovapaata km-korvausta. Siis 21500 euroa. Samalla matkalla rahaa kului kaikkiin autoilun kuluihin 7000 euroa.

      Käteen jäävä netto siis 21500 e miinus 7000 e miinus auton ostohinta 2000 e = 12500 e.

      Ihan järkevästi olet laskenut. Auton voi myös saada tuottamaan rahaa. Työsuhdeautossa maksaisit kovempaa veroprosenttia palkasta siitä ilosta, että saisit ajaa uudemmalla. Siitä ei jää käteen rahaa, mutta ehkä hyvä mieli.

    • sdgfshgffghsgfhsfghs

      Kiinnittäisin paljon huomiota auton yleiseen hapetukseen eli onko merkkejä että edellinen omistaja on aidosti välittänyt siitä. En siis välttämättä tiettyyn merkkiin vaan koittaisin selvittää sen huolto ja korjaushistoriaa.

      Pahinta on ostaa auto sellaiselta joka erehtyy "kehumaan" että on niin kestävä ollut että viimeiseen kolmeen vuoteen ei ole vaihtanut kuin yhden parkkilampun eli mitään ylimääräistä ei ole tarvinnut tehdä kun on niin hyvä auto.Tälläisessä autossa on usein tulossa PALJON niitä pienempiä ja suurempia vikoja sitten lähivuosina kun monet osat alkavat olla kuluneita.

      Katsastustilastoissa japsit ovat menestyneet parhaiten, joten itse ostaisin budjettisi mukaisen japsin ensisijaisesti jos jotain käyttövarmuutta autolla pitäisi olla.

      • fiilis maksaa paljon

        Minulla on kokemus viisivuotiaan ranskalaisen auton hylkäyksestä katsastuksessa. Auto käynnistyy hyvin, ja toimii justiin niin kuin pitääkin.

        Se vaarallinen vika oli etuakseliston nivel, josta vaan todettiin että katsastusmiehen mielestä se on pakko vaihtaa. Ohjeiden mukaan siitä ei voi antaa korjauskehotusta, vaan se on hylkäys vaikka se ei liittynyt ns. käyttövarmuuteen mitenkään. Merkkiliikkeessä osa vaihdettiin ("viallinen" osa näytettiin), mutta ihmeteltiin miksi se oli määrätty vaihdettavaksi. "Asemalla on kovat ravistimet", epäiltiin syyksi.

        Kun katsoo katsastustilastoja näkee niissä mm. renkaat ja vanteet hylkäysperusteeksi, eli käyttäjän oma moka kun ajaa sakkorenkailla tarkastukseen. Tuossa taulukossa Stilo ei menesty hyvin, mutta moottorivioista ei sentään ole kyse:

        http://www.trafi.fi/filebank/a/1394109588/7a13bb64ea56683a14dcf2fb3311998a/14355-Kov2006_13.pdf

        Ja jos remonttirahaa jää 4000 euroa saa viat pidettyä poissa. Toisaalta jos tuo 4000 euroa on velkaa on sen korko helposti 300 euroa vuodessa.

        Tuon listan viimeinen on Dodge Caliber. Hylkäysprosentti on 42,8.


      • kalikka
        fiilis maksaa paljon kirjoitti:

        Minulla on kokemus viisivuotiaan ranskalaisen auton hylkäyksestä katsastuksessa. Auto käynnistyy hyvin, ja toimii justiin niin kuin pitääkin.

        Se vaarallinen vika oli etuakseliston nivel, josta vaan todettiin että katsastusmiehen mielestä se on pakko vaihtaa. Ohjeiden mukaan siitä ei voi antaa korjauskehotusta, vaan se on hylkäys vaikka se ei liittynyt ns. käyttövarmuuteen mitenkään. Merkkiliikkeessä osa vaihdettiin ("viallinen" osa näytettiin), mutta ihmeteltiin miksi se oli määrätty vaihdettavaksi. "Asemalla on kovat ravistimet", epäiltiin syyksi.

        Kun katsoo katsastustilastoja näkee niissä mm. renkaat ja vanteet hylkäysperusteeksi, eli käyttäjän oma moka kun ajaa sakkorenkailla tarkastukseen. Tuossa taulukossa Stilo ei menesty hyvin, mutta moottorivioista ei sentään ole kyse:

        http://www.trafi.fi/filebank/a/1394109588/7a13bb64ea56683a14dcf2fb3311998a/14355-Kov2006_13.pdf

        Ja jos remonttirahaa jää 4000 euroa saa viat pidettyä poissa. Toisaalta jos tuo 4000 euroa on velkaa on sen korko helposti 300 euroa vuodessa.

