Vettä laakereihin

Tuumas1

Vielä ei ole sadekuuro yllättänyt kesken rullislenkin, mutta tällaisena epävakaisena alkukesänä niinkin saattaa vielä käydä.

Kysyisinkin, kuinka pitäisi menetellä, jos vettä pääsee laakereihin ja ei ole mahdollisuutta tai viitseliäisyyttä tehdä perusteellista laakerihuoltoa heti tapahtuman jälkeen? Pitäisikö laakerit laittaa muhimaan jonkintyyppiseen litkuun (liuotin, sprii) asap vai mikä olisi oikea tapa?

15

9393

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • örkkeri pöllikäänen

      LAITAS NE BENTSAAN...JA SIT SYTKÄYTÄ TENDARILLA NII LÄHTÖÖ VERET POOS

    • pro

      huoli, ettet kastele laakereita, rullistelu on puoleksi urheilua, puoliksi meteorologiaa. Jos kastuvat, ainoa keino välitön täyshuolto, siltikin yläänsä huonommat kuin ennen kastumista.

      • Kentsu

        Olin itse eilen rullailemassa 45 kilsan lenkkiä kun noin 22 km kohdalla alkoi sataa. Kotiin tullessani olin märkä likainen ja laakerit samoin.

        Ensiapu oli laittaa laakerit Solmasterin As 400 lillumaan (vahvaan liuokseen 50/50) yön yli. Aamulla pestyäni laakerit täysin puhtaiksi niin eihän osa laakereista pyörineet lainkaan. Kuulosti siltä kuin niissä olisi vielä kilo hiekkaa jäljellä. Koska ne kuitenkin olivat varmuudella aivan puhtaat niin ainoa selitys olis se, että niissä oli niin ruosteen esiastetta jotta ne eivät pyörineet vapaasti.

        Kuivasin laakerin kerrallaan ja pyöritin niitä sitkeästi sormillani. Hetken päästä ne pyörikin ihan hyvin rahinoitta ja heti perään voiteluainetta niin hyvä tuli. Olen Pro:n kanssa eri mieltä siitä, että laakereita ei saa täysin elvytettyä jos huoltaa ne heti.

        Ainoa joka todella tuhoaa laakerit on mielestäni se, että jos lenkin alussa alkaa satamaan eikä heti käänny kotiin niin silloin voi joutua luistelemaan pitkiäkin matkoja hiekkaa laakerin pesät täynnä. Miten monta kilometriä laakerit sietää hiekkaa, sitä en tiedä mutta eilen ainakin 18 km ilman tuhoja.

        Lopuksi suosittelisin, että jos et ole täysin varma poudasta niin hommaa itsellesi bulkkina myytäviä "huonompia", siis halvempia laakereita joilla ei ole niin väliä. Uutena et kuitenkaan huomaa niissä eroja hyviin laakereihin. Erot tulevat esiin vasta satojen kilometrien jälkeen, jos silloinkaan. Ne on monesti kuitenkin rakenteeltaan sellaisia joita on vaikea huoltaa, joten kertakäyttökamaa sateen jälkeen.

        www.foreca.fi


      • Kysyn vaan
        Kentsu kirjoitti:

        Olin itse eilen rullailemassa 45 kilsan lenkkiä kun noin 22 km kohdalla alkoi sataa. Kotiin tullessani olin märkä likainen ja laakerit samoin.

        Ensiapu oli laittaa laakerit Solmasterin As 400 lillumaan (vahvaan liuokseen 50/50) yön yli. Aamulla pestyäni laakerit täysin puhtaiksi niin eihän osa laakereista pyörineet lainkaan. Kuulosti siltä kuin niissä olisi vielä kilo hiekkaa jäljellä. Koska ne kuitenkin olivat varmuudella aivan puhtaat niin ainoa selitys olis se, että niissä oli niin ruosteen esiastetta jotta ne eivät pyörineet vapaasti.

        Kuivasin laakerin kerrallaan ja pyöritin niitä sitkeästi sormillani. Hetken päästä ne pyörikin ihan hyvin rahinoitta ja heti perään voiteluainetta niin hyvä tuli. Olen Pro:n kanssa eri mieltä siitä, että laakereita ei saa täysin elvytettyä jos huoltaa ne heti.

        Ainoa joka todella tuhoaa laakerit on mielestäni se, että jos lenkin alussa alkaa satamaan eikä heti käänny kotiin niin silloin voi joutua luistelemaan pitkiäkin matkoja hiekkaa laakerin pesät täynnä. Miten monta kilometriä laakerit sietää hiekkaa, sitä en tiedä mutta eilen ainakin 18 km ilman tuhoja.

        Lopuksi suosittelisin, että jos et ole täysin varma poudasta niin hommaa itsellesi bulkkina myytäviä "huonompia", siis halvempia laakereita joilla ei ole niin väliä. Uutena et kuitenkaan huomaa niissä eroja hyviin laakereihin. Erot tulevat esiin vasta satojen kilometrien jälkeen, jos silloinkaan. Ne on monesti kuitenkin rakenteeltaan sellaisia joita on vaikea huoltaa, joten kertakäyttökamaa sateen jälkeen.

        www.foreca.fi

        Mites sitten "pito" vesisateella, jos joutuukin kuuron yllättämäksi, sitä ei ole itselleni vielä käytnyt, onko märkä asfaltti liukas ? Meneekö luistelu ihan mahdottomaksi tjtn ?


