Sosiaaliset tavat Suomessa vs. ulkomailla

suomityttö

Minua ärsyttää kun suomalaisten sosiaalista normistoa näytetään aina mollaavan, että olisimme antisosiaalisia ihmisiä. Minusta kyse on siitä, että emme vain tyrkytä omia ajatuksiamme koko ajan toisille, vaan hiljaisuuskin on arvostettua. Kysynkin nyt teiltä ulkomailla asuvilta, oletteko huomanneet merkittäviä eroja ulkomaisten ja suomalaisten sosiaalisessa käyttäytymisessä? Hyviä/huonoja/neutraaleja eroja? Tai oletteko törmänneet ennakkoluuloisiin asenteisiin suomalaisia kohtaan?

Olen kuullut useammankin ihmisen sanovan että monissa ulkomaissa löytää helposti 20 kaveria ja hyvän päivän tuttua, mutta kun Suomessa onnistuu löytämään kaksikin kaveria niin ne ovat pysyviä ystäviä. Olen varmaan itsekin ennakkoluuloinen. Mutta olen saanut vaikutelman, että suomalaisia "sosiaalisemmissa" maissa tutustuu helposti ihmisiin, mutta ihmisten mielenkiinto yhteydenpitoon lakkaa myös helpommin. Mitä mieltä olette?

Kiitos vastauksista.

131

2112

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • oppeliini1

      Ei varmasti kannata yleistää. Riippuu aivan siitä kenen kanssa on juttusilla. Jotkut ovat hyvinkin tietoisia maailman tapahtumista ja heiltä juttu luistaa oli sitten minkätahaansa maan kansalainen.

      Toisaalta jos ei ole kovin kiinnostunut eikä tiedä paljon mistään mitään , heidän kanssaan on lähes mahdoton saada minkäänlaista keskustelua tai "huulenheittoa" aikaiseksi. Kansallisuudesta riippumatta.

    • shdox

      Hiljaisuus on toisinaan ok, mutta itse toivoisin suomalaisilta enemmän kohteliaisuutta ja voisi ottaa muita ihmisiä enemmän huomioon. Oman kokemukseni mukaan Suomesta on vaikeampaa löytää ystäviä. Minusta ne lyhyetkin tuttavuudet olisi mukavempia kuin ei yhtään tuttavuutta. Täällä kanssa jotenkin ei tykätä siitä että jutellaan tuntemattomille, eikä ymmäretä mitä järkeä siinä on. Ainakin itselle tulee hyvä mieli jos joku vieras tulee vaihtamaan kanssani muutaman sanan.

      • suomi on meidän

        Suomessa asuvat ulkomaalaiset voisivat ehkä järjestää tutustumistarkoituksessa kursseja jossain harrastekurssikeskuksessa. Oman maansa ruokakursseja, kielikursseja, keskusteluryhmiä omalla kielellään tai suomeksi, musiikkia, kirjallisuutta, matkavinkkejä. Mutta tärkeintä heidän on sopeutua maahan tai poistua maasta. Suomessa on kohtelaista antaa toisten olla rauhassa. Ei voi tulla tänne ja alkaa käyttäytyä kuin maan omistaja ja vaatia muita ottamaan kaikessa huomioon hänen vähemmistökulttuurinsa, uskontonsa, kielensä, pukeutumisensa. Suomi on pieni kielialue, ja sen säilymiselle on tärkeää, että säilytämme kansallisen omalaatuisuutemme mahdollisimman hyvin. Ne suomalaiset, jotka haluavat jotain erilaista, voivat lähteä muualle käymään tai asumaan. Ja ollessaan ulkomailla, suomalaisen on tietysti yritettävä omaksua heidän tapansa, eikä tyrkyttää suomalaisuutta muka parempana vaihtoehtona.


      • Mites sitten
        suomi on meidän kirjoitti:

        Suomessa asuvat ulkomaalaiset voisivat ehkä järjestää tutustumistarkoituksessa kursseja jossain harrastekurssikeskuksessa. Oman maansa ruokakursseja, kielikursseja, keskusteluryhmiä omalla kielellään tai suomeksi, musiikkia, kirjallisuutta, matkavinkkejä. Mutta tärkeintä heidän on sopeutua maahan tai poistua maasta. Suomessa on kohtelaista antaa toisten olla rauhassa. Ei voi tulla tänne ja alkaa käyttäytyä kuin maan omistaja ja vaatia muita ottamaan kaikessa huomioon hänen vähemmistökulttuurinsa, uskontonsa, kielensä, pukeutumisensa. Suomi on pieni kielialue, ja sen säilymiselle on tärkeää, että säilytämme kansallisen omalaatuisuutemme mahdollisimman hyvin. Ne suomalaiset, jotka haluavat jotain erilaista, voivat lähteä muualle käymään tai asumaan. Ja ollessaan ulkomailla, suomalaisen on tietysti yritettävä omaksua heidän tapansa, eikä tyrkyttää suomalaisuutta muka parempana vaihtoehtona.

        tuota kun suomalaisille näyttäisi sauna olevan maailman tärkein asia, jota pitää viedä mukanaan joka paikkaan ja pakottaa paikalliset omille tavoilleen? Entäs tuo suomalaisten viinattomaan kulttuuriin sopeutuminen, slussenin sissit ja muut. Ehkä heidät pitäsi sopeutumattomina lähettää takaisin? Salmiakkia, ruisleipää ja mämmiä on pakko saada ja aina yritetään sopeuttaa muutkin samaan, ihmetellään miksi hyvä ei kelpaa. Eikö tämä ole kulttuuri-imperialismia hä?


      • Olen suomalainen....
        Mites sitten kirjoitti:

        tuota kun suomalaisille näyttäisi sauna olevan maailman tärkein asia, jota pitää viedä mukanaan joka paikkaan ja pakottaa paikalliset omille tavoilleen? Entäs tuo suomalaisten viinattomaan kulttuuriin sopeutuminen, slussenin sissit ja muut. Ehkä heidät pitäsi sopeutumattomina lähettää takaisin? Salmiakkia, ruisleipää ja mämmiä on pakko saada ja aina yritetään sopeuttaa muutkin samaan, ihmetellään miksi hyvä ei kelpaa. Eikö tämä ole kulttuuri-imperialismia hä?

        Olen asunut Ruotsissa jo kauan . En kaipaa Suomesta ruisleipää , mämmiä tai salmiakkia . Täällä on paljon suomalaisia jotka käyttää liikaa alkoholia . Itse olen raitis . Työpaikallani ruotsalaiset työkaverit ihmettelikin miksi en juo kun kaikki suomalaiset ruukaa juoda alkoholia . Saunaa ei minulla ole täällä mutta kun käyn Suomessa niin sukulaiset pitää huolen että pääsen saunomaan . Olen edelleen Suomen kansalainen vaikka olen asunut Ruotsissa jo 45 vuotta . Ja olen ylpeä siitä .


      • Ole hiljaa apina
        Mites sitten kirjoitti:

        tuota kun suomalaisille näyttäisi sauna olevan maailman tärkein asia, jota pitää viedä mukanaan joka paikkaan ja pakottaa paikalliset omille tavoilleen? Entäs tuo suomalaisten viinattomaan kulttuuriin sopeutuminen, slussenin sissit ja muut. Ehkä heidät pitäsi sopeutumattomina lähettää takaisin? Salmiakkia, ruisleipää ja mämmiä on pakko saada ja aina yritetään sopeuttaa muutkin samaan, ihmetellään miksi hyvä ei kelpaa. Eikö tämä ole kulttuuri-imperialismia hä?

        "tuota kun suomalaisille näyttäisi sauna olevan maailman tärkein asia, jota pitää viedä mukanaan joka paikkaan ja pakottaa paikalliset omille tavoilleen? Entäs tuo suomalaisten viinattomaan kulttuuriin sopeutuminen, slussenin sissit ja muut. Ehkä heidät pitäsi sopeutumattomina lähettää takaisin? Salmiakkia, ruisleipää ja mämmiä on pakko saada ja aina yritetään sopeuttaa muutkin samaan, ihmetellään miksi hyvä ei kelpaa. Eikö tämä ole kulttuuri-imperialismia hä?"

        Oman saunan rakentaminen toisessa maassa ei mitenkään "pakota" ketään tulemaan sinne vitun saunaan, idiootti?!

        Viinatonta kulttuuria EI OLE.Jokaisessa muslimaassa JUODAAN SALAA johtajasta kansalaiseen joten tästäkin aiheesta voit olla tietämättömänä suvakkidorkana hiljempaa.

        "slussenin sissit" ovat olleet olemassa kymmeniä vuosia sitten.Tulehan tänne 2015 luvulle jo,dorka.

        Suomalaiset eivät yritä "sopeuttaa" ketään ulkomailla sen enempää omaan ruokakulttuuriinsa kuin mamut Suomessakaan.Ei se ruoka minun kotoani lähde kenenkään kimppuun.

        Oikein tekemällä tehty paskanlässyteksti.Pidä jo turpasi kiinni, oman kansan vihaaja suvakkidorka.


      • Johan oli vuodatus
        Ole hiljaa apina kirjoitti:

        "tuota kun suomalaisille näyttäisi sauna olevan maailman tärkein asia, jota pitää viedä mukanaan joka paikkaan ja pakottaa paikalliset omille tavoilleen? Entäs tuo suomalaisten viinattomaan kulttuuriin sopeutuminen, slussenin sissit ja muut. Ehkä heidät pitäsi sopeutumattomina lähettää takaisin? Salmiakkia, ruisleipää ja mämmiä on pakko saada ja aina yritetään sopeuttaa muutkin samaan, ihmetellään miksi hyvä ei kelpaa. Eikö tämä ole kulttuuri-imperialismia hä?"

