Hallituksen suosio sukelsi…

…otsikoi aamuinen Hesari pitkän juttunsa. Totta näkyy puhuvan. Jutussa on mielipidemittauksiin perustuvaa tilastotietoa hallitustemme suosiosta eri aikoina kesäkuusta 2007 alkaen. Tämä hallitus on nyt jo lyönyt aikaisemman epäsuosion ennätyksen. Se oli Kiviniemen hallituksella joulukuussa 2010, jolloin 44 % mielipidekyselyyn vastanneista antoi hallitukselle huonon tai erittäin huonon arvosanan, Stubbin hallituksesta nyt on 49 % samaa mieltä.

Hallituksen kansalta saamat arvosanat ovat kyllä yleensä johtuneet hallituksestamme paljolti riippumattomista laajemmista tekijöistä, hyvistä tai huonoista ajoista. Kesäkuussa 2007 elimme koko Euroopassa varsin hyviä aikoja, ja silloin Vanhasen hallitus sai huonoja arvosanoja vain 21 prosentilta vastaajista, mutta kun vuotta myöhemmin tapahtui yleiseurooppalainen notkahdus, kesäkuussa 2008 Vanhasen hallitus sai huonoja arvosanoja 38 prosentilta vastaajista.

Koko mittausjakson aikana vähiten huonoja arvosanoja sai Kataisen hallitukset, toukokuussa 2012 vain 19 prosentilta vastaajista ja vielä saman vuoden joulukuussakin vain 20 prosentilta vastaajista. Mutta kun tilanne huononi Euroopassa ja sen myötä myös meillä, alkoi Kataisen hallituksen suosia laskea, ja kesäkuussa 2013 se sai huonoja tai erittäin huonoja arvosanoja jo 35 prosentilta vastaajista. Kataisen lopettaessa pääministerinä huonojen arvosanojen määrä hallituksella oli jo 36 %, ja Stubb on mennyt siitäkin alaspäin uuteen ennätykseen, 49 prosenttiin.

Ehkä aidoimmin pääministeristä itsestään johtuvaa on ollut hallituksen epäsuosio Mari Kiviniemen lyhyenä pääministerikautena, jolloin huonojen arvosanojen määrä muutamassa kuukaudessa kasvoi 35 prosentista 44 prosenttiin. Tuohon ei ollut vaikuttamassa mitään erityisiä ulkopuolisia tekijöitä: Hallituksen suosio näyttäisi eniten johtuneen pääministeristä Jyrki Kataisen tullessa hallituksen johtoon, jolloin huonojen arvosanojen määrä 1 ½ vuodessa väheni 44 prosentista 19 prosenttiin, eikä tuolloinkaan ollut vaikuttamassa mitään merkittävää ulkoista tekijää, sillä huonoja aikojahan jo Euroopassa elettiin.

Ajat ovat kyllä huonontuneet tuosta niin Euroopassa kuin meilläkin, mutta kyllä Stubb saa ottaa paljon ”ansiota” myös itselleen tuosta arvosanojen ”kehityksestä”. Ei hallituksen toimintaakaan voi suuresti kehua, mutta se ei sittenkään liene pääasiallisena perusteena noilla ennätyksellisen huonoilla arvosanoilla niinkään kuin monien kansalaisten mielikuvat pääministerin persoonasta.

Jos Sipilä pääsee muodostamaan seuraavan hallituksen, hallituksen suosio varmaan kasvaa aluksi paljonkin, vaikkei tapahtuisi tilanteessamme mitään sellaista myönteistä, joka voitaisiin asiaperustein katsoa hallituksen ansioksi. Mutta kyllä se sitten taas siitä…;))

Tämän linkin takaa löytyy tuota Hesarin juttua ja paljon asiaan liittyviä erilaisia tilastoja, joskaann ei sitä lehtijutussa ollutta hyvin kuvaavaa käyrää noista epäsuosion prosenttiluvuista:

http://www.hs.fi/kotimaa/a1418190569020

58

157

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Erikois oikeudet?

      Jos kopioit, pitää aina laittaa hakasulkeet siihen.

      Tuskin itse tuota keksit, eli, olet kopioinut.

      Kuulemma >> >Hallituksen suosio sukelsi

      • Kait osataan itsekki

      • Etköhän liene perin väärä henkilö opettamaan minua, tai sellaista edes yrittämään! Lue tuo lehtijuttu linkkini takaa niin näet, että yhtään lausetta en ole siitä kopioinut. Tietenkin tukeuduin sen jutun asiatietoihin, kun tapanani ei ole olla vain oman pääni tuottaman varassa, kuten usein teillä "sillä laidalla". No, kopioittekin kyllä juttuja Wikipediasta ja laitatte ne omiin nimiinne, lähdettä edes mainitsematta saat että siihen linkin laittaisitte.


      • Siinä historoitsija
        kapi-vaari kirjoitti:

        Etköhän liene perin väärä henkilö opettamaan minua, tai sellaista edes yrittämään! Lue tuo lehtijuttu linkkini takaa niin näet, että yhtään lausetta en ole siitä kopioinut. Tietenkin tukeuduin sen jutun asiatietoihin, kun tapanani ei ole olla vain oman pääni tuottaman varassa, kuten usein teillä "sillä laidalla". No, kopioittekin kyllä juttuja Wikipediasta ja laitatte ne omiin nimiinne, lähdettä edes mainitsematta saat että siihen linkin laittaisitte.

        Väitti kivenkovaan Otto Wille Kuusista ettei ole ollut SDP puhenjohtajana.
        Haukkui surkeasti ylemmän sotilasarvoisensa henkilön.

        Jos tuo olisi sotaväessä, saisi saada kunnon santssimarssin.
        Sitä nuolijatyyppiä.


      • Enhän minä vaan muut
        kapi-vaari kirjoitti:

        Etköhän liene perin väärä henkilö opettamaan minua, tai sellaista edes yrittämään! Lue tuo lehtijuttu linkkini takaa niin näet, että yhtään lausetta en ole siitä kopioinut. Tietenkin tukeuduin sen jutun asiatietoihin, kun tapanani ei ole olla vain oman pääni tuottaman varassa, kuten usein teillä "sillä laidalla". No, kopioittekin kyllä juttuja Wikipediasta ja laitatte ne omiin nimiinne, lähdettä edes mainitsematta saat että siihen linkin laittaisitte.

        Muutkopioi tai vääntelee sanoja erijärjestykseen.
        Minä en sitä tee, sanoi kapi.

        Mistä sinä sitten aiheesi saat, jos et lehtien palstoilta.
        Joita juttuja sitten kaupittelet ominasi.

        Siksi olen erittäin ankara sinulle, kun itse tämänkin piirin aloitit, haukkumalla samoista aiheista muita.
        Ja haukkumisesi ei aina ollut niin lasten kateltavaa.
        Olisi pitänyt ainakin K16 niihin laittaa.

        Se toinenkin laisesi sönköttää tuohon väliin.
        Toinen innosti toista haukkumalla, "pankkopoikaa" ym.

        Miten tuommoinen mukamas on palsta eliittiä kirjoituksillaan, kuten toisiaan kehuvat.


      • Eiköhän lie
        Enhän minä vaan muut kirjoitti:

        Muutkopioi tai vääntelee sanoja erijärjestykseen.
        Minä en sitä tee, sanoi kapi.

        Mistä sinä sitten aiheesi saat, jos et lehtien palstoilta.
        Joita juttuja sitten kaupittelet ominasi.

        Siksi olen erittäin ankara sinulle, kun itse tämänkin piirin aloitit, haukkumalla samoista aiheista muita.
        Ja haukkumisesi ei aina ollut niin lasten kateltavaa.
        Olisi pitänyt ainakin K16 niihin laittaa.

        Se toinenkin laisesi sönköttää tuohon väliin.
        Toinen innosti toista haukkumalla, "pankkopoikaa" ym.

        Miten tuommoinen mukamas on palsta eliittiä kirjoituksillaan, kuten toisiaan kehuvat.

        eliitti kaukana noiden hemmojen touhuista ;)

        Ammattimaisia kepukaunaajia, joilla ei ole elämässään mitään muuta.


