Kokemus köyhyydestä

Onko se tätä?

Olen nyt ollut 6 kk köyhänä työttömänä. Kassan korvauksia on tullut n. 1100 e/kk. Muita tukia asumiseen tai muuhunkaan en ole saanut vaan tuosta olen maksanut kaiken. Siinä mielessä tilanne ei tule muuttumaan, jos työttömyys jatkuu ja tipun Kelan työttömyyskorvauksille asumistuelle.

Mitä leikkauksia olen tehnyt menoihin puolen vuoden aikana?
- Kilpailutin sähkön, netin ja puhelinliittymän. Kannatti.
- Tarkistin vakuutukset, irtisanoin turhat ja jätin vain pakolliset.
- Hankkiuduin eroon autotallista seisovasta moposta.
- Möin pois kakkosauton. Siitä sai vähemmän rahaa kuin moposta, mutta tärkeintä että vakuutusmaksut lähti myös.
- Poimin elokuussa pakastimen täyteen marjoja ja tein myös hilloa.
- Poimin sieniä, kuivasin tatteja ja suppilovahveroita myös talven keittoihin.
- Käyn kerran viikossa ongella ja aina on tullut saalista.
- Käytän vanhoja vaatteita, en ole ostanut uusia.

Säästöistä on ollut pientä satunnaista tuloakin, mutta tärkeintä on että juoksevat menot ovat puolittuneet. Nyt alkavana vuonna aion myydä netissä pois tarpeettomia tavaroita, vaatteita ja huonekaluja. Ajattelin myös hankkia pieniä satunnaisia tuloja myymällä käsitöitä.

Nämä menot aion pitää: kuntosalikortti, jolla saa käydä rajattomasti salilla ja kampaajalla käynti 1-2 kk välein. Eli omaan hyvinvointiin aion jatkossakin panostaa noin 200 e/kk.

Kerran kuussa käyn myös laivalla Tallinnassa noin kympin maksavalla päiväristeilyllä. Ostan Tallinnasta pari kassillista ruokaa ja pari pulloa viiniä. Yhden reissun budjetti lippuineen on n 50 e.

Mihinkään ruokajonoihin en aio lähteä jatkossakaan, vaan mieluummin menen metsään ja järvelle hankkimaan ruokaa kuin jonnekin diakoniatoimiston jonoon.

Ehkä voisin säästää lisää käymällä jatkossa kampaajalla Tallinnnassa?

Olenko silti köyhä?

55

666

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Katja -84

      Olet. Olet ollut köyhä koko ikäsi joten älä kerro satuja.

    • 4+8

      Kokeile välillä elää pelkällä opinto asumistuella.

      • Kokeiltu on

        Sitä olen tehnyt nuorempana, kun olin opiskelija. Onneksi opiskelu oli tilapäinen elämänvaihe, jonka jälkeen pääsi töihin ja alkoi saada kuukaudessa saman verran rahaa kuin oli saanut opiskelijana vuodessa.

        Opiskelijana oli oikeutettu myös kaikenlaisiin alennuksiin, mm. junamatkat puoleen hintaan, ja opiskelijalounaisiin.

        Enää minun ei ole mahdollista alkaa elämään opintotuella, koska olen jo silloin aikoinaan kaikki tukikuukauteni käyttänyt.


      • Naksutinvaa

        Hmm..

        Mielestäni tuo ajanjakso pitäisi kuulua jokaisen ihmisen elämään. Opintotuella (ja mahdollisilla sivutöillä, opintolainalla) sinnittely väh.3 vuotta -> tutkinnosta riippuen kasvattaa ihmistä, jalostaa nuukailutaitoja. Oppii sitten arvostamaan työllä saavutettuja etujaan myöhemmin.. :) Ja heikkoina taloushetkinä osaa kituutella sujuvasti.
        - muistan vieläkin kun pääsin pois viimeisimmästä opiskelijasolusta, voi sitä autuutta vaikka eka OMA kämppä ei paljon isompi ollutkaan. Se rauha ilman muita asukkeja oli taivas ja suihkuun pääsi milloin lystäsi!

