talleja jyväskylässä

plöö

Hei! olen muuttamassa jyväskylään syksyllä opiskelemaa, ja etsin sieltä hyvää tallia, jossa voisin jatkaa ratsastusharrastusta. kertokaa kokemuksia talleista...

168

18425

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • omistaa..

      jos omistat auton suosittelen hankasalmen ratsastuskoulua, tai laukaan ratsastuskoulua... jyväskylässä sijaitsevat tallit ei ole niin kovin loistavia...

      • Rokkia kaiopaava<3

        Hei kaikki jyväskylässä ratsastavat! Asikkalasta lähti Jyväskylään muutama kuukausi sitten ihana heppa. Jos joku tietää, missä tämä ruuna asuu, kertokaa ihmeessä! KAIKKI TIETO ON TÄRKEÄÄ!!! Tässä hevosen tiedot:
        Nimi: Rock My Melody
        Lempinimi: Rokki
        Rotu: Newforestinponi
        Syntymäaika: 19.5.2003
        Säkäkorkeudesta en ole ihan varma, mutta ehkä n. 146-148 cm?


      • :)
        Rokkia kaiopaava<3 kirjoitti:

        Hei kaikki jyväskylässä ratsastavat! Asikkalasta lähti Jyväskylään muutama kuukausi sitten ihana heppa. Jos joku tietää, missä tämä ruuna asuu, kertokaa ihmeessä! KAIKKI TIETO ON TÄRKEÄÄ!!! Tässä hevosen tiedot:
        Nimi: Rock My Melody
        Lempinimi: Rokki
        Rotu: Newforestinponi
        Syntymäaika: 19.5.2003
        Säkäkorkeudesta en ole ihan varma, mutta ehkä n. 146-148 cm?

        On myynnissä taas hevostalli netin markkinoilla :(


      • 080000068483624858
        Rokkia kaiopaava<3 kirjoitti:

        Hei kaikki jyväskylässä ratsastavat! Asikkalasta lähti Jyväskylään muutama kuukausi sitten ihana heppa. Jos joku tietää, missä tämä ruuna asuu, kertokaa ihmeessä! KAIKKI TIETO ON TÄRKEÄÄ!!! Tässä hevosen tiedot:
        Nimi: Rock My Melody
        Lempinimi: Rokki
        Rotu: Newforestinponi
        Syntymäaika: 19.5.2003
        Säkäkorkeudesta en ole ihan varma, mutta ehkä n. 146-148 cm?

        Rokki jouduttiin lopettamaan muutama kk sitten. :( Siltä meni jalka ja sille ei voinut tehdä enää yhtään mitään. :( Itsekkin kävin kyseisellä poitsulla joskus ratsastelemassa.


      • miiinäää
        Rokkia kaiopaava<3 kirjoitti:

        Hei kaikki jyväskylässä ratsastavat! Asikkalasta lähti Jyväskylään muutama kuukausi sitten ihana heppa. Jos joku tietää, missä tämä ruuna asuu, kertokaa ihmeessä! KAIKKI TIETO ON TÄRKEÄÄ!!! Tässä hevosen tiedot:
        Nimi: Rock My Melody
        Lempinimi: Rokki
        Rotu: Newforestinponi
        Syntymäaika: 19.5.2003
        Säkäkorkeudesta en ole ihan varma, mutta ehkä n. 146-148 cm?

        Rokki asuu nykyään TMI Laura Jääskeläisen tallilla, ;)


      • Onarah
        miiinäää kirjoitti:

        Rokki asuu nykyään TMI Laura Jääskeläisen tallilla, ;)

        Voi raukkaa :(


      • Anonyymi
        Onarah kirjoitti:

        Voi raukkaa :(

        Mitäs vikaa siin tallis on?


      • Anonyymi
        Onarah kirjoitti:

        Voi raukkaa :(

        Mitäs vikaa siin tallis on?


      • Anonyymi
        Onarah kirjoitti:

        Voi raukkaa :(

        Mitäs vikaa siin tallis on?


      • Anonyymi

        Et voi sanoa noin vaikka onkin sun mielipide😡Hankasalmen ratsastuskoulussa rääkätään opettaja sanoo, kun ei ole edes kertaakaan käyttänyt pohkeita niin, että hakkaa sitä sillä raipalla🥺ja laukkaan ratsastuskoulussa, kun tippuu niin ei sanota mitään huohdetitaan vaan hevosista/poneista (ei ollut tarkoitus puhua mistään noista talleista)


    • lime

      Jyväskylässä on jonkunverran talleja..kaikissa en ole itse käynyt mutta tossa joitain..: jyväskylän ratsastuskoulu, Suit-Sila, ratsutalli Piruetti, Jääskelän ratsastuskoulu, Ratsupolun talli/Halilan tila.. Äänekoskella on Aittolahden ratsastuskoulu, Laukaassa Laukaan ratsastuskoulu, Keuruulla ratsastuskoulu Ponilaakso, Tikkakoskella Jyvässeudun ratsastuskeskus, jämsässä Aramaran ratsutila, saakoskella Mennalan ratsutila, uuraisilla talli Konstanze...tuossa muutama lähialueenkin talli.

    • heppaneiti

      Kerro ihmeessä mille tallille päädyit! Olen käynyt useimmilla ratsastustalleilla Jyvässeudulla ja siksi olisikin mielenkiintoista tietää..

      • Anonyymi

        Laku Stall


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Laku Stall

        Joo todellakin LakuStall


    • heppuska

      Hei! Suosittelen Mennalan ratsutilaa ja jyvässeudun ratsastuskeskusta. Molemmissa kivoja heppoja, hyvä opetus ja ihania talliapulaisia ja opettajia!

    • ellu xD

      olen käynyt mennalan ratsutilalla se on toosi mukava paikka ja hippalan ratsutilalla sekä piruetissa onhan täällä myös killeri elikkä jyväskylän ratsastus koulu

      • NeÄ

        Haluaisin vaihtaa tallia. Kävin tallit.netissä ja löysin Jääskelän ratsastuskoulun. Mutta omistajat ovat kuulemma muuttaneet Vaasaan. Käykö kukaan tällä tallilla? Pliis, kertokaa yhteystiedot (koneellani ei jostain kumman syystä näy mitään:


      • _d_a_
        NeÄ kirjoitti:

        Haluaisin vaihtaa tallia. Kävin tallit.netissä ja löysin Jääskelän ratsastuskoulun. Mutta omistajat ovat kuulemma muuttaneet Vaasaan. Käykö kukaan tällä tallilla? Pliis, kertokaa yhteystiedot (koneellani ei jostain kumman syystä näy mitään:

        Jääskelän ratsastuskoulu on muuttanut Vaasasta takaisin. Itse kävin ennen muuttoa tunneilla siellä, ja paikassa on hyvät puolensa. Toki tuntien yksipuolisuus alkoi välillä kyllästyttämään. Nyt paluumuuton jälkeen en tunneilla ole käynyt. Tunteja voi kysellä Nisseltä, 040 7719 421.


      • ...minä...
        NeÄ kirjoitti:

        Haluaisin vaihtaa tallia. Kävin tallit.netissä ja löysin Jääskelän ratsastuskoulun. Mutta omistajat ovat kuulemma muuttaneet Vaasaan. Käykö kukaan tällä tallilla? Pliis, kertokaa yhteystiedot (koneellani ei jostain kumman syystä näy mitään:

        jos issikat käy niin talli furuvatni on hyvä käyn itse siellä se on petäjävedeellä verkkalantie 607


      • aaaaaaaansa
        NeÄ kirjoitti:

        Haluaisin vaihtaa tallia. Kävin tallit.netissä ja löysin Jääskelän ratsastuskoulun. Mutta omistajat ovat kuulemma muuttaneet Vaasaan. Käykö kukaan tällä tallilla? Pliis, kertokaa yhteystiedot (koneellani ei jostain kumman syystä näy mitään:

        minä olen käynyt siellä tunneilla


      • ...
        ...minä... kirjoitti:

        jos issikat käy niin talli furuvatni on hyvä käyn itse siellä se on petäjävedeellä verkkalantie 607

        furuvatni on paras käyn sillä. siellä on issikoita ja poni


    • minttuhennakatriina

      sinulle voin sanoa,että suit-sila ei ole mikään paras mahdollinen paikka sinulle.Itse olen siellä käynyt,ja hevosilla ei ole mitkään kivat oltavat siellä.

      • aikuisratsastaja

        Rohkenen olla nimimerkki minttuhennakatriinan kanssa eri mieltä Suit-silasta. Käyn siellä tunneilla säänöllisesti. Mielestäni hevosilla on hyvät oltavat suitsilasta, sen sijaan ratsatajille ja hoitajille paikka on työläs.

        Esim. hevosten karsinat on kaikki reilun kokoisia, mutta ahdas tallikäytävä on hoitamisen kannalta aika työläs. Myöskin vaunut tilat ovat hevosen kannalta varsin mukavat, mutta hoitamisen kannalta kaksi tallia ei ole hyvä.

        Myöskin kantovesi teettää töitä talvella tallissa ja kesällä laitumella, mutta hevoset juovat tutkimusten mukaan mielummin sangosta tai muusta avoimesta astiasta, kuin pienestä vesiautomaatista. Lisäksi talvella vesi ehtii hiukan haalistua ennen kuin hevoset juovat verrattuna auomaatista tulevaan veteen.

        Tarhat ovat myös iha mukavan kokoiset ja hevosten mahdollisuus ulkoilla ryhmissä on hevosille plussaa, tarhat eivät myöskään ole kovin mutaisia syksyllä ja keväällä, tästä plussaa moneen muuhun talliin verrattuna. Aidat tosin ovat kamalan näköiset ja sähkö tuskin kulkee kunnolla, mutta ei tämä hevosia häiritse.

        Muutenkin hevoset hoidetaan suurella rakkaudella ja ammattitaidolla. Silmämääräisesti rehut näyttää hyvälaatuisilta ja hevosten kunto ihan hyvältä. Hevosten varusteet ovat kuluneita, mutta ehyitä ja hevosille sopivia. Ratsastajan kannalta toivoisi aina välillä vähän lisää (esim. rehellinen koulusatula ei oikein estetunnilla innosta ja muutamien satuloiden loppuun kulunet jalustinkumit meinaa saada jalan lipsumaan jalustimessa turhaan.) Maneesia kaipaa aina sadesäillä ja pakkasilla, mutta sen puute ei hevosia häiritse

        Kokonaisuuteen nähden tuntihinta on todella edullinen ja opetus hyvää, kun Leena (ratsastuksen ope) malttaa vaan keskittyä tunnin pitoon kentän reunan porukan tai puhelimen kanssa seurustelun sijaan. Tutustu eri talleiin ennen kuin valitset omasi, äläkä uso pelkästään näihin nettikehuihin ja haukkuihin.


    • Öömi

      No kuule, en suosittele ainakaan Aittolahden ratsastuskoulua tai Paatelan ratsauskoulua. Hevosten hoito näissä paikoissa ihan alaarvoista ja opetus myös. Nämä ovat Äänekosken talleja. Jyväskylän talleista ei ole kokemusta. Toivottavasti löydät kivan tallin jossa käydä harrastelemassa.

      • m

        Hoidan paatelassa hevosia, eikä hoito todellakaan ole ala-arvoista. Kiireisinä päivinä hevosia ei niin hyvin ehditä harjata, mutta kyllä hoito on ihan yhtä hyvää kuin muuallakin.


      • llllloooooollllllll

        No kerroppa joku parempi talli kuin aittolahti tai paatela äänekoskelta! Aittolahdessa on koulutetut opettajat, maneesi, paljon kisoja, kivat hepot jokaiselle löytyy, ja kesäsin trampoliinitkin! Paatelassa taas Kiltit ja osaavat hevoset laiskasta vauhdikkaaseen, käydään paljon maastossa, siistit tilat, isot aitaukset, yms yms!


      • 99AkinnA99

        olen ratsastanut kummassakin yhteensä 3vuotta ja olen todella tyytyväinen kumpaankin talliin. Paatelasta:
        Tosi mukava paikka. opetus hyvää vaikka ratsastuksen opettajat (anne/tia) olekkaan kouluttuneita. Kesällä maastoillaan paljon ja hypitäänkin välillä ja tallissa muutenkin hyvä ilmapiiri. saa hoitaa hevosia paljon ja oppii helposti hevosmiestaitoja

        Aittolahdesta:
        SRL:n hyväksymä ratsastuskoulu jossa mukavat pollet ja vahva opetus. ratsastuksenopettaja (hanna) on kouluttautunut ja pitääkin tunnit hyvin. hypitään ja vedetään koulua mutta maastoilumahdollisuutta ei ole.plussana maneesi.


        aittolahtea suosittelen jos haluaa oppia paljon ratsastuksesta ja paatelaa vähän rennompaan ratsastukseen


      • doa55555
        99AkinnA99 kirjoitti:

        olen ratsastanut kummassakin yhteensä 3vuotta ja olen todella tyytyväinen kumpaankin talliin. Paatelasta:
        Tosi mukava paikka. opetus hyvää vaikka ratsastuksen opettajat (anne/tia) olekkaan kouluttuneita. Kesällä maastoillaan paljon ja hypitäänkin välillä ja tallissa muutenkin hyvä ilmapiiri. saa hoitaa hevosia paljon ja oppii helposti hevosmiestaitoja

        Aittolahdesta:
        SRL:n hyväksymä ratsastuskoulu jossa mukavat pollet ja vahva opetus. ratsastuksenopettaja (hanna) on kouluttautunut ja pitääkin tunnit hyvin. hypitään ja vedetään koulua mutta maastoilumahdollisuutta ei ole.plussana maneesi.


        aittolahtea suosittelen jos haluaa oppia paljon ratsastuksesta ja paatelaa vähän rennompaan ratsastukseen

        anne ja tiia ovat kyllä molemmat kouluttautuneita, vaikka ei ihan ratsastuksenopettajia olekkaan ! (:


      • mo
        99AkinnA99 kirjoitti:

        olen ratsastanut kummassakin yhteensä 3vuotta ja olen todella tyytyväinen kumpaankin talliin. Paatelasta:
        Tosi mukava paikka. opetus hyvää vaikka ratsastuksen opettajat (anne/tia) olekkaan kouluttuneita. Kesällä maastoillaan paljon ja hypitäänkin välillä ja tallissa muutenkin hyvä ilmapiiri. saa hoitaa hevosia paljon ja oppii helposti hevosmiestaitoja

        Aittolahdesta:
        SRL:n hyväksymä ratsastuskoulu jossa mukavat pollet ja vahva opetus. ratsastuksenopettaja (hanna) on kouluttautunut ja pitääkin tunnit hyvin. hypitään ja vedetään koulua mutta maastoilumahdollisuutta ei ole.plussana maneesi.


        aittolahtea suosittelen jos haluaa oppia paljon ratsastuksesta ja paatelaa vähän rennompaan ratsastukseen

        Tiialla on suorittanut Maatalousalan perustutkinnon, hevostenhoitajakoulutuksen hevosharrasteohjaajakoulutuksen ja anne on myös kouluttautunut ohjaaja :)


      • Pustidaa
        llllloooooollllllll kirjoitti:

        No kerroppa joku parempi talli kuin aittolahti tai paatela äänekoskelta! Aittolahdessa on koulutetut opettajat, maneesi, paljon kisoja, kivat hepot jokaiselle löytyy, ja kesäsin trampoliinitkin! Paatelassa taas Kiltit ja osaavat hevoset laiskasta vauhdikkaaseen, käydään paljon maastossa, siistit tilat, isot aitaukset, yms yms!