        Oman saunan rakentaminen toisessa maassa ei mitenkään "pakota" ketään tulemaan sinne vitun saunaan, idiootti?!

        Viinatonta kulttuuria EI OLE.Jokaisessa muslimaassa JUODAAN SALAA johtajasta kansalaiseen joten tästäkin aiheesta voit olla tietämättömänä suvakkidorkana hiljempaa.

        "slussenin sissit" ovat olleet olemassa kymmeniä vuosia sitten.Tulehan tänne 2015 luvulle jo,dorka.

        Suomalaiset eivät yritä "sopeuttaa" ketään ulkomailla sen enempää omaan ruokakulttuuriinsa kuin mamut Suomessakaan.Ei se ruoka minun kotoani lähde kenenkään kimppuun.

        Oikein tekemällä tehty paskanlässyteksti.Pidä jo turpasi kiinni, oman kansan vihaaja suvakkidorka.

        "Oman saunan rakentaminen toisessa maassa ei mitenkään "pakota" ketään tulemaan sinne ***** saunaan, idiootti?!"

        Tuota asiaa kannattaisi kyllä sinunkin kysyä paikallisilta joiden suomalaisilla tuttavilla ON sauna, että kokevatko olemaan pakotettuja?

        "Suomalaiset eivät yritä "sopeuttaa" ketään ulkomailla sen enempää omaan ruokakulttuuriinsa kuin mamut Suomessakaan.Ei se ruoka minun kotoani lähde kenenkään kimppuun."

        Ai niinkö? Miksiköhän täällä suomessa sitten kaikki kaltaisesi valittaa että "mamut pakottaa" sopeutumaan omille tavoilleen. Eihän tässä kai sitten mielestäsi mitään ongelmaa ollutkaan...

        Itse asiassa, kun vertaa sinun ja minun käyttämiämme kieliasuja niin väkisin tulee mieleen että se dorka ja vajakki en olisikaan minä, vaan arvaas kuka?


      • Donisi
        suomi on meidän kirjoitti:

        Suomessa asuvat ulkomaalaiset voisivat ehkä järjestää tutustumistarkoituksessa kursseja jossain harrastekurssikeskuksessa. Oman maansa ruokakursseja, kielikursseja, keskusteluryhmiä omalla kielellään tai suomeksi, musiikkia, kirjallisuutta, matkavinkkejä. Mutta tärkeintä heidän on sopeutua maahan tai poistua maasta. Suomessa on kohtelaista antaa toisten olla rauhassa. Ei voi tulla tänne ja alkaa käyttäytyä kuin maan omistaja ja vaatia muita ottamaan kaikessa huomioon hänen vähemmistökulttuurinsa, uskontonsa, kielensä, pukeutumisensa. Suomi on pieni kielialue, ja sen säilymiselle on tärkeää, että säilytämme kansallisen omalaatuisuutemme mahdollisimman hyvin. Ne suomalaiset, jotka haluavat jotain erilaista, voivat lähteä muualle käymään tai asumaan. Ja ollessaan ulkomailla, suomalaisen on tietysti yritettävä omaksua heidän tapansa, eikä tyrkyttää suomalaisuutta muka parempana vaihtoehtona.

        Huva idea,
        meidan MOSKEIJA auki joka paiva
        TERETULOA!


      • SUA EI TARVITA :))
        Olen suomalainen.... kirjoitti:

        Olen asunut Ruotsissa jo kauan . En kaipaa Suomesta ruisleipää , mämmiä tai salmiakkia . Täällä on paljon suomalaisia jotka käyttää liikaa alkoholia . Itse olen raitis . Työpaikallani ruotsalaiset työkaverit ihmettelikin miksi en juo kun kaikki suomalaiset ruukaa juoda alkoholia . Saunaa ei minulla ole täällä mutta kun käyn Suomessa niin sukulaiset pitää huolen että pääsen saunomaan . Olen edelleen Suomen kansalainen vaikka olen asunut Ruotsissa jo 45 vuotta . Ja olen ylpeä siitä .

        JÄÄ SINNE ÄLÄKÄ TULE IKINÄ TAKAS ! SUA EI TÄÄLLÄ TARVITA !VITUTTAAKO ?


      • Mutta NAINEN
        Donisi kirjoitti:

        Huva idea,
        meidan MOSKEIJA auki joka paiva
        TERETULOA!

        ei meidan moskeija!!! Hyi, paha!


      • 16+14
        Olen suomalainen.... kirjoitti:

        Olen asunut Ruotsissa jo kauan . En kaipaa Suomesta ruisleipää , mämmiä tai salmiakkia . Täällä on paljon suomalaisia jotka käyttää liikaa alkoholia . Itse olen raitis . Työpaikallani ruotsalaiset työkaverit ihmettelikin miksi en juo kun kaikki suomalaiset ruukaa juoda alkoholia . Saunaa ei minulla ole täällä mutta kun käyn Suomessa niin sukulaiset pitää huolen että pääsen saunomaan . Olen edelleen Suomen kansalainen vaikka olen asunut Ruotsissa jo 45 vuotta . Ja olen ylpeä siitä .

        Lycka till ! Bra komment ! Noin pitää edustaa Suomea muualla.


      • ahmed ahmed
        Mutta NAINEN kirjoitti:

        ei meidan moskeija!!! Hyi, paha!

        Ala sina vaarausko tule saastuta meidä moskeija.


      • moisesta kiukustunut
        ahmed ahmed kirjoitti:

        Ala sina vaarausko tule saastuta meidä moskeija.

        "Ei se, mikä tulee ulkopuolelta , saastuta ihmistä ( eikä moskeijaa), vaan se, mikä tulee suusta ulos! Sillä sydämen kyllyydestä suu puhuu." Sanoo Jeesus.
        Mistä sinä tiedät, kuka on vääräuskoinen? Minulle se olet sinä! Silti olet tervetullut minun temppeliini, sillä sitä sinä et pysty saastuttamaan, et sitten millään, sillä minun Jumalani silmissa sinäkin olet vain tomu ja tuhka.
        Miksi tulit"vääräuskoisten" maahan? Siksikö, ettemme tapa toisiamme emmekä muitakaan?
        Olisit rakentanut moskeijasi omaan"oikeaoppiseen maahasi". Vaikka se olisikin lentänyt taivaantuuliin joku päivä.
        Moista "oikeaa oppia" emme halua!


      • Finska igen!
        SUA EI TARVITA :)) kirjoitti:

        JÄÄ SINNE ÄLÄKÄ TULE IKINÄ TAKAS ! SUA EI TÄÄLLÄ TARVITA !VITUTTAAKO ?

        Kaikkia suomalaisia tarvitaan kaikkialla, olemme me niin mahtavia! Kuka ne " p..työt olisi esim Ruotsissa tehnyt ja tämän maan ennennäkemättömään vaurauteen nostanut? Nyt se on kyllä pasee, kun koko Lähi-Itä on ottamassa!
        Suomalaiset MIEHET, teitä tarvitaan Esim.Syyriassa!


      • koti-ikävä yhä!
        Olen suomalainen.... kirjoitti:

        Olen asunut Ruotsissa jo kauan . En kaipaa Suomesta ruisleipää , mämmiä tai salmiakkia . Täällä on paljon suomalaisia jotka käyttää liikaa alkoholia . Itse olen raitis . Työpaikallani ruotsalaiset työkaverit ihmettelikin miksi en juo kun kaikki suomalaiset ruukaa juoda alkoholia . Saunaa ei minulla ole täällä mutta kun käyn Suomessa niin sukulaiset pitää huolen että pääsen saunomaan . Olen edelleen Suomen kansalainen vaikka olen asunut Ruotsissa jo 45 vuotta . Ja olen ylpeä siitä .

        Minä asun Ruotsissa yhtä kauan. Rakastan ruisleipää ja ostan aina kun on saatavilla. Onneksi on ollut ja itsekin osaan sitä leipoa. Syön kyllä muunkinlaista! Mämmiä pitää pääsiäisenä olla! Toin töihini maistiaisia,ja siitä asti on riikinruotsalainen työkaverini (1heistä) sitä aina ostanut! Salmiakkia olen aina inhonnut!
        Työpaikallani ei kukaan ole ihmetellyt miksi en juo, eikä juo kukaan muukaan suomalaisista työkavereistani!
        Ruotsalaiset ovat fiksuja , kun ovat älynneet , että on paljon juomattomia suomalaisia ja juovia ruotsalaisiakin runsaasti.
        Saunassa käyn uimalalla joka viikko. Rakastan saunaa ja kesälomalla Suomessa saunon joka ikinen ilta, hyvä etten joka aamu myös!
        Erityisen ylpeä en Ruotsissa olostani ole. Töihin läksin ja niitä on piisannut!
        Jos jostain ylpeä olen, niin suomalaisuudestani!


