Oilon öljypolttimen huolto

Jr.Eaving

Omistan Oilon Junior type N mallisen öljypolttimen.
Aijon tehdä siihen "teeitse" huollon.
Mitä osia pitäsi huoltaa tai vaihtaa?
Entä minkalaisen suuttimen ostan vanhan tilalle?Onko suuttimilla eroa?N tyypin poltin kuluttaa öljyä 1,7-3,2L/h
Poltin on vuosimallia 1981 ja on toiminut hyvin.Mangeettiventtiilin olen joutunut vaihtamaan.
Käyntiin lähtiessä joskus poltin meinaa sammua tai melkein niikuin tukehtua jotenkin ja kuuluu sellainen sirisevä ääni,mutta sitten se kuitenkin jää käyntiin.
Onko muilla käyttäjillä kokemusta ko. laitteesta?

50

61873

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Öljylämmittäjä

      1. Puhdista puhallin, valokenno, palopää jne.
      2. Suuttimen vaihto. Jos kattila on pysynyt puhtaana niin samanlainen suutin kannattaa vaihtaa jos ei ole vaihdettu 3 vuoteen. Itse vaihdan n.joka 3 vuosi.
      3. Puhdista tai vaihda öljynsuodatin, riippuen tietenkin kumpi ja milloin on tehty aikaisemmin?

      Hyvin on sinulla oilon pelannut, ihme jos et ole joutunut öljypumpun akselin tiivisteitä vielä vaihtamaan? Riippuu tietenkin öljysäiliösi sijainnista.

      • Jr.E

        Eipä ole vaihdettu öljypumpun akselin tiivisteitä vielä.Miten niiden vaihdon tarve ilmenee?
        Missä on valokenno ja mikä on palopää,siis polttimessa?

        Kiitos hyvistä ohjeista!


      • linkki josta tietoa

      • oiloninystävä
        Jr.E kirjoitti:

        Eipä ole vaihdettu öljypumpun akselin tiivisteitä vielä.Miten niiden vaihdon tarve ilmenee?
        Missä on valokenno ja mikä on palopää,siis polttimessa?

        Kiitos hyvistä ohjeista!

        vuotaa mottorin puolelle koteloon, sieltä tiputtaa lattialle, stefa vaihdetaan vain jos se vuotaa. Yksi stefa siis...


      • amatööri vain

        sirinä on sytytysääni. Valovastus on polttimon rungon sisälle laippaan työnnety pieni putki jossa on liekintarkkailupinta liekkiin päin. Se lähtee vetämällä ulos ja voidaan puhdistaa. palopää on polttimon kattilan sisäinen pää joka on laipassa ja voidaan irroittaa tai kääntää irroittamalla toinen tappi tai molemmat. Tapit on syytä sivellä vaikka saippualiuoksella liikkuvuuden takia. Palopää joka jää kiinni kattilaan voidaan irroittaa ja puhdistaa vaikka pikku harjalla. Suuttimen vaihdossa käytetään kahta kiintoavainta. Suutin voi olla tosi tiukassa. Huom ! Virta katkaistava ehdottomasti ennen huototöitä. Hyvä tulos saadaan vain jos savukaasualyysi tehdään sitä varten suunnitellulla laitteella (T-k analysaattori) Vaatii jo ammattihuoltajaa. Jos olet epävarma, älä tee itse mitään, ainakaan pakkasella. Jos öljysäiliö on polttimon yläpuolella, sulje öljyventtiilit.


      • amatööri 2
        amatööri vain kirjoitti:

        sirinä on sytytysääni. Valovastus on polttimon rungon sisälle laippaan työnnety pieni putki jossa on liekintarkkailupinta liekkiin päin. Se lähtee vetämällä ulos ja voidaan puhdistaa. palopää on polttimon kattilan sisäinen pää joka on laipassa ja voidaan irroittaa tai kääntää irroittamalla toinen tappi tai molemmat. Tapit on syytä sivellä vaikka saippualiuoksella liikkuvuuden takia. Palopää joka jää kiinni kattilaan voidaan irroittaa ja puhdistaa vaikka pikku harjalla. Suuttimen vaihdossa käytetään kahta kiintoavainta. Suutin voi olla tosi tiukassa. Huom ! Virta katkaistava ehdottomasti ennen huototöitä. Hyvä tulos saadaan vain jos savukaasualyysi tehdään sitä varten suunnitellulla laitteella (T-k analysaattori) Vaatii jo ammattihuoltajaa. Jos olet epävarma, älä tee itse mitään, ainakaan pakkasella. Jos öljysäiliö on polttimon yläpuolella, sulje öljyventtiilit.

        unohti suodattimen puhdistuksen, sekin on syytä tehdä kun kerran hommiin alkaa. Muista sulkea venttiilit ennen sitä. Ja muista avata venttiilit työn jälkeen. On syytä varata laakea avoin astia suodattimen vaihtoon, piää astiaa siten, että mahdollinen öljy valuu astiaan, ei lattialle. Ja kuten amatööri huomautti, Virta on katkaistava ennen huoltotöitä. Suutin vaihdossa tosiaan kaksi avainta. Suutinputkeen ja suuttimeen sopivat.
        Varo sytyskärkien asennon muuttumista. Puhdista myös ne vaikka keittiöpaperipyyhkeellä.


