saako kirkkoon kuulumaton henkilö opastusta jeesuksen rukoukseen jostain päin suomea?
Jeesuksen rukous
31
3344
Vastaukset
- Käsi
Hengellinen ohjaus on tarkoitettu kaikille Jumalaa etsiville sieluille. Voit ottaa yhteyttä kehen tahansa pappiin, ja hän varmasti neuvoo mielellään.
Varsinaisen rukouskilvoituksen "asiantuntijoita" ovat toki luostareiden asukkaat, joten eiköhän esim. Valamosta löytyisi apua tähän.
Olethan lukenut "Vaeltajan kertomukset"? Perusopastuksen Jeesuksen rukoukseen löytää tuosta kirjasta, joka jo pelkästään tarinanakin on mielenkiintoista luettavaa.- Jani
Olen lukenut "vaeltajan kertomuksen", "Filokalian", "Johannes Siinailaisen Portaat", "Igumeni Haritonin kokoaman Jeesuksen rukous-kirjan", "Maria Aunukselainen-pohjoisten metsien kilvoittelija", "Pyhänvuoren vanhus Paisio", "Isä Mihailin", "Abba Dorotheoksen 12 opetuspuhetta" ja "Pyhän Nicholaksen" -kirjat.
Olen saanut niistä hyvän pohjan jatkuvaan rukoiluun, mutta nyt olen alkanut kaipaamaan henkilökohtaista johdatusta joltain, joka olisi jo vaeltanut tovin. - yksi rukoileva
Jani kirjoitti:
Olen lukenut "vaeltajan kertomuksen", "Filokalian", "Johannes Siinailaisen Portaat", "Igumeni Haritonin kokoaman Jeesuksen rukous-kirjan", "Maria Aunukselainen-pohjoisten metsien kilvoittelija", "Pyhänvuoren vanhus Paisio", "Isä Mihailin", "Abba Dorotheoksen 12 opetuspuhetta" ja "Pyhän Nicholaksen" -kirjat.
Olen saanut niistä hyvän pohjan jatkuvaan rukoiluun, mutta nyt olen alkanut kaipaamaan henkilökohtaista johdatusta joltain, joka olisi jo vaeltanut tovin.olet näköjään jo lukenut hyvin paljon aiheeseen liittyvää hyvää kirjallisuutta. Se on ensiaskel, hyvä sellainen valitsemallasi tiellä. En oikein tiedä kenen puoleen neuvoisin sinun jatkossa kääntyvän, kun en tiedä kuka tänä päivänä harrastaa säännöllisesti Jeesuksen rukousta. Lähin paikka, minne sinut opastaisiin olisi lähinnä Valamon tai Lintulan luostarit. Hakeutuisit siellä munkkien tai nunnien puheille, he varmaankin voisivat sinua opastaa alkutaipaleelle. Itse olen kyseistä rukousta "laiskanomaisesti" harjoittanut, ilman minkäänlaista alkuopastusta (Kristus itse on ollut oppaani) jo yli 20 vuoden ajan. Jos et saa muualta opastusta tyydy minun vajavaisiin neuvoihini. Aloita hyvin varovaisesti toistaa rukoussääntöä (eihän päänsärkyynkään oteta kuin pari asperiinia kymmenen sijasta) liika annostus on vahingollista. Olisi tietysti ihanteellista jos kuuluisit ortodoksiseen kirkkoon, silloin sinulla olisi koko kirkon ymmärtämyksen ja sielunhoitajien tuki mukanasi. Mielestäni Jeesuksen rukous ei ole tarkoitettu yksin meille ortodokseille, mutta sen harjoittamisen kanssa on syytä ehkä olla hitaasti eteenpäin menevä. Siunausta sinulle ja rukous elämällesi.