    • Kirjoitin tuon avauksen yhtä soittoa tuo lehtijuttu edessäni, eikä mieleeni välähtänyt nykyisen hallituksen saamiin huonoihin arvosanoihin vaikuttanut varmaan hyvinkin merkittävä tekijä. Hallituksesta ovat lähteneet vasurit ja vihreät, ja noiden puolueiden kannattajat nyt tietenkin antavat hallitukselle vain huonoja arvosanoja!

      • Uutena kerrot ?

        Kaikihan me tuo tiedetään jo kuukausia sitten.


      • Pankkopoika hän
        Uutena kerrot ? kirjoitti:

        Kaikihan me tuo tiedetään jo kuukausia sitten.

        >>Hallituksesta ovat lähteneet vasurit ja vihreät,


      • yhtä soittoa saitil

        Hyvä avaus! Toivottavasti Pystyyn-kuollut tulee kohta kommentoimaan. :))


      • Kaikkeja niitä onkin
        yhtä soittoa saitil kirjoitti:

        Hyvä avaus! Toivottavasti Pystyyn-kuollut tulee kohta kommentoimaan. :))

        Eihän tuo ole kuin lehtijuttu vain.
        Siitä väänsi surkean juttunsa.
        Tuko mukamas kirjoittajien eliittiä.
        Kopioija se on.
        Kyllähän jokainen osaa noin muutella sanojen järjestystä.

        Vai oikein vihreät ja vasemmistoliitto lähti hallituksesta.??

        Kukahan tuohonkin vastaa samalla mitalla, itse vain, tai joku tasoisensa.

        Huusi kurkku suorabna muitten kopioinneista.


    • niin niin mutta...

      Lamat tulevat ja menevät. Hallitukset tulevat ja menevät. Hallituspuolueet useimmiten menettävät vastuunkantajina kannatustaan ennemmin tai myöhemmin. Pääministeripuolue on useimmiten suurin kärsijä.
      Suurin oppositipuolue persut ei olekkaan ollut suurin voittaja. Miksi?
      Sipilä, Sipilä....kepu on ammattijohtajan luotsaama johon luotetaan. Voihan sitä aina selitellä vaikka millä tekosyyllä jos ei pysty myöntämään tosiasioita. Kepu on nyt ylivoimainen.

      http://www.ess.fi/Mielipide/paakirjoitukset/2013/11/29/keskustan-suosio-ruokkii-jo-itseaan

    • Ope Oulusta

      Kapi jos haluat näyttää, että hallitse muotisanat, sinun olisi pitänyt avata sanalla "tänäisessä" hesarissa...jne

    • Ope Oulusta

      otsikoi aamuinen Hesari pitkän juttunsa. Totta näkyy puhuvan.

      "tänäisessä Hesarissa"

      Mistä tiedät että totta puhui.
      Ei edes puhunut mitään.

    • Kylläpä avaukseni saavutti nopeasti suuren suosion! Tulvimalla on tullut vastauksia. Ei niissä tosin avaukseni aiheeseen puututa, kun avaaja on paljon mielenkiintoisempi kuin mikään asia. Pahinta näkyy olevan, että tukeudun tuossa tilastoituun tietoon, kun heidän mielestään pitäisi puhua vain oman päänsä tuottamaa. Kuten he noissa viesteissään ansiokkaasti tekevät minusta puhuessaan;))

      Olisikohan niin, että tuollaisen reaktion käynnisti tämä avaukseni lopussa sanomani:

      >>Jos Sipilä pääsee muodostamaan seuraavan hallituksen, hallituksen suosio varmaan kasvaa aluksi paljonkin, vaikkei tapahtuisi tilanteessamme mitään sellaista myönteistä, joka voitaisiin asiaperustein katsoa hallituksen ansioksi. Mutta kyllä se sitten taas siitä…

      • Ei niitä paljon ole

        Noita typerehtijöitä, meinaan. Sama parempaa tekemistä vailla oleva pankkopoika useimpia älyttömyyksiä on työntänyt. Avauksella on vain 12 lukijaa ja 24 viestiä, eikä jokainen lukija varmaankaan ole yhtäkään viestiä jättänyt.


      • Ei niitä paljon ole kirjoitti:

        Noita typerehtijöitä, meinaan. Sama parempaa tekemistä vailla oleva pankkopoika useimpia älyttömyyksiä on työntänyt. Avauksella on vain 12 lukijaa ja 24 viestiä, eikä jokainen lukija varmaankaan ole yhtäkään viestiä jättänyt.

        Noin varmaan on. Täytyy vain todeta, että suuri sanomisen tarve on jollakulla. Ja ymmärtää hyvin, että tuollaisella sanomisen taidolla ei voi esiintyä missään muualla kuin tällaisella palstalla. Tosin se taito saattaa mennä hukkaan täälläkin, sillä eiköhän luotsi ala kohta poistella noita älyttömyyksiä, jollaisia voi tuottaa vain ... no, jääköön sanomatta!


    • kapin kipin

      Kansa ei luota hallitukseen ja se on kepun vika!

    • haukkumisesi-.

      Ei ollut se, vaan käyttäytymisesi palstalla.

      Ope Oulusta sanoo että pankkopoika oḿinut nikkini.
      Ei ole. Pitää olla kirjautunut siihen, sitten se vasta oma.

      >>Ope Oulusta (oikea)
      11.12.2014 13:26
      Pankkopoika on näköjään taas ominut minun nikkini. Mikäpäs siinä.

      Kapi on erinomainen kirjoittaja, joka perustelee hyvin kaikki väitteensä. Hän ei kopiointeihin syyllisty toisin kuin Pankkopoika.

      • A*EGL

        Varmaan toimit itseoikeutettuna sihteerinä loistavana kynämiehenä.
        Täälläpäin ei kokouksia pidetä kesken työpäivän, vaan iltaisin ja viikonloppuisin, niin voivat työssäkäyvätkin osallistua.


      • Puheenjohtaja.
        A*EGL kirjoitti:

        Varmaan toimit itseoikeutettuna sihteerinä loistavana kynämiehenä.
        Täälläpäin ei kokouksia pidetä kesken työpäivän, vaan iltaisin ja viikonloppuisin, niin voivat työssäkäyvätkin osallistua.

        A*EGL:lle

        Toimin kokouksessa puheenjohtajana.
        Sen voi vaikka tarkistaa. Kokous -pöytäkirjat on julkista.

        Istuttiin ja juotiin kahvia, ym emäntien tekemiä hyviä leivonnaisia.
        Asiat niin hyvällä tolalla, ettei itse kokouksesta ole isompaa mainittavaa.
        Kokous hoidettiin ihan lakien ja asetusten mukaan.
        Löin nuijalla lopuksi "kokous on päättynyt". Sihteeri kirjasi sen,
        ja tekee siitä asiakirjan. Asiakirja joka sitten nimeillämme hyväksytään.
        Ihan kaikki on lain mukaista.

        EI PITÄISI SULLA EIKÄ MUILLAKAAN OLLA TUOHON MITÄÄN MOITITTAVAA?
        VAI ONKO?

        Et ole Ope Oulusta kirjannut itsellesi, mikset ?
        Luulet sen omistavan ilman rekisteröintiä.
        Rekisteröi se itsellesi, jos meinaat sitä käyttä ihan itse.
        Kuka tahansa voi sitä käyttää.


      • Puheenjohtaja. kirjoitti:

        A*EGL:lle

        Toimin kokouksessa puheenjohtajana.
        Sen voi vaikka tarkistaa. Kokous -pöytäkirjat on julkista.

        Istuttiin ja juotiin kahvia, ym emäntien tekemiä hyviä leivonnaisia.
        Asiat niin hyvällä tolalla, ettei itse kokouksesta ole isompaa mainittavaa.
        Kokous hoidettiin ihan lakien ja asetusten mukaan.
        Löin nuijalla lopuksi "kokous on päättynyt". Sihteeri kirjasi sen,
        ja tekee siitä asiakirjan. Asiakirja joka sitten nimeillämme hyväksytään.
        Ihan kaikki on lain mukaista.

        EI PITÄISI SULLA EIKÄ MUILLAKAAN OLLA TUOHON MITÄÄN MOITITTAVAA?
        VAI ONKO?

