Onko pimeä työ todellakin ainoa vaihtoehtoni?

janusporo

Toimin kuljetusalan yrittäjänä (toiminimi) seitsemän vuotta mutta en enää. Olin vielä jokin aika sitten myös ylpeä siitä että olin verottajan suuntaan aina "yltiörehellinen", työllistin Suomalaisia veronmaksajia ja pystyin tuottamaan rahaa paikkaamaan valtion kasvavaa kassavajetta. Ennakkoveroja maksoin reilusti yli tuloksen. Kuuluin myös oman toimialani harmaan talouden torjuntaryhmään joka seurasi rajojen takaa tulevia vilunkiyrittäjiä jotka maksoivat kielitaidottomille kuljettajilleen bulvaanien kautta niin pieniä korvauksia että sillä ei ihminen elä edes köyhimmissä EU-maissa tai Venäjällä.

Oman yritystoimintani talous meni noin vuosi sitten syksyllä kuralle kun toimeksiantajani (valtion yhtiö) maksamat korvaukset eivät riittäneet enää palkkojen ja lakisääteisten maksujen hoitamiseen. Yritin saada oikaisua ylisuuriin ennakkoveroihin mutta siihen ei suostuttu. Minulle kertyi verovelkaa jotka päätyivät ulosottoon ja keväällä verottaja teki merkinnän luottotietoihini mikä vei jalat jokseenkin täysin alta. Syyskuussa luovutin yritykseni omaisuuden ulosottomiehen haltuun ja toiminta päättyi sen myötä. Pyysin kirjallisesti ennakkoverojen maksun keskeytystä tuloksetta enkä saanut koskaan edes mitään vastausta pyyntööni. Omaisuudesta pakkomyynnissä saatu hävyttömän pieni korvaus riitti sentään niitä koskevien rahoituksien loppuosien maksuun. Lopputulemana verovelat jäivät ennalleen mutta taas saatiin yksi Suomeen veronsa maksava yritys sujuvasti nurin.

Muita velkojia minulle ei jäänyt ja pankkikin myönsi minulle luottohäiriöstä huolimatta vakuudettoman lainan loppulaskujen maksuun kun kävi ilmi että kyseinen merkintä on tehty "vain" verottajan toimesta (?). Toki olen siitä onnellinen mutta silti tulee väkisinkin mieleen kysymys (anteeksi karkea kielenkäyttö) Mitä helvettiä Suomessa oikein tapahtuu ja kuka nämä järjen vastaiset toimintaohjeet on viranomaisille tuputtanut???

Ja nyt asioihin joihin toivoisin saavani vastauksia (kiitos jo etukäteen) joltain joka todella aikuisten oikeasti tietää mistä puhuu:

Milloin voin saada ihan tavallisen työntekijän verokortin ilman että veroprosentissa huomioidaan täysin aiheettomat yrityksen veroennakot? Yritystoimintaa ei ole ollut pitkään aikaan ja tästä olen toimittanut verottajalle kirjallisesti tiedon ja tositteet jo kahdesti ilman tulosta tai vastausta. Viimeinen tämän vuoden ennakkovero erääntyy 23.12. ja siirtyy luojan kiitos perintään samaan tapaan kuin pari edellistäkin turhaa ennakkoa. En jaksa enää murehtia sitä että perintä- ja ulosottokulut kaatuvat niskaani. Hartain toiveeni on se että saisin vain tehdä rehellistä työtä ja maksaa siitä ansioiden mukaisen veron valtiolle. Veroprosenttini on (nettipalvelussa) pienentynyt viimekuukausien myötä mutta olisiko vihdoin ja viimein mahdollista että tuon päivämäärän jälkeen saisin tilattua verokortin todellisten palkkatulojeni (arvioni n. 1700 e/kk) perusteella ilman että jo muutenkin pienestä palkasta pitäisi maksaa 43% ennakkoveroa ja sen jälkeen nettosummasta kolmasosa ulosottoon?

Töitä olisi tarjolla vaikka kuinka ja paljon. Olen saanut lukuisia työtarjouksia mm. baltian alueelle rekisteröidyiltä suomessa toimivilta yrityksiltä. Palkka olisi pääsääntöisesti TESin mukainen ja maksu kierrätetään ulkomaisen pankkitilin kautta ja tästä peritään 15-17 prosentin komissiomaksu mutta ennakonpidätyksiä ei tarvitse (?) maksaa lainkaan.

