auttakaa miten laihdun

läskille apua

Joo siis olen 14vuotias tyttö pituutta n163cm ja painoa 73kg. Ja haluan laihtua sillä alan masentumaan kun jokapäivä katson läskiä naamaani ja läskiä mahaani ja tuntuu että koulun käytävilläkin minulle nauretaan. Lisäksi häpeän käyttää esim farkkuja koska tuntuu että reiteni pursuavat niistä rumasti. Harrastan ratsastusta kerran viikossa, menen jokpäivä pyörällä tai kävellen kouluun. Ja napostelen paljon haluaisin päästä siitä eroon. Olkaakilttejä ja auttakaa en jaksa enään joka päivä kun on vähän huonompi päivä tekee mieli ottaa veitsi käteen ja viillellä ranteet auki vaikka ei siitä mitään apua olisi (en siis ole ikinä viillellyt mutta jooh) ja olen yrittänyt äidlleni sanoa että ei tee rasvaisia ruokia mutta hän vähät välittää ja isänikin vain nauraa ja hekottaa minulle (kumpikaan ei siis tiedä että elämäni on kurjaa) ja en uskalla sanoa että haluan laihtua koska tiedän että he eivät tee asian eteen mitään. Haluaisin käydä salilla mutta ikärajahan on se 15 joten en siis salille ole pääsemässä ja jotenkin ulkona liikkuminenkaan ei kiinnosta. Auttakaaaaa. Ja saisiko minun ikäinen nutrata? Kiitos jos autat

28

123

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Top Secret

      Olet hyvä sellaisena kuin olet! Nuorena ei kannata laihduttaa. Syömishäiriö on hengenvaarallinen sairaus. Kokemusta aiheesta on liikaakin. Olen sairastanut anoreksiaa 12-vuotiaasta, ja nyt 16-vuotiaana vasta ymmärrän kuinka paljon enemmän elämässä on sisältöä ilman syömiseen liittyviä ajatuksia. Koko ajan mielessä pyörivät kalorit, rasva, numerot, grammat ja kaikki muu aivan turha. Liikunta muuttuu pakonomaiseksi, enää ei olekkaan mukavaa lähteä lenkille, vaan sinne on pakko lähteä. Parasta olisi vain lisätä liikuntaa hieman ja syödä terveellisesti mutta RIITTÄVÄSTI! Olet täydellinen!

      • läskille apua

        Joo en anorektikoksi edes haluaisi, mutta laihtua haluaisin....


      • Luulen että se ylipaino on alottajan tilanteessa vähintään yhtä vaarallista kun se epätodennäkönen syömishäiriö, joka tulee nykyisen tilalle.


    • Ehkäpä

      Tärkeintä laihduttamisessa on nimenomaan aerobinen liikunta ja oikea ruokavalio. Moni tekee sen virheen, että tekee nimenomaan jotain tiettyä lihasliikettä, kuten vatsalihaksia ja ihmettelee sitten miksi paino ei putoa eikä maha pienenä. Sinun täytyisi yrittää löytää joku laji, josta pidät, sillä laihduttaminen on lähes mahdotonta tai vähintäänkin pakkopullaa epämieluisalla tavalla. Pidätkö esimerkiksi uimisesta tai tanssista? Molemmat ovat hyviä laihdutuskeinoja, koska ne vaikuttavat kaikkiin kehon osiin. Myös juoksu/kävelylenkit ovat tehokkaita riittävän usein käytynä. Mitä jos kokeilisit esim. puolen tunnin mittaisia juoksu/kävelylenkkejä neljästi viikossa ja uisit tai tanssisit kahdesti viikossa. Näin sulla jäisi vielä yksi täysin vapaa päivä. Painon tippuessa sun olisi helpompaa lisätä lenkkejä ja alkaa treenata :)

