Grandezza

Mistä seuraava vene

Miksi suomessa valmistettuja veneitä ei voida rakentaa laadukkaasti. Kokemukseni esim. Grandezzasta olivat suuri pettymys. Uudesta veneestä petti mm.keulapotkurin toiminta, teakki askelma ulkona murtui, sisäpuolen valaistus toimi puolittain, lasit nitisi matka-ajossa, verhoilu irtoili, listat irtoili, kattoluukku jumissa jne. Valmistaja ei halunnut kovin ripeästi korjata takuunalaisia vikoja. Homma menee lupausten varassa ja asiakas jätetään yksin ajelemaan rikkinäisellä veneellä. Onko suomessa olemassa valmistajia jotka pystyisivät tekemään luotettavia veneitä? Reklamoinnit eivät valitettavasti usein näy läpi. Julkikuvat ja arvostelut lehdissä antavat vain positiivista kuvaa. Yleensäkkin kun katsoo veneitä ja jos vertaa vaikka Hollannissa tehtyihin veneisiin, on sisätilat kodikkaampia ja viimeisteltyjä. Ei mielestäni asunnon hintaiset paatit sais olla vaikutelmaltaan lasikuitulaatkkoa muistuttavaa.

30

558

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kiinnostaa1

      Kerrotko missä mallissa kyseiset viat ja mikä vuosimalli?

      • Voi voi voi

        Vene on uusinta mallistoa eli veneet 2012- eteenpäin. 2013 oli kyseinen 27 jalkaa. Mutta malli kun malli niin kauttarantain samantyyppisiä ongelmia mitkä harmittavat. olen noita Hollantilaisia käynyt kattelemassa. Ne tietty ei ole nopeita kulkemaan, mutta ihailen laatua. Esim. Thomaz, linssen pedro. Toki suomessa ei monia saatavilla, että pitäs tehä kaupat ulkomailta.


    • Vp d6 dhp

      Kyllä Suomessa on hyviäkin veneiden valmistajia. Mainitsemasi venemerkki on tosin ulkonäöltään nykyaikaisen ja tyylikkään näköinen ja kiinnostanee ainakin nuorempia uutta venettä harkitsevia. Usein kuitenkin pitkään valmistetuista tosin vähän konservatiivisemmistä venemerkeistä/malleista kuten esim Targa 31 tai Marino Barracuda ovat valmistusvuosien myötä hävinneet mainitsemasi listojen ja verhoilijan irtoamisen yms. häiritsevät pikkuviat. Hintaluokka kaikissa noin 30 jalan Suomessa valmistetuissa liukuvissa matkaveneissä on kuitenkin yli 200000 € riippuen paljonkin moottorista ja lisävarusteiden määrästä. Noista merkeistä löytyy myös hyviä käytettyjä tosin uudehkot käytetyt ovat jo vähentyneet uusien veneiden myynnnin romahdettua. Kuitenkin nythän jos koskaan on venekauppoja tosissaan harkitsevalla ostajan markkinat.

      • Uutta matoa koukkuun

        Tosiaan, pitää vaan tarkastella veneitä pitkään ja käytetty hyvin pidetty vene on järkevä ratkaisu. Nyt on ostajalla kyllä markkinat.


    • Kannattaa katsella

      muiden valmistajien veneitä. Meidänkin perheellä oli 31OC ja petyimme laatuun kahden vuoden käytön jälkeen. Arvokin romahti hurjasti kun veimme vaihtoon.
      Meille ei enää tuota merkkiä ikinä tule.

      • Voi hitsi mikä vehe

        Joo ei ne granezza päivät ihan koko päänsäryn vaivan arvoisia ole. En kyllä tiedä mikä vene tosiaan tilalle.


    • Osta ulkomaista

      Suomessa työn laatu seuraa neuvostoperinnettä, jälkihoito on samaa tasoa.

      • Todellakin niin

        Veneissä tämä pätee ainakin. Takuupuolesta pitäs vastausta oottaa aina uudelleen ja soittaa valmistajalle, myyjälle, heidän erikoistoimittajille, Volvolle jne. Jokapaikasta menee vastaajaan tai tulee tekstari ja sit nekin loppuu. Toimitusjohtaja ei vastaa soittopyyntöihin. Jos mä myisin taloja samalla periaatteella ni voi vittu. Veneet talon hintasia mutta hommat hoidetaan apukoulun tasolla.


