Miten nostaa matikan numeroa

Matikkauuno

Olen siis 14 vuotias 8 luokkalainen poika ja mulla on ongelmia matikan kanssa. Numerot on siinä 4-6 välillä,ei vaan mee asiat päähän. vinkkejä miten voisi parantaa kokeisiin lukua muistamista ym kiitos :)

16

1509

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Teekkari

      Ainoa oikea tapa opiskella on vain harjoittelemalla paljon. Kertaa tehtäviä, esimerkkejä, yms. Asiat ovat PALJON helpompia, kun ymmärtää miten jokin asia toimii. Tämän takia varsinkin opettajan kuunteellu tunnilla on erittäin hyödyllistä, sillä monesti ne osaavat selittää asioita, joita ei kirjoissa suoraan mainita.

      Hyvä tapa, jonka itse olen opinnut, on että tutki jokaista kaavaa esimerkkien kanssa niin kauan, kunnes tajuat sen täysin. Vasta tämän jälkeen siirry tehtäviin. Tutki mitä se kaava saa aikaan, miten se toimii, miten se on johdettu, mihin muihin kaavoihin sen voi johtaa, jne. Jos ymmärrät kaavan toimintaperiaatteen, ei tehtävätkään enää ole ongelmia.

    • 10 sain :D 8lk

      viittaa jokaisella tunnilla väh. 2-5 kertaa ja ole muutenkin aktiivinen (kysy opettajalta apua jos et osaa, tee paljon tehtäviä, käy tarkistamassa usein). kun opettaja on kertonut mitkä tehtävät pitää tehdä, ala heti tekemään. kuuntele mitä opettaja sanoo, äläkä puhu kun uutta asiaa opetetaan. tai häiritse tuntia. lue (tässä tapauksessa tee tehtäviä ja lue vihkoa ja kappaletta) vähintään puolitoista tuntia isoihin kokeisiin ja aloita lukeminen ainakin kaksi päivää ennen

      ja kuten teekkari sanoikin, ymmärrä mitä mitä lasket.

    • sissee

      Osaako ope opettaa niin että ymmärrät?mä en oppinu oman open kohdalla,puhui mumisten,kirjotti taululle harakan varpaita ei ikinä saanu selvää ja sit lopuks tuttu fraasi-no ni alkakaa raapia.Huoh!

      • Matikkauuno

        Opettaja on kyllä aika huono opettamaan. Kirjottaa vaan jotain taululle ja sanoo et alkakaa tekeen tehtävii. Avun kysyminen on turhaa,tulee vaan valitusta etten kuunnellut ollenkaan


      • 10 sain :D 8lk
        Matikkauuno kirjoitti:

        Opettaja on kyllä aika huono opettamaan. Kirjottaa vaan jotain taululle ja sanoo et alkakaa tekeen tehtävii. Avun kysyminen on turhaa,tulee vaan valitusta etten kuunnellut ollenkaan

        lue kirjan esimerkit ja teoriat, siksi ne ovat siellä. jos tuonkaan jälkeen et opi, kysy vanhemmilta tai opettajalta apua. ja kannattaa mennä sinne tukiopetukseen, siellä ainakin autetaan.


        ( ja matikanopettaminen sujuu omassakin luokassa, niin, että opettaja vain kirjoittaa esimerkkejä, laskuja yms taululle. jos seurasit kunnolla niin sinun pitäisi pystyä laskemaan niitä ah niin mystisiä harakan varpaita)


      • Kielineropatti
        Matikkauuno kirjoitti:

        Opettaja on kyllä aika huono opettamaan. Kirjottaa vaan jotain taululle ja sanoo et alkakaa tekeen tehtävii. Avun kysyminen on turhaa,tulee vaan valitusta etten kuunnellut ollenkaan

        Jos tuntuu, että putoat kärryiltä siinä vaiheessa, kun uutta asiaa opetetaan, keskeytä opettaja (kohteliaasti!) ja kysy. Jos ei silläkään selviä, kysy uudestaan (kohteliaasti!). Tee kysymyksestäsi sellainen, että siihen on mahdollista vastata, älä ainoastaan totea, ettet ymmärrä mitään. :-)

        Jos tarvitset apua tehtävien tekemisessä, kysy: "Ehtisitkö vähän auttaa?" Tuollaiseen pyyntöön on paha vastata valittamalla, ettet kuunnellut.