        Tuon listan viimeinen on Dodge Caliber. Hylkäysprosentti on 42,8.

        Dodgen suurin vika raidetangonpäät jotka alkuperpisinä ja alkuperäistarvikkeina ihan sontaa (samoja työntää merkkikorjaamot tilalle) tarvikeosat puolen isommat ja rasvanipalliset.

        Autoa koko rahalla.


    • Halpisautoilija

      Kun etsitään halpaa autoa, jolla on tarkoitus ajaa niin silloin valinta kohdistuu japanilaiseen. Toyota on toki kallis, mutta kun ne toimii vaikka olisi Rellua vuositolkulla vanhempiakin. Tämä nyt sillä silmällä, että se edustavuus ei sitten ollut tärkeää. Tai sitten 90-luvun Volvo, bensaa menee enemmän, mutta mukavuus ja luotettavuus kohdallaan, kun et valitse S/V40.

    • stiletti

      Meillä on perheautona 90tkm ajettu 2005 Stilo 1.4 farmari. Mennyt joka katsastuksesta ekalla läpi, kaikki huollot teetetty merkkihuollossa ajallaan, ja hinta oli tasan 3000 euroa kun se keväällä ostettiin.

      Joku kehui, että osta isommalla koneella oleva Stilo... älä osta. Stiloissa 1.4 on tekniikaltaan paras. 1.6 syö usein öljyä ja 1.8 taas vikaantuu helposti muuten.

    • previa

      Carina E tai vanhempi avensis 2 litran bensakoneella tai vanhempi dieselmese pakuksi rekisteröitynä. Vanhempia ranskiksia en kyllä suosittele.

      • Ranskis uhallakin

        Osta vanha Pösö 406 max. 1000 eur. ajettu max. 200 000. Hyvä ajaa, Kone kestää (ajaa helposti toiset 200 000), ei ruostu (helma ehkä), normaaleja nivelkulumia, joita kaikissa ja halpoja korjata, käsijarru konstailee, kaksilitrainen bensa maantieajoa alle 7 l/100 km, ota selvää nokkahihnasta joka vaihdettava jos tietoa ei ole (300-400 eur.).


      • tyytyväinen tähän
        Ranskis uhallakin kirjoitti:

        Osta vanha Pösö 406 max. 1000 eur. ajettu max. 200 000. Hyvä ajaa, Kone kestää (ajaa helposti toiset 200 000), ei ruostu (helma ehkä), normaaleja nivelkulumia, joita kaikissa ja halpoja korjata, käsijarru konstailee, kaksilitrainen bensa maantieajoa alle 7 l/100 km, ota selvää nokkahihnasta joka vaihdettava jos tietoa ei ole (300-400 eur.).

        Täsmälleen samassa tilanteessa ostin kaksi vuotta sitten Avensiksen vm, 1998 1,6 koneella, ajettu 240000km. Hinta oli 2100€. Nyt olen ajanut autolla 42000km ja kesärenkaat jouduin investoimaan kesällä. Olen erittäin tyytyväinen hiljaiseen ja toimivaan autoon, eikä ole tarkoitusta vaihtaa autoa pois vaikka auton hinta on suunnilleen sama kuin ostettaessa. Auto on koriltaan uskomattoman hyvässä kunnossa, ruostetta ei ole missään merkittävästi. Tekniikka toimii edelleen loistavasti, eikä moottori kuluta öljyä.


      • dfgjkhdfgsfghdfggh
        Ranskis uhallakin kirjoitti:

        Osta vanha Pösö 406 max. 1000 eur. ajettu max. 200 000. Hyvä ajaa, Kone kestää (ajaa helposti toiset 200 000), ei ruostu (helma ehkä), normaaleja nivelkulumia, joita kaikissa ja halpoja korjata, käsijarru konstailee, kaksilitrainen bensa maantieajoa alle 7 l/100 km, ota selvää nokkahihnasta joka vaihdettava jos tietoa ei ole (300-400 eur.).

        "Osta vanha Pösö 406 max. 1000 eur. ajettu max. 200 000."

