vanhoista muovimatto lattioista

työ itse

Ok talo on rakennettu v.1984,joten ikää on 30v.Suunniteltu lattiapäällysteiden uusimista.Aikanaan on lattiat päällystetty muovimatoilla.Muovimatto v.1983-85 laitettu.Onko jollakin remontoijalla tai rakentajalla tietoa onko tuolloin käytetty asbestia muovimaton valmistukseen?Jos rupee repimään vanhoja muovimattoja pois ,jos asbestia ,mahtaako olla terveydelle ja huoneilmaan asbestipölyjen riskit isot?Mahtaako joku teistä itse olla poistanut tuon aikaisia muovimattoja lattiapinnoilta.Entiset pitäs poistaa ,ett vois hioa tasaseks betonipinnat.Epätasaisuutta on betonilattoissa.Kiitos vastauksista etukäteen.

10

175

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • itse työ

      Tuohon aikaan on ollut vielä asbestia matoissa. Tosin ei kaikissa, uudempaa tekniikkaa oli joissakin matoissa vaahdotetun vinyylin muodossa. Ota matosta pieni pala ja tutki irtoaako sen rungosta harmahtavaa ainetta joka murenee koht.helposti. Se on tod.näk. asbestia. Myös tasoitteessa ja liimassa voi olla asbestia.

      Riskin suuruutta on varmaan turha kenenkään ruveta sinulle arvuuttelemaan. Jotkut altistuu jo pienestä määrästä ja toiset on tehnyt aikoinaan työmailla asbestia sisältävien kamojen kanssa töitä vuositolkulla ilman ongelmia.

      Itse otin joskus asbestia sisältävää mattoa irti. Pyrin kastelemaan pölyävää osaa sitä mukaan kuin se mureni, mutta kyllä meni suttaamiseksi. En suosittele. Tosin nykyään on hyviä hengityssuojaimia ja kun eristää remontoitavat tilat hyvin niin mikä ettei.

      Ja onhan noita asbestipurkufirmoja.

      • työ itse

        Kiitos asiallisesta kommentista.


    • Miksi vastata?

      Ei ole Asbestia .

      "itse työ" Pitääkö vastata jos ei tiedä mistään mitään?

      • Itse työ taas

        Menepäs nyt ihan nätisti takaisin muille palstoille provoileen.


    • Miksi vastasit?

      Kun itse on asentanut ja purkanut Latioita pian 30 vuotta niin kuvittelee tietävänsä edes jotain...

      Mutta tätä palstaa kun lukee niin huomaa ettei tiedäkkään mistään mitään.
      Kannattaisiko jättää vastaamatta jos ei ole varmaa tietoa asiasta?

      • itse työ

        Samaa mieltä. "Miksi vastata?" on kirjoittanut kiveen että ei ole asbestia. Näkemättä tuotetta! Olisi kyllä kannattanut jättää vastaamatta kun ei kumminkaan omaa tästä kohteesta varmaa tietoa. Alkuperäinen kysyjä kun on aidosti huolissaan terveysriskeistä.


    • Kiitos vastauksesta

      Onneksi sinulla oli varma tieto ja olet tutustunut Kohteeseen.
      Täällä sitä oppii Ammattilainenkin uutta.

      • Saat oppia

        Luetun ymmärtäminen ei taida olla vahvin alueesi.

        En ole missään vaiheessa esittänyt varmaa tietoa. Vastauksessani alkuperäiselle kysyjälle kerroin että tuohon aikaan on ollut myös asbestia sisältäviä mattoja. Ei ole siis täysin varmaa että hänen matossaan ei olisi asbestia. Toisinkin täällä "Miksi vastata?" on kertonut vastoin parempaa tietoa.

        Mitähän uutta olet oppinut ? Jos kehtaa kutsua itseään ammattilaiseksi on tämä asia pitänyt olla tietoisuudessa jo kauan.


    • Annappa oppia?

      Minä annan varman tiedon.
      Ei ole Asbestia.
      Kerroppa kun tiedät yksikin Mattomalli jossa on käytetty Asbestia.
      Odotan mielenkiinnolla.

      • Odotus palkitaan

        Mitähän merkitystä nyt jollain kolmekymmentä vuotta vanhoilla merkeillä on? Luuletko että alkuperäisellä kysyjällä ( tai muilla ) on kuitit hallussa mitä on lattiaan tullut laitettua? Ymmärrä nyt että kysymys on siitä onko matoissa ylipäätään käytetty asbestia.

        No. Yhtä kysyit; Amarant.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      94
      2535
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2203
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      84
      1897
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1651
    5. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      11
      1625
    6. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1606
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      34
      1558
    8. 75
      1479
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      109
      1388
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1264
    Aihe