        Opiskeluaika kun ei ole loputon suo.. siitä sitten joko valmistutaan työttömäksi tai päästään töihin. Tilanne paranee kuitenkin molemmissa tapauksissa.
        Lähinnä ne, jotka ovat tuomittuja sairauksien tai heikomman mielen vuoksi kituuttamaan loppuikänsä säälittää.
        Opiskeluaika on valittu tilanne mutta tahaton pienituloisuus, työttömyys harvemmin on.

        Terv. 3v 3v 6 vuotta opiskelijaelämää nähtynä :D ja ehkä lisää vielä joskus, jos tarvitsee. Lainat kun ovat ens vuonna maksettu vihdoinkin..


      • Yksineläjä

        Joo ei saatana. "Opintolaina otetaan tulona huomioon nostettaessa, mutta ei maksettaessa menona" Joutuu jossain solukämpässä asumaan.


    • säästöö

      Kyllä nyt ensimmäiseksi kannattaa lopettaa kampaajalla käynnit. Ainakin miehet lopettaa parturissa käynnit ja hankkii kotiparturikoneen ja olihan tuossa muutama vuosi naisilla hiuksissa tuommoinen lompsittu tyyli, sieltä täältä saksilla leikattu. Mitenkä kallis tuo kuntosalikortti. Liikuntaa ainakin jaloille saa helposti luonnossa, eikä nuo kahvakuulatkaan kovin kallita ole.

      • Köyhä,kaunisja terve

        Minulla on tulot 870 e/kk, eikä minunkaan tarvitse luopua kampaajalla käymisestä eikä kuntosalikortista. Minun kortin hinta on 53 e/kk. Sillä saa käydä niin monta kertaa kuin haluaa. Pysyy kunto hyvänä.

        Pakkasella ja huonolla liukkaalla kelillä ei tee mieli lähteä ulos liikkumaan. Jos jättää ulkoliikunnan varaan, niin helposti käy niin, ettei sitten tule liikuttua ollenkaan. Eli vaikka salikortti vähän maksaa, niin olen ajatellut että se on minun harrastus. Joku toinen pistää sen saman rahan tupakkaan tai kaljaan, minä laitan kuntosalikorttiin, ja pysyn hyvässä kunnossa.


      • mieti mistä säästät

        Miksi pitää lopettaa kampaajalla käynnit? Kampaaja on ammatin harjoittaja ja saa oman leipänsä, maksaa veronsa siitä että käy asiakkaista. Verotulot palautuvat valtion ja kunnan kassaan kaikille jaettaviksi, myös köyhille.

        Jos kaikki ostavat kotiparturikoneen, rahat menevät kiinalaisen tehtaan amerikkalaiselle omistajalle. Verotuloja ei kerry Suomeen niin ettei ole mistä jakaa tukirahojakaan ja kaikilla on lisäksi rumasti lompsittu tukka.

        Jos rahat vaan riittää, niin kyllä palveluja kannattaa ostaa! Ei sillä pelkästään Suomen taloutta saa pelastettua mutta kyllä se estää laman pahenemista ja viimeisenkin pääoman rippeiden virtaamista ulkomaille.


      • hmmm...
        Köyhä,kaunisja terve kirjoitti:

        Minulla on tulot 870 e/kk, eikä minunkaan tarvitse luopua kampaajalla käymisestä eikä kuntosalikortista. Minun kortin hinta on 53 e/kk. Sillä saa käydä niin monta kertaa kuin haluaa. Pysyy kunto hyvänä.

        Pakkasella ja huonolla liukkaalla kelillä ei tee mieli lähteä ulos liikkumaan. Jos jättää ulkoliikunnan varaan, niin helposti käy niin, ettei sitten tule liikuttua ollenkaan. Eli vaikka salikortti vähän maksaa, niin olen ajatellut että se on minun harrastus. Joku toinen pistää sen saman rahan tupakkaan tai kaljaan, minä laitan kuntosalikorttiin, ja pysyn hyvässä kunnossa.

        no joo mutta kun tuloillasi asut vielä kotona vanhempiesi luona. Kai ne silloin riittäää.....Ei vuokraa tai muitakaan velvoitteita niin mikäpäs siinä.


