Ravintolat 70-luvulla

Ravintolahistoriaa

Kaveriporukassamme on mieltä vaivaava kysymys, johon etsimme vastausta eri tahoilta. Onko tällä foorumilla kenelläkään muistikuvaa seuraavasta asiasta.

Mihin aikaan 70-luvulla paikkakunnan "tasokkaimmissa" tanssiravintoloissa tuli valomerkki - siis ne ravintolat joille oli myönnetty ns. jatkoaika. Kiinnostuksemme kohdistuu erityisesti vuosiin 72-74, mutta koko 70 luvun tilanne tässä asiassa kiinnostaa.

Vuoden 69 asetuksessa lukee, "Ravitsemusliikkeen saa pääsääntöisesti pitää auki kello yhteen. / Poliisipiirin päällikkö voi myöntää jatkoajan." Mikä oli pisin mahdollinen jatkoaika, eli monelta tuli valomerkki?

35

4841

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hei kun keikuskelen

      Täällä yks viittaa, kädellä huitelee ja vastauksen antaa tahtoo.

      Tuo aika on justiinsa presiis se aika, jolloin minä kinttujani tanssilattialla siirtelin.
      Oi että oli mukavaa aikaa.

      Elikkäs vastaukseni siis on, että todellakin kello yhteen asti soitettiin ravintolan puolella. Joka tarkoitti, että puoli yksi orkesteri lopetti soittamisen.
      Ravintolasta väki sitten joko lähti kotiin tai siirtyi ravintolasalin viereiseen pienempään saliin, jossa oli jatkoaika kello kahteen. Elikkä vähän vaille kahteen.
      Tämä Centrum-ravintolassa.
      Waskiassa sama juttu. Isossa salissa puoli yhteen soittoa ja sen jälkeen alakerrassa jatkoaika kahteen.

      • "Hei kun keikuskelen"

        Ovatkohan sinussa jatko-ajatkin menneet hukkaan?
        Minä en muista niistä mitään.
        Muuten muistelen että maantieteellisen asemamme tunnustaneet ketjut saivat olla
        kauemmin avoinna.
        Radikaali "älymystömme" kun sai osan rahoituksestaan niiden kautta.
        Itse kuuluin toiseen älymystöön.
        Siihen, joka kulki kadun oikeata reunaa.

        edelleen yst.

        H.


      • Hei kun keikuskelen
        hunksz kirjoitti:

        "Hei kun keikuskelen"

        Ovatkohan sinussa jatko-ajatkin menneet hukkaan?
        Minä en muista niistä mitään.
        Muuten muistelen että maantieteellisen asemamme tunnustaneet ketjut saivat olla
        kauemmin avoinna.
        Radikaali "älymystömme" kun sai osan rahoituksestaan niiden kautta.
        Itse kuuluin toiseen älymystöön.
        Siihen, joka kulki kadun oikeata reunaa.

        edelleen yst.

        H.

        "hunksz"

        Minä muistan jatkoajat hyvin. Muistiin auttoi se, että ravintolan puolella kulutin aikani lähes koko ajan tanssilattialla kinttuja luisuttaen pliukasta laattiaa pitkin.
        Kerrassaan ei ollut edes mahdollisuutta istahtaa niin pitkäksi aikaa pöydän ääressä, että olisi ehtinyt kulauttamaan kurkustaan jotakin juovuttavaa ainetta.
        Miehillähän asia oli helpompaa, koska saattoivat kulautella ja sopivin hetkin rynnätä hakemaan pimuja tanssimaan.

        Ehket muista yhtään mitään jatkoajoista, koska jatkoajat ovat jatkoaika-aikoja.
        Ennen jatkoaikaa ehdit kenties sen verran kulautella, että tuli mahdollisesti tunne, että "nyhämmää en muista mittäää"-olotila.
        Tai lähdit veks ennen jatkoaikoja suloisen kainaloisen kaa.