      • 12+7
        suomi on meidän kirjoitti:

        Suomessa asuvat ulkomaalaiset voisivat ehkä järjestää tutustumistarkoituksessa kursseja jossain harrastekurssikeskuksessa. Oman maansa ruokakursseja, kielikursseja, keskusteluryhmiä omalla kielellään tai suomeksi, musiikkia, kirjallisuutta, matkavinkkejä. Mutta tärkeintä heidän on sopeutua maahan tai poistua maasta. Suomessa on kohtelaista antaa toisten olla rauhassa. Ei voi tulla tänne ja alkaa käyttäytyä kuin maan omistaja ja vaatia muita ottamaan kaikessa huomioon hänen vähemmistökulttuurinsa, uskontonsa, kielensä, pukeutumisensa. Suomi on pieni kielialue, ja sen säilymiselle on tärkeää, että säilytämme kansallisen omalaatuisuutemme mahdollisimman hyvin. Ne suomalaiset, jotka haluavat jotain erilaista, voivat lähteä muualle käymään tai asumaan. Ja ollessaan ulkomailla, suomalaisen on tietysti yritettävä omaksua heidän tapansa, eikä tyrkyttää suomalaisuutta muka parempana vaihtoehtona.

        Hyvin sanottu! Olin yliopistolla eräällä vaihtareille suunnatulla luennolla, jossa kerrottiin suomalaisuudesta ja miten ymmärtää suomalaisia sekä sopeutua uuteen kulttuuriin. Kyse on nimenomaan sopeutumisesta. Luennoitsijakin sanoi osuvasti, että ei voi yrittää muuttaa toista kulttuuria tai kyseenalaistaa tietyn kansan toimintaperiaatteita. Kansalaisten käyttäytyminen ja ominaisuudet on niin paljon kiinni maan/ihmisten historiassa ja käytöstavat, puhetyyli, arvot jne ovat niin syvälle opittuja asioita, joita ei vaan voi eikä tarvitse muuttaa. Miksi pitäisi? Ihan samalla tavalla suomalaisellakin on sopeutuminen johonkin toiseen kulttuuriin esim vaihto-opinnoissa, reissatessa tai työssä. Itse en juuri umpisuomalaisena henkilökohtaisesti ymmärrä näitä turistikohteisiin kyhättyjä suomalaisteemaisia ravintoloita ja kauppoja, joita jotkut etelä-euroopan kohteet ovat täynnä. Olen aina ulkomailla reissatessa vältellyt suomilipuilla täytettyjä pubeja ja suomenkielisiä ruokalistoja, sillä lähtiessäni vieraaseen maahan haluan tutustua maan omaan kulttuuriin ja kokea jotain uutta ja erilaista - en lentää satoja kilometrejä vain syödäkseni eläkeläisen Martta-tädin suomilihapullia ja kuunnellakseni rantabaarissa Popedaa.

        Älä yritä muuttaa muita ihmisiä tai kulttuureita. Muuta itseäsi vain sen verran, että voit ymmärtää muita.


      • ruokasota?
        Johan oli vuodatus kirjoitti:

        "Oman saunan rakentaminen toisessa maassa ei mitenkään "pakota" ketään tulemaan sinne ***** saunaan, idiootti?!"

        Tuota asiaa kannattaisi kyllä sinunkin kysyä paikallisilta joiden suomalaisilla tuttavilla ON sauna, että kokevatko olemaan pakotettuja?

        "Suomalaiset eivät yritä "sopeuttaa" ketään ulkomailla sen enempää omaan ruokakulttuuriinsa kuin mamut Suomessakaan.Ei se ruoka minun kotoani lähde kenenkään kimppuun."

        Ai niinkö? Miksiköhän täällä suomessa sitten kaikki kaltaisesi valittaa että "mamut pakottaa" sopeutumaan omille tavoilleen. Eihän tässä kai sitten mielestäsi mitään ongelmaa ollutkaan...

        Itse asiassa, kun vertaa sinun ja minun käyttämiämme kieliasuja niin väkisin tulee mieleen että se dorka ja vajakki en olisikaan minä, vaan arvaas kuka?

        "Tuota asiaa kannattaisi kyllä sinunkin kysyä paikallisilta joiden suomalaisilla tuttavilla ON sauna, että kokevatko olemaan pakotettuja?"

        No ihan varmasti suomalainen ei heitä saunaansa väkisin raahaa, jos hienovaraisesti vihjaavat että ei ole heidän juttu.

        "Miksiköhän täällä suomessa sitten kaikki kaltaisesi valittaa että "mamut pakottaa" sopeutumaan omille tavoilleen."

        Varmaan kyse kielloista. Mamut jos eivät jotain voi syödä, ne jotka haluavat selviytyä helpolla tarjoilussa ym. niin eivät tee suomalaisten perinneruokia. Mutta mamujen ruuat eivät heidän kotoaan hyökkää yhtään sen enempää kuin suomalaistenkaan.


      • Olen suomalainen....
        SUA EI TARVITA :)) kirjoitti:

        JÄÄ SINNE ÄLÄKÄ TULE IKINÄ TAKAS ! SUA EI TÄÄLLÄ TARVITA !VITUTTAAKO ?

        Vastaus edelliselle kirjoittajalle . En ole aikonutkaan tulla sinne Suomeen takaisin . Pärjään hyvin täällä Ruotsissa . Ei kuule vituta yhtään . Olen just päässyt eläkkeelle ja eläke tulee suomesta ja ruotsista . On oma MAKSETTU talo täällä ja ajelen uudella autolla . VITUTTAAKO !!!


      • ex-suomalainen
        SUA EI TARVITA :)) kirjoitti:

        JÄÄ SINNE ÄLÄKÄ TULE IKINÄ TAKAS ! SUA EI TÄÄLLÄ TARVITA !VITUTTAAKO ?

        Kaikki Suomalaiset saa tulla takaisin omaan maahan milloin haluaa . Vaikka minua ei tartteta enään työelämässä saan muuttaa Suomeen milloin haluan . Kirjoituksestasi paistaa katkeruus . Ehkä olet työtön . Olet varmaankin nuori ja katkera elämääsi . Mutta älä hauku muita täällä .


      • ei vittu olet tyhmä.
        Johan oli vuodatus kirjoitti:

        "Oman saunan rakentaminen toisessa maassa ei mitenkään "pakota" ketään tulemaan sinne ***** saunaan, idiootti?!"

        Tuota asiaa kannattaisi kyllä sinunkin kysyä paikallisilta joiden suomalaisilla tuttavilla ON sauna, että kokevatko olemaan pakotettuja?

        "Suomalaiset eivät yritä "sopeuttaa" ketään ulkomailla sen enempää omaan ruokakulttuuriinsa kuin mamut Suomessakaan.Ei se ruoka minun kotoani lähde kenenkään kimppuun."

        Ai niinkö? Miksiköhän täällä suomessa sitten kaikki kaltaisesi valittaa että "mamut pakottaa" sopeutumaan omille tavoilleen. Eihän tässä kai sitten mielestäsi mitään ongelmaa ollutkaan...

        Itse asiassa, kun vertaa sinun ja minun käyttämiämme kieliasuja niin väkisin tulee mieleen että se dorka ja vajakki en olisikaan minä, vaan arvaas kuka?

        "Ai niinkö? Miksiköhän täällä suomessa sitten kaikki kaltaisesi valittaa että "mamut pakottaa" sopeutumaan omille tavoilleen. Eihän tässä kai sitten mielestäsi mitään ongelmaa ollutkaan..."

        Paskaako sinun päässäsi on vai esitätkö vain tyhmää?

        Mamuthan VAATIVAT moskeijoita ja erioikeuksia,uimavuoroja yms NIMENOMAAN PERUSTUEN OMAAN USKONTOONSA JA KULTTUURIINSA?
        Ei oikein kuulosta siltä että haluavat sopeutua??!!!

        Suomalainen EI VAADI ULKOMAILLA ULKOMAATA MUUTTUMAAN SUOMALAISEKSI.

        Tässä se ero, vitun toope.


    • Minun kaverit......

      Noiden ulkomaalaisten osalta voi todeta että eri maista ja eri uskontoa edustavissa on suuri ero. Minulla kaikkein parhaimmat tuttavuudet löytyvät pohjoimaista sekä Saksalaisista ja Hollantilaisista. Heitä olen tavannut täällä kotimaassa jossa ovat hyvin menestyviä ja ahkeria kunnollisia veronmaksajia. Nojalaisia olen tavannut ja tutustunut kymmenillä lomamatkoilla Norjaan!

      • Reissari29

        Joo minäkin tavannut satoja
        Espanjalaisia lomamatkoilla ja
        aina ovat työn touhussa ja
        arvostavat naista!


    • Laiskatsuomalaiset

      Suomalainen on kateellinen kommunist, sekä laiska kelan tuilla makaava loinen.

      • ahah!

        Niin ja mamut sitten ei?


      • ylipiä suomalainen

        Suomalaiset ovat tavattoman työteliästä kansaa. Nostivat maan moderniksi hyvinvointidemokratiaksi suosta. Miehemme taistelivat meille itsenäisyyden mahdotonta ylivoimaa vastaan, maksoimme mielittömät sotavelat viimeiseen penniin ainoana kansana maailmassa!
        Nykyään otamme maahamme pakolaisia ja elätämme heitä verovaroilamme, jotka tarvitsimme kipeästi itsekin.
        Ottakaa oppia kaikki muut!!
        "Loiset" , menkää ja tapelkaa itsellenne vapaus ja hyvinvointi, sillä lähtemällä pakoon vaikeuksia ei kumpaakaan tule!
        Kokenut kansa kaiken tietää!!


    • Suomalaiset ihmiset ovat erittäin hyviä.

    • Valkoinen Mies

      Otsikon kuvassa ei ollut jälleen yhtään valkoista miestä.

