- Joh. 3:16 - Ymmärrätkö sen sanoman? -

George L

Jokainen varmasti tuntee Johanneksen evankeliumin luvusta kolme jakeen 16: ”Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut, että hän antoi ainokaisen Poikansa, ettei yksikään, joka häneen uskoo, hukkuisi, vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä.”, mutta ymmärrätkö sen sanoman?

Johannes 3:16 ei sano että Jumala rakastaa kaikkia ihmisiä, varsinkaan yksittäistä uskosta osatonta ihmistä. Kun olemme keskittyneet puhumaan Jumalan rakkaudesta, ihmiset ovat saaneet sentimentaalisen käsityksen Jumalasta raamatullisen sijaan. Johannes 3:16 sanoma on kehotus uskoville jatkaa uskomista Häneen (Jeesukseen), jotta heillä voisi olla iankaikkinen elämä. Raamattu kuvaa pelastuksen tieksi, ei kertaluontoiseksi tapahtumaksi. Jakeen ympärille on tehty valtava oppirakennelma, että Jumala rakastaa ehdottomasti jokaista ihmistä. Rakkaus on ymmärretty väärin koska meillä on vain yksi rakkaus sana kun kreikan kielessä oli taas ainakin neljä. Jumala ei ole rakkauden jumala, vaan Jumala on rakkaus, Jumala on kolmiykseinen, Hänessä on kolme persoonaa, jolloin rakkaus on mahdollista, esimerkiksi islamin Allahin monista nimistä yksikään ei ole rakkaus tai Isä, kukaan ei voi olla rakkaus yksin. Ja Jumalan rakkaus on aivan erityistä, sellainen rakkaus oli muinaisessa maailmassa niin harvinaista, että uskovat käyttivät siitä sanaa ” AGAPE ”, se on aivan erilaista kuin ihmisten välinen rakkaus, se ei perustu tunteille.

Tätä jaetta on käytetty paljon evankelioinnissa, sen tarkoitus ei ole kuitenkaan mennä kertomaan ihmisille ”Jumala rakastaa sinua!” Jeesus ja apostolit eivät koskaan tehneet niin! Jeesus ei myöskään koskaan sanonut Jumalan olevan kaikkien Isä. Joh. 3:16 ei sisällä evankeliumin sanomaa, vaikka siitä on tehty ja sitä kutsutaankin pienoisevankeliumiksi; siinä ei ole sanaakaan parannuksen teosta, Pyhän Hengen vastaanottamisesta, jne. Se keskittyy myös enemmän kuolleeseen kuin elävään Vapahtajaan. Koko Johanneksen evankeliumia ei ole kirjoitettu uskosta osattomille vaan pitkään uskossa olleille uskoville, Johannes nousi harhaoppia vastaan jonka mukaan Jeesus ei olisi ollut täysi Jumala ja täysi ihminen.
Monille on varmasti tuttu myös mantra ”Jumala vihaa syntiä, mutta rakastaa syntistä”, tuo loru ei todellakaan ole raamatullinen eikä sitä Raamatusta löydäkään. Jumala rakastaa vain niitä, joille Hän on antanut anteeksi kaikki heidän syntinsä, ja jotka Hän on lunastanut. Hän vihaa pahantekijöitä aivan samalla tavalla kuin syntiäkin. Vain uskovat osaavat arvostaa Jumalan rakkautta koska ovat saaneet itse kokea sen.

Jokainen maininta Jumalan rakkaudesta, jonka voit löytää Raamatusta, on suunnattu joko ylistykseksi Jumalalle tai uskovien yhteydessä oleville uskoville. Yhtäkään Jumalan rakkaudesta kertovaa jaetta ei ole osoitettu epäuskoisille.

Sanotaanko jakeessa 16, että kaikki pelastuvat tai että Jumala rakastaa kaikkia? Ei. Lupaushan on "joka häneen uskoo, [ei] hukkuisi, vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä". Mutta entä ne, jotka eivät usko? Vain 20 jaetta myöhemmin antaa Joh. 3:36 meille vastauksen: "Joka uskoo Poikaan, sillä on iankaikkinen elämä; mutta joka ei ole kuuliainen Pojalle, se ei ole elämää näkevä, vaan Jumalan viha pysyy hänen päällänsä." (”Hän, joka uskoo jatkuvasti Pojassa, hänellä on Iankaikkinen Elämä, mutta hän, joka kieltäytyy uskomasta Poikaan, hän ei tule näkemään Taivaallista Elämää, vaan Jumalan Viha pysyy hänen yllään.”)