- luettava
Jani kirjoitti:
Olen saanut niistä hyvän pohjan jatkuvaan rukoiluun, mutta nyt olen alkanut kaipaamaan henkilökohtaista johdatusta joltain, joka olisi jo vaeltanut tovin.olisi ehkä "Hesykasmi Venäjällä..."/ Maloney G. A.
myös:
www.prayerofheart.com : asiaa hiljentymistraditiosta - mummonen
yksi rukoileva kirjoitti:
olet näköjään jo lukenut hyvin paljon aiheeseen liittyvää hyvää kirjallisuutta. Se on ensiaskel, hyvä sellainen valitsemallasi tiellä. En oikein tiedä kenen puoleen neuvoisin sinun jatkossa kääntyvän, kun en tiedä kuka tänä päivänä harrastaa säännöllisesti Jeesuksen rukousta. Lähin paikka, minne sinut opastaisiin olisi lähinnä Valamon tai Lintulan luostarit. Hakeutuisit siellä munkkien tai nunnien puheille, he varmaankin voisivat sinua opastaa alkutaipaleelle. Itse olen kyseistä rukousta "laiskanomaisesti" harjoittanut, ilman minkäänlaista alkuopastusta (Kristus itse on ollut oppaani) jo yli 20 vuoden ajan. Jos et saa muualta opastusta tyydy minun vajavaisiin neuvoihini. Aloita hyvin varovaisesti toistaa rukoussääntöä (eihän päänsärkyynkään oteta kuin pari asperiinia kymmenen sijasta) liika annostus on vahingollista. Olisi tietysti ihanteellista jos kuuluisit ortodoksiseen kirkkoon, silloin sinulla olisi koko kirkon ymmärtämyksen ja sielunhoitajien tuki mukanasi. Mielestäni Jeesuksen rukous ei ole tarkoitettu yksin meille ortodokseille, mutta sen harjoittamisen kanssa on syytä ehkä olla hitaasti eteenpäin menevä. Siunausta sinulle ja rukous elämällesi.
Tampereen ortodoksisen kirkon kryptassa toimitetaan torstaisin Jeesuksen rukous-palveluksia. Katso seurakunnan sivulta"jumalanpalvelukset", niihin voi osallistua kuka tahansa. Toivottavasti esteenä ei ole matka!
- mr7
mummonen kirjoitti:
Tampereen ortodoksisen kirkon kryptassa toimitetaan torstaisin Jeesuksen rukous-palveluksia. Katso seurakunnan sivulta"jumalanpalvelukset", niihin voi osallistua kuka tahansa. Toivottavasti esteenä ei ole matka!
Helsingin ort.srk. kirkkoherra Markku Salmisen toimesta on seurakunnassa, kotikirkossa säännöllisesti Jeesuksen rukouspalvelukset tiettyinä torstaina.
- MLS
En osaa sanoa. Mielestäni Jeesuksen rukous kuuluu niin kiinteästi ortodoksiseen kilvoitteluelämään, että ei ole asiallista opettaa sitä ulkopuolisille. Aivan samoin, kuin että ortodoksiseen luostariin pääsee veljestön tai sisariston jäseneksi vain ortodoksi.
- Foibe
Jeesuksen rukous kuuluu kaikille kristityille.
- MLS
Foibe kirjoitti:
Jeesuksen rukous kuuluu kaikille kristityille.
Useat seurakunnat järjestävät ortodoksisuudesta kiinnostuneille katekumeenikursseja tai ortodoksiakerhoja. Niistä on hyvä aloittaa ortodoksisuuden opiskelu. Jeesuksen rukouksen opettelu sitten myöhemmin.
- Meistä riippumatta
Rukoilin monia vuosia luterilaisena Jeesuksen rukousta. Se kuuluu kaikille jotka sen tietävät ja tarvitsevat, eikä vapahtajaamme läheisesti
liittyvä rukous voi olla pelkästään ortodoksinen.
