Viimeismmmässmä RistinVoitto-lehdessä opetus

Mohikaani_27

KOLMINAISUUDESTA. Kannatta hankkia lehti, tai nettiaikamediasta, jos se on siellä.

* Opettajana Sanaan perhtynyt Valtter Luoto. Selkeää tuntemista. ja luotettavaa jonka kautta hän avaa Sanan salaisuuksia, hän jos kuka, onkin paras opettaja , palstan ikuisessa väännössä Jumalan kolminaisuudessa. Luodon mukaan kolminaisuus on koko luomisen ja pelastussuunnitelman perusta, lähtien siitä, että Poika sikisi Pyhästä Hengestä, ja siksi Jumala, Isän vertainen, samoin kuin Pyhä Henki. Perusasia on ollut itselleni aivan kirkas, mutta Luoto avaa asiaa syvemmältä ja on siksi vahvaa ja ravitsevaa Hengen ja sielun ravintoa.

* "PATER*FILIUS*SPIRITUS* DEUS = KOLME mutta yksi ! Raamatun Jumala on kolmiyhteinen !

* " Oppi Jumalan kolminaisuudesta on raamatullisen pelastusopin perusta" Kirjoittaa Valtter Luoto !
* Samoin hän kirjoittaa: " Täysipainoinen käsitskolmiyhteisestä Jumalasta on raamatullisen opin terveen hengellisyyden perusasia "!

* " Alkukirkon opillisissa taisteluissa muotoutui ensin kristologia = oppi Jeesusken jumaluudesta. Vasta tämä antoi varsinaisen phjan kolminaisuusopin kehittymiselle. Kolminaisuusopin selkeyttävää määrittelyä jouduttivat merkittävästi kirkon opetusta hämmentäneet ja kolminaisuuden kieltäneet haraopit."

* hankkikaa Rv-lehti, nuero: 42, ja saatte arvokasta opetusta , ehkä tämä avaa jo vihdoin monien silmitä tietämättömyyden harsot !

50

181

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Eenokki 12

      Luoto on aiemmin syyllistynyt tahalliseen valehtelemiseen helluntailaista oppia puolustaakseen, ja näin ollen on epäluotettava selittelijä.
      Sitä salaa käydään Lutterin postilloja lukemassa ja käännetään niitä helluntailaisten opillisiin harhakäsityksiin sopiviksi. Helluntailaiset tarvitsevat pelastuakseen katumusta ja oikeata parannusta niin kasteen kohdalla kuin muissakin oppien kohdin.

      Kolminaisuusoppi on tosin ihmisen uskolle välttämätön sillä jos sen kieltää on ikuinen kadotus edessä.

      • Mohikaani_27 ei kirj

        * Olet nyt eenokki 12 erehtynyt täysin, mitä Luodon rehellisyyteen tulee, Niilo Yli-Vainion kanssa pelkkää rehellisyyttä, Luoto on 101 % rehellinen ihminen, älä sinäkään anna väärää todistusta lähimmäisestäsi ! Ja jos syytät näinkin vakavalla syytöksellä, joudut kyllä seillelemään ja todistelemaan puheesi ! Todisteita puheellesi Luodon epärehelisyydestä. tännä näin ketjun jatkoksi !


    • Eenokki 12

      Luin erään Eskon kirjoituksesta kuinka Luoto oli väittänyt väärin eräästä asiasta. Eskon mukaan hänen olisi pitänyt tietää eikä valehdella.
      Tuskin oli erehtyminen kyseessä.
      Yli-Vainio oli taysiverinen harhaopettaja oikea kauhistuksen kauhistus eikä siitä sen enempi.

      • oonokki

        Eenokki 12 perustelkoot Yli-vainion harhaoppisuuden!


      • Eenokki 12
        oonokki kirjoitti:

        Eenokki 12 perustelkoot Yli-vainion harhaoppisuuden!

        Lyhyt oli Niilon virsi, Kuoli varsin nuorena köyhänä ja sairaana saavuttamatta Raamatullista ikää 70-80


      • Eenokki 12 kirjoitti:

        Lyhyt oli Niilon virsi, Kuoli varsin nuorena köyhänä ja sairaana saavuttamatta Raamatullista ikää 70-80

        * Olemattomat on todistelusi, täysin arvottomia, eivätkä todista yhtään mitään ! Niilo on saavuttanut sen kaikkein kallaimman, sijan Jeesusken luona, koki ajallisesti rankan elämän, oli uskollinen Herralleen kuolemaan asti. Meitä , jotka musitamme Niilon veljenä ja ystävänä, rakasti nuoria, ei koskaan mennyt heidän ohitseen, aina tervhti ja yleensä jäi juttelemaan. Meitä loukkaa sinun halveksuntasi, ole katkera ja pahasydäminen ihminen. Niilo on kuningas sinuun verrattuna.

        * Samoin et antanut mitään todisteita Luotoon kohdistaneesta väitteestsi, juorupuheita heittelet totuutena. !


