Mikä on HENKIKASTE?

Basker

Helluntailaiset käyttävät sanaa 'henkikaste'. Sillä he tarkoittavat yleensä uskovien kasteen yhteydessä koettavaa mystistä kokemusta, jonka tuntomerkkinä on kielilläpuhuminen. 'Henkikasteen' kokenut helluntailainen on ikään kuin pyhempi ja lähempänä Jeesusta kuin se helluntailainen, joka ei ole kokenut 'henkikastetta' ja puhunut kielillä.

Seuraavassa kaikki ne Raamatun UT:n kohdat, joissa puhutaan kasteesta. Mukana ovat myös kohdat, jotka puhuvat Pyhällä Hengellä kastamisesta: http://www.koivuniemi.com//cgi-bin/raamattuhaku?kirjat=ut&hakuehto= kaste

Jo Johannes Kastaja puhui Pyhällä Hengellä kastamisesta. Tämä tapahtuikin ensimmäisenä helluntaina. Sitä ei myöhempien sukupolvien käsketty kopioida. Raamattu liittää 'henkikasteen ' yksinkertaisesti siihen hetkeen ihmisen elämässä, kun hän saa Pyhän Hengen. Ekstaasia ei vaadita. Hurmostilaa ei vaadita. Kielilläpuhumista ei vaadita. Nuo vaatimukset ovat ihmiskeksintöä.

Kaikki eivät puhu kielillä, sanoo Raamattu. Helluntailaisuus vaatii, että kaikkien uskovien on puhuttava kielillä (Ja sille yhdelle itsetunnon kyselijälle: Kyse ei ole itsetunnosta, vaan totuudesta. Armolahjoja on yli 30, kielilläpuhuminen vähimpien joukossa).

'Henkikaste' on sama asia kuin uskoon tuleminen, ei sen enempää, ei sen vähempää, ei sen pyhempää. Hengellä täyttyminen onkin sitten jo ihan oman aloituksensa arvoinen asia.

31

3230

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Helluntailainen

Helluntailaiset käyttävät yleensä termiä Pyhän Hengen kaste. Termi on sama mitä käytetään myös Uudessa testamentissa. Pyhän Hengen kaste ei ole helluntailaisten yksioikeus, eivätkä he ole koskaan niin väittäneetkään. Pyhän Hengen kasteesta opetetaan ja Pyhän Hengen täytettä rukoillaan luterilaisessa kirkossa, vapaakirkossa, baptistikirkossa, kaikissa karismaattisissa seurakunnissa, anglikaanikirkossa ja katolisen kirkon karismaattisissa pienryhmissä. Esim Alfa-kurssin alkaja on englantilainen anglikaanipastori Nicky Gumpel. Hän käsitteleen Pyhää Henkeä ja Pyhän Hengen kastetta kurssikirjassaa kolmen luennon verran. Kurssiin kuuluu Pyhän Hengen viikonloppu, jonka aikan opetetaan Pyhästä Hengestä ja Hengen täyteydestä ja rukoilaan, että kurssilaiset täyttyisivät Pyhällä Hengellä.

Olin itse vetämässä luterilaisen kirkon Alfa-kurssia Espoossa. Kurssiin kuului Pyhän Hengen viikonloppu. Viikonloppuna rukoilimme, että ihmiset täyttyisivät Pyhällä Hengellä ja kaksi ihmistä täyttyi. Kussin vetäjät olivat pääasiassa luterilaisia ja kahdella heistä oli kielillä puhumisen armolahja ja he käyttivät sitä kurssin rukoushetkissä.

Basker väittä, että helluntailaisten mielestä henkikasteen kokenut helluntalainen on pyhempi kuin se joka ei ole saanut. Itse olen ollu helluntailainen jo yli 20 vuotta ja kuulun seurakunnna johtoryhmään ja voi rehellisesti sanoa, että helluntailaisten mielestä henkikasteen kokenut uskova ei ole sen pyhempi kuin se joka ei ole kokenut kastetta. Jokainen kristukseen uskova on täydellisen pyhä Kristuksessa ja vain Kristuksen lunastustyön perusteella.

Pyhän Hengen kaste on tarkoittu avuksi ja voimaksi jokaiselle uskovalle uskonelämää varen. Se ei ole pakko kenellekään ja ihminen on Kristukseen uskovana täydellisen pyhä ja taivaskelpoinen ilman Pyhän Hengen kastettakin. Pyhän Hengen kaste on lahja Jumalalta.