      • Valkoinen Mies

        Muistuttaisin, että valkoinen mies on kehittänyt kaiken sen teknologian ja sosiaalisen edistyksen, jota muutkin tänään voivat käyttää ja suhtautua kuin kaikki olisi ollut aina olemassa.

        Todellisuudessa vaikka lentokoneen kehittämäinen jolla afrikasta voi lentää tänne parissa tunnissa on vaatinut paljon työtä, vaivaa ja uhrauksia valkoiselta mieheltä.


      • 45566666622333333333

        Erittäin hyvä havainto. Itse asiassa tämä kertookin paljon siitä mitkä asiat ja mikä tyyppi ihmisistä jätetään aina sivuun kun mediassa näistä kulttuurijutuista puhutaan ja siitä mitkä ihmiset ovat miellyttäviä ja mitkä eivät.


      • 13+14
        Valkoinen Mies kirjoitti:

        Muistuttaisin, että valkoinen mies on kehittänyt kaiken sen teknologian ja sosiaalisen edistyksen, jota muutkin tänään voivat käyttää ja suhtautua kuin kaikki olisi ollut aina olemassa.

        Todellisuudessa vaikka lentokoneen kehittämäinen jolla afrikasta voi lentää tänne parissa tunnissa on vaatinut paljon työtä, vaivaa ja uhrauksia valkoiselta mieheltä.

        "Todellisuudessa vaikka lentokoneen kehittämäinen jolla afrikasta voi lentää tänne parissa tunnissa on vaatinut paljon työtä, vaivaa ja uhrauksia valkoiselta mieheltä. "

        Jos noin on niin olikohan se sitten valkoiselta mieheltä aivan viisas temppu? Vai olisiko ilman valkoisen miehen keksintöjä elämä auvoisempaa...


    • Kansallisarvaaja.

      Virolaiset on kookkaita, ja heillä on suuri urheilumaine kuten suomalaisilla, vaikka viina sielläkin sekoittaa varmaan joka toisen miehen tai pojan pollan. Ruotsalaiset on vielä suomalaistakin fiinimpiä usein käytökseltään, vaikka hyvin omituisia käyttäytymistapoja, kun miehet siellä meikkaa ja tekee itsestään nättejä. Mun ei tarvi katsoa peiliin kuin kerran kuukaudessa.
      Norjalaiset sitten on maailman hiihtohulluinkansa, jonka viikinkimaine oli valtava, vielä 400 vuotta sitten, Suomi mennyt Norjan ohi populaatiossa, tällä vuosisadalla. Norjalla on amerikkalaisille(Marveleissa) Kalevalaakin kuuluisampi kansallistarusto, Asgardista kertova, Iliasta ja Kreikan tarustoa muistuttava kertomus, Odinista, Stenwiikista, Thorista ja Lokista. Asgard on kuten Ilmestyskirjan "Uusi Jerusalem", kuun läheisyydessä oleva sateenkaarikaupunki, jonka asukkaissa on paljon pieniä peikkoja eli kääpiöitä. Kalevala toki voitti joskus hopeata, kansalliseeposvertailussa, Norjankin ohi, mutta ei tietysti Olymposvuoren taruja voitu voittaa, Norjalaisilla siis nuo enempi iltasatuja lapsille.
      Olisiko aika tehdä uusi? Britit vaikuttaa nykyään kauhean vanhoilta, en tiedä miksi, ja amerikkalaiset on niin kauheankin sööttejä, mutta murhahommia ei elokuvissaan olisi pitänyt aloitta niin nuorena vielä. Tsekeista ja Slovakeista en kyllä mitään tiedä, mutta siis kiekkohulluja nekin kuten suomalaiset, Slovakit tänä vuonna nujersi nuorissa jopa Ruotsilta pronssit poesa. Muslimit tietysti, koska toinen maailmasota heillä väliin, yrittävät epätoivoisesti saada soturinmainettaan paikattua, vaikka Terroristin puuhiksi enempi sitten miehilläkin niin menee, jos joku pieni prosentti heitäkin silti RAUHAN huoneeseen menee...Pyhä sota tietysti heilläkin vain naisten raiskaamista, paha sota on vain se, että ammutaan kuula kalloon....

    • tilaa on

      vironkin pitäisi ottaa pakolaisia ja oltava talkoissa mukana velatonmaa kun kehuu olevansa.

    • Kylmät kädet

      Ärsyttää, kun yleisesti ottaen puhutaan ulkomaalaisista, vaikka esim. aasialaiset ihmiset ovat täysin eri luokkaa, kuin lähi-idän ja välimeren pienikalloinen pohjasakka.

      Ero on kuin yö ja päivä. Aasialaiset opiskelevat ja tekevät ansiotyötä, kun taas joku karvakasa vain ylimielisenä käyskentelee kaduilla, kultaketjut kaulassa ja nostaa ylisuuria avustuksia.

      • ...

        Kylmät kädet on oikeassa.


      • Kylmät kädet
        ... kirjoitti:

        Kylmät kädet on oikeassa.

        Heillä ei ole pienintäkään aikomusta rakentaa tätä pientä yhteiskuntaa, ainoastaan loisia. Veljeltä veljelle kulkee älypuhelimien kautta ympäri lähi-itää, että Suomessa saa elää ilmaiseksi kuin kuninkaat, loputtomasti.

        Miten elätämme nuo kaikki naisministerien märät päiväunet? Suomessa on erittäin vähän veronmaksajia verrattuna siihen tulvaan, joka tulee vastaan tulevaisuudessa.


      • dfgdhfgd hth

        Eikä yleistetä siinäkään. Ei kaikki aasialaiset ole samanlaisia. Vietnamilaiset sopeutuvat hyvin ja ovat mukavia ja työteliäitä, kun taas taikut... Kiinalaiset ovat reiluja ja suoria, mutta japanilaiset aivan eri sfääreissä. Intialainen on aivan erilainen kuin turkkilainen.


    • udon thani cowboy

      Olen hiljainen, mutta saan aina puheliaan naisjoukon
      ympärilleni ollessani naismetsällä thaimaassa.
      Naisia vaan lyöttäytyy mukaan missä vain kuljenkin.
      En puhu mitään, panen vain.

      • Tietenkin sinä

        muistat varmaan maksaa saamastasi hyvästä palvelusta? Siksihän et muualla naisjutut sulla oikein natsaa.


    • kulttuurit hallussa

      "mikä erottaa Suomalaiset ja ulkomaalaiset?"

      1.rikostilastot
      2.käytös ja lakien kunnioitus

      Nimim: "ulkomaalaisen kanssa naimisissa".

      • näinhän se on

        Jep. Mamujen raiskaustilastot ovat ihan omaa luokkaansa. Somalit, mustalaiset ja muut täällä loisivat kansanryhmät eivät ymmärrä hiljaisuutta yöaikaan. Heidän kun ei tarvitse käydä töissä ja saavat nukkua pitkälle päivään.


    • no small talk

      Suomalaiset ovat rehellisiä ja suorapuheisia. Arvostan sitä.

    • vikoja

      minä en osta saksasta mersua

    • miki-66

      Suomalaiseen kulttuurin nyt ei ainakaan kuulu lasten ja naisten silpominen.

    • TEATTERIA

      SUOMALAISET ON AITOJA ! ULKOMAALAISET TEESKENTELEE JA SE ON TÄYTTÄ TEATTERIA :)) NE EI OSAA MUUTA KUIN SYYLLISTÄÄ !

    • Muualla naiset eivät koe miehen seurusteluyritystä ahdisteluna, vaan pikemminkin imarteluna.

      • itsellinen

        Minä en pidä sitä sen enempää ahdisteluna kuin imartelunakaan. Tykkään vain , että pitäisi ymmärtää kiinnostuksen puute. Yleensä sitä pitävät teeskentelynä "vaikeasti valloitettavana " olemiseksi, ja kiikkuvat perässä kuin takiaiset!


    • Koettua

      Moni ulkolainen tullessa Suomeen käyttää mahdollisuutensa opiskella ja tehdä työtä.
      Vapaa ajat on omassa hiljaisuudessa harrastaen jotain tai on perheensä kanssa.
      Ei toki kaikki, mutta esim. Aasialaiset.
      Moni Suomalainen kun menee vaikka Norjaan tai Ruotsiin töihin, niin ryyppää siellä kuin sika ja tulee krapuloissa töihin - kuvittelee olevansa vielä joku työn sankari ja on ylpeä käytöksestään. Mutta tosiasiassa monia heitä halveksutaan ja nauretaan takana. Ensimmäiset asiat mitä opetetaan heille on Suomalaiset kirosanat, kossu, puukko ja näin meidät kaikki Suomalaiset samaistetaan toisiimme.
      Välillä saa hävetä. Minusta tuo puukko, kossu ja kirosanat eivät kuulu kaikkien Suomalaisten arkeen. Korostan ettei kaikki käyttäydy näin, mutta liian moni.

      • Koti-ikävä yhä

        Tuollaista en ole kokenut. Ne suomalaiset, jotka tunnen, tekevät työnsä ja hyvin, kiitosta kuuluu. Tämäkin puoli olisi hyvä mainita! Norjalaisista en tiedä, mutta ruotsalaiset juovat tasan yhtäpaljon kuin esim. suomalaiset. Suomalaiset on helppo leimata kun kieli erottaa, muuten ei eroja näe.
        Miksi me täällä Pohjolassa olemme niin alkoholin perään, on se suuri kysymys.
        Tanskassa aloittavat jo klo 9 aamulla. Ei tarvitse kuin mennä lautalla Fredrikshamniin, niin siinä istutaan jo viinilasi nenän alla, ja kukaan ei pane pahakseen. Suomalaisiin vain kiinitetään huomiota, ja sen tekevät enimmäkseen suomalaiset itse!