    • pizzapoika

      Brandäys kertoo jo paljon "Grandioza"

    • tuhannenjärvenvene

      Uskoisko tota ihan kybällä. Suomessa valmistus on kyllä ollut ensi luokkaista tasoa, ja mitä pienempiä valmistusmääriä vuodessa on, sitä luotettavaa jälki on. En nyt lähde markkinoimaan merkkeijä, mutta vanhemmat veneilijät tietää merkkeistä, mitä ne ovat.

      • Ne on vanhoja

        Pienet valmistusmäärät laskevat laatua ja nostavat kustannuksia. Teknisesti hyvän laadun tekeminen on jopa halvempaa kuin huonon koska virheet kertovat huonosta osaamisesta. Huono osaaminen taas on kallista prosessin joka vaiheessa, ei pelkästään lopputuotteen huonona laatuna.

        Suomessa ei ole pitkään aikaa tuotu markkinoille kokonaan uutta runkoa. Vanhoilla mennään ja yritetään käyttää entistä loistoa markkinointivalttina. Se toimii niin kauan, kun on niitä, jotka muistavat. Veneilijöiden ikä alkaa olla kuitenkin jo demarinuorten tasolla ja muisti pätkii.

        Uusille veneilijöille ei saa enää Tiiskeriä kaupaksi sillä, että se oli joskus 50 vuotta sitten hyvä verrattuna muihin. Meri on sama, mutta kilpailu ja tarpeet erilaiset. Sama pätee Targaan. Pari jalkaa lisää ei tee epäkäytännöllisestä tilaratkaisusta toimivaa.

        Jos ranskalaiset älyäisivät pistää swift troleriin suihkun (oikean), niin vene pesee suomalaiset matkaveneet mennen tullen. Ehkä pieni lisä kuitua runkoon olisi myös suotava.


      • vuono
        Ne on vanhoja kirjoitti:

        Pienet valmistusmäärät laskevat laatua ja nostavat kustannuksia. Teknisesti hyvän laadun tekeminen on jopa halvempaa kuin huonon koska virheet kertovat huonosta osaamisesta. Huono osaaminen taas on kallista prosessin joka vaiheessa, ei pelkästään lopputuotteen huonona laatuna.

        Suomessa ei ole pitkään aikaa tuotu markkinoille kokonaan uutta runkoa. Vanhoilla mennään ja yritetään käyttää entistä loistoa markkinointivalttina. Se toimii niin kauan, kun on niitä, jotka muistavat. Veneilijöiden ikä alkaa olla kuitenkin jo demarinuorten tasolla ja muisti pätkii.

        Uusille veneilijöille ei saa enää Tiiskeriä kaupaksi sillä, että se oli joskus 50 vuotta sitten hyvä verrattuna muihin. Meri on sama, mutta kilpailu ja tarpeet erilaiset. Sama pätee Targaan. Pari jalkaa lisää ei tee epäkäytännöllisestä tilaratkaisusta toimivaa.

        Jos ranskalaiset älyäisivät pistää swift troleriin suihkun (oikean), niin vene pesee suomalaiset matkaveneet mennen tullen. Ehkä pieni lisä kuitua runkoon olisi myös suotava.

        Mulla Norjalainen liukuvarunkoinen vuodelta 1972 ei nitku eikä natku vieläkään.
        Ja kuitua löytyy !!


      • museovene
        vuono kirjoitti:

        Mulla Norjalainen liukuvarunkoinen vuodelta 1972 ei nitku eikä natku vieläkään.
        Ja kuitua löytyy !!

        Ihan kiva. Senhän saa museorekisteriin :D
        Ihan samalla tavalla kuin barsundit ja tiiskerit sekä kaikki muut joskus hyvinä pidetyt veneet.


    • ei nitise ja natise

      Millainen vene Barsund on en löytänyt googlettamalla Tiiskerin kyllä tiedän.

    • vettenriemut

      Marsund, sillä löydät

    • Luu vitonen

      Nitkuuko ja natiseeko Grandezza vastauksia kiitos?
      Löytyykö kuitua?
      Vai onko tehty kustannustehokkaasti kustannuksia säästellen eli pa----kaa?

      • Mieti sitä

        Oletko ajatellut, että paras auto, lentokone tai vene ei ole se kaikkein painavin?


