Polttimon vaihto.

valoaminulle

Lehdessä oli juttua yksisilmäisistä autoista. Nykyään vaihdatutan auton polttimot huollon yhteydessä säännöllisesti, itse en ole edes yrittänyt.Täällä kotona en saanut vaihdettua yölampun polttimoa, en myöskään kylpyhuoneen peilin polttimoa. Niin oli ahtaat paikat. Kun ostaa jotain, niin tällaisiinkin seikkoihin pitäisi kiinnittää huomiota, ei vain hintaan.

12

108

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • köröttelijä m

      Uudet autot on suunniteltu huoltoystävällisemmiksi niin että ajovalot voi itse vaihtaa tien päällä. Kas kun ajovalot ovat turvallisuuskysymyskin.
      Teini-ikäiseen kulkuneuvooni en saanut vaihdettua rekisterikilven valoa kun katsastusmies niistä huomautti. Sormet eivät mahtuneet.

      • valoaminulle

        Nuo sormet olivat mullakin liian paksut.Ja eihän niitä voi laiduttaakaan.


      • sitroen.
        valoaminulle kirjoitti:

        Nuo sormet olivat mullakin liian paksut.Ja eihän niitä voi laiduttaakaan.

        Milläs te nakkisormet luulette ne polttimot korjaamolla vaihdettavan?
        Itse ne joku sielläkin vaihtaa ja aika lailla samanlaisilla nakkisormilla.
        Kokemusta asiasta on jokunen vuosikymmen, vaikkakin nykyisessä autossani taitaa ajovalopolttimet olla toistakymmentä vuotta vanhat ja toimii kuin uutena. Salaisuus on halogeenipolttimo, sen toimintaperiaate ja päivävalokytkentä alennetulla jaännitteellä. Pienempiä polttomoita joskus silloin tällöin joutuu uusimaan.


      • körkör m
        sitroen. kirjoitti:

        Milläs te nakkisormet luulette ne polttimot korjaamolla vaihdettavan?
        Itse ne joku sielläkin vaihtaa ja aika lailla samanlaisilla nakkisormilla.
        Kokemusta asiasta on jokunen vuosikymmen, vaikkakin nykyisessä autossani taitaa ajovalopolttimet olla toistakymmentä vuotta vanhat ja toimii kuin uutena. Salaisuus on halogeenipolttimo, sen toimintaperiaate ja päivävalokytkentä alennetulla jaännitteellä. Pienempiä polttomoita joskus silloin tällöin joutuu uusimaan.

        Huoltamoliikkeen näppäräsorminen rouva vaihtoi toisen r-kilven polttimon kesähelteiiä siinä pihalla. Sanoi, että molemmat ne pitäisi yhtäaikaa vaihtaa, mutta hän ei ehdi nyt millään. Ei ottanut siitä maksua kun muutakin huoltoa oli laskutettavana.


      • auto v-87
        sitroen. kirjoitti:

        Milläs te nakkisormet luulette ne polttimot korjaamolla vaihdettavan?
        Itse ne joku sielläkin vaihtaa ja aika lailla samanlaisilla nakkisormilla.
        Kokemusta asiasta on jokunen vuosikymmen, vaikkakin nykyisessä autossani taitaa ajovalopolttimet olla toistakymmentä vuotta vanhat ja toimii kuin uutena. Salaisuus on halogeenipolttimo, sen toimintaperiaate ja päivävalokytkentä alennetulla jaännitteellä. Pienempiä polttomoita joskus silloin tällöin joutuu uusimaan.

        sitroen, sinä auto- ja sähkömies

        "perintönä" sain jouluvaloja, joiden pistoke ei sovi näihin nykyisiin "syvä" pistorasioihin. Saako mistään sellaista lisä liitäntää, jossa olisi sellainen matala kosketus?


      • valoaminulle
        sitroen. kirjoitti:

        Milläs te nakkisormet luulette ne polttimot korjaamolla vaihdettavan?
        Itse ne joku sielläkin vaihtaa ja aika lailla samanlaisilla nakkisormilla.
        Kokemusta asiasta on jokunen vuosikymmen, vaikkakin nykyisessä autossani taitaa ajovalopolttimet olla toistakymmentä vuotta vanhat ja toimii kuin uutena. Salaisuus on halogeenipolttimo, sen toimintaperiaate ja päivävalokytkentä alennetulla jaännitteellä. Pienempiä polttomoita joskus silloin tällöin joutuu uusimaan.

        Luulen, että auton polttimoiden vaihto sujuisi, laiskuus vaivaa. Noissa muissa voisi kyllä suunnittelija tehdä asiat helpommaksi - edelleen olen sitä mieltä.


      • Lorena*
        valoaminulle kirjoitti:

        Luulen, että auton polttimoiden vaihto sujuisi, laiskuus vaivaa. Noissa muissa voisi kyllä suunnittelija tehdä asiat helpommaksi - edelleen olen sitä mieltä.

        Samansuuntainen ajatus kuin edellisellä kirjoittajalla.

        Huomasin eilen (la)auton toinen etuvalo toimi vain "puoliteholla" joten pikakorjaamolle on huomenna asiaa.
        En ole mikään tekniikan ihmelapsi joten näillä näppärillä sormilla ei polttimon vaihto onnistu, sitävarten ovat ammattimiehet, he ovat todella osaavia siinä ammatissa jonka ovat itselleen valinneet aikoinaan. Onneksi heitä löytyy pikakorjaamoista.


      • sitroen.
        auto v-87 kirjoitti:

        sitroen, sinä auto- ja sähkömies

        "perintönä" sain jouluvaloja, joiden pistoke ei sovi näihin nykyisiin "syvä" pistorasioihin. Saako mistään sellaista lisä liitäntää, jossa olisi sellainen matala kosketus?