      • Mohikaani_27 kirjoitti:

        * Olemattomat on todistelusi, täysin arvottomia, eivätkä todista yhtään mitään ! Niilo on saavuttanut sen kaikkein kallaimman, sijan Jeesusken luona, koki ajallisesti rankan elämän, oli uskollinen Herralleen kuolemaan asti. Meitä , jotka musitamme Niilon veljenä ja ystävänä, rakasti nuoria, ei koskaan mennyt heidän ohitseen, aina tervhti ja yleensä jäi juttelemaan. Meitä loukkaa sinun halveksuntasi, ole katkera ja pahasydäminen ihminen. Niilo on kuningas sinuun verrattuna.

        * Samoin et antanut mitään todisteita Luotoon kohdistaneesta väitteestsi, juorupuheita heittelet totuutena. !

        Siitähän nuo Jumalan miehet ja naiset tunnetaankin,kun maailma pilkkaa ja pilkkasi.Niilo oli oma persoonaansa ja vietti paljon aikaa rukouksessa ja oli vilpitön ja Jumalaa kunnioittava mies.Jos olisi niitä,jotka antautuisi Jumalalle,kuin Niilo oltaisin jo Hengen sateissa!


      • * Ihan oikein kirjoitat, Niiloja tarvittaisiin, juuri tälle ajalle, rohkeita koko sydämisiä aherran sotilaita, jotka Hengen voimssa julistavat koko raamatun puhtaan evankeliumin !


      • Köyhä
        Eenokki 12 kirjoitti:

        Lyhyt oli Niilon virsi, Kuoli varsin nuorena köyhänä ja sairaana saavuttamatta Raamatullista ikää 70-80

        Jeesus ristiinnaulittiin noin 33 vuotiaana. Eikä hän maanpäällä kulkiessaan ja opettaessaan omistanut juuri mitään rahassa mitattavaa. Eli jos lähdetään menestysteologiselle linjalle jossa jumalallisuuden voi laskea rahalla ja ikävuosilla niin ollaan todella eksyksissä. Monet entiset natsit elivät 80-90 ikään. Olivatko he siis Jumalan asialla juutalaisia tuhotessaan? Moni Muhamettilainen öljypohatta omistaa miljardeja. Ovatko he siis Jumalan valittuja ja oikealla asialla?


    • Kun emeritus-päätoimittaja Valtter Luoto piti helluntaiherätyksen 100-vuotisjuhlassa pääpuheen, niin siinä hän vannoi ekumenian nimeen, kertoi vastakkainasettelujen ajan olevan ohi herätysliikkeiden sisällä ja niiden välillä Evl-kirkkoon.

      Valitettavasti kentällä ei kaikki toimi kuten Luoto toivoo, vaan aina löytyy Mohikaanin kaltaisia, jotka eivät ymmärrä muita kristinuskon haaroja.

    • Mazdels (ei kirj.)

      Valtter Luoto ei liene kuitenkaan ottanut kantaa siihen, miten helluntaiseurakuntien tulisi suhtautua niihin jäseniinsä, jotka eivät tunnusta kolminaisuusoppia. Ilmeisesti Helluntaiherätyksessä kuitenkin myönnetään se, että heidän seurakunnissaan on kolminaisuusopin kieltäjiä ja sen vuoksi Ristin Voitto on julkaissut artikkelin.

      • Rv-lehteä ei puussa

        Hyödyttäisi monia,jos tämä RV-lehti olisi verkossa luettavissa.Ei kaikki ole helluntailaisia ja lue kyseistä lehteä.Ehdottakaa hellarit,että laittaa lehden nettiin luettavaksi.


      • Rv-lehteä ei puussa kirjoitti:

        Hyödyttäisi monia,jos tämä RV-lehti olisi verkossa luettavissa.Ei kaikki ole helluntailaisia ja lue kyseistä lehteä.Ehdottakaa hellarit,että laittaa lehden nettiin luettavaksi.

        Ne on oppineet tyylin, jossa Jumalan sanaa annetaan vain rahaa vastaan.


    • Jeesus Kristus sanoi ja opetti että - (Valtter Luoto) ei ole teidän opettajanne, sillä;

      Matteus 23
      8 "Mutta te älkää antako kutsua itseänne rabbiksi, - s i l l ä - y k s i - o n
      t e i d ä n - o p e t t a j a n n e, - ja te olette kaikki veljiä.." [Joh. 13:13]

      Johannes 14
      26 "Mutta Puolustaja, Pyhä Henki, jonka Isä on lähettävä minun nimessäni, hän opettaa teille kaikki ja muistuttaa teitä kaikesta, minkä minä olen teille sanonut."

      Johannes 16
      13 Valtter Luoto ei ole puolustajani, muistuttajani ja opettajani, sillä hän muistuttaa vain siitä, mitä kolminaisuusopin keksijät, kirkkoisät ovat opettaneet, ei siitä, mitä Jumala on puhunut ja poikansa Jeesuksen Kristuksen ja hänen opetuslastensa kautta opettanut,

      Raamatusta ei löydy yhtään jaetta, joka sanoisi Pyhän hengen opettaneen kolminaisuusopista, vaan yhdestä Isästä Jumalasta ja yhdestä Isän Jumalan tekemästä herrasta, Jeesuksesta Kristuksesta.

      • tomis...