        Minä nuoruuden innolla (olin alaikäinen aloittaessa harrastukseni) tanssin sydämeni kyllyydessä viimeiseen minuuttiin asti. Viimeinen valssi, se oli tietysti tärkeä tanssi, jännitti kuka sitä tuli hakemaan. :)


      • Hei kun keikuskelen kirjoitti:

        "hunksz"

        Minä muistan jatkoajat hyvin. Muistiin auttoi se, että ravintolan puolella kulutin aikani lähes koko ajan tanssilattialla kinttuja luisuttaen pliukasta laattiaa pitkin.
        Kerrassaan ei ollut edes mahdollisuutta istahtaa niin pitkäksi aikaa pöydän ääressä, että olisi ehtinyt kulauttamaan kurkustaan jotakin juovuttavaa ainetta.
        Miehillähän asia oli helpompaa, koska saattoivat kulautella ja sopivin hetkin rynnätä hakemaan pimuja tanssimaan.

        Ehket muista yhtään mitään jatkoajoista, koska jatkoajat ovat jatkoaika-aikoja.
        Ennen jatkoaikaa ehdit kenties sen verran kulautella, että tuli mahdollisesti tunne, että "nyhämmää en muista mittäää"-olotila.
        Tai lähdit veks ennen jatkoaikoja suloisen kainaloisen kaa.

        Minä nuoruuden innolla (olin alaikäinen aloittaessa harrastukseni) tanssin sydämeni kyllyydessä viimeiseen minuuttiin asti. Viimeinen valssi, se oli tietysti tärkeä tanssi, jännitti kuka sitä tuli hakemaan. :)

        "Hei kun keikuskelen"

        Syytä sit taas minnuu hauskuuvestais...:)
        Minä kulauttelin siksi että sinä aina toisten kaa...
        Tuon minä ainakin muistan.
        Sie tiijäthän sen laulun:
        Aamu-yön yksinäisyys...
        johtaa mun, mun syleilyyn...
        Melko varma olen sinustakin...en ihan kuitenkaan.
        Ainakin olin joskus lähellä Vaasaakin.

        Hyvä kuitenkin.
        Olemme löytäneet taas yhteisen sävelen.

        H.


      • pysykää luonani ;)
        hunksz kirjoitti:

        "Hei kun keikuskelen"

        Syytä sit taas minnuu hauskuuvestais...:)
        Minä kulauttelin siksi että sinä aina toisten kaa...
        Tuon minä ainakin muistan.
        Sie tiijäthän sen laulun:
        Aamu-yön yksinäisyys...
        johtaa mun, mun syleilyyn...
        Melko varma olen sinustakin...en ihan kuitenkaan.
        Ainakin olin joskus lähellä Vaasaakin.

        Hyvä kuitenkin.
        Olemme löytäneet taas yhteisen sävelen.

        H.

        Ja taas on yksi karannut neito houkuteltu takaisin hurmauspiiriin ;)) On ne helposti pyöriteltäviä.


      • ent. siivoojaparka
        pysykää luonani ;) kirjoitti:

        Ja taas on yksi karannut neito houkuteltu takaisin hurmauspiiriin ;)) On ne helposti pyöriteltäviä.

        No älä viiti. Ei se varmaan ole helppoa olla näin suuren lammaslauman paimenena.


      • pysykää luonani ;)
        ent. siivoojaparka kirjoitti:

        No älä viiti. Ei se varmaan ole helppoa olla näin suuren lammaslauman paimenena.

        Mähän kehuin hurmaamistaitojaan, älä ite viitti ;);)


      • Hei kun keikuskelen
        pysykää luonani ;) kirjoitti:

        Ja taas on yksi karannut neito houkuteltu takaisin hurmauspiiriin ;)) On ne helposti pyöriteltäviä.

        "pysykää luonani ;) "

        Kenties tarkoitit minua.
        En pidä tämän kaltaisista vihjeistä.
        Tosikkonaamana täs kirjotan, että minua ei pyörittele kukaan.

        Olisi mukavaa, jos voisi vaan leppoisasti kirjoitella palstalle silloin, kun on semmonen tuuli päällä.


      • ent. siivoojaparka
        pysykää luonani ;) kirjoitti:

        Mähän kehuin hurmaamistaitojaan, älä ite viitti ;);)

        Etkä. Kun sanoit palstan lampaita helposti pyöriteltäviksi.


      • pysykää luonani ;)
        ent. siivoojaparka kirjoitti:

        Etkä. Kun sanoit palstan lampaita helposti pyöriteltäviksi.