      • tähhäh?
        amatööri 2 kirjoitti:

        unohti suodattimen puhdistuksen, sekin on syytä tehdä kun kerran hommiin alkaa. Muista sulkea venttiilit ennen sitä. Ja muista avata venttiilit työn jälkeen. On syytä varata laakea avoin astia suodattimen vaihtoon, piää astiaa siten, että mahdollinen öljy valuu astiaan, ei lattialle. Ja kuten amatööri huomautti, Virta on katkaistava ennen huoltotöitä. Suutin vaihdossa tosiaan kaksi avainta. Suutinputkeen ja suuttimeen sopivat.
        Varo sytyskärkien asennon muuttumista. Puhdista myös ne vaikka keittiöpaperipyyhkeellä.

        En ole 10 vuoteen mistään mitään suodattimia putsannut tai vaihtanut, hyvin toimii edelleen. Oilon Junior ilmanpoistohärveli isolla suodattimella.


      • aa_hoo
        amatööri vain kirjoitti:

        sirinä on sytytysääni. Valovastus on polttimon rungon sisälle laippaan työnnety pieni putki jossa on liekintarkkailupinta liekkiin päin. Se lähtee vetämällä ulos ja voidaan puhdistaa. palopää on polttimon kattilan sisäinen pää joka on laipassa ja voidaan irroittaa tai kääntää irroittamalla toinen tappi tai molemmat. Tapit on syytä sivellä vaikka saippualiuoksella liikkuvuuden takia. Palopää joka jää kiinni kattilaan voidaan irroittaa ja puhdistaa vaikka pikku harjalla. Suuttimen vaihdossa käytetään kahta kiintoavainta. Suutin voi olla tosi tiukassa. Huom ! Virta katkaistava ehdottomasti ennen huototöitä. Hyvä tulos saadaan vain jos savukaasualyysi tehdään sitä varten suunnitellulla laitteella (T-k analysaattori) Vaatii jo ammattihuoltajaa. Jos olet epävarma, älä tee itse mitään, ainakaan pakkasella. Jos öljysäiliö on polttimon yläpuolella, sulje öljyventtiilit.

        Ensimmäistä kertaa tänään ryhdyin polttimen huoltoon itse. Muuten löytyi netistä varsin selkeä ohje http://huoltosivut.fi/oljypolttimen-huolto/. Mutta jossakin vaiheessa törmäsin käsitteeseen "palopää". En Oilonin kaaviokuvankaan avulla sitä polttimestani löytänyt. Nyt tiedän, mikä se on. Alemman huoltoluukun reikä (= liekkilevyssä oleva reikä), johon suutin asettuu, kun polttimen laittaa paikalleen. Ns. palopään puhdistaminen on niin yksinkertaista, että alemman huoltoluukun reikää pohjasta harjailee hammas- tai tiskiharjalla kummaltakin puolelta. Höyhenen kevyttä nokea siinä minulla oli. Ei hammasharjaakaan voimakkaasti tarvinnut käyttää. Suutinta ei tarvitse joka vuosi vaihtaa, saa olla pikinenkin. Tuo ns. palopää minulla kiikasti - hivenen nokea siinä on liikaa. Nyt toimii kuin uusi. Toki puhdistelin samalla savusolat. Itse polttimeen en koskenut lainkaan.


      • Anonyymi
        aa_hoo kirjoitti:

        Ensimmäistä kertaa tänään ryhdyin polttimen huoltoon itse. Muuten löytyi netistä varsin selkeä ohje http://huoltosivut.fi/oljypolttimen-huolto/. Mutta jossakin vaiheessa törmäsin käsitteeseen "palopää". En Oilonin kaaviokuvankaan avulla sitä polttimestani löytänyt. Nyt tiedän, mikä se on. Alemman huoltoluukun reikä (= liekkilevyssä oleva reikä), johon suutin asettuu, kun polttimen laittaa paikalleen. Ns. palopään puhdistaminen on niin yksinkertaista, että alemman huoltoluukun reikää pohjasta harjailee hammas- tai tiskiharjalla kummaltakin puolelta. Höyhenen kevyttä nokea siinä minulla oli. Ei hammasharjaakaan voimakkaasti tarvinnut käyttää. Suutinta ei tarvitse joka vuosi vaihtaa, saa olla pikinenkin. Tuo ns. palopää minulla kiikasti - hivenen nokea siinä on liikaa. Nyt toimii kuin uusi. Toki puhdistelin samalla savusolat. Itse polttimeen en koskenut lainkaan.

        Valopää oikea nimi valo vastus tai liekkisilmä. Valo silmä

        Kytkee vian pois jis liekki ei syty.


    • myös öljyllä

      Itselläni oli myös kuvaamasia käyntihäiriöitä ja vaihdettuani öjjyletkut vika katosi kerralla. Letkuissa oli pieni vuoto ja öljy pääsi valumaan takaisin säiliöön säiliö maan alla (pohjaventtiili ei pidä yksistään jos letkut vajattaa) Polttimeni on otettu käyttöön vuonna 1978 ja on toiminut moitteetta. Suuttimia on vaihettu noin viiden vuoden välein , yhdet letkut olen vaihtanut ja joitakin suodattimen mikä on puhdistettavaa mallia

      • oilonni

        Pientalopolttimen suutin tulee vaihtaa viimeistään silloin kun 5000 litraaa öljyä on kulunut. Öljypumpun sisäinen suodatin pitää myös muistaa puhdistaa vuosittain. Vanhoihinkin laitteistoihin kannattaa asennuttaa ilmanerotin-/suodatusyksikkö ölyn imuputkeen, huollon tarve vähenee ja toimintavarmuus lisääntyy.


