Villi ala

lainaus

43

297

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tax123

      Miksi kuskit on sitten hyvistä vuoroista vailla provisiopalkkaa kun huonoista pitäisi maksaa tuntien mukaan?

      • Maksakaa oikein

        Koska:

        "Tehtäessä työtä prosenttipalkalla on aikapalkka aina taattu.
        Sunnuntai- ja ylityökorvauksia ei voida sisällyttää prosenttipalkkaan."


      • 11+17
        Maksakaa oikein kirjoitti:

        Koska:

        "Tehtäessä työtä prosenttipalkalla on aikapalkka aina taattu.
        Sunnuntai- ja ylityökorvauksia ei voida sisällyttää prosenttipalkkaan."

        Mulla ei ole tes-sopimus.


    • Renki*

      Voin taata, ettei yksikään taksiyrittäjä maksa hiljasista hetkistä mitään tuntipalkkaa, vaan se on vain se provisio. On se surkeaa toi taksi ala yleensäkin.
      Normaalin tes taulukkopalkan pitäsi saada 8 h työllä per päivä, ei mitään 12 tunnin tolppapaiviä. Lisäksi kuuuu ne 12 työaika lyhennyspäivää vuodessa, siis ne pekkaset. Sairaslomapäiviltä kuuluu saada normaali kta palkka.

      • cdsvfbrgtnyjhui89

        Ei pidä paikkaansa. Olen maksanut tes tuntipalkkaa pohjapalkkana -90 luvun lopusta lähtien. Palkkaus menee siten että maksan sen perusteella kumpi on suurempi, tuntipalkka vai provisio. Kuljettaja saa siis vähintään tes tuntipalkan.
        Tunnen myös muutaman muunkin autoilijan jotka toimii näin, eli ei se aina ole niin kuin väität.

        Tosin olen lopettanut taksiliikenteen 2013 kannattamattomana ja siirryin muihin hommiin.


    • Niinpä niin

      "Voin taata, ettei yksikään taksiyrittäjä maksa hiljasista hetkistä mitään tuntipalkkaa, vaan se on vain se provisio."

      Tästä on juuri kysymys. Yrittäjän selitys on, että ei pysty millään maksamaan ja kuljettajien huoli, kun ansiot ei riitä elämiseen. Yrityksiä ja kuljettajia on liikaa ja yritykset ovat liian huteralla pohjalla, kun ei ole varaa maksaa kohtuullistakaan palkkaa. Kysymys kuuluukin, miksi Suomessa on työntekijäryhmä, joka ei yllä edes minimipalkkaan ja mikään vastuullinen taho ei asiaan puutu? Kuljettajat pyörittävät yrittäjien taksiyrityksiä ja lupaehtojen mukaista liikennettä lähes ilmaiseksi.

      • niinpä niin

        Joo..aikasemmin valitettiin, että ei saa pitää autoa liikenteessä kuin vuorolistan mukaan, ja nyt , kun kaikki saa mellestää vapaasti, niin on karmee valitus,kun ei tule liksaa koska autoja on joka tuutti täys. Sit tulee totaalinen vapautus, ja te samat tyhmät inisette täällä, kun ei oo keikkaa, ja autoja vaan niin perkeleesti. Melkeen huvittavaa, ellei olis niin surullista.


      • älä inise
        niinpä niin kirjoitti:

        Joo..aikasemmin valitettiin, että ei saa pitää autoa liikenteessä kuin vuorolistan mukaan, ja nyt , kun kaikki saa mellestää vapaasti, niin on karmee valitus,kun ei tule liksaa koska autoja on joka tuutti täys. Sit tulee totaalinen vapautus, ja te samat tyhmät inisette täällä, kun ei oo keikkaa, ja autoja vaan niin perkeleesti. Melkeen huvittavaa, ellei olis niin surullista.

        maailma muuttuu.. ennen oli pienen taksi yrittäjäpiirin ahneus...yrittäjäpiirin ahneus muuttunut nyt todellisuudeksi- ei riitä, kun kaikki veivaa... ja te samat tyhmät yrittäjät inisette ja yritätte estää vapautumisen, ettei orjanne vapautuisi ja yritystenne arvo romahda...vapautumisen myötä entisten kuljettajienkin on mahdollisuus hankkia elantonsa, mikäli haluavat, täyttävät edellytykset ja lähtevät yrittämään...saattaa olla, että jo valmiiksi rampautuneet yritykset kaatuvat...maailma muuttuu


      • ö320
        älä inise kirjoitti:

        maailma muuttuu.. ennen oli pienen taksi yrittäjäpiirin ahneus...yrittäjäpiirin ahneus muuttunut nyt todellisuudeksi- ei riitä, kun kaikki veivaa... ja te samat tyhmät yrittäjät inisette ja yritätte estää vapautumisen, ettei orjanne vapautuisi ja yritystenne arvo romahda...vapautumisen myötä entisten kuljettajienkin on mahdollisuus hankkia elantonsa, mikäli haluavat, täyttävät edellytykset ja lähtevät yrittämään...saattaa olla, että jo valmiiksi rampautuneet yritykset kaatuvat...maailma muuttuu

        Vapautumisen myötä kellään ei hetkeen ole mahdollista hankkia elantoaan ainakaan rehellisellä toiminnalla, jollei hintoja vapauteta samalla.