        Niiii? Kun osaa se on helppoo, älä jäkätä ;);)


      • oot sä seko?
        ent. siivoojaparka kirjoitti:

        Etkä. Kun sanoit palstan lampaita helposti pyöriteltäviksi.

        Kuka tääl on lampaista puhunu kun siivooja ite.


      • turhan hölöttäjä oot
        Hei kun keikuskelen kirjoitti:

        "pysykää luonani ;) "

        Kenties tarkoitit minua.
        En pidä tämän kaltaisista vihjeistä.
        Tosikkonaamana täs kirjotan, että minua ei pyörittele kukaan.

        Olisi mukavaa, jos voisi vaan leppoisasti kirjoitella palstalle silloin, kun on semmonen tuuli päällä.

        Vast rähähit hunksille siinä sun lepposuutes.


      • lampaita ja pässejä
        oot sä seko? kirjoitti:

        Kuka tääl on lampaista puhunu kun siivooja ite.

        Ei kai aikuisia ihmisiä tuolleen paimenneta.


      • toi edellinen
        lampaita ja pässejä kirjoitti:

        Ei kai aikuisia ihmisiä tuolleen paimenneta.

        Kukaan pysty ketään paimentaan vaik kuin tekis mieli.


    • Valomerkki Pilkku

      Ravintolat tarjoilua puoli kahteen jolloin valomerkki. Yökerhot tarjoilua puoli neljään jolloin tuli pilkku.

      • olihan se

        Joo. Puoli nejään sitä oltiin yökerhossa ja sit seitsemään töihin. Olihan se aikaa. Nykyään ei onnistuis moinen, ainakaan kovin kauan.


      • Ravintolahistoriaa

        Hei,

        Kiitos - tämä vastaus osuu yhteen omien muistikuvieni kanssa.
        Mihin yökerhoon (ja mikä kaupunki) tietosi liittyy? Mihin vuoteen osaat ajoittaa tietosi?


      • Hei kun keikuskelen
        Ravintolahistoriaa kirjoitti:

        Hei,

        Kiitos - tämä vastaus osuu yhteen omien muistikuvieni kanssa.
        Mihin yökerhoon (ja mikä kaupunki) tietosi liittyy? Mihin vuoteen osaat ajoittaa tietosi?

        Vastaan sinulle "Ravintolahistoriaa", vaikka en ole tuo "Valomerkki Pilkku"-tyyppi.

        Toden totta, nyt muistan ku pikkusen joku tökkii.
        Ravintoloissa oli edellä mainitut jatkoajat puoli kahteen, mutta tosiaankin Yökerhot olivat puoli neljään. Täällä (Vaasa) Rantasipi (Waskia) oli käytäntö se, että ravintola sulkeutui yheltä ja alakerrassa oli Yökerho, joka oli auki puoli neljään.
        Minä en koskaan ole yökerhoista tykännyt, joten aniharvoin siellä käväsin, enkä koskaan ollut loppuun asti.

        Kysyit, mihin vuoteen tuo ajoittuu. Se oli jotain -72 vuodesta eteenpäin.


      • Ravintolahistoriaa
        Hei kun keikuskelen kirjoitti:

        Vastaan sinulle "Ravintolahistoriaa", vaikka en ole tuo "Valomerkki Pilkku"-tyyppi.

        Toden totta, nyt muistan ku pikkusen joku tökkii.
        Ravintoloissa oli edellä mainitut jatkoajat puoli kahteen, mutta tosiaankin Yökerhot olivat puoli neljään. Täällä (Vaasa) Rantasipi (Waskia) oli käytäntö se, että ravintola sulkeutui yheltä ja alakerrassa oli Yökerho, joka oli auki puoli neljään.
        Minä en koskaan ole yökerhoista tykännyt, joten aniharvoin siellä käväsin, enkä koskaan ollut loppuun asti.

        Kysyit, mihin vuoteen tuo ajoittuu. Se oli jotain -72 vuodesta eteenpäin.

        Kiitos vastauksestasi. Sain tukea omille "muistikuvilleni" :-)


    • Hei kun keikuskelen

      Muistui yksi mielenkintoinen asia mieleen.
      Tuohon aikaan Vaasa oli ainoa paikka, missä tanssittiin aina 3 kappaletta peräkkäin. Mualla Suomessa tanssittiin aina 2 kappaletta.
      Hölmistyneen näköisinä monet ulkopaikkakuntalaiset ihmettelivät, kun kahden tanssin jälkeen porukka ei lähtenytkään omien pöytien luo, vaan jäivät seistä töröttämään odottaen seuraavan tanssin alkamista.