        Paljon paatelassa tunnit maksavat?


    • zhergons

      jääskelän ratsastuskoulu on muuttanut takaisin... ratsastan tikkakoskella "yksityisellä" tallilla ja siellä on yksi ope joka opettaa myös jääskelässä.. joten opetus on siellä mukavaa :D mutta ÄLKÄÄ menkö jkl:n ratsastuskoululle... osa tuntihevosista 30V ja opetus ei mielestäni ole niin parasta.. :) mutta jokaisella on omat mielipiteet :D

      • minätäältä

        oon samaa mieltä jyväskylän ratsastuskoulusta, eli "killeristä" yks heppa on jo 30v, ja vielläkin tuntikäytössä... opetus ei ole kovin hyvää, ja joskus tunti kestää vain 30min. joskus 1h.

        kävin killerillä vuosia sitten tunneilla, mutta lopetin koska opetus oli huonoa. ja muistakaa taas; itse olen tätä mieltä ja sinä voit olla eri mieltä=) EN yritä haukkua tallia mitenkää tms. sanoin vai mitä mieltä olen =)


      • dsgg
        minätäältä kirjoitti:

        oon samaa mieltä jyväskylän ratsastuskoulusta, eli "killeristä" yks heppa on jo 30v, ja vielläkin tuntikäytössä... opetus ei ole kovin hyvää, ja joskus tunti kestää vain 30min. joskus 1h.

        kävin killerillä vuosia sitten tunneilla, mutta lopetin koska opetus oli huonoa. ja muistakaa taas; itse olen tätä mieltä ja sinä voit olla eri mieltä=) EN yritä haukkua tallia mitenkää tms. sanoin vai mitä mieltä olen =)

        Itse suosittelen Mennalan ratsutilaa, jossa itse kävin 8 ½ -vuotta ennen omaa hevosta. Talli on oikein mukava, samoin opettajat ja opetushevoset/-ponit (tosin useiden opetuspollejen kanssa pitää olla erittäin johdonmukainen).

        Itse en henk. kohtaisesti ole Suit-Silassa käynyt, mutta kuuleman perusteella en ole siellä halunnutkaan erityisesti käydä.
        Harjataanko siellä hevosia samoilla harjoilla, sillä niin olen kuullut? :oo


      • irde
        dsgg kirjoitti:

        Itse suosittelen Mennalan ratsutilaa, jossa itse kävin 8 ½ -vuotta ennen omaa hevosta. Talli on oikein mukava, samoin opettajat ja opetushevoset/-ponit (tosin useiden opetuspollejen kanssa pitää olla erittäin johdonmukainen).

        Itse en henk. kohtaisesti ole Suit-Silassa käynyt, mutta kuuleman perusteella en ole siellä halunnutkaan erityisesti käydä.
        Harjataanko siellä hevosia samoilla harjoilla, sillä niin olen kuullut? :oo

        Todella hyvä paikka on Tikkakoskella, Hevosahon ratsutalli (entinen Hippala). Hyvät ja siistit paikat sekä ehdottoman hyvä opetus!


      • wepamoi
        dsgg kirjoitti:

        Itse suosittelen Mennalan ratsutilaa, jossa itse kävin 8 ½ -vuotta ennen omaa hevosta. Talli on oikein mukava, samoin opettajat ja opetushevoset/-ponit (tosin useiden opetuspollejen kanssa pitää olla erittäin johdonmukainen).

        Itse en henk. kohtaisesti ole Suit-Silassa käynyt, mutta kuuleman perusteella en ole siellä halunnutkaan erityisesti käydä.
        Harjataanko siellä hevosia samoilla harjoilla, sillä niin olen kuullut? :oo

        sama, oon käyny mennalan leireil, ja meen tänä kesänä taas.


      • Jääskelä fani
        dsgg kirjoitti:

        Itse suosittelen Mennalan ratsutilaa, jossa itse kävin 8 ½ -vuotta ennen omaa hevosta. Talli on oikein mukava, samoin opettajat ja opetushevoset/-ponit (tosin useiden opetuspollejen kanssa pitää olla erittäin johdonmukainen).

        Itse en henk. kohtaisesti ole Suit-Silassa käynyt, mutta kuuleman perusteella en ole siellä halunnutkaan erityisesti käydä.
        Harjataanko siellä hevosia samoilla harjoilla, sillä niin olen kuullut? :oo

        Hei dsgg! Olen käynyt suit-silassa ja opetus ei ollut mielestäni kovin mahtavva! Olimme kamuni kanssa ja siellä osaavat ja aloitteliat olivat samalla tunnilla! Joo siellä harjataan heppoja dsamalla harjoilla 8D
        Eikä siel sa laitta heppoi kuntoo 8


      • assi

        ei ole ja se kolkyt vuotias ei ole yhtään rasittunut jos hevonen loukkaantuu sitä hoidetaan kaiki paha mitä killeristä sanotaan ei ole totta kaikki hyvä mitä suit silasta sanotana ei ole totta menkää killerille ei missään tapauksessa suit silaan


      • Heppa FANI...
        minätäältä kirjoitti:

        oon samaa mieltä jyväskylän ratsastuskoulusta, eli "killeristä" yks heppa on jo 30v, ja vielläkin tuntikäytössä... opetus ei ole kovin hyvää, ja joskus tunti kestää vain 30min. joskus 1h.

        kävin killerillä vuosia sitten tunneilla, mutta lopetin koska opetus oli huonoa. ja muistakaa taas; itse olen tätä mieltä ja sinä voit olla eri mieltä=) EN yritä haukkua tallia mitenkää tms. sanoin vai mitä mieltä olen =)

        Niin killeri surkea paikka, kavin sille puoli vuotta. sitten mutta nyt etsin jotain toista tallia... Olen ratsastanut laukaan ratsastuskoulussa (hyvä paikka), killerillä (surkea , Jyväskylän ratsastus koulu) ja suitsilassa (opettaja huutaa ja istuu vain...aika huono paikka sekin). Eli voisiko joku kertoa missä olisi talli lähellä jyväskylää (10-25 min max). Paikka voisi olla sellainen että pääsee maastoon ja on rentoa opetusta... Tai kiva ope, saa laukata ja hevoset ovat kivoja (; ja asun Jyväskylässä

        P.S laita nimimerkkini jos kirjoitat minulle! :D


      • heppatyttö12354
        minätäältä kirjoitti:

        oon samaa mieltä jyväskylän ratsastuskoulusta, eli "killeristä" yks heppa on jo 30v, ja vielläkin tuntikäytössä... opetus ei ole kovin hyvää, ja joskus tunti kestää vain 30min. joskus 1h.

        kävin killerillä vuosia sitten tunneilla, mutta lopetin koska opetus oli huonoa. ja muistakaa taas; itse olen tätä mieltä ja sinä voit olla eri mieltä=) EN yritä haukkua tallia mitenkää tms. sanoin vai mitä mieltä olen =)

        Pitäisikö se sitten vai lopettaa???ja tiiän paljon ratsastus kouluja jossa on myös vanhoja hevosia


    • killeri <3

      Jos tahdot hyvää opetusta ja ihanien hevosten kanssa oppimista ja ratsastusta iloisessa talliporukassa niin suosittelen killerin ratsastus koulua :) Itse käyn siellä ja olen erittäin tyytyväinen!!

      • jjje

        Jyväskylän ratsastuskoulu, ehdottomasti ! Jääskelässä olen käynyt n. 6 vuotta sitten ja vaihdoin killerille, koska putosin melkeimpä joka tunti opettajan takia >> koska ei kertonu miten nostetaan laukka SILLÄ hevosella...


      • jjee
        jjje kirjoitti:

        Jyväskylän ratsastuskoulu, ehdottomasti ! Jääskelässä olen käynyt n. 6 vuotta sitten ja vaihdoin killerille, koska putosin melkeimpä joka tunti opettajan takia >> koska ei kertonu miten nostetaan laukka SILLÄ hevosella...

        ja vielä sitä että YKSI hevonen on 30v ja käy kerran päivässä 1h ja sekin tunti on joku ALKEISTUNTI ! ja tunnit kyllä alkavat myöhässä mutta myös SINUN tuntisi pidetään saman mittaisena ! ja muutenkin killerillä pääsee ruokkimiseen, tarhaamiseen, karsinoiden putsaamiseen ym.. mukaan. Ainakin minä olen tallityttöjä nähnyt tälläisissä puuhissa ja ovat olleet hyvin iloisia. Tässä yritän sanoa että TURHAAN IHMISET RUPEAA KERTOMAAN VÄÄRIÄ ASIOITA !


      • tiyht
        jjee kirjoitti:

        ja vielä sitä että YKSI hevonen on 30v ja käy kerran päivässä 1h ja sekin tunti on joku ALKEISTUNTI ! ja tunnit kyllä alkavat myöhässä mutta myös SINUN tuntisi pidetään saman mittaisena ! ja muutenkin killerillä pääsee ruokkimiseen, tarhaamiseen, karsinoiden putsaamiseen ym.. mukaan. Ainakin minä olen tallityttöjä nähnyt tälläisissä puuhissa ja ovat olleet hyvin iloisia. Tässä yritän sanoa että TURHAAN IHMISET RUPEAA KERTOMAAN VÄÄRIÄ ASIOITA !

        Itse suosittelen lämpimästi Jääskelän ratsastuskoulua. Mukava paikka ja ei ole liian tyrkkyjä hoitajia, jotka haluaisivat hoitaa hevosen puolestasi (tähän olen yhdessä toisessa jkl:n ratsastuskoulussa törmännyt). Olen käynyt monilla jkl:n ratsastuskoulun tunneilla ja voin sanoa, että mikään paikka ei ole ollut yhtä hyvä kuin Jääskelän ratsastuskoulu. Kävin esimerkiksi Jyväskylän ratsastuskoulun tunneilla 5 vuotta, kertaakaan tunnillani ei maastoon menty tai hypätty. Olen oppinut Jääskelässä monia perusasioita lisää, mitä ei Jyväskylän ratsastuskoulussa opetettu. Olen Jääskelässä oppinut oikeasti ratsastamalla ratsastamaan!


      • lklklklklk
        tiyht kirjoitti:

        Itse suosittelen lämpimästi Jääskelän ratsastuskoulua. Mukava paikka ja ei ole liian tyrkkyjä hoitajia, jotka haluaisivat hoitaa hevosen puolestasi (tähän olen yhdessä toisessa jkl:n ratsastuskoulussa törmännyt). Olen käynyt monilla jkl:n ratsastuskoulun tunneilla ja voin sanoa, että mikään paikka ei ole ollut yhtä hyvä kuin Jääskelän ratsastuskoulu. Kävin esimerkiksi Jyväskylän ratsastuskoulun tunneilla 5 vuotta, kertaakaan tunnillani ei maastoon menty tai hypätty. Olen oppinut Jääskelässä monia perusasioita lisää, mitä ei Jyväskylän ratsastuskoulussa opetettu. Olen Jääskelässä oppinut oikeasti ratsastamalla ratsastamaan!

        Killerille voi toki mennä jos haluaa ratsastaa 30 min kaaoksen keskellä kun opettaja huutaaa niin kovaa.Niinkuin Hevoset ja Ratsastuslehden juttu muutama vuosi sitten sanoi "Yksipuolista opetusta pakunahkaisille.". parempaa tasoa kyllä löytyy!! esim hankasalmi ja mennala!


      • Jääskelä fani
        jjje kirjoitti:

        Jyväskylän ratsastuskoulu, ehdottomasti ! Jääskelässä olen käynyt n. 6 vuotta sitten ja vaihdoin killerille, koska putosin melkeimpä joka tunti opettajan takia >> koska ei kertonu miten nostetaan laukka SILLÄ hevosella...

        Hei! Kuka sinulle opetti Jääskelässä? Itse käyn jääskelässä ja rakastan koko paikkaa! Minä en ainakaan syytä opettajaa putoamisilta! Se on kuules ihan oma vikasi!!!! Minustä jääskelä on paras! NIIH!