        Olen kaksi ja puoli vuotta seurannut 406 ilmoituksia, noin 800 ilmoitusta nähnyt ja mainitsemaasi autoa ei ole ainakaan 1.8 litraisena, ilmastoinilla ja katsastettuna, tullut vastaan. Näyttää sille, että vanhaa 406:sta vaivaa sama ongelma kuin muitakin vanhoja autoja: liian monta kohdetta jätetty korjaamatta tai huoltamatta, tai sitten muutenvaan mielenkiinto auton hellävaraiseen ja asialliseen käisttelyyn on jäänyt huomioimatta.

        "Kone kestää (ajaa helposti toiset 200 000)"

        Niin, mikä kone? V6, XU, TU, EW sarjan moottori? Vaiko kenties diesel?

        "normaaleja nivelkulumia, joita kaikissa ja halpoja korjata"

        Taka-akseliston monivarsituennan nivelet, 14 per puoli ja niiden kuluma on toki luonnollista kulumaan. Mutta ihan jokaisen niiden nivelen tai puslan vaihto ei ole ihan tuosta vaan homma, saatikka järkevänhintaisen osan löytäminen, muualta kuin merkkiliikkeen tiskiltä (jossa myydään puslan sijaan koko tukivarsi).

        Halpoja nuo on korjata, niinkauan kuin pystyt tekemään korjauksen itse.

        "käsijarru konstailee"

        Puhutko nyt levjyjarrullisesta takajarrusta vaiko rumpujarrusta?

        "kaksilitrainen bensa maantieajoa alle 7 l/100 km"

        1.8 litrainen 16-venttiilinen XU-moottori, menee parhaimmillaan alle kuuden litran maantieajossa. En ihan heti keksi mihin tuota kaksilitraista moottoria tarvittaisiin, ellet sitten meinaa hinata venetraileria tai asuntovaunua.

        "ota selvää nokkahihnasta joka vaihdettava jos tietoa ei ole (300-400 eur.)."

        Ja kun 1000 euron auto on tee-se-itse-miehen auto, eikä mikään korjaamolle vietävä, niin nokkahihnan vaihto kustantaa noin 150 euroa itsetehtynä. Ei ole edes mikään mahdottoman vaikea tehtävä.


      • Ranskis uhallakin
        dfgjkhdfgsfghdfggh kirjoitti:

        "Osta vanha Pösö 406 max. 1000 eur. ajettu max. 200 000."

        Olen kaksi ja puoli vuotta seurannut 406 ilmoituksia, noin 800 ilmoitusta nähnyt ja mainitsemaasi autoa ei ole ainakaan 1.8 litraisena, ilmastoinilla ja katsastettuna, tullut vastaan. Näyttää sille, että vanhaa 406:sta vaivaa sama ongelma kuin muitakin vanhoja autoja: liian monta kohdetta jätetty korjaamatta tai huoltamatta, tai sitten muutenvaan mielenkiinto auton hellävaraiseen ja asialliseen käisttelyyn on jäänyt huomioimatta.

        "Kone kestää (ajaa helposti toiset 200 000)"

        Niin, mikä kone? V6, XU, TU, EW sarjan moottori? Vaiko kenties diesel?

        "normaaleja nivelkulumia, joita kaikissa ja halpoja korjata"

        Taka-akseliston monivarsituennan nivelet, 14 per puoli ja niiden kuluma on toki luonnollista kulumaan. Mutta ihan jokaisen niiden nivelen tai puslan vaihto ei ole ihan tuosta vaan homma, saatikka järkevänhintaisen osan löytäminen, muualta kuin merkkiliikkeen tiskiltä (jossa myydään puslan sijaan koko tukivarsi).

        Halpoja nuo on korjata, niinkauan kuin pystyt tekemään korjauksen itse.

        "käsijarru konstailee"

        Puhutko nyt levjyjarrullisesta takajarrusta vaiko rumpujarrusta?

        "kaksilitrainen bensa maantieajoa alle 7 l/100 km"

        1.8 litrainen 16-venttiilinen XU-moottori, menee parhaimmillaan alle kuuden litran maantieajossa. En ihan heti keksi mihin tuota kaksilitraista moottoria tarvittaisiin, ellet sitten meinaa hinata venetraileria tai asuntovaunua.

        "ota selvää nokkahihnasta joka vaihdettava jos tietoa ei ole (300-400 eur.)."

        Ja kun 1000 euron auto on tee-se-itse-miehen auto, eikä mikään korjaamolle vietävä, niin nokkahihnan vaihto kustantaa noin 150 euroa itsetehtynä. Ei ole edes mikään mahdottoman vaikea tehtävä.

