Asumiskorvaus

aapeepeepee

Hei,

Ollaan erottu keväällä puolison kanssa, avioero virallisesti voimaan marras/lokakuussa. Puoliso jäi asumaan omakotitaloomme, joka on myynnissä, mutta näyttää siltä että ei ihan heti mene kaupaksi. Asuntolainaa maksetaan puoliksi tällä hetkellä.

Lain mukaanhan ex-puolisoni on velvollinen maksamaan minulle asumiskorvausta, ns. vuokraa koska asuu minunkin omistamassani asunnossa? Hänellä on pienet asumismenot siellä, maksaa lyhennystä 280-300e / kk ja mulla on vuokra tämä sama lyhennys jo liki 800e /kk. Lisäksi maksan elareita ja vakuutuksia taloon.

Muutama kysymys näihin liittyen:

- Miten asumiskorvaus määritellään, onko se vuokraa vastaava osa mitä se olisi omakotitalosta? Täällä vähän syrjemmässä idässä varmaan liikuttaisiin 700e / kk . Onko se puolet tuosta? Tehdäänkö siihen jotain vähennyksiä, esimerkiski lämmitys, joka jää exän vastuulle (öljylämmitys).

- Tehdäänkö me jokin vuokrasopimus tästä vai miten se sovitaan?

- Öljyyn liittyen, olenko lain mukaan velvollinen maksamaan öljylaskuja taloon kun en lämmitystä itse käytä? Ei huvittaisi maksaa niitä tonnin laskuja yhtään kun en siellä asu. Varsinkin kun exä veti nupit kaakkoon ja voi olla että öljyä menee reilusti enemmän kuin viime talvena kun minä kattilaa hoidin ja säädin.

Olen kuitenkin velvollinen talon peruskunnosta huolehtimaan, joten lasketaanko lämmitys siihen? Eihän se kuitenkaan voi 50/50 suhteessa mennä? Voisin toki sopia exän kanssa että siitä voidaan vaikka vuokrassa hyvittää jokin osa.

Exä maksoi kesän aikana minunkin lainanpuoliskoni, koska se meni hänen tililtään suoraan. Sovittiin keväällä suullisesti että näin mennään niin menee asumismenot tasan kun mulla oli oma vuokra. Nyt sitten välit huononi ja hän vaati minulta takautuen koko kesän lainoja, eli joku 1500e. sovittiin sitten lakimiesten kanssa että kuittaan sen tästä asumiskorvauksesta suoraan niin en perisi sitä muutamaan kuukauteen. Tämä käy minulle.

Exä vaatii nyt myös kuitenkin että saisi talon myynnissä enemmän rahaa, koska on koko ajan kun siinä on asuttu niin maksanut tätä lainaa. Laina on yhteinen ja se on aina mennyt hänen tilitään. Talo on 50/50 omistuksessa. Totta kai minä oon maksanut muita asumisen kustannuksia, lämmitykset kokonaisuudessaan ja vakuutukset, sähköt, vedet ja jätemaksut. Eli tasan on kaikki mennyt, plus ruokakulut. Eihän hän tästä voi enempää saada?

En ymmärrä miksi pitää kaikki asiat riitauttaa, olisi vain menty kuin keväällä sovittiin. näköjään oli virhe luottaa exään ja sopia asiat vain suullisesti. En tee samaa virhettä enää toiste.

0

314

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000

      Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

      Luetuimmat keskustelut

      1. Haluaisitko nähdä

        Hänet alastomana?
        Ikävä
        74
        3390
      2. Hilirimpsistä

        Hyvää huomenta ja kivaa päivää. Ilmat viilenee. Niin myös tunteet. 🧊☕✨🍁❤️
        Ikävä
        201
        2892
      3. Nainen lopeta pakoon luikkiminen?

        Elämä ei oo peli 😔😟
        Ikävä
        25
        2760
      4. Älä elättele

        Toiveita enää. Ihan turhaa. Sotku mikä sotku.
        Ikävä
        49
        2668
      5. Olet täällä. Mutta ei minulle.

        Nyt olen tästä 100% varma. Satuttaa. T: V
        Ikävä
        22
        2574
      6. Kuule rakas...

        Kerrohan minulle lempivärisi niin osaan jatkaa yhtä projektia? Arvaan jo melkein kyllä toki. Olethan sinä aina niin tyyl
        Ikävä
        41
        2385
      7. Miten hitsissä ulosoton asiakas?

        On tää maailma kumma, tässä haisee suuri kusetus ja ennennäkemättömän törkeä *huijaus*! Miten to.monen kieroilu on edez
        Kotimaiset julkkisjuorut
        218
        1889
      8. Törmättiin tänään

        enkä taaskaan osannut reagoida fiksusti. Menen aina lukkoon. Yksi asia on varma: tunteeni sinua kohtaan ovat edelleen v
        Ikävä
        24
        1797
      9. Vieläkö sä

        Rakastat mua?❤️😔
        Ikävä
        38
        1684
      10. Kela valvoo lasten tilejä.

        Tämä isoveli Kela kyttää jopa lasten yli 200,- euron rahat jotka on melko varmasti lahjaksi saatu. Se vaikuttaa perheen
        Yhteiskunta
        153
        1532
      Aihe