      Se olikin vietävänmoista, jos sellainen mies sattui tulemaan hakemaan tanssimaan, joka ei osannut tipan lirua tanssia, niin oli aika tuskastuttavaa huojua kolmen tanssin verran lattialla.

      • keikkis

        No voi hyvänen aika sentää...


    • Multa tais jäädä tuo suomalainen ravintolakulttuuri kokonaan väliin. Muutama kerta tuli varmaan käytyä kuuskytluvun lopulla, syömässä ja tanssimassakin, poikakakaverin kaa; ruoka oli pakollista jos halusi tilata juotavaa. Pukeuduttiin mustavalkoisiin OP-vaatteisiin,, tukka torniksi tupeerattuna...voi niitä aikoja :)

      Sitten tuli yökerhot ja pubit jenkeissä ja aikoja en edes muista. Kotiin tultiin kun aurinko nousi.

      Sitten tulikin latinokulttuurin yöklubit ja diskot johon vasta mentiin sihen aikaan kun suomalaiset ravintolat väläytteli valomerkkejään.

      Lontoossa pubien aikainen ulosheitto hämmästytti. Enhän ollut edes kerinnyt paljon mitään tilaan.

    • ent. siivoojaparka

      Silloin kun ravintolaan mentiin, niin ei sinne menty kelloa vilkuilemaan. Aina sinne ehdittiin ennen sulkemisaikaa ja harvoin siellä istuttiin valomerkkeihin asti, eikä siis harmainta aavistustakaan, mihin aikaan ne valomerkit annettiin. Kellonaikojen seuraaminen ei ole ollut koskaan vahvimpia puoliani.

      • Hei kun keikuskelen

        "ent. siivoojaparka"

        No mä ainakin vahtasin alvariin kelloa, että kuinka pitkään vielä saa tanssia.
        Ja vieläpä, että jos oli vaikkapa kakskytä minsaa aikaa jäljellä ja Se tai Se ei ole ehtinyt hakea tanssimaan, niin otti kyllä kaaliin.

        Kun orkesteri piti taukoa, niin silloin kiiruusti veskiin tupeeraamaan tukkaa, pyyhkimään hikiä ohtalta ja pissuakin piti ehtiä ja vähä väliä vahtas kelloa, että tiesi koska orkesteri taas alkaa soittamaan.

        Hauskoja muistoja koko ajan putkahtelee miellen.
        Hyvä aloitus. Oikein hyvä.
        Tätä rataa jos innostun muistelemaan, niin minä en ehdi ollenkaan siivoushommiin.


      • ent. siivoojaparka
        Hei kun keikuskelen kirjoitti:

        "ent. siivoojaparka"

        No mä ainakin vahtasin alvariin kelloa, että kuinka pitkään vielä saa tanssia.
        Ja vieläpä, että jos oli vaikkapa kakskytä minsaa aikaa jäljellä ja Se tai Se ei ole ehtinyt hakea tanssimaan, niin otti kyllä kaaliin.

        Kun orkesteri piti taukoa, niin silloin kiiruusti veskiin tupeeraamaan tukkaa, pyyhkimään hikiä ohtalta ja pissuakin piti ehtiä ja vähä väliä vahtas kelloa, että tiesi koska orkesteri taas alkaa soittamaan.

        Hauskoja muistoja koko ajan putkahtelee miellen.
        Hyvä aloitus. Oikein hyvä.
        Tätä rataa jos innostun muistelemaan, niin minä en ehdi ollenkaan siivoushommiin.

        Siinä on tietty ero. Minä en ole koskaan ollut innokas tanssija. Nykyisinkin tanssin vain korkeintaan tasajalkaa sen jälkeen kun lopetin mopin kanssa tanssimisen. Ne paikat, missä me kokoonnuttiin turruttamaan herkkiä aistejamme alkoholilla, olivat enimmäkseen ruokapaikkoja ja pikku räkälöitä. Joskus käytiin tanssipaikoillakin, jos oli luvassa joku tietty artisti, elävää musiikkia kuuntelemassa.