        Helluntaiseurakunta kuuluu raamatullisimpiin seurakuntiin opiltaan ja sen myötä siihen kuuluvat uskovatkin raamatullisimpiin uskoviin. Eli ovat oikeisiin JUMALAN lapsiin kuuluvia. PISTE!


      • kljkllkjkasdf

        Jeesus Kristus sanoi ja opetti että - (Ekivaari) ei ole teidän opettajanne, sillä;
        Matteus 23
        8 "Mutta te älkää antako kutsua itseänne rabbiksi, - s i l l ä - y k s i - o n
        t e i d ä n - o p e t t a j a n n e, - ja te olette kaikki veljiä.." [Joh. 13:13]

        Johannes 14
        26 "Mutta Puolustaja, Pyhä Henki, jonka Isä on lähettävä minun nimessäni, hän opettaa teille kaikki ja muistuttaa teitä kaikesta, minkä minä olen teille sanonut."

        Johannes 16
        13 Ekivaari ei ole puolustajani, mustuttajani ja opettajani, sillä hän mustuttaa vain siitä mitä Jehovan todistajat ovat opettaneet, kieltämällä Jeesuksen jumaluuden.

        Raamatusta ei löydy yhtään jaetta tämän todistamiseen!


      • tomis... kirjoitti:

        Helluntaiseurakunta kuuluu raamatullisimpiin seurakuntiin opiltaan ja sen myötä siihen kuuluvat uskovatkin raamatullisimpiin uskoviin. Eli ovat oikeisiin JUMALAN lapsiin kuuluvia. PISTE!

        Kiitos, tomis, kun minutkin tunnustat "raamatullisimpiin seurakuntiin opiltaan kuuluvaksi." Olen kuulunut yhtäjaksoisesti kotipaikkakuntani Helluntaiseurakuntaan vuodesta 1960 alkaen.


      • kljkllkjkasdf kirjoitti:

        Jeesus Kristus sanoi ja opetti että - (Ekivaari) ei ole teidän opettajanne, sillä;
        Matteus 23
        8 "Mutta te älkää antako kutsua itseänne rabbiksi, - s i l l ä - y k s i - o n
        t e i d ä n - o p e t t a j a n n e, - ja te olette kaikki veljiä.." [Joh. 13:13]

        Johannes 14
        26 "Mutta Puolustaja, Pyhä Henki, jonka Isä on lähettävä minun nimessäni, hän opettaa teille kaikki ja muistuttaa teitä kaikesta, minkä minä olen teille sanonut."

        Johannes 16
        13 Ekivaari ei ole puolustajani, mustuttajani ja opettajani, sillä hän mustuttaa vain siitä mitä Jehovan todistajat ovat opettaneet, kieltämällä Jeesuksen jumaluuden.

        Raamatusta ei löydy yhtään jaetta tämän todistamiseen!

        En ole pyrkinyt Sinun, 'kljkllkjkasdf''nkä kenenkään muun opettajaksi enkä hyväksy lihaa ja verta olevaa Valtter Luotoa omaksi opettajakseni, Hyväksyn vain Isän Jumalan hengestä meissä syntyneen Kristuksen todelliseksi opettajaksi:

        Matteus 23
        8 "Mutta te älkää antako kutsua itseänne rabbiksi, sillä yksi on teidän opettajanne, ja te olette kaikki veljiä."

        Johannes 13
        13 "Te puhuttelette minua opettajaksi ja Herraksi, ja oikein te sanotte, sillä se minä olen."

        Johannes 3
        6 "Mikä on syntynyt lihasta, on lihaa, mikä on syntynyt Hengestä, on henkeä." [1.Kor. 15:50; Ef. 2:3]


      • ekivaari kirjoitti:

        Kiitos, tomis, kun minutkin tunnustat "raamatullisimpiin seurakuntiin opiltaan kuuluvaksi." Olen kuulunut yhtäjaksoisesti kotipaikkakuntani Helluntaiseurakuntaan vuodesta 1960 alkaen.

        * Et ole helluntailainen sydämeltäsi, ulkoisesti kuulut h-seurakuntaan, jossa ei kaiketi olla itsekkään raittiissa uskossa , opissa ja Sanassa. Ptät vaan itseäsi, jos oletat olevasi helluntailainen , jotenkin ironista tuo sun halusi olla helluntainen, vaikka oppisi on areiolaista hömppää , Raamatun valossa !

        * 54 vuotta , etkä ole oppinut mitään ? Ja syy siihen on, että seurakuntasi ei ole oikeasti helluntaiseurakunta, vaikka ehkä ovenpäällä niin lukeekin , tai opettajat on itsekkin harhassa.


      • ekivaari kirjoitti:

        En ole pyrkinyt Sinun, 'kljkllkjkasdf''nkä kenenkään muun opettajaksi enkä hyväksy lihaa ja verta olevaa Valtter Luotoa omaksi opettajakseni, Hyväksyn vain Isän Jumalan hengestä meissä syntyneen Kristuksen todelliseksi opettajaksi:

        Matteus 23
        8 "Mutta te älkää antako kutsua itseänne rabbiksi, sillä yksi on teidän opettajanne, ja te olette kaikki veljiä."