    • Esaaaaa

      Jos kuljettajille pitäisi maksaa tuntipalkkaa esim.linja-autoliikenteen tessin mukaan,ei olisi työpaikkoja.Tämä lama ei ole taksi-isäntien syy.Jos taksin liikevaihto,nollatulokseen tähdäten,kestää esim 35000 € palkkamenot,niin asia on sitten niin.Jos kuljettaja vaatii tässä tapauksessa jollain muulla perusteella maksettavaa palkkaa joka takaisi hänelle paremmat tulot,yhtälö on mahdoton.No,mitäs tehdään?Lopettaako autoilija liikennöinnin,vai siirtyykö kuljettaja muihin hommiin?

      • ( : )

        Sellaista se yrittäjän elämä on. Lopettaa yrittämisen ellei pysty maksamaan työntekijälle palkkaa eikä yritys toimi. Lopulta jää ne yritykset, jotka voivat palkkaa maksaa ja sitä kautta yritys-/kuljettajamäärä asettuu oikeisiin mittasuhteisiin ja ala tervehtyy. Kysyntä elättää ainoastaan x määrän yrityksiä/kuljettajia. Nykymeno ajaa kaikki vaikeuksiin. Voittajia ei ole.

        Taksinkuljettajien ansiot ovat tippuneet huomattavasti jo jopa alle köyhyysrajan.

        Vielä vähemmän se lama on työntekijän syy.


      • onko näin?
        ( : ) kirjoitti:

        Sellaista se yrittäjän elämä on. Lopettaa yrittämisen ellei pysty maksamaan työntekijälle palkkaa eikä yritys toimi. Lopulta jää ne yritykset, jotka voivat palkkaa maksaa ja sitä kautta yritys-/kuljettajamäärä asettuu oikeisiin mittasuhteisiin ja ala tervehtyy. Kysyntä elättää ainoastaan x määrän yrityksiä/kuljettajia. Nykymeno ajaa kaikki vaikeuksiin. Voittajia ei ole.

        Taksinkuljettajien ansiot ovat tippuneet huomattavasti jo jopa alle köyhyysrajan.

        Vielä vähemmän se lama on työntekijän syy.

        Miksi taksikurssin pitäjät vaan lisäävät koulutusta? Saavat rahaa ja paljon rahaa kaiken maailman "tukityöllistetyistä". Palkan osat tulee tuista ja yritys voikin maksaa alle minimipalkkaan johtavia prosenttejaan ilman mitään lisiä. Sitten valitetaan, kun taso laskee...


      • Esaaaaaaaa
        ( : ) kirjoitti:

        Sellaista se yrittäjän elämä on. Lopettaa yrittämisen ellei pysty maksamaan työntekijälle palkkaa eikä yritys toimi. Lopulta jää ne yritykset, jotka voivat palkkaa maksaa ja sitä kautta yritys-/kuljettajamäärä asettuu oikeisiin mittasuhteisiin ja ala tervehtyy. Kysyntä elättää ainoastaan x määrän yrityksiä/kuljettajia. Nykymeno ajaa kaikki vaikeuksiin. Voittajia ei ole.

        Taksinkuljettajien ansiot ovat tippuneet huomattavasti jo jopa alle köyhyysrajan.

        Vielä vähemmän se lama on työntekijän syy.

        Väärin.
        Kyllä ratkaisu on lopettaa kuljettajien käyttö.
        Monet ovat jo näin tehneet.


      • Tsadin birssi
        Esaaaaaaaa kirjoitti:

        Väärin.
        Kyllä ratkaisu on lopettaa kuljettajien käyttö.
        Monet ovat jo näin tehneet.

        Kovasti kuljettajat himoitsevat omia lupia,ja samaan aikaan vinkuvat kun ei ole töitä?
        Jos kuvittelette että joku maksaa teille palkkaa kun ajatt sillä omalla Skodalla,olette väärässä.Sen oman palkan voite nostaa vastakun kaikki kuukausittaset velvollisuudet on hoidettu.Joinain kuukausina ei ole siis varmaa riittääkö rahat siihen omaan liksaan.Kuljettajana olette oikeutettu saamaan sovitun korvauksen,riippumatta onko isännällä tiukka paikka vai ei.Se että takseja on liikaa tämän hetken taloustilanteeseen ei ole myöskään isäntien vika.ELY-keskus määrittelee kiintiöt.Olen katsellut alaa renkinä 12 vuotta,ja isäntänä 14 vuotta.Tiedän molempien ruutujen haasteet.Itse teen YHTEISTYÖTÄ kuljettajani kanssa,hän ei ole minulle mikään orja jonka selkänahasta revin elantoni.