Basker väittää, että "helluntailaisuus" vaatii kielillä puhumista. 20 vuotta seurakunnassa olleena voin todeta, että ei vaadi. Kielillä puhuminen on armolahja eli lahja Jumalalta. Se on hieno ja hyödyllinen lahja, koska sen antaja on Jumala, mutta se ei ole pakollinen kenellekään.

Pyhän Hengen kasteesta enemmän täältä
      http://www.espoohsrk.fi/html/tayttya.htm
      Teksti perustuu edellä mainittuu anglikaani pastorin kirjoittamaan Alfa-kurssin kirjaan.

Lue myös
      http://www.espoohsrk.fi/html/tayteys.htm

Pyhästä hengestä enemmän opetusta löytyy esim. täältä
      http://www.espoohsrk.fi/html/alfaluento.htm
      Teksti perustuu edellä mainittuu anglikaani pastorin kirjoittamaan Alfa-kurssin kirjaan.

Anglikaanipastori Nicky Gumpellin kirjaa "Hyvä Kysymys" suosittelen luettavaksi jokaiselle. Pyhän Hengen alueesta kiinnostuneella kirjassa on luvut:

Kuka Pyhä Henki on? s. 91
      Mitä Pyhä Henki tekee? s. 103
      Miten voin täyttyä Hengellä? s. 119

• 'Henkikaste'-termiä ei löydy Raamatusta. Se ei vielä kerro, että kyse on harhaopista: eihän sanaa 'kolminaisuusoppi'kaan löydy Raamatusta. Tärkeintä onkin termien merkityssisältö. Ne helluntailaiset (n. 30 kpl. eri paikkakunnilta), joita olen tuntenut, ovat määritelleet 'henkikasteen' siten, kuin aloituksessani kerroin. Arvostan, jos olet vakaa, pitkään uskossa ollut sisar, mutta toivottavasti ojentaudut joka päivä Sanan mukaan. Niin teen itsekin. Olen todennut eräitä oppejani epäraamatullisiksi, ja olen hylännyt ne.

• Mirjami,

Olet pihalla ku lumiukko!

• myös helluntailainen

Mikä tuossa edellisessä kirjoituksessa on sinusta sellaista että sen kirjoittaja olisi "pihalla".
        Täyttä asiaahan hän puhuu.

• fri
        myös helluntailainen kirjoitti:

Mikä tuossa edellisessä kirjoituksessa on sinusta sellaista että sen kirjoittaja olisi "pihalla".

kokenut tai kuullut ,että olisi huonompi, jos ei ole hengellä täytetty tai omaa kielillä puhumisen lahjaa.

Sitä ehkä mirjami meinas.

Baskerille nähdäkseni annettiin oman näkemykseni mukaan jo perusteluja miten helarit asian kokee.

Itse kyllä koin "vajavuutta", silloin kun en ollut täyttynyt.
        Vaan se ei johtunut ihmisistä, vaan siitä ,että sanassa se luvataan Jumalan lapsille ja minä janosin lahjaa ja täyteyttä ,ehkä protestoiden Jumalallekin.
        Herra tiesi ajat ja tarpeeni, kun sit täytti.

• fri kirjoitti:

kokenut tai kuullut ,että olisi huonompi, jos ei ole hengellä täytetty tai omaa kielillä puhumisen lahjaa.

Sitä ehkä mirjami meinas.

Baskerille nähdäkseni annettiin oman näkemykseni mukaan jo perusteluja miten helarit asian kokee.

Itse kyllä koin "vajavuutta", silloin kun en ollut täyttynyt.
        Vaan se ei johtunut ihmisistä, vaan siitä ,että sanassa se luvataan Jumalan lapsille ja minä janosin lahjaa ja täyteyttä ,ehkä protestoiden Jumalallekin.
        Herra tiesi ajat ja tarpeeni, kun sit täytti.

'Henkikaste' annetaan jokaiselle uskoon tulleelle. Se ei ole fiilis, se on pelastusvarmuus ja uskonasioiden tajuaminen. Hengellä täyttyminen on jokapäiväistä. Se ei ole ekstaasia. Se on synnin myöntämistä ja hylkäämistä ainakin siltä päivältä, huomenna taas uusi tajuaminen.