    • TIEDOKSI MAMUILLE

      HEI MAMUT. TÄNÄÄN SAA SOSSUSTA KAIKKEN KUN VAAN MENEE PAIKALLE. PÄÄSETTE KAIKKIEN JONOJEN OHI JA TEILLE ANNETAAN KAIKKI MITÄ VAIN PYYDÄTTE. VAIN TÄNÄÄN. PITÄKÄÄ KIIRETTÄ. OTTAKAA MYÖS SUKU MUKAAN.

    • Maalaisjuntti

      Minun mielestäni kaikki riippuu kotikasvatuksesta ja millaisessa yhteisössä olet elämäsi viettänyt. Tietysti elämääsi on muokannut yhteiskunnan erilaisuus, mutta suurimman vaikutuksen siihen, että miten osaat sosiaalisest taidot, on tullut kotikasvatuksen kautta.

      Omalla kohdallani oikeastaan hurjin kokemus oli, kun menin täällä Suomessa armeijaan vapaaehtoisena ja jouduin sijoitetuksi Santahaminaan maalaispoikana. Oli kuin olisin tullut ulkomaille. Kokemus oli oikeastaan aika hauska, koska armeijassa on läpileikkaus suomalaisista eri yhteiskuntaluokista, puettuna samanlaisiin vaatteisiin.

      Olin kasvanut perheessä, jossa luettiin paljon, isäni oli ollut ulkomailla töissä ja hänen kavereitaan kävi meillä kotona aika usein, isäni vei meidät jo lapsena monasti mukanaan erilaisille messuille, isovanhempani olivat osanneet verkostoitua aikoinaan omana opiskeluaikanaan ja isovanhempani olivat olleet jopa kahden presidentinkin kanssa tekemisissä, siten meillä kotona ei ollut mitään "herran pelkoa", joten armeijan harmaissa sain tehdä tuttavuutta vasta todellisten suomalaisten kanssa, vaikka olin asunut niin maalla, kuin maalla voi vain asua, juntinperän junttilassa. Se oli kokemus!

      Myöhemmin olen asunut ulkomailla ja oleskellut perheeni kanssa pitkiäkin aikoja muuten ulkomailla. Mitään suurempaa ongelmaa ei ole ollut, ettenkö olisi tutustunut paikalliseen väestöön ja saannut ystäviä.

      Suomalaiset ovat ikävä kyllä aika juroja ja ahdasmielisiäkin. Hyvän käsityksen suomalaisista saa, kun lukee vaikkapa jonkun sanomalehden tekstiviesti-palstan kommentteja, ei ole väliä minkä lehden, kaikki ovat samanlaisia valituksia koiranpaskoista ja lehtipuhaltimista parveke tupakointiin, vuodenajat hieman vaikuttavat aiheisiin.

      • Koti-ikävä yhä

        Eivät suomalaiset valita enemmän kuin muutkaan. Samat valituksen aiheet ovat ainakin täällä Ruotsissa . Parvikkeella grillataan, tupakodaan ja puhutaan kännykkään ihan liian kovaa. Lisäksi koirat tekevät tarpeensa nurmikoille, kaduille ja kissa lasten hiekkalaatikoihin. Lisäksi sylkevät mällinsä ja purukuminsa kaduille! Kaikissä yleisönosastoissa sama valitus. Siis suomalaiset ovat ihan niinkuin muutkin!
        Ei meidän pidä kaikkia muita uskoa! Kaikilla kansoilla on oma maineensa, joka harvoin pitää paikkansa!


    • Siis mikä erottaa

      suomalaiset ja ulkomaalaiset?

      Raja. Toivottavasti.

      • toisistaan..

        Jos raja ei erota, niin myöhemmin varmaan sitten poliisi.


    • urts

      Kyllä meilläkin luettiin paljon. Jokainen luki omissa oloissaan. Museot ja näyttelyt kierrettiin helevetin kaukaa. Ulkomailla käydessä en halua erottua kohdemaan asukkaista ja siksi en reissussa aja partaa enkä pyyhi takapuoltani. Eli maassa maan tavalla.

    • timpuri 10

      Joo olen törmännyt erääseen tapaukseen, autoin ns. venäläistä ystävääni hänen talon-rakennus projektissa koska olen alan ammattilainen.
      Hän oli tosi ystävällinen ja kävimme toistemme luona kyläilemässä yms.
      Kun talo valmistui ja ammatti-taitoani ei enää tarvittu loppui myös yhteyden pito
      sieltä päin. yksi vanhempi venäläinen mies sanoikin minulle että niin kauan kuin sinusta oli hyötyä hänelle , olit hänen ystävä. Mene ja tiedä.

    • 2b-smart

      Se on totta, kulttuureissa on eroja. Ulkomailla helposti saa kaveria, mut ystäviä tai pitkäaikainen ystävää ei helposti. Moni ottaatoisen kaveriksi vain hyötytarkoituksessa, ja tällainen kaveruus ei yleensä kauan kestä. On yksi asia miten yleisesti toimitaan toisia kohtaan, on se, että ihminen lähtee ennakkoluuloisesti toimimaan toisia kohtaan kunnes tämä kaveria tunnetaan hyvin. Tämän kaltainen käyttäytyminen on väärin, koska ihmistä tulee ottaa vastaan positiivisena kunnes löytyy tai selviää hänestä jotakin mikä antaa aihetta toimia toisin.

      Jos rupeaa toimimaan ihan alkuunsa ennakkoluuloisesti toista kohtaan ennen kun tietää tästä kaverista mitään negatiivistä, ja osoittautuu myöhemmin ettei ollutkaan sellainen miksi häntä kohtaan on ennakkoluuloisesti toimittu, se on erittäin loukkaavaa ja menettää ystävyyden virheellisen ennakkokäyttäytymisen johdosta. Eihän tämän kaltainen käyttäytyminen hyväksyy edes itselleen, saattipa kun käyttäytyy toisia kohtaan tällä tavoin?

      Mitä voisi ja tulisi käyttäytyä uutta kaveria tavatessaan, on se, että on varuillaan kaikista asioista tutustuessaan uuteen kaveriin kunnes tuntee hänet hyvin. Tämä on oikea tapa olla kanssakäymisessä uuteen kaveriin.

    • Oikeaa_mamutusta

      Asiaa sivuten, suomi24:n työntekijöille:
      Taas ärsyttää kuvavalinta.
      Vaaleita naisia, vain naisia edustamassa suomalaisia, ehkä he eivät kuitenkaan suomalaisia ole.

      Naiset edustavat kuvitteellisia suomalaisia tässä.
      Tottahan tämä on, että naiset ovat suurimpia "hyysäreitä" ja monikulttuurisuuden kannattajia Suomessa. Ääni kellossa voisi muuttua silloin, kun tuodaan miesten näkemys "monikulttuurisuudesta" esiin. Se taitaa esiintyä suurimmaksi osaksi vain itäisen Aasian morsianten muodossa. Se kulttuuri riittäköön Suomeen meidän suomalaisten miesten puolesta ihan hyvin.

    • Koti-ikävä yhä

      Suomalaisissakin on yksilöeroja! Itse olen ollut täällä rapakon takana jo nelisenkymmentä vuotta ja jo eka päivänä minulle sanoi työkaveri, että olet toisenlainen suomalainen. Mitä hän sillä tarkoitti, ei osannut sanoa. Ennakkoluuloa on paljon. Osaan olla seurassa, ja puhua kuin Ruuneperi,ja yksinkin ja hiljaa ollen on ihan ok. Minulla on paljon tuttavia, mutta vain kolme ,joiden kanssa olen tosiystävä jo alusta asti.
      Ruotsalaiset diskuteeraavat PALJON ja protokollaa tulee -- kuka sen kaiken lukenee ja toteuttanee. He ovat kokousihmisiä. He ovat myös paljon "kahvilla"! Suomalainen panee toimeksi liikoja miettimättä, jos menee pieleen, otetaan uusiksi. Tässä se suurin ero!

    • Vankilat täyttyy

      Ulkomaalaiset ja suomalaiset erottaa se että vankiloissa suomessa on jo enemmistö ulkomaalaisia tai sitten "suomalaisia" jotka ovat esim mustia tai alkuperältään jotain muuta. Se on se suurin ero eli rikollisuus.

      • Totuuksia elämästä

        Niin ulkolaiset tekee vaa jotai yli 10 kertasesti rikoksia kantaväestöön nähden. Kun suhteuttaa väkimäärään niin on käsittämätöntä että tänne yleensä tuodaan ulkolaisia vielä. Muistakaa että kantaväestöön kuuluu myös manisterit.


    • Humanitaarit aiheutt

      Aivan kummalliseksi menneet ihmiset ulkomuodoltaan. Varmaan vaikuttaa myös käytökseen. Kyseessä lienee globaali humanitaarinen katastrofi vailla vertaa.

    • Eri mieltä....

      Eri mieltä. Suomalaiset pitää mielellään ns. kavereita, mutta kaveruuden sisältö on usein laaduton. Ihmiset ovat kateellisia ja pahansuopeita. Toivotaan todellisuudessa kaikkea paskaa...kanssaihmisille ja iltaan salaa toisten menetyksistä. Kun tästä jäädään kiinni, puhutaan "terveestä kilpailuhengestä". Useampi vähemmän läheinen tuttu voi olla parempi kuin "nuotioon kusija".