Työttömäksi sossun elätiksi en aio jäädä koskaan. Siihen ei itsetuntoni anna myöten vaikka käyttörahaa jäisikin (minun tapauksessani) enemmän kuin töitä tekemällä. Suomessa on jo hyvän aikaa lyöty rumpua harmaan talouden torjumisen nimissä. Todellinen ongelma ei ole poistunut mihinkään, päinvastoin. Kun viranomaisten kuristusotteessa olevat rehelliset yrittäjät kuolevat pikkuhiljaa pois niin kenttä on vapaana niille joiden toimintaan ei ainakaan Suomen valtion köysi ylety koskaan...

11

312

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hei "janusporo" ja kiitos kysymyksestäsi.

      Valitettavasti emme voi vastata kysymykseesi tällä palstalla, sillä tiedossamme ei ole kaikkia niitä faktoja, joita tarvitsisimme vastauksen antamiseen. Asiasi on sen luontoinen, että parhaiten se selviäisi asioimalla paikallisessa verotoimistossasi. Jos verotoimistoa ei ole lähettyvillä, voi toki myös soittaa yrittäjien palvelunumeroomme 020 697 004 (arkisin 9-16:15).

      Ystävällisin terveisin
      Sami Verotiimistä

      • Hei Sami verotiimistä ja kiitos vastauksestasi. Osuit sikäli asian ytimeen että verottajalta on nykyisin käytännössä täysin mahdotonta saada mitään merkittävää palautetta kirjallisesti, edes silloin kun kaikki tapauksen faktat ovat tiedossa ja nenän edessä. Mistä tämä johtuu? Olen toki käynyt verotoimistossa ja asia on luvattu korjata mutta mitään ei kuitenkaan ole tapahtunut? Myöskään tositetta tuolloin päätetyistä toimenpiteistä minulle ei annettu.

        Ymmärrän kyllä sen että tuskin virallisesti edustat veroviranomaista yhtään sen enempää kuin minäkään mutta jos kuitenkin saat palkkaa näistä palstan kommenteista niin vastaathan ystävällisesti vielä näihin kysymyksiin:

        Onko verottajalla sähköpostiosoitetta Espoossa asuville henkilöasiakkaille asiointia varten? Jos ei ole niin miksi?

        Mihin postiosoitteeseen kannattaa lähettää henkilöasiakkaan (Espoo) verokorttiin liittyviä pyyntöjä ja miten voin saada vastauksen kirjeitse?

        Mitä tarkempia tietoja tapauksestani tarvitset jotta voit vastata alkuperäiseen viestiin täällä? Olen melko varma että minulla on, ainakin vielä toistaiseksi, oikeus julkaista henkilökohtaisia tietojani julkisella palstalla.

        Jos pääministerimme periaatteista jotain hyvää edes suurennuslasilla löytää niin se on avoimmuus ja läpinäkyvyys joita hän korostaa joka käänteessä. Ainakin Suomen verottajasta on tullut todella läpinäkyvä, kuuromykkä ja sokea kone. Jokainen voi sitten tahollaan pohtia onko tämä pitkällä tähtäimellä hyvä vai huono asia...

        Kiitos jo etukäteen verotiimille tulevista vastauksista!


    • Hei ”janusporo” ja kiitos viestistäsi!

      Sähköposti ei ole verottajalla käytössä oleva virallinen asiointikanava, joten mikäli haluat verokortin tilata kirjallisesti, onnistuu se täyttämällä verokorttihakemus joka löytyy osoitteesta

      http://www.vero.fi/fi-FI/Syventavat_veroohjeet/Lomakkeet/Henkiloasiakkaiden_lomakkeet/Verokorttihakemus_ja_ennakkoverohakemus_

      Postiosoite Espoossa asuville henkilöasiakkaille on Pääkaupunkiseudun verotoimisto, PL 400, 00052 VERO.

      Ystävällisin terveisin
      Kaisa Verotiimistä

    • Anteeksi,että kysyin

      Hei janusporo!

      Oletko kysynyt ulosottoviranomaiselta(? en tiedä keltä sitä kysyisi) sellaista kuin suojaosuus?Tai onko sinulla sellaista ?Lähteekö tilistäsi tosiaan 43% veroa ja vielä nettopalkasta 1/3 ulosottoon?

      Suojaosuus tietenkin vaihtelee ,mutta lasketaan 30 päivältä kuussa.

    • Kiitos Kaisa vastauksestasi vaikka siitä ei nyt minun tapauksessani mitään apua olekaan. Tälle palstalle vastaava verotiimi ei varmasti ole tarkoitettukaan muuhun kuin yleisiä ohjeita kansalaisille antamaan ja hyvä niin. Uskon että niistä on hyötyä useimmille joten olette hyvällä asialla. Ja automatisoitu netin verokorttipalvelukin toimii hienosti kunhan et ole entinen yrittäjä.