      • Luu vitonen
        Mieti sitä kirjoitti:

        Oletko ajatellut, että paras auto, lentokone tai vene ei ole se kaikkein painavin?

        Kustannustehokkaastiko tulee parasta tuotetta kuluttajille ??
        Kuitua vähän enemmän,kyllä te sen tiedätte.
        Tyytyväinen asiakas ja kauppa käy!


      • Asiakas 10
        Luu vitonen kirjoitti:

        Kustannustehokkaastiko tulee parasta tuotetta kuluttajille ??
        Kuitua vähän enemmän,kyllä te sen tiedätte.
        Tyytyväinen asiakas ja kauppa käy!

        Eikö kannattaisi tarkistaa tuotantotapa jos näin kirjoitellaan keskustelupalstoilla.
        Niin metsä vastaa kuin sinne huutaa.


      • ei sulla oo täppiä
        Asiakas 10 kirjoitti:

        Eikö kannattaisi tarkistaa tuotantotapa jos näin kirjoitellaan keskustelupalstoilla.
        Niin metsä vastaa kuin sinne huutaa.

        Ei sillä ole väliä, mitä yksi prsaukinen kirjoittaa. Se ei kuitenkaan koskaan osta venettä. Nyt valittaa Grandezzasta, seuraavana päivänä taas Tiiskeristä tai Targasta.

        Oikeille asiakkaille vastataan, pskanjauhajat saa sitä mitä tilaa.


      • Pee aska
        ei sulla oo täppiä kirjoitti:

        Ei sillä ole väliä, mitä yksi prsaukinen kirjoittaa. Se ei kuitenkaan koskaan osta venettä. Nyt valittaa Grandezzasta, seuraavana päivänä taas Tiiskeristä tai Targasta.

        Oikeille asiakkaille vastataan, pskanjauhajat saa sitä mitä tilaa.

        Kyllä on täppiä on ettei p __askalle taivu ja venekin on missä ON KUITUA!


      • Mietitty jo
        Mieti sitä kirjoitti:

        Oletko ajatellut, että paras auto, lentokone tai vene ei ole se kaikkein painavin?

        Tämä teoria ei koske mitenkään veneilyä! Mitä tukevampi sen parempi kelissä kuin kelissä !!!


      • Mietitty jo
        Mietitty jo kirjoitti:

        Tämä teoria ei koske mitenkään veneilyä! Mitä tukevampi sen parempi kelissä kuin kelissä !!!

        Tämä oli vastaus tuohon "Mieti sitä" juttuun se vaan pomppas tänne ! Eli mitä tukevampi sen mukavampi vesillä kelissä kui kelissä


      • Vähemnpi parempi
        Mietitty jo kirjoitti:

        Tämä oli vastaus tuohon "Mieti sitä" juttuun se vaan pomppas tänne ! Eli mitä tukevampi sen mukavampi vesillä kelissä kui kelissä

        Painavampi ei ole välttämättä tukevampi, se voi olla myös paljon huterampi.
        YYA-ajan veneen tukevuuden voi saavuttaa mainiosti 20% pienemmillä materiaaleilla ja vielä niin, että jäykkyys vain kasvaa.Se vaatii ainoastaan oikeita materiaaleja oikeissa paikoissa.

        Kevyemmän paino edut kertautuvat kaikkialla mm. mottorissa, voimansiirrossa, ankkurissa, köysissä ja tietenkin polttoaineen kulutuksessa ja pienemmissä tankeissa.

        Onneksi markkinoilla on sekä tietokoneohjelmalla laskettuja veneitä että vanhanaikaisia. Jokainen voi valita haluamansa.

        Tiesitkö, että laivojen rungot on tehty joustaviksi?
        Se on merenkulkua eikä mitään runkoväyläpelleilyä.


      • Olisko sittenkään
        Pee aska kirjoitti:

        Kyllä on täppiä on ettei p __askalle taivu ja venekin on missä ON KUITUA!

        Joo varmaan on.
        Sitten sä oot ensimmäinen mun kohtaama rikas, jonka on pakko sitä huudella. Raha näkyy, ei kuulu


      • YYA vene
        Vähemnpi parempi kirjoitti:

        Painavampi ei ole välttämättä tukevampi, se voi olla myös paljon huterampi.
        YYA-ajan veneen tukevuuden voi saavuttaa mainiosti 20% pienemmillä materiaaleilla ja vielä niin, että jäykkyys vain kasvaa.Se vaatii ainoastaan oikeita materiaaleja oikeissa paikoissa.