      • Ehkäpä

        Unohdin ruoan kokonaan. Entä jos osallistuisit ruoanlaittoon ja sovitte, että sinä teet ruoan esimerkiksi pari kertaa viikossa? Näin pystyisit vaikuttamaan itse ruokaan ja muulloin voisit ehdottaa jotain ruokaa. "Äiti voidaanko tehdä joku päivä uunijuureksia ja lohta?". Mene myös esimerkiksi kauppaan mukaan ja pyydä jotain välipalaa, esim. rasvaton maitorahka ja mehukeitto, salaattiainekset, raejuustoa tai ruisleipä hyvillä täytteillä (esim. salaatti, kananmuna, kinkkusiivu ja tomaatti). On tärkeää, että välipala on ravitseva, eikä jätä nälkäiseksi kun himo napostella iskee. Jos kuitenkin sinusta tuntuu, että haluat naposteltavaa, varmista, että teillä on jääkaapissa jotain hedelmiä, kuten omenaa ja ananasta, tai tee vaikka marjasmoothie mansikoista, banaanista ja mustikoista. Jos taas kyseessä on suolaisen himo, voit syödä muutaman (HUOM muutaman) suolatun pähkinän :)


    • Sokeria kaikkialla

      Vaihda ratsastus päivittäiseen viiden kilometrin juoksulenkkiin ja lopeta sokerin ja rasvan syönti. Hiilareita vähentäen ja proteiinia lisäten olet pian solakka.

      Jos haluat konkreetisen luettelon, mitä et saa enää syödä se on tässä. Jätä pois:
      - sokeri
      - lisäaineet
      - viljat
      - peruna
      - prosessoidut elintarvikkseet

      Kun et jatkossa pistä suuhusi mitään, missä on sokeria, niin huomaat että on monia ruokia, joita et voi enää syödä ja laihdut ihan väkisin. :D

      • läskille apua

        Eihän mun sitä ratsastusta tartte mihinkään vaihtaa. En ratsasta vaan urheillakseni vaan myös koska rakastan hevosia, niidenkanssa ei ainakaan tunne oloaan liian isoksi kun nekin ovat isoja


      • Eipä noista mitään tarvitse jättää pois laihtuakseen. Lisäaineiden takia ruoka pysyy syötävänä.


    • Kyllä se onnistuu!

      1. HYVÄKSY ITSESI!!!
      2. Säännölliset ruokailut (5-6 ateriaa päivässä)
      3. Säännöllinen unirytmi ( 8-9 tunnin yö unet)
      4. Liikunta (aluksi ota rauhallisemmin esim. lenkki 3x viikossa)
      5. Kohtuus kaikessa!
      6. Vältä jyrkkää kieltämistä

      PS. Pysyvä painon pudotus on pitkä prosessi!

    • Joku lenkkikaveriksi

      Yritä kiinnostua siitä ulkona liikkumisesta ja tee lenkistä jokapäiväinen tapa. Voit laihtua puolessa vuodessa jopa 15 kg ja pääset ihannepainoosi, kun lopetat napostelun ja pistät peffan liikkeelle. Ulkoilu on paras lääke masennuksen hoitoon.

      • läskille apua

        Se kyllä kuulostaisi hyvätä mutta kun tuntuu myös että aikaa ei vaan ole. Koulussa on kokeita joka toinen päivä ja siis ihan oikeasti niin usein ja sitten kun niitä taas ei ole niin ei jaksa hievahtaakkaan minnekkään :(((((


    • pullukkamyös

      Ota ittees niskasta kii!oon vuoden suavanhempi.Ite oon suunnillee saman mittanen ja painonen ku sieki ja aloitin laihduttamisen, harrastan myös ratsastusta! Ala tekemään kotona erilaisia lihaskuntoliikkeitä ja välttämään napostelua ja syöt säännöllisesti! Näin minä olen pudottanut painoa. Tuloksia huomaa nopeasti ja se lisää motivaatiota. Kattele esim. Ig:stä fitgirl kuvia niistä saa paljon motivaatiota! Ite ainaki ku sain kunnon tatsin pääle nii oon nyt saanu syömiseni kuntoon oon pudottanu painoani,olo on aivan mahtava! Tarviit kunnon potkasun perseelle, siitä vaan lihaskuntoo tekemään jos lenkkeillä tai salilla et halua käydä! Ilmottele jos saat tuloksia. TSEMPPIÄ!

      • läskille apua

        Ilmottelen kyllä jos ny mitään muutosta edes tapahtuu.... mutta kiitos avusta


    • Miettiliäs

      Aika perseest ku teil
      on salil ikäraja 15 meil on 12

      • Mietipä sitä...

        Jos alkaa käymään salilla liian nuorena, voi pituuskasvu pysähtyä ja ei välttämättä kasva enää lainkaan pituutta sen jälkeen kun on alkanut "salirotaksi" (eli on siellä melkein 24/7)....


