Raamattu on vertauskuvaa

KTS

Fundamentalistikristityt tekevät pahan virheen tulkitessaan usein Raamattua kirjaimellisesti, vaikka kyseessä on vertauskuvakieltä käyttävä kirja. Juutalaiset itse ymmärtävät tämän asian oikein hyvin.

Kirjaimellinen tulkinta johtaa aivan kajahtaneisiin tulkintoihin kuten vaikkapa siihen, että ihmiset lähtevät lentoon "tuuliin ja pilviin" tai että Suomenlahden pohjukasta nousee kohta seitsenpäinen merihirviö, jolla on kymmenen sarvea.

Kristuksen evankeliumin (ilosanoman) perusajatus oli siis siinä, että ihmisen tuli kerta kaikkiaan jättää taaksensa kaikki sellaiset ulkoiset käsitteet kuin "palkkio" ja "rangaistus", "syy" ja "seuraus", "menneisyys" ja "tulevaisuus", "syntymä" ja "kuolema", "taivas" ja "helvetti", "hyve" ja "synti", "sota" ja "rauha". Kaikki tälläiset määreet ovat katoavaisia ja siten vieraita Valtakunnan evankeliumille (Room.8:20-21). Kaikki vastakohtakäsitteet ovat poistuneet. Ne ovat enää vain merkiksi, symboliksi ja vertauskuviksi kelpaavaa materiaalia, eivät sitä tosiolevaisuutta, johon kristitty oli siirtynyt. Jopa "kuolema" oli käsitteenä nyt enää pelkkää vertauskuvaa, joten sitä ei enää tarvinnut pelätä. Sitä ei ollut enää olemassa, koska se kuului Valtakunnan ulkopuolelle kuuluvaan symbolimaailmaan. "Kuoleman" ja "ajan" vertauskuvat oli voitettu toisella vertauskuvalla, "ristillä". "Iloisen sanoman" opettajalle ei ollut olemassa menneisyyttä, eikä tulevaisuutta, ei syntymää, eikä kuolemaa, oli vain tämä iankaikkisen nykyhetken autuus, joka ei koskaan pääty. Jeesuksen sanomassa autuutta ei luvata, eikä sitä solmita ehtoihin. Se on ainoa jäännös siitä oivalluksesta, että ulkoisten realiteettien taakan voi vapaasti pudottaa hartioilta maahan. Sitä ei tarvitse enää kantaa millimetrin vertaa. Ei tarvitse tehdä tätä eikä tuota (Kol.2:16-23). Ei tarvitse käydä kirkossa, ei tarvitse sokeasti uskoa tähän tai tuohon väitteeseen tai dogmiin. Ei tarvitse pelätä, että jos teen tämän tai tuon synnin, niin joku Jumala siitä vihastuu (1.Joh.4:18-19).

Vasta sisäisten realitettien muuttuessa tosiolevaisiksi, mitkään ulkoiset realiteetit, joihin myös "synti" käsitteenä kuuluu, eivät enää paina hartioita. Kaikki nämä silminnähtävät ja ulkoisilla aisteilla koettavat käsitteet, kuten "aika", "paikka", "luonto" ja "pahe" menettävät voimansa muuttuessaan pelkiksi vertauskuviksi eikä niitä tarvitse enää miettiä sen kummemmin omalla kuin muidenkaan kohdalla (Room.14:14). Lusteen voi rauhassa antaa kasvaa leikkuupäivään saakka. Se viskataan tuleen samana päivänä, kun vilja korjataan talteen (Matt. 13:30). Kaikki on selvää ja kirkasta. Kristus teki eläväksi ihmisen ja Jumalan välisen yhteyden ja kaatoi kaikki heitä erottavat väliseinät iloisella sanomallaan. "Taivasten valtakunta" on vanhurskautetun ihmisen sydämen tila. Se ei ole missään avaruudessa eikä se tule tuhannen vuoden päästä tai kuoleman jälkeen. Se on tässä ja nyt, aivan käsillä. Siihen ei tarvitse edes astua sisään sanan varsinaisessa merkityksessä. Jokainen voi päästää irti hartioita painavan taakkansa ja havaita jo olevansa valtakunnassa ilman mitään ehtoja. Evankeelinen käytäntö on jatkuvan anteeksiannon periaate. Se on Poika ja samalla tie Isän luokse. Mitään muuta pelastuksen tietä ei ole (Ap.t.4:12). Johanneksen evankeliumin kolmannen luvun jakeessa 18 Jeesus tähdentää Taivasten valtakunnan "tämänpuoleista" luonnetta sanoen:

"Sitä, joka uskoo häneen, ei tuomita, mutta se, joka ei usko, on jo tuomittu, koska hän ei uskonut Jumalan ainoaan Poikaan."

11

278

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ritari009

      tarkistaa "uskomuksesi",sillä se menee niin metsään kuin vain mennä voi,lopeta siis tuo harhaan johtaminen,ja usko Raamatuun niinkuin se on kirjoitettu,äläkä väännä sitäkieroon,niinkuin muutamat sen tekevät,ja sinä näytät olevan yksi niistä,lopeta ,kun vilä voit,sillä niille kieroon vääntäjille ei luvata kovin kaksista tulevaisuutta,paha sanoa,mutta jumala ei tarjoa heille muuta kuin kadotuksen,en minä lausu si nulle kadotustuomiota,vaan se Sana,jonka Jeesus on puhunut,voit vielä tehdä parannuksen,eli mielenmuutoksen ja tutkia mikä on Herran tahto Sanaansa nähden. Eikä Jumalakaan,sillä Hänen tahtonsa on,että sinäkin pelastusit,se vaan on asenteestasi kiinni,tee parannus,sillä sitä Jumala velvoittaa jokaiselta,jonka Hän tahtoisi pelastaa,valinta on sinulla itselläsi. Siillä ei Jumala voi tehdä parannusta puolestasi,eikä pakottaa tekemään,valinta on vapaassa tahdossasi,ja sitä Jumala kunnioittaa,olkoon ratkaisusi mikä tahansa.

      • KTS

        Tähän seuraavaan Kristuksen urakoimaan työlistaan ei enää voi lisätä mitään sen paremmin KTS kuin Ritari009:

        KTS tuli kutsumukseen syksyllä 1971 koulun uskontotuntien innoittamana.

        Kääntymyksen eli herätyksen tilaan hän tuli Agricolan päivänä 9.4.1992.

        Vanhurskautus eli uudestisyntyminen vedestä tapahtui oikeaoppisesti synnintunnustuksen ja sitä seuranneen anteeksisaamisen ja anteeksiantamisen yhteydessä kevät-talvella 1996.

        Nyt jatkuu pyhityselämä kohti uusia voittoja Jeesuksen Kristuksen puhdistavan sovintoveren alla, sillä muuta pelastusta ei ole kuin Jeesus Kristus, Jumalan Poika, Maailman Vapahtaja, joka antoi henkensä koko ihmiskunnan puolesta.

        Amen.

        KTS
        Kristuksen Tosi Soturi


      • Ihmettelijä (Original)

    • Matkalainen

      Sanat...vieraita valtakunnan evankeliumille = ?? Esim. synti ei ole todellakaan vieras sana, sillä Jeesus tuli maailmaan syntisiä pelastamaan. Synti on rikkomista Jumalan tahtoa vastaan eikä mikään symbolinen käsite! Jeesus on tullut vapauttamaan ihmiset synnin vallasta pelastaakseen kaikki halukkaat iankaikkiseen elämään. Synti sanan mitätöiminen loukkaa Jeesuksen sovitustyötä ja on evankeliumin vastaista opetusta.

      Minusta opetat päin seiniä. Olemme vastuussa tälläkin palstalla, mitä sanomme.

      • KTS

        Tahallasi ymmärrät väärin. Tarkoitan lähinnä sitä, että nykypäivän modernilla ihmisellä on muutakin ajateltavaa ja todellisempia ongelmia kuin muinaisten alkeellisten ja taikauskoisten paimentolaisten uskomus, jonka mukaan ympärillämme on vihamielisiä henkiolentoja, joita pitää lepytellä veriuhreilla ulkoisen sijaissovitusoppidogmien avulla.