      • Tosi on
        Esaaaaaaaa kirjoitti:

        Väärin.
        Kyllä ratkaisu on lopettaa kuljettajien käyttö.
        Monet ovat jo näin tehneet.

        Jep, ja kun kohta ala vapautetaan lupien osalta, saavat kaikki muodollisuudet täyttävät kuljettajat ajaa omaan kassaan mikäli haluavat yrityksen laittaa. Eipähän tarvitse alipalkattuna pyörittää isäntien yritystoimintaa.


      • 8+6
        Tsadin birssi kirjoitti:

        Kovasti kuljettajat himoitsevat omia lupia,ja samaan aikaan vinkuvat kun ei ole töitä?
        Jos kuvittelette että joku maksaa teille palkkaa kun ajatt sillä omalla Skodalla,olette väärässä.Sen oman palkan voite nostaa vastakun kaikki kuukausittaset velvollisuudet on hoidettu.Joinain kuukausina ei ole siis varmaa riittääkö rahat siihen omaan liksaan.Kuljettajana olette oikeutettu saamaan sovitun korvauksen,riippumatta onko isännällä tiukka paikka vai ei.Se että takseja on liikaa tämän hetken taloustilanteeseen ei ole myöskään isäntien vika.ELY-keskus määrittelee kiintiöt.Olen katsellut alaa renkinä 12 vuotta,ja isäntänä 14 vuotta.Tiedän molempien ruutujen haasteet.Itse teen YHTEISTYÖTÄ kuljettajani kanssa,hän ei ole minulle mikään orja jonka selkänahasta revin elantoni.

        Kyllä siitä varmasti oman palkan ottaa, kun hoitaa omat asiansa hyvin. Ja se "palkka" on parempi kuin kuljettajana. Minä olen kuullut ainoastaan "vinkumista" lama-ajan palkasta jolla ei elä, mutta positiivisenä odotellaan vapautumista. Kyllä se kuljettaja on sen oman palkkansa itse kassana ajanut ja siitä on turha yrittäjän vinkua.


      • fgrhtyjuikolöpå
        8+6 kirjoitti:

        Kyllä siitä varmasti oman palkan ottaa, kun hoitaa omat asiansa hyvin. Ja se "palkka" on parempi kuin kuljettajana. Minä olen kuullut ainoastaan "vinkumista" lama-ajan palkasta jolla ei elä, mutta positiivisenä odotellaan vapautumista. Kyllä se kuljettaja on sen oman palkkansa itse kassana ajanut ja siitä on turha yrittäjän vinkua.

        Itse kannatan vapauttamista ilman muuta. Suosittelen kuitenkin sinunkin tekevän ihan oikeat ja realistiset laskelmat paljonko sinun on autoilijana ajettava päästäksesi tiettyyn haluamaasi ansiotasoon. Jos et esimerkiksi luota jonkin vanhemman autoilijan kertomaan kulurakenteeseen niin tilitoimistot auttaa. laskelmissa pitää myös ottaa lainanlyhennykset huomioon kun lasket itsellesi nettopalkkaa.

        Yllättävän moni lähtee autoilijaksi mututuntumalla ja suomi24 palstalta saadulla tietotaidolla. Se arki saattaa tulla yllätyksenä kun luulo on ollut voimakkaampi kuin tiedonjano.

        helppoa ei ole autoilijana tänä päivänä aloittaa. Olin itse ennen autoilija 17 vuotta, mutta lopetin homman jä menin muihin töihin. Puhun siis kokemuksesta eikä minulla ole tarvetta salata mitään tai puollustella järjestelmää, päin vastoin.

        Lopetin siksi että taksialalla ei ole mahdollista toimia yrittäjämäisesti, rajoitteita ja sääntöjä on liikaa. Ei voi kasvattaa liiketoimintaa, hinta on aina sama vaikka kuinka hyvin palvelusi tuotteistaisit eikä erilaisten palvelukokonaisuuksien kehittäminen ole kannattavaa koska hinta on aina sama ministeriössä päätetty.

        Itse totesin että taksista ei saa kelvollista bisnestä mitenkään nyky systeemillä, ei mitenkään. Jos tyytyy siihen että saa leivän suuhun ja muutenkin elää kädestä suuhun niin kai sen taksillakin on mahdollista, mutta silti tehdyt tunnit on paljon suuremmat kuin missä tahansa muussa duunissa myös autoilijalla itsellään.

        Jos nyt kuitenkin päätät että taksi on hyvä busines niin kierrä nyt edes se veho vähän kauempaa ettei sinusta tule vuoden autoilijaa.