        Turhaan tähän sotkeuduin, jokainen tulee uskossaan autuaaksi. Kannattaa kuunnella Pösöjen kanssa ammatikseen askartelevia. Nostetaan max-pyyntihintaa 1500 euroon ja max-kilometrit välille 200-250000, niin tällä löytyy itselleni seuraava bensa-406, 1.8 tai 2.0 16-venttiilisellä koneella. Neljäs. Nuoremmissa kuulemma vaarana ajoneston päällemeno liian alhaisen akkujännitteen takia. Outoa. Muitakin tyyppivikoja varmasti, mutta maaseudun pikkukorjaamoissa selviää kohtuuhinnalla. Itse en murehdi hankinta- ja mahdollisen myyntihinnan ja korjauskulujen suhdetta, jos korjaukset eivät kasva kohtuuttomaksi. Tähän asti olleet keskimäärin 0 - muutama satanen/katsastusväli. Pidän auton teknisesti kunnossa, vaihdan öljyt ajallaan ja joskus jopa puhdistan auton kunnolla, mutta en halua liittyyä niiden kavereiden porukkaan, jotka tuskailevat uuden autonsa kaskoja, kait alkuajan pakollisia merkkiliikehuoltoja, pieniä naarmuja, penkinpäällisiä, tavaratilan olemattomia tahroja, kaikkea mahdollista.


      • dfgjkhdfgsfghdfggh
        Ranskis uhallakin kirjoitti:

        Turhaan tähän sotkeuduin, jokainen tulee uskossaan autuaaksi. Kannattaa kuunnella Pösöjen kanssa ammatikseen askartelevia. Nostetaan max-pyyntihintaa 1500 euroon ja max-kilometrit välille 200-250000, niin tällä löytyy itselleni seuraava bensa-406, 1.8 tai 2.0 16-venttiilisellä koneella. Neljäs. Nuoremmissa kuulemma vaarana ajoneston päällemeno liian alhaisen akkujännitteen takia. Outoa. Muitakin tyyppivikoja varmasti, mutta maaseudun pikkukorjaamoissa selviää kohtuuhinnalla. Itse en murehdi hankinta- ja mahdollisen myyntihinnan ja korjauskulujen suhdetta, jos korjaukset eivät kasva kohtuuttomaksi. Tähän asti olleet keskimäärin 0 - muutama satanen/katsastusväli. Pidän auton teknisesti kunnossa, vaihdan öljyt ajallaan ja joskus jopa puhdistan auton kunnolla, mutta en halua liittyyä niiden kavereiden porukkaan, jotka tuskailevat uuden autonsa kaskoja, kait alkuajan pakollisia merkkiliikehuoltoja, pieniä naarmuja, penkinpäällisiä, tavaratilan olemattomia tahroja, kaikkea mahdollista.

        "Turhaan tähän sotkeuduin, jokainen tulee uskossaan autuaaksi."

        Tämä tarkoittaa mitä? Sitäkö että jos kysyin tarkennuksia kommentteihisi, uskon jotenkin vääriin asioihin? Olen itse nyt ajanut 406:lla yli 6 vuotta, joten on minulla joku käsitys realismistä tämän automallin kohdalla.

        "Kannattaa kuunnella Pösöjen kanssa ammatikseen askartelevia."

        Eikö itse autoaan ylläpitävän kommentteja kannata kuunnella? Saattaahan olla että kokemusperäinen tieto tarttuu sitäkin kautta....

        "Nostetaan max-pyyntihintaa 1500 euroon ja max-kilometrit välille 200-250000, niin tällä löytyy itselleni seuraava bensa-406, 1.8 tai 2.0 16-venttiilisellä koneella. Neljäs. "

        No tuohon hinta- ja kilometrihaarukkaan saattaa jo 1996 - 1998 mallisia löytyäkin. Harmi vaan että minulle ei sitä 1.8 litraista löydy, ilmastoinnilla.

        Ilmeisesti ajat erittäin paljon, kun olet saanut noinkin monta hyvää autoa ajettua loppuun. Minulla on 320tkm mittarissa ja kyllä tuo mitä suurimmalla todennäköisyydellä sinne 400tkm menee. Kunhan jaksaa niitä kumiosia vaihdella, ne alkaa hajoilemaan iän ja Suomen ilmaston vuoksi. Letkuja, puslia, tiivisteitä. Paljon muutakin nysvättävää on, mutta kokonaisuudessaan silti aivan loistava auto.