        Johannes 13
        13 "Te puhuttelette minua opettajaksi ja Herraksi, ja oikein te sanotte, sillä se minä olen."

        Johannes 3
        6 "Mikä on syntynyt lihasta, on lihaa, mikä on syntynyt Hengestä, on henkeä." [1.Kor. 15:50; Ef. 2:3]

        * Ekivaar, ei sinulla voi olla Jeesusta, koska kiellät Hänet, miksi sinä olet kakasinaamainen, kiellä reilusti, kun kerran et usko Häneen ! Kaksi apostolia todistaa, ja monia muitakin todistuksia on Raamatussa, että Jeesus sikisi Pyhästä Hengestä, mutta sinulla onkin ihan oma jeesuskesi, mielensopukoissa syntynyt mielikuvitus jeesus, ja syntynyt Joosefin siittämänä sinun miellestäsi, vaikka apostolit sanoo aivan toista, oletkohan suurempi ja viisaampi raamatuissa, kuin apostolit ? Kumpaakohan tulis uskoa, sinua vaiko Apostoleita ? Fai onkohan Pyhä henki erehtynyt, ja Hänkö on sinulle tuota Jeesusta pilkkaavaa soopaa opettanut ? Mieti vähän asioita, ja lue Raamattu oikein, äläkä vääristä Sanaa !


    • Eenokki 12

      Kuuluuko tomis siihen helluntailaisten osaan joka kieltää kolminaisuuden?

      Entäpä kuuluminen sellaiseen joukkoon joka käsittää avionsarikkojat, avioliiton ulkopuoliset haureuden kynttilät, paluunsa estraadille saavuttaneet pedifiilit ryyppääjät ja tupakkamiehet, ehkäisyä käyttävät, seurakunnasta erotetut jästipäät
      jne...Kumpaan joukkoon sinä kuulut mielestäsi?

      • Luettelet 6 joukkoa ja kysyt, "kumpan joukkoon noista kuulut".

        Tuli tuosta mieleen eräät linnut.
        Luonnossa liikkuneena olen huomannut, että varikset osaa laskea kahteen, mutta kolmeen laskeminen on niille jo aika mahdotonta.


      • tomis...

        En kiellä kolminaisuutta, en ole avionrikkoja, en pedofiili, alkoholia en ole juonut rammaakaan pariinkymmeneen vuoteen, tupakatta olen ollut yksitoista vuotta, ehkäisyä en käytä koska elän platonisessa suhteessa, siinäkin jo kaemmin, seurakunnasta ei erotettu, itse erosin jne...


      • eräs rouva
        tomis... kirjoitti:

        En kiellä kolminaisuutta, en ole avionrikkoja, en pedofiili, alkoholia en ole juonut rammaakaan pariinkymmeneen vuoteen, tupakatta olen ollut yksitoista vuotta, ehkäisyä en käytä koska elän platonisessa suhteessa, siinäkin jo kaemmin, seurakunnasta ei erotettu, itse erosin jne...

        Vai niin. Tomis on kome kuin mikä ikäänsa nuoremmalta näyttää, naisten mies.


      • Eenokki 12
        tomis... kirjoitti:

        En kiellä kolminaisuutta, en ole avionrikkoja, en pedofiili, alkoholia en ole juonut rammaakaan pariinkymmeneen vuoteen, tupakatta olen ollut yksitoista vuotta, ehkäisyä en käytä koska elän platonisessa suhteessa, siinäkin jo kaemmin, seurakunnasta ei erotettu, itse erosin jne...

        Minä olen ehkä närkästynyt kun "oikeasta opista" kerskaillaan helluntailaisuudessa.

        On pedofiilareita jotka otetaan takaisin vankilapuvussaan ja tattoota persiissä. Vai vielä saarnailemaan häpeämättömät.

        Kuulemma eletään vihkimättöminä, erotaan ilman pätevää syytä.

        On kolminaisuuden kieltäjiä, on toronton suunnan kahjoja.

        Yli-Vainio hyväksyi vauvakasteen.

        On ekumeenisia. ja mitä vielä puuttuu lahkon muuttuneista opillisista käsityksistä kertokoon siitä joku muu.


      • * Oikeasti on vain yhdenlainen helluntai seurakunta, ja siellä tunnustetaan kolminaisuus, aivan niin kuin Raamatussa opetetaan! Hankkikaa ysävät tuo lehti !


    • Mitäs se Eenokille kuuluu mihin Tomis kuuluu?
      Pidäppä huolta vain siitä
      että itse pääset taivaisiin!

      Mie olen syntinen,ja sanon siulle:
      Puheesi/kirjoituksesi eivät ole uskovan ihmisen puhetta!

      Ja luulempa,että vastaat miulle yhtä ilkeästi.

      • Eenokki 12

        Hyvä että edes sinä tunnustat olevasi syntinen... jaa enpä vastannut ilkeästi. Senverran että Aurora. on sinua kauniimpi.
        Toki lausun totuuksia tomiksesta kuin muistakin kun annetaan syitä.
        Perästä kuuluu sano kellonsoittaja, sanoo sananlasku.
        ps. Kyllä minä olen jättänyt sen huolenpidon Korkeimman käsiin.


