Mikä se on äimän käki?

petteri 9

Mikähän se on äimän käki?
Usein olen kuullut sanottavan, että olin ihan äimän käkenä.

14

12772

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Repe

      Äimän käki on hämmästynyt henkilö joka on tosiaan yllätetty. Aivan kuin sinä miljoonan nikkisi kanssa.

      • Nimetön

        Kyllähän sen tietää, mutta mitä tarkoittaa äimän
        käki.


      • Roopen tytär
        Nimetön kirjoitti:

        Kyllähän sen tietää, mutta mitä tarkoittaa äimän
        käki.

        Äimä on suutarin työkalu ja käki on lintu.
        Mitähän tuosta aikaan saisi?


      • Ajomies
        Roopen tytär kirjoitti:

        Äimä on suutarin työkalu ja käki on lintu.
        Mitähän tuosta aikaan saisi?

        Tiedä häntä ?
        Tuossa edellisessä "häntä" ei tarkoita häntää
        eikä välttämättä poissa olevaa henkilöä.
        Iso parsinneulakin on äimä. Tuossa kysytyssä se kuitenkin tarkoittanee äimistymistä.
        Jos joku käkeää tai on käkenä niin sekään ei tarkoita hänen olevan jonain lintuna.

        Esim.

        - Rintalasta vietiin sairaalaan rintalasta, jolta oli murtunut rintalasta !

        Virkkeessä "rintalasta" sai kolme eri merkitystä.


    • Sami S

      "Taivaastaan Jumala ojentaa meitä, Hän opettaa kulkemaan joutsenten teitä, ei rakkautta uskollisuutta voi ostaa, ei voi nöyryyttä, rohkeutta kuvailla koskaan - Paitsi Jeesus, TAIVAAN Kuningas, Hän kostaa!

      SANA-Miekallaan Herra lohikäärmeen voitti, totuus koitti ja ihmiset HÄMMÄSTYIVÄT.

      Tota se hämmästyminen: Vähän kuin lentäisit F-18:aa vihollista kohti.

      Vastakkaisesta suunnasta lentää kaikki hanat auki kohti Hornetteja vanha Draken ja antaa tykin laulaa. Valojuovat osuvat viholliskoneisiin Hornettien TAKANA. Sitten se Draken häviää pilviin ja jostain kuuluu lempeä muistutus: "vanha konsti on parempi kuin pussillinen uusia".

      Jeesus rakastaa sinua ja kuulet Hänestä radio Dei 107.3 taajuudella, VAIKKA MUSA VÄHÄN SEMMOSTA UUTTA KIPINÄÄ KAIPAISI JOSKUS.

      SIIS : Ei voi nöyryyttä , rohkeutta kuvailla koskaan, paitsi JEESUS, on rinnallaan jedit vain ROSKAA!

      Galaksit taivaan ovat haikeille mannaa, joku lippuluukulla odottelee jedi-Hannaa, mutta forcen pimeää puolta ei Jumalassa ole, katkeroituneet "Dart Vaderit" uskoon tulevat ja Luke - poikansa keisarilta pelastavat.... ja toisin päin, eikös tv:kin setä jo sanonut näin, mutta mikä HITTO siinä on kun se alkoholivalistus ei MENE jakeluUn, kuka tyttö sulle löisi pusun poskelle ja veisi jäätelölle Paavon kahvilaan...?
      jv. snellmanin päivänä & suomalaisuuden päivänä "lainausruno" by S.Sundström
      www.galleria.suomi24.fi/saminen

      Suostu sinä Jeesuksen valomiekaksi - Ei tule elämästä tylsää.

      • PAREMMIN

        menisi asia jakeluun.

        Ei tuollainen teksti tee oikeutta asiallesi.
        Tulee mieleen paremminkin vikapäinen sössöttäjä.


      • Sami S
        PAREMMIN kirjoitti:

        menisi asia jakeluun.

        Ei tuollainen teksti tee oikeutta asiallesi.
        Tulee mieleen paremminkin vikapäinen sössöttäjä.

        Oli vähän ajatus "karkuteillä." Nimittäin tänään yks tyttö opiskelupaikassani avasi vähäksi aikaa hiuksensa, jota ei ollu ennen tehnyt. Se tyttö näytti aika söötiltä.

        Ymmärrät varmaan nyt. Se tarkoittaa "olla äimän käkenä"

        Olen jo juossut piiiitkän juoksulenkin ja vähän kiipeilly pitkin seiniä ylös, niin sain taas ajatukseni kuriin. Kevät on niin kevät.
        Sami S


    • jarppak

      No hei, nuoret, ettekö tiiä mikä on äimä? Se on mahottoman iso ja paksu neula jolla ennen tehtiin nahka ja muita ompelutöitä tms. Ja kun kuvittelette neulaa ja siinä olevaa langanreikää joka on tietysti pystysuunnassa pitkittäin...no niin kuvitelkaa ihmistä josta nykysin sanotaan, että huuli pyöreänä niin ennen se oli ennen äimän käkenä eli se käki oli se langan pää joka tuli siitä äimänreiästä eli siitä neulan reiästä ja kuvasi sitä jotta millä mallilla suu oli kun hämmästyi tms. ja kenties kieli tuli vähän ulos... ennen suu oli vissiin suipistettu ja nykykyään...oho...törröllään hämmästyksestä. Uskoo ken tahtoo

      • jarppak

        Tsa, tutustukaa Suomen kielen etymologiseen sanakirjaan, vissiin 3 osanen ja löytyy kirjastoista. Se kertoo mm. mistä Suomen kielen sanat tullee jne. paljon muuta , suosittelen. Ed. vastaukseni ei ollut sieltä vaan mummiltani s. 1917 and she's gone for a Burton.
        (Englannin kiännös: poismennyt)


    • hilkka.marjatta

      olla ymmällä. ei käsitä mitään ei ymmärrä.

      • oon ? ? ?

        Kun äimä on neula ja käki on lintu äimänkäki on kukkuva neula.
        Se taitaa kyllä olla hämmästynyt tai kysymykseen vastausta tietämätön tai koko kysymystä ymmärtämätön henkilö.
        Voi se kyllä olla myös minä. Tilanne voi olla vaikka se, että mulle tarjotaan jotain syötävää josta en tiedä mitä se on. Voi tuoksukin olla outo. No silloin mä katson äimänkäkenä otanko vai en.


      • esaias kakka
        oon ? ? ? kirjoitti:

        Kun äimä on neula ja käki on lintu äimänkäki on kukkuva neula.
        Se taitaa kyllä olla hämmästynyt tai kysymykseen vastausta tietämätön tai koko kysymystä ymmärtämätön henkilö.
        Voi se kyllä olla myös minä. Tilanne voi olla vaikka se, että mulle tarjotaan jotain syötävää josta en tiedä mitä se on. Voi tuoksukin olla outo. No silloin mä katson äimänkäkenä otanko vai en.

        ennen paikattiin verkkoja langalla ( äimä ), joka oli kiepitetty puusta vuoltuun "käkeen"


    • kukkuuuuu
      • cuculus

        Tieteellinen nimi Cuculus Kummastus


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1841
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      22
      1759
    3. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      115
      1705
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      69
      1551
    5. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      72
      1528
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      23
      1426
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      58
      1415
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1222
    9. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1150
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1145
    Aihe