        "Muitakin tyyppivikoja varmasti, mutta maaseudun pikkukorjaamoissa selviää kohtuuhinnalla."

        Nämä alkavat olla sen ikäisiä autoja, että niitä ei käytännössä kannata viedä korjaamolle, joten suosittelisin edes pikkukorjausten omatoimista harrastamista. Tekemällä oppii. Kaikkea ei kyllä pysty eikä kannata itse tehdä, mutta siihen itselläni on ratkaisuna Tallinnaan korjaamoon vieminen, minulla on satamaan noin 10 minuutin ajomatka.

        "Pidän auton teknisesti kunnossa, vaihdan öljyt ajallaan "

        Itse olen kokenut tuon teknisesti kunnossa pitämisen äärimmäisen haastavaksi. Omasta mielestäni oma autoni ei ole koskaan sellaisessa kunnossa, etteikö jotakin kohtaa voisi korjata / huoltaa.

        Oletko muuten vaihtanut vaihdelaatikon öljyjä? Tein havainnon vaihdettuani omaani ne, noin 2000km sitten, että laatikko herkistyi toiminnaltaan noin 500%. Olin vuosia ajanut tuolla ja tottunut siihen että vaihteiden kytkeytyminen on "sitä pösötasoa, se on normaalia". Mutta kun vaihdoin ne, laatikko toimii lähes yhtä herkästi kuin mihin japanilaisissa autoissa on totuttu. Suosittelen, vaihtokin on äärimmäisen helppo toimenpide.


      • Ranskis uhallakin
        dfgjkhdfgsfghdfggh kirjoitti:

        "Turhaan tähän sotkeuduin, jokainen tulee uskossaan autuaaksi."

        Tämä tarkoittaa mitä? Sitäkö että jos kysyin tarkennuksia kommentteihisi, uskon jotenkin vääriin asioihin? Olen itse nyt ajanut 406:lla yli 6 vuotta, joten on minulla joku käsitys realismistä tämän automallin kohdalla.

        "Kannattaa kuunnella Pösöjen kanssa ammatikseen askartelevia."

        Eikö itse autoaan ylläpitävän kommentteja kannata kuunnella? Saattaahan olla että kokemusperäinen tieto tarttuu sitäkin kautta....

        "Nostetaan max-pyyntihintaa 1500 euroon ja max-kilometrit välille 200-250000, niin tällä löytyy itselleni seuraava bensa-406, 1.8 tai 2.0 16-venttiilisellä koneella. Neljäs. "

        No tuohon hinta- ja kilometrihaarukkaan saattaa jo 1996 - 1998 mallisia löytyäkin. Harmi vaan että minulle ei sitä 1.8 litraista löydy, ilmastoinnilla.

        Ilmeisesti ajat erittäin paljon, kun olet saanut noinkin monta hyvää autoa ajettua loppuun. Minulla on 320tkm mittarissa ja kyllä tuo mitä suurimmalla todennäköisyydellä sinne 400tkm menee. Kunhan jaksaa niitä kumiosia vaihdella, ne alkaa hajoilemaan iän ja Suomen ilmaston vuoksi. Letkuja, puslia, tiivisteitä. Paljon muutakin nysvättävää on, mutta kokonaisuudessaan silti aivan loistava auto.

        "Muitakin tyyppivikoja varmasti, mutta maaseudun pikkukorjaamoissa selviää kohtuuhinnalla."

        Nämä alkavat olla sen ikäisiä autoja, että niitä ei käytännössä kannata viedä korjaamolle, joten suosittelisin edes pikkukorjausten omatoimista harrastamista. Tekemällä oppii. Kaikkea ei kyllä pysty eikä kannata itse tehdä, mutta siihen itselläni on ratkaisuna Tallinnaan korjaamoon vieminen, minulla on satamaan noin 10 minuutin ajomatka.

        "Pidän auton teknisesti kunnossa, vaihdan öljyt ajallaan "

        Itse olen kokenut tuon teknisesti kunnossa pitämisen äärimmäisen haastavaksi. Omasta mielestäni oma autoni ei ole koskaan sellaisessa kunnossa, etteikö jotakin kohtaa voisi korjata / huoltaa.

        Oletko muuten vaihtanut vaihdelaatikon öljyjä? Tein havainnon vaihdettuani omaani ne, noin 2000km sitten, että laatikko herkistyi toiminnaltaan noin 500%. Olin vuosia ajanut tuolla ja tottunut siihen että vaihteiden kytkeytyminen on "sitä pösötasoa, se on normaalia". Mutta kun vaihdoin ne, laatikko toimii lähes yhtä herkästi kuin mihin japanilaisissa autoissa on totuttu. Suosittelen, vaihtokin on äärimmäisen helppo toimenpide.