• myös helluntailainen kirjoitti:

Kiitos. Olen aiemminkin huomannut, että yksi helluntailainen viidestäsadasta on samaa mieltä kanssani. Hanki pysyvä nimimerkki, niin tiedän, kelle vastata.

• fri
        Basker kirjoitti:

'Henkikaste' annetaan jokaiselle uskoon tulleelle. Se ei ole fiilis, se on pelastusvarmuus ja uskonasioiden tajuaminen. Hengellä täyttyminen on jokapäiväistä. Se ei ole ekstaasia. Se on synnin myöntämistä ja hylkäämistä ainakin siltä päivältä, huomenna taas uusi tajuaminen.

Minä kun yksin kertaistan melko paljon.
        Uskon raamatun perusteella,että meille annetaan pyhän hengen sinetti siitä ,että olemme Jumalan lapsia ja se tapahtuu siinä hetkessä kun ihminen uskon kautta syntyy Jumalan lapseksi uudesti ylhäältä saaden syntinsä samassa silmän räpäyksesä anteeksi.

Näillä ei ole tekemistä kasteen eikä henki kasteen kanssa.(oma kantani)

Ymmärrän yli-viisautesi tuolla edellisissä kirjoituksissa ja sen perusteella uskoisin, ettei kukaan uskoon mielestäsi syntyisi, koska tentisi olisi mahdoton uudesti syntyneelle Jumalan lapselle, joka ei ole raamattua ikään nähnyt.

Sen verrabn vielä, että Jumala Pyhän Hengen kautta jakaa vielä eri lahjoja Lapsilleen ja nekään eivät mielestäni ole Pyhän Hengen kasteen kanssa yhtä.

Eli sinä kait meinaat henki kasteella samaa kuin hengen sinetti ,joka todistaa, että olemme Jumalan lapsia ,meidän henkemme kanssa.

• Basker kirjoitti:

Kiitos. Olen aiemminkin huomannut, että yksi helluntailainen viidestäsadasta on samaa mieltä kanssani. Hanki pysyvä nimimerkki, niin tiedän, kelle vastata.

* Basker, ja hänkin on väärässä, jos on kanssasi samaa mieltä Pyhän Hengen täyteydestä. "Henkikaste" on "kaanaankieltä", siis uskovaisten keskuudessa käyetty nimi Pyhän Hengen kasteesta, ei se liity mitenkään uskovien upotuskasteeseen. Henkikasteella ja vesikasteella ei ole mitään yhteyttä keskenään.
        * Pyhän Hengen kasteen saamiseksi ei ole muuta kriteeriä, kuin että on uudestisynyt, sydän pitää olla Jeesuksen verellä pesty, ennen kuin Hän Pyhä Henki voi tulla sinne asumaan. Ja Henkikasteen voi saada, ennen uskovien kastetta, sen aikana tai sen jälkeen, nämä kasteet ei ole mitenkään sidotut toisiinsa.

* Ja aina, jokaikinen kerta, jos joku saa PH: kasteen hän myös puhuu kielillä, koska se on PH: kasteen ulkoinen merkki, merkki sen aitoudesta, koska sitä ei voi matkia. Tunne kuohuja voidaan matkia ja teeskennellä, nousuhumalainen voisi halutessaan väittää tilaansa PH: kasteeksi, mikäli sen saamisen merkkinä olisi ainoastaan tunnetila, mutta kielillä puhumista ei voida matkia, ja jos joku eksyy sitä yrittämään, se kyllä palstuu välttömästi.

* Täällä arvostellaan yleensä aivan väärin ja usein pilkka hengessä kielillä puhumista, väitettään sen olevan "siansaksaa" tai muuta mongerrusta. Sitä se ei tietenkään ole, vaan kun ei ymmärretä asiaa, niin se saattaa kuulostaa uskomattoman korvaan sellaiselta, ei kuitenkaan tulisi suinpäin mennä tuomitsemaan sellaista mitä ei ole itse kokenut eikä ymmärrä asiata mitään !