        Kevyemmän paino edut kertautuvat kaikkialla mm. mottorissa, voimansiirrossa, ankkurissa, köysissä ja tietenkin polttoaineen kulutuksessa ja pienemmissä tankeissa.

        Onneksi markkinoilla on sekä tietokoneohjelmalla laskettuja veneitä että vanhanaikaisia. Jokainen voi valita haluamansa.

        Tiesitkö, että laivojen rungot on tehty joustaviksi?
        Se on merenkulkua eikä mitään runkoväyläpelleilyä.

        Oho mikä vastaus pee _askat näköjään housuissa? Se on nyt vaan niin ,että ennen käytettiin enemmän kuitua/materiaalia ja veneet olivat laadukkaampia !Ja ne samat veneet ovat edelleenkin laadukkaita 40 vuoden jälkeenkin.


      • yyä
        YYA vene kirjoitti:

        Oho mikä vastaus pee _askat näköjään housuissa? Se on nyt vaan niin ,että ennen käytettiin enemmän kuitua/materiaalia ja veneet olivat laadukkaampia !Ja ne samat veneet ovat edelleenkin laadukkaita 40 vuoden jälkeenkin.

        Turhaa läpinää !Seisotko mielummin notkuvalla alustalla vai tukevalla?


      • Näytät veneeltäsi?
        YYA vene kirjoitti:

        Oho mikä vastaus pee _askat näköjään housuissa? Se on nyt vaan niin ,että ennen käytettiin enemmän kuitua/materiaalia ja veneet olivat laadukkaampia !Ja ne samat veneet ovat edelleenkin laadukkaita 40 vuoden jälkeenkin.

        Ahaa, nyt paljastui miksi haluat, että vanhoja painavia rakenteita kehutaan: sinulla on sellainen. Nyt on kuitenkin niin, että tietokonesimulaation avulla voidaan laittaa se kuitu sinne, missä se tekee hyvää. Eikä sitä tarvitse laittaa varmuuden vuosi liikaa, kun tiedetään mikä riittää.

        En haluaisi nolata sinua, mutta jos vaikka verrataan vastaavia aloja, kuten laivanrakennusta, lentokonetekniikkaa ja autojen valmistusta. Jokaisella niistä on sama perusdillemma: paino lisää hintaa ja kulutusta. Kaikki on päätyneet samaan ratkaisuun: rakenteen keventäminen käyttämällä laadukkaampia ja parempia materiaaleja.

        Näitä materiaaleja ei edes ollut olemassa YYA aikaan ja nekin, mitä oli, niitä käytettiin väärin. Kaikki varmaan muistaa ne kaksi hiilikuitulankaa KOHO-mailoissa: ei lisännyt lujuutta, mutta upposi YYA sukupolveen. Myöhemmin hiilikuitu oli niin hottia, että sitä käytettiin myös paikoissa, joissa lasikuitu oli parempi ja kevyempi ratkaisu :)

        Mutta siis rakenteeseen: Käsin laskettu rakenne tai jopa ihan hihasta vedetty on ongelmallinen. Se on painava ja vankka tai painava ja heikko. Painon perusteella sitä ei voi sanoa. Paino lisää kaikein kukkuraksi kuormaa itse rakenteellekin joten ei riitä, että tulee painava, vaan pitää tehdä varmuuden vuoksi helvtin painava.

        Kun katselee kasariveneitä, niin ne ui syvällä keula melkein 45 asteen kulmassa. Huono pohjan mali, raskas runko ja kaiken kukkuraksi painava (=hyvä?) moottori. Sokerina pohjalla on 65 vuotias kippari, joka muistuttaa erehdyttävästi hyljettä paitsei että on kaljumpi ja lihavampi :D Sekin on painava (hyvä?) ja vanha (parempi?) ja kilot väärässä paikassa :D


    • Kuullostat pelleltä

      Oho nyt nitkahti Grandezza poika.Vee ---ittuun tietokoniettes kanssa!Kuitua lisää ja homma pelaa ja veneet ei notku kelissä kuin kelissä.

      • Vai poju ;)

        Hyvää joulua!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      97
      2733
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      104
      2320
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2080
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      15
      1827
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1721
    6. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      38
      1705
    7. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1686
    8. 100
      1646
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      129
      1477
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1294
    Aihe