    • Mohikaani, kirjoitit avauksessa mm.:

      "* "PATER*FILIUS*SPIRITUS* DEUS = KOLME mutta yksi ! Raamatun Jumala on kolmiyhteinen !

      * " Oppi Jumalan kolminaisuudesta on raamatullisen pelastusopin perusta" Kirjoittaa Valtter Luoto !
      * Samoin hän kirjoittaa: " Täysipainoinen käsitskolmiyhteisestä Jumalasta on raamatullisen opin terveen hengellisyyden perusasia "!

      Kysyn nyt: Millä raamatunjakeilla V.L. opetuksensa ja väitteensä perusteli?

      • sillee

        Ei Luodon antamissa jakeissa mitään uutta ole sinulle. Niitä on kopoiotu koko tämän fororumin ajan.


      • Et ekivaari tunne Raamattua sisältäpäin, vain kirjaimessa roikut, etkä koskaan omillasi pääse tuntemaan Jumalaa, eli kolmiyhteistä tosi Jumalaa. Vain Jumalan Henki voi sen ilmoittaa, ja vain uudestisyntyneille, Jumalan Hengen kasteessa, jossa saadaan Pyhän Hengen sinetti sydämeen. Uskovaiseksi ei voi opiskella jumaluusopistojen kautta, Jumalan lapseksi uudestisynnytään, ja joka ei synny uudesti ylhäätä, se ei voi päästä taivasten valtakuntaan, sanoo uskon alkaja ja täydelliseksi tekijä Jeesus Kristus.


      • * Uudestisyntyä voi kuka vaan ilman, että on lukenut Raamtusta sanaakaan, mutta vaikka lukisi Raamatun satakertaa kannesta kanteen, ei voi tulla uskoon, ellei uudestisynny : Että sinun Raamatun sitaattien kirjoittelu on yhtä tyhjän kanssa, sinä vaan yrität omaa oppiasi rakentaa, ja ottaa, tai varastaa ja väärinkäyttää Raamattua omiin syntisiin opetuksiisi, joka ei koskaan voi sinua, eikä sinua kuulevaa uudestisynnyttää elävään uskoon, ettäs voisitte pelalstua !


    • trivia

      aloituksesta:
      "Luodon mukaan kolminaisuus on koko luomisen ja pelastussuunnitelman perusta, lähtien siitä, että Poika sikisi Pyhästä Hengestä, ja siksi Jumala, Isän vertainen, samoin kuin Pyhä Henki."

      Jos tämä on Luodon tekstiä, hänen näkemyksensä on että kristinuskossa on kolme jumalaa eikä lainkaan kolminaisuusoppia.

      Jeesus, Poika olisi syntynyt Pyhästä hengestä. Nimenomaan PH:sta eikä ole Jumalan luoma. PH olisi Jumalasta erillinen henki.
      Pyhästä hengestä sikiytynyt Jeesus olisi Jumalan vertainen ei siis Jumala. Jumala ja Poika ovat rinnakkaisia henkiä mutta eivät sisäkkäisesti yksi.
      Pyhä Henki tulee verratuksi Poikaan ja Jumalaan Jumalan kanssa samanvertaisena mutta erillisenä.

      Jos nyt väitetään että ne ovatkin yksi ja sama henki, logiikalle tehdään väkivaltaa.
      UT:ssa noita kolmea henkeä ei yhdistetä samaksi yhdessäkään jakeessa.
      Luoto pikemminkin vahvistaa kolminaisuusoppia vastaan.

      " Alkukirkon opillisissa taisteluissa muotoutui ensin kristologia = oppi Jeesusken jumaluudesta. Vasta tämä antoi varsinaisen phjan kolminaisuusopin kehittymiselle. Kolminaisuusopin selkeyttävää määrittelyä jouduttivat merkittävästi kirkon opetusta hämmentäneet ja kolminaisuuden kieltäneet haraopit."

      Jos tämä on Luodon tekstiä, hän puhuu pehmoisia.
      Kristinusko pitää evankeliumeja ensimmäisinä uskon kirjoina. Niiden mukaan maailmaan syntyi poika, josta varttui aikuinen mies. Mies, Jeesus ryhtyi saarnaamaan turuilla hyvien tapojen puolesta sekä toimi ohessa lääkärinä.
      Ihmiset pitivät häntä ihmisenä. Hänet mestattiin teloituskuolemalla paalussa. Hänen kuolemansa jälkeen syntyi huhumylläkkä hänen pelastumisestaan kuolleista ja vuosia myöhemmin häntä alettiin pitää profeettana ja HERRAN uskottuna arvonimellä "Jumalan poika". VT:ssä profeettoja kutsutaan Jumalan pojiksi.
      Siteeraus ollakseen kenen tahansa näkemys, sotii kristinuskon kehittymistä vastaan.
      Ihmiset eivät tehneet Jeesuksesta suoraan Jumalaa. Jeesus=Jumala oppi syntyi monien välivaiheiden kautta ja sai ilmauksensa 300 luvulla syntyneessä UT:n ulkopuolisessa kolminaisopissa.
      Lähde: UT, Kirkkoisät 100 - 350