        Sori, sekaantumisella tarkitin itseäni, neljä Pösöä ei anna vielä kovin suurta asiantuntemusta. Se unohtamani neljäs oli vuoden verran pieni 205 (Kai se tuo oli). Kone vain 1.1, mutta kulki kuin mieletön. Siis ensimmäinen 405, jonka omistaja sanoi, että kesän ajaa eikä mitään tee. Totta oli. Öljytikku ei edes kastunut. Pari muuta pikkumurhetta, mutta ok-vaikutelma. Ajoin niin 300 000 - 320 000. Seuraava oli myös 405 ja pahin vika kytkin, joka oma syy. Pidin jalan "lepuutuspolkimena". Jarrypalat ja kengät, pari- kolme niveltä, pakoputki, ei hitsausta. Taka-akseliin nipat. Joku tietysti väittää valehtelijaksi. Ajoin välin 300 000- 450 000. Seuraava omistaja vaihtoi pari nivel ja sai kehoituksen vaihtaa oven saranat (????), koneen arvot ok. Nykyinen 406, jota aloin ajaa 250 000 mittarissa. Suuri pettymys läpimätä helma, joka ei päälle näkynyt. Katsastusmies väitti tyyppiviaksi. On muuten ovipalkkin tungettu järjetön pesusieni.
        Teknisesti kunnossa tarkoitan kaikkea ajoon ja luotettavuuteen vaikuttavaa. Oven nivel saa paukkua, naarmut ei haittaa, lommo johonkin samantekevää, takaluukkuun pumppu kunhan viitsii vaihtaa.

        Itsellä pysyy mig kädessä tarvittaessa, jarrujen kunnostus onnistuu, pikkuräpeltäminen tietysti (vaikka esimerkiksi mittaritaulu ei aina olekaan niin pientä puuhastelua). Nivelhommat jätän smmattimiehelle, samoin nokkahihnan. Jos jotain osaa itse tehdä, niin se ehkä antaa vanhasta autosta liian hyvän kuvan. Pikkukorjaukset menee "siinä sivussa" pyhäpäivän puuhasteluna


    • Tee näin

      Ei mitään vanhaa ranskalaista, italialaista tai amerikkalaista jos haluat kulkea töissä ja vielä siellä ollessakin kulkea omalla autolla, muuten teet konkurssin.
      Joku vanha japsi jossa kori on ehjä, kokemusta autoalalta 40v., ranskalaisista 15v.
      Itse ajan saksalaisella autolla, mutta 2000€ autona japsi on ongelmattomampi.

      • Ranskis uhallakin

        Voihan tähän vähän vinoilla tuosta vanhan ehjäkorisen japsin vaatimuksesta. Tuttavan, siis vannotuneen japsimiehen, vakiototeamus katsastuksen jälkeen "Muutaman reiän löysi". Tämä siis oikeasti vanha noin vm.-90, ei pari vuotta vanhasta ja 50 000.


    • 34työmatkat

      Ite kans miettinyt vastaavan hintasta työmatkaautoa... ja japskit on kuulemma kestävimmästä päästä, mutta mitä mieltä pelleistä onko japskeissa eroja ruostuuko toiset enemmän? Ja onko niitä perhanan anturi vikoja??

      Raskalaisissa sen verran niissä taitaa olla hyvät pellit?

      • er-uus-loe

        Käy katsomassa vaikka 2000-luvun Mazda 3 tai 6 takakaaria, tai vaikka Mitsubishin, johan on ruosteessa aika moni.

        Jos otetaan 5 vuotta vanhempi tuplasti ajettu Volvo, niin kaaret on kuin tehtaalta.

        Japskit eivät ole 30 vuoteen panostaneet ruosteettomuuteen, eurovalmistajat heräsivät jo 90-luvun alussa (Audi jo 80-luvun puolella).

        Toisaalta ruosteviat on sata kertaa helpompia korjata kuin vittumaiset sähköviat tai räjähtäneet moottorit. Sen takia tuolla tien päällä on vieläkin iso kasa W124 mersuja.


      • Gazmies
        er-uus-loe kirjoitti:

        Käy katsomassa vaikka 2000-luvun Mazda 3 tai 6 takakaaria, tai vaikka Mitsubishin, johan on ruosteessa aika moni.

