Juutalaisille juutalainen

rudiini

Aamusella messussa istuessani jäin pohdiskelemaan, mitä oikeasti tarkoittaa esikoisille ulkoinen esikuva.

Pukeutumissäädökset, musiikkisäädökset, käyttäytymissäädökset, seurakunnan hierarkia, vain tietyllä kaavalla toimitettuna kelvollinen seuratilaisuus, nyt jokin sanamuoto-ongelma ehtoolliskaavassa,...

Millä tavoin nämä liittyvät uskon sisältöön?

Usein, varsinkin täällä anonyymisti, kuulee voimakkaitakin tuomioita, jos jollakullaon vaikkapa vain mielipide-ero näissä asioissa, saati sitten erilainen käsitys hameen pituudesta tai meikin voimakkuudesta tai kampauksesta tai musiikista.

Vaan takaisin messuun. Sitä olivat toimittamassa isoskoulutuksessa viikonlopun olleet nuoret ja musiikista vastasi bändiryhmä. Oli ilo katsella, miten nuoret sydämensä pohjasta lauloivat ja soittivat Jumalan ylistystä ja palvelivat myös seurakuntaa lahjoillaan. Oli ilo myös nähdä, miten seurakunta myös sen aisti alun hienoisesta varautuneisuudesta lämmettyään. Nuoriso oli mukana omana itsenään, kuka hameessa, kuka revityissä farkuissa, kuka ponnari päässä, kuka vihrein hiuksin.

Tällä tavoin Sana tavoittaa melkolailla laajempaa joukkoa kuin esikoisten piirissä saarnattu tai veisattu.

Esikoiset sen sijaan antavat ymmärtää haluavansa eristäytyä niin muista kristityistä kuin maailmasta, jottei heidän kallisarvoinen uskon murunsa katoaisi. Eristäytyminen tapahtuu monin keinoin: erittäin askeettinen seuratilaisuus, pitkät, puuduttavat, usein sisällyksettömät saarnat, erilainen pukeutuminen, naisten huivit, tavallisten seurakuntalaisten passivointi, toiminta täytyy hakea maallisista harrastuksista tai muista hengellisistä yhteisöistä (jos joku rohkea uskaltaa).

Paavalin asenne on täysin päinvastainen: Hän ei nosta itseään muista paremmaksi, paremmin Jumalalle kelpaavaksi, vaan:

1 Kor 9:19-23
Sillä vaikka minä olen riippumaton kaikista, olen tehnyt itseni kaikkien palvelijaksi, voittaakseni niin monta kuin suinkin, ja olen ollut juutalaisille ikäänkuin juutalainen, voittaakseni juutalaisia; lain alaisille ikäänkuin lain alainen, vaikka itse en ole lain alainen, voittaakseni lain alaiset; ilman lakia oleville ikäänkuin olisin ilman lakia-vaikka en ole ilman Jumalan lakia, vaan olen Kristuksen laissa-voittaakseni ne, jotka ovat ilman lakia; heikoille minä olen ollut heikko, voittaakseni heikot; kaikille minä olen ollut kaikkea, pelastaakseni edes muutamia.

Mutta kaiken minä teen evankeliumin tähden, että minäkin tulisin siitä osalliseksi.

4

122

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • rudiini

      Ehkäpä tuosta aamuisesta messusta kerron sellaisen pienen sivujuonteen. Olen ollut kyseisen liturgin messussa aiemminkin ja silloinkiin jäi häiritsemään eräs seikka, jonka silloin ohitin mielessäni. Nyt kun tuo toistui, ajattelin, että annanpa palautetta. Ja messun jälkeen kysyin ko hemmolta, saanko antaa palautetta ja "mielihyvin" oli vastaus.

      Kerroinpa sitten palautteeni, ja papin vastaus oli minulle: "Olipa hyvä, että tämän toit esiin, tällaista ei ihmiset juuri uskalla mainita, mutta tämä oli minulle tärkeää. Kiitos!"

      Vastaus, jonkalaista en ole koskaan saanut antaessani palautetta eslest saarnaajille.

      • kuuntelija etelästä

        Sama kokemus minulla, kun oman seurakunnan papit ovat kysyneet kommenttia saarnastaan. Silloin tällöin olen muutenkin käynyt keskustelemassa saarnasta Jumalanpalveluksen jälkeen.
        Tämä useinkin johtanut pitempäänkin keskusteluun saarnasta ja sen aiheesta.


    • saako hillua

      Tiedätkö että tapaat samat nnolla laulaneet viherpäät sitten diskosta hillumassa samalla innolla`?

      eli mikä meni vikaan, onko keskiviiva vielä maalaamatta kaitaan tiehen?

      • rudiini

        En nyt aivan ymmärrä pointtiasi kaidasta tiestä.

        Tarkoitat varmaan, että Herraa ylistänyt jumalanpalveluksessa avustanut nuorisojoukko löytyy innokkaasti diskosta hillumassa samalla todennäköisyydellä kuin

        -hartaana seuroissa ääntä värisyttänyt saarnamies illalla kotiin päästyään kurittaa vaimoaan kun hieman liian pitkään halasi tekstinlukijaa, tai

        -seuroissa lapsikatraan kanssa hurskaan näköisenä istunut perheenisä antaa luunapit lapsukaisilleen, kun eivät riittävän hiljaa istuneet seuroissa tai

        -seurakunnan tukipylväs viikolla matkalaskuaan kirjoittaessaan tuplaakin kilometrit kilometrikorvausta varten tai etupenkissä suureen ääneen veisannut uskon sankari soittelee häirintäsoittoja naapurin Lyylille saadakseen edes kuulla hänen äänensä, tai

        -tomerana seuroihin pullat leiponut emäntä ajaa kotiin reipasta ylinopeutta, kuka nyt sunnuntaina nopeuksia valvoisi? tai

        -juuri lähetysmiesten kokouksesta kotiin saapunut Herran työmies kertookin kokouskuulumisina silkkaa valhetta tai

        -aina siivoustoiminnassa nokkanaisena toimut rouva kertoo ikäviä juoruja "vain" parhaalle kaverilleen "luottamuksellisena"

        Voi tosiaan olla, että ei ole nämä jälkimmäiset vielä edes päässeet kaidalle tielle, vaan ovat vielä sillä leveällä, jonka yllä on teksti: "Seuraamalla kuuliaisesti lapin vanhinten neuvoja ja opetuksia pääset taivaan iloon".

        Jostain syystä nämä kaikki jälkimmäiset kuvittelevat olevansa Herralle kelpaavampia kuin jumalanpalveluksessa vihreissä hiuksissa kitaraa soittava nuoriso.

        Sallikaa minulle epäilys tässä kohtaa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      20
      1303
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1272
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1186
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1184
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1163
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1161
    7. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1157
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1154
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      3
      1129
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1120
    Aihe