Somaliyrittäjä: Suomen sosiaaliturva on "liian antelias"
Somalitaustainen rakennusalan yrittäjä Abdi Osman pitää ongelmallisena suomalaista sosiaaliturvaa, joka ei kannusta riittävästi työntekoon. Hän suhtautuu kriittisesti moninaisiin maahanmuuttajien ja työttömien kurssituksiin. Elämä ja työkaverit opettavat.
– Kun ihminen tulee tänne, hänelle näytetään sosiaalityöntekijä, suomen kielen opettaja ja asunto. Jos omaa vastuuta ei korosteta, alkuvaiheessa voi lähteä vääränlainen viesti.
Hän ei kiistä, etteikö monien kohdalla yritteliäisyydessä ja sopeutumisessa olisi peiliin katsomista.
Jos Osman saisi päättää, hänestä sosiaaliturvaa ei pitäisi maksaa vastikkeetta. Hän ihmettelee, miksi vanhuksia hoitamaan tarvitaan työvoimaa ulkomailta, kun kotimaastakin löytyisi ihmisiä, jotka voisivat tässä auttaa.
– Kun 25 vuotta sitten tulin tänne (turvapaikanhakijana) ilman matkalaukkua, taskussani vain 50 dollaria ja jalassani sandaalit, olen joka sekunti kiitollinen kaikesta. Suomi on ollut minulle kuin äiti. Tykkään maksaa tänne veroni, Osman painottaa.
Onko Suomi rasistinen maa?
– Ei. Rasismista puhutaan liian helposti. Jos lastani hakataan koulussa päivittäin tai lääkäri ei suostu hoitamaan minua, koska olen musta, se on rasismia. Suomesta ei mitään hälyttävää rasismia löydy.
http://www.verkkouutiset.fi/kotimaa/abdi-27577
Somali ei ole tyytyväinen sosiaaliturvaan.
6
131
Vastaukset
- kropsu
Punnittua puhetta, kiitoksia tästä..terveellistä luettavaa.
- ,.,.,.,.,.,
Somalitkin ihmettelee hallituksen maahanmuutto-ohjelmaa.
Ei sinänsä yllätä.
Järkevä mies tämä somali, kun kertoo mielipiteensä. Tälläisiä mamuja me tarvitaan loisten sijaan. Pitäisi valikoida paremmin. - Hyvin puhui
somali. Yksi niistä harvoista fiksuista.
- toivoa on siis
Onneksi heilläkin on joillain yksilöillä aivotoimintaa.
- PеrSu
Tällaisia maahanmuuttajia kaivataan. Opetteli kaiken itse ja perusti oman firman ja tulee toimeen omalla työllään. Hyvä. Valitettavasti suuri osa somaleista ei.
- erregrergegr
Ohoh, somali paljon fiksumpi kun hyysärit. Eipä se toki yllätä. Hyysärit ovat niin tyhmää porukkaa ettei mitään rajaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1067492
Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa
Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h1045274Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan
Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv1163526Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p253471Anteeksipyyntöni
Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska352544Sydämeni valtiaalle
En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden1191866Mikseivät suomalaiset kuluta? istutaan vaan säästötilirahojen päällä..
...Ihan haluamalla halutaan että maa menee konkurssiin? Ihan käsittämätöntä, ennätymäärät säästöjä sekä konkursseja sam3531515Oletko tyytyväinen
Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?961511Jos oikeasti haluat vielä
Tee mitä miehen täytyy tehdä ja lähesty rohkeasti 📞 laita vaikka viestiä vielä kerran 😚1311356Onko Sanna menossa Ukrainaan viettämään vuosipäivää?
Kun on bongattu Varsovan lentokentältä?571330