      • Jeesus ja apostolit sanoivat jo heidän aikanaan olleen tarjolla sellaisia "vieraita oppeja", joiden tuntomerkkinä on epäloogisuus niiden sisällön selittämisessä. Tuntomerkit ovat "lihan mukaan" edestakainen soutaminen ja huopaaminen; [Matt.5:37]

        2. Korinttolaiskirje 1
        17 "un minulla siis oli tämä aikomus, en kaiketi ole menetellyt kevytmielisesti? Vai päätänkö lihan mukaan, minkä päätän, niin että puheeni on sekä "on, on", että "ei, ei"?
        18 Mutta Jumala sen takaa, että puheemme teille ei ole "on" ja "ei".
        19 Sillä Jumalan Poika, Kristus Jeesus, jota me, minä ja Silvanus ja Timoteus, olemme teidän keskellänne saarnanneet, ei tullut ollakseen "on" ja "ei", vaan hänessä tuli "on".'

        Jeesuksen ja Paavalin esimerkiksi antamat tuntomerkit sopivat täydellisesti kolminaisuusopin selitysten tuntomerkkeihin!


      • ekivaari kirjoitti:

        Jeesus ja apostolit sanoivat jo heidän aikanaan olleen tarjolla sellaisia "vieraita oppeja", joiden tuntomerkkinä on epäloogisuus niiden sisällön selittämisessä. Tuntomerkit ovat "lihan mukaan" edestakainen soutaminen ja huopaaminen; [Matt.5:37]

        2. Korinttolaiskirje 1
        17 "un minulla siis oli tämä aikomus, en kaiketi ole menetellyt kevytmielisesti? Vai päätänkö lihan mukaan, minkä päätän, niin että puheeni on sekä "on, on", että "ei, ei"?
        18 Mutta Jumala sen takaa, että puheemme teille ei ole "on" ja "ei".
        19 Sillä Jumalan Poika, Kristus Jeesus, jota me, minä ja Silvanus ja Timoteus, olemme teidän keskellänne saarnanneet, ei tullut ollakseen "on" ja "ei", vaan hänessä tuli "on".'

        Jeesuksen ja Paavalin esimerkiksi antamat tuntomerkit sopivat täydellisesti kolminaisuusopin selitysten tuntomerkkeihin!

        * Kyllä sanoivat, aivan niin kuin sinäkin suollat vuosia harhaasi, kielltä Jeesuksen, ja se vie kaiken muunkin sinulta, Hän on koko evankeliumin YDIN, ja myös se, että Hän on Jumala. Muutoin Raamatun opetus olisi pelkkää satua ja tarinoita. Pelastussuunnitelma Jonka Jumala on suunnitellut alusta loppuun, perustuu juuri siihen, että Jumala tulee alas maailmaan, lunastamaan syntiset, siksi Hän valmisti Pojalleen ruumiin, ja Hän itse oli Kristuksessa, ja sovitti syntisen , syntisen lihan kaltaisuudessa oman ruumiinsa uhraten ja vuodattaen pyhän viattoman , synnittömän verensä!, Koska ei ollut ainuttakaan ihmistä, joka olisi ollut arvollinen Jumalalle syntiuhriksi, siksi Hän valmisti Pojalleen ruumiin, puhtaan viattoman syyttömän ja synnittömän, vain Hän oli arvollinen Lunastajaksi !


      • Ä Joko ekivaari heräsit harhaisesta unestasi, että Kristus saisi sinua valaista ?


    • Jumala on kolmiyhteinen ja outoa jos uuestisyntynyt uskova sitä ei käsitä.

      • fafer, ei Raamattu tuollaista sano ja opeta, vaan Raamattu sanoo, että Isä Jumala yksin on todellinen Jumala, joka on kaikki kaikissa — myös meissä nykyisissä ihmisissä.

        1. Korinttolaiskirje 12
        6 "ja voimavaikutukset ovat moninaiset, mutta Jumala, joka kaikki kaikissa vaikuttaa, on sama."

        1. Korinttolaiskirje15
        28 "Ja kun kaikki on alistettu Pojan valtaan, silloin itse Poikakin alistetaan sen valtaan, joka on alistanut hänen valtaansa kaiken, että Jumala olisi kaikki kaikissa."
        [Ef. 1:23]

        Ehdottomasti Jumala on meille kaikille yhteinen, eikä vain kolmelle henkilölle,
        "sillä hänessä me elämme ja liikumme ja olemme, niinkuin myös muutamat teidän runoilijoistanne ovat sanoneet: 'Sillä me olemme myös hänen sukuansa'.[Ap.t.17:28]


      • MinäTeissäjaTeMinussa
        ekivaari kirjoitti:

        fafer, ei Raamattu tuollaista sano ja opeta, vaan Raamattu sanoo, että Isä Jumala yksin on todellinen Jumala, joka on kaikki kaikissa — myös meissä nykyisissä ihmisissä.

        1. Korinttolaiskirje 12
        6 "ja voimavaikutukset ovat moninaiset, mutta Jumala, joka kaikki kaikissa vaikuttaa, on sama."