        Eipä taida saada. Helpointa olisi vaihtaa nykyisen kaltainen pistotulppa siihen johtoon. Ja sen saa nykylakien mukaan tehdä kuka vain jos VARMASTI osaa tehdä homman oikein. Uusi tulppa maksanee jotain 1-3 euroa. Joku tuttu varmasti osaa auttaa.

        Siitä vanhasta voi tietysti viilata tai smirklata reunoilta liikoja pois, että se menee nykyrasiaan. Se vain sattuu olemaan kiellettyä ja se vanha tulppa saattaa hajota kokonaan jos sen sisällä on eristelevy.

        Ei sitten perintönä tullut vanhanmallista jatkojohtoa? Siihen ehkä joutuisit vaihtamaan sen pistotulpan niin ei jouluvaloihin tarvitsisi jos niillä on alkuperäisinä enemmän tunnearvoa kuin sillä vanhalla jatkojohdolla.

        Sähköpuolen lisenssejä minulla ei ole, mutta olen kyllä lukenut sen puolen turvallisuusmääräykset ja saattaapa olla, että jotakin vielä muistankin ja vieläpä oikein...


      • L - L

        Eipä tunnu kuuluvan ranskalaisten suunnitelijoiden filosofiaan.

        Viimeiset kaksi keksintöä olleet hiivatin hankalia ja tämä viimeinen on täysin mahdoton.

        Vanhat, edessä suora nelonen, takaveto, olivat yksinkertaisia ajatellen kaikkia huolto- ja korjaustoimintoja.
        Esimerkiksi jakoketjun ja kiristäjän vaihto kesti kalujen keräämisineen alle puoli tuntia.
        Ensimmäisessä etuvetofransussa se olisi täytynyt aloittaa moottorin kiinnitysten irroittamisella ajosuuntaan katsottuna oikealta puolelta. Jne.
        Kysyin merkkiliikkeestä aikaa. Vastaus 8h!

        Omistamissani vanhoissa ajovalopolttimen pystyi vaihtamaan pimeässä käsikopelolla.


      • auto v-87
        sitroen. kirjoitti:

        Eipä taida saada. Helpointa olisi vaihtaa nykyisen kaltainen pistotulppa siihen johtoon. Ja sen saa nykylakien mukaan tehdä kuka vain jos VARMASTI osaa tehdä homman oikein. Uusi tulppa maksanee jotain 1-3 euroa. Joku tuttu varmasti osaa auttaa.

        Siitä vanhasta voi tietysti viilata tai smirklata reunoilta liikoja pois, että se menee nykyrasiaan. Se vain sattuu olemaan kiellettyä ja se vanha tulppa saattaa hajota kokonaan jos sen sisällä on eristelevy.

        Ei sitten perintönä tullut vanhanmallista jatkojohtoa? Siihen ehkä joutuisit vaihtamaan sen pistotulpan niin ei jouluvaloihin tarvitsisi jos niillä on alkuperäisinä enemmän tunnearvoa kuin sillä vanhalla jatkojohdolla.

        Sähköpuolen lisenssejä minulla ei ole, mutta olen kyllä lukenut sen puolen turvallisuusmääräykset ja saattaapa olla, että jotakin vielä muistankin ja vieläpä oikein...

        sitroen

        Smirklaamaan en ala, mutta tuo johtojen kiinnitys "väriväriltä" voisi kyllä onnistua? Joskus kurkkasin, kun mieheni teki noita liitäntöjä, mutta hänestä ei ole nyt apuja enää.

        Joskus asentelin Jouluvaloja ja vaihtelin lamppuja sillä seurauksella, että koko talo pimeni, siis vain meidän oma talo!

        On se hieman kummallista, kun naiset osaa lukea kakku reseptit niin hiivatin tarkkaan, että kakku onnistuu, mutta kun pitäisi lukea joidenkin lamppujen ampperi määrä, niin johan on pielessä.


    • ikäkotteron ikäkuski

      Joku tuolla jo kirjoitti, että uusiin autoihin on oltava mahdollisuus ajovalojen vaihtamiseen tarvittaessa tienpäälläkin. Tämä on EU-ohjeistus.

      Suuret autonvalmistajat joutuvat ottamaan huomioon myös eurooppaan myytäväksi rahdattujen kulkupeliensä uudet rakennevaatimukset.

    • Lorena*

      Kuka muistaa TRABANT merkkisen kaksitahtimoottorisen itäsaksalais valmisteisen
      auton. Niitä liikkui vielä 60- luvulla soraisilla maanteillä. Jo kaukaa kuuli TRABANTsieltä tulla puksuttaa, moottori antoi hyvin erikoisen auton äänen.

      Mistäkö muistan TRABANT- auton? Fysiikan kokeissa oli kysymys, miten toimii kaksitahti moottori autossa ja minkä merkkisessä autossa se on?
      Luokan pojat sanoivat jo etukäteen, muistakaa meidän sanoneen yksi kysymys tulee TRABANTIn kaksitahti moottorista. Nappiin meni, muistin luokkakaverien selittäneen sen toimintaa. Ihme kumma vastauksesta sain täydet pinnat vaikka en ollut nähnyt ikäpäivänä koko moottoria kun fyssan kirjan kuvissa.

      Aivan sattumaa oli oikea vastaus, tähän sitten loppuikin tiedot moottoreista.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      100
      2936
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      106
      2500
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      92
      2256
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      22
      2082
    5. 177
      1896
    6. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      44
      1883
    7. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      46
      1825
    8. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1756
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      135
      1558
    10. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      137
      1323
    Aihe