      • Matkalainen
        KTS kirjoitti:

        Tahallasi ymmärrät väärin. Tarkoitan lähinnä sitä, että nykypäivän modernilla ihmisellä on muutakin ajateltavaa ja todellisempia ongelmia kuin muinaisten alkeellisten ja taikauskoisten paimentolaisten uskomus, jonka mukaan ympärillämme on vihamielisiä henkiolentoja, joita pitää lepytellä veriuhreilla ulkoisen sijaissovitusoppidogmien avulla.

        Kun ajatuksesi ovat noin lennokkaita, älä sitten viittaa Raamattuun ollenkaan. Nyt vaikuttaa, ettet ymmärrä siitä mitään.

        Ei tässä mistään henkiolentojen lepyttelystä kysymys ole vaan Jumalan pelastussuunnitelmasta menneiden aikojen ja nykypäivän ihmiselle (Joh. 3:16). Ei sitä voi ymmärtää kuin yhdellä tavalla.


      • Hebron
        KTS kirjoitti:

        Tahallasi ymmärrät väärin. Tarkoitan lähinnä sitä, että nykypäivän modernilla ihmisellä on muutakin ajateltavaa ja todellisempia ongelmia kuin muinaisten alkeellisten ja taikauskoisten paimentolaisten uskomus, jonka mukaan ympärillämme on vihamielisiä henkiolentoja, joita pitää lepytellä veriuhreilla ulkoisen sijaissovitusoppidogmien avulla.

        > muinaisten alkeellisten ja taikauskoisten paimentolaisten uskomus, jonka mukaan ympärillämme on vihamielisiä henkiolentoja <

        Ovatko henkivallat olemassa? Uskotko niihin?


    • Immoralisti

      Jeesuksella ei ollut mitään välimatkaa Jumalan ja itsensä kanssa. Haluaisiko hän muka, että meillä pitäisi olla, kuten esim. uskonaikakone? En usko.
      Älä välitä Jeesuksen väärinymmärtäjistä, vaikka he luulevat olevansa oikeaoppisia.

      • LÖPÖ

        LÄPÄ


    • tällast.

      Näinhän sen voi määritellä. Pitää vain olla 3 päivää uskossa, että ymmärtää sen syvyyden.
      Hyvä.... vmp.Lh

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      79
      1541
    2. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      68
      1245
    3. Mietitikö nainen koskaan

      Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.
      Ikävä
      106
      1198
    4. Suomalaisia naisia lennätetään seksimatkoille

      https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/1f5f5e20-8c36-4907-9640-8e0c3b017c5a Gambia on jo vuosia ollut yhtä kuin munanhaku ma
      Lieksa
      176
      979
    5. Nämä kaikki alla olevat aloitukset on saman naisen aloituksia

      Kuinka paljon täytyy vintissä viheltää että esiintyy välillä jopa miehenä, ja sitten itse vastailee omiin kysymyksiinsä?
      Ikävä
      148
      978
    6. huono omatunto

      johtuu siitä, että minulla on tunteita sinua kohtaan. Se vaikuttaa asiaan. Kaipasin sinua tänäänkin.
      Ikävä
      55
      974
    7. Päätin juuri että

      En odota että meidän välillä enää tapahtuisi mitään. Tämä on aivan liian monimutkaista ja kyllä sinäkin olisit joskus mi
      Ikävä
      32
      862
    8. Onnistuit sohaisemaan mua

      Kaikkein herkimpään kohtaan ja kyseenalaistamaan mun luottamuksellisuuden. Kun sitä ei ole niin ei ole mitään muutakaan
      Ikävä
      59
      824
    9. Huomenna se

      Tulee kohta, odotatko?
      Ikävä
      61
      806
    10. Mitä kaipaat

      Usein elämässäsi
      Ikävä
      94
      764
    Aihe