      Mitenkään asiaan liittymätön Arkkipiispa Mäkinen on kirkko nimisen yrityksen pääjohtaja ja hänen tehtävä on saada ko. yritys menestymään. Tuotetta pitää muuttaa kun sen myynnissä on ongelmia. Sama kuin jugurtin myynti. Joku vielä tykkää rasvaisesta, mutta näyttää siltä, että aikaa myöten siirrytään rasvattomaan. Nyt on siis aika myydä rasvatonta jugurttia vaikka tänään sitä ei vielä kaikki halua ja osa jopa vastustaa. Näin menee myös tämä kirkon hetero/homo asia.

    • metsäläisrotua.....

      Ulkomaalaiset miehet, etenkin tummat on parempia rakastajia. Kyvykkäämpiä seksissä. Yleensä eivät ole ylipainoisia, munattomia pallomahoja kuten suomalaiset äijät. Sama koskee naisia. Suomalainen nainen on suunniteltu hillasuolle ja erämaahan uurastamaan. Aasialaiset ja myös afrikkalaiset naiset on sirompia, naisellisempia ja kauniita. Suomalainen 35 v nainen muuttuu yleensä mieheksi. Leikkaa tukan lyhyeksi, hankkii 30 kg ylipainoa ja alkaa käyttämään miesten "käytännöllisiä" vaatteita. Juo kaljaa pullonsuusta, kusee...kadulle ja kiroilee, pieree...ja röyhtäilee. Yleensä myös juo itsensä räkäkäniin viikonloppuna ja parhaat ottaa reippaat poikapainit. Tämä on ihan ymmärrettävää suomalaisten metsätaustageenien vuoksi. Luolamies/luolanaisluonne on geeneissä.

      • Pohjan Tytti

        Minulle miehen mitta ei ole seksisessä suorituskyvyssä vaan luotettavuudessa,siinä, että huolehtii perheestään! En ensimmäisenä katso jalkojenväliin. Suomalainen mies on paras suomalaiselle naiselle, joka usemmiten on pohjoismaisen vaalea, sinisilmäinen ja viehkeä, mikäli ulkomaalaisiin "imrtelijoihin " on uskomista!
        Toisenlaisiakin on, mutta poikkeus vahvistaa säännön, niin miehen kuin naisenkin suhteen!
        Älä hauku omaa kansaasi!!


      • viiraako neitillä?

        Sliipattu aids raiskaajako sitten on sivistynyt? Se sanois vain britti aksentilla että: "pardon me while im raping you" niinkö?


      • suomineito2
        Pohjan Tytti kirjoitti:

        Minulle miehen mitta ei ole seksisessä suorituskyvyssä vaan luotettavuudessa,siinä, että huolehtii perheestään! En ensimmäisenä katso jalkojenväliin. Suomalainen mies on paras suomalaiselle naiselle, joka usemmiten on pohjoismaisen vaalea, sinisilmäinen ja viehkeä, mikäli ulkomaalaisiin "imrtelijoihin " on uskomista!
        Toisenlaisiakin on, mutta poikkeus vahvistaa säännön, niin miehen kuin naisenkin suhteen!
        Älä hauku omaa kansaasi!!

        Komppaan. Ne kokemukset mitä olen kaveripiiristä kuullut ulkomaisten miesten kanssa seurustelusta niin... etenkin lähi-idästä tulevat osaavat mielistellä ja noutaa vaikka kuun taivaalta ...siihen asti että ollaan naimisissa ja ensimmänen lapsi tulossa (= yhteys suomenmaahan varmistettu). Häiden jälkeen ei osata muuta kuin kieltää vaimoa poistumasta kotoa.

        Ja tämä ei ole mikään provo. Yhdelle tuttavalleni on käynyt juuri kuvatulla tavalla. Ja toinen ystäväni on kauan ollut ihastunut lähi-itäläiseen mieheen, mutta seurustelu oppuu aina koska ks. mies on sairaan mustasukkainen heti kun aloittavat seurustelun. Ulkomaisten mielestä mustasukkaisuuden pitäisi vain imarrella naista, mutta suomalainen nainen ei viihdy suhteessa jossa ei ole tasa-arvoinen perheenjäsen miehen kanssa vaan pahalta ulkomaailmalta suojeltu kotipiika.

        Länsimaista tulevat eivät ole aina yhtä mustasukkaisia, mutta osaavat silti mielistelyn ja tyhjien lupausten jalon taidon. Suomalainen mies on ehkä "munaton" kun pitäisi esittää charmikasta giggoloa, mutta vaatimattoman kuoren alla on useimmissa tapauksissa luotettava tapaus.


    • kristiina h

      Suomalainen mies = juntti
      Ulkomaalainen mies = ritari

      • miehekkäät

      • Rumia ovat ja tyhmiä

    • ulkosuomalainen?
    • hehee1

      Suomalaisen ulkomailla täysin muutta alkoholi ja sen määrä hehee

      • Viru paska maa

        Opettele viron homoperse huora puhumaan enne kuin alat sönköttämään niin kuin humalainen apina!


    • s.o.s. racisme

      Rasismi elää virkamieheistössä ja Oikeuslaitoksessa. MTV3 Uutisten mukaan:
      "Varsinainen parikymmensivuinen selvitys on määrätty salassa
      pidettäväksi, mutta MTV3:n uutiset sai haltuunsa kaksisivuisen
      yhteenvedon. Teksti on erittäin yllättävää, jopa hätkähdyttävää kaikessa
      karuudessaan. Selvityksen mukaan Helsingin hovioikeudessa esiintyy
      epäasiallista kielenkäyttöä. - Tämä ilmenee rasistisina vitseinä sekä
      erilaisina vähemmistöjä koskevana alentavana kielenkäyttönä. Tällaista
      esiintyy istuntojen tauoilla ja päätösneuvotteluissa sekä muissa
      työntekoon liittyvissä tilanteissa. Näissä yhteyksissä saatetaan käyttää
      halventavaan sävyyn ilmaisuja kuten ”nee*eri, ”ry**ä”, ”juu**lainen” tai
      ”ho**” yms, selvityksessä todetaan. Epäasiallista kielenkäyttöä esiintyy
      selvityksen mukaan "varsin laajasti" hovioikeudessa."

      http://www.mtv3.fi/uutiset/rikos.shtml/2013/08/1789472/hovioikeuden-selvitys-tuomarit-heittavat-rasistista-herjaa---juhlissa-kouritaan-naisia

      Miksei näitä tuomareita panna viralta?

      Sama englanniksi:

      According to the local Finnish news (MTV3): "The ten-page report
      on racist slurs used by Judges was was declared confidential, but MTV3
      News obtained a two-page the summary. The text is very surprising, even
      shocking in all its barrenness. According to the survey judges in
      Helsinki Court of Appeals often used racist and defamatory language. -
      Racist jokes were targeted againts minorities as well as foreigners and
      women. Defamatory slurs occurred during adjournments of the decision and
      negotiations as well as in other work-related situations. Denigrating
      words included "nig(g)er", "fa(g)" and slurs againts people of Russian or
      Jewish origin, the report states. Racist and defamatory slurs were used
      "quite broadly and often" by Judges in the Helsinki Court of Appeals, the report
      states."

      • Mites se olikaan

        Miksikä se homo sitten muuttuu jos käyttää eri nimitystä, heteroksiko? No entäs Nee*eri sitten, muuttuuko kenties valkoiseksi kuten michael jacson vai?


    • Olemme juntteja!

      Suomalaisilla on pottunokka sekä suosikkilajina jääkiekko ja saappaanheitto. Muilla taas yleensä suosikkilajina jalkapallo sekä takana pitkä kulttuurinen vaihe.

      • Siinäpäs oot!

        Puhu vain omasta ja sukus puolestas ei kaikki ole sisäsiittoisia maalaisjuntteja. Tiesitkö että homouskin on tosi kulturellia sillä sehän on suoraan antiikin kreikasta peräisin ja taidat olla itsekkin sellainen kylän ainut homo?


      • lukihäiriö
        Siinäpäs oot! kirjoitti:

        Puhu vain omasta ja sukus puolestas ei kaikki ole sisäsiittoisia maalaisjuntteja. Tiesitkö että homouskin on tosi kulturellia sillä sehän on suoraan antiikin kreikasta peräisin ja taidat olla itsekkin sellainen kylän ainut homo?

        Heh, toisen lauseen perusteella sulla on ainakin mielipiteet kuin maalaisjuntilla... mistä sitten veresi oletkin perinyt.


    • Sukuni on Ruotsista

      Suomalaiset ovat hiiriä (vai pitäisikö joidenkin kohdalla sanoa rottia), jotka eivät saa sanaa suustaan eikä kohteliaisuuksia osata. Ulkomaalaiset ovat ihmisiä.

      • Joo, ne on

        niin ihanii, kun ne puhuu ruottii tai englantii ....


      • Viherpiipero

        Ai nekö onkin ihmisiä ja minä kun luulin käytöksen perusteella niitä apinaksi?


      • Kielinero oikein
        Joo, ne on kirjoitti:

        niin ihanii, kun ne puhuu ruottii tai englantii ....

