Huonoin kesätyö ?

uxo

Olen 16 vuotias ja teen kesätöitä rakennustyömaalla.
Tuntipalkka on 3,125€/h en ole koskaan kuullut noin huonosta palkasta. Teen 8 tuntisia päiviä maanantaista perjantaihin, aamu seitsemästä puoli neljään. Paikan päälle ajan pyörällä(n.5km) ja tätini sanoi, että minulle kuuluisi silloin matkakorvaukset ja ateriakorvaukset. Minun pitää ottaa kotoa omat eväät tai ostaa jotain kallista läheisistä lounasravintoloista ruokatunneilla. Lisäksi joudun itse hommaamaan itselleni tarvikkeet, vaatteet, hanskat jne. ja mielestäni ne pitäisi tulla työmaalta, eikä omasta takaa.
Lisäksi minulle ei heti alussa ilmoitettu, että päivässä on 2 kahvitaukoa, sillä pidin vain yhden ja sitten minulle myös sanottiin, että saan tehdä tunnissa 50 min töitä ja 10 min lepoa. Mielestäni tämäkin olisi pitänyt ilmoittaa minulle jo aikaisemmin.

Lisäksi jouduin työskentelemään vesisateessa, jolloin vaatteeni olivat likomärät koko 8 tuntisen työpäivän ja nyt tulin kipeäksi. Sitten kun ilmoitin kesätyöpaikalleni olevani kipeä he ilmoittivat ettei se haittaa, että tulen korvaamaan ne sairauspäivät joskus muulloin.

Onkohan tämä ihan oikeudenmukaista ?

29

13114

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • omituinen

      työmaa.
      Nyt kuule etsit puh.luettelosta HETI työsuojelupiirin numeron,ja soitat sinne.
      Tuossa on monta asiaa jotka on pielessä:
      Palkka on päin P:tä,työhön opastus puutteellista,raksalla kuuluu nuo tarvikkeet olla firman puolesta,tai mitä tarkoitat tarvikkeilla.
      Jos tarkoitat työkaluja,niin kyllä ne pitää työnantajalla olla.
      Tuohon työmatkaan ei sulle kuulu mitään extraa,ei kilometrirahoja tai ateriakorvausta.
      Sairaslomapäiviä EI TODELLAKAAN KORVATA JÄLKEENPÄIN:
      Nyt soitat työsuojeluun,selität koko asian,on mahdollista että soittavat itse työmaalle,koska noin räikeitä rikkomuksia on.

    • Mika

      Sun ikäisenä mutta siitä on aikaa viisitoista vuotta. Silloin sain palkaksi 40 mk / h eli otetaan inflaatio mukaan niin palkka oli noin 10 €/h. toki halvemmallakin saa tehdä mutta itse en tekisi.

      • jerkku1

        Hei lueppa ny oikeesti mitä pitää maksaa tunnille kesätyöntekijästä/harjottelijasta.
        70-90% alan minimipalkasta! ja se minimi ei oo 10e/h.
        Kaameita käsityksiä tosiaan ihmisillä palkoista koittakaas jossain tienata esim 90mk tunnille??
        Yksikään kaupungin tai kunnan työntekiä ei siihen pysty harva muutenkaan, saati sitten 10e/h sekin on kovaa rahaa.
        Sen ymmärrän jos 6.5-8e/h maksetaan kesämiehelle/tytölle pätevyyden mukaan. Tää on kammottavinta mitä tiedän 17v poitsu esittelee palkkatoivomuksen 10-15e/h välille ja peruskoulu pohjalla :) kuuntele nauramatta!! ei pysty
        ottakaa laskin kouraanne ja ynnäkkää mitä raha on ja palkat....


    • Valepoliisi

      Rakennustyömaalla ei ole kesäduunareille nettiyhteyksiä käytössä keskellä päivää! Surkea provo, keksi ensikerralla parempi!