        Et ole Ope Oulusta kirjannut itsellesi, mikset ?
        Luulet sen omistavan ilman rekisteröintiä.
        Rekisteröi se itsellesi, jos meinaat sitä käyttä ihan itse.
        Kuka tahansa voi sitä käyttää.

        Kertoisitko vielä, kävitkö WC:ssa kokouksen alkaessa vai sen päättyessä, sillä et kai kesken kokouksen voinut puheenjohtajana käydä!

        Voi Hyvä Luoja! Jos minä tekisin tuollaisen selonteon noin vaatimattomista tekemisistäni, mitähän saisinkaan siitä kuulla. Kuvauksesi kokouksen puheenjohtajan toiminnasta ei kuulosta uskottavalta. Muutamia satoja kokouksia olen johtanut, monissa eri yhdistyksissä, mutta kyllä niissä kokouksissa tiiviimpi menettely on ollut. Kai tuo oli sellainen tupailta-kokous, vaikka päivällä tapahtuikin; sellaisista minulla ei ole kokemusta.

        Sanot lopuksi lyöneesi nuijalla pöytään ja julistaneesi kokouksen päättyneeksi. Jos oikein yhdistystoiminnan käsikirjan ohjeiden mukaisesti toimittaisiin, kaksi nuijanlyöntiä siihen tarvitaan. Ja kokous avataan kolmella nuijanlyönnillä. Eipä kyllä aina noin toimita kaikissa kokouksissa, mutta tuota sääntöä näkyy kyllä noudattavan eduskunnan puhemies eduskunnan täysistunnoissa.

        Sitä kokouksesta syntyvää asiakirjaa kutsutaan pöytäkirjaksi. Jos todella toimitte siellä kokouksessanne ”lakien ja asetusten mukaisesti”, varmaan myös valitsitte pöytäkirjan tarkastajat.

        xxxx

        Huvittaa, kun kehotat Opea Oulusta rekisteröitymään, vaikka itse puskassa luuraat. No, ei tuo Ope Oulusta sovi nimimerkkinä sitä nikkivarkaina käyttäville, sillä kukaan ei voisi erehtyä luulemaan heitä opettajiksi. Sinä sentään ymmärtänet olla sitä käyttämättä, sillä se ei olisi enää huvittavaa vaan menisi vahvasti säälittävyyden puolelle.


      • kapi-vaari kirjoitti:

        Kertoisitko vielä, kävitkö WC:ssa kokouksen alkaessa vai sen päättyessä, sillä et kai kesken kokouksen voinut puheenjohtajana käydä!

        Voi Hyvä Luoja! Jos minä tekisin tuollaisen selonteon noin vaatimattomista tekemisistäni, mitähän saisinkaan siitä kuulla. Kuvauksesi kokouksen puheenjohtajan toiminnasta ei kuulosta uskottavalta. Muutamia satoja kokouksia olen johtanut, monissa eri yhdistyksissä, mutta kyllä niissä kokouksissa tiiviimpi menettely on ollut. Kai tuo oli sellainen tupailta-kokous, vaikka päivällä tapahtuikin; sellaisista minulla ei ole kokemusta.

        Sanot lopuksi lyöneesi nuijalla pöytään ja julistaneesi kokouksen päättyneeksi. Jos oikein yhdistystoiminnan käsikirjan ohjeiden mukaisesti toimittaisiin, kaksi nuijanlyöntiä siihen tarvitaan. Ja kokous avataan kolmella nuijanlyönnillä. Eipä kyllä aina noin toimita kaikissa kokouksissa, mutta tuota sääntöä näkyy kyllä noudattavan eduskunnan puhemies eduskunnan täysistunnoissa.

        Sitä kokouksesta syntyvää asiakirjaa kutsutaan pöytäkirjaksi. Jos todella toimitte siellä kokouksessanne ”lakien ja asetusten mukaisesti”, varmaan myös valitsitte pöytäkirjan tarkastajat.

        xxxx

        Huvittaa, kun kehotat Opea Oulusta rekisteröitymään, vaikka itse puskassa luuraat. No, ei tuo Ope Oulusta sovi nimimerkkinä sitä nikkivarkaina käyttäville, sillä kukaan ei voisi erehtyä luulemaan heitä opettajiksi. Sinä sentään ymmärtänet olla sitä käyttämättä, sillä se ei olisi enää huvittavaa vaan menisi vahvasti säälittävyyden puolelle.

        Korjaan edellä sanomaani sikäli, että kokous aloitetaan kyllä kolmella nuijankopauksella, joiden tarkoitus on kiinnittää kokouksen osanottajien huomio siihen, että kokous alkaa. Mutta vain yksi nuijanlyönti tarvitaan siihen, kun puheenjohtaja julistaa kokouksen avatuksi.

        Ja jos oikein tarkasti yhdistystoimintojen sääntöjen mukaisesti mennään, jokaisen kokouksessa käsitellyn asia täytyy myös nuijankopauksella julistaa loppuunkäsitellyksi. Laajempien asioiden kohdalla tarvitaan sitä ennen päätöksen julistaminen myös nuijankopauksella, ja jos on asiasta ollut äänestyksiä, sitä ennen tietysti tarvitaan äänestystuloksen julistaminen.

        Voi, voi - tulisi aivan liian pitkä kertomus, jos alkaisin puhua yksityiskohtaisemmin kaikista kokouskäytännöistä, mutta miksipä niin tekisin, sillä kokouksia oikeasti johtaneet ne kyllä tuntevat ja jotka johtavat kokouksia vain mielikuvituksessaan, eivät sellaisia tietoja tarvitse.


      • Vai pj:nä olit
        Puheenjohtaja. kirjoitti:

        A*EGL:lle

        Toimin kokouksessa puheenjohtajana.
        Sen voi vaikka tarkistaa. Kokous -pöytäkirjat on julkista.

        Istuttiin ja juotiin kahvia, ym emäntien tekemiä hyviä leivonnaisia.
        Asiat niin hyvällä tolalla, ettei itse kokouksesta ole isompaa mainittavaa.
        Kokous hoidettiin ihan lakien ja asetusten mukaan.
        Löin nuijalla lopuksi "kokous on päättynyt". Sihteeri kirjasi sen,
        ja tekee siitä asiakirjan. Asiakirja joka sitten nimeillämme hyväksytään.
        Ihan kaikki on lain mukaista.

        EI PITÄISI SULLA EIKÄ MUILLAKAAN OLLA TUOHON MITÄÄN MOITITTAVAA?
        VAI ONKO?

        Et ole Ope Oulusta kirjannut itsellesi, mikset ?
        Luulet sen omistavan ilman rekisteröintiä.
        Rekisteröi se itsellesi, jos meinaat sitä käyttä ihan itse.
        Kuka tahansa voi sitä käyttää.

        Onneksi et ollut sihteerinä. Olisi tullut liian erikoinen pöytäkirja;D


      • Korholan komiasta
        kapi-vaari kirjoitti:

        Korjaan edellä sanomaani sikäli, että kokous aloitetaan kyllä kolmella nuijankopauksella, joiden tarkoitus on kiinnittää kokouksen osanottajien huomio siihen, että kokous alkaa. Mutta vain yksi nuijanlyönti tarvitaan siihen, kun puheenjohtaja julistaa kokouksen avatuksi.

        Ja jos oikein tarkasti yhdistystoimintojen sääntöjen mukaisesti mennään, jokaisen kokouksessa käsitellyn asia täytyy myös nuijankopauksella julistaa loppuunkäsitellyksi. Laajempien asioiden kohdalla tarvitaan sitä ennen päätöksen julistaminen myös nuijankopauksella, ja jos on asiasta ollut äänestyksiä, sitä ennen tietysti tarvitaan äänestystuloksen julistaminen.

        Voi, voi - tulisi aivan liian pitkä kertomus, jos alkaisin puhua yksityiskohtaisemmin kaikista kokouskäytännöistä, mutta miksipä niin tekisin, sillä kokouksia oikeasti johtaneet ne kyllä tuntevat ja jotka johtavat kokouksia vain mielikuvituksessaan, eivät sellaisia tietoja tarvitse.

        talosta, satojen neliökilometrien maaomaisuuksista vapautunut Kapi taas jorisee lämpimikseen niitä näitä. Tunnelma on sama kuin maalla vanhan hevosen seisoessa järvessä ja hännän alta tipahtelee järveen harvakseltaan aitoa luonnon tuotetta. Plops, plops...