      • volvo123
        oilonni kirjoitti:

        Pientalopolttimen suutin tulee vaihtaa viimeistään silloin kun 5000 litraaa öljyä on kulunut. Öljypumpun sisäinen suodatin pitää myös muistaa puhdistaa vuosittain. Vanhoihinkin laitteistoihin kannattaa asennuttaa ilmanerotin-/suodatusyksikkö ölyn imuputkeen, huollon tarve vähenee ja toimintavarmuus lisääntyy.

        Kyllä sanoisin,että kun on löytänyt hyvän suuttinen,niin ei kannata ruveta vaihtelemaan suuttimia.Voit huoletta ajaa läpi 20000l öljyä.Suuttimet ovat hyvin erilaisia vaikka ovat uusia.


      • Palaa puhtaasti
        volvo123 kirjoitti:

        Kyllä sanoisin,että kun on löytänyt hyvän suuttinen,niin ei kannata ruveta vaihtelemaan suuttimia.Voit huoletta ajaa läpi 20000l öljyä.Suuttimet ovat hyvin erilaisia vaikka ovat uusia.

        Suutin kuluu käytössä ja väärä "puhdistaminen" vaurioittaa vain suutinta. Katso että uusi suutin on samantyyppinen kuin entinen. Varmista ohjekirjasta, että se on oikea. Esim. Danfoss 0.50 -60 astetta S.


      • joskus noin tehnyt

        Suodattimelta polttimoon menee imuletku. Ravistele sitä kädellä, jos syntyy välittömästi palamiskatkoksia, niin öljyletku vuotaa ilmaa. Vaihda se uuteen. Hätätapauksessa voi vaihtaa paluu ja imuletkun keskenään. Harvoin molemmat vuotaa. Jos letku vuotaa öljyä se on vaihdettava uuteen, liittimineen.


      • Anonyymi
        oilonni kirjoitti:

        Pientalopolttimen suutin tulee vaihtaa viimeistään silloin kun 5000 litraaa öljyä on kulunut. Öljypumpun sisäinen suodatin pitää myös muistaa puhdistaa vuosittain. Vanhoihinkin laitteistoihin kannattaa asennuttaa ilmanerotin-/suodatusyksikkö ölyn imuputkeen, huollon tarve vähenee ja toimintavarmuus lisääntyy.

        Kotipolttimon suutin kertanvuidessa tai kun polttimoon y ulee b ika valo ei sy kun tiputelee öljyy kärjille ja ei syty kärkiä putsaamatta.ähalpoja puilossa esim kympin.
        Katso oikea sanlainen malli.
        Ei monia malleja myynnissä.
        Helppo b aihtaa miehen joka vaihtaa au y onsa r r nkaat tai muuta


      • Anonyymi
        joskus noin tehnyt kirjoitti:

        Suodattimelta polttimoon menee imuletku. Ravistele sitä kädellä, jos syntyy välittömästi palamiskatkoksia, niin öljyletku vuotaa ilmaa. Vaihda se uuteen. Hätätapauksessa voi vaihtaa paluu ja imuletkun keskenään. Harvoin molemmat vuotaa. Jos letku vuotaa öljyä se on vaihdettava uuteen, liittimineen.

        Hieno neunåbo kiitos
        Oikee ammattihen neuvo.


    • -MakeR-

      Mulla nuita samoja ongelmia. Eli ei aina syty itekseen. Mutta hätätapauksessa olen imenyt suoraan AIV-törpöstä kylmäasemalta ostettua pö:ä niin Jo toimii.

      Vaihdoin polttoaineletkut, polttimen, polttoaineletkuissa olevan sulkuventtiilin mutta silti tuntuu että ei saa polttoainetta maanalaisesta säiliöstä.

      Juuri tilattu 1000L polttoainetta, joten ei pitäsi olla loppu. Polttoainesuodattimen pois ottamisen jälkeen jopa yrittää syttyä mut tuntuu tukehtuvan välillä ja sirittävän ja savun kanssa sammuu. Mikä vialla?

      • Öljylämmittäjä.

        Vaihda molemmat letkut. Ilmeisesti vuotavat läpi ilmaa ,siitä tulee sirisevä ääni polttimossa.
        Asenna imuputkeen suotimen jälkeen takaiskuventtiili,sen saat öljypoltin liikeestä.
        Virtaussuunnan nuoli polttimen pumppuun päin.
        Puhdista imusuodin,pese esim.lamppuöljyllä.
        Siirry käyttämään talvilaatuista polttoöljyä.
        Tankkisi on liian kaukana polttimosta,kesälaatu on liian "jäykkää" talvella sinun käyttöpaikassa.
        Nämä "temput" tehtyäsi poltin toimii moitteettomasti. Tee letkujen vaihdot ja takaiskun lisäys heti huomenna kun olet tämän lukenut.