      • SIKANISKA
        Kysyn vaan kirjoitti:

        Mites sitten "pito" vesisateella, jos joutuukin kuuron yllättämäksi, sitä ei ole itselleni vielä käytnyt, onko märkä asfaltti liukas ? Meneekö luistelu ihan mahdottomaksi tjtn ?

        Juuri katselen ikkunasta ulos todeten ettei tänään ole mitään asiaa luistimille. Vanha asfaltti (semmoinen rupinen) vielä menettelee märkänäkin, mutta uusi pinnoite öljymäisen kalvon takia on pirun liukas.

        Ei auta oikeastaan muu kuin lyhentää potkua ja väistellä suurimpia lätäköitä. Jos meinaan potkaisevan jalan luistin todellakin luistaa alta niin seurauksena on spagaati... Vertaa luistelua jäällä tylsillä luistimilla.

        Ei kannata sateen tai sadekuuron sattuessa turhaan kiirehtiä, jos noita laakereita vain ajattelee niin peli on kuitenkin menetetty. Turha teloa itseänsä kiirehtimällä liukkaalla kelillä. Kannattaa muistaa että syksyllä sitten vasta petolliset kelit alkavat... kokemuksesta tiedän sanoa että puista pudonneet märät lehdet vasta liukkaita onkin.

        Sadekelit ovatkin eniten tätä harrastusta rajoittava tekijä.


      • karih
        SIKANISKA kirjoitti:

        Juuri katselen ikkunasta ulos todeten ettei tänään ole mitään asiaa luistimille. Vanha asfaltti (semmoinen rupinen) vielä menettelee märkänäkin, mutta uusi pinnoite öljymäisen kalvon takia on pirun liukas.

        Ei auta oikeastaan muu kuin lyhentää potkua ja väistellä suurimpia lätäköitä. Jos meinaan potkaisevan jalan luistin todellakin luistaa alta niin seurauksena on spagaati... Vertaa luistelua jäällä tylsillä luistimilla.

        Ei kannata sateen tai sadekuuron sattuessa turhaan kiirehtiä, jos noita laakereita vain ajattelee niin peli on kuitenkin menetetty. Turha teloa itseänsä kiirehtimällä liukkaalla kelillä. Kannattaa muistaa että syksyllä sitten vasta petolliset kelit alkavat... kokemuksesta tiedän sanoa että puista pudonneet märät lehdet vasta liukkaita onkin.

        Sadekelit ovatkin eniten tätä harrastusta rajoittava tekijä.

        Lyhyt kesä ja paljon sateita. Se on aina ollut osa Suomen ilmastoa. Tänään olin maratonilla Tampereella (Pirkan rullaluistelu). Sade lakkasi sopivasti ennen maratonia. Pääosien tiet olivat kuivia paitsi metsäiset taipaleet. Tiesin sääkarttojen perusteella, että keskipäivän tienoilla maratonilla on kuivempaa ja aurinkokin voi paistaa. Näin kävikin.

        Normaaliasfaltti, joka on puhdas, on märkänäkin melko pitävä. Asfalteissakin on tietysti eroja. Luistimen pyörä on niin kapea, että eihän se joudu vesiliirtoon liussa (ei muodostu vesityynyä pyörän alle). Sama se on potkussakin, joka suuntautuu sivulle.

        Metsätaipaleilla sen sijaan tietä reunustavista puista putoilee tielle lehtiä, neulasia, mahlaa, pihkaa, kirvoja, tuhatjalkasia ja ties mitä. Jos tämä kaikki litsaantuu veteen ja liimautuu asfaltin pinnalle, niin silloin ei pidä mikään rengas, ei uretaani- eikä kumirengas. Tie on silloin niljakas... pitäsi olla nastarenkaat, niin pitoa löytyisi. Kuvioitu rengas voi auttaa hieman, mutta ei varmaakaan poista liukkautta. Ylämäet ovat tietysti kaikista pahimpia. Metsätön reitti peltojen keskellä on sateella paras, jos haluaa luistella.

        Sateen uhkaamina päivinä otan mukaan (muistaessani) taksi- ja bussirahan. Jos alkaa satamaan otan saman tien luistimet ja sukat jalastani, ja menen lähimmälle bussipysäkille. Jos bussireittiä ei ole lähellä, taksikin on varteenotettava vaihtoehto, jos laakereiden vaihto on vielä kalliimpaa.

        Reitin voi valita aivan kotinsa nurkilta (aina sitä ei ole) ja luistella sitä edestakaisin, vaikka se onkin aika tylsää. Mutta mielenkiintoisempaa kuin olla sisällä odottamassa kaunista päivää. Jos sade ei todennäköisesti uhkaa aivan heti, kannattaa hakea sellainen rullisreitti, joka ainakin osittain tai kulkee ainakin loppumatkan kaiken varalta bussireitin varrella.