      • mietin mieti säki
        Mietipä sitä... kirjoitti:

        Jos alkaa käymään salilla liian nuorena, voi pituuskasvu pysähtyä ja ei välttämättä kasva enää lainkaan pituutta sen jälkeen kun on alkanut "salirotaksi" (eli on siellä melkein 24/7)....

        Itteäni kiinostaa salilla eniten ihan perus juoksumatot kuntopyärät ja erillaiset vatsalihasliike laitteet joten eihän ne kauheasti haittaa tee


      • 18-vuotias tyttö
        mietin mieti säki kirjoitti:

        Itteäni kiinostaa salilla eniten ihan perus juoksumatot kuntopyärät ja erillaiset vatsalihasliike laitteet joten eihän ne kauheasti haittaa tee

        Enpä itse salille tuhlaisi rahaa noiden kuntolaitteiden takia. Juoksumatto=juoksulenkki maastossa on hyödyllisempää ja monimuotoisempaa (treenaa paljon enemmän eri lihaksia/lihasryhmiä).. Kuntopyörä=mene pyöräilemään. Ja kotona pystyy tekemään erilaisia vatsalihasliikkeitä ilman laitteitakin.

        Tiedän yhden "kitukasvuisen" pojan, joka aloitti salikäynnit jo 12-vuotiaana. On minuakin lyhyempi ja itse olen vain 157cm pitkä. Eikä tuo poika tuosta enää kasva.


    • laihdutus...

      Haluutko ruta laihdutuskaverikis? Itellä on tavoite kansa laihduttaa nää ylimäärästä pois. Laita sähköpostis jos kiinnostaa.

      • läskille apua

        Kiitti mut en haluis sanoo mun sähköpostii....


      • pullukkamyös

        Toi olis hyvä idea toi laihdutuskaveri, tehkää vaikka uudet s-postiosoitteet, eioo pakko paljastaa henkilöllisyyttä tai mitään voiaan olla ihan nimettöminä:)?


    • vivec3

      Ite oon pysyny suht. koht. hoikkana sillee et syön vaa vähä kerrallaa (jos syö ison annoksen mahalaukku venyy ja sit sulla mahtuu sinne enemmä ruokaa = nälkä lähtee huonommin ja pitää syödä enemmän), joskus unohan syyä kokonaa mut taas joskus saatan syyä koko viikon kaikkee paskaa. Mut syön yleensä tosiaa sen vähä kerrallaa nii se on auttanu i guess. Oon miettiny asioita joita haluun ostaa, alkanu säästää niihi rahaa ja jättäny ylimääräset kulut aka herkut näi pois. Liikuntaa en harrasta, ei kiinnosta enää. En aattele ruokaa ni ei tee mieli.

      Ei kannata ehkä ottaa täysin mallii noist mun jutuist mut kyl nois jotai perää oli. Ja toimivuutta.

    • http://www.listamedi
    • safkaa

      Napostelu vaan kylmästi pois.
      Vältä sokeria,et kai juo esim kokista,jos juot vaihda zeroon.

      Juuri toi napostelu on varmaan se suurin syy,siitä pitää päästä eroon.

      Liikuminen on tosi hidas keino laihduttaa,jos ei muuta ruokailu tapojaan,enemmän liikuntaa ja vielä vähemmän safkaa,aika helppoa lopultakin.
      Itse kahdessa viikossa pudottanut 4kiloa,ihan vaan ruokavaliolla.

      • Noista neljästä kilosta suurin osa on sitten ihan jotain muuta kuin rasvakudosta.


    • Haltijatar1

      Täällä onkin tullut jo hyviä vinkkejä. Vaikka oletkin nuori, niin kannattaa syödä terveellisesti ja jo nyt opetella päivittäisen liikunnan hyöty, jota sitten jatkat koko loppuelämäsi, eikä siitä tule pakkopullaa. Itse en ikina nuorena harrastanut säännöllistä liikuntaa koululiikunnan ja koiran ulkoilutuksen lisäksi. Nyt tämä harmittaa, koska tuntuu vaikealta lähteä salille ja keksin tekosyitä. Valitettavasti mitä vanhemmaksi tulee, niin sitä hitaammin metaboliikka toimii ja lihot. Tästä syystä on terveelliset elämäntavat otettava päivittäiseen käyttöön juo nuoresta lähtien!