      • kiitos....
        fgrhtyjuikolöpå kirjoitti:

        Itse kannatan vapauttamista ilman muuta. Suosittelen kuitenkin sinunkin tekevän ihan oikeat ja realistiset laskelmat paljonko sinun on autoilijana ajettava päästäksesi tiettyyn haluamaasi ansiotasoon. Jos et esimerkiksi luota jonkin vanhemman autoilijan kertomaan kulurakenteeseen niin tilitoimistot auttaa. laskelmissa pitää myös ottaa lainanlyhennykset huomioon kun lasket itsellesi nettopalkkaa.

        Yllättävän moni lähtee autoilijaksi mututuntumalla ja suomi24 palstalta saadulla tietotaidolla. Se arki saattaa tulla yllätyksenä kun luulo on ollut voimakkaampi kuin tiedonjano.

        helppoa ei ole autoilijana tänä päivänä aloittaa. Olin itse ennen autoilija 17 vuotta, mutta lopetin homman jä menin muihin töihin. Puhun siis kokemuksesta eikä minulla ole tarvetta salata mitään tai puollustella järjestelmää, päin vastoin.

        Lopetin siksi että taksialalla ei ole mahdollista toimia yrittäjämäisesti, rajoitteita ja sääntöjä on liikaa. Ei voi kasvattaa liiketoimintaa, hinta on aina sama vaikka kuinka hyvin palvelusi tuotteistaisit eikä erilaisten palvelukokonaisuuksien kehittäminen ole kannattavaa koska hinta on aina sama ministeriössä päätetty.

        Itse totesin että taksista ei saa kelvollista bisnestä mitenkään nyky systeemillä, ei mitenkään. Jos tyytyy siihen että saa leivän suuhun ja muutenkin elää kädestä suuhun niin kai sen taksillakin on mahdollista, mutta silti tehdyt tunnit on paljon suuremmat kuin missä tahansa muussa duunissa myös autoilijalla itsellään.

        Jos nyt kuitenkin päätät että taksi on hyvä busines niin kierrä nyt edes se veho vähän kauempaa ettei sinusta tule vuoden autoilijaa.

        varsin asiallinen kirjoitus tällä palstalla


      • Siffra
        fgrhtyjuikolöpå kirjoitti:

        Itse kannatan vapauttamista ilman muuta. Suosittelen kuitenkin sinunkin tekevän ihan oikeat ja realistiset laskelmat paljonko sinun on autoilijana ajettava päästäksesi tiettyyn haluamaasi ansiotasoon. Jos et esimerkiksi luota jonkin vanhemman autoilijan kertomaan kulurakenteeseen niin tilitoimistot auttaa. laskelmissa pitää myös ottaa lainanlyhennykset huomioon kun lasket itsellesi nettopalkkaa.

        Yllättävän moni lähtee autoilijaksi mututuntumalla ja suomi24 palstalta saadulla tietotaidolla. Se arki saattaa tulla yllätyksenä kun luulo on ollut voimakkaampi kuin tiedonjano.

        helppoa ei ole autoilijana tänä päivänä aloittaa. Olin itse ennen autoilija 17 vuotta, mutta lopetin homman jä menin muihin töihin. Puhun siis kokemuksesta eikä minulla ole tarvetta salata mitään tai puollustella järjestelmää, päin vastoin.

        Lopetin siksi että taksialalla ei ole mahdollista toimia yrittäjämäisesti, rajoitteita ja sääntöjä on liikaa. Ei voi kasvattaa liiketoimintaa, hinta on aina sama vaikka kuinka hyvin palvelusi tuotteistaisit eikä erilaisten palvelukokonaisuuksien kehittäminen ole kannattavaa koska hinta on aina sama ministeriössä päätetty.

        Itse totesin että taksista ei saa kelvollista bisnestä mitenkään nyky systeemillä, ei mitenkään. Jos tyytyy siihen että saa leivän suuhun ja muutenkin elää kädestä suuhun niin kai sen taksillakin on mahdollista, mutta silti tehdyt tunnit on paljon suuremmat kuin missä tahansa muussa duunissa myös autoilijalla itsellään.

        Jos nyt kuitenkin päätät että taksi on hyvä busines niin kierrä nyt edes se veho vähän kauempaa ettei sinusta tule vuoden autoilijaa.

        Olisit laajentanut joukkari puolelle jos luulit että tietotaito ja keikat riittä. Kun olet vapauttamisen puolella niin luuletko että keikkaa riittää kaikille halukkaille tai että sulla riittäisi rahkeet kasvattaa omaa firmaa niin paljon että esim tuotekehityksellä olis jotain vaikutusta sun menestymiseen. Usein ihmiset luulevat että kun ne pystyisi rajoitetussa kilpailu tilanteessa kasvattamaan omaa markkinaosuutta jos saisivat itse enemmän kapasiteetia. Unohtavat vain että ne tosissaan toimii rajoitetussa kilpailussa. Kun kaikki vapautuu kortit jaetaan uudestaan. Jokainen on tähänkin asti voinut hankkia joukkareita vinopinottain ja tuotteistaa niitä miten haluu. Ei vaan ole päässyt siihen helppon tolpilta ajamiseen. Okei yksittäisiä yksityishenkilöitä ei saa ajaa joukkarilla mutta suuri osa kyydeistä on kuitenkin yritysten tai yhteiskunnan maksamia. Tähän asti vain muutama joukkarifirma on paisunut isoksi.