Lauloin sisäisesti myös pääasiäistroparia monia
vuosia. Olkaa ystävällisia kaikille uskossa kilvoittelijoille. Käännyin ortodoksiksi sitten kun aika oli. Olisin kauhistunut jos joku olisi
pitänyt Jeesuksen rukousta vain ortodokseille kuuluvana. - akanaja
Ortodokseilla ei ole mitään copyrightia Jeesuksen rukoukseen. Kuka tahansa voi rukoilla Jumalaa niillä sanoilla, joilla haluaa. Luostareita ja rukousta on turha verrata toisiinsa.
Tottahan toki Jeesuksen rukous kuuluu ortodoksiseen kilvoituselämään. Miksei voisi kuulua muidenkin kristittyjen ihmisten elämään? Eihän ihminen mene rikki siitä, että hän rukoilee Jeesuksen rukousta saati tee jotain Jumalalle kelpaamatonta. - MLS
akanaja kirjoitti:
Ortodokseilla ei ole mitään copyrightia Jeesuksen rukoukseen. Kuka tahansa voi rukoilla Jumalaa niillä sanoilla, joilla haluaa. Luostareita ja rukousta on turha verrata toisiinsa.
Tottahan toki Jeesuksen rukous kuuluu ortodoksiseen kilvoituselämään. Miksei voisi kuulua muidenkin kristittyjen ihmisten elämään? Eihän ihminen mene rikki siitä, että hän rukoilee Jeesuksen rukousta saati tee jotain Jumalalle kelpaamatonta.Kyllä pyhät isät neuvoivat ensin perehtymään ortodoksiseen uskoon kokonaisuudessaan, ja sitten vasta kokeilemaan Jeesuksen rukousta.
Siis ensin tavallinen rukoussäännön lukeminen ja osallistuminen pyhiin sakramentteihin ja sitten vasta Jeesuksen rukous. Tyvestähän sitä puuhun noustaan. - Pakottaa ketään
MLS kirjoitti:
Kyllä pyhät isät neuvoivat ensin perehtymään ortodoksiseen uskoon kokonaisuudessaan, ja sitten vasta kokeilemaan Jeesuksen rukousta.
Siis ensin tavallinen rukoussäännön lukeminen ja osallistuminen pyhiin sakramentteihin ja sitten vasta Jeesuksen rukous. Tyvestähän sitä puuhun noustaan.Mukautumaan ajatteluusi. Olisi kyllä hyvä lähteä siitä, että vapahtajamme ei rajannut ketään pois
antaessaan meille Isämme rukouksen. Hän antoi
sen kaikille. Mikä oikeus meillä olisi rajata
ketään Jeesuksen rukouksen ulkopuolelle.
Jeesuksen rukous on silti osa ortodoksiaa, vaikka
sitä muutkin rukoilevat. Olisin enemmän huolissani ihmisten luopumisesta sanasta ja sakramenteista. Rukoilkaammme heidän puolestaan
kaikin tavoin ja jätetään oikeauskoisesti rukoilevat luterilaisveljemme rauhaan jonka herramme antoi. - xyzz
MLS kirjoitti:
Kyllä pyhät isät neuvoivat ensin perehtymään ortodoksiseen uskoon kokonaisuudessaan, ja sitten vasta kokeilemaan Jeesuksen rukousta.
Siis ensin tavallinen rukoussäännön lukeminen ja osallistuminen pyhiin sakramentteihin ja sitten vasta Jeesuksen rukous. Tyvestähän sitä puuhun noustaan."Siis ensin tavallinen rukoussäännön lukeminen ja osallistuminen pyhiin sakramentteihin ja sitten vasta Jeesuksen rukous."