Tunnetko Joh. 3:16:sta asiayhteyden?

”Ja niinkuin Mooses ylensi käärmeen erämaassa, niin pitää Ihmisen Poika ylennettämän,että jokaisella, joka häneen uskoo, olisi iankaikkinen elämä. Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut, että hän antoi ainokaisen Poikansa, ettei yksikään, joka häneen uskoo, hukkuisi, vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä. Sillä ei Jumala lähettänyt Poikaansa maailmaan tuomitsemaan maailmaa, vaan sitä varten, että maailma hänen kauttansa pelastuisi. Joka uskoo häneen, sitä ei tuomita; mutta joka ei usko, se on jo tuomittu, koska hän ei ole uskonut Jumalan ainokaisen Pojan nimeen.” [Joh. 3:14-18]

Asiayhteydessä on viittaus 4. Mooseksen kirjan lukuun 21, jossa Jumala tappoi tuhansia ihmisiä omasta omaisuus kansastaan kun he kiukuttelivat ruuasta. Jumala ei ottanut kuoleman uhkaa pois vaan antoi siitä pakotien. Mooseksen korottama käärme on kuva Kristuksesta joka korotettiin samalla tavalla.

15

117

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • George L

      ” Sen jälkeen israelilaiset lähtivät liikkeelle Hoorinvuorelta Kaislameren tietä kiertääkseen Edomin maan. Mutta kansa kävin matkalla kärsimättömäksi ja puhui Jumalaa ja Moosesta vastaan: ”Minkä tähden te johdatitte meidät pois Egyptistä kuolemaan autiomaassa? Eihän täällä ole leipää eikä vettä, ja me olemme kyllästyneet tähän kelvottomaan ruokaan.” Silloin Herra (JHWH) lähetti kansan sekaan myrkkykäärmeitä, jotka purivat kansaa, ja suuri joukko israelilaisia kuoli. Israelilaiset tulivat Mooseksen luo ja sanoivat: ”Me teimme syntiä, kun puhuimme Herraa ja sinua vastaan. Rukoile Herraa, että Hän poistaisi käärmeet meidän kimpustamme.” Mooses rukoili kansan puolesta, ja Herra sanoi Moosekselle: ”Tee myrkkykäärme ja pane se tangon päähän. Kuka tahansa pureman saanut, joka katsoo siihen, jää eloon.” Mooses teki vaskisen käärmeen ja pani sen tangon päähän. Kun käärmeet purivat jotakuta ja tämä katsoi vaskikäärmeeseen, hän jäi eloon. ” [4. Moos. 21: 4-9]

      Tarkempi käännös Johannes 3:16:sta:

      Tällä/Sillä tavalla on Jumala [Isä Jumala] (agape-) rakastanut {aoristi aikamuoto} maailmaa, että antoi {aoristi aikamuoto} ainoan (luonnollisen) Poikansa, ettei yksikään joka häneen uskoo [joka jatkaa uskomista häneen, jatkuvaa toimintaa], hukkuisi, vaan hänellä olisi (jatkuvasti, jatkaa omistamista) iankaikkinen elämä.

      Eli:

      ” Sillä tällä samalla tavalla Isä Jumala on rakastanut ihmismaailmaa että Hän antoi Ainosyntyisen Poikansa kuolemalle, ettei yksikään joka jatkuvasti uskoo Hänessä, joudu kadotukseen, vaan jatkaa Iankaikkisen Elämän omistamista. ”

      Usko on luottamista ja tottelemista Jumalalle ja Hänen tahdolleen. Usko ja uskollisuus ovat sekä heprean että kreikan kielessä sama sana.