      • fegrthyj6u7i89
        Siffra kirjoitti:

        Olisit laajentanut joukkari puolelle jos luulit että tietotaito ja keikat riittä. Kun olet vapauttamisen puolella niin luuletko että keikkaa riittää kaikille halukkaille tai että sulla riittäisi rahkeet kasvattaa omaa firmaa niin paljon että esim tuotekehityksellä olis jotain vaikutusta sun menestymiseen. Usein ihmiset luulevat että kun ne pystyisi rajoitetussa kilpailu tilanteessa kasvattamaan omaa markkinaosuutta jos saisivat itse enemmän kapasiteetia. Unohtavat vain että ne tosissaan toimii rajoitetussa kilpailussa. Kun kaikki vapautuu kortit jaetaan uudestaan. Jokainen on tähänkin asti voinut hankkia joukkareita vinopinottain ja tuotteistaa niitä miten haluu. Ei vaan ole päässyt siihen helppon tolpilta ajamiseen. Okei yksittäisiä yksityishenkilöitä ei saa ajaa joukkarilla mutta suuri osa kyydeistä on kuitenkin yritysten tai yhteiskunnan maksamia. Tähän asti vain muutama joukkarifirma on paisunut isoksi.

        Joukkari on huono taksin korvike. Taksi on henkilöauto, ei bussi.

        En kuvittele mitään, mutta yksi suljettu ala ei vain mahdu mun oikeustajuun. Miksi niillä joilla rahkeet riittäisi, ei saa kasvattaa yritystään. Miksi taksiyritys ei saisi hinnoitella palveluaan vapaasti, mutta parturi tai putkiurakoitsija saa?

        Nyt kun linja-autoliikennekin on jo vapautettu niin taksialan on entistä vaikeampi löytää enää perusteita pysähtyneisyyden jatkamiselle.

        Ymmärrän kyllä sen että taksin saanti tiettyinä kellonaikoina ja tietyissä osissa suomea heikkenee vapautuksen jälkeen mutta sellaista elämä on. Jos taksiliikenne on paikkakunnalla kannattavaa niin kyllä sieltä taksi jatkossakin löytyy.

        Ruotsin malli on nimen omaan autoilijoiden kannalta parempi vaihtoehto, siksi ihmettelenkin miksi ala niin kiivaasti vapautusta vastustaa. Asiakkaathan siinä kärsii kalliimpien taksihintojen ja heikomman saatavuuden takia, ei autoilijat.

        Alussa jakajia tulee enemmän, mutta parin vuoden jälkeen automäärä tippuu alle nykytason kun kikkareet on tippunut lavalta. ne ketkä on jäänyt jäljelle voi entistä paremmin.

        Pelkäättekö kilpailua? Pelkäättekö että pitää alkaa oikeasti toimimaan niin kuin yrittäjät toimii?


    • Ei enää koskaan.

      Lähdin juuri oikeaan aikaan alalta pois. Huh huh.

    • Wildman

      Villillä-alalla viihtyy villi-ihmiset. Taksi ei missään tapauksessa sovellu työpaikaksi kenelle tahansa. Se on nähty jo useiden lajia kokeilleen lopettamisena. Mutta joillekkin tämä vain sopii paremmin kuin mikään muu. Antakaa siis meidän tehdä mitä me halutaan, sillä mekin anamme teille työrauhan. Teettepä sitten mitä tahansa.

    • Harleysson

      Ei nuo yhteiskunnan pummit tee yhtikäs mitään. Provoilevat vain liimahönössä kaikilla keskustelupalstoilla.

    • Taksiesaaaaaa

      Vaikka luvat vapautuisivat,asiakkaita ei tule lisää.Vaikka luvat vapautuisivat,taksin kulut eivät pienene.Eli,samaa kakkua jakaa useampi,pienemmällä katteella.
      Jo nyt autoilijat ovat ihmeissään alan kannattamattomuuden kanssa.Te jotka luulette että sillä omalla luvalla ajatte "omaa kassaa",ja saatte järkevän ansiotason,olette täysin omien kuvitelmien ja luulojen varassa.Ottakaapa palaveri jonkun pidempään alalla toimineen isännän kanssa niin ehkä ne silmät avautuu.Ainakin fiksuimmilla.Muut voivat sitten edelleen huudella täällä omi fantasioitaan.