Höpöhöpö... - MLS
Pakottaa ketään kirjoitti:
Mukautumaan ajatteluusi. Olisi kyllä hyvä lähteä siitä, että vapahtajamme ei rajannut ketään pois
sitä muutkin rukoilevat. Olisin enemmän huolissani ihmisten luopumisesta sanasta ja sakramenteista. Rukoilkaammme heidän puolestaan
kaikin tavoin ja jätetään oikeauskoisesti rukoilevat luterilaisveljemme rauhaan jonka herramme antoi.Vapahtajamme ei tietenkään sulje ketään pois yhteydestään, vaan kutsuu kaikkia ihmisiä ruumiinsa jäseniksi. Rukoilemme jokaisessa jumalanpalveluksessa kaikkien yhdistymistä.
Tarkoitin vain, että on hengellistä haihattelua aloittaa kristillinen elämä Jeesuksen rukouksesta, joka kirkossamme kuuluu edistyneille kilvoittelijoille. Eihän esim ortodoksista rukousnauhaa saa antaa toisuskoisille eikä sitä ole monella ortodoksi maallikollakaan.
Mikä vika tavallisessa maallikkojen rukoussäännössä muka on? Siitä on hyvä aloittaa lukemalla aamu- ja iltarukoukset ja jos aikaa jää, niin voi lukea lisäksi hetkiä tai psalttaria.
Maallikkojen rukoussääntö löytyy vanhasta Rukous ja hartauskirjasta tai uudesta Orologionista. En ole mikään starets, mutta sen verran on jo kokemusta, että voin tämän neuvon antaa. - Olli
Pakottaa ketään kirjoitti:
Mukautumaan ajatteluusi. Olisi kyllä hyvä lähteä siitä, että vapahtajamme ei rajannut ketään pois
kaikin tavoin ja jätetään oikeauskoisesti rukoilevat luterilaisveljemme rauhaan jonka herramme antoi.Ei Jeesuksen rukous ole musta tuntuu-juttu.
Koko ortodoksisen kirkon pitkä luostariperinne osoittaa, että Jeesuksen rukous ei ole aloittelijoita varten. Edellistä kirjoitusta pitää sen verran täsmentää, että kysymys ei ole Isä meidän-rukouksesta. Jeesuksen rukouksen ydin lienee publikaanin rukous "Herra, ole minulle syntiselle armollinen". Siitä kirkon rukousperinne on muovannut Jeesuksen rukouksen nykyiseen muotoonsa.
Periaatteessa Jeesuksen rukousta voi lukea vasta-alkajakin, mutta se puuha on kuin lukemista kirjain kerrallaan vailla lukutaitoa, merkkiäkään ymmärtämättä, sellaisesta tekstistä joka on kirjoitettu täysin vieraalla kielellä. Luostareissa Jeesuksen rukouksen opettajina toimivat aina hengelliset ohjaajat ja heidän ohjenuoranaan olivat Pyhien Isien rukousta koskevat opetukset. Jumalan armosta joillakin rukoilijoilla saattoi vuosien rukouskilvoituksen jälkeen laskeutua rukous sydämeen, mutta silloin he tosiaan olivat kaikkea muuta kuin aloittelijoita.
Mutta tietenkin Jeesuksen rukous on tarkoitettu kaikkia kristittyjä varten, jos he vain oppivat sitä rukoilemaan.
Luterilaiset eivät rukoile kautta linjan oikeauskoisesti. Jos rukoilisivat, he pyytäisivät pyhien ihmisten esirukouksia. Eräs teologituttuni ihmetteli joskus, miten ihmeessä luterilaiset aina keksivät rukouksensa, joka kerta uudelleen, kun tuttavani mielikuvitus ei sellaiseen riittäisi. - Justiina
xyzz kirjoitti:
"Siis ensin tavallinen rukoussäännön lukeminen ja osallistuminen pyhiin sakramentteihin ja sitten vasta Jeesuksen rukous."