      • Sivistys/osaaminen
        kapi-vaari kirjoitti:

        Korjaan edellä sanomaani sikäli, että kokous aloitetaan kyllä kolmella nuijankopauksella, joiden tarkoitus on kiinnittää kokouksen osanottajien huomio siihen, että kokous alkaa. Mutta vain yksi nuijanlyönti tarvitaan siihen, kun puheenjohtaja julistaa kokouksen avatuksi.

        Ja jos oikein tarkasti yhdistystoimintojen sääntöjen mukaisesti mennään, jokaisen kokouksessa käsitellyn asia täytyy myös nuijankopauksella julistaa loppuunkäsitellyksi. Laajempien asioiden kohdalla tarvitaan sitä ennen päätöksen julistaminen myös nuijankopauksella, ja jos on asiasta ollut äänestyksiä, sitä ennen tietysti tarvitaan äänestystuloksen julistaminen.

        Voi, voi - tulisi aivan liian pitkä kertomus, jos alkaisin puhua yksityiskohtaisemmin kaikista kokouskäytännöistä, mutta miksipä niin tekisin, sillä kokouksia oikeasti johtaneet ne kyllä tuntevat ja jotka johtavat kokouksia vain mielikuvituksessaan, eivät sellaisia tietoja tarvitse.

        Ei kokouksiin aleta puheenjohjaksi.
        Puheenjohtaja valitaan kokouksessa.
        Ihme mongertaja kapteenis mieheksi. Sivistys puuttuu.


      • Sivistys/osaaminen kirjoitti:

        Ei kokouksiin aleta puheenjohjaksi.
        Puheenjohtaja valitaan kokouksessa.
        Ihme mongertaja kapteenis mieheksi. Sivistys puuttuu.

        Jos on kyseessä yhdistyksen tai muun yhteisön hallituksen tai johtokunnan kokous, hallituksen tai johtokunnan puheenjohtaja kyllä vain alkaa johtaa kokousta, se tehtävä kuuluu hänelle, hänellä on suorastaan velvollisuus siihen.

        Mutta jos on kyseessä jonkin yhdistyksen tai yhteisön yleinen kokous, johon yhteisön jäsenetkin osallistuvat, yhdistyksen puheenjohtaja ei ala johtaja kyllä avaa kokouksen, mutta heti kokouksen alussa valitaan kokouksen puheenjohtaja kuten kokouksen muutkin toimihenkilöt. Ei pidetä oikein suotavanakaan, että yhteisön puheenjohtaja johtaisi yleistä kokousta.

        Eräissä yhteisöissä kyllä puheenjohtaja johtaa kaikki kokoukset, tehtävän katsotaan kuuluvan hänelle. Sellaisia ovat kohdallani olleet sotilaskoulujeni oppilaskunnat, ja YK;n rauhanturvajoukkojen messiyhteisöt. Sellaisissa olen toiminut puheenjohtajana ja johtanut kaikki kokoukset. Mutta toimiessani ali- ja toimiupseerikerhojeni puheenjohtajana, johdin automaattisesti vain niiden johtokuntien kokoukset, yleisiin kokouksiin kokous aina valitsi puheenjohtaja. No, sellaisenakin jouduin joskus toimimaan, vaikkei se oikein suotavaa olekaan.

        En ole koskaan ollut minkään liittoni puheenjohtaja, mutta niiden hallituksissa olen toiminut, enkä siinä asemassa ollessani ole ollut liiton kokousten puheenjohtajana. Mutta tavallisena jäsenenä ollessani olen kyllä kokouksen tehtävään valitsemana johtanut useammankin yhteisöni kokousta, ainakin valtakunnallisen toimiupseeriliiton, valtakunnallisen sinibarettiliiton ja Helsingin Sydäntoipilaat ry:n kokouksia.

        Tässä kokouksiakin johtavalle hänen sivistyksensä ja osaamisensa kannalta näköjään tarpeellinen tietoisku satoja kokouksia johtaneelta!


      • kapi-vaari kirjoitti:

        Jos on kyseessä yhdistyksen tai muun yhteisön hallituksen tai johtokunnan kokous, hallituksen tai johtokunnan puheenjohtaja kyllä vain alkaa johtaa kokousta, se tehtävä kuuluu hänelle, hänellä on suorastaan velvollisuus siihen.

        Mutta jos on kyseessä jonkin yhdistyksen tai yhteisön yleinen kokous, johon yhteisön jäsenetkin osallistuvat, yhdistyksen puheenjohtaja ei ala johtaja kyllä avaa kokouksen, mutta heti kokouksen alussa valitaan kokouksen puheenjohtaja kuten kokouksen muutkin toimihenkilöt. Ei pidetä oikein suotavanakaan, että yhteisön puheenjohtaja johtaisi yleistä kokousta.

        Eräissä yhteisöissä kyllä puheenjohtaja johtaa kaikki kokoukset, tehtävän katsotaan kuuluvan hänelle. Sellaisia ovat kohdallani olleet sotilaskoulujeni oppilaskunnat, ja YK;n rauhanturvajoukkojen messiyhteisöt. Sellaisissa olen toiminut puheenjohtajana ja johtanut kaikki kokoukset. Mutta toimiessani ali- ja toimiupseerikerhojeni puheenjohtajana, johdin automaattisesti vain niiden johtokuntien kokoukset, yleisiin kokouksiin kokous aina valitsi puheenjohtaja. No, sellaisenakin jouduin joskus toimimaan, vaikkei se oikein suotavaa olekaan.

        En ole koskaan ollut minkään liittoni puheenjohtaja, mutta niiden hallituksissa olen toiminut, enkä siinä asemassa ollessani ole ollut liiton kokousten puheenjohtajana. Mutta tavallisena jäsenenä ollessani olen kyllä kokouksen tehtävään valitsemana johtanut useammankin yhteisöni kokousta, ainakin valtakunnallisen toimiupseeriliiton, valtakunnallisen sinibarettiliiton ja Helsingin Sydäntoipilaat ry:n kokouksia.

        Tässä kokouksiakin johtavalle hänen sivistyksensä ja osaamisensa kannalta näköjään tarpeellinen tietoisku satoja kokouksia johtaneelta!

        Korjaan tuon toisen kappaleen, johon on tullut ylimääräisiä sanoja. Näin sen pitää kuulua:

        >>Mutta jos on kyseessä jonkin yhdistyksen tai yhteisön yleinen kokous, johon yhteisön jäsenetkin osallistuvat, yhdistyksen puheenjohtaja kyllä avaa kokouksen, mutta heti kokouksen alussa valitaan kokouksen puheenjohtaja kuten kokouksen muutkin toimihenkilöt. Ei pidetä oikein suotavanakaan, että yhteisön puheenjohtaja johtaisi yleistä kokousta


      • Tyrkky
        kapi-vaari kirjoitti:

        Jos on kyseessä yhdistyksen tai muun yhteisön hallituksen tai johtokunnan kokous, hallituksen tai johtokunnan puheenjohtaja kyllä vain alkaa johtaa kokousta, se tehtävä kuuluu hänelle, hänellä on suorastaan velvollisuus siihen.

        Mutta jos on kyseessä jonkin yhdistyksen tai yhteisön yleinen kokous, johon yhteisön jäsenetkin osallistuvat, yhdistyksen puheenjohtaja ei ala johtaja kyllä avaa kokouksen, mutta heti kokouksen alussa valitaan kokouksen puheenjohtaja kuten kokouksen muutkin toimihenkilöt. Ei pidetä oikein suotavanakaan, että yhteisön puheenjohtaja johtaisi yleistä kokousta.

        Eräissä yhteisöissä kyllä puheenjohtaja johtaa kaikki kokoukset, tehtävän katsotaan kuuluvan hänelle. Sellaisia ovat kohdallani olleet sotilaskoulujeni oppilaskunnat, ja YK;n rauhanturvajoukkojen messiyhteisöt. Sellaisissa olen toiminut puheenjohtajana ja johtanut kaikki kokoukset. Mutta toimiessani ali- ja toimiupseerikerhojeni puheenjohtajana, johdin automaattisesti vain niiden johtokuntien kokoukset, yleisiin kokouksiin kokous aina valitsi puheenjohtaja. No, sellaisenakin jouduin joskus toimimaan, vaikkei se oikein suotavaa olekaan.