      • uxo

        Mielestäni sanoin, että oon kipeä, joten olen kotona.
        Eihän rakennustyömaalla ole mitään ylellisyyksiä tarjolla..


      • tdhh

        Meidän kunnan kesätyöläisille maksetaan 10 euroa kuuden tunnin työstä. Eli tunti palkka noin 1.66. Suorastaan lapsityövoimaa!!


    • uxo

      Tätini tietää jotain näistä asioista ja kun hän kuuli tilanteeni, hän otti asioista selvää.

      Hän tutki rakennusmiesten työehtosopimusta ja tässä muutamia asioita sieltä:

      Ensimmäinen kesätyö aika työmaalla on 2 viikkoa 3,125€/h palkalla. Jos sen jälkeen jatkaa vielä toiset 2 viikkoa palkka nousee 5,2€/h.

      Lisäksi korjataan vielä sitä mitä aikasemmin puhuin tarvikkeista, eli tarkoitin, että sieltä ei saa mitään suojahanskoja -pukuja. Ja tätini mukaan ne pitäisi tulla firmalta.

      Lisäksi tätini puhui ateriakorvauksesta, koska työmaalta ei pääse kotiin syömään.

      • asiat

        on tätisi jollain lailla ymmärtänyt,mutta tuo ateriakorvaus ei todellakaan kuule ole noin.
        Jos se työmaa on aina samassa paikassa,etkä ole komennushommissa ei todellakaan tuu ruokarahaa.
        Se ei ole todellakaan poliisin hommia tuo työsuojelupiiri,vaan ihan oma virastonsa.
        Luettelosta löydät osoitteen,mutta jospa soittaisit sinne ensin.


    • johanna

      olin itsekin yks kesä kaupan alalla kesätöissä, sielläkin asiat oli päin veetä, sotin työsuojeluviranomaisille, koko hommaan tuli muutos :) sain kuin sainkin palkat ja muut vastaavat korvaukset, työnantaja säikähti jo pelkkää puheluakin... mutta jos se ei riitä, asia riitautetaan, mutta sinun tapauksessasi työnanatjallasi ei ole varaa sitä riitauttaa, kuulostaa nimittäin täysin kusetukselta koko lafka.
      my advice: irtisanoudu koeajan perusteella. tee ilmoitus työnsuojeluviranomaisille, ettei muille tuleville työntekijöille tapahdu samoin, (yleensä niiden toimisto on kyttiksen yhteydessä).
      katso, että saat kaikki palkkanauhat palkan mukana, epäilen, ettet saa... valitettavasti... sillä ilmeisesti sen firman kirjanpito ei päivänvaloa kestä... siitä tuli myös mieleen, että voisit tehdä niistä ilmoituksen myös verovirastoon, niitä kyllä kiinnostaa, jos se putiikki pitää siellä pimeitä työntekijöitä!!

      tuo kuvailemasi työ ei anna "oikeaa" kuvaa ikäisellesi työelämästä. asiat tulee aina hoitaa niin, ettei kukaan viranomainen tule niitä puolestasi hoitamaan.
      nimim. kokemusta on

      • piiku

        Tsemppiä sulle tässä kesätyöasiassa, että saat hommat kuntoon!

        Muista myös työturvallisuusasiat. Työnantajan kuuluis antaa työntekijöilleen tollasessa työssä mm. kypärät ja kuulosuojaimet. Veljeni oli viime kesän raksalla ahertamassa kans ja sano että kävi kuulolle jos ei viitsiny pitää kuulosuojaimia.

        Ei sitä saa nuoria ihan miten vaan kusettaa. Kyllä tuo firma varmasti kaipaa niitä viranomaisten tarkasteluja.


    • Hartsa

      Ekana, jos työpaikalta löytyy (epäilen) niin kannattaa luottamus mieheen olla yhteydessä, kai se kesätyöläistenkin ongelmia hoitaa...