      • Hei kun keikuskelen
        ent. siivoojaparka kirjoitti:

        Siinä on tietty ero. Minä en ole koskaan ollut innokas tanssija. Nykyisinkin tanssin vain korkeintaan tasajalkaa sen jälkeen kun lopetin mopin kanssa tanssimisen. Ne paikat, missä me kokoonnuttiin turruttamaan herkkiä aistejamme alkoholilla, olivat enimmäkseen ruokapaikkoja ja pikku räkälöitä. Joskus käytiin tanssipaikoillakin, jos oli luvassa joku tietty artisti, elävää musiikkia kuuntelemassa.

        Joo, eihän kaikki tanssimisesta tykkää.
        Minä menin nimenomaan tanssimaan.


    • att2

      Ravintoloissa päivällä söin ja illalla tanssin etu oli asiassa ei koskaan ollut täyttä minulle.

      Ravintoloita oli paljon pienessä kaupungissa Kouvolassa jossa häärin monta vuotta on tänäänkin tosin ei ole tunnelma sitä entistä.

      Oli ero suuri 1970 Suomen ja Ruotsin välillä, pienillä paikoilla ja on varmaan sama asia tänään. Suomi voittaa kyllä tässä. Nyt voi kylläkin elää muistoissa ja hyviä lähes kaikki.


      Valoista en muista mitään.

      • Leski

        70-luvulla Helsingissä käytiin päivätansseissa Maestrossa, Paasiravintolassa ja Neckarissa.
        Illalla käytiin Fenniassa, Merihotellissa ja joskus Tenhossa ja Bachuksessa. Vähän kolmannen luokan paikkoja kaksi viimeistä.
        Yökerhoissa jatkettiin Hesperiassa ja Intercontinentalissa. Myöhemmin Presidentissä.
        Syömään mentiin seuraavana päivänä pizzat Bistroon,Kluuvipubiin tai Rivoliin.
        Kelloa katsottiin vasta maanantai aamuna työpaikalla.


      • att2
        Leski kirjoitti:

        70-luvulla Helsingissä käytiin päivätansseissa Maestrossa, Paasiravintolassa ja Neckarissa.
        Illalla käytiin Fenniassa, Merihotellissa ja joskus Tenhossa ja Bachuksessa. Vähän kolmannen luokan paikkoja kaksi viimeistä.
        Yökerhoissa jatkettiin Hesperiassa ja Intercontinentalissa. Myöhemmin Presidentissä.
        Syömään mentiin seuraavana päivänä pizzat Bistroon,Kluuvipubiin tai Rivoliin.
        Kelloa katsottiin vasta maanantai aamuna työpaikalla.

        Da vot---näin elämä---- Seppälä--- da vot.---


      • att2
        Leski kirjoitti:

        70-luvulla Helsingissä käytiin päivätansseissa Maestrossa, Paasiravintolassa ja Neckarissa.
        Illalla käytiin Fenniassa, Merihotellissa ja joskus Tenhossa ja Bachuksessa. Vähän kolmannen luokan paikkoja kaksi viimeistä.
        Yökerhoissa jatkettiin Hesperiassa ja Intercontinentalissa. Myöhemmin Presidentissä.
        Syömään mentiin seuraavana päivänä pizzat Bistroon,Kluuvipubiin tai Rivoliin.
        Kelloa katsottiin vasta maanantai aamuna työpaikalla.

        Kaikki oli juhlaa elämä tosin talous hallinta.


      • Anonyymi
        Leski kirjoitti:

        70-luvulla Helsingissä käytiin päivätansseissa Maestrossa, Paasiravintolassa ja Neckarissa.
        Illalla käytiin Fenniassa, Merihotellissa ja joskus Tenhossa ja Bachuksessa. Vähän kolmannen luokan paikkoja kaksi viimeistä.
        Yökerhoissa jatkettiin Hesperiassa ja Intercontinentalissa. Myöhemmin Presidentissä.
        Syömään mentiin seuraavana päivänä pizzat Bistroon,Kluuvipubiin tai Rivoliin.
        Kelloa katsottiin vasta maanantai aamuna työpaikalla.