        En ole koskaan ollut minkään liittoni puheenjohtaja, mutta niiden hallituksissa olen toiminut, enkä siinä asemassa ollessani ole ollut liiton kokousten puheenjohtajana. Mutta tavallisena jäsenenä ollessani olen kyllä kokouksen tehtävään valitsemana johtanut useammankin yhteisöni kokousta, ainakin valtakunnallisen toimiupseeriliiton, valtakunnallisen sinibarettiliiton ja Helsingin Sydäntoipilaat ry:n kokouksia.

        Tässä kokouksiakin johtavalle hänen sivistyksensä ja osaamisensa kannalta näköjään tarpeellinen tietoisku satoja kokouksia johtaneelta!

        "...kokous aina valitsi puheenjohtaja. No, sellaisenakin jouduin joskus toimimaan, vaikkei se oikein suotavaa olekaan."

        Ymmärrän hyvin, ettei ole suotavaa, että johdat kokouksia. Mutta aina vaan itsesi änkesit siihenkin hommaan.


    • hölmölandia

      Aloittaja sanoi:

      "Hallituksen kansalta saamat arvosanat ovat kyllä yleensä johtuneet hallituksestamme paljolti riippumattomista laajemmista tekijöistä, hyvistä tai huonoista ajoista"

      Kyllä nykyinen hallitus on tehnyt valtavia emämunauksia koko ajan. Syy ei ole muissa. Päälimmäinen emämunaus on kaikkien munien laittaminen eu-koriin ilman mitään varasuunnitelmaa. Varasuunnitelman laatiminenkin on kielletty!

      Nyt kärsimme siitä, että tyhmät ministerit tulivat sitoutuneensa aivan turhaan euro-sotkuun. Uskoivat silkkaa hölmöyttään, että eurosta koittaa auvo ja ikuinen auringonpaiste. Todellisuudessa eurosta on tllut maksuautomaatti, jolla keskieurooppa maksattaa muilla riskinsä ja tappionsa. Sinne menee niin rahat, eläkevarat ja työpaikat. Mitä saamme tilalle? Etelän maat dumppaavat pakolaisensa tänne "rikastukseksi".

      Nykyinen hallitus on pilannut Suomen mahdollisuudet.

    • Korholan komiasta

      talosta Rautavaaralta on taas tullut syvämietteistä sanomaa. Hallituksen suosio sukelsi.

      Hetki, mutta eikös me kaikki luettu se jo aamun Hesarista??

      Herra Stybbi on onnistunut ryssimään homman vielä pehemmin kuin Kiviniemi tai Vanhanen. Onhan se saavutus sekin vielä muutama kuukausi sitten avaajan mielestä niin erinomaiselta pääministeriltä. Kykypuolueesta.

      Loppu onkin sitten sitä tavallista väärin sammutettu höpinää a' la kapi...

    • Niinpä kai käy
      • Noinhan siinä käynee. Valittavasti, täytyy minunkin sanoa, sillä vaikka en ole kepun kannattaja, toivoisin toki maamme nousevan parempaan tilaan, vaikkapa sitten kepunkin voimin. Mutta siihen en voi oikein uskoa, sillä kovin huono on nyt tilanne. Eikä kepu tai mikään muukaan puolue voi sitä paremmaksi muuttaa ainakaan ilman todella kipeää tekeviä toimia.

        Tuon kai tosiasiana ymmärtävät nuokin, jotka tuota älytöntä törkyään ovat avaukselleni työntäneet. Pelkoreaktio sellaisen takana on, joutilaisuuden ja muuhun kyvyttömyyden lisäksi. Kyvyttömyydestään, ymmärrysrajoittuneisuudestaan he kertovat tuolla, että pitävät avaustani vain kopiointina. Vai ymmärtäisivätkö sittenkin siinä olevan analyysin ja osoittavat tuolla turhautumistaan siihen, etteivät itse kykene sellaista edes yrittämään.


      • Tuohan on taas
        kapi-vaari kirjoitti:

        Noinhan siinä käynee. Valittavasti, täytyy minunkin sanoa, sillä vaikka en ole kepun kannattaja, toivoisin toki maamme nousevan parempaan tilaan, vaikkapa sitten kepunkin voimin. Mutta siihen en voi oikein uskoa, sillä kovin huono on nyt tilanne. Eikä kepu tai mikään muukaan puolue voi sitä paremmaksi muuttaa ainakaan ilman todella kipeää tekeviä toimia.

        Tuon kai tosiasiana ymmärtävät nuokin, jotka tuota älytöntä törkyään ovat avaukselleni työntäneet. Pelkoreaktio sellaisen takana on, joutilaisuuden ja muuhun kyvyttömyyden lisäksi. Kyvyttömyydestään, ymmärrysrajoittuneisuudestaan he kertovat tuolla, että pitävät avaustani vain kopiointina. Vai ymmärtäisivätkö sittenkin siinä olevan analyysin ja osoittavat tuolla turhautumistaan siihen, etteivät itse kykene sellaista edes yrittämään.

        tuota "Korholassa kymmenien neliökilometrien tilukset" tarinaa. Ei päätä eikä peräsuolta?!

        20*12*4000 = 960 000€

        Karkeasti miljoona euroa on sinun joutilaisuutesi tullut maksamaan yhteiskunnalle. Revi sitten sitä...


      • Tuohan on taas kirjoitti:

        tuota "Korholassa kymmenien neliökilometrien tilukset" tarinaa. Ei päätä eikä peräsuolta?!

        20*12*4000 = 960 000€

        Karkeasti miljoona euroa on sinun joutilaisuutesi tullut maksamaan yhteiskunnalle. Revi sitten sitä...

        Kyllä sinä laskea osaat, mutta en minä noin kalliiksi ole tullut yhteiskunnalle. Lähes puolet tuosta summasta on tullut tietyltä ”keskustaa lähellä olevalta” yritykseltä, eikä oikeastaan senkään kassasta, kun yhtiön eläkekassa omannee melkoisia sijoituksia eri puolille.

        Ja olenhan sitten tuosta bruttosummasta palauttanut melkoisesti yhteiskunnalle maksaminani veroina, joista ehkä sinäkin olet päässyt vähän hyötymään.

        Joo, miljoonapa on hyvinkin saattanut tuona aikana minulle tulla, mutta minne siitä suurin osa lienee mennyt, kun lompakossani ja tileilläni ei ole edes puolta miljoonaa ja suurin osa vähäisestä omaisuudestani on hankittu jo ennen eläkeaikaani. Kuten tämä kotinikin jo silloin ihan velattomaksi. Olen kai pannut rahaa kiertoon, mutta eikös se ole oikein hyvä asia yhteiskunnan toimivuuden kannalta?


      • Ei kannata muita
        kapi-vaari kirjoitti:

        Kyllä sinä laskea osaat, mutta en minä noin kalliiksi ole tullut yhteiskunnalle. Lähes puolet tuosta summasta on tullut tietyltä ”keskustaa lähellä olevalta” yritykseltä, eikä oikeastaan senkään kassasta, kun yhtiön eläkekassa omannee melkoisia sijoituksia eri puolille.

        Ja olenhan sitten tuosta bruttosummasta palauttanut melkoisesti yhteiskunnalle maksaminani veroina, joista ehkä sinäkin olet päässyt vähän hyötymään.

        Joo, miljoonapa on hyvinkin saattanut tuona aikana minulle tulla, mutta minne siitä suurin osa lienee mennyt, kun lompakossani ja tileilläni ei ole edes puolta miljoonaa ja suurin osa vähäisestä omaisuudestani on hankittu jo ennen eläkeaikaani. Kuten tämä kotinikin jo silloin ihan velattomaksi. Olen kai pannut rahaa kiertoon, mutta eikös se ole oikein hyvä asia yhteiskunnan toimivuuden kannalta?

        herjata joutilaisuudesta, jos itse on joutilas yhteiskunnan elätti. Se oli viestini opetus mutta ei näköjään uponnut tajuntaan.