        Sääkartoistakin on hyötyä. Käytän seuraavia sivuja, kun haluan tietää missä ja koska saderintama saapuu. Kellontarkka säätila paikkakunnittain löytyy Forecan sääkartasta. Klikkaa ensin lääniä, missä luistelet ja sen jälkeen läänin kaupunkia, joka on lähinnä asuinpaikkaasi. Sen jälkeen näytölle tulee kellon tarkka ennustus sateista, sademääristä ja lämpötiloista. Aina ei tietysti löydy tarkkaa ennustusta, mutta tänään piti paikkansa ja uskalsin lähteä maratonille. Olisin kai lähtenyt jokatapauksessa... Se löytyy siis täältä
        http://www.jippii.fi/uutiset/saa/

        Ilmatieteen Laitoksen viiden päivän ennusteen omalle paikkakunnalle löytää tästä
        http://www.fmi.fi/saa/paikalli.html?kunta=Tampere

        Sivun reunassa on kohta "Sade- ja pilvialueet". Sitä klikkaamalla näkee missä saderintama tai pilvialue liikkuu. Tosi hyödyllistä tietoa. Jos sade- tai pilvirintama on lähellä, siirryn Tiehallinnon kelikamerasivulle ja katson esimerkiksi Forssan kelikamerasta, joko Forssan tiet ovat märkiä. Jos tiet ovat märkiä, seuraavaksi katson jotain vielä lähempänä Tamperetta olevasta kamerasta keliä. Ja niin edelleen.


        Tiehallinnon kelikameroista on apua silloin, kun haluat tietää missä sataa tai kuinka lähelle esimerkiksi lännestä saapuva rintama on saapunut. Tampereen lakalaivalla tilanne on nyt (alkuillasta) seuraava 12.7 °C TIE 17.0 °C POUTA KELI KUIVA. Näitä tietoja saa osoitteesta
        http://www.tiehallinto.fi/alk/frames/kelikamerat-frame.html

        Tämä säätieto on kaikkein varminta, koska voi itse tarkistaa tilanteen. Jopa 15 min välein saa kuvia paikan päältä. Itse katselen usein näitä sivuja, jos sää näyttää sateiselta. Voin samalla tehdä oman sääennusteeni jopa vain minuuttien tarkkuudella.

        Sikaniskan taktiikka Suomen ihanaan säähän on valita halvat laakerit. Itsekin olen käyttänyt loppuunkuluneita laakereita sateessa. Yksi ongelma niissä on. Kun öljy on huuhtoutunut sateeseen, luistin alkaa täristämään aika lailla. Jopa jalkaterä joutuu sellaiseen tärinään, että jalkaa alkaa särkemään. Onkos Sikaniska tai muut kohdannut samaa ongelmaa? Ja onko kellään kokemuksia vedenpitävistä laakereista? Itse en täysin usko niihin.

        Toissa vuonna jalat olivat lähes tunnottomat luisteltuani öljyttömillä laakereilla Tampere Rulliksen 100km maratonin. Taisi olla muillakin. Sade lakkasi kyllä aika pian lähdön jälkeen, mutta se kerkisi viemään kaikki öljyt loppumatkalta.

        Öljyn tarkoitus on vähentää kitkaa ja vahingollista kuumenemista. Kun laakerista katoaa öljyt, luistimista katoaa rullaavuus. Laakeri kuumenee ilman öljyä, kuulien koko kasvaa, veden mukana tullut hiekka jauhaa laakerin sisällä. Näistä syistä johtuen kitka kasvaa öljyttömässa laakerissa. Pyörät alkavat tökkimään epätasaisella asfaltilla eivätkä rullaa helposti. Silloin tärinä siirtyy jalkoihin luita myöten.

        Onko kukaan käyttänyt kastuneen laakerin käsittelyyn WD-40:tä? Olen ainakin kerran joutunut käyttämään sitä kastuneisiin laakereihin. Käytän nykyään sitä ennenkaikkea laakerin voiteluun ja on toiminut hyvin. Sain vihjeen WD-40:stä toiselta luistelijalta, joten sitä tunnetaan ainakin jonkin verran luistelijoiden keskuudessa.

        Se on tarkoitettu hienomekaanisten laitteiden voiteluun. Mainosteksti kertoo sen voitelevan, puhdistavan, suojaavan kosteudelta, irroittavan ruostuneet osat ja vapauttavan jumiutuneet mekanismit. WD-40 on aika juokseva aine ja helppo putsata pois laakerista. http://www.wd40.com/

        Laakeri on melko varmasti mennyttä kalua, jos se leikkaa kiinni. Laakeri ei lähde enää pyörimään vapaaehtoisesti ja vahingoittaa kuulia ja pyörintäuria. Siksi jotain pitäisi tehdä laakerille heti sateen jälkeen. Mielestäni kannattaa heti ruiskauttaa WD-40:tä laakeriin tai upottaa täällä jo mainittuun vesiliukoiseen Solmasteriin (yyyyylivoimainen ja noooopea pesuaine).