      • köyhä
        mieti mistä säästät kirjoitti:

        Miksi pitää lopettaa kampaajalla käynnit? Kampaaja on ammatin harjoittaja ja saa oman leipänsä, maksaa veronsa siitä että käy asiakkaista. Verotulot palautuvat valtion ja kunnan kassaan kaikille jaettaviksi, myös köyhille.

        Jos kaikki ostavat kotiparturikoneen, rahat menevät kiinalaisen tehtaan amerikkalaiselle omistajalle. Verotuloja ei kerry Suomeen niin ettei ole mistä jakaa tukirahojakaan ja kaikilla on lisäksi rumasti lompsittu tukka.

        Jos rahat vaan riittää, niin kyllä palveluja kannattaa ostaa! Ei sillä pelkästään Suomen taloutta saa pelastettua mutta kyllä se estää laman pahenemista ja viimeisenkin pääoman rippeiden virtaamista ulkomaille.

        Minä olen leikannut itse kotiparturikoneella hiukseni vuodesta 2008 saakka silloin kävin viimeksi parturissa. Kun on opetellut ja tottunut leikkaamaan hiuksensa itse ei sitä oikein parturia edes kaipaa.

        Minä haluan laman pahentuvan, koska se on ainoa keino millä tähän maahan saadaan mitään muutosta. Sitten kun työttömiä on enemmistö alkaa muutos.

        Olen elänyt sen verran pienellä rahalla, että sitä ei ne kansalaiset joista suomi välittää ymmärrä yhtään mitään. Itse tiedän sen, että koska olen mies ja työtön minusta täällä ei välitetä, mutta eipä se mitään en minäkään välitä muista suomalaisista enää.


    • Köyhäksi luokiteltu

      Teen töitä ja maksan veroni, ansiotuloni 1333€/kk, eli 16000€ vuodessa, asun omassa talossa, on auto käytetty, Harrikka moottoripyörä ja kiinalainen mopo. Ei tee edes tiukkaan tuolla summalla pärjätä, lapsilla kouluun kunnon vaatteet ja varusteet luistimet, sukset ym.

      Olen tehnyt kaiken kilpailuttamalla puhelimet, sähköt, vakuutukset ym. ym. Ruoka tarjouksista, kalastan itse, marjastetaan jne. Matkustamme vielä koko perheen voimin ulkomaillekin, kun bongataan halvat lentoliput.

      Joku sanoo kateellisena ehkä, että ei ole mahdollista, mutta me ei siitä välitetä. Jos oikein alkaa laskemaan, niin rahaa menee tosi vähän, jos ei ala tuhlailemaan kaiken maailman hömpötyksiin.

      Puhelimet ja netit saa tarjouksista koko perheelle. Koko perheen nettilasku 13,90€/kk ja kaikki voi surfata netissä, kun netti on jaettu wlan-mokkulalla. voi laittaa 14 tietokonetta samaan nettiliittymään, tekee vuodessa 167€.

      Sähkö oli halvimmillaan 1,9cnt/kW, tosin siirto maksoi paljon enempi.

      Vakuutukset kilpailutin, auto (150€), moottoripyörä (350€) ja mopo (90€) liikennevakuutus yhteensä koko vuoden alle 600€.

      Ruokaa voi ostaa tarjouksista, joskus koko perheen safkat saa ostettua kuukaudeksi muutamalla kympillä, muutenkaan ruokaan ei mene rahaa mahdottomasti. Perunaa kasvatamme omassa kasvimaassa ja muitakin kasveja, porkkanaa, lanttua, punajuurta ym. Kalaa saa helposti vaikka mistä, kalastan pienestä lammesta katiskalla. Kesällä lasten kanssa ongella. Talvella saamme kalaa pilkkijöiltä ilmaiseksi.

      Näistäkin tuloista rahaa säästyy, että nytkin suunnittelemme matkaa koko perheellä Islantiin ja Kanadaan. Lapset haluaa nähdä valaita, siksi mennään Islantiin.

      • ei mistään

        mistä vakuutus yhtiöstä saamuka 150e autovakuutuksen ?


      • tekoköyhät
        ei mistään kirjoitti:

        mistä vakuutus yhtiöstä saamuka 150e autovakuutuksen ?