        Samaa yhteiskunnan rahaa se on se eläkekassan rahakin, kun oikein silmin katsotaan. Sinä et ainakaan ole sitä tienannut.

        Toki yhteiskunta on palauttanut kassaansa tuosta millistä rapiat kolmesataatuhatta mutta sehän onkin jo eri tarina.


      • keskustalainen
        Ei kannata muita kirjoitti:

        herjata joutilaisuudesta, jos itse on joutilas yhteiskunnan elätti. Se oli viestini opetus mutta ei näköjään uponnut tajuntaan.

        Samaa yhteiskunnan rahaa se on se eläkekassan rahakin, kun oikein silmin katsotaan. Sinä et ainakaan ole sitä tienannut.

        Toki yhteiskunta on palauttanut kassaansa tuosta millistä rapiat kolmesataatuhatta mutta sehän onkin jo eri tarina.

        Ei kai eläkeläisestä voi sanoa, että on "joutilas yhteiskunnan elätti".

        Jos on täyden päivätyön tehnyt ja jää eläkkeelle silloin kun kuuluu niin eikös ihminen ole oman eläkkeensä ansainnut?

        Toinen asia on sitten tietysti jos haluat solvata jotain tiettyä eläkeläistä.


      • keskustalainen kirjoitti:

        Ei kai eläkeläisestä voi sanoa, että on "joutilas yhteiskunnan elätti".

        Jos on täyden päivätyön tehnyt ja jää eläkkeelle silloin kun kuuluu niin eikös ihminen ole oman eläkkeensä ansainnut?

        Toinen asia on sitten tietysti jos haluat solvata jotain tiettyä eläkeläistä.

        Tässä iltauutisia toisella silmällä katsellessani vielä pistäydyin vilkaisemassa avaukseni tuottamaa, ja huomaan monen uurastuksen menneen hukkaan: paljon on luotsi poistanut tänne tullutta, varmaan ihan sydänverellä kirjoitettua.

        Sydänverellään varmaan on kirjoittanut tuokin tuon viestin, johon niin tylysti suhtaudut. Humoristihan tosin taidat olla, kun sanot:

        >>Toinen asia on sitten tietysti jos haluat solvata jotain tiettyä eläkeläistä


      • Asian oikea laita
        kapi-vaari kirjoitti:

        Tässä iltauutisia toisella silmällä katsellessani vielä pistäydyin vilkaisemassa avaukseni tuottamaa, ja huomaan monen uurastuksen menneen hukkaan: paljon on luotsi poistanut tänne tullutta, varmaan ihan sydänverellä kirjoitettua.

        Sydänverellään varmaan on kirjoittanut tuokin tuon viestin, johon niin tylysti suhtaudut. Humoristihan tosin taidat olla, kun sanot:

        >>Toinen asia on sitten tietysti jos haluat solvata jotain tiettyä eläkeläistä

        Maailmassa varsin harva ihminen saa nauttia Suomen eläkejärjestelmän kaltaisesta joutilaisuudesta antamatta vähäisintäkään panostaan yhteiskunnan hyväksi. Merkittävä osa eläkeläisistä osallistuu hoitamalla lapsenlapsiaan ja tekemällä vapaaehtoistyötä mutta sitten on myös niitä joita kiinnostaa vain toisille ihmisille ylemmyytensä osoittaminen. Semminkin kun elintaso perustuu yhteiskunnan maksamaan vastikkeettomaan etuuteen.

        Fakta kuitenkin on, että nykyiset työssä olevat sukupolvet maksavat tämän lystin ja joutuvat itse aikanaan tyytymään pienempiin eläkkeisiin.


    • saa mitä tilaa
    • MPP

      Olot voivat toki olla huonot, mutta se ei selitä tämän hallituksen melko täydellistä kädettömyyttä. Kuntarakenneuudituksesta ei tullut mitään, soteuudistuskin junnaa aina vaan ja rakenteelliset uudistuksetkin ovat olleet periaateluontoisia ilman selkeää konkretiaa. Aina tulos on eläkeuudistuksen raamitus ja sekin tulee hallituksen ulkopuolelta. Kyllä hallitus on huonon arvosanansa ansainnut.

      Stubb kertoi pohtineensa parikin kertaa hallituksen hajottamista viime kesänä. Hän väitti asettaneensa isänmaan edun kuitenkin edelle ja ratkaisunsa pohjaksi. Stubb puhuu ihan puppua, jos sitä katsoo sen valossa mitä on saatu aikaan. Ei mitään. Sama nollatulos olisi saavutettu vaikka hallitus olisi hajotettu ja uudet vaalit olisi järjestetty. siinä olisi ainakin voitettu melkein vuosi aikaa. Se olisi ollut isänmaan edun kannalta hyvä asia.

      Katainen joka aina peräänkuulutti vastuullisuutta oli kuin Concordian kapteeni, joka halusi näyttää matkustajille fantastista rannikon ohittamista lähietäisydeltä ennen kuin päätti pelastaa ensin oman henkensä, kun fantastinen retki meni vähän pieleen. samanlainen fantsu oli tämä meidän Katainen. Stubb on samantapainen toivotaan, toivotaan mies, jota lähinnä potuttaa se, että Katainen lähti Brysseliin eikä hän niin kuin koko ajan kuvitteli. Oli siinä varmaan vaimollekin selittämistä, että miksi pitää edelleen jäädä tänne Suomeen palelemaan.

      Jos hallitus olisi halunnut pelastaa isänmaata, se olisi ryhtynyt viimeistään viime kesän alussa tekemään sellaisia toimia, jotka pelastumiseen voivat johtaa. Kansa ei niistä olisi varmaan kaikista pitänyt, mutta siitä olisi voinut tulla sellainen maine, että kansan parhaaksi tehdään vaikka kansa itse rutisee. Tällä mainneellahan Mauno Koivisto aikoinaan ratsasti kansan suosioon ja kyllähän Iiro Viinasta ja Raimo Sailasta on usein pidetty miehekkäinä ja vastuuntuntoisina miehinä, kun ovat rohjenneet esittää yhteisen edun nimissä paljon sellaista, joka kansaa kirpaisee. Juhana Vartiainen toimii vähän samalla tapaa, mutta pyrkii sen ohella ärsyttämään ihmisiä tahaallankin, jotta saisi sanansa kuulumaan. Ei hullumpaa psykologiaa.

      • Kyllä toki hallituksen saamattomuuskin on sen suosiota romahduttanut, ja toteanhan saman itsekin avauksessani, mutta asiaan vaikuttanee vahvasti myös tuo muu tuossa sanomani:

        >>Stubb saa ottaa paljon ”ansiota” myös itselleen tuosta arvosanojen ”kehityksestä”. Ei hallituksen toimintaakaan voi suuresti kehua, mutta se ei sittenkään liene pääasiallisena perusteena noilla ennätyksellisen huonoilla arvosanoilla niinkään kuin monien kansalaisten mielikuvat pääministerin persoonasta.


    • eikun mutta...

      Ei kannata koskaan ottaa vastuuta mistään, saattaa tulla huonot ajat.....
      Ei kannata koskaan mennä töihin, saattaa tulla lopputili.....
      Kepulle sattuu aina hyvät ajat, muille lama-ajat....

      Selittelemällä se Suomi nousee ja ennustelemalla.

    • Elovainio

      Stubb esiintyi juuri eduskunnan kyselytunnilla tavoilleen uskollisena, josta heijastuu sama mahtipontisuus omasta ylivertaisuudesta muihin nähden.
      Joku edustaja kysyi EU:n tulevasta kasvurahaston vaikutuksista ja niistä mahdollisuuksista kuinka paljon Suomi voisi saada tuosta rahastosta omaan kansalliseen käyttöön.
      Stubb ennakoi summan olevan noin 500 miljoonaa ja sen vitutusvaikutus 15-kertainen. Tämä on tietenkin tässä vaiheessa pelkkää arvailua mutta aiempiin saamisiin verrattuna summa voisi olla kymmenesosa luvatusta.