        Jos otetaan 5 vuotta vanhempi tuplasti ajettu Volvo, niin kaaret on kuin tehtaalta.

        Japskit eivät ole 30 vuoteen panostaneet ruosteettomuuteen, eurovalmistajat heräsivät jo 90-luvun alussa (Audi jo 80-luvun puolella).

        Toisaalta ruosteviat on sata kertaa helpompia korjata kuin vittumaiset sähköviat tai räjähtäneet moottorit. Sen takia tuolla tien päällä on vieläkin iso kasa W124 mersuja.

        Miksei Mersu ole oppinut tekemään parempaa koria ruostetta vastaan kun moottori kestää 500 000. 60-luvulta lähtien on ollut roikkuvaperäisiä ruostekasoja. Sisältä voi olla hyvännäköinen.


    • Halpisautoilija

      Sanoisin että Japseista Toyota paras ruostetta vastaan, sitten Nissan, jaettu kolmossija Honda ja Mitsubishi, huonoin Mazda.

    • alkuperäinen

      Mites on Volvojen laita. Tuollaisia 2000-luvun alun Volvoja joilla ajettu 200tkm tuntuu saavan 2000-4000e hinnalla. Minkälainen riski tällaisen osto on, ja jos sellaisella ajaa sen max 20tkm vuodessa, niin onko todennäköistä että a) se kestää 2 vuotta, ja b) siitä ehkä vielä saattaisi 1000e saada silloin 2 vuoden päästä kun sen myy.

      • Volvo kestää

        Ostin 6 v sitten Volvon 700 e ja ei ole tielle jättanyt kertaakaan. Aikaisempi auto 2500 mk maksanut Accord jätti 13 v aikana kerran tielle bensapumpun hajottua.


      • Halpisautoilija

        Japanilaisten ohessa neuvoisin juuri toisena vaihtoehtona Volvon. Ylläpito tulee todennäköisesti olemaan polttoaineessa ja remonteissa hiukan kalliimpaa, mutta ovat kestävää tekniikkaa ja korit erityisen lujia, kustannukset tulevat yleensä ns. pikkuharmeista, vaihteistot ja koneet pelaavat hyvin ja pitkään. Japsin ottaisin lyhyempään ajoon, jos kustannukset ovat keskeinen tekijä. Jos matka-ajoa ja pikkuisen ylimääräistäkin rahaa, niin sitten Volvo. Ns. Premium merkeistä Volvo on ehdoton ykkönen juuri tässä budjettihintaluokassa. Verratkaa millaisia Bemareita ja Mersuja tuohon rahaan saa....


      • halpoja kilometrejä
        Halpisautoilija kirjoitti:

        Japanilaisten ohessa neuvoisin juuri toisena vaihtoehtona Volvon. Ylläpito tulee todennäköisesti olemaan polttoaineessa ja remonteissa hiukan kalliimpaa, mutta ovat kestävää tekniikkaa ja korit erityisen lujia, kustannukset tulevat yleensä ns. pikkuharmeista, vaihteistot ja koneet pelaavat hyvin ja pitkään. Japsin ottaisin lyhyempään ajoon, jos kustannukset ovat keskeinen tekijä. Jos matka-ajoa ja pikkuisen ylimääräistäkin rahaa, niin sitten Volvo. Ns. Premium merkeistä Volvo on ehdoton ykkönen juuri tässä budjettihintaluokassa. Verratkaa millaisia Bemareita ja Mersuja tuohon rahaan saa....

        Itse ostin citroen xsara 1,8 16v:n aj.240tkm reilu vuosi sitten ja nyt olen ajanut sillä 46tkm ja ei ole tielle jättänyt kertaakaan. Katsastukseen meni 132euroa etupään niveliin. Auto maksoi 950 euroa.


      • japaneseauto
        halpoja kilometrejä kirjoitti:

        Itse ostin citroen xsara 1,8 16v:n aj.240tkm reilu vuosi sitten ja nyt olen ajanut sillä 46tkm ja ei ole tielle jättänyt kertaakaan. Katsastukseen meni 132euroa etupään niveliin. Auto maksoi 950 euroa.

        Onko näin, että täytyy tietää autoista vai onko tuuripeliä tuollaisesa autoissa??


      • Halpisautoilija
        japaneseauto kirjoitti:

        Onko näin, että täytyy tietää autoista vai onko tuuripeliä tuollaisesa autoissa??