      • Vähän vanhempi kuin juniori
        Öljylämmittäjä. kirjoitti:

        Vaihda molemmat letkut. Ilmeisesti vuotavat läpi ilmaa ,siitä tulee sirisevä ääni polttimossa.
        Asenna imuputkeen suotimen jälkeen takaiskuventtiili,sen saat öljypoltin liikeestä.
        Virtaussuunnan nuoli polttimen pumppuun päin.
        Puhdista imusuodin,pese esim.lamppuöljyllä.
        Siirry käyttämään talvilaatuista polttoöljyä.
        Tankkisi on liian kaukana polttimosta,kesälaatu on liian "jäykkää" talvella sinun käyttöpaikassa.
        Nämä "temput" tehtyäsi poltin toimii moitteettomasti. Tee letkujen vaihdot ja takaiskun lisäys heti huomenna kun olet tämän lukenut.

        Mulla on oilon juniori vm-89 pelas tähän asti hienosti mutta nyt tuli semmonen sivuääni aivan kuin olis laakeri vika,suodatin ja suutin on vaihdettu mutta en tiedä mistä se ääni tulee.Soitin huoltomiehelle mutta ei ole heillä kuulema aikaa tulla tänä vuonna,ehdotti että ostan uuden.Öljysäiliö on sisällä ja kesälaatua käytetty aina,pumpusta se jokatapauksessa tulee.Voisittako vähän valaista?


      • ..pro
        Vähän vanhempi kuin juniori kirjoitti:

        Mulla on oilon juniori vm-89 pelas tähän asti hienosti mutta nyt tuli semmonen sivuääni aivan kuin olis laakeri vika,suodatin ja suutin on vaihdettu mutta en tiedä mistä se ääni tulee.Soitin huoltomiehelle mutta ei ole heillä kuulema aikaa tulla tänä vuonna,ehdotti että ostan uuden.Öljysäiliö on sisällä ja kesälaatua käytetty aina,pumpusta se jokatapauksessa tulee.Voisittako vähän valaista?

        Vaihtakaa koko polttimot toisen merkkisiin niin häviää ongelmat ja jättäkää ne sitten ammattimiesten huolettavaksi. Riittää kun ostatte säännöllisesti öljyä.


      • tee se itse
        Vähän vanhempi kuin juniori kirjoitti:

        Mulla on oilon juniori vm-89 pelas tähän asti hienosti mutta nyt tuli semmonen sivuääni aivan kuin olis laakeri vika,suodatin ja suutin on vaihdettu mutta en tiedä mistä se ääni tulee.Soitin huoltomiehelle mutta ei ole heillä kuulema aikaa tulla tänä vuonna,ehdotti että ostan uuden.Öljysäiliö on sisällä ja kesälaatua käytetty aina,pumpusta se jokatapauksessa tulee.Voisittako vähän valaista?

        Itselläni on myös Oilonin juniori poltin, jotain vuosimallia -99 tai sitä luokkaa. Muutoin poltin pelittää, mutta laitteessa tulee ylimääräinen ääni, miellän sen itse laakeriperäiseksi. Onko jollakulla tähän lääke, kokemusta siitä, voiko sielt jostain vaihtaa jonku laakerin ilman, että pitää koko "kone" vaihtaa?


      • turaaseitse
        tee se itse kirjoitti:

        Itselläni on myös Oilonin juniori poltin, jotain vuosimallia -99 tai sitä luokkaa. Muutoin poltin pelittää, mutta laitteessa tulee ylimääräinen ääni, miellän sen itse laakeriperäiseksi. Onko jollakulla tähän lääke, kokemusta siitä, voiko sielt jostain vaihtaa jonku laakerin ilman, että pitää koko "kone" vaihtaa?

        vain yksi moottori joka pyörittää sekä paloilmapuhallinta että öljypumppua, ja sen moottorin akselilla on tietysti laakerit. Luulisin että ne laakerit voi mennä, mutta en tiedä onko miten vaihdettavissa, voi ollakin.

        Itse olen vaihtanut laakerit ilmanvaihtolaitteen puhaltimen moottoreille, olivat ihan vakiokokoa ja kohtuuvaivalla vaihdettavissa.


      • rallattaa
        turaaseitse kirjoitti:

        vain yksi moottori joka pyörittää sekä paloilmapuhallinta että öljypumppua, ja sen moottorin akselilla on tietysti laakerit. Luulisin että ne laakerit voi mennä, mutta en tiedä onko miten vaihdettavissa, voi ollakin.

        Itse olen vaihtanut laakerit ilmanvaihtolaitteen puhaltimen moottoreille, olivat ihan vakiokokoa ja kohtuuvaivalla vaihdettavissa.

        vanhuuttaan, tai oikeastaan alkavat kuivuuttaan viheltämään. Ääni on helppo paikallistaa vaikkapa ruuvimeisselillä: Paina meisselin toinen pää moottoria, öljypumppua tms. vasten ja kahva korvaa vasten niin kuulet äänen lähteen selvästi. Jos öljyn imupuoli on tukossa, kuuluu pumpusta kavitointiääni joka on matalampitaajuinen hieman tärisevä ääni. Sirinä kuuluu ehjässäkin polttimessa asiaan käynnistyksen aikana. Se on sytytyskipinän aiheuttama ääni joka lakkaa jonkin ajan kuluttua polttimen käynnistymisestä.