      Pahimmillaan tämä käsitys (jossa Jumalan rakkautta on ylikorostettu) on antanut aivan vääränlaisen kuvan Jumalasta. Hänestä tulee kaikkia rakastava ja kaiken salliva, ja Jumalan muut ominaisuudet unohdetaan, Jumala on täydellisen hyvä ja Pyhä, oikeudenmukainen ja oikeamielinen. Jumala on niin täydellisen hyvä, että Hänen täytyy vihata pahuutta ja pahantekijöitä. Hänestä tulee väärien tulkintojen ja korostuksien takia sellainen joka ei tuomitse ketään, eikä voi laittaa ketään kadotukseen. Uskovakin voi joutua kadotukseen jos elää synnissä, eikä tahdo tehdä parannusta ja päästää synnistä irti ja muuttua. Moni haluaa pelastua helvetiltä, mutta ei synniltä. Jeesus kuitenkin pelastaa ihmiset ensisijaisesti synniltä, helvetiltä pelastuminen on vain lisäpalkinto.

      'Rakasti' -sana on Joh. 3:16 aoristi aikamuodossa ja se tarkoittaa sitä että toiminta/tapahtuma on tapahtunut yhden ainoan kerran;

      ”Aoristi on joidenkin indoeurooppalaisten kielten aikamuoto tai aspekti, joka yleensä ilmaisee tapahtumaa menneisyydessä mutta ei samoin kuin perfekti tai imperfekti.

      Aoristi käännetään yleensä imperfektillä. Nykykielistä aoristia käytetään lähinnä kreikassa, mutta myös sanskriitissa. Muinaiskreikassa aoristi tarkoittaa "määrittämätöntä"; aoristi ei aina ilmaise tapahtuma-aikaa, mutta se viittaa tyypillisesti siihen, että kyseessä on hetkellinen tai ainutkertainen tapahtuma (vastakohtana jatkuvalle tai toistuvalle toiminnalle, johon käytetään preesensiä).”

      Jumalan rakkaus ei ole viehätys tai pitämis -rakkautta (EROS / FILEO rakkautta), ihmiset eivät ole miellyttäviä Jumalalle, eikä Hän voi rakastaa sillä tavalla syntistä ihmistä. Jumalan rakkaus on toimintaa; tekemistä sellaisten hyväksi jotka tarvitsevat apua. Jumalan ainutlaatuinen toiminta (agape)-rakkaus antoi mahdollisuuden jokaiselle ihmiselle pelastukseen, sillä Jumalan tahto on että jokainen tulisi tuntemaan totuuden ja pelastumaan, ja totuus ei ole asia, totuus on persoona eli Jeesus. Uskosta osattomat eivät näe Jumalan rakkautta, siksi rakkauden pitäisi näkyä uskovista.

      Yhteenvetona:

      Johanneksen evankeliumin 3. luvun 16. jae on kirjoitettu Jeesuksen seuraajille eikä uskosta osattomille. Jakeessa ei kerrota Jumalan maailmoja syleilevästä ehdottomasta rakkaudesta. Turmeltunut maailma on tuomion alainen samalla tavalla kuin autiomaassa Jumalaa vastaan kapinoineet israelilaiset joutuivat myrkkykäärmeiden surmaamiksi. Kun kansa teki parannusta ja kääntyi Jumalan puoleen, Hän ei ottanut käärmeitä pois vaan antoi kansalleen kepin nokkaan nostetun pronssikäärmeen kautta mahdollisuuden tuomion välttämiseen. Samalla tavalla Jumala rakasti maailmaa antamalla kaikille niille, jotka uskovat ja turvaavat Jeesukseen, mahdollisuuden vapautua tuomiosta. Tämän mahdollisuuden torjuvia kohtaa tuomio ja ikuinen kadotus.

      Jokaisen on hyvä tajuta, miten paljon seurakunnan historialliset perinteet ovat vaikuttaneet meihin aina siitä lähtien kun olemme liittyneet seurakuntaan. Lukiessamme Raamattua täytyy varoa, etteivät perinteet vaikuttaisi siihen, miten Sanan ymmärrämme.

      Raamatun tekstejä ei pidä mennä erottamaan asiayhteydestään ja selittämään omilla ajatuksillaan.

      Jumalan rakkaudesta puhuttaessa tulisi puhua 'pyhästä rakkaudesta' jotta ihmiset ymmärtäisivät ettei Jumalan rakkaus ole samanlaista kuin ihmisten.