        Niin kun se kuulostaa niin eksoottiselta tyhjässä tilassa korviesvälissä


      • ja jalkojen...
        Kielinero oikein kirjoitti:

        Niin kun se kuulostaa niin eksoottiselta tyhjässä tilassa korviesvälissä

        :D


    • g i f u

      Vain suomalaisilla on sisua.

    • Itse olen syntynyt Canadassa. Molemmat vanhempani olivat Suomalaisia ja tarina on pitkä. Välillä ihmettelen näitä suomalaisia kirjoituksia yleistävällä tasolla. Kaikki Suomalaiset ei ole mitä yleisellä kirjoiteluulla esitetään. Olisiko enemmänkin, että kun tätä samaa torvea on soitettu vuosikausia yleisissä valatakunallisissa viestimissä niin "itsetunto" ei ole ja oma ajattelu ihan kohdallaan. Kaikkihan on itsestä kiinni. Äitini pois meno sattui ikävään vuoden aikaan näin Joulun alla. Sen johdosta en malttanut olla vastamaatta tähän mieli piteeseen joka oli minusta hyvä ja älykäs sen alulle laittajan osalta . Hyvä "Suomityttö" jatka vain asioiden kyseenalaistamista tässä hengessä.
      maassa jossa vietimme Joulun ajan on varsinkin tunnettu maaosa aluetta "kulttuurien" sulatusuunina ja vuosikymmenien ajan. Sielläkin vietettiin Joulua kuten Suomessa, mutta ilmapiiri ja asenteet oli ihan jotain muuta mitä tässä maassa kohtaa. Ja kun kuitenkin lähtökohta, on suomalaisten sinne muuttaneiden ihmisten yhteisö, niin tuollaisia asenteita ihmettelen. Enpä komentoi muita asioita näin julkisesti nimimerkin suojalla. Ajattelen asioista ihan omalla nimellä julkisesti.
      Hyvää alkavaa vuotta 2015 teille kaikille.

      • Viisas tulkki

        Mitä sää aidsin levittäjä oot vetäny kun ei sun soiperruksestas saa mitään selevää?


    • pienimunainen kaljup

      Tättärää, hyvä olla, sain naista vihdoin ei juossut karkuun. Olen aspergeri Taiwanissa

      • Iloinen joulupukki

        Joo varmaan oot ja määkin olen joulupukki vähintäänkin. Tuleppa käymään psykpolilla olen siellä jakamassa vielä viimeisiä lahjoja kaltaisillesi ihmisille? Kysäiset vaan sieltä vastaanotosta että missä se joulupukki on että se lupasi lahjaksi miljoonan sinulle sieltä niin ohjaavat sinut peremmälle.


    • Markka takaisin

      Ilmoitustaulun otsikko: "Mikä erottaa suomalaiset ja ulkomaalaiset?"
      Vastaus on helppo: VALTAKUNNAN RAJA.

    • wrtrq3y

      Me kaikki olemme yhtä, koko maalmassa!

      • Joko o taju kankaal?

        Vedä lisää sieniä ja hasista vihervasuri niin oletkohta yhtä mullan kanssa tai vihanneksena osastolla? Ootko vielä kokeillu vetää tötsyt ladatun haulikon piipusta?


    • 9+15

      Suomalaiset pakkokäännytettiin kristinuskoon, ei ole ihme että pidämme omat juttumme henkilökohtaisina kun niistä joutui vaikeuksiin. Siitä se kulttuuri kehittyi tälläiseen umpimieliseen suuntaan.

      • Pappi perkele!

        Joo väkisten kastettiin kristityks vaikka kuinka yritti itkeä vastaan!


      • No kyllä se
        Pappi perkele! kirjoitti:

        Joo väkisten kastettiin kristityks vaikka kuinka yritti itkeä vastaan!

        kuule jo oli kristillinen pakkokaste voimissaan rooman valtakunnan aikoina että ei tämä maa ollut ainoa pakolla käännytetty. Tuskin edes viimeinen.


      • JonesHenry
        No kyllä se kirjoitti:

        kuule jo oli kristillinen pakkokaste voimissaan rooman valtakunnan aikoina että ei tämä maa ollut ainoa pakolla käännytetty. Tuskin edes viimeinen.

        Kaikenlisäksi kyseinen "kristinusko" perustui totaalisen VÄÄRIIN KÄÄNNÖKSIIN!

        http://www.romancatholicism.org/clement-apokatastasis.html


      • 1210

        Joo olen pohtinut että minkälaistahan täällä olisi ilman kristinuskoa. Olisiko kansan mentaliteetti jotenkin erilainen? Vähemmän anteeksi pyytelevä ja kyyninen tms?


      • vanhempaa-uskoa
        No kyllä se kirjoitti:

        kuule jo oli kristillinen pakkokaste voimissaan rooman valtakunnan aikoina että ei tämä maa ollut ainoa pakolla käännytetty. Tuskin edes viimeinen.

        Onneksi suomalaiset eivät kuitenkaan ottaneet kaikkea ihan sellaisenaan vastaan. Suomessahan on lukematon määrä näitä pyhäjärviä. Niiden nimi tulee siitä että kasteen jälkeen luonnonpyhissä vesistöissä käytiin pesemässä uuden jumalan henki pois. Karhunpeijaisiakin vietettiin vielä pitkälle 1800-luvun loppuun ja jopa 1900-luvulla. Sitäkin olen ounastellut että siirrettiinkö joulu kekrimme aikoihin vain siitä syystä että emme itse mukautuneet kristinuskon kalenteriin...


    • kamalaa hui

      mitähän rotua ranskassa oli lehtityömiehet ,ja ne kun autoilla ajoivat väkijoukkoon kohta suomessakin on vaarallista liikkua

    • olen puhunut

      Minulla suomalaisena on tullut sellainen käsitys suomalaisista, että olemme hyväuskoisia hölmöjä. Pidämme osamme lupauksista ja automaattisesti oletamme että sama pätee toiseen osapuoleen. Oletamme että jos toinen ihminen kyselee itsestäkiinnostuneena, se tarkoittaa sitä että hän on sinusta tosiaankin kiinnostunut ja haluaa ystävystyä kanssasi. Luulemme ettei missään luottamuksellisia suhteita toisiin ihmisiin katkaista tuosta vaan jos löytyy imagolle parempaa seuraa. Aloitamme yhteistyön monikansallisten yritysten kanssa uskoen että työpaikat ja valta säilyy suomessa, koska yritykset näin lupaavat, vaikka maailmalla on nähty monia esimerkkejä päinvastaisesta.

      Toisaalta, mieluummin rehellinen hyväuskoinen hölmö kuin epärehellinen rehellistä esittävä hölmö. Nollatoleranssi epärehellisyyden suhteen auttaa välttämään selkäänpuukotukset ja pitämään oman tuttavapiirin miellyttävänä.

    • gwdv

      ruotsiin en uskalla lomalle mennä

    • htthtrhtrhtrr

      Sosiaalitoimiston luukulla:

      somalinainen: minula on raha loppu.
      Virkailija: Sinulle on jo annettu rahaa tälle kuulle.
      snainen: mutta minu raha jo loppu.
      V: Emme voi enää antaa rahaa-

      10 minuuttia sama jatkuu.

      V: No mene tuonne sohvalle odottamaan.

      virkailija häipyy 5 minuutiksi ja luukun jono kasvaa.

      V: Kävin kysymässä sosiaalityöntekijältä ja hän laittaa sinulle jo heti tänään 400 euroa tilille.

      Minä: Päivää minulla olisi hakemus.
      V No laita se postilaatikkoon, niin käsittelemme sen mahdollisimman pian.

      3 viikkoa myöhemmin saapuu laskelma:
      Tulot: 500 euroa
      Menot: 1500 euroa
      Leskelmien mukaan maksamme 5 euroa...

      • htthtrhtrhtrr

        Ja perustuu tositapahtumiin...


      • dbcfghfgj dfjdf
        htthtrhtrhtrr kirjoitti:

        Ja perustuu tositapahtumiin...

        Ai sinäkin kuulit se? Aika meininkiä, toden totta. Leikkiä idioottia, niin rahaa pesee. Takana räkäset naurut porukalla.


    • asf324asdf234ggggff

      Tällä palstalla 95% trolleja (näistä yksi ja sama trolli 40% ja se toinen 40% ja automaatti skripti loput), naisia ehkä 1%, naisiksi tekeytyvät trollit 100% isättömiä poikia, aitoja ulkomaalaisia 0%, ja koko aihe 100% trollin tekemä.

    • Neekerit ja rasismi

      Ulkomailta tulee ainakin rasismi suomeen. Ennnen neeekereitä suomessa ei ollut rasismia.

    • HöpöHöpöJaHöpö

      Siis kaikki ulkomaalaiset ovat yksi ainoa sakki ja suomalaiset ainoina eroavat siitä? Onkohan tällaisia ajatuksia esittänyt taho tosiasissa ulkomailla edes käynyt? Suomi vs. muu maailma, missä "muu maailma" on yksi valtava toisistaan eroamaton joukko. Huhhuh.

      Enemmän siellä liikkuu stereotypioita ranskalaisista, italialaisista tai japanilaisista kuin suomalaisista. Eihän meitä ole kuin reilu 5 miljoonaa. Ranskalaisia on yli 60 miljoonaa ja japanilaisia reilusti yli 100 miljoonaa.

      Pienenä vinkkinä; suurin osa niistä ei edes tiedä, missä Suomi sijaitsee, eivät erota suomen kieltä ja voipa moni luulla, että kyseessä on yksi Venäjän protektoraatti. Moni nimittäin Ruotsissakin luulee, että suomi muistuttaa suuresti Venäjää.