        NIIN soitettiin vuosia maestrossa,paasissa,kareliassa,mm.Paasissa,lopetettiin soitto aina klo 01,15 tarjoilu kyllä jatkui klo 01,30..minä ja orkesterini Finnset.kivoja aikoja


      • Anonyymi
        Leski kirjoitti:

        70-luvulla Helsingissä käytiin päivätansseissa Maestrossa, Paasiravintolassa ja Neckarissa.
        Illalla käytiin Fenniassa, Merihotellissa ja joskus Tenhossa ja Bachuksessa. Vähän kolmannen luokan paikkoja kaksi viimeistä.
        Yökerhoissa jatkettiin Hesperiassa ja Intercontinentalissa. Myöhemmin Presidentissä.
        Syömään mentiin seuraavana päivänä pizzat Bistroon,Kluuvipubiin tai Rivoliin.
        Kelloa katsottiin vasta maanantai aamuna työpaikalla.

        Muutaman kerran tuli käytyä merihotelin yö disko miesystävän kanssa. työpaikan piku joulut 1 kerran ravintolan puolella tosi kuivat ja lähdin pussilla kotiin kohti Itä-Helsinkiä..


    • ????

      Kuinkahan ahkerasti ravintoloitsitte?
      Itse en ole vielä aloittanut, enkä taida aloittaakaan näillä näkymin.

    • Anonyymi

      Mikkelissä oli Seurahuone hyvä tanssiravintola, ja jatkoille Musta Pörssi oli auki 04:n.
      Hesassa Vanha Maestro oli iso tanssiravintola päivätansseista aamuyöhön, sinne tultiin kaukaa maakunnista, jos oli Hesassa käymässä.

    • Anonyymi

      Natsalla tuli pyörittyä ihan 70 luvun alkku kuin joku disko samasa talossa missä oli Merihotelli .nimi unohtunnut? Kuin linnanmäki oli Rondo.Tapiola torinitalo ylähällä oli disko muistaksen KUKKO?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kela valvoo lasten tilejä.

      Tämä isoveli Kela kyttää jopa lasten yli 200,- euron rahat jotka on melko varmasti lahjaksi saatu. Se vaikuttaa perheen
      Yhteiskunta
      237
      2596
    2. Mitä haluaisit sanoa hänelle

      Nyt tällä hetkellä?
      Ikävä
      120
      1559
    3. Nainen, tervetuloa

      Tule luokseni eka vaikka viikoks tai pariksi. Saisin helliä, kannustaa ja tukea sua ja kokata lempi herkkujasi. Pääsisit
      Ikävä
      10
      1494
    4. TTK-tähti Saana Akiola paljasti tv-ohjelmassa tapahtuneen ahdistelun

      Olisko pitänyt suunnitella ulostulo paremmin? Nyt lehdet soittelevat kaikki 8 läpi ja kuusi sanoo ettei koskenut häntä.
      Maailman menoa
      16
      1412
    5. Elisa laskuttaa jo sähköpostilaskusta erikseen euron

      Paperilaskuista on otettu lisämaksua jo ajat sitten, mutta nyt Elisa ottaa euron siitä että lähettävät sähköisen laskun
      Maailman menoa
      96
      1305
    6. Oho! Susanna Laine kohtasi epäonnea lomareissulla Italiassa - Avaa tilannetta: "Vähän sahaavaa..."

      Ou nou! Tsemppiä kuitenkin loppulomaan Italiassa, Susanna Laine ja mahdollinen seuralainen! Lue lisää ja katso kuvat:
      Suomalaiset julkkikset
      7
      1160
    7. Väliämme on noin 6 km

      Niin lähellä ja niin kaukana. Sinä olet kotona, minä olen kotona. Olet jo unessa. Mutta kun herään, olet jo töissä ja vä
      Ikävä
      9
      903
    8. Odotatko vielä

      Häntä?????
      Ikävä
      61
      878
    9. Mikä biisi

      Kuvaa sinun ja kaivattusi tämänhetkistä tilannetta? Laittakaa biisejä tulemaan ❤️
      Ikävä
      56
      868
    10. Ensitreffit alttarilla Jyrki paljastaa hääyön intiimiasioista kameroiden sammuttua: "Fyysinen..."

      Ooo-la-laa… Ensitreffit alttarilla -sarjassa alkaa hääparien välillä ns. tunteet kuumenemaan. Lue lisää: https://www.s
      Ensitreffit alttarilla
      1
      825
    Aihe