      Toisaalta on kyllä todella pelottavaa että ainoat "viralliset" neuvottelukanavat verottajan kanssa ovat puhelinpalvelu tai tapaaminen virkailijan kanssa. Kokemusta on kyllä! "Juu sinulla on nämä paperit ihan kunnossa", "Tietenkin onnistuu" ja puhelinpalvelussa "Ei täällä näy kyllä mitään merkintää, oletko käynyt verotoimistossa milloin?"

      En henkisesti jaksa enää tätä myllytystä ja lapset tarvitsevat kunnon ruokaa! Heitän nyt kaikki periaatteeni romukoppaan ja siirryn Virolaisen yrittäjän palvelukseen ilman sitä kaipaamaani oikeaa verokorttia. Palkka on hyvä ja se maksetaan ohi verottajan eli minun ei tarvitse enää miettiä näitä asioita. Suomi on nyt todella sairas ja toivotan voimia ja kaikkea hyvää parantumisprosessiin!

      Ja vielä... "Anteeksi, että kysyin". Tietenkin saa kysyä! Kyllä tuo kertomani tilanne on juuri noin toivoton. Ulosotto ja siihen liittyvä suojaosuus lasketaan nettotulosta eli tuon verottajan osuuden jälkeen jäävästä osasta. Keskustelin viimeksi eilen ulosottomiehen kanssa (asiallinen kaveri) ja hänkin totesi että verottajan toiminta on muuttunut viimevuosina niin hävyttömäksi että hänkään ei enää ymmärrä. Itse keskityn nyt tekemään töitä jotta saan perheelle toimeentulon ja sovimme että maksan nuo ulosotossa olevat turhat ennakkoverot voudille käteisellä. Verottaja voi sitten joskus maksella palautuksia jos niin sattuvat laskelmat osoittamaan...

    • ...

      En ymmärrä mitä ihmettä tarkoitat tuolla "Yritin saada oikaisua ylisuuriin ennakkoveroihin mutta siihen ei suostuttu"

      Kyllä jokainen voi hakea muutosta ennakkoveroihinsa ihan koska tahansa, jotta ne vastaisivat mahdollisimman hyvin sen hetkistä arviota tilikauden verotettavasta tulosta.

      Jotenkin haiskahtaa siltä, että olet vaan itse ryssinyt asiasi ja jättänyt ennakkoveroasian hoitamatta ajoissa ja on alkanut kertyä verovelkaa. Nyt sitten itketään kun verottaja sitä ja verottaja tätä ja Suomi on paska maa. Tämä on se tyypillinen kuvio monilla vaikeuksiin joutuneilla yrittäjillä.

      Pahoittelut jos olen asiassa väärässä ja aiheettomasti sinua "syytän" mutta en itse ainakaan ymmärrä miksi et muka olisi voinut muuttaa ennakoitasi oikealle tasolle? Sehän on ennakkoverojen idea, että ne vastaisi mahdollisimman hyvin todellisuutta.

    • Anteeksi,että kysyin

      ... -nimimerkki sinulle.

      Kerron miten "hyvin" yrittäjillä menee. Miten ryssitään???

      Meille tuli tili 9500 €,palkat 8000 €,polttoainelasku 4000€ ja sitten muut kulut .Eli millä yrittäjä elää???

      Jos taksat olisi sellaiset ,jotta yrittäjä kaikkine riskeineen saisi edes oman palkan,mutta nyt ei !!

      • Totta ja todellisuutta eikä tähän ole mitään lisättävää. Tiedän kokemuksesta...


    • Vastaus nimimerkille "..."

      Ihan aluksi kiitos kommentistasi ja on tärkeää että asiasta syntyy keskustelua, oli kanta sitten mikä hyvänsä.

      Olet ihan oikeassa siinä että jokainen voi hakea muutosta ennakkoveroihinsa ja juuri (kuten mainitsitkin) siksi että ennakkoverotus vastaisi arviota tilikauden verotettavasta tulosta. Yrittäjien (tarkoitan nyt pk-sektoria) kohdalla ennakkoverojen muutos ei kuitenkaan ole mikään automaattinen tapahtuma vaan verovirkailija arvioi aina tilanteen tapauskohtaisesti.

      Minun tapauksessani virkailija tulkitsi asia siten että yritys ei voi mitenkään toimia niin pienillä korvauksilla joita toimeksiantajani (ironista kyllä, valtion omistama yhtiö) maksoi koska ne rikkoisivat räikeästi tilaajavastuulaissa määriteltyjä säännöksiä. Eli muitakin tuloja olisi pakko ollut olla, mutta kun ei todellakaan ollut! Ja ennakkoveroihin ei valitettavasti tehty pyytämääni muutosta niin järjenvastaista kuin se tilanteessani olikin.