      • jääskelä fani
        tiyht kirjoitti:

        Itse suosittelen lämpimästi Jääskelän ratsastuskoulua. Mukava paikka ja ei ole liian tyrkkyjä hoitajia, jotka haluaisivat hoitaa hevosen puolestasi (tähän olen yhdessä toisessa jkl:n ratsastuskoulussa törmännyt). Olen käynyt monilla jkl:n ratsastuskoulun tunneilla ja voin sanoa, että mikään paikka ei ole ollut yhtä hyvä kuin Jääskelän ratsastuskoulu. Kävin esimerkiksi Jyväskylän ratsastuskoulun tunneilla 5 vuotta, kertaakaan tunnillani ei maastoon menty tai hypätty. Olen oppinut Jääskelässä monia perusasioita lisää, mitä ei Jyväskylän ratsastuskoulussa opetettu. Olen Jääskelässä oppinut oikeasti ratsastamalla ratsastamaan!

        Itsekkin rakastan jääskelää! kuka on lempparisi?? minun oli Tootsie ja Elmerii


      • elmeri fani
        tiyht kirjoitti:

        Itse suosittelen lämpimästi Jääskelän ratsastuskoulua. Mukava paikka ja ei ole liian tyrkkyjä hoitajia, jotka haluaisivat hoitaa hevosen puolestasi (tähän olen yhdessä toisessa jkl:n ratsastuskoulussa törmännyt). Olen käynyt monilla jkl:n ratsastuskoulun tunneilla ja voin sanoa, että mikään paikka ei ole ollut yhtä hyvä kuin Jääskelän ratsastuskoulu. Kävin esimerkiksi Jyväskylän ratsastuskoulun tunneilla 5 vuotta, kertaakaan tunnillani ei maastoon menty tai hypätty. Olen oppinut Jääskelässä monia perusasioita lisää, mitä ei Jyväskylän ratsastuskoulussa opetettu. Olen Jääskelässä oppinut oikeasti ratsastamalla ratsastamaan!

        Minäkin suosittelen jääskelää! Mutta talli lopetti. Siihen LUULTAVIMMIN tulee uusi paikka. mun lemppareita on Elmeri ja Helmi


      • assi
        jääskelä fani kirjoitti:

        Itsekkin rakastan jääskelää! kuka on lempparisi?? minun oli Tootsie ja Elmerii

        juuri noin hauku vana hauku vaan suit sila on huono suits sila on huonoooo!!!!


      • assi
        lklklklklk kirjoitti:

        Killerille voi toki mennä jos haluaa ratsastaa 30 min kaaoksen keskellä kun opettaja huutaaa niin kovaa.Niinkuin Hevoset ja Ratsastuslehden juttu muutama vuosi sitten sanoi "Yksipuolista opetusta pakunahkaisille.". parempaa tasoa kyllä löytyy!! esim hankasalmi ja mennala!

        killeri on hyvä talli ne muutkin jutut on sitä tuntia killerissä saa laittaa hevosia!!! ja siellä ei ole sitä yksipuolista opetusta ei ei ole minä olen paksunahkainen mutta ei minua siellä arvostella opettajan pitää huuta et kuuluuu sulla on vaa niin herkät korvat!! oikeetsi killeri on paras


      • assi
        tiyht kirjoitti:

        Itse suosittelen lämpimästi Jääskelän ratsastuskoulua. Mukava paikka ja ei ole liian tyrkkyjä hoitajia, jotka haluaisivat hoitaa hevosen puolestasi (tähän olen yhdessä toisessa jkl:n ratsastuskoulussa törmännyt). Olen käynyt monilla jkl:n ratsastuskoulun tunneilla ja voin sanoa, että mikään paikka ei ole ollut yhtä hyvä kuin Jääskelän ratsastuskoulu. Kävin esimerkiksi Jyväskylän ratsastuskoulun tunneilla 5 vuotta, kertaakaan tunnillani ei maastoon menty tai hypätty. Olen oppinut Jääskelässä monia perusasioita lisää, mitä ei Jyväskylän ratsastuskoulussa opetettu. Olen Jääskelässä oppinut oikeasti ratsastamalla ratsastamaan!

        PITÄÄ KYSYÄ HYPPYTUNTEJA IDIOOTIT JA MAASTOA PITÄÄ KYSYÄ IDIOOTTI JA NE HOITAJAT EI HALUA HOITAA SITÄ PUOLESTASI NE AUTTAAAAAAAA !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! ETVARMAA VAA OO USKLATANU KYSYÄ KU MÄ KERRAN VAA KULJESKELIIN KÄYTÄVILLÄ YKS KYSY MULTA VOISITKO AUTTAA MUA????????????!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!


      • :)
        lklklklklk kirjoitti:

        Killerille voi toki mennä jos haluaa ratsastaa 30 min kaaoksen keskellä kun opettaja huutaaa niin kovaa.Niinkuin Hevoset ja Ratsastuslehden juttu muutama vuosi sitten sanoi "Yksipuolista opetusta pakunahkaisille.". parempaa tasoa kyllä löytyy!! esim hankasalmi ja mennala!

        Idiootti!!!!


      • :)
        lklklklklk kirjoitti:

        Killerille voi toki mennä jos haluaa ratsastaa 30 min kaaoksen keskellä kun opettaja huutaaa niin kovaa.Niinkuin Hevoset ja Ratsastuslehden juttu muutama vuosi sitten sanoi "Yksipuolista opetusta pakunahkaisille.". parempaa tasoa kyllä löytyy!! esim hankasalmi ja mennala!

        Varmaan se on jkl ratsastuskoulu killerillä on parasta opetusta.IDIOOTTTI


      • assi
        :) kirjoitti:

        Varmaan se on jkl ratsastuskoulu killerillä on parasta opetusta.IDIOOTTTI

        en oo idiootti :(


      • saikku<3
        assi kirjoitti:

        killeri on hyvä talli ne muutkin jutut on sitä tuntia killerissä saa laittaa hevosia!!! ja siellä ei ole sitä yksipuolista opetusta ei ei ole minä olen paksunahkainen mutta ei minua siellä arvostella opettajan pitää huuta et kuuluuu sulla on vaa niin herkät korvat!! oikeetsi killeri on paras

        moi

        olen samaa mieltä assin kanssa killeri on PARAS PARAS PARAS!!!!!!!!!!!!!!
        KILLERI eli jyväskylän ratsastuskoulu on erittäin laadukas ratsastus koulu kiltit tunti hepatja niin edelleen... käyn itse ratsastamassa siellä eikä ole moitittavaa!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!


    • Tikkakoski fani

      Tikkakoskella entinen Hippala nykyään Hevosahon ratsastustila on aivan ehdoton; hyvä opetus, todella yksilöllinen ja koko tunnin joka minuutti kestävä, ystävällinen pitäjä ja hyvät hevoset!

      • Joku98765

        Minä olen käynyt myös nyt puolisen vuotta Hevosahon tallilla Tikkakoskella. Tykkään tosi paljon opetuksesta. Tunnit on vaihtelevia ja ainakin vakiratsastajat pääsee itsekin vaikuttamaan, esim. haluaako esteitä tai maastoa tms. Opettaja myös neuvoo tosi hyvin asiat ja vaatii tarpeeksi, on silti ystävällinen.


    • RooSapP- =))

      suosittelen ratsastuskoulua n.21 km keskustasta .-laukaassa-. valkolan seudulla netti sivut löytyvät kun vain googleen kirjoittelee. =)) Isikka talli n.15 km päässä keskustasta on myös hyvä talli nimelta röyhekstar. omistajana on suvi sukunimeä ne muista.-. On myös talli piruetti jyväskylästä n.24km joka on aika uusi. nykyään tallia satetaan nimittää myös nimellä konstande.. tai kontanz. talli on uuraisilla.sekä haapalassa tallia en tiedä kovin hyvin mutta ystäväni ratsastaa haapalassa on kehunut kovasti kilttejä hevosia ja mukavia maasto retkiä sekä tallin hienoa yhteis henkeä, haapala sijaitsee palokan seudulla,jyväskylässä. =))
      myös puuppolassa n.10km keskustasta on marin talli talli on puoliksi yksityinen mutta ratsastus tuneille päsee maaston yms.. lisää talleista joita mainitsin voit kysyä minulta..! mikäli haluat vierlä tietää lisää jyväskylsässä olevista tallesita tai muuta kysyttyävää voit lisätä meseni tai sanoa täällä keskustelussa. meseni:[email protected] =)) ILOISIA RATSASTUS HETKIÄ!! t:Roosa =)

      • soopeli11

        Ihana kuulla, että ihmiset ovat tykänneet...itsellä tällä viikolla eka tunti siellä ja jännittää vähän :)

        Olen kuullut vain pelkkää hyvää ko. paikasta, joten innolla odotan, minkälaisia tunteja Susanna pitää!


      • assi

        mikset sanonu killeriä haloo


    • marssi

      Käyn itse Suit-Silassa ja nautin joka hetkestä! Siellä saa tehdä ratsastamisen lisäksi vaikka mitä jos kiinnostusta riittää. Hevoset ovat todella hyviä ja hyvin koulutettuja, ja tunneilla oppii ratsastamaan. Siitä ei kannata kiistellä missä oppii ja missä ei, sillä jokainen oppii eritavalla ja jokaisella opettajalla on eri tapa opettaa. Itse saan suit-silasta eniten irti.

      Itse en pidä Killerin touhusta, sillä opettaja on todella tympääntynyt ja huutaa melkein vihaisena. Hän on myöhässä aina. Ja hevosetkaan eivät pääse ansaitulle eläkkeelle (ykityisiksi puskaratsuiksi).

      • elmeri fan !

        Käytkö vielä suit-silassa? Silloin kun aloitin ratsastuksen aloitin siellä. :D Silloin kun kävin siellä alotteliat ja osaavat menivät samalla tunnilla. Tapahtuuko tämmöistä enään? :o ;) Itse en hauku suit-silaa, mutta en pitänyt siitä kun osaavat ja aloitteliat menivät samalla tunnilla. Jokaisella hevosella mielestäni pitäisi olla omat harjat, jotta vältyttäisiin erillaisilta esim. tosi pahoilta ihotaudeilta. Saatko varustaa siellä oman tuntiheppasi? Kun kävin sielläen saanut varustaa. Pääsin jo ekalla tunnilla menemään ilman taluttajaa. Minusta pitäisi alottelioita taluttaa ainakin noin. 4 krt, että perus asiat hahmottuu mieleen. Sitten kerrataan asiat ilman taluttajaa. Ja opetus oli hieman kankea laatuista. Itse en oikein pitänyt siitä, kun Opettaja puhui puhelimessa koko ajan, ja huuteli asiat vain kentän laidalta. Jos joku ei osannut niin opettaja vain tyytyi siihen että hän oppii sen ajan myötä. Minusta suorituksiin pitää harjoitella, eikä ne synny itsestään! Ja olen samaa mieltä hevosten kanssa. Että siis ne ovat hyvin koulutettuja. ;) Toivottavasti en loukannut sinua mielipiteelläni! HUOM! TÄMÄ ON VAIN OMA MIELIPITEENI! JOKAISELLA SAA OLLS OMA MIELI PIDE! ;)




        -- elmeri fan --


      • RunQ
        elmeri fan ! kirjoitti:

        Käytkö vielä suit-silassa? Silloin kun aloitin ratsastuksen aloitin siellä. :D Silloin kun kävin siellä alotteliat ja osaavat menivät samalla tunnilla. Tapahtuuko tämmöistä enään? :o ;) Itse en hauku suit-silaa, mutta en pitänyt siitä kun osaavat ja aloitteliat menivät samalla tunnilla. Jokaisella hevosella mielestäni pitäisi olla omat harjat, jotta vältyttäisiin erillaisilta esim. tosi pahoilta ihotaudeilta. Saatko varustaa siellä oman tuntiheppasi? Kun kävin sielläen saanut varustaa. Pääsin jo ekalla tunnilla menemään ilman taluttajaa. Minusta pitäisi alottelioita taluttaa ainakin noin. 4 krt, että perus asiat hahmottuu mieleen. Sitten kerrataan asiat ilman taluttajaa. Ja opetus oli hieman kankea laatuista. Itse en oikein pitänyt siitä, kun Opettaja puhui puhelimessa koko ajan, ja huuteli asiat vain kentän laidalta. Jos joku ei osannut niin opettaja vain tyytyi siihen että hän oppii sen ajan myötä. Minusta suorituksiin pitää harjoitella, eikä ne synny itsestään! Ja olen samaa mieltä hevosten kanssa. Että siis ne ovat hyvin koulutettuja. ;) Toivottavasti en loukannut sinua mielipiteelläni! HUOM! TÄMÄ ON VAIN OMA MIELIPITEENI! JOKAISELLA SAA OLLS OMA MIELI PIDE! ;)




        -- elmeri fan --

        Entisenä tallinomistajana voisin kyllä väittää, että mikäli hevosilla on tarttuvia tauteja, ne tarttuvat yhteistarhoissaki. Eli se on ihan sama onko omat harjat vaiko ei.
        Tosin harjoja ei pitäisi sekoittaa erikseen tarhattavien kanssa.


      • assi
        elmeri fan ! kirjoitti:

        Käytkö vielä suit-silassa? Silloin kun aloitin ratsastuksen aloitin siellä. :D Silloin kun kävin siellä alotteliat ja osaavat menivät samalla tunnilla. Tapahtuuko tämmöistä enään? :o ;) Itse en hauku suit-silaa, mutta en pitänyt siitä kun osaavat ja aloitteliat menivät samalla tunnilla. Jokaisella hevosella mielestäni pitäisi olla omat harjat, jotta vältyttäisiin erillaisilta esim. tosi pahoilta ihotaudeilta. Saatko varustaa siellä oman tuntiheppasi? Kun kävin sielläen saanut varustaa. Pääsin jo ekalla tunnilla menemään ilman taluttajaa. Minusta pitäisi alottelioita taluttaa ainakin noin. 4 krt, että perus asiat hahmottuu mieleen. Sitten kerrataan asiat ilman taluttajaa. Ja opetus oli hieman kankea laatuista. Itse en oikein pitänyt siitä, kun Opettaja puhui puhelimessa koko ajan, ja huuteli asiat vain kentän laidalta. Jos joku ei osannut niin opettaja vain tyytyi siihen että hän oppii sen ajan myötä. Minusta suorituksiin pitää harjoitella, eikä ne synny itsestään! Ja olen samaa mieltä hevosten kanssa. Että siis ne ovat hyvin koulutettuja. ;) Toivottavasti en loukannut sinua mielipiteelläni! HUOM! TÄMÄ ON VAIN OMA MIELIPITEENI! JOKAISELLA SAA OLLS OMA MIELI PIDE! ;)




        -- elmeri fan --

        HAUKU NYT VAAN IHAN KUNNOLLA SUIT SILASSA EI OLE MITÄÄN HYVÄÄ (TIEDÄN TÄMÄN HYVIN KOSKA OLEN KÄYNYT SIELLÄ JA NÄHNYT SEN!!!)