* PH: kaste on Jumalan lahja uudestisyntyneelle, ja se on ihanin ja kaunein ja valtavin lahja mitä ihminen ikänään voi saada. Ja sitä ei oteta koskaan pois, sillä "Jumala ei kutsumistaan ja armolahjojaan kadu".
        * Ja ellei saa PH: kastetta, ei voi koskaan myöskään saada muitakaan armolahjoa, kielillä puhuminen ei ole " parhaita" armolahjoa, mutta se on kaikkein tärkein, koska se on ensimmäinen jos se jää lahjaksi kun täyttyy PH:llä. Ellei koskaan puhu kielillä, sen kerran kun täyttyy Hengellä, tai jos jää lahjaksi, joka yleensä jää san saajalle lopuksi elämää.
        * Ja jos mielii saada muita armolahjoa, ensin on saatava puhua kielillä, siksi sen saaminen on tärkein armolahja.

* Kun uudestisaynnytään, silloin saadaan myös Pyhä Henki. 1Kor. 12:13. Gal. 4:6. Ja silloin se myös saadaan uskonvarmuudeksi PH: sinettinä sydämeen, Ef.1:13. siihen saakka kunnes Jeesus ilmestyy, sitten ei enää tarvita "apuvälineitä" koska usko muuttuu näkemiseen.

* Alussa käsitelty Pyhän Hengen kaste, on siis aivan eri kokemus, kuin tämä Pyhä Hengen saaminen uudestisyntymisen yhteydessä.

* Yllä mainitun PH: kasteen Jeesus lupasi lähettää opetuslapsilleen VOIMAKSI, ennen kuin lähtevät ulos Jerusalemista evankeliumia viemään. Ja kielsi, " Älkää lähtekö, ennen kuin teidät puetaan voimalla korkeudesta. Ja toisen Helluntai päivänä tämä Jeesuksen lupaus täyttyi. Apt.2:1-4.

• eenokki 12
        Mohikaani_27 kirjoitti:

* Basker, ja hänkin on väärässä, jos on kanssasi samaa mieltä Pyhän Hengen täyteydestä. "Henkikaste" on "kaanaankieltä", siis uskovaisten keskuudessa käyetty nimi Pyhän Hengen kasteesta, ei se liity mitenkään uskovien upotuskasteeseen. Henkikasteella ja vesikasteella ei ole mitään yhteyttä keskenään.
        * Pyhän Hengen kasteen saamiseksi ei ole muuta kriteeriä, kuin että on uudestisynyt, sydän pitää olla Jeesuksen verellä pesty, ennen kuin Hän Pyhä Henki voi tulla sinne asumaan. Ja Henkikasteen voi saada, ennen uskovien kastetta, sen aikana tai sen jälkeen, nämä kasteet ei ole mitenkään sidotut toisiinsa.

* Ja aina, jokaikinen kerta, jos joku saa PH: kasteen hän myös puhuu kielillä, koska se on PH: kasteen ulkoinen merkki, merkki sen aitoudesta, koska sitä ei voi matkia. Tunne kuohuja voidaan matkia ja teeskennellä, nousuhumalainen voisi halutessaan väittää tilaansa PH: kasteeksi, mikäli sen saamisen merkkinä olisi ainoastaan tunnetila, mutta kielillä puhumista ei voida matkia, ja jos joku eksyy sitä yrittämään, se kyllä palstuu välttömästi.

* Täällä arvostellaan yleensä aivan väärin ja usein pilkka hengessä kielillä puhumista, väitettään sen olevan "siansaksaa" tai muuta mongerrusta. Sitä se ei tietenkään ole, vaan kun ei ymmärretä asiaa, niin se saattaa kuulostaa uskomattoman korvaan sellaiselta, ei kuitenkaan tulisi suinpäin mennä tuomitsemaan sellaista mitä ei ole itse kokenut eikä ymmärrä asiata mitään !

* PH: kaste on Jumalan lahja uudestisyntyneelle, ja se on ihanin ja kaunein ja valtavin lahja mitä ihminen ikänään voi saada. Ja sitä ei oteta koskaan pois, sillä "Jumala ei kutsumistaan ja armolahjojaan kadu".
        * Ja ellei saa PH: kastetta, ei voi koskaan myöskään saada muitakaan armolahjoa, kielillä puhuminen ei ole " parhaita" armolahjoa, mutta se on kaikkein tärkein, koska se on ensimmäinen jos se jää lahjaksi kun täyttyy PH:llä. Ellei koskaan puhu kielillä, sen kerran kun täyttyy Hengellä, tai jos jää lahjaksi, joka yleensä jää san saajalle lopuksi elämää.
        * Ja jos mielii saada muita armolahjoa, ensin on saatava puhua kielillä, siksi sen saaminen on tärkein armolahja.

