Holkit ja pultit

Pave

Käsitelläänkö renkaiden sisäholkkeja (Salomon) millään aineella laakereiden vaihdon yhteydessä?

Kuinka löysälle renkaiden pultit uskaltaa jättää, että renkaat pyörivät mahdollisimman hyvin?

5

978

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nimetön

      Ei väli holkkeja käsitellä mitenkään muuten kuin puhditustarkoituksessa. Älä nyt hemmetti pultteja löysälle jätä jos itsestäsi tykkäät.
      Jos holkki on oikea ja laakeri paikallaan, voit kiristää pultteja kunnes alumiini tms. kiskomateria antaa periksi. Oikein asennetut laakerit ei ota kiinni kuin oikeasta paikasta, joten kiristäminen ei vaikuta niiden pyörimiseen.

      • Pave

        Jep - holkit eivät kaipaa muuta kuin pesun (tuntui vain irrotusvaiheessa että niissä on jonkinlainen pintakäsittely).
        Mutta kun kiristän pultteja niin kyllä renkaan pyöriminen vähentyy jos kiristän liikaa. Onko sitten rengas liian leveä kiskoon vai mistä se alkaa jumittamaan? Täytyy vielä ihmetellä.


      • höpöttäjä......
        Pave kirjoitti:

        Jep - holkit eivät kaipaa muuta kuin pesun (tuntui vain irrotusvaiheessa että niissä on jonkinlainen pintakäsittely).
        Mutta kun kiristän pultteja niin kyllä renkaan pyöriminen vähentyy jos kiristän liikaa. Onko sitten rengas liian leveä kiskoon vai mistä se alkaa jumittamaan? Täytyy vielä ihmetellä.

        Sellainen laakerisysteemin kuin rullaluistimissa on pitäisi toimia niin että kiristäminen ei vaikuttaisi rullaamiseen. Oikeastihan näin ei kyllä ole. Systeemihän pitäisi teoriassa toimia niin että akseli pysyy paikoillaan ja työn tekee laakeri (eli laakerin sisäkehä pysyy paikallaan ja kuulat ja ulkokehä liikkuu (pyörii). Ilmeisesti monessa renkaassa/laakerissa/holkissa tarkkuus ei kuitenkaan ole niin hyvä että tämä toimisi, vaikka pultit pistää tiukkaan. Luistimissahan on kiskossa reiän ympärillä pieni pokkaus/paksumpikohta, jonka pitäisi osua pelkästään renkaan laakerin sisäkehää vasten. Samoin holkin koko (ulkohalkaisia) pitäisi olla niin pieni että se osuu pelkästään laakerin sisäkehään. Luulen että monesti tämä kiristys juttu johtuu siitä, että holkki ei ole riittävän pitkä ja näin ollen kiristäminen vääntää laakeria, jolloin se rupeaa jumittamaan...


      • Sikaniska kirjautumatta
        höpöttäjä...... kirjoitti:

        Sellainen laakerisysteemin kuin rullaluistimissa on pitäisi toimia niin että kiristäminen ei vaikuttaisi rullaamiseen. Oikeastihan näin ei kyllä ole. Systeemihän pitäisi teoriassa toimia niin että akseli pysyy paikoillaan ja työn tekee laakeri (eli laakerin sisäkehä pysyy paikallaan ja kuulat ja ulkokehä liikkuu (pyörii). Ilmeisesti monessa renkaassa/laakerissa/holkissa tarkkuus ei kuitenkaan ole niin hyvä että tämä toimisi, vaikka pultit pistää tiukkaan. Luistimissahan on kiskossa reiän ympärillä pieni pokkaus/paksumpikohta, jonka pitäisi osua pelkästään renkaan laakerin sisäkehää vasten. Samoin holkin koko (ulkohalkaisia) pitäisi olla niin pieni että se osuu pelkästään laakerin sisäkehään. Luulen että monesti tämä kiristys juttu johtuu siitä, että holkki ei ole riittävän pitkä ja näin ollen kiristäminen vääntää laakeria, jolloin se rupeaa jumittamaan...

        Juuri nimenomaan tuo akselin ympärille tulevan holkin mitta on tärkeä. Yhden pyöräsetin mukana tuli myös holkit jokaista pyörää varten. Vaihdoin vanhat holkit uusiin ja kiristelin akslit paikoilleen. Yksi pyörä ei pyörinyt ollenkaan. Ei auttanut muu kuin otta kaikki pyrörät irti ja kopistella holkit pois laakerien välistä. Mittasin holkkien pituuden työntömitalla ja juuri tuo jumittaneen pyörän holkki oli 0,3 mm muita lyhyempi.