      Harmi kuulla, etteivät vanhempasi halua tukea sinua terveellisen ruoan tekemisessä, mutta kunhan ette syö päivittäisiä valmisruokia tai pikaruokaa niin perus kotiruoassa ei ole mitään pahaa. Mene heidän mukaansa ruokakauppaan ja lado kärryyn paljon vihanneksia, joilla voit napostella herkkujen sijasta. Syö myös pieniä annoskokoja mutta useammin. Näin verensokeri pysyy tastaisena ja nälkä ei pääse yllättämään. Juo paljon vettä päivän mittaan, sillä tämä pitää nälkää kurissa. Kanna mukana aina vesipulloa jota voit täyttää koulun hanasta. Ja älä osta herkkuja! Voi niitä syödä silloin tällöin ja palkita itsensä kerran viikossa, tai jos sinulle tarjotaan pala suklaata. Mutta älä osta! Jos sinulla on herkkuja kotona niin tottakai syöt niitä myös. Jos niitä ei ole kotinurkissa niin on helpompi pidättäytyä. Myös rahasi säästyvät johonkin muuhun kivempaan, vaikka vaatteisiin.

      Tee joka ilta koulun jälkeen tunnin kävely- tai juoksulenkki. Kun laitat musat soimaan niin tästä tulee ihan mukavaakin. Saat raikasta ilmaa, pysyt poissa jääkaapin lähettyviltä ja painot putoaa! Juokseminen on parasta mahdollista liikuntaa, joten miksi maksaisit kuntosalimaksuja ja juoksisit siellä neljän seinän sisällä juoksumatolla kun voit juossa ilmaisiksi raikkaassa ilmassa!? Voit myös katsoa YouTubesta aerobic videoita ja jooga videoita joita tehdä omassa huoneessa ilmaisiksi ja milloin vaan!

      Anna itsellesi pieniä tavotteita liikunnan suhteen, joka on tärkein tässä vaiheessa. Olet vielä kasvava ihminen niin tarvitset sitä ravintoa, jotta pysyt terveenä. Ekstra kilot pois lisäämällä liikuntaa! Lue itsellesi viikko ja kuukausikalenteri, johon merkkaat mitä liikuntaa teet minäkin päivänä, äläkä lipsu! Ole vahvana, mieti millanen ihminen haluat olla ja tahdonvoimalla mikä vaan onnistuu! Tsemppiä!

    • Haltijatar2

      Täällä onkin tullut jo hyviä vinkkejä. Vaikka oletkin nuori, niin kannattaa syödä terveellisesti ja jo nyt opetella päivittäisen liikunnan hyöty, jota sitten jatkat koko loppuelämäsi, eikä siitä tule pakkopullaa. Itse en ikina nuorena harrastanut säännöllistä liikuntaa koululiikunnan ja koiran ulkoilutuksen lisäksi. Nyt tämä harmittaa, koska tuntuu vaikealta lähteä salille ja keksin tekosyitä. Valitettavasti mitä vanhemmaksi tulee, niin sitä hitaammin metaboliikka toimii ja lihot. Tästä syystä on terveelliset elämäntavat otettava päivittäiseen käyttöön juo nuoresta lähtien!

      Harmi kuulla, etteivät vanhempasi halua tukea sinua terveellisen ruoan tekemisessä, mutta kunhan ette syö päivittäisiä valmisruokia tai pikaruokaa niin perus kotiruoassa ei ole mitään pahaa. Mene heidän mukaansa ruokakauppaan ja lado kärryyn paljon vihanneksia, joilla voit napostella herkkujen sijasta. Syö myös pieniä annoskokoja mutta useammin. Näin verensokeri pysyy tastaisena ja nälkä ei pääse yllättämään. Juo paljon vettä päivän mittaan, sillä tämä pitää nälkää kurissa. Kanna mukana aina vesipulloa jota voit täyttää koulun hanasta. Ja älä osta herkkuja! Voi niitä syödä silloin tällöin ja palkita itsensä kerran viikossa, tai jos sinulle tarjotaan pala suklaata. Mutta älä osta! Jos sinulla on herkkuja kotona niin tottakai syöt niitä myös. Jos niitä ei ole kotinurkissa niin on helpompi pidättäytyä. Myös rahasi säästyvät johonkin muuhun kivempaan, vaikka vaatteisiin.