Höpöhöpö...Hei! Mielestäni ensin kannattaa lukea ainakin "Vaeltajan kertomukset", ehkä sitä kautta sisäistää mistä on kysymys. Mekaaninen Kristuksen rukouksen toistaminen ilman, että ymmärtää ja sisäistää asian ei tehoa (ainakaan minulle). Rukous auttaa toki aina, mutta itse olen saanut avun vaikeissa tilanteissa Kristuksen rukouksesta ja joskus on noussut vastauksia ongelmiin rukouksien yhteydessä. Usein turvaudun Kristuksen rukoukseen tilanteissa joissa on sielullisia tai hengellisiä vaivoja, ahdistusta ja epäilyksiä tai voimattomuutta, väsymystä tai kilvoittelua tai kaipaan sielun rauhaa. Nämä kaikki tässä kirjoittamani ovat maallikon tuntemuksia, mitään kirja viisautta en tässä jakele.
- Justinos
Olli kirjoitti:
Ei Jeesuksen rukous ole musta tuntuu-juttu.
Koko ortodoksisen kirkon pitkä luostariperinne osoittaa, että Jeesuksen rukous ei ole aloittelijoita varten. Edellistä kirjoitusta pitää sen verran täsmentää, että kysymys ei ole Isä meidän-rukouksesta. Jeesuksen rukouksen ydin lienee publikaanin rukous "Herra, ole minulle syntiselle armollinen". Siitä kirkon rukousperinne on muovannut Jeesuksen rukouksen nykyiseen muotoonsa.
Periaatteessa Jeesuksen rukousta voi lukea vasta-alkajakin, mutta se puuha on kuin lukemista kirjain kerrallaan vailla lukutaitoa, merkkiäkään ymmärtämättä, sellaisesta tekstistä joka on kirjoitettu täysin vieraalla kielellä. Luostareissa Jeesuksen rukouksen opettajina toimivat aina hengelliset ohjaajat ja heidän ohjenuoranaan olivat Pyhien Isien rukousta koskevat opetukset. Jumalan armosta joillakin rukoilijoilla saattoi vuosien rukouskilvoituksen jälkeen laskeutua rukous sydämeen, mutta silloin he tosiaan olivat kaikkea muuta kuin aloittelijoita.
Mutta tietenkin Jeesuksen rukous on tarkoitettu kaikkia kristittyjä varten, jos he vain oppivat sitä rukoilemaan.
Luterilaiset eivät rukoile kautta linjan oikeauskoisesti. Jos rukoilisivat, he pyytäisivät pyhien ihmisten esirukouksia. Eräs teologituttuni ihmetteli joskus, miten ihmeessä luterilaiset aina keksivät rukouksensa, joka kerta uudelleen, kun tuttavani mielikuvitus ei sellaiseen riittäisi.Olen hyvin vahvasti samaa mieltä siitä, että kirkon syvempi rukousopetus ei ole aloittelijoita varten.
Kuitenkaan ei kannata halveksia luterilaistenkaan mahdollisuuksia edistyä hengellisessä elämässä. Kyllä Jumala tekee työtänsä vuosikymmeniä uskovaisina vaeltavien ihmisten elämässä.
Luulen, että varsinkin niiden kuuluisten "jumaluusoppineiden mummojen" parista löytyy ortodoksisen määritelmän mukaisia teologeja.
Määrämuotoinen rukousperinne ei varmasti ole luterilaisessa kirkossa yhtä yleistä kuin ortodoksisessa, mutta kyllä esim. hetkirukouskirjat löytyvät luterilaisina versioina. Ja kuuluihin jo Lutherin katekismusopetukseen ulkoa opeteltavat aamu- ja iltarukoukset. - Rukous on
Olli kirjoitti:
Ei Jeesuksen rukous ole musta tuntuu-juttu.