        Tuosta viisastuneena (?) sorvaan nykyään itse nuo tarvittavat holkit, koska mielestäni 10 egeä kahdeksasta alumiiniputken pätkästä on liikaa pyydetty.

        Jos nyt joku intoutuu mittailemaan holkkien pituuksia niin hyvin pyörivissä (laakerit konnossa ja akseli kiristetty 'sopivan' tiukalle) nimellismitta tuolle holkin pituudelle on 10,3mm. Itse kötöstelen holkeista yhden kympän pitempiä (10,4mm) niin voi kiristää akselit jämäkämminkin.


      • höpöttäjä.......
        Sikaniska kirjautumatta kirjoitti:

        Juuri nimenomaan tuo akselin ympärille tulevan holkin mitta on tärkeä. Yhden pyöräsetin mukana tuli myös holkit jokaista pyörää varten. Vaihdoin vanhat holkit uusiin ja kiristelin akslit paikoilleen. Yksi pyörä ei pyörinyt ollenkaan. Ei auttanut muu kuin otta kaikki pyrörät irti ja kopistella holkit pois laakerien välistä. Mittasin holkkien pituuden työntömitalla ja juuri tuo jumittaneen pyörän holkki oli 0,3 mm muita lyhyempi.

        Tuosta viisastuneena (?) sorvaan nykyään itse nuo tarvittavat holkit, koska mielestäni 10 egeä kahdeksasta alumiiniputken pätkästä on liikaa pyydetty.

        Jos nyt joku intoutuu mittailemaan holkkien pituuksia niin hyvin pyörivissä (laakerit konnossa ja akseli kiristetty 'sopivan' tiukalle) nimellismitta tuolle holkin pituudelle on 10,3mm. Itse kötöstelen holkeista yhden kympän pitempiä (10,4mm) niin voi kiristää akselit jämäkämminkin.

        Juuri tuota tarkoitan... Se ei mielestäni haittaa mitään jos holkki on hivenen liian pitkä, mutta jos se on lyhyt homma ei toimi niinkuin on tarkoitus...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomen markka otettiin käyttöön vuonna 1860

      Suomi käytti vuoteen 1840 asti rahayksikkönään rinnakkain Ruotsin riikintaalareita ja Venäjän ruplaa. Tämän jälkeen oli
      Maailman menoa
      36
      9275
    2. "Mä elän vieläkin"

      Ikurin turbiini vetäisi taannoin lainabiisin Topin (RIP också) ja kumppaneiden kanssa. Toivottavasti on yläkerrassa kunn
      Tampere
      31
      3787
    3. Yksityinen sektori aiheuttanut Suomen taantuman

      Investointien sijasta nostaneet voitot osinkoina omistajille. Ehdotan korjausliikkeenä yksityisen sektorin sosialisoimi
      Maailman menoa
      78
      2390
    4. Pate Mustajärvi on kuollut

      Ihan pari tuntia sitten. Että sellaista. https://www.is.fi/viihde/art-2000011715177.html
      Maailman menoa
      115
      2304
    5. Kylläpä asiat onkin nyt hyvin verrattuna Sannan aikaan

      Sannan aikana aähkön alv oli 10%, nyt 25,5%. Ajatelkaa nytkin pörssisähkö on ilmaista, keskellä talvea! Bensan hinta on
      Maailman menoa
      20
      1909
    6. Miten ikinä kelpaisin sulle

      Sinä saat niiltä muilta naisilta paljon enemmän, mitä minulta... Tai mihin minä olisin valmis. Enkä edes olisi niin tait
      Ikävä
      14
      1568
    7. Edes vitamiinit eivät taanneet loputonta elämää

      Nimittäin niistä rahaa itselleen taikonut tohtori siirtyi tuonpuoleiseen.
      Maailman menoa
      31
      1396
    8. Kuinka kauan vielä

      jaksetaan vastustaa toisiamme?
      Ikävä
      71
      1247
    9. Kaivatullesi viesti ensi vuoteen?

      Kerro meneekö naiselle vai miehelle ja vähintään yksi tunniste, esim. kirjain.
      Ikävä
      26
      1199
    10. Esko ja Martina viettävät joulua

      Entisen avioparin joulunvietto on ylittänyt IS uutiskynnyksen
      Kotimaiset julkkisjuorut
      172
      1012
    Aihe