        Märillä laakereilla ei pitäisi jatkaa luistelua ellei laakerin menettämisellä ole väliä.


      • Sikaniska kirjautumatta
        karih kirjoitti:

        Lyhyt kesä ja paljon sateita. Se on aina ollut osa Suomen ilmastoa. Tänään olin maratonilla Tampereella (Pirkan rullaluistelu). Sade lakkasi sopivasti ennen maratonia. Pääosien tiet olivat kuivia paitsi metsäiset taipaleet. Tiesin sääkarttojen perusteella, että keskipäivän tienoilla maratonilla on kuivempaa ja aurinkokin voi paistaa. Näin kävikin.

        Normaaliasfaltti, joka on puhdas, on märkänäkin melko pitävä. Asfalteissakin on tietysti eroja. Luistimen pyörä on niin kapea, että eihän se joudu vesiliirtoon liussa (ei muodostu vesityynyä pyörän alle). Sama se on potkussakin, joka suuntautuu sivulle.

        Metsätaipaleilla sen sijaan tietä reunustavista puista putoilee tielle lehtiä, neulasia, mahlaa, pihkaa, kirvoja, tuhatjalkasia ja ties mitä. Jos tämä kaikki litsaantuu veteen ja liimautuu asfaltin pinnalle, niin silloin ei pidä mikään rengas, ei uretaani- eikä kumirengas. Tie on silloin niljakas... pitäsi olla nastarenkaat, niin pitoa löytyisi. Kuvioitu rengas voi auttaa hieman, mutta ei varmaakaan poista liukkautta. Ylämäet ovat tietysti kaikista pahimpia. Metsätön reitti peltojen keskellä on sateella paras, jos haluaa luistella.

        Sateen uhkaamina päivinä otan mukaan (muistaessani) taksi- ja bussirahan. Jos alkaa satamaan otan saman tien luistimet ja sukat jalastani, ja menen lähimmälle bussipysäkille. Jos bussireittiä ei ole lähellä, taksikin on varteenotettava vaihtoehto, jos laakereiden vaihto on vielä kalliimpaa.

        Reitin voi valita aivan kotinsa nurkilta (aina sitä ei ole) ja luistella sitä edestakaisin, vaikka se onkin aika tylsää. Mutta mielenkiintoisempaa kuin olla sisällä odottamassa kaunista päivää. Jos sade ei todennäköisesti uhkaa aivan heti, kannattaa hakea sellainen rullisreitti, joka ainakin osittain tai kulkee ainakin loppumatkan kaiken varalta bussireitin varrella.

        Sääkartoistakin on hyötyä. Käytän seuraavia sivuja, kun haluan tietää missä ja koska saderintama saapuu. Kellontarkka säätila paikkakunnittain löytyy Forecan sääkartasta. Klikkaa ensin lääniä, missä luistelet ja sen jälkeen läänin kaupunkia, joka on lähinnä asuinpaikkaasi. Sen jälkeen näytölle tulee kellon tarkka ennustus sateista, sademääristä ja lämpötiloista. Aina ei tietysti löydy tarkkaa ennustusta, mutta tänään piti paikkansa ja uskalsin lähteä maratonille. Olisin kai lähtenyt jokatapauksessa... Se löytyy siis täältä
        http://www.jippii.fi/uutiset/saa/

        Ilmatieteen Laitoksen viiden päivän ennusteen omalle paikkakunnalle löytää tästä
        http://www.fmi.fi/saa/paikalli.html?kunta=Tampere

        Sivun reunassa on kohta "Sade- ja pilvialueet". Sitä klikkaamalla näkee missä saderintama tai pilvialue liikkuu. Tosi hyödyllistä tietoa. Jos sade- tai pilvirintama on lähellä, siirryn Tiehallinnon kelikamerasivulle ja katson esimerkiksi Forssan kelikamerasta, joko Forssan tiet ovat märkiä. Jos tiet ovat märkiä, seuraavaksi katson jotain vielä lähempänä Tamperetta olevasta kamerasta keliä. Ja niin edelleen.


        Tiehallinnon kelikameroista on apua silloin, kun haluat tietää missä sataa tai kuinka lähelle esimerkiksi lännestä saapuva rintama on saapunut. Tampereen lakalaivalla tilanne on nyt (alkuillasta) seuraava 12.7 °C TIE 17.0 °C POUTA KELI KUIVA. Näitä tietoja saa osoitteesta
        http://www.tiehallinto.fi/alk/frames/kelikamerat-frame.html

        Tämä säätieto on kaikkein varminta, koska voi itse tarkistaa tilanteen. Jopa 15 min välein saa kuvia paikan päältä. Itse katselen usein näitä sivuja, jos sää näyttää sateiselta. Voin samalla tehdä oman sääennusteeni jopa vain minuuttien tarkkuudella.

        Sikaniskan taktiikka Suomen ihanaan säähän on valita halvat laakerit. Itsekin olen käyttänyt loppuunkuluneita laakereita sateessa. Yksi ongelma niissä on. Kun öljy on huuhtoutunut sateeseen, luistin alkaa täristämään aika lailla. Jopa jalkaterä joutuu sellaiseen tärinään, että jalkaa alkaa särkemään. Onkos Sikaniska tai muut kohdannut samaa ongelmaa? Ja onko kellään kokemuksia vedenpitävistä laakereista? Itse en täysin usko niihin.

