Holkit ja pultit

Pave

Käsitelläänkö renkaiden sisäholkkeja (Salomon) millään aineella laakereiden vaihdon yhteydessä?

Kuinka löysälle renkaiden pultit uskaltaa jättää, että renkaat pyörivät mahdollisimman hyvin?

5

958

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nimetön

      Ei väli holkkeja käsitellä mitenkään muuten kuin puhditustarkoituksessa. Älä nyt hemmetti pultteja löysälle jätä jos itsestäsi tykkäät.
      Jos holkki on oikea ja laakeri paikallaan, voit kiristää pultteja kunnes alumiini tms. kiskomateria antaa periksi. Oikein asennetut laakerit ei ota kiinni kuin oikeasta paikasta, joten kiristäminen ei vaikuta niiden pyörimiseen.

      • Pave

        Jep - holkit eivät kaipaa muuta kuin pesun (tuntui vain irrotusvaiheessa että niissä on jonkinlainen pintakäsittely).
        Mutta kun kiristän pultteja niin kyllä renkaan pyöriminen vähentyy jos kiristän liikaa. Onko sitten rengas liian leveä kiskoon vai mistä se alkaa jumittamaan? Täytyy vielä ihmetellä.


      • höpöttäjä......
        Pave kirjoitti:

        Jep - holkit eivät kaipaa muuta kuin pesun (tuntui vain irrotusvaiheessa että niissä on jonkinlainen pintakäsittely).
        Mutta kun kiristän pultteja niin kyllä renkaan pyöriminen vähentyy jos kiristän liikaa. Onko sitten rengas liian leveä kiskoon vai mistä se alkaa jumittamaan? Täytyy vielä ihmetellä.

        Sellainen laakerisysteemin kuin rullaluistimissa on pitäisi toimia niin että kiristäminen ei vaikuttaisi rullaamiseen. Oikeastihan näin ei kyllä ole. Systeemihän pitäisi teoriassa toimia niin että akseli pysyy paikoillaan ja työn tekee laakeri (eli laakerin sisäkehä pysyy paikallaan ja kuulat ja ulkokehä liikkuu (pyörii). Ilmeisesti monessa renkaassa/laakerissa/holkissa tarkkuus ei kuitenkaan ole niin hyvä että tämä toimisi, vaikka pultit pistää tiukkaan. Luistimissahan on kiskossa reiän ympärillä pieni pokkaus/paksumpikohta, jonka pitäisi osua pelkästään renkaan laakerin sisäkehää vasten. Samoin holkin koko (ulkohalkaisia) pitäisi olla niin pieni että se osuu pelkästään laakerin sisäkehään. Luulen että monesti tämä kiristys juttu johtuu siitä, että holkki ei ole riittävän pitkä ja näin ollen kiristäminen vääntää laakeria, jolloin se rupeaa jumittamaan...


      • Sikaniska kirjautumatta
        höpöttäjä...... kirjoitti:

        Sellainen laakerisysteemin kuin rullaluistimissa on pitäisi toimia niin että kiristäminen ei vaikuttaisi rullaamiseen. Oikeastihan näin ei kyllä ole. Systeemihän pitäisi teoriassa toimia niin että akseli pysyy paikoillaan ja työn tekee laakeri (eli laakerin sisäkehä pysyy paikallaan ja kuulat ja ulkokehä liikkuu (pyörii). Ilmeisesti monessa renkaassa/laakerissa/holkissa tarkkuus ei kuitenkaan ole niin hyvä että tämä toimisi, vaikka pultit pistää tiukkaan. Luistimissahan on kiskossa reiän ympärillä pieni pokkaus/paksumpikohta, jonka pitäisi osua pelkästään renkaan laakerin sisäkehää vasten. Samoin holkin koko (ulkohalkaisia) pitäisi olla niin pieni että se osuu pelkästään laakerin sisäkehään. Luulen että monesti tämä kiristys juttu johtuu siitä, että holkki ei ole riittävän pitkä ja näin ollen kiristäminen vääntää laakeria, jolloin se rupeaa jumittamaan...

        Juuri nimenomaan tuo akselin ympärille tulevan holkin mitta on tärkeä. Yhden pyöräsetin mukana tuli myös holkit jokaista pyörää varten. Vaihdoin vanhat holkit uusiin ja kiristelin akslit paikoilleen. Yksi pyörä ei pyörinyt ollenkaan. Ei auttanut muu kuin otta kaikki pyrörät irti ja kopistella holkit pois laakerien välistä. Mittasin holkkien pituuden työntömitalla ja juuri tuo jumittaneen pyörän holkki oli 0,3 mm muita lyhyempi.