      • niiden

        ongelmia jotka kuuluu liittoon, oli kesä tai vaki työssä


    • raksalla ollut

      ei oo mahdollista

    • päällikkö36

      Aikoinaan olin metsän istutushommissa, piti istuttaa männyntaimia erittäin kiviselle alueelle. Matka yhteen suuntaan oli 15 km, poljettiin fillarilla. Kappalehinta taimelta oli naurettava, olikohan jotain 2 mk kappale vuonna 1984. Muutaman päivän päästä selkä ja jalat olivat niin kipeät, ettei sängystä meinannut ylös päästä. Maaperä niin hankala, ettei edes juurten mentävää kuoppaa saanut kaivettua, joten epäilen metsän nykytilaa. Viikon sitä jaksoi tehdä kaupunkilaissälli, sitten oli pakko jäädä pois, hullun hommaa tuossa maastossa.

    • rohkea työtaistelija

      ei millään pahalla, mutta itselläni hälytyskellot olisi ruvennut soimaan saman tien jos rikkomukset ovat noin selkeitä. Itse sinun täytyy holehti oikeuksistasi, ei kukaan muu niistä välitä joten jos et jo ole ottanut yhteyttä lakineuvojaan (ilmaisi tarjolla opiskelijoille esim. puhelimitse tai työsuojeluvaltuutettuun)niin nyt luuri käteen saman tien. hopi hopi, ei kenenkään kuulu tehdä töitä työnantajalle jolta on lakiasiat noin hukassa...

    • Perttiperustyöläinen

      Hai!

      Tälläinen tilitys ja vininä on aivan kauheaa kuunneltavaa! Et voi olettaa, että ensimmäinen työpaikkasi olisi heti toimitusjohtjan paikka Nokialla. On sitä sadetta satanut joskus jonki muunkin niskaan ja omia eväitäkin on joutunu muut ihmisetkin syömään. 5 kilometriäkään ei ole mikään mahdoton työmatka. Olet tyypillinen ilmentymä pullamössö sukupolven tuotoksesta. Onneksi sitä on vielä kuitenkin ahkeriakin ja tunnollisia nuoria olemassa. Nuorena työtä ei tulisi tehdä mielestäni pelkän palkan vuoksi, vaan kaiken työkokemus on tulevaisuutta varten hyväksi. Kehottaisin sinua ottamaan itseäsi tiukasti niskasta kiinni ja lopettamaan tälläinen ininä julkisilla keskustelupalstoilla. Tottakai voit keskustella mahdollisista palkankorotuksista ja ongelmista työnantajasi kanssa, mutta pitää muistaa, että työ ei ole kenelläkään mitään ruusuilla tanssimista.

      T: Työtä pelkäämätön työmyyrä

      • Lauri 92

        ´´Tälläinen tilitys ja vininä on aivan kauheaa kuunneltavaa! Et voi olettaa, että ensimmäinen työpaikkasi olisi heti toimitusjohtjan paikka Nokialla. On sitä sadetta satanut joskus jonki muunkin niskaan ja omia eväitäkin on joutunu muut ihmisetkin syömään. 5 kilometriäkään ei ole mikään mahdoton työmatka. Olet tyypillinen ilmentymä pullamössö sukupolven tuotoksesta. Onneksi sitä on vielä kuitenkin ahkeriakin ja tunnollisia nuoria olemassa. Nuorena työtä ei tulisi tehdä mielestäni pelkän palkan vuoksi, vaan kaiken työkokemus on tulevaisuutta varten hyväksi. Kehottaisin sinua ottamaan itseäsi tiukasti niskasta kiinni ja lopettamaan tälläinen ininä julkisilla keskustelupalstoilla. Tottakai voit keskustella mahdollisista palkankorotuksista ja ongelmista työnantajasi kanssa, mutta pitää muistaa, että työ ei ole kenelläkään mitään ruusuilla tanssimista.