      • assi

        Suit sila on huonoin et varmaa oo ees käyny siellä ratsastamsaa sanot vaa!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! et varmaan ees tykkää hevosista oikeeeesti uskokaa mua ja mun kavereita jotka on sanonu niin suits ila on huonoin talli maailmankaikkeudessa jos avaruus olennoilla on talli iin suits ila on huonompi!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!


      • assi

        vastaan uudelleen killeri on paras uskokaa jo!!!!!!!!!!!!!!


      • assi

        älä ny viitti suit sila on paras


      • assi
        assi kirjoitti:

        älä ny viitti suit sila on paras

        öö.. sori mä sanoin vähä väärin siis killeri on paras OMG!!!


      • Anonyymi
        assi kirjoitti:

        vastaan uudelleen killeri on paras uskokaa jo!!!!!!!!!!!!!!

        Btw, näin 12 vuotta myöhemmin, jos Assi ikinä luet näitä, niin varmaan tajuat ittekkin mitä myötähäpeää me muut sua kohtaa tunnetaan😂😂😂 Suitsila ei ehkä ole mailman paras paikka, mut Killerikään yhtään sen parempi..


    • tual

      Laukaan Kuusaassa on talli nimeltään Haapasalon tila. Suosittelen lämpimästi kaikille tallia. Opetus asiantuntevaa, tunnit kestävät koko tunnin, hevosia / poneja joka tytölle ja pojalle, naiselle ja miehelle ja eritasoisille ratsastajille. Ja lisäksi tallilla on maneesi.

    • ----

      Jos jaksat ensin 4 vuotta käydä lähes joka päivä ja kestät tallityttöjen paskamaista nirppanokka-käytöstä, niin valitse Jääskelä. Jos käyt vain kerran viikossa, eikä aikasi riitä tallin omistajien perseiden nuolemiseen niin valitse joku toinen talli. Jääskelässä et kehity, kaikki tunnit ovat samanlaisia ja yksitoikkoisia, opetus huonoa. Ja jos olet jo kokeneempi kuin vasta-alkaja, niin ihan sama, tunnillesi tungetaan kuitenkin lapsia jotka ovat ensimmäistä kertaa ratsastamassa. :) Itse olen käynyt Jääskelässä, piruetissa muutaman kerran, jollain pikku tallilla kuohulla pari kertaa ja Konstanzella muutaman vuoden. Kuohulla sijainnut talli oli ihan mukava, mutta enimmäkseen maastoilua. Piruetissa tosiaan kävin sen muutaman kerran, eikä innostanut jatkaa siellä. Konstanze on ollut erittäin hyvä, siellä opin puolessa vuodessa enemmän kuin Jääskelässä koko aikana. Konstanze kyllä on koulupainotteinen, mutta esteitä pääsee kyllä, kunhan perustaidot ja hevosten käsittely on kunnolla hallinnassa.

      • elmerifan !

        En samaa mieltä jääskelän suhteen! Itse opin paljon jo kuukaudessa esim. laukkaamistä mitä en oppinut suit-silassa tai hevosahossa. Esteetkin kokeilin ekaa kertaa. Tallitytöt olivat tosi kilttejä ja reiluja. ei todellakaan niiltä mitään paskamaista käytöstä. Itse olin tallityttönä siellä ystäväni kanssa. Eli voit ihan rauhassa haukkua mutta me jääskeläläiset puhallamme yhteen hiileen! Se on vain oma mieli piteeni!


    • Elskuuuuuuuuuuuuuuuu

      jossain siellä on joku Killerin ratsastuskoulu.

      • assi

        JOKA ON PARAS PAIKKA


    • ..

      Olen käynyt monta kertaa hevosahon tallilla tikkakoskella ja yllätyn aina iloisesti.Hevoset ovat kilttejä ja tottelevaisia ja opetus on tasokasta.Opettaja selitää asiat hyvin.Käytävät ovat sopivan kokoisia hevosille ja hevosilla on mukavat oltavat.Tallilla on mukava olla.kesällä pääsee maastoon ja kentälle talvella ollaan maneesissa.

    • he

      Suit-Sila, ratsutalli Piruetti, Jääskelän ratsastuskoulu mu kamu o käyny nois ja on sanonu et niis saa huonoo opetusta.

      • didiid

        hhmm en kyyl olis iha samaa mieltä tosta jääskelän opetuksesta. Opetus on hyvää ja monipuolista tai oli ainakin minulla mutta toki olo muuttui tallilla tärkeemmäksi ja yms kun oli käynyt jo jonkin aikaa. Loppu puolella ennunku jääskelä lopetti oli tunnit semmosii mitä en oo kyll koskaa nähny missää:o et jää kyl ikävä jääskelää:(( mutta ite en myöskää kauheemmin tykkää suit-silasta tai sillon kun kävin oli opetus huonoo mutta asia on voinut muuttua kun en oo käyny pitkäää aikaa. Piruetissäkinn hoidin joskus jaja kyyl jotkut ttykkää jotkut ei...


    • puolustava

      Kun olen lukenut viestejänne niin te haukutte aika paljon talleja! Esim. Suit-silaa tai Jääskelää. Suit-sila voisi esim. olla parempi paikka osaaville kuin alottelioille. Jos on osaavampi niin tietää mitä tekee. Jääskelän rasastuskoulu oli maailman paras paikka hevosten kannalta, ja opetus oli tosi hyvää. Tallitytöt ja Ratsastajat pääsivät kunnolla touhuun mukaan! Suit- silassa sama juttu! Että jos uskotte kaverin mieli pidttä se ei pidä aina paikkaansa! Hevoset voivat tosiaankin olla näissä paikoissa jotka mainitsin välillä villillä tuulella mutta voivathan he myös esim. Hevosahossakin olla! Joten niin miettikää sanojanne ! Varsinkin netissä!

      • assi

        HAUKUN SUIT SILAA KOSKA SINNE EI KANNATA MENNÄ ÄLYKÄÄPIÖ


    • saikkufani

      Itse olen killerillä ratsastanut jonkin aikaan enkä muuta sanomista keksi kuin pelkkää hyvää. Hevosen saa itse varustaa tunnilla osallistua ruokintaan yms... Hevosten iät eivät lähentelekään 30!! Hevoset ovat kaikki erilaisia ja jokaisella ratsastustunnilla oppii! Ratsastuksenopettaja on tehtäväänsä opiskellut. Opettaja on TIUKKA, ei suinkaan huono tai ammattitaidoton. Hän antaa todella hyvää opetusta ja opastaa jokaista. SUOSITTELEN JYVÄSKYLÄNRATSASTUSKOULUA!!!!

    • Boni<3

      Laukaan ratsastuskoulua suosittelen lämpimästi.

      Tuosta Jääskelästä pidin ihan, mutta hevosten hoito ei ollut aina kohdallaan, päätelkää siitä, että paikka sai eläinrääkkäyssyytteen ja se oli osa lopettamisen syistä.

      • Että näin

        Taas taidetaan puhua asioista joita ei ole hajuakaan! Jääskelän lopettamisen syihin EI TODELLAKAAN kuulunut millään lailla mikään eläinrääkkäyssyyte, syyt olivat iha muualla! Otetaanhan asioista ensin selvää ennen kuin aletaan perättömästi netissä jauhamaan :)


    • heppatäti

      Kävin vuosia Jyväskylän ratsastuskoulussa Killerillä. Hyvä paikka ja hyvät yhteydet autottomallekin. Hyvät, kiltit hevoset, jotka saa laittaa itse kuntoon, jos osaa ja haluaa, myös apua saa. Ei hevosten ikä vaikuta, onko talli hyvä. Nuori hevonen on vaikeampi opeteltava, turvallisia niiden pitää olla. Opetus on todella hyvää.Opettaja on tiukka ja seuraa, ettei ratsastaja tee väärin. Ei huomautuksesta pidä loukkaantua, siitä oppii. Tyttäreni kävi myös tällä opettajalla ja useilla muilla myöhemmin, kun vaihtoi paikkakuntaa. Edelleen muistelee, että paras opettaja on ollut Jyväskylän ratsastuskoulun opettaja. Maneesi on tärkeä, voi ratsataa talvella ja sateella "sisätilassa." Hevoset hoidetaan hyvin ja kaikilla omat varusteet. Hyvä paikka.

    • llkj

      Hepoharjuntila Kuusaassa on hyvä. Pieni harrastetalli, hyvä opetus ja kivat hepat. www.hepoharjuntila.net

    • horz

      Jyväskylän ratsastuskoululla (Killeri) kävin itse noin 5 vuotta. Sanoisin olevani hyvä ratsastaja ja kaiken oppimani olen Killerillä oppinut. Opettaja kyseisellä tallilla oli tiukka, mutta ainakin minun kohdallani tiesi kuinka paljon minulta voi vaatia eli tiesi paremmin kuin itse tiesin että mihin hevosen kanssa pystyin.

      Yksi niistä huonoista puolista Killerillä oli mielestäni se, että opettaja antoi joka viikko saman hevosen tunnille. Toki siinä oppii sitä kyseistä hevosta käsittelemään mutta eihän ne kaikki ole samanlaisia, eli enemmän vaihtelua olisin kaivannut.

      • assi

        SE ANTAA SAMAN HEVOSEN SIKSI ETTÄ JOTLUT EI VOI RATSASTAA JOILLAKIN HEVOSILLA JA JOTKUT VOI ESIM JOS OLET VASTA ALOITTELIJA OTAT SAIKUN TAI HERKON (IHANIA MOLEMMAT) JOS OLET KOKENUT OTAT ASSIN JOS JALKASI EIVÄT LIIKU YHTÄÄN KUN RATSASTAT OTAT PIKSUN MARJO AATTELEE VAAN SUN PARASTASI


      • :)
        assi kirjoitti:

        SE ANTAA SAMAN HEVOSEN SIKSI ETTÄ JOTLUT EI VOI RATSASTAA JOILLAKIN HEVOSILLA JA JOTKUT VOI ESIM JOS OLET VASTA ALOITTELIJA OTAT SAIKUN TAI HERKON (IHANIA MOLEMMAT) JOS OLET KOKENUT OTAT ASSIN JOS JALKASI EIVÄT LIIKU YHTÄÄN KUN RATSASTAT OTAT PIKSUN MARJO AATTELEE VAAN SUN PARASTASI

        Toi on totta ite oon menny Piksulla 1½ vuotta joka tunti paitti sillon kun se ontu.


      • assi
        :) kirjoitti:

        Toi on totta ite oon menny Piksulla 1½ vuotta joka tunti paitti sillon kun se ontu.

        Mää tunnen sut!!Tää oli siis sille jonka nimimerkki oli: :) Mää oon ennen sun tuntia!!!!!!! Ja silloin kun piksu ontu olin kattomassa reiän tuntii:):):)Siis mun tunti on tiistaina 4-5 ja sun tuntis on 5-6


    • issikka-fani

      jos haluaa ratsastaa issikoilla kannattaa mennä talli furuvatniin se on petäjävedellä verkkalantiellä

    • Jääskelä !

      Jääskelä oli kyllä ehdottomasti paras. Opetus laadukasta. Hevoset kilttejä ja niillä oli helppo ratsastaa. Harmi kun joutu lopettamaan. ELMERI-FANEILLE tiedoksi että elmeri on nyt semmosessa paikassa, ettei parempaa löydy ja voi hyvin.

    • :)

      Kannattaa käydä Reykhestarilla, islanninhevostalli Puuppolassa. Sinne on tosin aika hankalaa saada tunteja, koska se on niin suosittu, että tunti pitää varata varmaan 2kk etukäteen.

      Ja Mason ratsutallilla Korpilahdella, hevoset ovat ihania ja opetus erittäin laadukasta ja vaihtelevaa!

    • eett

      Suosittelen Nevalan tilaa! Vesangassa ja tosi hyvä opetus! Hinta tosi edullinen! Itse aloitin käymään ja tosi hyvä yksäri josta voi myös vuokrata hevosia :)!

      • one18

        Hei,

        Voisitko kertoa enemmän siitä tallista? montako hevosta siellä on? ja tuntihinta? löytyykö kotisivu?


    • ebbuz

      hevosaho tikkakoskella


      minäkin pidän kovasti hevosahosta ..opetus on hyvä! ja hepat ovat loistavia...on pienimmille sehettiksiä sekä poneja ja isommille vähän isompia heppasia
      itse menen tänä kesänä hevosahoon leirille.sieltä löytyy myös maneesi,reilun kokoinen kenttä sekä hyvät maastot. talli on viihtyisä ja puhdas myös tilava
      itsekkin käyn hevosahossa..mutta aion vaihtaa tallia joko laukaan ratsastuskouluun,haapasalon tilalle tai sitten aittolahdelle..kertokaa joku talleista enemmän esim. millainen opetus tai millaisia hevosia?