        Tällaiseen asiaan on mielestäni turha vastata, että olen ostanut sen ja sen maksoi niin vähän ja ikinä ei ole ollut vikaa. Yhden tai muutaman yksittäisen auton perusteella arviointi on ihan turhaa, kun kukaan ei kuitenkaan tunne etukäteen juuri sitä yksilöä, jonka ketjun aloittaja mahdollisesti ostaa. Kannattaa mieluummin puhua todennäköisyyksistä, killä jotkut mallit kestää. Tämän todennäköisyyden mukaan esim. Ostamalla japsin on suurempi mahdollisuus onnistua kuin fiatilla. Mutta se japsilin voi hajota


    • DGC

      Minulla kesti 2900€ maksanut Astra -95 vähän yli 4 vuotta ja 146tkm työkäytössä. Sekin olisi ollut vielä korjattavissa, mutta olin kai jotenkin kyllästynyt siihen, lähinnä ilmastoinnin puutteeseen. Ostin sen jälkeen 2950€:lla ilmastoidun Clion -02, se on ollut nyt 4 vuotta ja 100tkm.

      Korjaukset ja huollot olen tehnyt pääosin itse. Astra oli vähän parempi, Clioa vaivasi alussa sen edellisten omistajien aikainen historia ja puuttelliset korjaukset. Pikkuhiljaa siitä on saanut luotettavamman pelin. Rakenteeltaan uudempi Clio on kertaluokkaa fiksumpi kuin vanhan Kadettin sukuinen Astra.

      Mutta mitä sinulle sitten suosittelisin? Se on hyvä kysymys ja riippuu siitä miten hyvin työkalut pysyvät kädessä. Itse valitsen mielummin halvan ja hyljeksityn merkin enkä halua maksaa yliarvostettua hintaa oletetusta laatumielikuvasta. En myöskään suosi dieseleitä, parin tonnin diesleillä on yleensä ajettu kamalasti eikä polttoainekustannusten erotus paina siinä kupissa paljoa.

      Olettamasi ajomäärä 15000 on suhteellisen pieni, joten polttoainekuluista ei tule mitenkään järkyttäviä. Jos olisin samassa tilanteessa, katselisin ehkä enemmän sellaisia autoja, joiden arvoa laskee iso kulutus. Tosin, niiden arvoa taas nostaa usein kulutuksen kaupanpäällisenä tullut luxus. Minä ottaisin tuossa tilanteessa jenkin, sinulle voisi sopia ehkä Volvo?

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      2
      14881
    2. Becky Steele

      🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑 💋 ­­N­y­­­m­­f­­­o­­­m­­a­a­­­n­­i -> https://x18.fun/girl05250014#BeckySteele 🔞❤️💋❤️
      Arkkitehtuuri
      0
      3075
    3. Allison Queen

      🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒 ❤️ ­N­­­y­m­­­f­­­o­­m­a­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl07854217#AllisonQueen 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞
      Vedonlyönti
      0
      3074
    4. Lakeisha Coleman

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 💋 ­­N­y­­­m­f­­o­­m­a­­­a­n­­i -> https://x18.fun/girl08105348#LakeishaColeman 🔞💋❤️💋❤️💋🔞
      Synnytys
      0
      3070
    5. Aimee Dvorak

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 💋 ­­N­­­y­­­m­­f­o­m­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl02740429#AimeeDvorak 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋
      0
      3069
    6. Stephanie Love

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 ❤️ ­­N­y­­­m­f­­o­­m­­­a­a­­n­­­i -> https://x18.fun/girl01692207#StephanieLove 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Lappi
      0
      3066
    7. Molly Graham

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 😍 ­­N­­­y­­m­­­f­­­o­­m­­a­a­n­i -> https://x18.fun/girl02277975#MollyGraham 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️
      Puhelimet
      0
      3065
    8. Rachelle Reynolds

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 🔞 ­N­­­y­­m­f­­­o­­m­­­a­­a­n­i -> https://x18.fun/girl03175674#RachelleReynolds 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Etelä-Savo
      0
      3065
    9. Pamela Orr

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 🍒 ­­­N­y­­m­f­­o­­­m­a­­­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl06055581#PamelaOrr 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
      Star Wars
      0
      3064
    10. Nancy Taylor

      😍😍😍😋😋😋😋😍😍😍 ❤️ ­­­N­­­y­m­­­f­o­m­­­a­­­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl01560856#NancyTaylor 🔞💋❤️💋❤️💋
      Kauris
      0
      3054
    Aihe