* Kun uudestisaynnytään, silloin saadaan myös Pyhä Henki. 1Kor. 12:13. Gal. 4:6. Ja silloin se myös saadaan uskonvarmuudeksi PH: sinettinä sydämeen, Ef.1:13. siihen saakka kunnes Jeesus ilmestyy, sitten ei enää tarvita "apuvälineitä" koska usko muuttuu näkemiseen.

* Alussa käsitelty Pyhän Hengen kaste, on siis aivan eri kokemus, kuin tämä Pyhä Hengen saaminen uudestisyntymisen yhteydessä.

* Yllä mainitun PH: kasteen Jeesus lupasi lähettää opetuslapsilleen VOIMAKSI, ennen kuin lähtevät ulos Jerusalemista evankeliumia viemään. Ja kielsi, " Älkää lähtekö, ennen kuin teidät puetaan voimalla korkeudesta. Ja toisen Helluntai päivänä tämä Jeesuksen lupaus täyttyi. Apt.2:1-4.

Tämä nimimerkki mohikaani on kaikkien lahkouteneitten opin ja uskon sekä elämän pahin turmioon johdattaja koska ei tunne Raamattua.
        Sitten tämä mohikaani liikkuu käärmeen tavoin eri palstoilla vuodattamassa myrkkyään onhan mohikaanilla tunnetusti myrkkyhampaat, vaikka päässä ei olekaan ymmärrystä ja se henkikin on austraaliasta peräisin, lahkohengessä aikoinaan hiiviskellyn Ylivainion tuoma lahja.

• suosittelen

Turha kinailla opista, ala elää Jumalan läsnäolossa. Oheisesta linkistä voi tilata rautaisannoksen opetusta aiheesta. Myös suomeksi tekstitetty versio on julkaistu. Katselen sitä parhaillaan.

Feature Product
      Revival (72019)
      Revival is not just a touch but a change—it is a coming back to your first love—Jesus! Every person on this earth needs a touch from the Masters’ Hand—a touch that will mark their entire life. When you are touched and revived by the Holy Spirit, every person around you will know it. They will know it in your actions, your attitude and your every movement!

The messages in this DVD series are radically life-changing and after hearing them, you can be guaranteed that you will never be the same again.

In this life-changing 15-DVD series, Dr. Rodney Howard-Browne teaches key truths on the subject of revival. Messages include: Having an Encounter with God, Moving with the Cloud, The Price of Revival, The End-time, Last Day Move of God and many more.

http://www.revival.com/revapp/index.asp

• Minä olen jo suorittanut rajanvetoni menestysteologian suuntaan vuonna 1984 ja päivittänyt sen vuonna 2004.

• kristitty.
        Basker kirjoitti:

Minä olen jo suorittanut rajanvetoni menestysteologian suuntaan vuonna 1984 ja päivittänyt sen vuonna 2004.

Et siis halua elää Jumalan läsnäolossa, sääli..

• suosittelen
        Basker kirjoitti:

Minä olen jo suorittanut rajanvetoni menestysteologian suuntaan vuonna 1984 ja päivittänyt sen vuonna 2004.

Mitä tarkoitat menestysteologilla, oliko Jeesus menestysteologi mielestäsi? Hän otti verorahan kalan suusta, muutti veden viiniksi, ruokki suuret kansanjoukot ihmeillä. Taitaa olla taas oma menestysteologioppisi jonka kf sivuilta olet oppinut :)

• kristitty. kirjoitti:

Et siis halua elää Jumalan läsnäolossa, sääli..

Ilman Raamatun Vapahtajaa en tulisi syntieni kanssa toimeen päivääkään! Ilman menestysteologiaa ja sen syntejä tulen toimeen kaikki elämäni päivät.

• kristitty.
        Basker kirjoitti:

Ilman Raamatun Vapahtajaa en tulisi syntieni kanssa toimeen päivääkään! Ilman menestysteologiaa ja sen syntejä tulen toimeen kaikki elämäni päivät.