      • ebbuz

        laukaan ratsastuskoulu


        tietääkö kukaan hevosten säkäkorkeuksia?
        kiitos jos vastaat :)


      • lähteneet
        ebbuz kirjoitti:

        laukaan ratsastuskoulu


        tietääkö kukaan hevosten säkäkorkeuksia?
        kiitos jos vastaat :)

        *_Tinca haflinger tamma ja Apilan Obelix shettis_*


        asusti hevosahossa...mutta muutti tässä hiljattain oikean omistajansa luo
        jost tiedät tästä neidistä jotain niin kerro ihmeessä tinca oli hevosahon paras poni! :) tincan mukana lähti myös tallin pikku herra "apilan obelix" tutummin opsu tai obelix jos tiedät näistä heppasista kerro ihmeessä lisää!
        tässä tincan ja obelixsin säkäkorkeudet.obelix on shettis :)
        tinca: arvio n.140 cm
        obelix: n.85cm


      • Hirnukat
        lähteneet kirjoitti:

        *_Tinca haflinger tamma ja Apilan Obelix shettis_*


        asusti hevosahossa...mutta muutti tässä hiljattain oikean omistajansa luo
        jost tiedät tästä neidistä jotain niin kerro ihmeessä tinca oli hevosahon paras poni! :) tincan mukana lähti myös tallin pikku herra "apilan obelix" tutummin opsu tai obelix jos tiedät näistä heppasista kerro ihmeessä lisää!
        tässä tincan ja obelixsin säkäkorkeudet.obelix on shettis :)
        tinca: arvio n.140 cm
        obelix: n.85cm

        Moikka!Tinca on tällä hetkellä Varkaudessa ja Opsukka Heinävedellä. :0)


    • ebbuz

      oikeasti?!!
      piti lukea tuo pariin otteeseen että tajusi tuon okeasti!
      aika surullista olen ratsastanut vain hevosahossa ja kaiken oppimani olen siellä oppinut ....olin siellä vähän aikaa sitten leirillä (tänäkesänä) mutta en tiennyt että en pääse sinne leirille enää ensikesänä :'((
      varsinkin hevosahosta jään kaipaamaan hevosia!

    • aloittelija135

      etsin tallia jossa olisi kiltit hevoset ja enimmäkseen talilla olisi poneja talli pitäisi olla jyväskylässä........mikä tallli olisi hyvä ??? varsinkin aloittelialle?

    • Suklaamuro ===)

      Suit-sila! Hyvä paikka, vaikka opettajalla onkin vähän erillaisempi huumori... Sen jutut vaan pitää ottaa huumorilla =) Ja hevoset on aivan mahtavii

      • assi

        aloittelija135 älä missään nimessä mene suits ilaan olen sitä tallia vastaan!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!kaikki mun kaverit jotkaon käynyt siellä on sanonu paikkaa huonoksi!!!! suits ilaan on vaikea päästä hevoset ei pääse vapaina juoksentelemaan. missä hevosia pidetään ulkona on mutaine paikka aivan oikeasti haluaisin lopettaa suits silan!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! killeri on paras sinne kantsii mennä!!! Kyllä noille muille talleille on ihan ok mennä mut ei suit silaan jos menet killerille se on hyvä


      • jhytgr15

        suklaamurolle.

        Olen kanssasi samaa mieltä. Leena on välillä vähän outo, mutta hän on kuitenkin kiva ja kannustava :D


    • 11+16

      15 vuotta eri talleilla ratsastaneena sanon omia mielipiteitä talleista, missä olen käynyt.

      aloitin 1996. silloin Laukaassa oli talli nimeltä Vanhalan talli. se lopetti vuonna 1997-1998, joten jouduin vaihtamaan tallia. harmi, koska talliporukka oli ystävällinen ja opetus hyvää, tilat asialliset ja hevoset pirteitä.

      kävin sen jälkeen kahdesti Laukaan ratsastuskoululla. en ihastunut lainkaan eikä vanhempani. opettaja oli kylmä ja töykeä, hevoset elämäänsä kyllästyneen oloisia. tarhat onnettomia. ja mitä olen nähnyt ja kuullut nykyäänkin, ei meno ole muuttunut juuri miksikään..

      sitten vaihdoin taas tallia. mentiin Korttajärven ratsastuskoululle Palokkaan (lopetti toimintansa, vahtui Piruetiksi). siellä oli talliporukka myös hyvää ja hevosilla asialliset olot. omistaja Kaj Stenfors eli Kaitsu oli rento ja mukava mies, josta paistoi asiakasystävällisyys ja se että oikeasti tykkäsi hevosistaan. kävin tuolla tallilla varmaan 3-4 vuotta - eli siis todellakin tykättiin koko perhe paikasta! kunnes Kaitsu lopetti tallin pidon (varmaan tuli 'eläkeikä' vastaan) ja paikka vaihtoi omistajaa ja nimeä Piruetiksi (nykyää Vaajakoskella). kerran kävin uuden omistajan aikaan tallilla ja en pitänyt hänen tylistään. todella töykeä ja kylmä.

      sitten kävin Suit-Silassa varmaan vuoden verran. aika laimea paikka oli eikä tilatkaan olleet asialliset. opetus ei ollut kauhean mieluisaa. opettaja veti tupakkaa joka tunnin ajan. juu ei. en ruvennut maksamaan siitä, että sain hengittää koko tunnut tupakan savua keuhkoihini.

      sitten kävin Peltolassa, eli Nils Stenforsin tallilla. se silloin sijaitsi Puuppolassa. hevoset oli aivan mahtavia (Tootsie ja Pena eritoten) ja tilakin vaikutti hyviltä. opetuksesta alkuun tykkäsin, mutta sitten alkoi tökkimään. tunnit toisti itseään, koskaan ei tehty muuta kuin pääty-ympyröitä ja keimurauria. ainoastaan silloin sai tunneista jotain irti, kun Tiina veti tunteja - mutta niitä kertoja oli hyvin harvassa..

      ja talli vaihtui taas. sitten menin Killerille Marjo Moilasen oppiin. ja jo alkoi tunneista irtoa oppia! aina oli eri harjotukset, hevoset osaavia ja herkkiä. Marjon ääni on vain kuuluvasti kimeä, ei hän mielestäni huuda. parempi on tuollainen kuuluva ääni kuin taas hiljainen puhe. Marjo tietää, mitä opettaa - kisaahan hän kansallista koulua!
      juduin sitten 1½ vuoden jälkeen lopettamaan, koska oma hevonen vei aikaa niin paljon.

      sitten ratsastelin vuosia omalla hevosella vain. vaihdettiin sen kanssa tallia tuonne Reykhestariin. siellä kävin satunnaisesti tunneilla sen kanssa.
      sitten menin kouluun ja otin hevosen mukaan. taas ratsastelin yksinäni. kunnes heppani kuoli..

      nyt en juurikaan sitten ole känyt tunneilla oikeastaan ollenkaan. olen vuokraillut eri hevosia ja saanut sillein paljon oppia lisää. nyt on 3 vuokrahevosta liikutettavana. en enää kaipaa tunneille, olen löytänyt sen tason mitä tarvitsen :)

      • juupajuu

        Moi!!!! 11 16

        kuka opetti Laukaanratsutilalla silloin kun olit? Olen ratsastanut Laukaassa nyt 3 vuotta ja olen tykännyt (ihanempaa paikkaa ei löydykkään)paitsi sitten maneesiturman jälkeen kun katri tuli...katrista en oikein pitänyt mutta Pirjo on ollu ainakin minua kohtaan ihana ja aika moniakin.Kaikilla on mielipiteensä,kun aloitin silloin opettajana oli aino Raatikainen ja aino on ollut mukava ja ystävällinen!!..


    • minä vain

      aloittelia135

      hei!
      minä vaihdan tallia haapasalon tilalle siellä on enimmäkseen poneja sehettiskin löytyy...tunnit kohtuu hintaisia ..muuta en oikein keksi tallista,kun en ole itse siellä vielä käynyt :)

    • minä vaan

      mää käyn koittaan nyt lauantaina tota nevalan tilaa! olen ennen käynyt joskus 3 vuotta sitten masolla ja innostuin uudelleen ratsastuksesta joten tuonne siis :) masolle en siks enää mene koska en henk.kohtaisesti pitänyt monestakaan hevosesta siellä ja se on niin kaukana meistä... JA HUOM en väitä että masolla olisi huonoja hevosia! sieltä vaan ei minulle sopivaa löytynyt :)

    • romeofan

      suosittelen mennalan ratsutilaa ! Hevoset hyvin koulutettuja eikä pilalle ratsastettuja, jokaisen kanssa pitää olla määrätietoinen. Ainoa huono puoli on, että hinnat ovat aika korkealla. Mennala on ehdottomasti paras talli missä olen koskaan käynyt, voittaa niin laukaan, piruetin, suit-silan, reykhestarin ja monet kuopion tallit missä olen käynyt :) Opettajat ovat todella taitavia ja joka tunti on erilainen. Hyvä on myös se, että voi valita tunnin missä mennään 2 kertaa koulua ja sitten 2 kertaa esteitä jos haluaa =) Taso on huippu, ja mielestäni hinnat ovat alhaiset tasoon verrattuna

      • assi

        KAIKKI TALLIT VOITTAA SUIT SILAN


      • Minääghte

        Mennala on kyllä paras! ♥


    • jokuasd

      moioonparas

    • Vahurfani<33

      Hei ! Minäkin tykkään Jyväskylän ratsastuskoulusta ! Kun sanoitte että tunnit toistavat samaa ,asiaa opetellaan vain että opitaan se ja että jää kaliin . J ajos valitatte etää ikinä ei hypätä , niin IDIOOTIT pitää kysyä milloin olisi este tunti ja voinko ilmoitautua sinne . Niin ja oliko vaikeaa ? Ei . Jokaisella on tunneilla niin sanottu 'vakkari' mutta voi ja saa pyytää toista hevosta . Ja siitä että hevoset on jotain 100 vuotiata ei ole totta !! Hevoset 15-25 paitsi 1 . Mielummin vanha , ja kokenut kuin joku rasa villi säikkyvä 7 v. Kaikki hevoset on erillaisioia ja jokaiselle löytyyy varmasti suosikki ( kuten minulle Vahur

      • assi

        minunkin mielestä marjo on paras :) ja se mitä sanoin suit silasta on kaikki totta se ei ole mielipide kysymys vaan se on oikeasti hirveä talli :( mä en tiedä mitä se oli sillon ku te ratsastitte siellä mut nyt se on hirbeä paikka


      • :)
        assi kirjoitti:

        minunkin mielestä marjo on paras :) ja se mitä sanoin suit silasta on kaikki totta se ei ole mielipide kysymys vaan se on oikeasti hirveä talli :( mä en tiedä mitä se oli sillon ku te ratsastitte siellä mut nyt se on hirbeä paikka

        Marjo on paras


    • assi

      MINÄ OLEN JYVÄSKYLÄN RATSASTUSKOULULLA JA SE ON HYVÄ PAIKKA!!! JA SEKIN ON TUNTIA KU VALITAAN HEVOSET JA LAITETAAN SATULAVYÖ PAIKOILLEEN SEKIN ON TUNTIA KUN KÄÄVELLÄÄN TALUTTAJAN KANSSA/TAI ILMAN KEHÄÄ ILMAN OHJAAAJAAA SE ON TUNTIA!!! SUITSILA ON JUONO PAIKKA HEVOSET JOUTUU OLEMAAN MUDASSSA SIELÄ AITAUKSISSA HEVOSET ON LAIHOJA HEVOSET ON KIINNI EIKÖ PÄÄSE VAPAASTI LIIKKUMAAN YKSI MUN KAVREISTA SANO ET SIELLÄ TALUTTJA POLTTI TUPAKKAA!! HEVOSIA HAKATAAN NIIN KOVAA ET NIISTÄ TULEE VERTA!!!!!!!!!!! YHESSÄ AITAUKSESSA ON KOLMRE HEVOSTA PILTTUUT ON KU MITKÄKI JUNAVAUNUT HEVOSTEN HOITO EI OLE HYVÄÄ JA EIHÄN SE OLE KIVA KUN HOITAMISTAKAAN EI VOI TEHDÄ NAUTINNOLLA !!! TALLI EI OLE SRL:N HYVÄKSYMÄ EI OLE MAASTOA VAIKEA PÄÄSTÄ SISÄLLE TALLIIIN!!! ROSKIA JOKA PAIKASSA!!! JYVÄSKYLÄN RATSASTUSKOULU ON PARAS MENNNÄÄN OMAAN TAHTIISI JA SIELLÄ VOI OIKEASTI KEHITTYÄ!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!1

      • ilovesuitsila

        SINULLE ASSI!

        SUITSILA ON PARAS PAIKKA IKINÄ! ETTÄ EI TARTTE TULLA PUHUMAAN SUITSILASTA JULKISESTI PASKAA, VAAN VOIT PITÄÄ SEN KUULE IHAN OMANA TIETONASI! SUITSILASSA AJATELLAAN HEVOSTEN PARASTA, RATSASTUSKSEN OPETTAJALLA ON MONTA VUOTTA KOKEMUSTA. JYVÄSKYLÄN RATSASTUSKOULU ON IHAN PASKA PAIKKA! MUN KAVERI KÄVI SIELLÄ 8 V. EIKÄ NE HYPÄNNYT SIELLÄ KUN KERRAN. HÄN SANOI, ETTÄ OPETTAJA HUUSI KOKO AJAN JA HEVOSET OLIVAT SÄIKKYJÄ JA VANHOJA.


      • assi
        ilovesuitsila kirjoitti:

        SINULLE ASSI!

        SUITSILA ON PARAS PAIKKA IKINÄ! ETTÄ EI TARTTE TULLA PUHUMAAN SUITSILASTA JULKISESTI PASKAA, VAAN VOIT PITÄÄ SEN KUULE IHAN OMANA TIETONASI! SUITSILASSA AJATELLAAN HEVOSTEN PARASTA, RATSASTUSKSEN OPETTAJALLA ON MONTA VUOTTA KOKEMUSTA. JYVÄSKYLÄN RATSASTUSKOULU ON IHAN PASKA PAIKKA! MUN KAVERI KÄVI SIELLÄ 8 V. EIKÄ NE HYPÄNNYT SIELLÄ KUN KERRAN. HÄN SANOI, ETTÄ OPETTAJA HUUSI KOKO AJAN JA HEVOSET OLIVAT SÄIKKYJÄ JA VANHOJA.