      Stubb tuntui olevan koko keskustelun ajan hyvin takakireä, painavatko median teettämät arviot pääministerin ja hallituksen huonosta arvostuksesta vai onko kotona kaikki ok.
      Itse heittäisin sellaisen arvion hallitustyöskentelystä, että kokoomus on harjoittanut hallituksen sisällä hajota ja hallitse politiikkaa. Aina kun on häämöttänyt valmiiksi työstetty ratkaisu, kokoomus on vetänyt esitykseltä maton jalkojen alta. Linja on ollut sama reilut kolme vuotta.
      Luulisi hallituskumppaneiden turhautuvan jatkuvasta poukkoilusta, jossa valmista ei saada tekemälläkään.

    • Täytyy todella toivoa, että toteutuisi se toiveiden lista, joka esitetään tässä:

      http://www.uusisuomi.fi/raha/75363-nama-nelja-asiaa-toisivat-kaanteen-suomeen-jos-tama-lista-toteutuisi

      Itse asiassa vain tuo listan viimeinen kohta on omissa käsissämme. Jospa Sipilä jättäisi sivuun ”puoluepoliittisen viisautensa” ja käyttäisi insinöörin viisauttaan, niin tuota listaa päästäisiin toteuttamaan. Tällä hallituksella kokoonpanostaan johtuen ei ollut sellaiseen mahdollisuuttakaan.

      Onhan Sipilä jo puhunut, että hallitusohjelmassa tarvittaisiin vain muutamia perusasioita, ja niissäkin pitäisi olla joustonvaraa. Toivottavasti pystyy pitämään päänsä hallitusneuvotteluissa. Jospa ne muutkin neuvottelijat olisivat oppineet jotain tämän hallituksen opettamana.

      Tämä on mielestäni sopiva vaikka päätökseksi puoleltani tälle avaukselle.

      • Pystöön nytkähtänyt

        Väärinkäsitys korjautuisi sillä, että verot lakisääteisiin peruspalveluihin keräisi valtio ilman kuntia välikätenä. Silloin nähtäisiin nykyistä selkeämmin, että yhteiskunta on koko Suomen kansalaisten muodostama kokonaisuus ja kaikki oikeudenmukaisesti ajattelevat ihmiset pitäisivät luonnollisena, että yhteiseen kassaan maksaa rahaa kukin oman tulotasonsa mukaan. Asuinkunta olisi sivuasia.


    • Päivän mittaan avaukselleni tuli lukuisia viestejä, joissa paheksuttiin avaustani mm. siksi, ettei se heidän mielestään kosketellut keskustapolitiikkaa. Taidettiinpa asiasta tehdä joku avauskin, mutta se on poistettu, kuten kai lähes kaikki nuo avaukselleni tulleet ”paheksuvat” viestit.

      Palstan kehote on jokaisen luettavissa, mutta luotsin linja on mielestäni järkevä, kun hän heti palstalle tullessaan ilmoitti, että palstalla voi kyllä puhua politiikasta yleisemminkin kuin vain kepusta, mutta törkyilyä, varsinkaan henkilökohtaisuuksiin menevää hän ei salli. Hyvin on linjallaan pysynyt.

      Olen kyllä tällä avauksellani puhunut myös kepusta, mm. näin:

      >>Kesäkuussa 2007 elimme koko Euroopassa varsin hyviä aikoja, ja silloin Vanhasen hallitus sai huonoja arvosanoja vain 21 prosentilta vastaajista, mutta kun vuotta myöhemmin tapahtui yleiseurooppalainen notkahdus, kesäkuussa 2008 Vanhasen hallitus sai huonoja arvosanoja 38 prosentilta vastaajista.

      Ehkä aidoimmin pääministeristä itsestään johtuvaa on ollut hallituksen epäsuosio Mari Kiviniemen lyhyenä pääministerikautena, jolloin huonojen arvosanojen määrä muutamassa kuukaudessa kasvoi 35 prosentista 44 prosenttiin. Tuohon ei ollut vaikuttamassa mitään erityisiä ulkopuolisia tekijöitä

      Jos Sipilä pääsee muodostamaan seuraavan hallituksen, hallituksen suosio varmaan kasvaa aluksi paljonkin, vaikkei tapahtuisi tilanteessamme mitään sellaista myönteistä, joka voitaisiin asiaperustein katsoa hallituksen ansioksi. Mutta kyllä se sitten taas siitä…;))>Noinhan siinä käynee. Valittavasti, täytyy minunkin sanoa, sillä vaikka en ole kepun kannattaja, toivoisin toki maamme nousevan parempaan tilaan, vaikkapa sitten kepunkin voimin. Mutta siihen en voi oikein uskoa, sillä kovin huono on nyt tilanne. Eikä kepu tai mikään muukaan puolue voi sitä paremmaksi muuttaa ainakaan ilman todella kipeää tekeviä toimia.

    • se siitä...
    • Millaisenhan arvosanan pääministeri Alexander Stubb itse mahtaisi antaa omalle hallitukselleen? Ei varmaankaan kovin korkeaa päätellen siitä, että hän itse luonnehti hallituksensa heti alkumetreillä "toimeenpanohallitukseksi". Sillä Stubb tarkoitti, ettei hänen hallitukseltaan ole odotettavissa uusia avauksia eikä muitakaan ratkaisuja ongelmiimme, vaan pelkästään Kataisen hallituksen päättämien asioiden loppuun saattamista, kuten sote-uudistus.

      Yhtä outo lausunto Stubbilta kuultiin pari viikkoa sitten, kun tämä A-Studion puheenjohtajatentissä totesi, ettei hän usko sote-uudistuksen onnistuvan ja tuovan parannusta sote-sektorin tilanteeseen. Ehkä se ei tuokaan, mutta on perin omituista, että tuo epäilyksensä julki samalla kun uudistusta viran puolesta ajaa.

      Stubb persoonana ja kokoomuslaiset ylipäätään on totuttu näkemään yltiöpositiivisina henkilöinä ja levittämään tätä asennetta ympäristöönsäkin. On ollut varaa asettua leikkimielellä tikkatauluksi, ottamaan selfie-kuvia ja esittämään muitakin klovnin elkeitä. Mistä tämä henkilökohtainen muutos synkempään suuntaan? Johtuuko se kokoomuksen alhaisista kannatusluvuista vai onko kokoomuksen mainostoimisto käskenyt Stubbia muokkaamaan imagonsa tarkoituksella hitaampaan ja murjottavampaan suuntaan?

      • Varsin heikon arvosanan Stubb varmaan antaisi hallitukselleen. Ei hän näy itsekään sen toimintakykyyn paljon uskovan, kuten käy ilmi hänen antamastaan mainitsemastasi lausunnosta.

        Stubb on varmasti asioista aidosti innostuva ja positiivinen ihminen, sehän on aina kuultu hänen puheistaan ja nähty käyttäytymisestään ulospäinkin. Mutta nyt ovat Stubbin puheet muuttuneet ja oin muuttunut hänen olemuksensakin. Varmaan useimmat meistä noitakin asioita jonkin verran seuraavista olemme huomanneet tuon muutoksen. Yleisen tilanteemme vakavuus olisi sille hyvin ymmärrettävä syy. Mutta kyseessä voi olla ihan suunnitelmallistakin muutosta Stubbin puolelta.

        Kun hän tuli kokoomuksen puheenjohtajaksi ja pääministeriksi, kokoomuksen kannatus gallupeissa hypähti melkoisesti ylöspäin, ja Stubb oli sellainen, kuin hän aidosti on; iloinen, reipas ja positiivinen. Mutta sitten kokoomuksen kannatus alkoi pudota ja Stubbissa tapahtui muutos. Tietenkin myös aidosta huolestumisesta johtuen, mutta muutokselle on muitakin syitä.

        Älykkäänä miehenä Stubb on oivaltanut, että meillä ei saa suosiota sellaisella hyvin itsevarmalla, nuorekkaan rehvakkaalla käyttäytymisellä, jollaisena hän ensiksi todellisena itsenään esille tuli. Hän on ymmärtänyt, että ollakseen uskottava ja saadakseen kannatusta meillä täytyy olla hyvin vakavan oloinen, mieluiten synkistelevä pessimisti. Sellaisena Mauno Koivisto aikoinaan sai suuremman suosion ja kannatuksen kuin juuri kukaan muu poliitikko ennen häntä tai hänen jälkeensäkään. No, Stubb ei taida parhaalla yritykselläänkään pystyä samaan kuin Koivisto.