        Toissa vuonna jalat olivat lähes tunnottomat luisteltuani öljyttömillä laakereilla Tampere Rulliksen 100km maratonin. Taisi olla muillakin. Sade lakkasi kyllä aika pian lähdön jälkeen, mutta se kerkisi viemään kaikki öljyt loppumatkalta.

        Öljyn tarkoitus on vähentää kitkaa ja vahingollista kuumenemista. Kun laakerista katoaa öljyt, luistimista katoaa rullaavuus. Laakeri kuumenee ilman öljyä, kuulien koko kasvaa, veden mukana tullut hiekka jauhaa laakerin sisällä. Näistä syistä johtuen kitka kasvaa öljyttömässa laakerissa. Pyörät alkavat tökkimään epätasaisella asfaltilla eivätkä rullaa helposti. Silloin tärinä siirtyy jalkoihin luita myöten.

        Onko kukaan käyttänyt kastuneen laakerin käsittelyyn WD-40:tä? Olen ainakin kerran joutunut käyttämään sitä kastuneisiin laakereihin. Käytän nykyään sitä ennenkaikkea laakerin voiteluun ja on toiminut hyvin. Sain vihjeen WD-40:stä toiselta luistelijalta, joten sitä tunnetaan ainakin jonkin verran luistelijoiden keskuudessa.

        Se on tarkoitettu hienomekaanisten laitteiden voiteluun. Mainosteksti kertoo sen voitelevan, puhdistavan, suojaavan kosteudelta, irroittavan ruostuneet osat ja vapauttavan jumiutuneet mekanismit. WD-40 on aika juokseva aine ja helppo putsata pois laakerista. http://www.wd40.com/

        Laakeri on melko varmasti mennyttä kalua, jos se leikkaa kiinni. Laakeri ei lähde enää pyörimään vapaaehtoisesti ja vahingoittaa kuulia ja pyörintäuria. Siksi jotain pitäisi tehdä laakerille heti sateen jälkeen. Mielestäni kannattaa heti ruiskauttaa WD-40:tä laakeriin tai upottaa täällä jo mainittuun vesiliukoiseen Solmasteriin (yyyyylivoimainen ja noooopea pesuaine).

        Märillä laakereilla ei pitäisi jatkaa luistelua ellei laakerin menettämisellä ole väliä.

        Lähdin kanssa tänään lenkille kun tuli sateeseen tauko ja alkoi tien pinta kuivumaan. Kuten todettua kelit vaihtelevat ja kesken lenkin alkoi satamaan. Siinä sitten varovaista 'haarakäyntiä' ja ylämäet melkoista taapertamista =). Kauksun suunnalla tuota uutta ja liukasta asfalttia on jonkin verran levitetty tänä keväänä.

        Alla oli semmoiset välikelin laakerit jotka oli putsattu ja öljytty. Pyörinä lähes 'nahkakaljut' vanhat rullat.

        Aika pian sateen alettua alkoi tuo luistimen täristäminen, ihan kuin olisi koko ajan luistellut rupista asfalttia pitkin. Piti vähän hiljennellä, mihinkäs sitä kiire enää kun muutenkin jo ehti kastumaan... ja kotinurkilla kuitenkin rullailen.

        Vesi vanhin voitehista, vai miten se meni? Ainakin vei kaiken öljyn mennessään ja vaihtokaupassa vei laakerien pinnalla olleen heinon pölyn kuulien jauhettavaksi. Meinaan ottaa kuitenkin nuo laakerit vielä auki ja pistää vaseliinivoiteluun (tai sitten kokeilen noita palstalle mainittuja aineita) kun kerran pyörivät vielä. Voi sitten syksyllä ottaa käyttöön kun kelit ovat mitä ovat.

        Sainpahan hyvän syyn vaihtaa uudet pyörät ja laakerit alle. Noista vesikelin laakereista minulla ei ole kokemuksia. Toisaalta kun en harjoittele mitenkään 'vakavasti' niin suoranaiseen vesisateeseen ei ole tarvetta lähteä. Mutta on todettava että tien kuivumisen katselu on aivan yhtä tylsää kuin maalin kuivumisen katselu =).


    • tuhto

      Pyörät kannattaa ottaa irti ja laittaa sellaisenaan vesiämpäriin, jossa on runsaasti vettä. Kovin montaa päivää ne eivät voi siellä varmaankaan olla, mutta jos seuraava päivänä saa ne puhdistetuksi, niin ruoste ei niihin vielä ehdi.

      • karih

        Jos ensin ottais tekarit vesilasista ja laittais tilalle laakerit. Vois säästää vettä eikä tarttis ostaa ämpäriä.


      • tuhto
        karih kirjoitti:

        Jos ensin ottais tekarit vesilasista ja laittais tilalle laakerit. Vois säästää vettä eikä tarttis ostaa ämpäriä.