      • ei tule ei

        Joka tapauksessa se kuljettaja saa paremman ansion nykytasoon verrattuna sillä omalla luvalla ja omaan kassaan ajamisella. Tietysti jo olemassa olevien tuotto saattaa tippua. Jo nyt sitä aikaisempaa tuottoa jakaa useampi, kun ajovuorot eivät rajoita kaluston määrää.


      • Esaaaaaaa
        ei tule ei kirjoitti:

        Joka tapauksessa se kuljettaja saa paremman ansion nykytasoon verrattuna sillä omalla luvalla ja omaan kassaan ajamisella. Tietysti jo olemassa olevien tuotto saattaa tippua. Jo nyt sitä aikaisempaa tuottoa jakaa useampi, kun ajovuorot eivät rajoita kaluston määrää.

        Mihin perustat tämän arvauksen?Itse voin katsoa ihan vahvistetusta tilinpäätöksestä että minun ja kuljettajan palkkaero ei ole kovinkaan suuri.Itse teen huomattavasti enemmän tunteja,jonka johdosta vuosiansio on kovempi,mutta jos jaan vuosiansiot tehdyillä tunneilla,ero on yllättävän pieni.Jos taksien määrä kasvaisi esim.20%, se tarkoittaa että samaa kakkua jakaa 20% enemmän takseja.Yksinkertaista.Lisäksi uutena harmina tulisi se että autoa ei voisi pyörittää riittävän tehokkaasti,koska kuljettajia(hyviä) tuskin saisi puhuttua entistä hiljaisimmille markkinoille.Joo,ratkaisuhan on tietysti ajaa itse vielä enemmän.300 h/kk? 350h/kk ? 400h/kk ? Vai paljonko olet valmis istumaan saadaksesi sen oma pirssin pysymään pystyssä?


    • 1mahdollisuus

      Tuolla tehokkuudella kuljettajastasi tulee hyvä yhden auton yrittäjä ja hänen ansionsa nousee, koska prosentit ovat sitten sitä luokkaa mitä yrittäjällä tänä päivänä.

      • Esaaaaaa

        Avaapa vähän tätä kommenttia.Mitä päättelet kuljettajani tehokuuden?Varmasti hän kyllä pärjäisi yrittäjänäkin, jos automäärät eivät kasvaisi ja hän lisäisi ajotunteja rajusti.Totta.Nyt keskusteluissa spekuloidaankin yrittäjäksi ryhtymisestä kun luvat vapautuu.Tämä kääntää tilanteen ihan toiseksi.Vielä keran,jos automäärä lisääntyy,osuus kakusta pienenee.Tähän kun lisätään fakta että uudet autoilijat aloittavat nollatilanteesta,eli autot,laitteet yms,ostetaan velaksi,olisi tilanne vähintäänkin haastava.Mutta onhan aina helpompaa sulkea silmät epämiellyttäviltä tosiasioilta,ja kuvitella kaikki parhain päin?


      • tehokaskuski
        Esaaaaaa kirjoitti:

        Avaapa vähän tätä kommenttia.Mitä päättelet kuljettajani tehokuuden?Varmasti hän kyllä pärjäisi yrittäjänäkin, jos automäärät eivät kasvaisi ja hän lisäisi ajotunteja rajusti.Totta.Nyt keskusteluissa spekuloidaankin yrittäjäksi ryhtymisestä kun luvat vapautuu.Tämä kääntää tilanteen ihan toiseksi.Vielä keran,jos automäärä lisääntyy,osuus kakusta pienenee.Tähän kun lisätään fakta että uudet autoilijat aloittavat nollatilanteesta,eli autot,laitteet yms,ostetaan velaksi,olisi tilanne vähintäänkin haastava.Mutta onhan aina helpompaa sulkea silmät epämiellyttäviltä tosiasioilta,ja kuvitella kaikki parhain päin?

        ... "jos jaan vuosiansiot tehdyillä tunneilla, ero on yllättävän pieni."


      • Pirssipirssi
        tehokaskuski kirjoitti:

        ... "jos jaan vuosiansiot tehdyillä tunneilla, ero on yllättävän pieni."

        Niin.Tämä ei kerro kuljetajan tehokkuudesta mitän.Kuljettaja ajaa to-la yövuorot joka viikko.Hän ajaa ihan keskimääräistä kassaa.Ja kyllä,isännät tosiaan vertailevat kuskien kassoja.Hyvällä ystävälläni on kuljettaja joka poikkeukseta ajaa paremman tilin samoista vuoroista.Eli pointtini oli että ei ne taksiyrittäjän tulot ole niin paljon paremmat kuin kuskit yleisesti luulevat.Myönän että itsekin luulin ennen yrittäjäksi ryhtymistä.