        T: Työtä pelkäämätön työmyyrä ´´


        oot idiootti. itekki olen ollut raksalla töissä. käynyt amiksen raksalinjan ja ollut raksalla kesätöissä yms. sade ja muu paska kyllä kuuluu asiaan ei voi mitään. mutta kyllä se palkka pitää olla kohtuullinen 9e tunti vähintään vaikka ei olisi kokemusta. tuntuu että oot just tollanen joka trollailee täällä ite mestarin poikana jauhaamassa paskaa´´ että palkan ei tarvii olla niin iso kunhan saa vaa työkokemusta.´´ MENE ITE SAATANA PORAMAAN ONTELOIHIN SÄHKÖMIEHELLE REIKIÄ 3.5E TUNTIPALKALLA.(HOMMAAN MISSÄ BETONI PÖLY VALUU SUN PÄÄLLE ja OOT IHAN PASKASSA. tai lapioimaan jollekkin MAANRAKENTAJA RYSSÄLLE SEPELIÄ, KUN HÄN KATSOO KAIVURISTA SATEELLA, KUN SIDÄ LAPIOIT.) VALOT PÄÄLLE. TYÖKOKEMUS ON TÄRKEETÄ MUT JOS PALKKA ON 3.5E NI VITTU JOKU KUSEE.


    • 13w taimenistuttaja

      mie oon 13 vuotias tyttö ja iskä pakottaa joka päivä herää 6.00 ja ollaa istuttaa taimii klo.16.00 saaka. ei oo mukavaa se :((
      tai oikeestaa sillei oli viime kesän ja iskä ontaas ostanu taimii :o !!!!
      kauheeta!!!!
      palkka o jtn 20e per viikonloppu (oon viikol koulus,paitsi kesälomal sit koht) ja töis oon 5-10h päiväs!! onks palkka reilu?? (vaik se onki miu iskä, mutku se pakottaa miut sinne!)

    • rhdfhjt

      Täs hommas jotaki laitonta. Ite sain kesätyöstä 6,48€/h suuruusta palkkaa, ja työnantajalle kuulus työvälineiden hommaus.

      • wanna be raksainssi

        Kivasti on kusetettu suaki xD Jos siis olit raksalla. Raksalla mennään TESsin mukaan eli tällähetkellä alin on 9,45e/h Ite sain ekasta kesätyöpaikasta raksalla 2005 7,30e/h joka oli sillonen eka palkka luokka. Ei ne työvälineitten hommaus välttämättä kuulu työnantajalle mutta jos ne kuuluu työntekijälle niin siitä pitää saada päivärahaa et käytät omia työkaluja. Raksalla työnantajalle kuuluu työvaatteet, kypärä ja suojalasit.

        Mitä tulee vesisateessa työskentelyyn niin se on vaan elämää. Allekirjoittanut on ollut raksalla 38 asteen pakkasessa sen 8h...
        Harmi kun on niin vanha juttu et mistä se tämäkin oikein tuli "Ensimmäinen kesätyö aika työmaalla on 2 viikkoa 3,125€/h palkalla. Jos sen jälkeen jatkaa vielä toiset 2 viikkoa palkka nousee 5,2€/h." EI OLE! SE ON TESSIN ALIN ALALTA KUN ALALTA eli aloittajankin olisi pitänyt saada tuota samaa mitä miekin eli 7,30e/h. Ite tosin olin sillon amis ja liitonkortti taskussa ja tietoinen noista.


    • itsekö jouduit polke

      Mene taksilla töihin ja pistä pomo maksamaan. Yks poika oli kunnalla töissä ja se laittoi tuntilappuun myös bensakulut kun se joutu menemään omalla autolla töihin. Jostain syystä se ei kyllä saanu kunnalta niitä bensarahoja takasin oman auton bensakuluihin. Mut ehkä toi taksi on eri juttu ja raksoilla voi olla eri meininki.

