Juutalaisille juutalainen

rudiini

Aamusella messussa istuessani jäin pohdiskelemaan, mitä oikeasti tarkoittaa esikoisille ulkoinen esikuva.

Pukeutumissäädökset, musiikkisäädökset, käyttäytymissäädökset, seurakunnan hierarkia, vain tietyllä kaavalla toimitettuna kelvollinen seuratilaisuus, nyt jokin sanamuoto-ongelma ehtoolliskaavassa,...

Millä tavoin nämä liittyvät uskon sisältöön?

Usein, varsinkin täällä anonyymisti, kuulee voimakkaitakin tuomioita, jos jollakullaon vaikkapa vain mielipide-ero näissä asioissa, saati sitten erilainen käsitys hameen pituudesta tai meikin voimakkuudesta tai kampauksesta tai musiikista.

Vaan takaisin messuun. Sitä olivat toimittamassa isoskoulutuksessa viikonlopun olleet nuoret ja musiikista vastasi bändiryhmä. Oli ilo katsella, miten nuoret sydämensä pohjasta lauloivat ja soittivat Jumalan ylistystä ja palvelivat myös seurakuntaa lahjoillaan. Oli ilo myös nähdä, miten seurakunta myös sen aisti alun hienoisesta varautuneisuudesta lämmettyään. Nuoriso oli mukana omana itsenään, kuka hameessa, kuka revityissä farkuissa, kuka ponnari päässä, kuka vihrein hiuksin.

Tällä tavoin Sana tavoittaa melkolailla laajempaa joukkoa kuin esikoisten piirissä saarnattu tai veisattu.

Esikoiset sen sijaan antavat ymmärtää haluavansa eristäytyä niin muista kristityistä kuin maailmasta, jottei heidän kallisarvoinen uskon murunsa katoaisi. Eristäytyminen tapahtuu monin keinoin: erittäin askeettinen seuratilaisuus, pitkät, puuduttavat, usein sisällyksettömät saarnat, erilainen pukeutuminen, naisten huivit, tavallisten seurakuntalaisten passivointi, toiminta täytyy hakea maallisista harrastuksista tai muista hengellisistä yhteisöistä (jos joku rohkea uskaltaa).

Paavalin asenne on täysin päinvastainen: Hän ei nosta itseään muista paremmaksi, paremmin Jumalalle kelpaavaksi, vaan:

1 Kor 9:19-23
Sillä vaikka minä olen riippumaton kaikista, olen tehnyt itseni kaikkien palvelijaksi, voittaakseni niin monta kuin suinkin, ja olen ollut juutalaisille ikäänkuin juutalainen, voittaakseni juutalaisia; lain alaisille ikäänkuin lain alainen, vaikka itse en ole lain alainen, voittaakseni lain alaiset; ilman lakia oleville ikäänkuin olisin ilman lakia-vaikka en ole ilman Jumalan lakia, vaan olen Kristuksen laissa-voittaakseni ne, jotka ovat ilman lakia; heikoille minä olen ollut heikko, voittaakseni heikot; kaikille minä olen ollut kaikkea, pelastaakseni edes muutamia.

Mutta kaiken minä teen evankeliumin tähden, että minäkin tulisin siitä osalliseksi.

4

286

Vastaukset 4

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • rudiini

Ehkäpä tuosta aamuisesta messusta kerron sellaisen pienen sivujuonteen. Olen ollut kyseisen liturgin messussa aiemminkin ja silloinkiin jäi häiritsemään eräs seikka, jonka silloin ohitin mielessäni. Nyt kun tuo toistui, ajattelin, että annanpa palautetta. Ja messun jälkeen kysyin ko hemmolta, saanko antaa palautetta ja "mielihyvin" oli vastaus.

Kerroinpa sitten palautteeni, ja papin vastaus oli minulle: "Olipa hyvä, että tämän toit esiin, tällaista ei ihmiset juuri uskalla mainita, mutta tämä oli minulle tärkeää. Kiitos!"

Vastaus, jonkalaista en ole koskaan saanut antaessani palautetta eslest saarnaajille.

• kuuntelija etelästä

Sama kokemus minulla, kun oman seurakunnan papit ovat kysyneet kommenttia saarnastaan. Silloin tällöin olen muutenkin käynyt keskustelemassa saarnasta Jumalanpalveluksen jälkeen.
        Tämä useinkin johtanut pitempäänkin keskusteluun saarnasta ja sen aiheesta.

• saako hillua

Tiedätkö että tapaat samat nnolla laulaneet viherpäät sitten diskosta hillumassa samalla innolla`?

eli mikä meni vikaan, onko keskiviiva vielä maalaamatta kaitaan tiehen?

• rudiini

En nyt aivan ymmärrä pointtiasi kaidasta tiestä.