Luterilaiset eivät rukoile kautta linjan oikeauskoisesti. Jos rukoilisivat, he pyytäisivät pyhien ihmisten esirukouksia. Eräs teologituttuni ihmetteli joskus, miten ihmeessä luterilaiset aina keksivät rukouksensa, joka kerta uudelleen, kun tuttavani mielikuvitus ei sellaiseen riittäisi.Annettu kaikille, niin miksi ihmeessä Jeesuksen rukous on ihmeellistä suojelua tarvitseva tai
aloittelijoita on suojeltava sen väärältä käyttämiseltä. Nyt tuntuu siltä, että tässä keskustelussa on mukana jo osittain kiilusilmä ortodoksisuutta. Olen tavannut muutamia ihmeellisiä ortodoksimummoja. Eivät he selitä
eivätkä he rajoita, vaan he ovat ortokseja
koko sydämellään ja persoonallaan. En halua
olla ortodoksi joka olisi sidottu ahtaisiin mielipiteisiinne. Keskustelen mieluimmin näiden
mummojen kanssa. - Olli
Rukous on kirjoitti:
Annettu kaikille, niin miksi ihmeessä Jeesuksen rukous on ihmeellistä suojelua tarvitseva tai
aloittelijoita on suojeltava sen väärältä käyttämiseltä. Nyt tuntuu siltä, että tässä keskustelussa on mukana jo osittain kiilusilmä ortodoksisuutta. Olen tavannut muutamia ihmeellisiä ortodoksimummoja. Eivät he selitä
olla ortodoksi joka olisi sidottu ahtaisiin mielipiteisiinne. Keskustelen mieluimmin näiden
mummojen kanssa.Ei tässä mitään kiilusilmäistä ole, ei pidä liioitella. Mainitsemasi mummot ovat varmasti hyviä rukoilijoita. Mutta, jos olisit lukenut mitä on Sydämen lakkaamaton rukous, ymmärtäisit mikä on ero.
Kallistos Ware:"Nimen voima"
Paula Tuomikoski:"Rukouksesta"
Vaeltajan kertomukset
Filokalia
Igumeni Hariton:"Jeesuksen rukous" - ZZ Hop
Rukous on kirjoitti:
Annettu kaikille, niin miksi ihmeessä Jeesuksen rukous on ihmeellistä suojelua tarvitseva tai
mummojen kanssa.Millä perusteella joku on "kiilusilmäortodoksi". En ole lötänyt hyvää määritelmää tälle yleistyvälle käsitteelle. Voisiko joku ystävällisesti auttaa?
Oma tuntumani asiaan tosin on, että "kiilusilmäisyyttä" esiintyy ennen muuta siellä, missä muiden "kiilusilmiä" tarkkaillaan. Tällöin kyse taitaisi olla lähinnä "hirsisilmäisyydestä". - Huomasin
Justiina kirjoitti:
Hei! Mielestäni ensin kannattaa lukea ainakin "Vaeltajan kertomukset", ehkä sitä kautta sisäistää mistä on kysymys. Mekaaninen Kristuksen rukouksen toistaminen ilman, että ymmärtää ja sisäistää asian ei tehoa (ainakaan minulle). Rukous auttaa toki aina, mutta itse olen saanut avun vaikeissa tilanteissa Kristuksen rukouksesta ja joskus on noussut vastauksia ongelmiin rukouksien yhteydessä. Usein turvaudun Kristuksen rukoukseen tilanteissa joissa on sielullisia tai hengellisiä vaivoja, ahdistusta ja epäilyksiä tai voimattomuutta, väsymystä tai kilvoittelua tai kaipaan sielun rauhaa. Nämä kaikki tässä kirjoittamani ovat maallikon tuntemuksia, mitään kirja viisautta en tässä jakele.