        Ihmiset tuntuvat ajattelevan että tuo laakereitten kanssa pelaaminen on jotain äärimmmäisen vaativaa hienomekaniikkaa ja siinä vaaditaan vähintäänkin aivokirurgin otteita. Olen kyllä näissä Suomen oloissa huomannut että pölyä ja hiekkaa ja kosteutta menee laakereihin aivan väkisinkin. Ja kun kysyttiin mitä tehdä kun tulee sateen jälkeen lenkiltä eikä jaksa, ymmärrettävää kyllä, heti alkaa niitä puhdistaa.
        Vastukseni on edelleen: laakerit kannattaa heti laittaa veteen ja antaa olla siellä vaikka yön yli, eivät ne ehdi ruostua tai paremminkin ruostuminen pysähtyy. Niitten puhdistus on helppo alkaa siitä seuraavana päivänä; vettä ja citrus cleaneria vähän sekaan ja vanhalla hammasharjalla käy läpi ne kuulat. Parasta olisi jos pysytyisi vielä puhalluttamaan ne vaikka jollain huoltoasemalla. Sitten heti öljyä kuulille. Minulla on tapana jättää se pyörän sisäpuolelle tuleva laakerin suojus pois, jolloin puhdistus on helppo tehdä ja aina näkee missä kunnossa laakerit ovat.


      • karih
        tuhto kirjoitti:

        Ihmiset tuntuvat ajattelevan että tuo laakereitten kanssa pelaaminen on jotain äärimmmäisen vaativaa hienomekaniikkaa ja siinä vaaditaan vähintäänkin aivokirurgin otteita. Olen kyllä näissä Suomen oloissa huomannut että pölyä ja hiekkaa ja kosteutta menee laakereihin aivan väkisinkin. Ja kun kysyttiin mitä tehdä kun tulee sateen jälkeen lenkiltä eikä jaksa, ymmärrettävää kyllä, heti alkaa niitä puhdistaa.
        Vastukseni on edelleen: laakerit kannattaa heti laittaa veteen ja antaa olla siellä vaikka yön yli, eivät ne ehdi ruostua tai paremminkin ruostuminen pysähtyy. Niitten puhdistus on helppo alkaa siitä seuraavana päivänä; vettä ja citrus cleaneria vähän sekaan ja vanhalla hammasharjalla käy läpi ne kuulat. Parasta olisi jos pysytyisi vielä puhalluttamaan ne vaikka jollain huoltoasemalla. Sitten heti öljyä kuulille. Minulla on tapana jättää se pyörän sisäpuolelle tuleva laakerin suojus pois, jolloin puhdistus on helppo tehdä ja aina näkee missä kunnossa laakerit ovat.

        Vesiämpäriin upottaminen oli mulle aivan uusi asia ja laitoin vähän lekkeriksi. Sorry. En ole koskaan niin tehnyt enkä tiedä mitä laakereille tapahtuu. Ehkä olet oikeassa ja varsinkin, jos olet usein tuon tempun tehnyt.

        Nuo muut mainitsemasi asiat teen itsekin melkein samalla tavalla kuin sinä. Viimeksi aikaa kului noin 50 min (mukana pyörien ja laakereiden irroitus, sitruspesu Solmaster AS 4 Teholla, huuhtelu kraanan alla ja lavuaarissa, kuivaus hiuskuivaimella, 1 tai 2 tippaa WD-40:tä ja laakereiden asennus pyöriin). Se oli normaali eikä vesikelipuhdistus. Solmasterilla on äärimmäisen helppo pestä ja tosi edullista verrattuna urheiluliikkeiden sitrusaineisiin. Laitan 10 laakeria ja hieman laimennettua Solmasteria poretablettiputkiloon ja laakerin keskireijistä metallipuikon, jotta laakerit pysyvät alasuin (pölysuojaton puoli alas). Swiss Bearingsissa ei olekaan toista pölysuojaa ja toinen on kiinteä suoja.

        Öljyä yritän laittaa yhden tipan. Näinkin juokseva öljytippa leviää tasaisesti eikä roisku mihinkään. Se on helppo myöhemmin puhdistaa yhdellä pesukerralla ja sitten huuhdella. Oikeastaan pesuaineen huuhtelu vie enemmän aikaa kuin pesu.

        Solmaster-pesu on siis helppo, täysin siisti ja hajuton. Minäkin laitan pölysuojattoman puolen pyörän sisäpuolelle. Tämä on helpoin tapa pitää laakerit puhtaana. Aivan kuten 'tuhtokin' tekee.


      • laakeripesuri
        karih kirjoitti:

        Vesiämpäriin upottaminen oli mulle aivan uusi asia ja laitoin vähän lekkeriksi. Sorry. En ole koskaan niin tehnyt enkä tiedä mitä laakereille tapahtuu. Ehkä olet oikeassa ja varsinkin, jos olet usein tuon tempun tehnyt.

