Ohjelmointi matematiikassa

fffffs

Uudessa opetussuunnitelmassaa matematiikkaan on sisällytetty ohjelmointi

Tästä pääsette kyseiseen suunnitelmaan

http://www.oph.fi/download/163770_Perusopetuksen_opetussuunnitelman_perusteet_2014.docx

Vuosiluokat 7-9 sivut 429-436 (7 sivua)

Suunnitelmassa ei kylläkään kerrota yhtään mitään ohjelmoinnin opetuksen sisällöistä, joten esitän teille arvauksen miten tässä käy.

Mikään ei juuri muutu. Asioiden nimitykset muuttuvat. Allekkain laskuja nimitetään jatkossa algoritmeiksi, kulman puolittaminen harpilla on kulman puolitus algoritmi, yhtälöparin ratkaiseminen on Gaussin algoritmi, jne.

16

101

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lkjlkfzl

      Pääprobleema on, että tavalliset luokanopettajat eivät yleensä osaa ohjelmointia. Onneksi suurin osa matematiikan opettajista on törmännyt siihen siihen yliopistossa. Jos ohjelmointitaitoisia opettajia ei löydy, niin siihen voitaisiin palkata insinöörejä.

      • Hahahahahh

        Insinöörit taas eivät osaa matematiikkaa.


      • Ei ole ongelma
        Hahahahahh kirjoitti:

        Insinöörit taas eivät osaa matematiikkaa.

        Riippuu tietysti insinööristä. Ainakin kaikki minun tuntemani insinöörit osaavat matematiikkaa aivan riittävästi ainakin lukiolaisten tarpeeksi.


      • Hahahahahahh
        Ei ole ongelma kirjoitti:

        Riippuu tietysti insinööristä. Ainakin kaikki minun tuntemani insinöörit osaavat matematiikkaa aivan riittävästi ainakin lukiolaisten tarpeeksi.

        Valtaosa DI ei osaa edes lukion 1. kurssin asioita. Jos DI on opiskellut 300op matematiikkaa niin hän voi juuri ja juuri kelvata alakoulun 3 luokalle opettajaksi (tietämyksensä perusteella)


    • arvaajamies

      Veikkaisin, että ohjelmointi on jotain peryshyödyllistä ja yksinkertaista, kuten miten ohjelmoidaan numeerinen integrointi tai Rungen–Kuttan menetelmä.

      • Tätä vaaditaan

        Miksi peruskoululaisia pitäisi vaivata alkeellisilla differentiaaliyhtälöiden numeerisilla menetelmillä, ei niistä mitään algoritmista ajattelua opi.

        6 luokalla tulisi käydä matriisialgoritmit kuten Gauss-Jordan eliminoinnin ohjelmointi
        Tarkoituksena tutustua taulukko tietojärjestelmiin
        7 luokalla tulisi käydä läpi suurimman yhteisen tekijän laskeminen Eukleideen algoritmilla ja Binäärisellä Eukleideen algoritmilla, sopii hyvin murtolukulaskentaan.
        8 luokalla tulisi käydä läpi FFT jonka tarkoituksena olisi näyttää miten hajoita ja hallitse algoritmit toimivat
        9 luokalla käydään läpi AKS deterministinen algoritmi sen selvittämiseksi onko annettu suuri luku alkuluku vai ei ja lisäksi käydään läpi kaikki perinteisen graafialgoritmit. Teoriapuolella tulisi käydä Laskennan teoriaa mm. rakentaa universaali Turingin kone (muistiltaan rajoitettu) käyttäen vain loogisia portteja.


      • Huuumoria
        Tätä vaaditaan kirjoitti:

        Miksi peruskoululaisia pitäisi vaivata alkeellisilla differentiaaliyhtälöiden numeerisilla menetelmillä, ei niistä mitään algoritmista ajattelua opi.

        6 luokalla tulisi käydä matriisialgoritmit kuten Gauss-Jordan eliminoinnin ohjelmointi
        Tarkoituksena tutustua taulukko tietojärjestelmiin
        7 luokalla tulisi käydä läpi suurimman yhteisen tekijän laskeminen Eukleideen algoritmilla ja Binäärisellä Eukleideen algoritmilla, sopii hyvin murtolukulaskentaan.
        8 luokalla tulisi käydä läpi FFT jonka tarkoituksena olisi näyttää miten hajoita ja hallitse algoritmit toimivat
        9 luokalla käydään läpi AKS deterministinen algoritmi sen selvittämiseksi onko annettu suuri luku alkuluku vai ei ja lisäksi käydään läpi kaikki perinteisen graafialgoritmit. Teoriapuolella tulisi käydä Laskennan teoriaa mm. rakentaa universaali Turingin kone (muistiltaan rajoitettu) käyttäen vain loogisia portteja.

        Olisi todella suurenmoista, jos peruskoululaisemme olisivat niin kyvykkäitä, että selviävät näistä yliopistotason opinnoista.