      En katso että olisin asiani itse ryssinyt missään kohtaa mutta olet oikeassa siinä että kuvioni on nykyisin kyllä suorastaan pelottavan tyypillinen! Enkä sanonut että Suomi on p...a vaan todella sairas tällä hetkellä. Toivottavasti siihen vielä löytyy joku lääke.ja mahdollisimman pian.

      Noh, nyt saa sentään jotenkin leivän pöytään ja palkka tulee tasaisesti vaikka maksufirma vaihteleekin.

    • Tarkoitukseni ei ole pitää täällä blogia mutta tämä asia liittyy edellisiin viesteihini ja on joskus mukavaa kertoa jotain positiivistakin. Vuodelta 2013 maksetuista ennakoista maksettu veronpalautus ulosmitattiin syksyllä vuoden 2014 ennakoihin. Sain tänään tiedon että olen ainakin laskennallisesti saamassa vuotta 2014 koskien huomattavan ison veronpalautuksen syksyllä 2015. Hienoa!

      Valtio ottaa mutta rehdisti antaa myös. En oikeastaan ole katkera. Toki menetin yritykseni ja luottotietoni sekä kaluston pakkomyynnissä valtavan ison summan rahaa josta verottaja ei saanut käytännössä mitään. Olen silti tyytyväinen siitä että minulle ei jäänyt muuta velkaa. Keskustelin tänään ulosottomiehen kanssa. Loputkin perinnässä olevat ennakkoverot tulevat toki tämän myötä poistumaan mutta perintäkulut eivät. Uskoisin kuitenkin että veronpalautukset riittävät kattamaan ne, tai ainakin toivon niin mutta korot juoksevat...

      Tavallisen työntekijän normaalilla veroprosentilla olevaa verokorttia en ole tähän päivään mennessä vieläkään saanut. Jos näin olisi käynyt, olisin maksanut jo pitkään työntekijänä veroni Suomeen. Mutta kun ei kelpaa niin ei sitten.
      Jos joku verottajan edustaja uskaltaa edellä mainittuihin asioihin kommentoida vaikka neljällä pisteellä niin arvostaisin sitä todella paljon!!!

      Parempaa alkavaa vuotta 2015 kaikille pienyrittäjille!

    • Hei "janusporo"!

      Kerroit, että olet kirjallisesti pyytänyt ennakkoverojen keskeytystä. Olethan yrityksen lopettamistilanteessa toimittanut lomakkeen Y6 (lopettamisilmoitus yksityinen elinkeinoharjoittaja)? Tulon muuttaminen on mahdollista vasta, kun on antanut tulon määrää koskevan kirjallisen selvityksen esim. ennakkoveron hakemus –lomakkeella (mukana tilinpäätös tai muistiinpanojen perusteella tehty laskelma tulon määrästä).

      Jos nämä tiedot on annettu, niin voit saada verokortin vuoden 2015 arvioidulle palkkatulolle. Uuden verokortin saamiseksi ole yhteydessä Verohallinnon palvelunumeroon/Verokortit puh. 020 697 000 (arkisin klo 9-16.15 ppm/mpm)

      Ystävällisin terveisin Tarja Verotiimistä

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      179
      1468
    2. Mietin sinua nainen

      Ikävöin sinua enemmän kuin voin myntää. Ajattelin et laitan sinulle viestriä (kirjoitin jo puhelimeen viestin) Sitten
      Ikävä
      55
      1012
    3. Härsilällä jännät paikat, saako hän 30 päiväsakkoa Rasmuksen tapauksesta

      Syyttäjä vaatii peräti kolmekymmentä päiväsakkoa Härsilälle, vaikka todistajan mukaan Rasmus aloitti nuhjaamisen, jossa
      Lapua
      63
      761
    4. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      35
      735
    5. Nainen, viime aikoina olen itkenyt sinua yhä useammin

      Niin kuin juuri äsken. Aamulla näin myös unta sinusta. Koskin unessa hiuksia päälaellasi, ja pyytelin sitä heti anteeksi
      Ikävä
      51
      697
    6. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      111
      680
    7. Ne alkaa aina yhdeltä

      jos mies et ole sattunut huomaamaan!
      Ikävä
      81
      669
    8. Haluan sinua mies

      Saat minut kuumaksi.
      Ikävä
      36
      644
    9. Voitaisiinko harjoitella rakas

      Näiden tekoa? 👶👶👶👶👶👶
      Ikävä
      68
      627
    10. Täällä iImenee vihamielisyys kristinuskoa kohtaan

      Ei taida sielunvaellus-/jälleensyntymisväellä olla omasta asiastaan mielekästä sanottavaa, kun pitää kiivaasti hyökätä e
      Hindulaisuus
      303
      597
    Aihe