Mistä saat varmuuden, että useat ortodoksiaa
lähellä toistavat sitä mekaanisesti ja itse ehkä oikein. Sanoisin, ettei asenteesi ole aivan oikea. Itse rukoilin Jeesuksen rukousta kaikkein
hartaimmin ollessani vielä luterilainen. En kyllä
uskaltaisi arvostella ketään tässä asiassa. - Justiina
Huomasin kirjoitti:
Mistä saat varmuuden, että useat ortodoksiaa
lähellä toistavat sitä mekaanisesti ja itse ehkä oikein. Sanoisin, ettei asenteesi ole aivan oikea. Itse rukoilin Jeesuksen rukousta kaikkein
hartaimmin ollessani vielä luterilainen. En kyllä
uskaltaisi arvostella ketään tässä asiassa.Hei en ilmeisesi osaa ilmaista ajatuksiani selkeästi kirjallisesti. Kun olin itse vielä luterilainen, opin jostain Kristuksen rukouksen. Aluksi todella toistin sitä mekaanisesti, sillä en sitä kunnolla sisäistänyt. Johtuiko se omasta hengellisestä kypsymättömyydestä vai mistä? Olin kuitenkin melko ymmälläni usein rukoillessani? Minä tajusin vasta ortodoksina mistä on kysymys! Siihen meni kyllä melko pitkä aika. Joku toinen voi sisäistää asian oma aikataulunsa mukaisesti. Ketään en kirjoituksessani arvostele tai ainakaan se ei ollut tarkoitukseni. Se kuinka hartaasti kukin rukoilee ei ole minun eikä kenenkään muunkaan päätettävissä eikä pääteltävissä. Hyviä rukoushetkiä vaan sinullekin.
- Huomioitsija
MLS kirjoitti:
Siis ensin tavallinen rukoussäännön lukeminen ja osallistuminen pyhiin sakramentteihin ja sitten vasta Jeesuksen rukous. Tyvestähän sitä puuhun noustaan.joka tahtoisi jokaiselle tarkoin rajatun häkin ja vieressä vahtii piiska kourassa; pysy siinä!
- Hannu
Jeesuksen rukous on muutakin kuin pelkät sanat. Siitä voi ja pitääkin lukea ensin ortodoksisesta hartauskirjallisuudesta, mutta ehdottomasti syvällisempi tuntemus ja osaaminen saavutetaan vain ohjaajan avulla.
Aiheesta on lyhyt tietoisku Ortodoksi.netin sivuillakin:
http://www.ortodoksi.net/tietopankki/tietous/jeesuksen_rukous.htm
Hannu - rukous
on vain kömpelö versio itämaisista meditaatio tekniikoista, jotka ovat syntyneet tuhansia vuosia ennen jeesusta.
- mutta uskaltaako sanoa
Näin on, en kylläkään ymmärrä miksi sanot kömpelöksi? Rukoushan on yksinkertaisuudessaan tavattoman vaikuttava ja kaunis.
Aivotoimintaan kaikki meditaatio (kristinuskossa rukous) vaikuttaa samalla tavalla, oksitosiinit ja dopamiinit hyrräävät. Mitä syvemmälle meditaatio etenee, sen tehokkaammin se vaikuttaa.
Kaikissa meditaatioissa syvemmälle mentäessä tarvitaan opasta, muuten voipi piäparka mennä pyörälle ja mennään ylikierroksille. Tietyissä suunnissa ylikierroksia jopa haetaan (dervissit, karismaatikot, samaanit etc.)
Kaikista meditaatioista löytyvät samat piirteet: keskittyminen, hiljaisuus tai sovitut äänet ja liikkeet, toisto. Ortodoksisuudesta löytyy väljästi ajatellen linkkejä buddhalaiseen meditaatioon. Pyhä Varlaam ja Gautama Buddha ovat yksi ja sama hahmo.
Suurin ero lienee siinä, että buddhalaiselle ei merkitse keskitytäänkö tiettyyn jumalaan tai jumaluuteen lainkaan, kristinuskossa keskitytään Kristukseen. Periaatteessa mikään ei estä buddhalaistakaan keskittymästä Kristukseen, jos se hänen kulttuuriinsa ja hengelliseen kasvuunsa kuuluu.
Eikös olekin mielenkiintoista.
- Justiina
Hei! Osoitteesta www.ortodoksi.net löytyy erinomainen selvitys Kristuksen rukouksesta.