      Tee joka ilta koulun jälkeen tunnin kävely- tai juoksulenkki. Kun laitat musat soimaan niin tästä tulee ihan mukavaakin. Saat raikasta ilmaa, pysyt poissa jääkaapin lähettyviltä ja painot putoaa! Juokseminen on parasta mahdollista liikuntaa, joten miksi maksaisit kuntosalimaksuja ja juoksisit siellä neljän seinän sisällä juoksumatolla kun voit juossa ilmaisiksi raikkaassa ilmassa!? Voit myös katsoa YouTubesta aerobic videoita ja jooga videoita joita tehdä omassa huoneessa ilmaisiksi ja milloin vaan!

      Anna itsellesi pieniä tavotteita liikunnan suhteen, joka on tärkein tässä vaiheessa. Olet vielä kasvava ihminen niin tarvitset sitä ravintoa, jotta pysyt terveenä. Ekstra kilot pois lisäämällä liikuntaa! Lue itsellesi viikko ja kuukausikalenteri, johon merkkaat mitä liikuntaa teet minäkin päivänä, äläkä lipsu! Ole vahvana, mieti millanen ihminen haluat olla ja tahdonvoimalla mikä vaan onnistuu! Tsemppiä!

      Ja hei pakko mainita tämä vielä että varmasti tulee selväksi: Lopeta tekosyyt. Jos valitat täällä, että olosi ei ole hyvä ja haluat muutokset – luo itsellesi suunnitelma kuinka päästä eroon noista fiiliksistä. Olosi on lihava? Liiku enemmän! Äläkä keksi tekosyitä kuten että sinulla ei ole aikaa. Kyllä on! Olosi on väsynyt koska ET liiku. Liikunnasta saat lisää energiaa! Joten turha valittaa ettei ole aikaa tai jaksa kun on kokeita. Maailmassa on vaikka mitä superihmisiä joilla on työ ja lapsia ja muita vaatimuksia ja he silti ovat timmissä kunnossa koska he eivät keksi tekosyitä. Valitus seis jos haluat muuttua. Jos et halua muuttua, lopeta valitus ja pysy sellaisena kuin olet ja opettele olemaan tyytyväinen siihen. Tough love, mutta joskus asiat pitää kuulla suoraan!

    • läskille apua

      Ihanaa että joku haluaa tukea ja auttaa minua. Ihan sika hyviä vinkkejä ja apuja kiitos teille.

    • hshshh

      Syö pelkkää banaania viikon..!!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      1
      14846
    2. Aimee Dvorak

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 💋 ­­N­­­y­­­m­­f­o­m­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl02740429#AimeeDvorak 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋
      Yleistä iskelmämusiikista
      0
      3049
    3. Stephanie Love

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 ❤️ ­­N­y­­­m­f­­o­­m­­­a­a­­n­­­i -> https://x18.fun/girl01692207#StephanieLove 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Lappi
      0
      3046
    4. Molly Graham

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 😍 ­­N­­­y­­m­­­f­­­o­­m­­a­a­n­i -> https://x18.fun/girl02277975#MollyGraham 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️
      Puhelimet
      0
      3045
    5. Rachelle Reynolds

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 🔞 ­N­­­y­­m­f­­­o­­m­­­a­­a­n­i -> https://x18.fun/girl03175674#RachelleReynolds 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Etelä-Savo
      0
      3045
    6. Becky Steele

      🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑 💋 ­­N­y­­­m­­f­­­o­­­m­­a­a­­­n­­i -> https://x18.fun/girl05250014#BeckySteele 🔞❤️💋❤️
      Arkkitehtuuri
      0
      3045
    7. Allison Queen

      🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒 ❤️ ­N­­­y­m­­­f­­­o­­m­a­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl07854217#AllisonQueen 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞
      Vedonlyönti
      0
      3044
    8. Pamela Orr

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 🍒 ­­­N­y­­m­f­­o­­­m­a­­­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl06055581#PamelaOrr 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
      Star Wars
      0
      3044
    9. Lakeisha Coleman

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 💋 ­­N­y­­­m­f­­o­­m­a­­­a­n­­i -> https://x18.fun/girl08105348#LakeishaColeman 🔞💋❤️💋❤️💋🔞
      Synnytys
      0
      3040
    10. Jennifer Mitchell

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 🔞 ­­N­y­­m­­­f­o­­m­­­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl08490246#JenniferMitchell 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Joensuu
      0
      3039
    Aihe