        Meidän matikanope antoi minusta kaiken kattavan ohjeen: Matikkaa oppii laskemalla. Pähkäilemällä ja laskemalla. Siihen menee aikaa ja energiaa, mutta eipä mene hukkaan.


    • sissee

      Okei jos tukiopetusta antaa sama ope niin siitä et mitään hyödy.Oma äiti autto mua järkeistään noita tehtäviä niin että alkasin jo jotain tajuamaan, mutta sitkeyttä oma-aloitteisuutta ja monta iltaa se vei.

    • lukiohomo!

      8-luokka tais olla vaikeinta aikaa yläasteella matikan suhteen ja muissakin aineissa yläänsäkkin. Itse oppiakseni asiat lasken matikka usein ylimääräisiä tehtäviä niin kauvan että osaan. Jos haluat osata sinun pitää vain laskea. Laskiessasi voit kuunnella vaikkapa musiikkia, jottei aika käy tylsäksi. Tottakai opettajalta kannattaa aina pyytää apua jos ei osaa. Netistäkin mm Youtubesta voi lyötyä jotain hyvää settiä millä oppia matikkaa. Näillä vinkeillä ainakin itse olen pärjännyt lukion pitkällä matikalla ja olen pystynyrt jopa nostamaan yläasteen numerojani.

    • Eipä oikeen muuta

      Tee paljon harkoitustehtäviä. Yritä sisäistää asiat.
      Itse olen lukion viimeisellä ja pitkän matikan numerot olleet pääasiassa 7 (yksi kurssi 9, pari kurssia 6 ja yksi kurssi 8).

      • Edellinen....

      • lukiohomo!
        Edellinen.... kirjoitti:

        http://opetus.tv/maa/ tuoltakin voit katsoa apua, jos noista on hyötyä..

        Juu tuolta lyötyy ihan hyvää settiä


      • huhuhuh7
        Edellinen.... kirjoitti:

        http://opetus.tv/maa/ tuoltakin voit katsoa apua, jos noista on hyötyä..

        tuo on linkki lukion pitkän matikan opetukseen mutta opetus.tv:stä löytyy hyviä ohjeita. kannattaa katsoa


    • matikka 4- 7

      Kysy heti..ain jos joku kuttu jää epäselväksi ;)
      Jos et vieläkään ymmärrä kysy joltsin muulta aikuiselta..ehkä se osaa selittää psremmin x)
      Tai kyllä kaveriltakin voi kysyä..(jos se osaa)..
      Mun matikka oli 6..ja sain sen puoles vuodes 7 ...mä kyll tajuun kaikki jutut..mut mull on koe paniikki..eli ku teen kokeita ni stressaan..ja saatam unojtaa ihan kaiken just matikan kokeis yleisemmin se ongelma ..

      • DDd

        Itse sain 10 matikasta viittaamalla keskiverrosti, kuuntelemalla tunnilla, jotta osaan kokeissa ja osallistumalla ylimääräisiin juttuihin (toimii muuten aika hyvin, kaikissa aineissa)
        Osallistuin esim. Matikkakisaan (kannattaa, jos sellane on. Yrittää sitten parhaansa. Ope ei ilmeisesti ees nää niitä tuloksia, joten periaatteessa kertoo sun aktiivisuudesta.
        Ja sitte tein vaikeemman kokeen parin muun kanssa. Silleensä ei tietenkään kannata tehä jos ei oikeesti osaa jotai.
        Kuunteleminen tunnilla on tietenki vaikeeta jos se opettaja ei edes selitä mitään, sanoo vaan että alkakaa tekemään. Kannattaa kysyy esim. Vanhemmilta, vanhemmilta sisaruksilta (?), kaverilta tai joltain muulta jos et ymmärrä jotain. Lue kokeisiin, koska ne on oikeestaan aika iso osa numeroa. Koulussa ollaan itseään varten, eli jos tulee 4 matikasta niin ne urahaaveet saattaa todellakin olla romutettuja.
        Tsemppiä sulle kevätlukukaudelle!


    • tyttö

      mä sain matikasta ysin tänä ja viime vuonna ja oon ny ysil. en lue kokeisii enkä tee hirveesti tunnilla tehtäviäkää ku oppin ne asiat nii helposti.

    • Noin

      Lunttaa huijaa ja lintsaa matikantunneilta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      228
      3578
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2201
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2091
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1985
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      87
      1662
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1381
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1281
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1267
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1217
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1208
    Aihe