rankka lukio

Lukiolainen

Alotin ton lukion nyt tänä syksynä ja mulle toi koulu on ollu aina rankkaa. Oon päättäny et aion nyt panostaa lukioon mut tnä mun porukat oli vaan sillee et toi lukio ei näytä menevän hyvin ja et mun kannattas miettii lukion lopettamista. Yläasteen selvisin pelkällä pakollisten tehtävien tekemisellä mut ooon itekki huomannu et lukios pitää tehä paljon enemmän ku vaan ne pakolliset ja oon omasta mielestä tehnykki. Mut ärsyttää vaan ku omat vamhemmat ei usko siihen et pystyn parantaa ja pääseen lukion läpi muillaki ku vaan 5:lla.
Ammattikoulukaan ei oo mulle mikää vaihtoehto ku en tiiä mille alalle haluun tai on mull jotain mieles mut ei sinne amiksest valmistuta.
Onks jollaki tää sama juttu?? Tai jotai samantapasii ongelmii?

5

54

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Abi.

      Heti alussa kannattaa panna realiteetit kuntoon. Jos selviät pakollisista kursseista juuri ja juuri niin miten luulet kirjoitusten menevän?
      Uskon, että kaikissa on potentiaalia kiitettävien arvosanojen saavuttamiseen, kunhan panostaa kaikkensa siihen. Toisilta kiitettäviin menee enemmän voimavaroja, toisilta vähemmän.
      Ensisijassa neuvoisin sinua tarkastelemaan omaa opiskelutyyliäsi. Pänttäätkö väkisillä hyvien arvosanojen toivossa ja heti kun astut koetilasta ulos, unohdat kaiken? Vai opiskeletko asenteella, että tarvitset tätä myös elämää varten etkä pelkästään yhtä kurssikoetta varten? Psykologian 1. kurssi käy mielestäni hyvin läpi eri metodeja opiskeluun, niin myös opo:n kurssit.
      Itse voisin toimia oivana esimerkkinä. Ensimmäisellä vuosiluokalla en ollut niinkään kiintynyt matematiikkaan ja arvosanat olivat parhaimmillaan 8, huonoimmillaan 6. Toisen vuosiluokan lopussa ja kolmannen vuosiluokan alussa panostin kunnolla kursseihin. Tein kaikki kotitehtävät, kysyin tuntien ulkopuolella lisäneuvoja tehtävien ratkaisuun opettajalta, jos en tunnin aikana sitä tajunnut, tein vanhoja kokeita ennen kurssikokeita ja kirjan tarjoamia kertaustehtäviä ja viimeisestä kahdesta matematiikan kurssista, jotka kävin ennen kirjoituksia, tuli 10. Lisäksi kertauskurssilla ymmärsin asiat, jotka olivat jääneet pienemmälle humiolle ja joista olin saanut arvosanaksi 6. Tosin kirjoituksista tulee näiltä näkymin pelkkä C, mutta ensimmäisellä vuosiluokalla en edes harkinnut matematiikan kirjoittamista.

    • kylsiitselviäää

      Ensimmäisen jakson aikana tippuvat numerot aikalailla, joten et voi vielä tietää, miten se lähtee menemään. Tsemppiä. Itsekin olen aika väsynyt ja kuollut ollut, mutta ensimmäinen vuosi on kurssimäärältäänkin raskain.

      • Abi.

        Ensimmäinen vuosi ei välttämättä ole kurssimäärältään raskain. Itselläni se oli toinen vuosi. Mutta opo neuvoo kaikkia ottamaan sen 30 kurssia 1. ja 2. vuodelle jolloin kolmannelle vuodelle jää 15 kurssia. Ellei sitten suunnittele käyvänsä lukion 3½ tai 4 vuodessa.


      • asdfaasdf

        Kurssimäärältään ehkä, mutta sisällöltään ei läheskään. Esimerkiksi lukion ensimmäisen vuoden matikan kurssit ovat sellaista tasoa, että yläastepohjalta on jo kykenevä suorittamaan näitä. Samoin myös suurimmalta osalta eri aineista käydään peruskurssi, joka antaa kuvauksen itse aineesta, muttei paneudu siihen juurikaan (esmes. kemian 1 on hyvin selityspohjainen kurssi, mutta eteenpäin mentäessä muuttuu hyvinkin matemaattiseksi). Pätee oikeastaan kaikkiin, paitsi matematiikkaan ja kieliin.

        Yleisesti ensimmäinen vuosi on helpoin, mutta opiskelutavat vain ovat monella päin hanuria, minkä takia voi tuntua raskaalta. Kyllä se viimeistään ensimmäisen vuoden toisella puoliskolla tuntuu jo hyvin helpolta, kun opiskelumenetelmien pitäisi olla kunnossa ja monet kurssit ovat itsestäänselvyyksiä.


    • teateadsfaw

      Hyvänä vinkkinä: opiskele ja keskity vain siihen aihealueeseen, minkä näet itse tärkeäksi ja jota mahdollisesti haluat lähteä lukemaan tulevaisuudessa. Lukion arvosanoilla ei ole oikeastaan mitään merkityst työelämässä saatika jatko-opiskelupaikoissa. Sen sijaan ylioppilaskirjoituksilla on paljonkin jatko-opinnoissa.

      Eli esimerkiksi, jos tykkäät matemaattisista aineista, opiskele niitä kunnolla, mutta jätä muut kurssit siihen tasolle, ettet hirveästi niihin aikaa käytä, kunhan vain saat alta pois. On paljon parempi opiskella yksi mieleinen asia hyvin kuin kaikki juuri ja juuri.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      97
      2803
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      104
      2380
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2160
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      16
      1944
    5. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      42
      1796
    6. 152
      1782
    7. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      45
      1767
    8. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1716
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      131
      1510
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1304
    Aihe