    • Omalla luvalla

      MINÄ voisin päättää autoilijana itse, että ajanko ne yövuorot itse vai ajaako kuski. En varmasti ajaisi läheskään näin paljon epäterveellisiä yövuoroja jos saisin itse päättää. Jos taas takseja olisi enemmän ja autoilijat hoitaisivat itse autojensa työvuorot, ei niitä yövuoroja edes olisi niin paljon / auto.
      Kuljettajat eivät tuota autoilijalle oikeastaan yhtään mitään, vain roposia. Kuskin ajamana autoihin tulee vain auton arvoa alentavia kilometrejä. Lähes tuottamattomasta kuljettajan tekemästä työstä autoilija joutuu maksamaan kuitenkin ylimääräiset auton huoltokulut ja rengaskulut, mutta palkkansa ja ne palkan sivukulut se kuski tietenkin tekee provikkapalkalla itse, eli se ei ole autoilijalle mikään ongelma.

    • Esapaesa

      No minkä päätöksen teet yövuoron ajamisesta kun maksut laahaa jatkuvasti perässä.
      Jos luvat vapautuisivat,automäärä lisääntyisi varmasti.Kulut pysyisivät edelleenkin yhtä kovina.Asiakkaiden määrä ei lisääntyisi.Nämä asiat kun laittaa yhteen voi päätellä etä nykyinenkin onneton kate pienenisi entisestään.Eli nopeast nämä uudet yrittäjät olisivat tilanteessa jossa ovat nyt renkeinä.Eli sairaita tuntimääriä onnettomalla palkalla.Tämä lama EI ole taksi-isäntien syytä.

    • Äksöniä

      Helpottaisi ainakin minun elämääni paljonkin. Eipähän tarvitsisi ainakaan olla missään tekemisissä tuon juopon kanssa. Olisi yksi suuri vitutus vähemmän. Kyllä yksin ajamalla pärjää, jos on vain tahtoa ja taitoa. Eikä kulujen vähentäminen ja jopa tuloksen lisääminen ole mikään ongelma, jos alueelta vain löytyy saman henkisiä yrittäjiä. Ainakin meiltäpäin löytyy useita. Verkostoituminen on päivän sana. Verkostoitumalla vaikka osakaskunnaksi muiden autoilijoiden kanssa voidaan tehdä myös yhteiskunnan kyydeistä tarjouksia ja samalla ryhmällä pyytää tarjouksia itse tarvitsemista tavaroista ja palveluista. Nuo kuskilla työnsä teettävät tai parinauton yrittäjät ja suuret taksiyhtiöt joutuvat tulevaisuudessa maksamaan työntekijöilleen TES:n mukaiset palkat, jolloin se itseajava taksiautoilija on verkoston muiden autoilijoiden kanssa kuningas. Tulevaisuus on siis meidän.

    • Tsupparipirssi

      Valitettavaa että on sattunut huono isäntä kohdallesi.Täytyy myöntää että en tiedä pienempien paikkakuntien tilanteesta,siksi puhunkin Helsingin näkökulmasta.Täällä on jo nyt valtava ylitarjonta takseista,eikä mitään merkkiä kysynnän kasvusta näy.Kate yhdestä autosta,itse ajaen ja ylimääräiset vuorot ajattamalla,on jossan säälittävän ja naurettavan välissä.En todella näe että automäärän kasvaessa yksittäiselle yrittäjälle voisi jäädä edes nykyistä elantoa.No ihan sama mitä tänne kirjoittaa,joku vääntää paskan kullaksi silmänräpäyksessä.Toivotan onnea ja jaksamista kaikille vapaista luvista haaveilevile.Näitä kahta tulette tarvitsemaan paljon.

      • try5u6i7o890

        Stadi onkin PK seudun kaikkein huonoin alue liikevaihdon suhteen. Kaikki kehyskunnatkin on parempia.


    • Esakummeli

      Stadissa voi kuljettajat haistella etukäteen vapauden tuulia.Liikaa autoja,keikat veivataan surutta,kollegat ovat vihollisia ja asiakkaat ihmettelevät kun sattui kuski joka löytää Haagaan ilman apua.On se siten hienoa istua siinä velkavetoisessa Skodassa ihmettelemässä kun ei vaan rahat riitä.Jo nyt tulee joka päivä datalta viestejä että älkää tukkiko liikennettä tolppien läheisyydessä.No kun sinne tolpille ei enää mahdu kaikki autot.....Näin Stadissa,muualla toivottavasti paremmin.

    • AKSÖNIÄ

      Hiljaisena aikana mene tolpalle missä ei ole muita. Elä ole tapojesi orja eläkä laumaeläin. Pyri ennakoimaan ja elä hetkessä eläkä menneessä. Mieti vaihtoehtoja. Juoksulla ei ole merkitystä, vain tuloksella on merkitystä. Ajattele, suunnittele, toimi.