      • oilon junior 1987
        rallattaa kirjoitti:

        vanhuuttaan, tai oikeastaan alkavat kuivuuttaan viheltämään. Ääni on helppo paikallistaa vaikkapa ruuvimeisselillä: Paina meisselin toinen pää moottoria, öljypumppua tms. vasten ja kahva korvaa vasten niin kuulet äänen lähteen selvästi. Jos öljyn imupuoli on tukossa, kuuluu pumpusta kavitointiääni joka on matalampitaajuinen hieman tärisevä ääni. Sirinä kuuluu ehjässäkin polttimessa asiaan käynnistyksen aikana. Se on sytytyskipinän aiheuttama ääni joka lakkaa jonkin ajan kuluttua polttimen käynnistymisestä.

        Oilon Junior rupes polttamaan sulaketta.. Heti menee sulake kun pistää päälle. Johonkin huoltoon tarvis viedä, mutta osaatteko sanoo missä vois olla vika


      • kemppari
        oilon junior 1987 kirjoitti:

        Oilon Junior rupes polttamaan sulaketta.. Heti menee sulake kun pistää päälle. Johonkin huoltoon tarvis viedä, mutta osaatteko sanoo missä vois olla vika

        Luultavasti esilämmitysvastus on palanut. Mulla kävi juuri näin sulakkeille.


      • erkki72
        kemppari kirjoitti:

        Luultavasti esilämmitysvastus on palanut. Mulla kävi juuri näin sulakkeille.

        Ota jännite suoraan pistorasiasta kaapelilla niin pitäis toimia ja Laita nauhaa väliin tätä valkoita silikoninauhaako se oli?


      • Joskus mitannut
        Öljylämmittäjä. kirjoitti:

        Vaihda molemmat letkut. Ilmeisesti vuotavat läpi ilmaa ,siitä tulee sirisevä ääni polttimossa.
        Asenna imuputkeen suotimen jälkeen takaiskuventtiili,sen saat öljypoltin liikeestä.
        Virtaussuunnan nuoli polttimen pumppuun päin.
        Puhdista imusuodin,pese esim.lamppuöljyllä.
        Siirry käyttämään talvilaatuista polttoöljyä.
        Tankkisi on liian kaukana polttimosta,kesälaatu on liian "jäykkää" talvella sinun käyttöpaikassa.
        Nämä "temput" tehtyäsi poltin toimii moitteettomasti. Tee letkujen vaihdot ja takaiskun lisäys heti huomenna kun olet tämän lukenut.

        ja varmista pumpun paine. Sen voi mitata oikealla mittarilla myös suuttimen kirteeseen sopivalla mittarilla.
        Tulisi olla 9-10 bar. Katso ohjekirjasta. Jos paine on liian alhainen niin jäykkä öljy ei liiku, vaan tussahtelee ja poltin menee häiriöön.


      • amatööri 3
        erkki72 kirjoitti:

        Ota jännite suoraan pistorasiasta kaapelilla niin pitäis toimia ja Laita nauhaa väliin tätä valkoita silikoninauhaako se oli?

        vaan esilämmityvastuksen voi väliaikaisesti ohittaa releessä lenkillä. Pitää varmistaa, että poltin menee sen jälkeen häiriöön käynnin aikana ja käynnistäessä. Peittämällä valovastus vaikka kädellä kun sen ottaa esiin. Tai sulkemalla imupuolen venttiili. Ei saa sulkea paluupuolen venttiiliä, sillä silloin menee akselintiiviste pumpusta.


      • Kauristytteli
        Joskus mitannut kirjoitti:

        ja varmista pumpun paine. Sen voi mitata oikealla mittarilla myös suuttimen kirteeseen sopivalla mittarilla.
        Tulisi olla 9-10 bar. Katso ohjekirjasta. Jos paine on liian alhainen niin jäykkä öljy ei liiku, vaan tussahtelee ja poltin menee häiriöön.

        kanattais antaa asiantuntijan hoidettaviksi?
        Ite en kyllä osais /tietäis..


      • sillä suomipoika
        Kauristytteli kirjoitti:

        kanattais antaa asiantuntijan hoidettaviksi?
        Ite en kyllä osais /tietäis..

        särkee aina muutakin löytämättä vikaa ja kutsuu poltinasentajan vasta viime tipassa. Ja valittaa kun poltinmiehen käynti maksaa. Äkkinäisen ei pitäisi koskea koko laitteeseen eikä varsinkaan sellaisen joka vain luulee osaavansa vaikkei ymmärrä koko vehkeestä lopultakaan hevon paskaa. Nämä ne tekevät aina kalleimmat vahingot.