        1. Korinttolaiskirje15
        28 "Ja kun kaikki on alistettu Pojan valtaan, silloin itse Poikakin alistetaan sen valtaan, joka on alistanut hänen valtaansa kaiken, että Jumala olisi kaikki kaikissa."
        [Ef. 1:23]

        Ehdottomasti Jumala on meille kaikille yhteinen, eikä vain kolmelle henkilölle,
        "sillä hänessä me elämme ja liikumme ja olemme, niinkuin myös muutamat teidän runoilijoistanne ovat sanoneet: 'Sillä me olemme myös hänen sukuansa'.[Ap.t.17:28]

        >>>6 "ja voimavaikutukset ovat moninaiset, mutta Jumala, joka kaikki kaikissa vaikuttaa, on sama."<<<

        "Kristus teissä kirkkauden toivo"
        "Te etsitte todistetta siitä että minussa puhuu Kristus..."
        "Sinä päivänä te ymmärrätte että minä olen teissä ja te minussa".


      • * Oikein sanoit, ekivaari ei ole uudestisyntynyt, ja siksi hän ei sitä käsitä, eikä koskaan pääse tuntemaan Kristusta sisältäpäin, Pyhän Hengen osallisuudessa Hengen yhdysiteellä !


    • trivia

      mohikaani:
      "Hän on koko evankeliumin YDIN, ja myös se, että Hän on Jumala."

      Mohikaani kannattaa Jumalatappajan oppia. Jumala olisi tapattanut itsensä Golgatan ristipuulla. Järjesti itsensä siten että roomalaiset veivät nirrin pois.
      Jumalan kuolema olisi pelastuksen ydin. Kuoliko Golgatalla Jumala? Jos kuoli, häntä ei enää ole. Voiko henkiolento kuolla materiaalisen toimesta? Jos ei....???

      Mohikaanin opin mukaan Jumalan kuolema olisi pelastuksen ydin. Uskomalla kuolleeseen Jumalaan, voi pelastua ikuisesta kidutuksesta mikäli on mm. upotuskasteen piirissä.
      Pelastusopin alussa, välissä ja lopussa veritahrat pyörivät. Silti Jumala kaikkivoipana ei halua pelastaa kaikkia. Hän on puolueellinen - vaatii uskollisuudenvalan. Maan päällä ihmiset saavat joka tapauksessa ajatella mitä haluavat eikä siitä rangaista. Myös Mohikaanin kaltainen uskonto on sallittu vaikka se perustuu verenvuodatukseen.

      Jotensakin tuntuu, että logiikka ei pelaa mohikaanin näkemyksissä.

      • Kyllä, uskon ja kannatan ristin veren evankeliumia täysin sydämin, " Ei muu mua voisikaan pelastaa, kuin ristin veri, oi kiitos veren, oi veren."


    • HellareistaEronnut

      Valtter Luoto käänsi takkinsa ja myi helluntaiherätyksen, sen raamatullisista periaatteista luopuen, helluntaikirkolle. Vielä 1970-luvulla hän vastusti jyrkästi helluntailaisten kirkollistumista, mutta 1990-luvulla hän oli ensimmäinen, joka kirjoitti hakemuksen helluntaikirkon perustamisesta. Hänen nimensä alle kirjoitti 19 muuta helluntaijohtajaa nimensä ja niin syntyi helluntaikirkko. Valta ja raha sokaisevat.

    • Kirkotonhellari

      Helluntaiherätys päättyi Valtter Luotoon.

      • Luulenpa, että luoto ei koskaan tarkoittanut, että luovutaan Sansta ja Sanan opetuksestaja vaidettaisiin se ylistyskuoroon, oikei siihen valitun johtajan opastuksella. Ei Luoto koskaan olisi halunnut helluntai-herätyksen hajoavan kahtia, taiuseampiin kuppkuntiin, saivat harhautettua Luotoa kirjoittamaan nimensä johonkin paperiin, mutta sehän on pelkkä paperi, eikä hän voi alkaa sotimaan asian puolesta. Sen tietää siitäkin, mitä mieltä Luoto on, kun häntä enää harvoin näkee Keuruulla puhumassa, tai kirjoituksia RV-lehdessä. Vedättivät vanhaa uskollista veljeä ! Eivät tyhjentävästi avanneet perimmäistä kirkon ohjelmaa mikä se jatkossa tulisi olemaan ! Hän kirjoitti nimensä hyvässä uskossa.


    • voitonpäivä

      Onko kukaan nähnyt Voittoa ? Voittoo...!

    • atejäbä

      Mikäli kristityt haluavat uskoa kolmeen jumalaan, mitä pahaa siinä on. Se on yksi ja sama viekö yksi vai kolme kristinuskosta poikkeavat (mitä se sitten onkin) helvettiin. Kristinuskon ydin jää yhtä sairaaksi vaikka siinä olisi sata jumalaa.
      Kristinuskon jumalankuva on karmea. Jumala olisi puolueellinen diktaattori ja joka tuomitsee ajatusrikolliset. Siis ne jotka eivät hyväksy murhanhimoista Jeesusta ja Jumalaa.

    • Köyhä

      Minua uskovana ahdistaa ja surettaa tämä jatkuva riitely ja kinastelu uskovien kesken. Raamatun opetuksen mukaan ihmiset tunnistavat uskovat keskinäisestä rakkaudesta. Miksi sitä ei näy? Koska eksytyksen ja hajaannuksen ajat ovat täällä.