        Mitävittua köyhä tekee autovakuutuksella? Samaa kysyi joku malariarokotteesta.


      • vakus
        ei mistään kirjoitti:

        mistä vakuutus yhtiöstä saamuka 150e autovakuutuksen ?

        Hajaasutusmaaseudulla on halvemmat autovakuutukset.


      • Pitkäaikatyötön
        tekoköyhät kirjoitti:

        Mitävittua köyhä tekee autovakuutuksella? Samaa kysyi joku malariarokotteesta.

        Köyhä maksaa liikennevakuutuksen siinä missä rikkaampikin, koska laki niin vaatii. Poliisin huomatessa ajamisen vakuutuksetta lähtee kilvet.

        Kaikilla ei ole työpaikat/työmahdollisuudet julkisen liikenteen reiteillä.


      • aina ylityöllistetty
        Pitkäaikatyötön kirjoitti:

        Köyhä maksaa liikennevakuutuksen siinä missä rikkaampikin, koska laki niin vaatii. Poliisin huomatessa ajamisen vakuutuksetta lähtee kilvet.

        Kaikilla ei ole työpaikat/työmahdollisuudet julkisen liikenteen reiteillä.

        Mitävittua pitkäaikaistyötön tekee autovakuutuksella?


      • Pitkäaikatyötön
        aina ylityöllistetty kirjoitti:

        Mitävittua pitkäaikaistyötön tekee autovakuutuksella?

        Pitkäaikaistyötön voi pitää valmiuksia ottaa työtä vastaan sieltäkin, mihin ei ole julkisten liikennevälineiden yhteyksiä tai ne eivät ole käytettävissä työn vaatimilla kellonajoilla. Ja niitäkin töitä, joissa työn tekemiseen tarvitaan oma auto. Itse en ole muunlaisia töitä tehnytkään viimeisten 20 vuoden aikana. Kaikki eivät asu pääkaupunkiseudulla.


      • bussi kulkee
        Pitkäaikatyötön kirjoitti:

        Pitkäaikaistyötön voi pitää valmiuksia ottaa työtä vastaan sieltäkin, mihin ei ole julkisten liikennevälineiden yhteyksiä tai ne eivät ole käytettävissä työn vaatimilla kellonajoilla. Ja niitäkin töitä, joissa työn tekemiseen tarvitaan oma auto. Itse en ole muunlaisia töitä tehnytkään viimeisten 20 vuoden aikana. Kaikki eivät asu pääkaupunkiseudulla.

        Itse kuljin keikkahommissa ja asuin useimmiten viikot parakissa. Sitä hajua en unohda koskaan, mutta tulipa rahaa.

        Joskus maaseudulla pääsi "puolihoitoon" jonkun maatalon peräkamariin ja se oli juhlaa. Viikkokunnassa asuttiin jo parinkymmenen kilometrin jälkeen.

        Mitä sitä ukkomies kotona kaiket tekisi?

        Ainakin vielä 80-luvulla parakissa asuminen oli hyvin yleistä ja tuskin se vieläkään loppunut on?

        Ihme ruikutusta nykyään.


      • Pitkäaikatyötön
        bussi kulkee kirjoitti:

        Itse kuljin keikkahommissa ja asuin useimmiten viikot parakissa. Sitä hajua en unohda koskaan, mutta tulipa rahaa.

        Joskus maaseudulla pääsi "puolihoitoon" jonkun maatalon peräkamariin ja se oli juhlaa. Viikkokunnassa asuttiin jo parinkymmenen kilometrin jälkeen.

        Mitä sitä ukkomies kotona kaiket tekisi?

        Ainakin vielä 80-luvulla parakissa asuminen oli hyvin yleistä ja tuskin se vieläkään loppunut on?

        Ihme ruikutusta nykyään.

        Bussi kulki kyllä 1980-luvulla. Paljonkohan se nykytyötöntä auttaa?


      • miaumou

        Sitten heräsin ja päästin kissan ulos.


      • hjkhkgjghk
        ei mistään kirjoitti:

        mistä vakuutus yhtiöstä saamuka 150e autovakuutuksen ?