      • tyjtyjtyjty
        sillä suomipoika kirjoitti:

        särkee aina muutakin löytämättä vikaa ja kutsuu poltinasentajan vasta viime tipassa. Ja valittaa kun poltinmiehen käynti maksaa. Äkkinäisen ei pitäisi koskea koko laitteeseen eikä varsinkaan sellaisen joka vain luulee osaavansa vaikkei ymmärrä koko vehkeestä lopultakaan hevon paskaa. Nämä ne tekevät aina kalleimmat vahingot.

        se poltin on, kyllä sen huoltaa jokainen joka yleensäkään jotain koneita osaa huoltaa. Tumpulat on sitten erikseen. Tietysti jos pakista ei löydy kun vasara ja puukko niin sitten soittaa sen huoltomiehen ;)


      • se Oiloni pitäis
        ..pro kirjoitti:

        Vaihtakaa koko polttimot toisen merkkisiin niin häviää ongelmat ja jättäkää ne sitten ammattimiesten huolettavaksi. Riittää kun ostatte säännöllisesti öljyä.

        sitten vaihtaa? Hei, älä kommentoi jos et yhtään ymmärrä.


      • Vaihda uuteen
        se Oiloni pitäis kirjoitti:

        sitten vaihtaa? Hei, älä kommentoi jos et yhtään ymmärrä.

        Oilon on laatuvehje. uuteen kyllä, se on taas jo kehittyneempi versio.


      • Pannuhuoneessa asunu
        tyjtyjtyjty kirjoitti:

        se poltin on, kyllä sen huoltaa jokainen joka yleensäkään jotain koneita osaa huoltaa. Tumpulat on sitten erikseen. Tietysti jos pakista ei löydy kun vasara ja puukko niin sitten soittaa sen huoltomiehen ;)

        yksinkertainen mutta monimutkainen jos ei ymmärrä sen toimintaa. Harjoittelin itse aikoinaan kun taloyhtiössä oli kaksi pannua ja poltinta. Teetin ensin asiantuntijoilla tulipesämuuraukset pannuihin niin että saatiin vastapainoveto kuntoon ettei lämmöt hurahtanut harakoille. Sitten uusin toiseen pannuun polttimon säätölaitteineen. Asennuksesta tuli muutoin hyvä mutta se ei vain toiminut jatkuvasti vaan meni miten sattuu vikatiloihin. Kysyin neuvoa Oilonilta ja sieltä sain hyviä vinkkejä joita sitten toteutin ja johan lähti jatkuvuuskin käyntiin niin että toista pannua ei tarvittu avuksi ja oli vain varalla joten öljyn kulutuskin melkein puolittui.
        Sanoisin neljänvuosikymmenen kokemuksen saattelemana että ne osat eivät maksa paljon ja kannattaa vaihtaa pumput ja muut jos jokin reistaa eikä ihmetellä sen enempää. Suuttimen suihkukulma on tärkeä että se sattuu juuri oikeassa kulmassa sytytinkärkiin tai ohittaa ne sopivasti siis sytytinkärkien etäisyys suuttimesta ja niiden kärkiväli sekä ajoitun sytytyksen alkuun.

        Eniten vikoja oli sytytys muuntajassa jossa läpilyönnit hiilipölystä johtuen varsin yleinen syy käynnin pätkimiseen. Sytytysjohtoja kannattaa vaihtaa usein niin välttyy monelta turhalta pannuhuoneillalta.


      • Kokenut asian
        oilon junior 1987 kirjoitti:

        Oilon Junior rupes polttamaan sulaketta.. Heti menee sulake kun pistää päälle. Johonkin huoltoon tarvis viedä, mutta osaatteko sanoo missä vois olla vika

        viedä, vaan huoltaja kutsutaan paikalle. Ei huollosta muuten mitään tule. Puhdistaa voi ja vaihtaa osia, mutta säätö on tehtävä "paikan päällä"


      • voi parantaa
        Pannuhuoneessa asunu kirjoitti:

        yksinkertainen mutta monimutkainen jos ei ymmärrä sen toimintaa. Harjoittelin itse aikoinaan kun taloyhtiössä oli kaksi pannua ja poltinta. Teetin ensin asiantuntijoilla tulipesämuuraukset pannuihin niin että saatiin vastapainoveto kuntoon ettei lämmöt hurahtanut harakoille. Sitten uusin toiseen pannuun polttimon säätölaitteineen. Asennuksesta tuli muutoin hyvä mutta se ei vain toiminut jatkuvasti vaan meni miten sattuu vikatiloihin. Kysyin neuvoa Oilonilta ja sieltä sain hyviä vinkkejä joita sitten toteutin ja johan lähti jatkuvuuskin käyntiin niin että toista pannua ei tarvittu avuksi ja oli vain varalla joten öljyn kulutuskin melkein puolittui.
        Sanoisin neljänvuosikymmenen kokemuksen saattelemana että ne osat eivät maksa paljon ja kannattaa vaihtaa pumput ja muut jos jokin reistaa eikä ihmetellä sen enempää. Suuttimen suihkukulma on tärkeä että se sattuu juuri oikeassa kulmassa sytytinkärkiin tai ohittaa ne sopivasti siis sytytinkärkien etäisyys suuttimesta ja niiden kärkiväli sekä ajoitun sytytyksen alkuun.