    • Noite

      Yläkoulussa ei ainakaan omana aikanani vielä integroinneista puhuttu mitään. Edistyneimpänä asiana taisi olla kahden muuttujan lineaarinen yhtälöryhmä, joiden pyörittämiseen käytettiin parhaillaan puoli vuotta aikaa. Kyllä kai se toisaalta auttaa tietynlaisen algoritmisen ajattelun kehitystä, että vastaavia tehtäviä tehtäisiin myös koneellisesti.

    • 2+8

      Tietokoneen käyttö matematiikassa on kerta kaikkiaan valaisevaa.
      Itse käytin sitä jo yläasteella mm. suorien piirtämiseen ruudulle(=koordinaatistoon, joka on kiepsahtanut ylösalaisin). Ensimmäiset piirtokokeilut taisivat olla jo ala-asteella BASIC:lla. Käsitteet circle, radius, line, lineto, plot..
      Lukiossa havainnollistin erilaisia käyriä ja niiden nollakohtia piirtämällä, vaikka aina en osannutkaan laskea niitä. Jossain vaiheessa käytin munkkirinkilän piirtämiseen muunnettua palettia, koska 3d-piirtäminen ei ole ruudulle mahdollista.
      Ei ole järkevää käyttää tietokonetta järeiden algoritmien laskentaan, jollei samalla kehitetä ymmärrystä siitä, mistä asiassa olikaan kysymys.. lopputuloksena on muuten taas kerran tyhjän takia pyöriviä massiivisia laskentoja, joiden lopputuloksesta ei oikein olla varmoja..
      Kieleksi suosittelen valitsemaan sellaisen, jossa ei jouduta tyypityksen uhriksi heti alkuun, eli C/C on ehdottomasti kiellettyjen listalla!

      • FutureIsHorror

        Todellakin!

        Tietokone on ehdoton apuväline modernissa luonnontieteessä.
        Mitä järkeä on laskea 1800-luvun matematiikkaa, fysiikkaa ja kemiaa paperilla, kun jokaiseen lukiotasoiseen asiaan löytyy valaiseva video youtubesta.

        Ohjelmoinnin opetus ei sinällään riitä.
        Nyt olisi korkea aika panostaa automaation kehittämiseen ja robotiikkaan.
        Siirtyminen kansalaispalkkaan olisi suotavaa, koska tulevaisuudessa koneet tekevät lähes kaiken.

        Jo nyt watson-ohjema on tarkempi kuin peruslääkäri, ja youtube kouluttaa paremmin kuin yksikään perus/lukio-opettaja.
        Teollisuuden toiminnot ovat pitkälti automatisoitu.
        Sosiaalinen elämä on monilla facessa ja muissa idioottifoorumeissa.
        Mitä tästä kaikesta seuraa??

        “I fear the day technology will surpass our human interaction. The world will have a generation of idiots.”


        ― Albert Einstein


      • Diktaattori Upez
        FutureIsHorror kirjoitti:

        Todellakin!

        Tietokone on ehdoton apuväline modernissa luonnontieteessä.
        Mitä järkeä on laskea 1800-luvun matematiikkaa, fysiikkaa ja kemiaa paperilla, kun jokaiseen lukiotasoiseen asiaan löytyy valaiseva video youtubesta.

        Ohjelmoinnin opetus ei sinällään riitä.
        Nyt olisi korkea aika panostaa automaation kehittämiseen ja robotiikkaan.
        Siirtyminen kansalaispalkkaan olisi suotavaa, koska tulevaisuudessa koneet tekevät lähes kaiken.

        Jo nyt watson-ohjema on tarkempi kuin peruslääkäri, ja youtube kouluttaa paremmin kuin yksikään perus/lukio-opettaja.
        Teollisuuden toiminnot ovat pitkälti automatisoitu.
        Sosiaalinen elämä on monilla facessa ja muissa idioottifoorumeissa.
        Mitä tästä kaikesta seuraa??

        “I fear the day technology will surpass our human interaction. The world will have a generation of idiots.”


        ― Albert Einstein

        Entisaikaisen puukässän ja rättikässän asemesta voitaisiin opetella robotiikan alkeita. Nykyisin on saatavissa jo rakennussarjoja, joiden avulla voi rakennella jonkinlaisia robotteja.


      • Roskan suoltajat
        Diktaattori Upez kirjoitti:

        Entisaikaisen puukässän ja rättikässän asemesta voitaisiin opetella robotiikan alkeita. Nykyisin on saatavissa jo rakennussarjoja, joiden avulla voi rakennella jonkinlaisia robotteja.

        Ja kukas ne robotit sitten ohjelmoi jos ei ihminen. Robotti on juuri niin älykäs kuin se on ohjelmoitu. Se että robotilla on valtava tietovaranto josta se voi tunnistaa asioita ei tee robotista älykästä. Youtube videot on varmaankin tehneet opettajat?