        Nuo muut mainitsemasi asiat teen itsekin melkein samalla tavalla kuin sinä. Viimeksi aikaa kului noin 50 min (mukana pyörien ja laakereiden irroitus, sitruspesu Solmaster AS 4 Teholla, huuhtelu kraanan alla ja lavuaarissa, kuivaus hiuskuivaimella, 1 tai 2 tippaa WD-40:tä ja laakereiden asennus pyöriin). Se oli normaali eikä vesikelipuhdistus. Solmasterilla on äärimmäisen helppo pestä ja tosi edullista verrattuna urheiluliikkeiden sitrusaineisiin. Laitan 10 laakeria ja hieman laimennettua Solmasteria poretablettiputkiloon ja laakerin keskireijistä metallipuikon, jotta laakerit pysyvät alasuin (pölysuojaton puoli alas). Swiss Bearingsissa ei olekaan toista pölysuojaa ja toinen on kiinteä suoja.

        Öljyä yritän laittaa yhden tipan. Näinkin juokseva öljytippa leviää tasaisesti eikä roisku mihinkään. Se on helppo myöhemmin puhdistaa yhdellä pesukerralla ja sitten huuhdella. Oikeastaan pesuaineen huuhtelu vie enemmän aikaa kuin pesu.

        Solmaster-pesu on siis helppo, täysin siisti ja hajuton. Minäkin laitan pölysuojattoman puolen pyörän sisäpuolelle. Tämä on helpoin tapa pitää laakerit puhtaana. Aivan kuten 'tuhtokin' tekee.

        Huoltoon käyttämästäsi ajasta on helposti tiputetavissa ainakin 20min pois. Olen tehnyt 16:ista laakerille saman homman 35 minuuttiin, mutta mukana oli myös laakerikansien irroitus ja asennus yhdelle puolelle laakereita, joten 30min ilman kansirulettia 20:lle laakerille on tehtävissä.


      • Citrus cleaneria?
        laakeripesuri kirjoitti:

        Huoltoon käyttämästäsi ajasta on helposti tiputetavissa ainakin 20min pois. Olen tehnyt 16:ista laakerille saman homman 35 minuuttiin, mutta mukana oli myös laakerikansien irroitus ja asennus yhdelle puolelle laakereita, joten 30min ilman kansirulettia 20:lle laakerille on tehtävissä.

        Tällä palstalla on useissa kohdin suositeltu laakereiden pesuun citrus cleaner -tyyppisiä pesuaineita. Olen yrittänyt moisia etsiä, mutta ei ole silmään sattunut. Mistä niitä löytyy ja mitä merkkejä?

        Itse haksahdin ostamaan todella suolaiseen hintaan Intersportista sellaisen pesuainepurkin, jossa on teline mihin laakerit laitetaan roikkumaan ja purkkia kääntelemällä pitäs puhdistua. Ei toimi ihan ohjeen mukaan, hammasharjaa vaaditaan. Onko muilla kokemuksia moisesta pesukoneesta?


      • JKTuk
        Citrus cleaneria? kirjoitti:

        Tällä palstalla on useissa kohdin suositeltu laakereiden pesuun citrus cleaner -tyyppisiä pesuaineita. Olen yrittänyt moisia etsiä, mutta ei ole silmään sattunut. Mistä niitä löytyy ja mitä merkkejä?

        Itse haksahdin ostamaan todella suolaiseen hintaan Intersportista sellaisen pesuainepurkin, jossa on teline mihin laakerit laitetaan roikkumaan ja purkkia kääntelemällä pitäs puhdistua. Ei toimi ihan ohjeen mukaan, hammasharjaa vaaditaan. Onko muilla kokemuksia moisesta pesukoneesta?

        Itse ostin kanssa sellaisen pesupurkin Intersportista- tosin hinta oli 5€ jota pidin kohtuullisena verrattuna siihen alkuperäiseen mikä oli markoissa noin 130. Eivät olleet kuulemma oikein hyvin tuolla hinnalla liikkuneet... Itse olen käyttänyt kyseistä purkkia kertaalleen ja kyllä sillä lähti laakereista tehdasvaseliinit jotenkin pois. Ei tosin täydellisesti. Jostain luin että tuohon puhdistukseen voisi käyttää Solmasterin AS-4 Teho puhdistusainetta. Solmasterin nettisivuilla kyseisetä tuotteesta löytyy tietoa kuljetuskalusto-kohdasta.


      • laakeripesuri
        Citrus cleaneria? kirjoitti:

        Tällä palstalla on useissa kohdin suositeltu laakereiden pesuun citrus cleaner -tyyppisiä pesuaineita. Olen yrittänyt moisia etsiä, mutta ei ole silmään sattunut. Mistä niitä löytyy ja mitä merkkejä?

        Itse haksahdin ostamaan todella suolaiseen hintaan Intersportista sellaisen pesuainepurkin, jossa on teline mihin laakerit laitetaan roikkumaan ja purkkia kääntelemällä pitäs puhdistua. Ei toimi ihan ohjeen mukaan, hammasharjaa vaaditaan. Onko muilla kokemuksia moisesta pesukoneesta?