        Mulla ainakin Op pohjolassa V70 volvon ( vm. 2009) liikennevakuutus 169 e/ vuosi. Ne bonukset, ne bonukset. Joten ihan varmasti liikennevakuutuksen saa myös alle 150 e/ vuosi johonkin pienenmpään autoon.


      • rehellisyyttä

        köyhäksi luokitellulle: Paljonko vaimosi tienaa, kerroit vain omat tulosi. Entä lapsilisät, asumistuet ym. etuudet??


    • terveystarkastaja
      • heee

        Tampereella pienituloinen ei ole yksin, sillä niitä on 33 %.


    • Ole hyvä ja

      Mene hippi töihin kuten vanhempasikin!

    • juImuri

      Oikea köyhyys on sitä, että ansaitaan euro päivässä ja sekin kovalla työllä tai kerjäämällä.

      Oikea köyhä asuu hökkelissä jossa ei ole sähköä ja vesijohtoa, netistä puhumattakaan.

      • Elikkäs

        1,05e päivässä ansaitseminen ei siis ole köyhyyttä? Kiitos analyyttisesta vastauksestasi. Kerrotko samalla ensi viikon lottonumerot ja mikä on elämän tarkoitus? Kiitos jäbä!


      • juImuri
        Elikkäs kirjoitti:

        1,05e päivässä ansaitseminen ei siis ole köyhyyttä? Kiitos analyyttisesta vastauksestasi. Kerrotko samalla ensi viikon lottonumerot ja mikä on elämän tarkoitus? Kiitos jäbä!

        Löytyihän se pilkunnusijakin. Ok, voit sanoa eläväsi köyhyydessä, mikäli et ole koskaan ansainnut enempää, etkä perinyt vanhemmiltasi kuin korkeintaan sen hökkelin.

        Elämän tarkoitus on ikävän karkoitus. Tämän yksinkertaisen totuuden lauloi Alatalo. Sitä en jaksa kaivella, että keksikö itse sanat, tuskin, mutta hällä väliä.

        Ikävän karkoitus onnistuu myös ~euron tuloilla, tai missä valuutassa sen nyt saakin. Kuukkeloi "happy poor african" tms, niin huomaat, että netillä ja onnellisuudella ei ole mitään tekemistä keskenään.
        Täällä ei tule kuin paha mieli, jos on herkästi itseensä ottavaa sorttia.

        Lottonumeroita en anna, koska en usko yliluonnolliseen, eli ennustajiin ynnä muuhun humpuukiin.

        Oliko muuta? Autan mielelläni.


    • 2 e kk tienaava

      Köyhä on ihminen jonka palkka on alle 1000 ekk, eli suurin osa suomalaisista.
      Ministeri sanoi että kuka tienaa alle 2600 e kk?????????????? ajatella.... tuommosia on meillä päättämässä asoista... voi kun pelottaa tämä tulevaisuus, onneksi joutuu pihalle kohta...

    • silti köyhä

      Joka talven vietän sisällä kun ei ole varaa talvivaatteisiin. Pysyn aina oman korttelin sisällä kun ei ole varaa matkustaa.

      • läpoy

        Joka talven vietän sisällä kun ei ole varaa talvivaatteisiin.
        Minä taasen pidän talvivaatteita sisälläkin, kun on vain sähkölämmitys.


    • minä köyhä

      ei ole köyhä jos tienaa noin paljon

      itse tienaan 750e liitonrahaa
      siitä maksan vuokran 450e ja laskut ja sitten haen sossusta loput joka kk

      • Brutto ja netto

        Niin, jos toinen saa 1300 e/kk eikä muita tukia, maksaa siitä verot, ja toinen saa 750 e/kk korvauksia, Kelalta asumistuen ja sossusta loput, niin mikä on ero?

        Työssä käyvä ilmoittaa yleensä bruttotulon ja tukia saava nettotulon ...


    • roletaari

      Hyvä esimerkki siitä miten naurettava on köyhyysrajan määrittäminen tulojen perusteella!

      Suurin osa luettelostasi on sellaista joka kuuluu kenen tahansa järkevän ihmisen elämään tuloista riippumatta.