Alussa on syntien anteeksisaaminen ja uskon kasvettua tulee muut Raamatussa kerrotut asiat, ememmän Jeesuksen kaltaisuutta.
        On jumalan tahdon mukaista elää Jumalan läsnäolossa ja se tulee vasta nöyrtymisen ja kuuliaisuuden kautta. Tee Jumalan tekoja, ei opittuja perinteen ja uskonlahkon vuoksi, se on uskonnollista ja menee ohi Jumalan tahdon.

• suosittelen kirjoitti:

Mitä tarkoitat menestysteologilla, oliko Jeesus menestysteologi mielestäsi? Hän otti verorahan kalan suusta, muutti veden viiniksi, ruokki suuret kansanjoukot ihmeillä. Taitaa olla taas oma menestysteologioppisi jonka kf sivuilta olet oppinut :)

Sinä voisit asettaa Jeesuksen menestysteologiasta vaikeampiakin kysymyksiä kuin mitä teit. Mikset kysynyt vaikka sitä, miksi Jeesus lupasi, että hänen seuraajansa (=helluntailaiset) nostavat käsin käärmeitä tai juovat myrkkyä ilman ongelmia? Mikset, kerro se! Tai HERÄTTÄVÄT KUOLLEITA!!!

• suosittelen
        suosittelen kirjoitti:

Tarkoitan vain sitä, ettei saarnamies ole mitään muuta kuin Jumalan palvelija, kun hän tekee niitä tekoja, joita Jeesus käski hänen tehdä. Jos hän on jokin menestysteologi, niin Jeesus on myös menestysteologi ja Pyhä Henki on ylpeä nimityksestä, Jeesushan ristiinnaulittiin menestysteologiansa vuoksi senajan kirjanoppineiden toimesta. Nykyään historia toistaa itseään, saatana on sama ja tekee samoja tekoja.

• kristitty. kirjoitti:

Alussa on syntien anteeksisaaminen ja uskon kasvettua tulee muut Raamatussa kerrotut asiat, ememmän Jeesuksen kaltaisuutta.
        On jumalan tahdon mukaista elää Jumalan läsnäolossa ja se tulee vasta nöyrtymisen ja kuuliaisuuden kautta. Tee Jumalan tekoja, ei opittuja perinteen ja uskonlahkon vuoksi, se on uskonnollista ja menee ohi Jumalan tahdon.

Totta puhut, olen uskonelämäni alussa. Uudestisynnyin eli tulin uskoon 1982. En vielä tunne Kristusta niin kuin pitää. Opeta sinä minua.

• suosittelen kirjoitti:

Tarkoitan vain sitä, ettei saarnamies ole mitään muuta kuin Jumalan palvelija, kun hän tekee niitä tekoja, joita Jeesus käski hänen tehdä. Jos hän on jokin menestysteologi, niin Jeesus on myös menestysteologi ja Pyhä Henki on ylpeä nimityksestä, Jeesushan ristiinnaulittiin menestysteologiansa vuoksi senajan kirjanoppineiden toimesta. Nykyään historia toistaa itseään, saatana on sama ja tekee samoja tekoja.

Herätä kuolleita. SINULLE on annettu se lupaus!

• kristitty.
        Basker kirjoitti:

Totta puhut, olen uskonelämäni alussa. Uudestisynnyin eli tulin uskoon 1982. En vielä tunne Kristusta niin kuin pitää. Opeta sinä minua.

23 vuotta uskossa! Kyllä tuossa ajassa jo Jumalan oppii tuntemaan, toinen asia on haluaako elää uskossa vai riittääkö uskonnollisuus. Ei maksa vaivaa, kyllä Jumala muuttaa ihmisen jos ihminen tahtoo uudistua Pyhän Hengen vaikutuksesta, ei siinä toinen ihminen voi muuta kun kertoa Jumalan sanan totuutta.

• suosittelen
        Basker kirjoitti:

Herätä kuolleita. SINULLE on annettu se lupaus!

Hyvä että asiat ovat näin selviä, kyllä se siitä, jatka vain lupausten varassa eteenpäin. Harvoin näkee näin lujaa uskoa.

• lumpsis
        kristitty. kirjoitti:

23 vuotta uskossa! Kyllä tuossa ajassa jo Jumalan oppii tuntemaan, toinen asia on haluaako elää uskossa vai riittääkö uskonnollisuus. Ei maksa vaivaa, kyllä Jumala muuttaa ihmisen jos ihminen tahtoo uudistua Pyhän Hengen vaikutuksesta, ei siinä toinen ihminen voi muuta kun kertoa Jumalan sanan totuutta.