        Eniten vikoja oli sytytys muuntajassa jossa läpilyönnit hiilipölystä johtuen varsin yleinen syy käynnin pätkimiseen. Sytytysjohtoja kannattaa vaihtaa usein niin välttyy monelta turhalta pannuhuoneillalta.

        lämmityksen käyttövarmuutta muutamalla yksinkertaisella keinolla:

        - Puhdistuta säiliö vähintään 10 vuoden välein vaikka laki ei sitä vaatisikaan
        - Käytä moottoripolttoöljyä näiden nykyajan paskalaatuisten lämmitysöljyjen tilalla.
        - Hanki 1-putkijärjestelmä polttimelle
        - Puhdista palopää pari kertaa vuodessa. Jos pyrkii karstoittumaan, säädä suutin kohdalleen.
        - Puhdista/vaihda myös polttimen suodattimet silloin tällöin
        - Puhdista kattila ainakin kerran vuodessa. Jos kaikki kunnossa, karstaa tulee todella vähän
        - Opettele tuntemaan polttimen toimintaa ja "sielunelämää" edes vähän.
        - Jos kaikki toimii hienosti, älä turhaan puutu polttimen toimintaan. "Säätäjät" tekevät usein vain vahinkoa systeemille.


      • X talkkari
        voi parantaa kirjoitti:

        lämmityksen käyttövarmuutta muutamalla yksinkertaisella keinolla:

        - Puhdistuta säiliö vähintään 10 vuoden välein vaikka laki ei sitä vaatisikaan
        - Käytä moottoripolttoöljyä näiden nykyajan paskalaatuisten lämmitysöljyjen tilalla.
        - Hanki 1-putkijärjestelmä polttimelle
        - Puhdista palopää pari kertaa vuodessa. Jos pyrkii karstoittumaan, säädä suutin kohdalleen.
        - Puhdista/vaihda myös polttimen suodattimet silloin tällöin
        - Puhdista kattila ainakin kerran vuodessa. Jos kaikki kunnossa, karstaa tulee todella vähän
        - Opettele tuntemaan polttimen toimintaa ja "sielunelämää" edes vähän.
        - Jos kaikki toimii hienosti, älä turhaan puutu polttimen toimintaan. "Säätäjät" tekevät usein vain vahinkoa systeemille.

        ulkosäiliöt, ilman suojaputkia olevat öljyputket ja kesälaatuöljy. Kun maa jäätyi häiriöt alkoivat.
        Nykyisin säiliöt on sisällä ja ongelmia ei juuri tule, oli öljy sitten mitä tahansa laillista polttoöljyä. Ulkosäiliössä kannattaa käyttää talvilaatua ja imu ja paluuputki eristää kosteuden kestävällä eristeellä. Putket ovat yleensä vielä melko pinnassa. On helppo kaivaa ne näkyviin ja eristää. Öljyn jäukistyminen talvella aiheuttaa enemistön häiriöistä. Joskus joudutaankin viemään "kanikka" poltimon viereenja käyttää sitä. Venttiilit suljetaan ja molemmat letkut työnnetää 30 L muovikanisteriin. Öljysäiliöön voi lisätä 5 l notkistusainetta, se auttaa jonkin verran.


      • Anonyymi
        kemppari kirjoitti:

        Luultavasti esilämmitysvastus on palanut. Mulla kävi juuri näin sulakkeille.

        Irroita selämmitys vastus ja mitaa ohmimittarilla.
        Noin 59ohmia.

        Moottorin käämi tai kondensaattori.
        Osta uusi polttimo käytettynä joltain maalämpöön siirtyneeltä
        Tai öljysäiliö miehil t ä.

        Ei uutta enää.käytetyjä.paljon mynnissä..äteietenkin jos saat asennuksen parata.


    • oiloni

      Kenelle kannattaa Mikkelissä pirauttaa jos ammattimaista huoltoa haluaa?

      • Apua tulee

        huoltoliikkeelle. Ei siinä muuta parane tehdä.


      • kädetön 10
        Apua tulee kirjoitti:

        huoltoliikkeelle. Ei siinä muuta parane tehdä.

        minulla on oilon vasta vaihdettu käytettynä mutta huollettuna. luulin että öljy loppu ja ostin 1000 litraa. poltin lähtee käyntiin mutta ei syty ja punainen valo syttyy.. ihan kun ei sais öljyä ollenkaan


      • trhjrthrth
        kädetön 10 kirjoitti:

        minulla on oilon vasta vaihdettu käytettynä mutta huollettuna. luulin että öljy loppu ja ostin 1000 litraa. poltin lähtee käyntiin mutta ei syty ja punainen valo syttyy.. ihan kun ei sais öljyä ollenkaan

        monta kertaa ennnekun lähtee "kuiviltaan". Siis onko se käynyt sen vaihdon jälkeen? Onko joku hana unohtunut kiinni?


      • seuraavasti.
        kädetön 10 kirjoitti:

        minulla on oilon vasta vaihdettu käytettynä mutta huollettuna. luulin että öljy loppu ja ostin 1000 litraa. poltin lähtee käyntiin mutta ei syty ja punainen valo syttyy.. ihan kun ei sais öljyä ollenkaan

        Irrota paluuletku kupariputkesta ja laita sen pää astiaan jossa on vähän öljyä. Käynnistä poltin ja katso, mitä paluuletkusta oikein tulee. Jos tulee öljyä eikä liekki kuitenkaan syty, polttimessa on vikaa. Mikäli paluuletkusta tulee ilmakuplia kun letkun pään pitää öljyn pinnan alapuolella, yrittää öljypumppu imeä öljyä mutta vetääkin ilmaa jostain syystä: säiliö tyhjä, imuputki tyhjä, imuputken jossain osassa vuoto, imuletkussa vuoto.
        Polttimen menemisen häiriötilaan voi välttää narraamalla paikaltaan irtivedettyä liekinvartijaa vaikka taskulampun avulla. Tätä konstia en voi aivan tumpelolle suositella sillä siinä täytyy vähän ymmärtää polttimen toimintaa. Äkkinäisen lämmittäjän lienee varmempi kokeilla öljyn saanti kuittaamalla häiriövalosta moneen kertaan niin ei ainakaan synny "nopean palamisen" aiheuttamia vahinkoja kattilalle eikä muillekaan laitteille.