      • köyhä on out

        Yksinkertainen määritelmä. Sellainen henkilö jonka päätulo on yhteiskunnan tuki on köyhä. Sekä fyysisesti että henkisesti. Sitä eivät mitkään selittelyt muuta.


      • Mietipäs tätä
        köyhä on out kirjoitti:

        Yksinkertainen määritelmä. Sellainen henkilö jonka päätulo on yhteiskunnan tuki on köyhä. Sekä fyysisesti että henkisesti. Sitä eivät mitkään selittelyt muuta.

        Mutta ajattelepas sitä, että työssä käydessämme maksamme veroja sitä varten, että jos joskus joudumme työttömiksi tai sairastumme, niin sitten saamme tukia. Suurin osa ihmisistä on elämänsä aikana monenlaisessa roolissa, sekä veronmaksajana että tuensaajana. Esimerkiksi opiskelijana, vanhempainvapaalla, eläkkeellä.

        Niissä maissa, missä tukijärjestelmiä ei ole, ei makseta verojakaan, vaan käteen jäävä summa on isompi ja siitä jokainen voi työssä käydessään säästää itselleen talletuksia, osakkeita tai rahastoja, joista sitten rahoittaa elämisensä jos koittaa huonot ajat. Ne, jotka eivät voi pienestä palkastaan säästää tai eivät muuten vain säästä tai omista mitään, ovat sitten niitä todellisiä köyhiä. Heillä ei ole mitään, ei säästöjä, ei tukia. Sellaisia ei Suomessa ole.


    • uyhgfd

      Itselläni eläke on 1300 €/kk brutto enkä koe itseäni rikkaaksi hyvätuloiseksi.

    • säästöönkin jää

      kaupassa käyntejä kun harventaa, ei osta mitään turhaa

    • MUSTA KORPPI

      " Oikea köyhyys on sitä, että ansaitaan euro päivässä ja sekin kovalla työllä tai kerjäämällä.

      Oikea köyhä asuu hökkelissä jossa ei ole sähköä ja vesijohtoa, netistä puhumattakaan. "

      UNOHDIT KÄRPÄS PARVET SILMIEN YMPÄRILTÄ JA ALASTOMAT VARTALOT, JOISSA ON KAHDEN nahka päälysteisen LUUTIKUN VARASSA ILMAPALLOMAINEN VATSAPUSSI.

      • arbeit macht frei

        Nuo mainitsemasi ovat tyhmiä ja laiskoja ja ansainneet kohtalonsa. Jos olisi vähänkin yritystä, niin keräisi elektroniikkaromusta sun muusta jätteestä kultaa ja jalometalleja talteen polttamalla ylimääräiset pois.

        Sillä eurolla saa kehitysmaissa koko suku riisiä tai mitä nyt maassa kasvaakin.

        "Otsasi hiessä sinun on leipäsi ansaittava". Hals und Beinbruch...


      • Älyhoi!
        arbeit macht frei kirjoitti:

        Nuo mainitsemasi ovat tyhmiä ja laiskoja ja ansainneet kohtalonsa. Jos olisi vähänkin yritystä, niin keräisi elektroniikkaromusta sun muusta jätteestä kultaa ja jalometalleja talteen polttamalla ylimääräiset pois.

        Sillä eurolla saa kehitysmaissa koko suku riisiä tai mitä nyt maassa kasvaakin.

        "Otsasi hiessä sinun on leipäsi ansaittava". Hals und Beinbruch...

        Meinasit tappaa meidät sitten saasteisiin. Parempi kun kukaan ei lähde toteuttamaan tuota ajatusta. Tuokin kulta pitäisi kerätä tarteen hapolla liottamalla jos yhtään olisit ottanut asioista selvää.


    • suomi köyhtyy

      suomalaiset köytyvät jatkuvasti lisää !
      kohta on 1/3 työssäkäyvistä jo työttömänä

      • kummaIIista

        Kun rikkaiden ja tavallisten työssäkäyvien ansiot nousevat koko ajan, niin laskennallinen köyhyysraja nousee sekin, vaikka jossain etelän maissa hypittäisiin riemusta kattoon jos ansaitsisi edes lähelle suomalaista 'köyhyysrajaa'.