      • vitsiä pukkaa..
        kapi-vaari kirjoitti:

        Varsin heikon arvosanan Stubb varmaan antaisi hallitukselleen. Ei hän näy itsekään sen toimintakykyyn paljon uskovan, kuten käy ilmi hänen antamastaan mainitsemastasi lausunnosta.

        Stubb on varmasti asioista aidosti innostuva ja positiivinen ihminen, sehän on aina kuultu hänen puheistaan ja nähty käyttäytymisestään ulospäinkin. Mutta nyt ovat Stubbin puheet muuttuneet ja oin muuttunut hänen olemuksensakin. Varmaan useimmat meistä noitakin asioita jonkin verran seuraavista olemme huomanneet tuon muutoksen. Yleisen tilanteemme vakavuus olisi sille hyvin ymmärrettävä syy. Mutta kyseessä voi olla ihan suunnitelmallistakin muutosta Stubbin puolelta.

        Kun hän tuli kokoomuksen puheenjohtajaksi ja pääministeriksi, kokoomuksen kannatus gallupeissa hypähti melkoisesti ylöspäin, ja Stubb oli sellainen, kuin hän aidosti on; iloinen, reipas ja positiivinen. Mutta sitten kokoomuksen kannatus alkoi pudota ja Stubbissa tapahtui muutos. Tietenkin myös aidosta huolestumisesta johtuen, mutta muutokselle on muitakin syitä.

        Älykkäänä miehenä Stubb on oivaltanut, että meillä ei saa suosiota sellaisella hyvin itsevarmalla, nuorekkaan rehvakkaalla käyttäytymisellä, jollaisena hän ensiksi todellisena itsenään esille tuli. Hän on ymmärtänyt, että ollakseen uskottava ja saadakseen kannatusta meillä täytyy olla hyvin vakavan oloinen, mieluiten synkistelevä pessimisti. Sellaisena Mauno Koivisto aikoinaan sai suuremman suosion ja kannatuksen kuin juuri kukaan muu poliitikko ennen häntä tai hänen jälkeensäkään. No, Stubb ei taida parhaalla yritykselläänkään pystyä samaan kuin Koivisto.

        Luuletko tosissaan että pelkästään käytöstään muuttamalla Stubb nousee kansallissankariksi? Tekoja ei tarvita ollenkaan. Stubb on kuitenkin istunut ministerinä 7 vuotta peräkkäin joten ei kai hän Suomen ongelmista voi olla täysin tietämätön?


      • vitsiä pukkaa.. kirjoitti:

        Luuletko tosissaan että pelkästään käytöstään muuttamalla Stubb nousee kansallissankariksi? Tekoja ei tarvita ollenkaan. Stubb on kuitenkin istunut ministerinä 7 vuotta peräkkäin joten ei kai hän Suomen ongelmista voi olla täysin tietämätön?

        Olisikohan niin, että toinen meistä on turhan tosikko? No, minä se en ollut tuota kirjoittaessani. Viimeisestä kappaleesta viimeistään oletin jokaisen sen ymmärtävän. Täällä harrastettavan huumorin täytynee olla yksiselitteisempää. Mutta sellaisen huumorin luotsi pyrkii poistamaan.


      • nytselevisi
        kapi-vaari kirjoitti:

        Olisikohan niin, että toinen meistä on turhan tosikko? No, minä se en ollut tuota kirjoittaessani. Viimeisestä kappaleesta viimeistään oletin jokaisen sen ymmärtävän. Täällä harrastettavan huumorin täytynee olla yksiselitteisempää. Mutta sellaisen huumorin luotsi pyrkii poistamaan.

        Nyt ymmärrän. Kirjoituksesi ovat huumoria ja aivopieruja joita ei kannata tosissaan ottaa. Hyvä kun selvensit.


      • Ei mulkero
        kapi-vaari kirjoitti:

        Varsin heikon arvosanan Stubb varmaan antaisi hallitukselleen. Ei hän näy itsekään sen toimintakykyyn paljon uskovan, kuten käy ilmi hänen antamastaan mainitsemastasi lausunnosta.

        Stubb on varmasti asioista aidosti innostuva ja positiivinen ihminen, sehän on aina kuultu hänen puheistaan ja nähty käyttäytymisestään ulospäinkin. Mutta nyt ovat Stubbin puheet muuttuneet ja oin muuttunut hänen olemuksensakin. Varmaan useimmat meistä noitakin asioita jonkin verran seuraavista olemme huomanneet tuon muutoksen. Yleisen tilanteemme vakavuus olisi sille hyvin ymmärrettävä syy. Mutta kyseessä voi olla ihan suunnitelmallistakin muutosta Stubbin puolelta.

        Kun hän tuli kokoomuksen puheenjohtajaksi ja pääministeriksi, kokoomuksen kannatus gallupeissa hypähti melkoisesti ylöspäin, ja Stubb oli sellainen, kuin hän aidosti on; iloinen, reipas ja positiivinen. Mutta sitten kokoomuksen kannatus alkoi pudota ja Stubbissa tapahtui muutos. Tietenkin myös aidosta huolestumisesta johtuen, mutta muutokselle on muitakin syitä.

        Älykkäänä miehenä Stubb on oivaltanut, että meillä ei saa suosiota sellaisella hyvin itsevarmalla, nuorekkaan rehvakkaalla käyttäytymisellä, jollaisena hän ensiksi todellisena itsenään esille tuli. Hän on ymmärtänyt, että ollakseen uskottava ja saadakseen kannatusta meillä täytyy olla hyvin vakavan oloinen, mieluiten synkistelevä pessimisti. Sellaisena Mauno Koivisto aikoinaan sai suuremman suosion ja kannatuksen kuin juuri kukaan muu poliitikko ennen häntä tai hänen jälkeensäkään. No, Stubb ei taida parhaalla yritykselläänkään pystyä samaan kuin Koivisto.

        Stubb on ylimielinen, kuten useat kokoomuslaiset yleensäkin. Se ei kannusta ketään yhteistyöhön hänen kanssaan.
        Kokoomus jää pitkäksi aikaa oppositioon juuri tuon ylimielisyytensä vuosksi. Keskusta on ihan toista maata.


      • Vihreä keskustal.
        Ei mulkero kirjoitti:

        Stubb on ylimielinen, kuten useat kokoomuslaiset yleensäkin. Se ei kannusta ketään yhteistyöhön hänen kanssaan.
        Kokoomus jää pitkäksi aikaa oppositioon juuri tuon ylimielisyytensä vuosksi. Keskusta on ihan toista maata.

        Stubb sai ihan ansaitusti korvamakiaa Ville Niinistöltä eilen. On tuo "Sänki" kumma heppu, puhetta tulee kuin papanoita lampaan peräpäästä vaikka ei asiasta tiedä tuon taivaallista.


    • Oletko sinä se "Ope Oulusta"? "Jäälin vararehtori".
      Ihan vain kiinnostus heräsi, kun sellaisenkin näin.

      • En ole. Kerran tulin täällä kertoneeksi eräästä hauskasta tapauksesta, joka sattui v. 1978 YK:n rauhanturvajoukoissa Siinailla palvellessani. Olin erään res. upseerin kanssa Kairon basaareilla, ja tuo res. upseeri oli varsinkin suomalaiseksi armoton tinkijä. Tulin maininneeksi, että hän oli siviiliammatiltaan opettaja ja mainitsin myös hänen sukunimensä. Sen perusteella nuo palstan neropatit identifioivat hänet jossain Oulun alueella toimivan Jäälin koulun vararehtoriksi. En tiedä, onko hän sellainen, sillä mitään yhteyksiä minulla ei ole häneen ollut v. 1978 jälkeen. Eläkeiässä kai hänkin alkaa olla, vaikka olikin minua kai runsaat kymmenen vuotta nuorempi.

        Tuon jälkeen noita Oulun opeja on tänne ilmaantunut lukuisia. Kuten ilmaantuu koko ajan muitakin sellaisia, joiden kirjoittaja tietää olevan jotain enemmän kuin hän itse.


    Ketjusta on poistettu 52 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 180
      1915
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      50
      1836
    3. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      135
      1568
    4. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      137
      1363
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1314
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1174
    7. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1152
    8. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      10
      1121
    9. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      10
      1099
    10. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1098
    Aihe