      • UnohtakaaOhjelmointi
        Roskan suoltajat kirjoitti:

        Ja kukas ne robotit sitten ohjelmoi jos ei ihminen. Robotti on juuri niin älykäs kuin se on ohjelmoitu. Se että robotilla on valtava tietovaranto josta se voi tunnistaa asioita ei tee robotista älykästä. Youtube videot on varmaankin tehneet opettajat?

        Youtubeen voi laittaa tietysti videon siitä miten robotti ohjelmoidaa, kuten myös ohjelmoinnista yleisesti.

        Ei suomalaista opettajaa tarvita, riittää että joku valopää tekee videon youtubeen.
        Sen jälkeen se on ikuisesti siellä ja jokainen voi sen sieltä opetella.
        Ongelma on siinä, että osaaminen on tällöin jokaisen ulottuvilla.
        Mitä tapahtuu maailmassa kun kaikki tieto on internetissä??

        Se, että pienet maat joutuvat kehitysmaiden kaltaisiksi vasallivaltioiksi, joita isot hyväksikäyttävät.

        Ainoa valuutta millä orja voi kilpailla on itsensä myyminen.
        Sitäkin pitäisi opettaa kouluissa, markkinointia ja seksikkyyttä.


      • ei-opettaja

        Olisi hyvä opettaa algoritmit jotenkin yleisellä tasolla, ettei oppilailla mene sormi suuhun jos kieltä joutuu vaihtamaan. Jos olisin opettaja ja joutuisin opettamaan ohjelmoinnin perusteita, niin ensiksi opettaisin algoritmit ja tietorankenteet yleisellä tasolla pseudokoodilla ja sitten opettaisin eri ohjelmointikielten syntaksit sekä miten pseudo käännetään kyseisille syntakseille.

        En minä tiedä mitä vikaa tyypityksessä sinänsä olisi. Kyllähän niitä Turing-täydellisiä kieliä on olemassa, jossa on tyypitys ja joissa ei ole. Eli kielillä on eri vahvuudet, ja minusta C ja C on hyviä vaihtoehtoja vaikkapa jonkun laskennallisen otaksumien kokeilemiseen, missä joutuu käsittelemään valtavan määrän erikoistapauksia ennen kuin hoksaa yleisen tavan ratkoa otaksuma.


      • Wanha hacker
        ei-opettaja kirjoitti:

        Olisi hyvä opettaa algoritmit jotenkin yleisellä tasolla, ettei oppilailla mene sormi suuhun jos kieltä joutuu vaihtamaan. Jos olisin opettaja ja joutuisin opettamaan ohjelmoinnin perusteita, niin ensiksi opettaisin algoritmit ja tietorankenteet yleisellä tasolla pseudokoodilla ja sitten opettaisin eri ohjelmointikielten syntaksit sekä miten pseudo käännetään kyseisille syntakseille.

        En minä tiedä mitä vikaa tyypityksessä sinänsä olisi. Kyllähän niitä Turing-täydellisiä kieliä on olemassa, jossa on tyypitys ja joissa ei ole. Eli kielillä on eri vahvuudet, ja minusta C ja C on hyviä vaihtoehtoja vaikkapa jonkun laskennallisen otaksumien kokeilemiseen, missä joutuu käsittelemään valtavan määrän erikoistapauksia ennen kuin hoksaa yleisen tavan ratkoa otaksuma.

        On niitä helpompiakin kieliä kuin C . C-kieli alkaa olla jo vanhentunut. Siinäkin on runsaasti sudenkuoppia, joten siinä ei kannata ottaa käyttöön kaikkia sen mahdollisuuksia esimerkiksi tietotyyppien määrittelyssä. Alkuopetuksessa voisi käyttää vaikkapa Pythonia. Jos mennään pitemmälle, niin sitten tulisivat Java tai C#.


      • fffffs
        Wanha hacker kirjoitti:

        On niitä helpompiakin kieliä kuin C . C-kieli alkaa olla jo vanhentunut. Siinäkin on runsaasti sudenkuoppia, joten siinä ei kannata ottaa käyttöön kaikkia sen mahdollisuuksia esimerkiksi tietotyyppien määrittelyssä. Alkuopetuksessa voisi käyttää vaikkapa Pythonia. Jos mennään pitemmälle, niin sitten tulisivat Java tai C#.

        Alakoulussa olisi varmaan hyvä kuitenkin opettaa ensin lapset lukemaan ja kirjoittamaan suomea ja vasta myöhemmin tulee englanti 3lk alkaen. Alkuopetus tarkoittaa lastentarhoja, siellä opetetaan sitomaan kengännauhat yms.

        Ei ohjelmointikieliin ole aikaa matematiikan tuntimäärän rajoissa. Tällä tarkoitetaan jotain muuta, mutta se on jäänyt epäselväksi että mitä?


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      97
      2713
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      104
      2300
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2060
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      15
      1797
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1711
    6. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      36
      1686
    7. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1676
    8. 92
      1612
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      129
      1467
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1284
    Aihe