        Ehk sun kaveris ei ollut hirmu hyvä ratsastamaan ja siksi ne ei hypänny..Ja enää hevoset eivät ole kolkyt vuotiaita ja jos joku hevonen nyt olis se ei tulis koko ajan tunneille pelkille alkeistunneille......!!KIllerillä on yksi hevonen joka on säikky,mutta sekään ei pukittele nouse pystyyn tms.


      • Laura

        Voi h*levetti, onko sun pakko HUUTAA KOKO AJAN!? Ja sun mesoomises on saanut aikaan sen, että suunnitelmani varata killeriltä tunti vaihtui, jos siellä käy kaltaistasi porukkaa.


      • assi
        Laura kirjoitti:

        Voi h*levetti, onko sun pakko HUUTAA KOKO AJAN!? Ja sun mesoomises on saanut aikaan sen, että suunnitelmani varata killeriltä tunti vaihtui, jos siellä käy kaltaistasi porukkaa.

        Minun isosiskoni on käynyt minun tyypilläni:(Usko ihan oikeasti.Tulin tähän keskusteluun ensimmäistä kertaa ja huomasin,että mun isosisko on nyt tehny tälläsen tempun -.-


      • mitenlapsellista!!!
        ilovesuitsila kirjoitti:

        SINULLE ASSI!

        SUITSILA ON PARAS PAIKKA IKINÄ! ETTÄ EI TARTTE TULLA PUHUMAAN SUITSILASTA JULKISESTI PASKAA, VAAN VOIT PITÄÄ SEN KUULE IHAN OMANA TIETONASI! SUITSILASSA AJATELLAAN HEVOSTEN PARASTA, RATSASTUSKSEN OPETTAJALLA ON MONTA VUOTTA KOKEMUSTA. JYVÄSKYLÄN RATSASTUSKOULU ON IHAN PASKA PAIKKA! MUN KAVERI KÄVI SIELLÄ 8 V. EIKÄ NE HYPÄNNYT SIELLÄ KUN KERRAN. HÄN SANOI, ETTÄ OPETTAJA HUUSI KOKO AJAN JA HEVOSET OLIVAT SÄIKKYJÄ JA VANHOJA.

        Ilovesuitsila!!!!

        TARTTEE SITTEN SUN TOISTEN RATSASTUS PAIKKOJA PASKAKS SANOO KU SUITSILA EI OO MIKÄÄ MONEN IHANNE PAIKKA!!!!PONIT KULLEMMA TIPUTTELEE JA YMS...ETTÄ OLE VAA HILJAA KAIKILLA ON OMA MIELIPIDE!!!


    • tojgoipswnhgi<äoipsw

      itse käyn laukaan ratsastuskoululla, suosittelen ehdottomasti HARRASTAJILLE! jos siis haluat edetä paljon, hypätä ym. kys.talli ei ole paikkasi.

      hevoset tallilla ovat hyvin koulutettuja, opetus todella hyvää ja ilmapiiri hyvä. säännöt ovat tiukat, mutta se kuuluu ratsastukseen. ei kilpakentilläkään hilluta yms.
      sääntöjä ovat mm.
      -hiukset aina kiinni
      - ei syödä sim. purkkaa. ei mitään muutakaan tallitiloissa, toimisto erikseen..
      - hanskat aina kädessä.
      - tietenkin myös nämä perus; kengissä korko, kypärä..

      ei nyt tullut muuta mieleen.. :D

      mutta joo, suit-silaa tai jääskelää en kyllä kenellekään suosittele(jos kys.paikkoja vielä on olemassa)

    • paraspaikka

      Edullinen, tai siis varasti halvin MANEESItalli on TMI Laura Jääskeläinen. Tunnit on monipuolisia ja oikeasti tunti on TUNTI eli 60min. Pääsee hyppäämään ja vääntämään koulua, maastossakin ollaan käyty kesällä... Opettajia on kolme, Herkkänahkaisille suosittelen tiistain opettajaa =)

    • juytuv

      Suitsilan puolesta..

      Tällä palstalla näkyy liikaa haukkuja suitsilasta. Käyn suitsilassa toista vuotta, ja olen ylpeä siitä, mitä olen tallilla oppinut. Opettaja on mukava, samoin kaikki muut ihmiset jotka siellä käy. Hevoset ovat hyvin koulutettuja ja reippaita. Tallissa karsinat ovat tilavia ja siistejä. Ruuat ja purut pidetään hyvässä kunnossa, ja hevosten on hyvä olla. Suitsila on aivan samanlainen talli kuin muutkin, kaikki vaan saa palstoilta väärän käsityksen suitsilaa kohtaan. Kävin ennen ystäväni kanssa Hevosahossa ja Jääskelässä. Hevosahossa en oppinut melkein mitään, koko ajan vaan kevennettiin .. ja minua talutettiin suurin osa ajasta, milloin kävin hevosahossa. Jääskelässä en oppinut kun vain laukkaamaan.. Suitsilassa olen oppinut avot ja sulut, pohkeen väistön, hyppäämään, ja ratsastamaan. Että ei tartte alkaa puhuu suitsilasta pahaa julkisesti, vaan voi pitää sen ihan omana tietona. ! Tämä on minun mielipide.

      • Jumping

        on mukava kuulla suit silasta myös positiivistä palautetta koska olen itse harkinnut tuloa sinne :) mutta onko siellä aloitteliat ja kokeneemmat erikseen? kysyn koska nuo jotkut kommentit viittaavat hieman tuohon :) ja en haluaisi olla kokeneiden tiellä sillä itse olen aloittelia :)


      • Kokenut!!!!
        Jumping kirjoitti:

        on mukava kuulla suit silasta myös positiivistä palautetta koska olen itse harkinnut tuloa sinne :) mutta onko siellä aloitteliat ja kokeneemmat erikseen? kysyn koska nuo jotkut kommentit viittaavat hieman tuohon :) ja en haluaisi olla kokeneiden tiellä sillä itse olen aloittelia :)

        Eivät ole erikseen.


    • JossuSieni

      Suitsila on ihan jees paikka, on sentään parempi kuin Jyväskylän ratsastuskoulu.
      "Killerillä" on joskus maneeissa 12 ratsukkoa kerralla, siinä pienessä maneesissa ! Opettaja huutaa, huiskii raipalla ym, ja haloo - maksa 22e/tunti !

      Itse oon nyt vuokraillu ja ylläpitäny yksityisiä hevosia - vältytään näiltä rastastustuntitallien ongelmilta. Lisäksi valitsen sellaiset valmentajat jotka oikeasti opettavat - ei tarvitse mennä laahustamaan jonnekkin ahteeseen maneesiin :)

      • assi

        EI OLE NOIN PALJOA HEPPOJA yhtäaikaa maneesissa!!!!!!!TUNTIHEPOJAKI ON OLLU ISOIMMILLAAN 8-9....Niin opettaja tekee ilmaan pieniä merkkejä raipalla ei se niitä hevosia lyö...


    • Minä tiedän totuuden

      assi, Puhut kyllä täyttä paskaa ! Olen käynyt killerillä JA suitsilassa! Killerillä kävin n. 5 vuotta ja opin ainoastaan perusjutut ja kerran pääsin hyppäämään. Hyppy tunnilla hyppäsin vain yhden kerran sillä Marjo (ope) antoi vain yksäri ratsastajien hypätä enemmän.. Ja kun kysyin milloin tulee minun vuoro niin Marjo sanoi vain että "HYS!"... Tämä ei ole kovin reilua eihän?
      Suitsilassa olen käynyt estevalmennuksissa. Ne ovaat ihan parhaita ja tehokkaita! OPIN SIELLÄ HYPPÄÄMÄÄN JA NYT HYPPÄÄN 90cm RATOJA KOSKA SUITSILA OPETTI MINUT ESTEILLE! Lisäksi suitsilan hepat on terveitä ja killerillä melki joka hevonen ontuu ym. Assi hevonenkin lopetettiin sillä se ontui niin kauan että ei saatu ylös (oisko johtunut liiasta tunti määrästä). Greysy heppa oli 30 vuotias! Se kävi ihan normi tunneillakin!!! Ei vain alkeis..
      Killeristä vielä sen verran että yhdellä este tunnilla Marjo huuti ratsastajalle joka kisaa kyseisellä killerin tuntsarilla sijoittuvasti niin "VITTU HALUATKO ETTÄ MUN KAIKKI HEVOSET JOUDUTAAN LOPETTAMAAN!" ja huusi vain siksi koska kyseinen polle tiputti puomin.. Ja sit koulutunnilla Marjon piti heittää raipalla hevosta mutta heittikin ratsastajaa.. Että tämmöstä. Jos te paksunahkaset pikku tytöt haluutte tämmöstä nii siitä vaa mut sanon vaa et parempaaki on saatavilla..

      • assi

        Ja sanon vieä kerran,että isosiskoni on käynyt minun tyypilläni:(Olen pahoillani hänen puolestaan:((Ja en ole vielä niin kokenut,että voisin sanoa noista hyppytunneista vastaan.


    • -Anu-

      Heippa!

      Jos sinulla on auto, suosittelen lämpöisesti Hepoharjun tilaa ratsastusharrastuksen jatkamiseen. Todella mukava harrastetalli Laukaassa. Opetus hyvää ja hevoset mukavia. Paikka saa suuret .

    • assi

      Ja siis kun minun isosiskoni on käynyt tyypilläni niin halaun sanoa oman mielipiteeni Jyväskylän ratsastuskoulusta;Minä en henkilökohtaisesti oikien pidä jyväskylän ratsastuskoulusta...Haluaisin vaihtaa tallia,mutta vanhemoani eivät anna,koska se talli on lähimpänä.Minun vanhempani kävivät katsomassa Suit-Silaa,mutta eivät anna minun käydä siellä kokeilemassa;((Haluaisin oikeasti vaihtaa tallia..mutta en saa;(((((((((((((

    • tyyppi -98

      Ite oon käyny Suit-Silassa nyt 1vuoden ja päässy hyvin porukoihin mukaan.
      Alotin estevalkatkin, koska kehityin niin hyvin.
      Joskut tunnit on vähä ykstoikkosia, mutta ei esim pienet ja vähä ratsastanee voi mennä mitää kouluratoja ja laukassa pohkeeväistöö!
      Hevosilla on Suit-Silassa hyvät olot, ja ei niitä hevosia haittaa, jos aidan maalipinta on lohkeillu! Suit-Sila on mun mielestä paras Jyväskylän seudun talleistta, ku olen kuitenkin aika monella käynyt (mm. Maso, Jääskelä, Killeri).
      Vaikka Leena joskus tunnilla puhuu muillekki ku tuntilaisille, se keskittyy tunninpitoon ja tarkkailee kokoajan, miten ratsukoilla menee.

      Masosta sen verran, että siellä oli ihan hyvä optetus ja hyvät hevoset, mutta Ninnu jäkätti muille siitä jos joku aloittelija ei osannut.

      SUIT-SILA

    • grajaö

      sinä assi. oli käyttäjä sinä tai isosiskosi (mitä epäilen), hillitseppä sanojasi. puhut aika pahoja asioita. kunnianloukkaus syytteen voi esim nostaa, jos väität aivan perättömiä asioita. esim. "hevoset piiskataan verelle".
      en ole suitsilassa kävijä, joka puolustaisi paikkaa. minulla on oma hevonen ja en ole koskaan käynyt jyväskylässä ratsastuskoulutunneilla. muutin tänne vasta. pisti vain silmään nuo väitteesi. vaikka en paikasta mitään tiedäkään. väitteesi ovat melko vakavia.

    • Bjarki

      Omastamielestäni on tyhmää että tällä keskustelupalstalla ei osata ottaa arvosteluja vastaan oikealla asenteella vaan heti aletaan huutamaan että tuo ei ole totta ja että arvosteluja saanut talli on paras.... Miettikää nyt vähän ottakaa ystävällinen kritiikki vastaan ystävällisesti tai sanokaa YSTVÄLLISESTI jos olette erimieltä...
      Taas te jotka arvostelette ilkeästi voisitte miettiä että arvostelemanne talli voi olla jollekkin tärkeä osa elämää ja tallin opettajat voivat olla heille kuin kavereita ja kun te haukutte näitä tärkeitä asioita ILKEÄSTI jotkut saattavat pahoittaa mielensä. Hyvät ihmiset tuo on erittäin lapsellista ja loukkaavaa käytöstä, mutta jos haluatte olla tuollaisia kakaroita niin siitävaan...

    • MoIdEs!

      Mää suosittelen Laku Stallia... Ent. Hippala ja ent. hevosahon tila :)) Hevosahosta en tykännyt, mut nyt kun Auli ja Valtteri on tullu nii ne on hoitanu kaikki paikat ja ny se talliki on tosi siisti ja hevosetkin on tosi mukavia :)):))) Ite en kannusta jkl ratsastuskoulua mut menkää kokoilee joss kiinnostaa.. Siel on kaks tuntii viikoss joil hypätään muill mennään vaan kouluu nii siit on ainakin turha valittaa :DD

    • Tätiratsastaja

      LaKu Stallia täälläkin suositellaan! :) Olin siellä leirillä ja siellä pääsee hyppäämään jos kapasiteettia ratsastajalla riittää. Kouluakin mennään ja tehdään erinlaisia asioita. Tunnin lopuksi voit olla varma että saat apua tai pääset hoitamaan heppasi pois itse. Auli on tosi mukava ja ammattitaitoinen. Tallilla kiva plussa on friisiläiset jotka mukana tunneilla. Tilat ovat siistit, sadan metrin kenttä, iso maneesi, kävelykone, hyvät maastot, uittomahdollisuus, hyvä estekalusto ja mukava talli-ilmapiiri. Leirillä oli hyvää ruokaa, kiva iltaohjelma, opettavaiset teoriatunnit (Joissa pääsee itse mukaan tosi hyvin esim. Juoksuttamaan), ja kivat tunnit joilla pääsi toivomaan. Hevosia ei kuluteta ja aika monet niistä ovat myynnissä eli jos kiinnostuu hevosesta niin sen saattaa saada omaksi :) !
      Killerillä en ole käynyt tunneilla mutta tuttavapiirissä ei kovin hyvällä puhuta. Parhaimmillaan 12 ratsukkoa samaan aikaan PIENESSÄ maneesissa, opettaja huutaa kuin hyeena ja aikataulut päin mäntyä.
      Mennalan ratsutilalla käyn itse tällä hetkellä. Hepat kivoja ja opettavaisia! Opetus on niin hyvää ja Katri todellakin osaa asiansa. Korkeutta esteillä ei niinkään normaalitunneilla hypätä. (Itse olen nykyään esteryhmässä niin silloin pääsee pomppimaan) Tunneilla tehdään erinlaisia asioita ja viestit sunmuut tiedotteet kulkevat kotiin tuntilaisille tai leiriläisille AJOISSA. Jos on leireillä käynyt niin ensivuoden leirivalikoima tulee postissa alkuvuodesta. Jos jotain paikkaa suosittelen vasta alkajille tai kokeneillekkin niin mennala se on! Kannattaa käydä itse kokeilemassa jos ei luota toisten mielipiteisiin! Joillekkin joilla raha on ongelma niin se on miinus että normaalitunti 29e ja kuusi ratsukkoa. Mutta sen arvoista se on!