        Tuosta viisastuneena (?) sorvaan nykyään itse nuo tarvittavat holkit, koska mielestäni 10 egeä kahdeksasta alumiiniputken pätkästä on liikaa pyydetty.

        Jos nyt joku intoutuu mittailemaan holkkien pituuksia niin hyvin pyörivissä (laakerit konnossa ja akseli kiristetty 'sopivan' tiukalle) nimellismitta tuolle holkin pituudelle on 10,3mm. Itse kötöstelen holkeista yhden kympän pitempiä (10,4mm) niin voi kiristää akselit jämäkämminkin.


      • höpöttäjä.......
        Sikaniska kirjautumatta kirjoitti:

        Juuri nimenomaan tuo akselin ympärille tulevan holkin mitta on tärkeä. Yhden pyöräsetin mukana tuli myös holkit jokaista pyörää varten. Vaihdoin vanhat holkit uusiin ja kiristelin akslit paikoilleen. Yksi pyörä ei pyörinyt ollenkaan. Ei auttanut muu kuin otta kaikki pyrörät irti ja kopistella holkit pois laakerien välistä. Mittasin holkkien pituuden työntömitalla ja juuri tuo jumittaneen pyörän holkki oli 0,3 mm muita lyhyempi.

        Tuosta viisastuneena (?) sorvaan nykyään itse nuo tarvittavat holkit, koska mielestäni 10 egeä kahdeksasta alumiiniputken pätkästä on liikaa pyydetty.

        Jos nyt joku intoutuu mittailemaan holkkien pituuksia niin hyvin pyörivissä (laakerit konnossa ja akseli kiristetty 'sopivan' tiukalle) nimellismitta tuolle holkin pituudelle on 10,3mm. Itse kötöstelen holkeista yhden kympän pitempiä (10,4mm) niin voi kiristää akselit jämäkämminkin.

        Juuri tuota tarkoitan... Se ei mielestäni haittaa mitään jos holkki on hivenen liian pitkä, mutta jos se on lyhyt homma ei toimi niinkuin on tarkoitus...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Purran tuhoja tuskin saadaan koskaan korjatuksikaan

      Purra on aiheuttanut Suomen taloudelle karmaisevat tuhot. Sen lisäksi Purra on ajanut myös suuren osan Suomen kansasta k
      Maailman menoa
      146
      7841
    2. Miksi persuilla ei ole firmoja?

      Kuten vasemmisstolaisilla, esim. Sannalla MA\PI. Eikö ole aika erikoista?
      Maailman menoa
      100
      7310
    3. Persut hommasivat Suomeen 35 000 pientä lasta v. 2015

      Onko Riikka Purra nyt tavoittelemassa tätä samaa historiallista persujen utopiaa? Purram kaksinaamaisessa pelissä vaadit
      Maailman menoa
      31
      7202
    4. Aamun Riikka: työttömyydessä lähestytään viime laman synkintä vaihetta

      Nopeasti mentiiin upean Marinin hallituksen ennätystyöllisyydestä toiseen ääripäähän, kohti Suomen historian kurjimpia t
      Maailman menoa
      21
      6828
    5. Se oli Orpo joka rynni Eagle S -alukselle

      Vastoin kaikkia kansainvälisen merenkäynnin sääntöjä. Kunpa olisi ollut purjehtija Harkimo Suomen johdossa silloin. ht
      Maailman menoa
      2
      6376
    6. Marinin tuhojen korjaaminen kestää kahdeksan vuotta

      Nyt on vasta neljännes mennyt ja ensimmäiset korjausliikkeet saatu liikkeelle. Innokkaimmat olivat odottaneet että jo t
      Maailman menoa
      75
      6374
    7. Purran vuoro kiihoittua Lepomäen sääristä

      "Ulkoministeri Elina sanoo, ettei muuta pukeutumistaan sen mukaan, kenet tapaa, ja että hän ei suostuisi peittämään kasv
      Maailman menoa
      23
      6084
    8. Miksette persut irtisanoudu Kirkin lausunnoista?

      Kirkhän muun muassa vaati raiskattuja naisia pidättäytymään abortista ja vaimoja alistumaan aviomiestensä tahtoon. Mik
      Maailman menoa
      112
      6002
    9. Persujen kaksoisstandardit: Räsäsen uhkailu paha, Virran uhkailu hyvä

      Tässä taas nähdään kuinka kaksinaamaista porukkaa persut ovat. Mitäs persut tähän?
      Maailman menoa
      47
      5478
    10. Demarikultin uhri kertoo

      Demarikultin uhri kertoo: “En saanut mennä edes suihkuun ilman lupaa” – Seksuaalisen hyväksikäytön uhri kertoo vuosistaa
      Maailman menoa
      84
      5380
    Aihe