"23 vuotta uskossa! Kyllä tuossa ajassa jo Jumalan oppii tuntemaan,"

Se on pieni jumala, jonka olemus opitaan tuossa ajassa. Piskuinen kotijumala vain.
        Me emme opi Jumalaa täydellisesti tuntemaan koko elämämme aikana. Hyvä, kun tunnemme siltä osin kuin Poika on meille tahtonut ilmoittaa.

Paavalikin kirjoitti, että "nyt katselen kuin kuvastimesta, arvoituksen tavoin, mutta kerran kasvoista kasvoihin. Nyt minä tunnen vajavaisesti, mutta kerran olen tunteva täydellisesti niin kuin minut itsenikin täydellisesti tunnetaan."

Job, suurien koettelemusten jälkeen, sanoi tietävänsä Lunastajansa elävän. Niin paljon hän oli oppinut tuntemaan Jumalaa, vaikka mainitseekin "nähneensä" Hänet, entisen korvakuulolta kuulemisen sijasta.

Meidän Jumalan tuntemisemme lienee pitkälti vielä korvakuulolta kuullun varassa. Mutta toivossa on hyvä elää. Opetellaan lisää Jumalan tuntemista. Se on myönteinen asenne.

• Baskeri.
        lumpsis kirjoitti:

"23 vuotta uskossa! Kyllä tuossa ajassa jo Jumalan oppii tuntemaan,"

Se on pieni jumala, jonka olemus opitaan tuossa ajassa. Piskuinen kotijumala vain.
        Me emme opi Jumalaa täydellisesti tuntemaan koko elämämme aikana. Hyvä, kun tunnemme siltä osin kuin Poika on meille tahtonut ilmoittaa.

Paavalikin kirjoitti, että "nyt katselen kuin kuvastimesta, arvoituksen tavoin, mutta kerran kasvoista kasvoihin. Nyt minä tunnen vajavaisesti, mutta kerran olen tunteva täydellisesti niin kuin minut itsenikin täydellisesti tunnetaan."

Job, suurien koettelemusten jälkeen, sanoi tietävänsä Lunastajansa elävän. Niin paljon hän oli oppinut tuntemaan Jumalaa, vaikka mainitseekin "nähneensä" Hänet, entisen korvakuulolta kuulemisen sijasta.

Meidän Jumalan tuntemisemme lienee pitkälti vielä korvakuulolta kuullun varassa. Mutta toivossa on hyvä elää. Opetellaan lisää Jumalan tuntemista. Se on myönteinen asenne.

Kaikkitietävää ei voi rajallinen ihminen syväluodata. Yleensä Jumalan tuntemisella tarkoitetaan Hänen Raamatussa ilmaistun tahtonsa tuntemista ja sen ymmärtämistä ja sen mukaan toimimista. Paljon jää salatuksi.

• ¤¤777¤¤¤
        kristitty. kirjoitti:

Viisikymmentä vuotta olen ollut Jeesusta tunnustava uskovainen.Joka aamu, olen silti aina alussa. Illalla olen taas ollut tämän päivän Jeesuksen huomassa.Vuodet kuluu eikä niitä lasketa, herra Jeesus tulee, kun hänen aikansa on.

• Aivan Uuno

En ole koskaan kuulluut kielilläpuhujaa, joten tässä muutama (tyhmä?) kysymys:

Onko puolueettomasti ja tieteellisesti tutkittu mikä tuo ilmiö on?

Ymmärtääkö kielilläpuhujaa kukaan ihminen?

Jos kaksi puhuu kielillä keskenään, ymmärtävätkö he toisiaan?

Onko kielilläpuhuvien kielestä tehty sanakirjaa?

Ovatko sanat suomea?

Jos puheen joukossa on vieraskielisiä sanoja, mistä kielistä ne ovat peräisin?

Ymmärtävätkö eri maiden kielilläpuhujat toisiaan?

Onko tuolla kielellä oma kielioppi?

Onko kielilläpuhuvien puhetta saatavilla tallenteina, esim. nauhalla tai CD:llä?

Onko saatavilla painettuja kielilläpuhuvien puheita?