        Suomalaiset ovat tulleet elintason nousun myötä yhä vaativimmiksi, kaikilla pitäisi olla "perustulo" 2000€/kk, uusimmat älypuhelimet ja sadan megan netti.

        Lapsi häpeää koulussa vaatteitaan joissa ei ole reikiä ja jonkun ylikansallisen firman logoa.

        Kun näitä sitten yritetään hankkia, niin hups, jääkaapissa ei ole kuin kaljaa.


    • ...

      150 vuotta sitten 9 / 10 suomalaisesta eli maaseudulla. Silloin vallitsi täystyöllisyys. Pienet lapsetkin tekivät sen, minkä jaksoivat. Kuri oli ankara, samoin elinolot. Lapsista joka viides kuoli alle 1-vuotiaana johonkin epidemiaan, tuhkarokkoon, keuhkotautiin, isorokkoon...Ravinto oli yksinkertaista, perunaa, juureksia,ruisleipää, kalaa, harvoin punaista lihaa. Kuljettiin jalan. Ei matkusteltu. Nieltiin pirteissä savua ja tihrusteltiin tuohuksen valossa. Ei hammashuoltoa, ei lääkäriä. Synnytettiin saunassa ja kuoltiin lapsivuoteeseen.Keväällä, kun lehmä meni umpeen, podettiin keripukkia. Syöpäläisiä,punkkeja ja suolinkaisia,peräpukamia...mutta...EI OLTU TYÖTTÖMIÄ !!!

      • Näin se on ...

        Sana työttömyys, työtön jne on keksitty vasta teollisen yhteiskunnan ja palkkatyön myötä. Työtön tarkoittaa, että ei ole sellaista työtä, josta saisi palkkaa tai yrittäjätuloa. 150 vuotta sitten ei ollut työttömiä, koska sitä sanaakaan ei ollut.

        Mutta täystyöllisyyttäkään ei ollut. Ennen aikaankin oli toimettomia, oli vaivaiskodin asukkaita ja kiertäviä kerjäläisiä. Oli juoppojakin. Loisiakin. Sana loinen tunnettiin, ja se tarkoitti sekä loiseläintä että toisten nurkissa loisivaa ihmistä.

        Toimettomuus on eri asia kuin työttömyys. Sitä ei ole, jos vain haluaa tehdä jotain. Moni työtön tekee nykyään jotain vapaa-ajallaan, niin että ei ole kuitenkaan toimettomana.


      • JJ.
        Näin se on ... kirjoitti:

        Sana työttömyys, työtön jne on keksitty vasta teollisen yhteiskunnan ja palkkatyön myötä. Työtön tarkoittaa, että ei ole sellaista työtä, josta saisi palkkaa tai yrittäjätuloa. 150 vuotta sitten ei ollut työttömiä, koska sitä sanaakaan ei ollut.

        Mutta täystyöllisyyttäkään ei ollut. Ennen aikaankin oli toimettomia, oli vaivaiskodin asukkaita ja kiertäviä kerjäläisiä. Oli juoppojakin. Loisiakin. Sana loinen tunnettiin, ja se tarkoitti sekä loiseläintä että toisten nurkissa loisivaa ihmistä.

        Toimettomuus on eri asia kuin työttömyys. Sitä ei ole, jos vain haluaa tehdä jotain. Moni työtön tekee nykyään jotain vapaa-ajallaan, niin että ei ole kuitenkaan toimettomana.

        Ja huutolaisia oli myös.


    • mhnu

      Hienoa, että köyhyytesi on alkanut noin hyvin. Itse olen työkykyni menettäneenä ollut köyhä kymmenisen vuotta.
      Tilanteen pitkittyessä, asiat mutkistuvat. Joudut ehkä ostamaan vaatteita ja jalkineita, joita kyllä voit hankkia kirpputorilta, mikäli selviytyjämentaliteettisi antaa myöten. Muitakin isompia hankintoja joutunet tekemään tulevaisuudessa. Toivottavasti olet aina syksyisin terveenä, että pääset keräämään talven syötävät.
      Tulevaisuudessa vaanii aina uhkia, joten en sinuna käyttäisi elämiseen rahoja, jotka hankit tavaroiden pois myymisellä. Muista myös, ettet pysty välttämättä hankkimaan mitään kestokulutushyödykettä tulevaisuudessa, joten luovu tavaroistasi harkiten. Itse ajattelen niin, että sellaista ei kannata myydä, jonka voi myydä vain kerran.