    • Näin Helsingissä

      25 vuotta alalla,tiedän mitä teen.Ja kyllä,minä haen aktiivisesti tulosta miettimällä missä kannattaa milloinkin olla.Kiitos kuitenkin neuvosta.Sitten kun saat sen oman vapaan lupasi,tulet parissa vuodessa oppimaan että juoksullakin todellakin on merkitystä.Tämäkin on yksi lukuisista asioista jota lupia hinkuavat eivät osaa ottaa huomioon.Helppo laskutoimitus mietittäväksi:120000 km/vuosi juoksulla 1,36 tai juoksulla 0,82? Toisin päin: 10000€ liikevaihto 90000 kilometrillä tai 120000 kilometrillä? Entäs eläke? Minkä tasoisen eläkkeen olet suunnitellut saavasi aikanaan?Jos arvioit eläkkeen perustaksi esim.30000 euron vuosipalkan,paljonko maksat kuukaudessa eläkeyhtiölle?Entä miten olit ajatellut vakuuttaa itsesi,työntekijäsi ja kalustosi? Tietenkään kuljettajana näitä ei tarvitse miettiä,mutta kannattaa ihan oikeasti ottaa asioista selvää ennen yrittäjäksi ryhtymistä.Täsä pieni pintaraapaisu asioista,paljon muutakin mietittävää riittää sen tyhjän tolpan etsimisen lisäksi.

    • Äksöniä

      Hönötäppä sinä muiden kanssa minunpuolestani vaikkapa sitten siinä jonon jatkona 0 tuloksella mutta hyvällä juoksulla. Minä teen toisaalla silläaikaa tulosta. Kiitos.

      • Mitäväliä

        Kumpaa et osaa,lukea,vai ymmärtää lukemaasi?Kuten sanoin osaan ammattini,en istu toimettomana.Se että juoksulla on väliä,on tosiasia.Mutta helppoa on tietysti sulkea silmät ikäviltä talousasiollta,ja kuvitella olevansa oikeassa.Vai eikö oikein jaksa ajatella?Suosittelen sitäkin ennen yrittäjäksi ryhtymistä.


    • Äksöniä

      Se tolppajonossa muiden kaltaistensa laumakäyttäytyjien kanssa on mielestäni juuri sitä mainitsemaasi toimettomana istumista. Jos siitä eilen tuli asiakas, ei se tietenkään merkitse sitä, että automaattisesti saisit siitä helposti myös tänään kyydin. Ei tuloa, vaan pelkästään tyhjäkäynnillä polttoaineen turhaa kulutusta. Se autosi muuten kuluttaa siinä tolpalla paljon enemmän polttoainetta tunnissa kuin se kulutusnäyttö näyttä. Mutta probleemahan ei ole minun, koska teen tulosta toisaalla, vaikkakin vähän huonommalla juoksulla. Tuo juoksu on muuten ollut vähintäänkin tuossa 1,2 luokkaa. Eli tulokseen nähden siedettävällä tasolla. Eli juoksulla ei ole suurta merkitystä jos tulosta syntyy. Onhan olemassa tietenkin näitä jatkuvasti paikkaa vaihtavia ajattelemattomia stressipörrääjiä joilla ei tule tulosta, mutta tehkööt nekin puolestani ihan mitä haluavat. Siitä vain, sillä pääasiahan on, että minä pärjään ja autoilijakin on ollut tyytyväinen vertailtuaan itsensä aikaansaannoksiaan ja muiden kuskien tilityksiä.

    • Olet oikeassa

      Asia selvä,olet ihan oikeassa.Silmät kiinni vaan.Jos juoksu on 1,2 luokkaa,kannattaa huolestua.Nämä antamakn numerot olivat ihan vaan keksittyjä.No jos ei jaksa/osaa laskea niin kaikki varmaan tuntuu mnevän hyvin.....

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      0
      7937
    2. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      177
      1755
    3. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      77
      1114
    4. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      113
      1113
    5. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      62
      1031
    6. Persut petti duunarit

      Kyllä persujen kuuluu nyt mennä häpeämään kun äänestivät lakkolakien puolesta. Vielä muka kehutaan olevan työväenpuolue,
      Perussuomalaiset
      193
      945
    7. Persuille kovaa kyytiä YLEn kannatusmittaus

      https://yle.fi/a/74-20085866 Näin se menee persueliitti. Pettäjän tie on karu, persujen äänestäjät ovat nyt reagoineet
      Maailman menoa
      182
      920
    8. Lindtman runnonut demarit huimaan nousukiitoon!

      Palkansaajat – siis Suomen käynnissä pitävä kansanosa – ei näemmä arvosta EK/SY-sätkyakka Purran saksipelleilyä. Niin
      Maailman menoa
      271
      886
    9. Mitä ajattelen sinusta

      Että olit erilainen kuin muut ja jollakin kummalla tavalla samanlainen kanssani, vaikka ei tunnetukaan. Sinun kanssa tu
      Ikävä
      35
      823
    10. Itkisikö onnesta

      Jos panisin sua kunnolla?
      Ikävä
      86
      707
    Aihe