    • Asiatperustellaan

      >>>>>>>>>>>>>Minua uskovana ahdistaa ja surettaa tämä jatkuva riitely ja kinastelu uskovien kesken. Raamatun opetuksen mukaan ihmiset tunnistavat uskovat keskinäisestä rakkaudesta. Miksi sitä ei näy? Koska eksytyksen ja hajaannuksen ajat ovat täällä.<<<<<<<<<<<<<

      Joskus joku on maininnut : "tietämättömyys ja typeryys ovat vaarallinen yhdistelmä "

      https://penttialin.wordpress.com/2013/12/28/kristillinen-fundamentalismi-suomessa/
      ".......14. Raamatun kirjaimellinen tulkinta. Raamatun yksittäisiä tekstipätkiä pyritään tuomaan omaan elämään / nykyaikaan sellaisenaan. Kirjoitusten kontekstin ja kirjoitusprosessin unohtaminen tai tietämättömyys niistä..."

      http://www.uskon.fi/html/fundamentalismi.html
      "...Fundamentalismi............... Kristillisestä fundamentalismista puhujat eivät yleensä ymmärrä mitä Raamattu opettaa, he eivät tunne Raamatun opetuksia. Ns. kirjaimellisen Raamatun tulkinnan oletetaan helposti tarkoittavan jotain negatiivistä toisille ihmisille.

      Se miten fundamentaalinen opin tulkinta vaikuttaa fundamentalistin ympäristöön, riippuu täysin siitä mikä on tämä oppi tai arvomaailma jota fundamentaalisesti tulkitaan. Onko arvomaailma ja oppi toisten kunnioittamista ja rakkautta vai onko se omien näkemystensä väkivaltaista levittämistä...."


      http://www.uskon.fi/html/tulkinta.html
      "...YMMÄRRÄTKÖ MITÄ LUET? MIKSI JA MITEN LUKISIN RAAMATTUA, MITEN TULKITSEN RAAMATTUA?.......Miten ymmärrän Raamattua?....Raamatussa on eri kirjallisuuden lajeja. Niitä pitää tulkita hieman eri tavoin. Eroavaisuudet on otettava huomioon......................Raamatun tulkinnan kaksi sääntöä:1) Yleisesti ottaen teksti ei voi merkitä mitään sellaista mitä se ei merkinnyt ensimmäisille lukijoille. (Huom. profetiatekstit - profeetta ei välttämättä tiennyt merkitystä.)

      Esimerkki väärästä tulkinnasta, armolahjat: "Kun täydellinen tulee, niin vajavainen katoaa" Tästä Raamatun kohdasta on päätelty, että kun Raamatun kaanon syntyi n. 300 jKr, armolahjat olisivat menettäneet merkityksensä. Tämä tulkinta on virheellinen, koska Paavali ei voinut viitata kaanoniin, koska ensimmäiset lukijat eivät tienneet siitä mitään.

      2) Ovatko kirjeiden tilanteet aidosti vertailukelpoisia nykypäivän tilanteisiin. Voidaanko kirjeiden kaikkia käytännön ohjeita soveltaa nykyään. Meidän on erotettava periaatteet jotka esiintyvät Raamatussa ja periaatteiden soveltaminen silloiseen kulttuuriin. Esimerkkinä pyhä suudelma, joka on toteutus. Periaate tälle käytännölle oli ystävällisyys ja huomioon ottaminen...."

    • atejäbä

      Kristinusko on fundamentalistinen uvierekkäisissäkin jakeissaskonto. Teologian perusteesit on hakattu kallioon vaikka elävä elämä on kävellyt niiden yli.
      Lahkoutuminen on fundamentalismia. Lahkoutuminen on osoitus raamatun ristiriitaisuudesta itsensä kanssa. Omia tekstejä vastaan, jopa vierekkäisiä jakeita vastaan. Lahkoutuminen on pyrkimystä tiettyjen jakeiden muodastamaan kokonaisuuteen ja jotka sitten erottavat suunnat toisistaan. Helluntailaisuus on tietty fundamentalistinen lahko toisten joukossa. Lahkoutumista voivat edistää jopa niin yksinkertaiset asiat kuin vallantavoittelu ja henkilösuhteet.

      Sinällään on toisarvoista, onko raamatussa yksi vai neljä kristillistä jumalaa ja viideskin jos lukuun otetaan juutalaisten oma jumala Jahve. Sille vielä vaimo Ashera ruuanlaittajaksi.
      Kolminaisuusoppi on silti hutera ja keinotekoinen oppi. Raamatusta sille ei tahdo löytyä perusteita. Vain sanojen vääntelijä kaivaa sieltä kolme Jumalaa. Monessa jakeessa on selkeästi sanottu, että Jumala on henki ja yksi. Siis ei ihmisruumiinen ja kolmihenkinen Jumala.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      41
      2164
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      49
      1707
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      33
      1528
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      42
      1508
    5. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1450
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1446
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      3
      1417
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1351
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      4
      1275
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      7
      1243
    Aihe