      • Juoksevatkulut

        Kyllä mun mielestä kannattaa myydä pois kakkosauto ja käyttämätön mopo, joka seisoo autotallissa. Vaikka ne voi myydä vain kerran, niin silti kannattaa, jos ne on tarpeettomia ja niiden omistaminen lisää jatkuvia kuluja.

        Myös muu tarpeeton roju kannattaa myydä pois nurkista ja varastoista, vaikka sen voi myydä vain kerran. Varaston lämmittäminenkin maksaa, joten mieluiten kannattaa luopua varastossa olevista tavaroista ja vuokrata varasto jollekin toiselle, niin siitä saa tuloja.


    • jglhghglhgl

      Olenko rikas, köyhä vai keskipalkkainen kk ansioni brutto 2599 e/kk, netto 1778 e/kk??? Vero% on 24,5%, suht tasan menee verotus joka vuosi. Työnantajani vähentää minulle maksettavsta palkasta työpaikkaruokalun, joka on 4,02 e/ ruokailu (keskimäärin 19 luonasta per kuukausi) Mielestäni nettoni on kohtuuttoman pieni bruttoon verrattuna, kiitos suomen verotuksen. Jos saisin päättää, jokainen maksaisi 20% veroa. Se kuka tienaa rutosti, on todennäköisesti työpaikkansa eteen joskus jotain joutunut tekemään. Nyt valtio kurittaa kohtuuttomasti yli 30 tuhatta vuodessa tienaavia. Minulle jäisi enenmmän käteen vuodessa jos tienaisin 25 tuhatta... ei mee oikein työtä tekevilläkään jos ei työttömilläkään :(

    • jhdkladjlasöjfak

      Elin "köyhyydessä". Oli asuntolainaa, kulutusluottoja jne jne. paljon oli jäänyt laskuja rästiin, ne ulosotossa. Hyvä kun sai ulosoton jälkeen asuntolaina lyhennykset maksettua, muitakin laskuja oli sen päälle... monta unetonta yötä. Mutta joskus oli ollut kivaa :D, eihän minulla muuten noita kulutusluottoja olisi ollutkaan. Sain tarpeekseni ulosotosta ja siitä tunteesta että olen kakkosluokan kansalainen. Myin asuntoni, maksoin kaikki velat. Noloa se oli kauppojen teossa kun ulosottomies mukana, mutta rinta pystyssä nielin häpeä. Rahaa jäi ihan pikkusen yli, ostin auton. Vuoden asuin vuokralla. Vaikka luottotietoni oli vielä punaisella, oli taloudellinen tilaateeni hallinnassa ja sainkin pankista uuden asuntolainan. Köyhyydestä on mahdollisuus nousta, vaatii luopumista jostain tärkeästä. Loppupeleissä: Ei elämä niin paha olekkaan miltä se joskus tuntui.

    • pakolainen

      Joku puhu euron päiväpalkasta. No olin vuoden ajan 12 tuntia per päivä ja 7 päivää viikossa ja 7.5 euron päiväpalkalla maalarina eikä vituttanu yhtään. Hengissä pysyttiin.yöt ryypättiin ja naisissa käytiin. No asunto oli ilmanen silloisen tyttöystäväni takia mutta ikinä en ole ollut onnellisempi koska silloin oli työnteolla jokin tarkoitus. Nykyään saa suomesta rahaa jos vaan jaksaa pyytää ja sehän se vasta passivoikin. Tämä tapahtui passittomana pakolaisena kaukomailla.

    • muustaiks

      ei kuullosta köyhältä ja aina marjoihin saakka. e

      • marjajuustosammal

        en lukenut enempää tekstiäkään.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      39
      1631
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1341
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      9
      1289
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1285
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1277
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      4
      1253
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1234
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1210
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1170
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1146
    Aihe