    • Noora T.

      Minä suosittelen JOKAISELLE Mennalan Ratsutilaa! Se on ihan paras paikka! Siellä on osaavat, hyvin koulutetut opettajat ja hevoset. Siellä myös edistyy sopivankokoisissa ryhmissä (max. 6 hlö), ja juuri Sinulle yritetään etsiä aina hyvä tuntipaikka -kokemukseen katsoen. Eli ei ole pelkoa, että joutuisit vasta-alkajien joukkoon, vaikka olisit ratsastanut 10 vuotta, tai toisinpäin!

      Mennalassa on tunteja kaiken ikäisille. On vasta-alkajille (talutustunnit) ja sitten jo monta vuotta ratsastaneille. Tallin hevoset ovat pirteitä ja hyvin koulutettuja. Mennalassa on hevosia ja poneja, reippaita ja hitaita -jokaiselle löytyy varmasti oma suosikki! Minun suosikkini ovat pieni tilastoponi Gitte, sekä vähän päälle 140 senttinen ponitamma Iines.

      Mennala sijaitsee Korpilahdella, ja siellä on todella hyvät maastot! Sieltä löytyy myös iso kenttä, ja tilava maneesi -kahvion ja katsomon kera. Talli ja kaikki muutkin paikat ovat siistissä kunnossa, ja hevosten ja ratsastajien turvallisuudesta huolehditaan aina! Tunnit ovat monipuolisia (koulua, esteitä, puomeja, maastoa....), ja minä itse opin joka kerta jotain uutta! Ja AINA olen palannut tunnilta hymysuin -ellen ole tippunut pahasti! :)


      Tule IHMEESSÄ kokeilemaan -et takuulla tule pettymään! Itse olen käynyt siellä 5 vuotta vakkaritunneilla, ja olen edistynyt ihan HIRVEÄSTI!!! Ja varmasti tulen Mennalassa jatkamaankin, en takuulla vaihda tallia

    • Tallia etsimässä

      Entä kokemuksia Laura Jääskeläisen tallista? Opetus, hevoset ja ponit, talli?

    • öghh

      Mitä kuuluu hevosahon hevosille ? Missä päin ne asustavat, onko kenelläkään tietoa ?!!?!?!?

    • KIllerilove

      Haukkujat menkää pois olen ratsastanut Killerillä 4 vuotta, ja tiedän, että, jos menet sinne uutena rauhallisesta ja täydellisestä tallilta niin ensi vaikutelma voi olla hiukan hämmentävä:opettaja vaatii paljon,talli on ränsistynyt ja saatat joutua heti haastavalle tai tosi helpolle tunnille vaikka olisit eri tasoinen. Paikkana Killeri kuitenkin on mukava esim. jos joku varastaisi omaisuuttasi,sinua kiusattaisi,et saisi laittaa hevosia niin semmoiset ihmiset hyvin varmasti häädettäisiin koko tallista. Toivon älkää arvostelko Killeriä huonona opetus paikkana. Sillä jos jossain oppiii niin siellä, kun virheet korjataan ne ei heti uudestaaan toistukkaan:)

    • Marallou

      Lapset lapset. Meitä on moneen junaan, siitä ei pääse yli eikä ympäri. Hevosia, tallityttöjä, hevosia ja talleja on niin paljon erilaisia, ettei niistä kaikista voi millään jokainen tykätä. Mitenkähän seeprat selviää savannilla kun niillä ei oo juoma-automaatteja? Eläinrääkkäystä antaa niitten söpöjen raidallisten hevosen näkösten otusten olla siellä ilman juoma-automaatteja. Haloo - Niin kauan kun hevoset ovat hyvinvoivan näköisiä, pirteitä, eivät liian laihoja eivätkä myöskään lihavia, lihaksekkaita ja puhtaita liikkeeltään, ei ole mukisemista vaikka rappaukset eivät olisikaan kunnossa.

      Talli voi olla keltainen tai ruskea, tuskimpa se hevonen siitä välittää. Niin kauan kun hevosella on katto pään päällä ja kuiviketta jalkojen alla, on kaikki ihan OK. Ei mukisemista. Peduiinit ratsastaa kameleilla, keijut kärpäsillä ja me hevosilla. Koulutetun hevosen taso ei näy sen enempää taitamattoman ratsastajan alla kuin kärpäsenkään keijun alla. Hevonen osaa, jos siltä osaa pyytää. Voisin väittää että näissä Jyväskylän ratsastuskouluissa on kaikissa aivan riittävän osaavia hevosia. Jos tuntilaisten taso on jossain puolimetriä ruohonjuuritason alapuolella, ei kaikkien hevosten tarvitse mennä vaativan koulun liikkeitä, eikä hypätä 140cm ratoja.

      Useimmiten puutteet löytää peiliin katsomalla. Liian moni nykyään sysää omat virheensä muiden piikkiin. Tässä kehujen yhteiskunnassa on hankala löytää ihmistä joka osaisi kuvailla itseään täysin realistisesti. Monesti "erittäin kokenut ratsastaja" paljastuukin ihmiseksi, joka ei tiedä mitä tarkoittaa ristikkäiset avut. Jos ratsastuskoululta löytyy muutama hevonen jotka osaavat enemmän, on tämä aina plussaa, sillä silloin ne oikeasti hyvät ratsastajat pääsevät etenemään. Ja oikeasti hyvä ratsastaja tietää, että jokaisesta ratsastuskerrasta (eli myös niistä aloittelijatunneista) saa jotain irti. Monet unohtavat että käynti on hevosen vaikein askellaji ratsastaa puhtaasti. Käynnissä tahti, tempo ja liikerikkeet tulevat helpoiten ilmi. Käynnissä on muutenkin haastavaa saada täysin puhtaita ja balanssissa olevia suorituksia.

      Uskoisin että tässä keskustelussa ei ole yhtään, ei sitten ainuttakaan, ratsastajaa joka saisi kellontarkkoja laukannostoja ja -vaihtoja hevosella millä hyvänsä. Siksi suosittelen käymään myös välillä siellä aloittelijatunneilla. Ja kaikkihan tietävät mikä on aloittelija- ja alkeistunnin ero? Alkeiset eivät mielestäni harjoittele laukannostoja, vaan vasta kevennystä (mikä ei muuten ole itsestäänselvyys sekään, jos lähdetään pilkkua viilaamaan).

      Tuntihevosen työ on erittäin raskasta. Viikosta toiseen hevoset tekevät lähes päivittäin monia tunteja päivässä. Toisina päivinä enemmän, toisina vähemmän. Selässä ramppaa useita ihmisiä, suusta revitään, kylkiin potkitaan. Kaikki kun eivät osaa ratsastaa, eikä sitä voi olettaakaan. Jokainen hevonen on yksilö, ja jokainen ihminen on yksilö. Kun hevonen on kiertänyt 5-10 vuotta samaa kehää, on sen aika vaihtaa maisemaa. Monet ihmiset ovat unohtaneet sen mikä on tärkeintä, eli hevosten hyvinvoinnin. Vaikka olisi kuinka hyvä tuntihevonen, ansaitseeko sekään kohtalokseen olla 20 vuotta tuntikäytössä, vai olisiko sille kenties parempi siirtyä yhden omistajan hevoseksi vaikkapa 7 vuoden tuntihevosena olon jälkeen? Tässä harrastuksessa on kyse hevosista. Siitä kuinka me kaikki rakastamme tuota isoa karvaista otusta. Miksi siis kaikki täällä keskittyvät haukkumaan toisiaan ja tuomitsemaan kuulopuheiden perusteella?

      Itse ainakin nautin jokaisesta hetkestä jonka noiden luupäisten otusten kanssa saan viettää. Jos teillä on aikaa ja energiaa moittia toisten toimia, siitä vain. jatkakaa, minkäs sille kukaan mahtaa jos aasi ei ole mielestäsi eläin.


      Nimim. Suit-silassa jo 11 vuotta tuhlannut ;) (toivottavasti myös seuraavat 11 vuotta!)

      • Ratsastajatäti

        Niin, muistetaan, että ratsastuskouluhevoset tekevät vaativaa, raskasta ja epäkiitollista työtä milloin minkäkin tasoisen rstsastajan höykytettävinä. Harvan hevosen pää kestää sitä vuodesta toiseen. Kuvitelkaa joskus itsenne hevosen asemaan. Me ihmiset olemme tehneet ne sellaisiksi kuin ne ovat. Sitä saa aina mitä tilaa. Usein syytetään hevosta, kun on kyse ratsastajan taitojen puutteista.hevonen ei pysty sellaiseen loogiseen päättelyyn, että osaisi olla ilkeä. Hankalista hevosista on ihmiset tehneet sellaisia. Meni ehkä aiheen vierestä, mutta näitä on hyvä joskus ajatella.


    • assi..

      Ja se mun isosisko ei ole teknisesti mun isosisko.. vaan pari minuuttia ero syntymästä...


      / Vieläkin olen sitä mieltä, että haluaisin vaihtaa tallia.

      • uusi assi.

        Hevoset killerillä on oikeasti tosi vanhoja, jalkaongelmia ja rasittuneita..


    • Mielipide!

      Harrastelin ratsastusta ekaksi LakuStallilla mutta sitten toisella tunnilla opettaja oli erittäin ilkeä. Hevoset olivat hyvin koulutettuja ja paikat olivat siistit mutta ei vain tuntunut meidän paikaltamme.
      Sitten kaverini vaihtoi killeriiin. Joskus menin katsomaan hänen tuntejaan. Kun talliin astui niin piti varoa ettei katto pudonnut päähän! Aika pelottavaa. Hevoset ovat vähän äksyjä. Kaverini lopetti siellä koska Marjo huusi liikaa tunnilla. Hänen siskonsa jatkoi siellä ja on nyt ratsastanut 4 vuotta mutta ei ole saanut mennä edes puomeja...
      No sitten vaihdoimme Piruettiin joka tuntui oikein mukavalta. Tunnit oli kivoja ja opettavaisia mutta hevoset vähän äksyjä.. Onneksi niiden tapoihin oppi nopeasti (: Mutta sitten hevoset alkoivat vähenemään ja lempparinikin kuoli ja ajattelimme ystäväni kanssa lopettaa sielä... Nyt talli on kesätauolla ja mietimme lopettaisimmeko vai ei.
      Sitten pääsin reykhestariin tunnille ja hurmaaannuin täysin. Hevoset ovat täysin kilttejä ja koulutettuja. Niitä löytyy vähän hitaammasta erittäin vauhdikkaaseen. Tunnit olivat opetavaisia ja niissä opittiin koko ajan uutta jja keskityttiin issikoiden askellajeihin. Suvi on oikein mukava ja kiltti opettaessa mutta ei kuitenkaan ihan löpsykkä!

      MUISTAKAA! Jokaisella on omat mielipiteet!

      • olen käynyt

        aika moni sanoo että suitsila on surkea yms. suitsilassa kyllä on tosi kivaa. Leena opettaa hyvin ja saa itse laittaa hepat kuntoon. ja nyt on tullut myös hepoille omat harjat. Ja kilttejä heppoja riittää. leena on huumorin tajuinen, sekin on kiva. Yhdellä tunnilla leikimme ravi kilpailuita.olen ratsastanut vasta puoli vuotta mutta olen jo päässyt maastoon.