Tarkoitat varmaan, että Herraa ylistänyt jumalanpalveluksessa avustanut nuorisojoukko löytyy innokkaasti diskosta hillumassa samalla todennäköisyydellä kuin

-hartaana seuroissa ääntä värisyttänyt saarnamies illalla kotiin päästyään kurittaa vaimoaan kun hieman liian pitkään halasi tekstinlukijaa, tai

-seuroissa lapsikatraan kanssa hurskaan näköisenä istunut perheenisä antaa luunapit lapsukaisilleen, kun eivät riittävän hiljaa istuneet seuroissa tai

-seurakunnan tukipylväs viikolla matkalaskuaan kirjoittaessaan tuplaakin kilometrit kilometrikorvausta varten tai etupenkissä suureen ääneen veisannut uskon sankari soittelee häirintäsoittoja naapurin Lyylille saadakseen edes kuulla hänen äänensä, tai

-tomerana seuroihin pullat leiponut emäntä ajaa kotiin reipasta ylinopeutta, kuka nyt sunnuntaina nopeuksia valvoisi? tai

-juuri lähetysmiesten kokouksesta kotiin saapunut Herran työmies kertookin kokouskuulumisina silkkaa valhetta tai

-aina siivoustoiminnassa nokkanaisena toimut rouva kertoo ikäviä juoruja "vain" parhaalle kaverilleen "luottamuksellisena"

Voi tosiaan olla, että ei ole nämä jälkimmäiset vielä edes päässeet kaidalle tielle, vaan ovat vielä sillä leveällä, jonka yllä on teksti: "Seuraamalla kuuliaisesti lapin vanhinten neuvoja ja opetuksia pääset taivaan iloon".

Jostain syystä nämä kaikki jälkimmäiset kuvittelevat olevansa Herralle kelpaavampia kuin jumalanpalveluksessa vihreissä hiuksissa kitaraa soittava nuoriso.

Sallikaa minulle epäilys tässä kohtaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kylypylä mätänee

Kuka sotki uimaaltaan bakteereilla
      Suomussalmi
      67
      1008
    2. Tässä ovat Elämäni biisi -vieraat lauantai 3.10. - Yksi vieras on todellinen suomalaisten suosikki

Jos menisit Elämäni biisiin, mikä olisi elämäsi biisi ja miksi? Elämäni biisi tulee suorana lähetyksenä Tampereelta. K
      Viihde ja kulttuuri
      12
      899
    3. En voi kertoa meistä kenellekään

Minulla on ikävä sinua mies.. Oon yrittänyt taas unohtaa, mutta silti tulet mieleeni lähes päivittäin. Eihän meitä voi o
      Ikävä
      47
      838
    4. Huomenta

Sinulle! Olen miettinyt sinua paljon yön aikana. 🫂
      Ikävä
      62
      798
    5. Mikä kaivatullesi

On tärkeintä elämässään?
      Ikävä
      60
      750
    6. 57
      687
    7. Onko mulla vielä mahkuja saada sinut M nainen

Sano joku prosenttiluku?
      Ikävä
      60
      617
    8. Kadutko mies sitä miten reagoit?

..siihen sotkuun, jonka jälkeen mikään ei ole ollut kuin ennen. 🥺
      Ikävä
      49
      617
    9. Mitä ihmettä pitäisi tapahtua

Että me kohdataan ja saadaan tämä tilanne etenemään?
      Ikävä
      67
      586
    10. Jos mies naisen prinsessakohtelu

on sinulle liikaa, älä valitse prinsessaa 🦋🧚🏼‍♀️👸🏼
      Ikävä
      132
      579
    11. SuMetKu konkursissa

Asiakastiedon sivulla oli, SuMetKu asetettu konkurssiin. Tulihan se seinä vastaan lopultakin suuruudenhulluudessa.
      Suomussalmi
      20
      567
    12. Miksi olet niin hankala?

Miksi toimit miten toimit?
      Ikävä
      50
      549
    13. Suutuin lähinnä itselleni

Kun irl juttujen takia näyttää erittäin epätodennäköiseltä, että olisin millään tavoin toivottu henkilö sulle.
      Ikävä
      30
      545
    14. Hei. Ilmeisesti tässä saa unohtaa sen

että meistä joskus jotain tulisi? M
      Ikävä
      29
      505
    15. Ei voi mittään

Tykkään sinusta, vaikka miten typerän jutun suustasi päästät😅
      Ikävä
      33
      497
    16. En usko enää

rakkauteen.
      Ikävä
      72
      476
    17. Miksi meille jäi

Niin huonot välit vaikka meistä kumpikaan ei ole tunteilleen mitään voinut. Ehkä se kohtalo on sitä mieltä ettei kuitenk
      Ikävä
      34
      468
    18. Miten voit tykätä

Jos samaan aikaan haluat pysyä mahdollisimman kaukana?
      Ikävä
      40
      457
    19. Tykkään sinusta

Vaikka en vastailekaan!
      Ikävä
      17
      440
    20. Mitä sulle

Kuuluu?
      Ikävä
      24