Millaisia viestejä ja sanomia nuo puheet sisältävät?

Ovatko puheet selko- vai epäselkosuomea?

• helluntailaisessa

Jes. 8:19

Ja kun he sanovat teille: "Kysykää vainaja-ja tietäjähengiltä, jotka supisevat ja mumisevat", niin eikö kansa kysyisi Jumalaltansa? Kuolleiltako elävien puolesta?

• helluntailaisessa kirjoitti:

Jes. 8:19

Ja kun he sanovat teille: "Kysykää vainaja-ja tietäjähengiltä, jotka supisevat ja mumisevat", niin eikö kansa kysyisi Jumalaltansa? Kuolleiltako elävien puolesta?

sanoo!
        19 Kuin siin he teille sanovat: kysykäät noidilta ja tietäjiltä, jotka kuiskuttelevat ja tutkivat, (niin sanokaat:) eikö kansan pidä Jumalaltansa kysymän? (eikö ole parempi kysyä) eläviltä kuin kuolleilta?

• kielilläpuhumisesta

• Uskova

Toinen pää ja toinen varvas jne ja yksi ruumis jokainen tärkeitä Jumalan työssä
      eri tehtäväkenttä voi olla. Rakastakaamme sillä Jumala on rakkaus.

• ml213.

Niin, Raamatun ilmoitusten väärin ymmärtäminen ja opettaminen on Helluntaipuolueen opetuksessa laajempaa kuin tiedetään. Mikä Henkikasteeseen ja kielillä puhumiseen liittyy, niin he ottavat tuekseen mm Ap2 kohdan,- mutta eivät ...y-m-m-ä-r-r-ä... että tuossa oli ainutlaatuinen tilanne apostolisessa ajassa, että apostolit todella puhuivat kuulijoiden,- eri maiden kieliä,- jota kuulija ymmärsi eli koko ilmoitus ei liity myöhempiin aikoihin.

Apostoleidenhan tuli oikein odottamalla odottaa,- kuten Jeesus opetti, tilannetta, jolloin Pyhä Henki tuli opettajaksi ja johdattajaksi maan päälle.

Taas mitä kielilläpuhumisen armolahjaan tulee, niin kaikki eivät puhu kielillä,- koska koko kielilläpuhuminen on armolahja,- jonka Jumala aivoittaa kenelle hän sen antaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Kuka sitä naista maalittaa

Täällä oikeasti?
      Ikävä
      193
      1422
    2. Anteeksipyynnöstä

Uskotko anteeksipyynnön voimaan? Mikä tekee anteeksipyynnöstä vaikeaa? Onko se mielestäsi joskus turhaa, joko pyytäjän
      Ikävä
      138
      913
    3. Oletko päässyt minusta

Eteenpäin?
      Ikävä
      85
      882
    4. Voisin jopa maksaa että saisin nähdä sut mies

Miten helvetissä joku voi olla tollanen kotihiiri. Edes mä en ole noin paha ku sä! Miten sua voi ikinä edes nähdä ?
      Ikävä
      52
      821
    5. Ei kukaan ole katsonut

Kuten sinä. Niin välittävä ja hellä katse.
      Ikävä
      53
      786
    6. Martinan tarve valehdella.

Miksiköhän Martina valehtelee niin paljon,onko hän tietoinen siitä että valheistaan jää useimmiten kiinni? Esimerkkinä t
      Kotimaiset julkkisjuorut
      253
      677
    7. Tumman vihreä mercedes

Mikä se on tuo kylää ympäri ajava vihreä mercedes, takakontti tärisee kuin hullu ja välillä kylän juoppojakin kuskailee,
      Hyrynsalmi
      10
      660
    8. Stubb munasi - Suomessa kuuluu liputtaa Suomen lipulla

Presidentinlinnan ja Mäntyniemen salkoihin nostettiin sateenkaariliput lauantaina. Suurin osa kansasta ei varmasti pidä
      Maailman menoa
      330
      639
    9. Olisitko oikeasti valmis rikkomaan

Perheesi? En haluaisi sitä, mutta ne on teidän välisiä asioita. Voin olla sinulle vain kaverikin… ei paineita. Minä kesk
      Ikävä
      58
      634
    10. Rakastan sinua

Päivä päivältä enemmän 🥰 Miehelle.
      Ikävä
      53
      604
    Aihe