      • George L

        Alkukielellä:
        ουτως [houtos] γαρ [gar] ηγαπησεν [agapao] ο [(artikkeli)] θεος [theos] τον [(artikkeli)] κοσμον [kosmos] ωστε [hoste] τον [(artikkeli)] υιον [huios] αυτου [autos] τον [(artikkeli)] μονογενη [monogenes] εδωκεν [didomi] ινα [hina] πας [pas] ο [(artikkeli)] πιστευων [pisteuo] εις [eis] αυτον [autos] μη [me (partikkeli)] αποληται [apollumi] αλλ [alla] εχη [echo] ζωην [zoe] αιωνιον [aionios]

        [Translitteroitu kirjoitusasu]

        Verbien aikamuodoista jakeessa Joh. 3:16:
        (Huomioi aoristi ja jatkuva preesens)

        ηγαπησεν [agapao] = rakasti (”agape” Jumalan rakkauden kuvaamiseen käytetty sana) aoristi aikamuoto: ainutkertainen tapahtuma; agape-rakasti (rakasti yhdessä ainoassa tilanteessa)

        Eli huomioi verbi ei ole jatkuvassa preesens aikamuodossa, maailman (kaikkien ihmisten) agape-rakastaminen tapahtui yhden ainutkertaisen kerran

        εδωκεν [didomi] = antoi, aoristi aikamuoto: ainutkertainen tapahtuma; antoi ainokaisen Poikansa kerran, yhdessä tilanteessa (ei antanut Poikaansa montaa kertaa)

        πιστευων [pisteuo] = uskoo, jatkuva preesens: jatkuva tapahtuma/ jatkuvaa toimintaa; uskoo; jatkaa uskomista / jatkuvasti uskoo

        αποληται [apollumi] = hukkuisi, tuhoutuisi, aoristi aikamuoto: ainutkertainen tapahtuma; hukkua, tuhoutua, mennä piloille, tulla hyödyttömäksi (ikuisiksi ajoiksi) (hukkuu / tuhoutuu kerran, viimeisen tuomion jälkeen, EI TARKOITA OLEMASSAOLON LAKKAAMISTA!

        εχη [echo] = jatkaa omistamista (suomennettu usein; olisi), jatkuva-preesens: jatkuva tapahtuma/jatkuvaa toimintaa: omistaa; jatkaa (iankaikkisen elämän) omistamista

        Myös 1. Joh. 4:7-16 'rakasti' on aoristi aikamuodossa:

        Rakkaani, rakastakaamme toinen toistamme, sillä Rakkaus on lähtöisin Jumalasta ja jokainen, joka rakastaa, osoittaa Rakkaudellaan, että hänet on uudestisynnytetty Jumalasta ja hän tuntee Jumalan. Hän, joka ei rakasta, ei tunne Jumalaa, sillä Jumala on Rakkaus. Meille ilmestyi siinä Jumalan Rakkaus, kun Isä valtuutti Ainosyntyisen Poikansa maailmaan lahjoittaakseen meille Uuden Elämän, jotta me eläisimme Pojassa. [Jae 10:] Tämä on Jumalan Rakkauden Olemus, ei se, että me rakastimme Häntä, vaan se, että Isä rakasti (aoristi) meitä ja lähetti Poikansa uhraamaan Itsensä lunastaakseen meidät meidän synneistämme. Rakkaani, kun Jumala on meitä näin rakastanut, niin me olemme velassa rakastamaan toinen toistamme. Kukaan ei ole koskaan aikaisemmin ollut arvollinen näkemään Jumalaa, mutta kun ME r a k a s t a m m e toinen toistamme, me olemme Keskinäisessä Osallisuudessa Jumalan kanssa ja Hänen Rakkautensa on tullut Täydelliseksi meissä. Isä on antanut meihin Henkeään ja siksi me olemme varmat, että olemme Keskinäisessä Osallisuudessa Jumalan kanssa ja Jumala meidän kanssamme. Me olemme omin silmin nähneet, että Isä lähetti Poikansa pelastamaan maailman ja siitä me todistamme. Hän, joka tunnustaa ihmiseksi tulleen Jeesuksen olevan Jumalan Poika, jonka Jumala valtuutti, hänessä asuu Jumala ja hän elää Keskinäisessä Osallisuudessa Jumalan kanssa. Me olemme oppineet tuntemaan hyvin Jumalan Rakkauden meitä kohtaan ja me uskomme itsemme Isälle.