        Aloitin rullaluistelun vuonna 2002. Ensimmäisen kerran suoritin laakereiden huollon ns. perinteisellä menetelmällä: laakerit pesuaineeseen ja sitten yksi kerraallaan pyörittelin laakereita kuulakärkikynän varrella, kunnes puhdasta tuli. Aikaa taisi tuhraantua 3h (emännän mielestä päivä), ja tulin vakuuttuneeksi ettei tässä ole mitään järkeä.

        Sitten Intersporttiin ja sieltä purkki mukaan, lukihan purkin kyljessä että setti on nopea ja sisältää pidikkeen joka päästää pesuaineen pesemään laakerit tehokkaasti.

        Seuraavan sadekuuroluistelun jälkeen testaamaan: Ohjeessa kerrottiin että laakereita tuli liuottaa 5 minuuttia ja sitten vähän ravistella ja siten piti tuloksena saada puhtaat laakerit. No eihän se liemi purrut juuri yhtään vaseliiniin, vaseliini jäi vain möykkyinä kellumaan liemen pinnalle. No sitten liikkeeseen valittamaan (18EUR purkki). Liikkeessä sitten sanottiin että vaseliinin laitto on laakereihin ehdottomasti kielletty!! Kuulemma
        hiekka ja pöly tarttuu vaseliiniin ja sitten niitä ei saa puhtaaksi millään. Olisi kuulemma käytettävä ohutta öljyä.

        Kotona sitten jatkoin laakereiden puhdistusta liemenä 95E, tuloksena oli muovisen laakeripidikeen mureneminen sekä vaseliinin liukenemista. Summarum: alkuperäinen liemi ei tehonnut ja sitten pidikkekin mureni eli eipä tästä setistä iloa ollut. Edelleen ajatus: ettei tässä ole mitään järkeä.

        Mutta intersportin purkin kyljessä olleesta tekstistä jäi ajatus päälle 'pidike joka päästää puhdistuaineen puhdistamaan laakerit tehokkaasti'. Ajatus jalostui, mieli etsi, kunnes löysin sopivat tarvikkeet. Tein prototyypin, testasin sitä muutaman pesukerran verran ja totesin erittäin toimivaksi. Hivenen jatkokehitystä vuonna 2003 ja Laakeripesuri oli valmis. Nyt hommassa on järkeä.

        Laakeripesuri on pidike rullaluistimen laakereiden puhdistusta varten. Laakerit pidikkeeseen. Laakereista kannet pois. Pesuaine purkkiin. Pyöritetään akkuporakonella laakereita purkin reunaa vasten, jolloin laakerit pyörii mukavasti. Kun laakereita pyöritetään pesuaineessa, niissä oleva pöly/hiekka irtoaa helpommin kuin jos laakereita vain liottaisi pesuaineessa.
        Lisää laakeripesurista osoiteesta: http://kotisivu.dnainternet.net/mamoi/

        Nyt aikaa menee 45 min, jopa alle, kun koko homma pyörien pesuineen on tehty. Nyt kun laakereiden pesuun ei kulu paljoa aikaa niin käytän voiteluaineena öljyä: Saan hyvin rullaavat laakerit ja puhdistus on entistä nopeampi ja helpompi.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Aikakone-yhtyeestä tuttu Maki Kolehmainen kuollut

      Kuoli tänään aamuyöstä nopeasti edenneeseen sairauteen. Hän oli 58-vuotias.
      Maailman menoa
      118
      7299
    2. Rokote otti taas omansa. Maki Kolehmainen kuollut.

      RIP Maki. Muusikko, tuottaja ja säveltäjä Maki Kolehmainen on kuollut. Asiasta uutisoi ensimmäisenä Yle. Kolehmainen k
      Maailman menoa
      64
      3363
    3. Mites meillä nainen tämä yhteys

      Onko se yhteistä se kokemus siitä, että tunnemme syvästi toisemme? Tunnemme vetoa ja sielunyhteyttä, jotain kuin toisest
      Ikävä
      72
      1715
    4. Miltä kaivattusi näyttää

      Kehtaako esitellä kenellekään? 🤣🙆‍♂️
      Ikävä
      58
      1359
    5. Se viime kohtaaminen

      Oli naine vähän sellainen kohmea. Nopeasti yritin etsiä merkkejä sinusta mutta en saanut mitään ilmi. Ajattelin että ny
      Ikävä
      68
      1283
    6. Olen lihonut vähän

      Sekin nolottaa. Onneksi ei nähdä ihan heti. Ehdin palata ennalleni.
      Ikävä
      114
      1057
    7. Ihan rakentavassa mielessä

      Haluaisin nainen kysyä sinulta ja myös itseltäni että mitä me oikein odotellaan? Olisiko aika jo käydä edes treffeillä?
      Ikävä
      74
      1050
    8. Taidan olla ihan sairas

      Kun mietin jo meidän yhteisen lapsen nimeä 😄
      Ikävä
      89
      972
    9. Mitä kehon osia

      Olet kaivatultasi nähnyt ja piditkö näkemästäsi?
      Ikävä
      47
      924
    10. Toivoisin niin

      Että edes kerran heräisin vierestäsi uuteen aamuun.. 💔
      Ikävä
      55
      907
    Aihe