      • toope-
        seuraavasti. kirjoitti:

        Irrota paluuletku kupariputkesta ja laita sen pää astiaan jossa on vähän öljyä. Käynnistä poltin ja katso, mitä paluuletkusta oikein tulee. Jos tulee öljyä eikä liekki kuitenkaan syty, polttimessa on vikaa. Mikäli paluuletkusta tulee ilmakuplia kun letkun pään pitää öljyn pinnan alapuolella, yrittää öljypumppu imeä öljyä mutta vetääkin ilmaa jostain syystä: säiliö tyhjä, imuputki tyhjä, imuputken jossain osassa vuoto, imuletkussa vuoto.
        Polttimen menemisen häiriötilaan voi välttää narraamalla paikaltaan irtivedettyä liekinvartijaa vaikka taskulampun avulla. Tätä konstia en voi aivan tumpelolle suositella sillä siinä täytyy vähän ymmärtää polttimen toimintaa. Äkkinäisen lämmittäjän lienee varmempi kokeilla öljyn saanti kuittaamalla häiriövalosta moneen kertaan niin ei ainakaan synny "nopean palamisen" aiheuttamia vahinkoja kattilalle eikä muillekaan laitteille.

        jossa on oilon junior
        asennettu 96
        ei kertaakaan huollettu, hyvin pelaa
        oisko huollosta hyötyä?


      • höpölöpöpöpömöpö
        toope- kirjoitti:

        jossa on oilon junior
        asennettu 96
        ei kertaakaan huollettu, hyvin pelaa
        oisko huollosta hyötyä?

        höpö


      • koskaan huoltanut
        toope- kirjoitti:

        jossa on oilon junior
        asennettu 96
        ei kertaakaan huollettu, hyvin pelaa
        oisko huollosta hyötyä?

        mutta joku muu kyllä ja useita kertoja. Pitää olla poikkeustapaus jos poltin toimii ilman perushuoltoa useamman vuoden. Kerran vuodessa riittää hyvin jos säiliö on lämpimässä tilassa ja puhdas sekä polttimen säädöt kohdallaan. Harmiton vehje se on ja ihmisten tekemä mutta ei tolloille.


      • toppeli.
        koskaan huoltanut kirjoitti:

        mutta joku muu kyllä ja useita kertoja. Pitää olla poikkeustapaus jos poltin toimii ilman perushuoltoa useamman vuoden. Kerran vuodessa riittää hyvin jos säiliö on lämpimässä tilassa ja puhdas sekä polttimen säädöt kohdallaan. Harmiton vehje se on ja ihmisten tekemä mutta ei tolloille.

        isäs ku sit sai.


      • loistavaa
        toppeli. kirjoitti:

        isäs ku sit sai.

        ulosantia kaikki nuo mielipiteesi. Syvä kumarrus mielipiteillesi. Mikähän muuten oma isäs oli kun pojasta tuli tuollainen pösilö. Nämä ominaisuudet usein periytyvät huonoissa olosuhteissa.


    • Anonyymi

      Mistä johtuu
      firinä, kun öljypoltin käy ?

    • Anonyymi

      Minulla kävi ammattilainen huoltamassa polttimen ja vaihtamassa letkut öljysäiliöön menevät putket.

      Kun öljy tuli, ei kun käynnistämään.

      Pumppu käy ja sirinä kuuluu, mutta sitten tuli vika päälle. Ei lähtenyt viidellä startilla.

      Ammattilainen ei nyt ehdi, niin piti itse ihmetellä.

      Ei tule öljyä polttimelle, oli tuomioni ja hanat ovat auki ja säiliössä 2000 litraa tuoretta.

      Sitten huomasin, että ei kuulu säiliön imun kuulaventtiilin "kili-kili-kili" pumpun käydessä.

      Kuulaventtiili on uusi, joten varmaan joku imupuolen liitos vuotaa.

      Ja kappas, kiristämällä kaikki liittimet alkoi kilinä kuulua ja poltin starttasi toisella käynnistyksellä.

      Hyvin pelaa, mutta luulisi nyt ammattilaisen osaavan kiristää liittimet sopivasti.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      377
      3658
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      206
      1795
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      67
      1374
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      149
      1250
    5. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      164
      885
    6. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      117
      883
    7. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      57
      860
    8. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      117
      840
    9. Oli mukava tavata irl

      Sattuma toi sinut matkani varrelle. Ihmettelin sitä silloin, ehkä vähän vieläkin. Oli ilo jutella ja tuntea, vaikka nyt
      Ikävä
      24
      829
    10. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      49
      820
    Aihe