    • George L

      Armokaan ei ole ehdotonta, mutta se on kuitenkin kaikkien saatavilla!

      Raamatun ja Jeesuksen opetuksen perusteella;

      Armoa saavat ne;

      1) jotka sitä todella pyytävät

      2) välittävät sitä eteen päin

      3) sellaiset jotka eivät käytä sitä hyväksi

    • 16: ”Sillä niin on JUMALA maailmaa rakastanut, että hän antoi ainokaisen Poikansa, ettei yksikään, joka HÄNEEN USKOISI, hukkuisi, vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä".

      Punainen lanka onkin. KUKA tekee uskon ihmiseen? KUKA on se taho, joka tekee Hengellisesti kuolleessa tilassa oleven ihmisen eläväksi?

    • Kuulemisesta

      >>>>>>>>>>Punainen lanka onkin. KUKA tekee uskon ihmiseen? KUKA on se taho, joka tekee Hengellisesti kuolleessa tilassa oleven ihmisen eläväksi?

      • Se on totta, miten usko TULEE kuulemisen kautta,- kuulemalla Kristuksen sanaa.

        Room.10: 17. "Usko TULEE siis kuulemisesta, mutta kuuleminen Kristuksen sanan kautta..."

        Mutta, punainen lanka on, miten uskon TEKIJÄ on JUMALA,- ei ihmisen oma tahtotila.

        29. Jeesus vastasi ja sanoi heille: "SE ON JUMALAN TEKO, että TE USKOTTE häneen, jonka JUMALA on lähettänyt".

        Todellisuudessa ihmisen ON ENSIN UUDESTISYNNYTTÄVÄ JUMALASTA, ennekuin mahdollistuu uskomaan Jeesukseen. Todellisuudessa koko ihmisen pelastuminen on ihmisen tahtotilan / tahtomisen ulkopuolella.

        Kuten JUMALASTA syntynyt ihminen ymmärää ja tietää ja uskoo, niin JUMALAN kädessä on ihmisen tahtotila,- tahtominen ja tekeminen.

        2. Sillä JUMALA on sulkenut kaikki tottelemattomuuteen, että hän kaikkia armahtaisi.
        33. Oi sitä JUMALAN rikkauden ja viisauden ja tiedon syvyyttä! Kuinka tutkimattomat ovat hänen tuomionsa ja käsittämättömät hänen tiensä!

        Tottakai ihmisen mieli luonnollisesti mieltyy ajatukseen, miten MINÄ tulin uskoon, miten MINÄ kävin kasteella, miten MINÄ tein sitä ja tätä jne....., mutta todellisuus on,- mikä liittyy JUMALAN aivoituksien uskomiseen, niin kaiken tämän uskon tekijä / Isä on JUMALA.


      • älävaahtoa
        markkulievonen kirjoitti:

        Se on totta, miten usko TULEE kuulemisen kautta,- kuulemalla Kristuksen sanaa.

        Room.10: 17. "Usko TULEE siis kuulemisesta, mutta kuuleminen Kristuksen sanan kautta..."

        Mutta, punainen lanka on, miten uskon TEKIJÄ on JUMALA,- ei ihmisen oma tahtotila.

        29. Jeesus vastasi ja sanoi heille: "SE ON JUMALAN TEKO, että TE USKOTTE häneen, jonka JUMALA on lähettänyt".

        Todellisuudessa ihmisen ON ENSIN UUDESTISYNNYTTÄVÄ JUMALASTA, ennekuin mahdollistuu uskomaan Jeesukseen. Todellisuudessa koko ihmisen pelastuminen on ihmisen tahtotilan / tahtomisen ulkopuolella.

        Kuten JUMALASTA syntynyt ihminen ymmärää ja tietää ja uskoo, niin JUMALAN kädessä on ihmisen tahtotila,- tahtominen ja tekeminen.

        2. Sillä JUMALA on sulkenut kaikki tottelemattomuuteen, että hän kaikkia armahtaisi.
        33. Oi sitä JUMALAN rikkauden ja viisauden ja tiedon syvyyttä! Kuinka tutkimattomat ovat hänen tuomionsa ja käsittämättömät hänen tiensä!