      Suomalaisilla on aivan liian kovat luulot itsestään. Me ollaan maailmalla lähinnä mr. ja ms. nobodyjä. Ja se ettei ole niitä stereotypioita ja Suomesta ei tiedetä mitään, voi olla just se valttikortti, koska ihmisillä on oikeasti hirmuinen tarve tarttua niihin stereotypioihin. Näin ollen suomalaisen on helppo aloittaa puhtaalta pöydältä, yksilönä, ei kulttuurinsa tyypillisenä edustajana.

    • Rehellisiä suomal.??

      En ole tavanut yhtäkään rehellistä suomalaista, eikä yhtäkään ystävällista, hymyilevää ( no, rahalle ehkä hymyilevät..). Olen sitä mieltä että 90 % suomalaisista on : laskelmoivia, kylmiä, tunteettomia, vahinkoiloisia, toisia ja muita vihaavia ja ylpeilevät vielä omasta typeryydestä....

      Ole suomalaistunut niin paljon että muuttunut itse positiiviseltä ihmisvihaajaksi ja kaiken eniten vihaan suomalaisia!

      • olet siis

        suomalaistunut !?! Etkö sitten OLE suomalainen?

        Missäpäin maailmaa asut? Ihan mielenkiinnosta vaan kysyn.


    • olkaamme suomalaisia

      Suomalainen voi hyvin, vaikka on hiljaista. Ulkomaalaisen on aina pidettävä yllä jonkinlaista jorinaa. Molemmat voivat huonosti jos joutuvat päinvastaiseen seuraan.

    • Tuuliviiripelle. . .

      Ulkomaisilla on erilainen tapakulttuuri siinä miten ollaan puheliaita. Kysellään kuulumisia muttei oikeestaan kuunnellakaan vastausta. Sellasta small talk.ia. Suomalaisia pelaajia tiedän , että arvostetaan siksi etteivät ihmeemmin spammaa, vaan pelaavat hyvin tiimissä, kommunikaatio on järkevää. Toisaalta kun motivaatio laskee, saattaa mennä levottomaksi.

      Suomen ihanne puhumattomuudesta on ehkä siinä ettei valiteta ja ruikuteta vaan tehdään mitä voidaan tehdä. Lisäksi turhaa puhumista pidetään häiriönä, häiriintyneen oireina.

      Eipä siinä sen kummempaa. Kielimuuri kun on poissa, on sitä helppo kommunikoida englanniksi.

      Meillä on erilainen kulttuuri tausta, erilaiset arvot jne. Se on totta. Ja mikä parasta, se on omaa.


      By the way, jos suomalainen kommunikoi aktiivisesti, on agressiivinen tiimityöntekijä yms. hän kuuluu niihin jotka manipuloi ja ylipuhuu. Vähäpuheisten kesken nämä herättää huvittuneisuutta, koska ovat sellasia tuuliviiri pellejä.

      • melusaaste

        Totta turiset. Suomalainen puhuu kun on tarve JA kuuntelee kun toisella on asiaa. Huvittaa tuo sun spammi-vertaus, siltähän monesta suomalaisesta taitaa tuntua ulkomaalaisten seurassa: spammataan koko ajan uutta asiaa ilmoille vaikka ei oikeasti olisikaan asiaa. Helpostihan siinä mielenkiinto herpaantuu tärkeitä ja ei-tärkeitä puheita erotellessa. Joten on helppo ymmärtää miksi ulkomaalaiset smalltalk-maista tulevat eivät myöskään malta kuunnella jos joku toinen heille puhuu. He ovat oppineet että 95% puhetta on turhaa melusaastetta :D


    • Kebab veroo 100%

      kyllä rikkaat varmaan ei lähde ulkomaille veroja kiertämään voi tulla terroria tai kansaillistamista minun puolesta antaa mennä

    • naurua piisaa

      Teillä on kuulkaa tiedotusvälineet täynnä palkollisia trolleja, olette vaan niin typeriä tolloja, että ette huomaa kun teitä vedetään viikseen.

      Luuletteko todella, että maa makaa niin kuin teille on suomen mediassa annettu ymmärtää?
      Tämän pallon immeiset ovat kuulkaa paljon muutakin, mitä te raukat luulette heidän olevan.
      Suomalainen kaupunkilainen tollo se vasta tollo on. Itsekin asun kaupungissa.
      Minä aloin toden teolla ymmärtämään koko kuvion noin 25 -vuotiaana ja sen jälkeen olen nauranut meidän suomalaisten meidalle sekä muulle vedätysporukalle.
      Kiitos, että olen matkustellut. Mutta suuri kiitos niille ennakkoluulottomille alkuasukkaille ympäri pallon keitä olen saanut kahdenkesken haastatella.
      Nyt kasvattelen lumen ympäröimänä mukuloitani, niin kuin muutkin tavikset ja kaikki on okei.

      • Suomen Kansa Oy

        Tollo tolloksi nimittelee.

        Analysoi suomalaista tai eurooppalaista tai usalaista mediaa tapaus tapaukselta ja anna oma selostuksesi, jos uskot, että sinulla sellainen on. Tehoaa paremmin kuin tolloiksi pilkkaaminen. No, aika tollojahan me varmaan olemme olleet, kun on otettu sinunlaisiasi tänne hautumaan. Jospa vielä viisastumme.

        Suomen Valtio/Alv, Y-tunnus 986674-0. Kuka omistaa tämän 'yrityksen'? Miksi Suomesta on tehty yritys? Mistä yrityksestä sinä, tollo, olet kotoisin, tai paremminkin, minkä yrityksen omaisuutta olet?


    • att2

      Suomalaisia ennen kutsuttiin pohjolan italialaisiksi. Hyvä meininki Suomessa on myös tänään, aivan samanlaista kuin 45 vuotta sitten, riippuu paikkakunnista.

      Itsestäsi riippuu hyvin paljon, en näe mitään eroa suomalaisten ja muiden kansallisuuksien välillä tunnen kymmeniä eri kansallisuuksia ja uskontoja.

    • reilusuomi

      Me tottelemme Suomessa auktoriteetteja ja viipaloimme lakien ja säädösten pilkuttarkemmin kuin monessa muussa maassa. Joskus minusta tuntuu, että Suomi luotiin alunperinkin koelaboratorioksi, näyttämään, miten tehdä kuuliainen kansa pakollisen koululaitoksen, tiukasti säännellyn lehdistön, syyllisyyttä luovan uskonnon, ja julkista valtaa korostavien lakien avulla. Meidät on viety niin pitkälle, että tunnemme jatkuvaa pelkoa ja syyllisyyttä miettiessämme, olemmekohan varmasti muistaneet tehdä kaiken, mikä meidän on 'pakko' tehdä, emmekä ole erehtyneet tekemään mitään, mikä on meiltä 'kielletty'. Tai ehkä se olen vain minä.
      Olemme myös kiltisti omaksuneet maailmaa hallitsevan pienen klikin ahneuden periaatteen: Kunhan minulla menee hyvin, muista viis.

      Kirjoitin kirjankin näiden ajatusten tiimoilta, ja paluumuutosta ja työttömyydestä. Ilmainen kirja löytyy hakemalla blogia nimelläni.

    • ei-suomalainen

      Suomalaiset on syntyneet hallittaviksi alamaisiksi, joita on helppo kyykyttää lammasmaisen luonteen vuoksi. Riistohallituksen syntymiseen on siis syynä myös se, että heikko kansa antaa siihen "suostumuksensa". Suomen kansa osaa kyllä kirota kun zyzteemi on mätä, mutta se tapahtuu vain kotinurkissa kossupullo kourassa. Kun pitäisi avat suunsa livenä, niin nämä eliittipoliitikot puhuu jokaisen suomalaisen suohon parilla lauseella. Niin surkeita vässyköitä te olette. Uskokaa tai älkää.

    • nexus9999

      Suomalaiset on jäykkiä ihmisiä sosiaalisissa tilanteissa, tietysti poikkeuksia on mutta yleisesti ihmiset ovat aika varautuneita. Ei siinä muuten pahaa mutta uskon että tämä jäykkyys, puhumattomuus ja sitä että vieraiden kanssa ei puhuta on myös osasyynä siihen että Suomessa on paljon yksinäisiä. Tavallaan myös se että muita ihmisiä ei huomioda luo Suomeen sellaisen henkisen kylmän ilmapiirin. Oman kokemuksen mukaan suomalaisiin on vaikeampi lähestyä kuin ulkomaalaisiin (niistä mistä itsellä kokemusta). Suomalaiset ei uskalla elää, täällä on kovat sosiaaliset paineet elää tietyllä tavalla ja sen takia tuntuukin että kaikki suomalaiset ovat kuin samasta muotista valettuja.

    • Kansallishyve

      Olisiko tuo peräti kansallishyve ?
      Z.Topelius kirjoittanut ruotsiksi kirjoja jossa sanotaan että suomalainen on ja hänen kuuluu olla varautunut ja vähäsanainen.

      • 817

        Ei ehkä hyve, mutta historian opettama tapa toimia?


    • itsekoennäin

      Tai ehkä Suomi on vaan ateistinen helvetti, jossa on ankeaa.

    Ketjusta on poistettu 20 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      144
      2221
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1948
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1908
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1710
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1498
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1276
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1190
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1178
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1173
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1157
    Aihe