    • heppadydy

      itse olen aloittanut ratsastuksen jääskelän tilalla silloin kun se vielä oli toiminnassa (ennen vaasaa), tykkäsin todella paljon ! kävin siellä 3 vuotta ja pääsin kyllä itse monipuolisesti maastoilemaan, hyppäämään ja vääntämään koulua ! opetus oli hyvää ja tehokasta omastamielestäni ! Jääskelä kun lähti sitten vaasaan siirryin Jyväskylän Ratsastuskoululle killerille. Siellä kävin n. 1 vuoden en edes sitäkään koska opettaja raivosi ja huusi joka ikinen kerta heitteli raippoja ja jos hevonen kaarrossa seistessään liikautti jalkaansa raippa heilahti opettajalla kyllä niin nopeasti hevosen takapuolelle että selkään juuri nousemassa ollut ratsastaja putosi kun säikähtänyt vanha hevonen lähti karkuun. Keski ikä hevosilla oli about 22-31 ? ja ensinmäiset 2 kuukautta hevoseni vaihtui joka kerta (mikä on hyvä juttu !) mutta sen muutaman kk jälkeen rupesin saamaan joka ikinen kerta saman hevosen ja aina kun kysyin perustelut että miksi näin ? että miksi kukaan muu ei mene kyseisellä hevosella, sanottiin minulle vain että ei nyt kerkee tai että et ole mennyt sillä pitkään aikaan ! siinä sitten vähän yli puoli vuotta ratsastettiin samalla hevosella (Vahur) en tiedä onko vielä yhtä ilkeä ja rasittava tapaus elossa vai onko pahentunut vai lopetettu ? no mutta kummiskin.. rupesin etsimään vuokraheppaa killerin jälkeen koska jyväskylässä ei mielestäni ollut yhtään hyvää tallia (koska jääskeläkin oli muuttanut vaasaan) ja pari vuotta vuokrasin sitten muutamaa heppaa ja nyt olen käynyt TMI Laura Jääskeläisen tallilla Halilassa kohta 3 vuotta ja sielläkin aluksi vuokrannut hevosta ja siirtynyt sitten käymään ihan tunneilla kun vuokrahevoseni myytiin mutta olen tyytyväinen talliin ja olen siellä tykännyt käydä, pääsee kehittymäänkin niin hyvin ja omaa tahtia ! :) Hevosia ja poneja löytyy kyllä varmasti kaiken kokoisille ihmisille ja opettajat osaavat opettaa hyvin ja monipuolisesti ! JA kisasin siellä mm ensikertaa elämässäni tallikisoissa joita järjestetään silloin tällöin ! Suosittelen tallia kyllä kaikista jyväskylän LÄHI alueitten talleista ! suitsilassa,masolla ja mennalassa olen muutaman irto tunnin käynyt lähinnä hyppäämässä ja maso on ollut hyvä kanssa ja mennala ! suitsilasta en itse niin kauheasti pitänyt, mutta tässä oli nyt minun mielipide jyväskylän talleista joilla itse olen käynyt :) Niin ja unohdin sanoa että halilassa (tmi laura jääskeläinen) on myös kivoja valmennuksia säännöllisin väliajoin, heppakerho perheen pienimmille ja henkilökunta todella ystävällistä ja mukavia ! SUOSITTELEN !!

      • jeeijsj

        heei :) haluisin tietää et vaihetaanks siel laura jääskeläisellä aina joka tunnille eri hevoset? kun haluaisin tallille missä mennään eri hevosilla eikä Aina vain samalla... :)


    • minävaan

      Itse suosittelen Furuvatnia, opettaja ja hevoset todella mukavia. Nevalan tilaa en suosittele, muutaman kerran olen siellä käynyt ja siihen se sitten jäikin, opettaja välillä todella töykeä ja huutaa. Tunnit on suht halpoja, mutta mielummin maksan vähän enemmän mukavasta tunnista jossain muualla.

    • Issikka

      Joo eli haluisin tietää onko Furuvatnissa vielä poneja? Olisi kiva ratsastaa issikoilla mutta ois parempi jos siellä ois ponejakin. ees yksi. Tiiättekö muita issikkapaikkoja jyväskylässä kuin furuvatni leijonamieli ja reykhestar?

    • HevosHullu

      kato hevostalli.net:istä jyväskylän talleja!!

      • jaska jokunen31

        Reykhestar on tosi huono. Tallitytöt varsinkin. Ei kannata mennä sinne.


    • Olen viisitoista vuotta kiertänyt jyväskylän talleja. Aloitin korttajärven ratsutallista puuppolassa ja kun se vaihtui piruetiksi kävin epäsäännöllisesti tunneilla, hepat ei ollu erityisen osaavia, mutta tuntikäyttöön varmasti riittäviä.

      Laukaan ratsastuskoulussa kävin vuosia, mielestäni paikka sopii alkeis - jatko tasoisille, opettaja oli napakka mutta hevoset osittain pystyn kuolleita ja tympääntyneitä. Lapsena sitä ei ajatellut, paikka oli todella turvallinen ja asiakaspalveku hyvää! Kuitenkin jos haluaa oppia vaativimpia juttuja, en kävisi! Esteitä ei oikeestaan menty..

      Paikka jossa oppii ratsastamaan on talli Konstanze. Ehdottomasti! Kävin monta vuotta, opin hevosen kunnioitusta, ratsastamaan istunnalla sekä kaikki kouluratsastuksen hifistely jutut. Estetehoissa pääsi hyppäämään OIKEILLA ESTEHEVOSILLA. Hevoset ovat todella osaavia.. suoraan sanoen itse en laittaisi tuntikäyttöön niin hyviä hevosia, mutta toisaalta hevoset tekevät tunnin kaksi päivässä jos sitäkään, eli eivät oo tympääntyneitä! Jokainen hevonen on eteenpäin pyrkivä ja intoa on työskennellä. Tunnin aikana milla joko ohjaa ratsastajia tai kertoo faktoja kuin suoraan teoriatunnilta.. alusta asti hevosia ratsastetaan tahdissa tuntumalle ja kuulolle, oikeasti joka minuutti on joka euron arvoinen. Jos haluat oppia ratastamaan eleettömästi ja kehittyä käy kokeilee :)

      Mennalassa kävin pari vuotta, tykkäsin kans. Opetus oli aika toisen laista kuin konstanzella (niin hepatkin) mennalassa katri opetti liikaa kovaa kättä ja alko tuntua että ihan sama kuinka alhaalla kättä kantaa tai kuinka kovaa ohjista vemputtaa, kuhan saa hepan nenän alas ja kaulan kaarelle. Haluisin saada kehuja huomaamattomista avuista yms enkä pyrkiä samaan hevosta 'muotoon'. Peräänanto ei tuu ohjista kikkailemalla. Kädet usein kipeytyi, kun hepat oli niin kovia suusta (haba kasvoi..) ja monet toi kieltään ulos suupielestä, mikä on merkki kovasta kuolaimesta/kädestä. Hepat ei ollu läheskään yhtä laadukkaita, jos haluaa koulussa edistyä! Kivat hepat jos ei haluu rueta pikkutarkaks ;)

    • Ninniliinu

      Lakustall vai hepoharju? Matkakulut ku laskee mukaan ni hinta sama mun kohdalla. Mielipiteotä? Asiallisia ja perusteltuja kiitos :)

    • hevoshullu

      Reykhestarilla olen puoli vuotta sitten käynyt jonkun aikaa. Ratsastuksenopettaja on yleensä hyvä ollut, mutta joskus hänellä on mennyt hermot ja siitä en ole tykännyt. Olen oppinut päättäväisyyttä hevosten kanssa. Joskus hän suosii oppilaita, josta en pidä ollenkaan. Hevoset todella kilttejä ja rauhallisia. Tallitytöt ovat ihan ok, mutta joskus he hiihtelevät tähän tyyliin "katso toi ratsastaa kumppareilla" . Ilmapiiristä en siis aina oikein tiedä, mutta muuten suosittelen.

      • Hevoshullu

        Ja vielä: Vakiotunneilla missä muutaman tunnin jälkeen pääsin olemaan muutaman kuukauden oli paljon parempi meininki, kuin irtotunneilla. Sitten muutimme, ja nykyään en siksi siellä ratsasta.


    • Ponityttö12345

      Tiiättekö jyväskylästä mitään hyviä yksityistalleja joissa voisi vuokrata hevosia/poneja oon jo kauan ettiny mut en löyä!!

    • aikuisratsastaja

      Itse suosittelen LakuStallia. On paljon hevosia, paljon poneja, eri tasoisille ratsastajille löytyy ja moneen menoon. Sijainti Tikkakoskella, Jyväskylän keskustasta ajaa noin 20 minuutissa. On myös riittävästi isoja hevosia eikä pelkkiä pikkuponeja. Kokeneimpien tunneilla käytössä myös tallinpitäjän omia kisahevosia. Puitteet harrastamiseen ovat loistavat: noin 60 metriä pitkä ja jotain 25 leveä valaistu ja hyväpohjainen maneesi, valaistu ja pitkä kenttä. Tunnit talvikaudella aina maneesissa. Talli on noin 30 hevosen ja kesäkaudella hevosilla on käytössä ihanat hyvät laitumet. Talvisin tarhaus pienemmissä, mutta kuitenkin siisteissä tarhoissa. Hevosista pidetään hyvää huolta. Hevosilla pääosin omat varusteet, jotka ovat siistissä peruskunnossa. Jotkut koulusatulat ovat useamman ratsun käytössä. Tunneilla tehdään paljon asioita ja kovin teoreettisia tunnit eivät ole, mutta jos tykkää oppia tekemällä, niin sitä kyllä tapahtuu. Tallilla käy noin kerran kuussa kouluvalmentaja, jonka tunneille myös tuntiratsastajat saavat tallin hevosilla osallistua. Lisäksi ainakin viime vuonna oli parit "tallikisat" tuntiratsastajille. Yhteishenki on hyvä. Paras talli mitä olen kokeillut Jyväskylän seudulla.

    • Parastalli

      Suosittelen Jyväskylän ratsastuskoulua👍🏻 Hyvä ja laadukas opetus monet valittavat etteivät pääse hyppäämään tai maastoilemaan kun eivät uskalla kysellä tunteja👎🏻 Myös siitä on valitettu ,että monet tunti hevoset ovat mukamas liian vanhoja, mutta esim. Margaritka sov "Manta" Ei ollenkaan ikä paina niin turha valittaa.

    • Jokia

      En suosittele killerin ratsastuskoulua tai Kortepohjan ratsastuskoulua. suosittelen vahvasti Lakustallia hyvä opetus ja niin edespäin mutta kaikkien mieli piteet on omia kannataa aina itse kokeilla ennenkuin tuomitsee vaikka kyseesä olisi vaikka vain hevonen

    • Locutus

      Itse ollut sekä killeri ratsastuskoulussa, että vähän matkan päästä Mennalan ratsutilassa. Ehkä jopa tavattu jossain niissä... hyvät ja huono puolet jokaisilla. Killerissä vähän vanhempia hevosia, ei kaikki mutta osa. Keskikokoinen maneesi ja sen vuoksi joskus enemmän liikenettä kuin haluaisi jo kun 6-7 ratastamassa. Usein alku esim. kl 17 = ca 17.15. Tottunut yliopistoon (ja Italiaan) jossa tavallista mutta voi ärsytä alussa. Muuten hyvä.
      Vielä uusi toisessa paikkassa, mutta vaikuttaa hyvältä.

    • lyyli999

      Itse kävin Jyväskylän ratsastuskoululla mutta en kauaa ku opettaja huus kokoaja ja löi hevosta. muhun toi huutaminen ei auta se vaa saa mut lukkoon ja sit en tajua mistää mittää xD Varsinki ku olin aloittelia nii huutaminen meni vähä yli hilseen.

    • Anonyymi

      Lakus Stall

      Käykö kukaan Laku Stalilla?

    • Anonyymi

      Suosittelen itse Hankasalmen Ratsastuskoulua. Olen siellä käynyt nyt vuoden ja ehdottomasti parhain paikka missä olen käynyt! Hyvät opettajat jotka myös mukavia. Hevosia eri tasoisille, hyvät tilat ja mahdollisuus harrastaa niin kuin itse haluaa. Joko kilpailla tai vain harrastella. Kaikkia kohdellaan tasapuolisesti. Ajomatkaa puoli tuntia jyväskylästä, mutta kimppakyytejä on. Hyvällä fiiliksellä aina tallille❤️

      • Anonyymi

        Mielipide paatelan ratsastus koulusta?


    • Anonyymi

      Muuramessa, noin puolen tunnin ajomatkan päässä Jyväskylän keskustasta, KJ Equine Balance on aivan huippu paikka kaiken tasoisille ratsastajille. Tallilla ei opeteta pelkästään hevosen biomekaniikkaan pohjautuvaa ratsastusta vaan ihan kaikkea hevoslähtöistä toimintaa, maastakäsittelyä, ajoa, ruokintaa, käyttäytymistä, hierontaa... Tunnit ovat kursseja lukuunottamatta aina pienryhmissä (maks 4 ratsastajaa, yleensä kuitenkin paritunteja) ja opettajalla on ihan eri tavalla aikaa paneutua ratsukon työskentelyyn ja heitä edistäviin harjoituksiin. Hevoset saavat asua luonnonmukaisesti pienryhmissä pihatossa ja muutenkin tallilla pääpaino on eläinten hyvinvoinnissa. Olen oppinut vuodessa enemmän ratsastamisesta ja hevosista kuin 10 vuodessa perustalleilla pyöriessä. Tervetuloa tutustumaan onnellisiin hevosiin, tämä ja Hepokuusela Ylöjärvellä ovat kyllä paratiiseja verrattuna johonkin Killeriin, Suit-Silaan ym mitä näitä nyt on nähty vuosien varrella.

      https://www.kjequinebalance.fi/

    • Anonyymi

      Ponipalvelu on kyllä ihan paras. Siellä on 93 senttisestä ponista 150cm connemaraan. Talli on myös hopotissa🥰

      • Anonyymi

        En suosittele tallia. JOKAINEN shetlannin pon ihirtetty häntäremmiin. Joo nyt ne on pilannu Qinin JA Wilin. Molemmat tiputtelee ratsastajia tms KIERTÄKÄÄ KAUKAA


    • Anonyymi

      Hei. Voisiko joku suositella jotain tallia,missä Jyväskylässä kannattaisi mennä ?
      Itse mietein laku stallia,mutta sitten katoin,et onkohan se joku niin sanottu yksityistalli vai ?
      ja näitä talleja Jyväskylässä näköjään on monta,tai ainakin netistä löytyy,niin en oikein tiiä mihinhän sitä kannattaisi kokeilla? Voisiko joku ihana auttaa mua,jotta löytäisin tallin missä käydä ratsastamassa. :) Kiitos 🙏

    • Anonyymi

      Laku stalin ei pitäisi olla yksityis talli siellä saattaa olla yksityis hevosia mutta tunti toimintaa on ja itse käyn paatelan ratsastuskoulussa mutta sattaa olla sinulle aika kaukana jos asut jyväskylässä

      Mutta kaikki paha mitä paatelasta puhutaan ei ole totta hevoset harjataan aina ennen tuntia ja Anne (opettaja) auttaa aina jos tarvii on mukava ja huumorin tajuinen mutta myös tiukka ja se on hyvä

      Tunnit on monipuolisia ja hevoset ihania
      kanojakin löytyy

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      141
      2052
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1928
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1868
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1680
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1478
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1266
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1170
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1168
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1163
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1147
    Aihe