        Tottakai ihmisen mieli luonnollisesti mieltyy ajatukseen, miten MINÄ tulin uskoon, miten MINÄ kävin kasteella, miten MINÄ tein sitä ja tätä jne....., mutta todellisuus on,- mikä liittyy JUMALAN aivoituksien uskomiseen, niin kaiken tämän uskon tekijä / Isä on JUMALA.

        Niin usko tulee Jumalalta, ei sitä kukaan kiistäkkään, mutta parannusta tulee tehdä Jumalan edessä, se kuuluu ihmiselle.


      • älävaahtoa kirjoitti:

        Niin usko tulee Jumalalta, ei sitä kukaan kiistäkkään, mutta parannusta tulee tehdä Jumalan edessä, se kuuluu ihmiselle.

        Totta ja kukaan ei edes kiellä parannuksen tekoa,koska se on mielenuudistukseen liittyvä mielentila. Aiemmmin siis pohtin tähän aloitukseen liittyvää aihetta;

        16: ”Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut, että hän antoi ainokaisen Poikansa, ettei yksikään, joka häneen uskoo, hukkuisi, vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä.”, mutta ymmärrätkö sen sanoman?

        Painotan, miten USKO on JUMALAN TEKO.

        Niin, eikö teidänlaisille ajattelijoille tule edes mieleen, ettei JUMALASTA syntyneen el'män vaiheet ole itsensä aivoittamia / suunnittelemia,- vaan JUMALAN ohjaamia.

        9. Ihmisen sydän aivoittelee hänen tiensä, mutta Herra ohjaa hänen askeleensa.

        Kaikki tapahtumat, joita ihminen JOUTUU ajattelemaan ja käsittelemään elämänsä vaihissa on JUMALAMME aivoittamia ja ohaamia Herramme Jeesuksen Kristuksen kautta.

        Tavaallinen ihmisemme ei korvaansa lotkauta koko JUMALAN tahdolle,koska on aina sitä vastaan. Ainoastaan JUMALASTA syntynyt sisäinen ihmisemme toteuttaa KAIKESSA JUMALAN tahdon.


    • Mack3

      "ettei yksikään, joka HÄNEEN uskoo"
      HÄN viitaa kai jumalaan? Jessestä ei puhuta mitään. Eli samalla viivalla ovat myös juutalaiset, muslimit, buddhalaiset ja muut samaan jumalaan uskovat.

      • Mutta, huomaappa ettei lopputulokseen ole vaikutusta , vaikka tässä uskomisessa tarkoitettaisi JUMALAA.

        ”Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut, että hän antoi ainokaisen Poikansa, ettei yksikään, joka häneen uskoo, hukkuisi, vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä.”

        Koska JUMALAAN uskomiseen liittyy myös tämä;

        29. Jeesus vastasi ja sanoi heille: "SE ON JUMALAN TEKO, että TE USKOTTE häneen, J-O-N-K-A JUMALA on lähettänyt".

        9. Jos me otamme vastaan ihmisten todistuksen, niin onhan JUMALAN todistus suurempi. Ja tämä on Jumalan todistus, sillä hän on todistanut Pojastansa.
        10. Joka uskoo Jumalan Poikaan, hänellä on todistus itsessänsä; JOKA EI USKO JUMALAAj, tekee hänet valhettelijaksi, koska hän ei usko sitä todistusta, jonka JUMALA ON TODISTANUT Pojastansa.
        11. Ja tämä on se todistus: Jumala on antanut meille iankaikkisen elämän, ja tämä elämä on hänen Pojassansa. 1 Joh 5

        Punainen lanka on ymmärtää, miten JUMALA puhui ja toi tahtonsa Jeesuksen KAUTTA. Joka ei usko Jeesukseen / opetukseen ei luonnollisesti usko myöskään JUMALAAN.


      • ...

        "ettei yksikään, joka HÄNEEN uskoo"

        HÄNEEN; viittaa Jeesukseen.


    • -.-.,++?

      Miksette elä kui normaali ihmiset

    • George L
    • George L
    • näinhän se vain on

      Tässä on miettimistä meille helluntalaisille, liian usein evankeliumimme on 'Jeesus rakastaa sinua' ( 'usko niin pääseet taivaaseen').

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      96
      2655
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2243
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      88
      1991
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      13
      1709
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1681
    6. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1646
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      36
      1636
    8. 91
      1573
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      128
      1437
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1274
    Aihe