    • Jölli

      Itselläni alkaa kohta elämäni ensimmäinen kesäduuni, ikää 18v. Palkka n.1600€/kk tavallisilla työajoilla, viikonloppuduunia joka toinen viikonloppu. Pakko olla kyllä tyytyväinen, bauhaus siis kyseessä.

    • Normaali käytäntö

      Monessa kunnassa kesätyöntekijälle tulee tuo pari hassua euroa tunnilta:

      Kesätyöpaikka kuukaudeksi 200€ (entisaikaan ns "tonnityö" = 100mk/kk). Siinä on siis 20pv ja 200€/20pv=10€/pv. Työaika 6-8h riippuen paikasta = tuntiliksa 1,25€-1,66€/h!!!!

      Joissakin kunnissa nuo "tonnityöt" on kahdeksi viikoksi: 200€/14pv=14,28€/pv ja tuon kun jakaa tunneilla 6-8h/pv tuntiliksaksi tulee 1,79€-2,38€/h!!!!

      Sanoipa tessit mitä tahansa, nuorten kesätyöpaikoista tosiaan maksetaan näin. Suuri osa paikoista on kaupungeilla ja seurakunnilla, mutta niiden lisäksi on vielä ns "kesäsetelit", joissa yksityinen työnantaja ottaa nuoren kesätöihin tuolla liksalla kahdeksi viikoksi tuota "kesäseteliä" vastaan. Toisin sanottuna kunta maksaa tuon 200€ kesätyörahaa ja yksityinen työnantaja saa kahdeksi viikoksi "ilmaisen työntekijän"!!!!

      • Normaali käytäntö

        KORJAUS:

        ...tonnityö = 1000mk/kk! Nykyään siis 200€ ja sehän on markkoina noin 1200mk, eli kesätyöläisten liksat on nousseet euron myötä peräti 20%!


      • gfdgrgewqrewqere

        Itse ainakin aikoinaan olin tuolla "kesäsetelillä" töissä parikin kesää ja tuolloin ainakin meille nimenomaan painotettiin, että kaupungin myöntämä tuki EI SAA olla ainoa palkka tehdystä työstä. Eli vaikka olisi miten minimipalkalla töissä, niin pitää jäädä myös käteen enemmän kuin tuo kesäsetelin määrä, muistaakseni 240€ tai vastaavaa. Mutta ideana siis juuri tuo, että kaupunki sitoutuu maksamaan OSAN nuoren työntekijän palkasta, mutta ei kuitenkaan KOKO palkkaa.d


    • 16+10

      No mitä niissä kuntien "tonnitöissä" sitten vaaditaan? Ei mitään muuta kuin että jaksaa tulla paikalle... Eli kunta tavallaan järjestää nuorille jotain tekemistä.

      • Oikeita töitä

        No riippuu ihan kunnasta. Ainakin siellä missä olen vuosien varrella asunut, teinit pistettiin ihan oikeisiin töihin. Nurmikonleikkuuta käsin työnnettävillä leikkureilla, haravointia käsin, roskien keräämistä, lapiotöitä, yms...


    • Rakennusmestari

      Mitäs on ollut niin vitun tyhmä, että on mennyt tommosen työsopparin allekirjoittamaan. Helvetin jonnet ku tulee tänne itkemää.

    • työläinen13455

      sano pomolle näin "maksat alle tessin ja jos asiaan ei tule muutosta, niin otan yhteyttä Rakennus liittoon" jo pelkästään tuon jälkeen voi jopa tilanne muuttua, jos ei niin ota yhteyttä Rakennusliittoon.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      88
      1234
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      151
      1046
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      61
      788
    4. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      14
      730
    5. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      287
      695
    6. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      60
      694
    7. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      688
    8. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      37
      646
    9. En oikeastaan usko että sinä tai kukaan

      Olisi oikeasti ihastunut tai rakastunut. Se on joku harhakuva joka minusta miehestä syntyi. Ja kun se särkyy, niin "tunt
      Ikävä
      42
      634
    10. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      60
      628
    Aihe