- rukoussääntö
- Severitius
Niin
Onkos tääällä vielä Jeesuksen Rukouksesta kiinnostuneita ?
Ei väliä kirkkokunnasta tai oppisuunnasta mutta voisko joku neuvoa tosta kolmannesta vaiheesta rukouksessa että onko sen tarkoitus kestää kauan vai vain joitakin minuutteja..Eli onkos se viimeinen vaihe tavallaan pysyvä vai onkos se sellainen ohikiitävä hetki..
Osaisko joku auttaa..
Kun meditaatiossa etenet viimeiseen leveliin, aukaiset kolmannen silmän. Joka yhdistää sinut cosmokseen, joidenkien mukaan voit jopa nähdä oman auran, sekä hallita Ki voimaa "sielun voima" Jotkut jopa sanoo, kun etenee meditaatiossa tarpeeksi, poistuu tressi, paineet, ajatukset hiljenevät. esim kun itselläni alkaa pää täyttymään ajatuksilla, Hiljennyn ja suljen silmäni. Kuvittelen pilvisen taivaan, jokainen pilvi edustaa ajatuksiani ja niiden kulkua. Mitä nopeemmin ne etenevät, mitä suurempia ne ovat, sitä nopeammin ja suurempia ovat myös ajatukseni. Noin 10-30 min meditaation jälkeen, taivaalla on jäljellä vain aurinko. Näin siis hiljennät mielesi ja vältät turhan tressin ja paineet. Kannattaa kokeilla ihmeessä, mutta siirtykää askel kerralla, se on todellinen matka sisimpään =)
Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
On tiedossa, että venäjämieliset diggaavat diktatuurista venäjää
jossa ei esim. ole sanan- ja lehdistönvapautta. Mutta keitä nämä venäjän palvojat sitten ovat, ei heitä toki paljon ole432478Vihreiden, SDP:n ja Vasemmistoliiton kannattajista selvästi alle puolet on miehiä
ja silti joku punafeministi valitti kokoomuksen naiskannattajien puutteesta, vaikka siellä on enemmän naisia kuin punavi742457Belfastissa käynnissä kunnon persuilu
Joku random mamu tekee rikoksen, niin sikäläiset naamiopersut kostavat tuhoamalla kantaävestön omaisuutta. Liekö siellä732352Ensin Henry Novak ja nyt sitten se Irlannin tapaus
jossa mustaihoinen afrikkalainen mieshenkilö puukottaa valkoihoista maassa makaavaa miestä useita kertoa pään alueelle.512102Islamovasemmistolaisuus - tälläista termiä käytetään
Termi tarkoittaa alunperin äärivasemmiston ja muslimifundamentalistien liittoa, jonka ytimessä oli antisemitismi. Isl251837Persujen kannatusromahdus tekee kesästä 2026 nautinnollisen
Satoi tai paistoi, niin Suomen kansalaisella on kuluvana kesänä syytä hymyyn. Niin upealta tuntuu persujen kannatusroma801663Martina Aitolehti läpäisi Erikoisjoukot - Tilittää umpirehellisenä kuvauksista
Martina Aitolehti selvisi Erikoisjoukot koulutuksesta. Hän myös malttoi pääosin pitää mölyt mahassaan, vaikka saikin ko211108Riikka runnoo! sähkön hinta +25 %, bensan hina +16 %
Euron bensa! Tuo legendaarinen persujen vaalilupaus. Sannan hallitus pudotti sähköenergan alv:n 10 prosenttiin, Riikka r71014Rakastan sinua hiljaisuudessa
Rakastan sinua hiljaisuudessa. Olisit minun tai et, olen odottanut sinua vuosisatojen ajan. Ilman sinua sydämeni on yksi40979Eläköön kuningas, kuningas on kuollut
Heikki Nivala kaatui kuin mies. Kavaltaja käveli juuri edelliseen toukokuun kokoukseen hankkimansa puku päällä. Eläköön55864