Kuu näyttää niin hassulta

Satu

Valtavan suuri kuu katseli taivaalta illalla palatessani kylästä. - Ihmettelin, elämmekö parhaillaan anomalistista kuukautta ? Kuu kiertäessään maata likkunee nyt perigeumista perigeumiin?

9

625

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Iili

En tunne planetologiaa, en tähtitiedettä enkä kiertoratamekaniikkaa. Eikö kuu käykään perigeumissa joka kuukausi? Minä ole aina luullut niin.

• Muija

en pysty sanomaan mitään kuusta ja tähdistä, mutta kuutamo on mielestäni jotenkin salaperäinen ja taianomainen.
        Kuutamon valaisema maisema on lumoava.
        Onkohan totta, että täysikuulla mielenterveydeltään epävakaat ihmiset käyttäytyvät täysikuun aikana omituisesti, eivät nuku kunnolla jne?

• Satu

että tuli mieleen tuo Maata lähin Kuun radan piste, perigeum. Olisiko Kuu ollut nyt siinä?

Syksyllä, kun puut ovat vielä vihreitä ja lehteviä, on suuri kuu kauneimmillaan varsinkin järvellä liikkuessa.

Silloin nämä ekaluokkalaisesta lähtien kiinnostaneet asiat tulevat mieleen, vaikka en niitä ymmärräkän.

• Iili
        Satu kirjoitti:

että tuli mieleen tuo Maata lähin Kuun radan piste, perigeum. Olisiko Kuu ollut nyt siinä?

Syksyllä, kun puut ovat vielä vihreitä ja lehteviä, on suuri kuu kauneimmillaan varsinkin järvellä liikkuessa.

Silloin nämä ekaluokkalaisesta lähtien kiinnostaneet asiat tulevat mieleen, vaikka en niitä ymmärräkän.

Mistä johtunee, että matalalla paistava kuu on niin suuri? Ja niin kaunis. Ja niin keltainen. - Siitä on monta teoriaa.

Perigeum-sana on minulle tuttu vain koulusta. Kiinnostuin tuosta anomalistisesta kuukaudesta katsomalla Wikipediasta. Sieltä löytyi hieno kuu-sivu

http://fi.wikipedia.org/wiki/Kuu

• Satu
        Iili kirjoitti:

Mistä johtunee, että matalalla paistava kuu on niin suuri? Ja niin kaunis. Ja niin keltainen. - Siitä on monta teoriaa.

Perigeum-sana on minulle tuttu vain koulusta. Kiinnostuin tuosta anomalistisesta kuukaudesta katsomalla Wikipediasta. Sieltä löytyi hieno kuu-sivu

ihan hyvä vinkki, kiitos, Iili.
        Niitä nimiä katsellessani en löytänyt kaikkia ennestään muistamiani: Hiljaisuuden meri, Tyrskyjen lahti, Sateiden meri, jne...Kun tiedettiin, ettei siellä vettä ole, nimet jäivät mieleen sitäkin ihmeellisempinä.

• vaari
        Iili kirjoitti:

Matalalla olevan kuun suuruus selittyy vertauskohdista. Puut talot jne. Kun kuu on ylhäällä ei ole mihin verrata ja niinpä aivosi vetäisevät sen noin 400 000 km lähemmäksi - pieneksi pläntiksi nenäsi edessä...

• Iili
        vaari kirjoitti:

Matalalla olevan kuun suuruus selittyy vertauskohdista. Puut talot jne. Kun kuu on ylhäällä ei ole mihin verrata ja niinpä aivosi vetäisevät sen noin 400 000 km lähemmäksi - pieneksi pläntiksi nenäsi edessä...

Tuo on myös minun suosikkiteoriani. Toiset taas sanovat ilmakehän taiton vaikuttavan näköharhaan. Jokin muukin teoria vielä on, mutta en nyt muista.

• Satu

Tätä luonnon personifioimista kai tämäkin. Kuu "katselee" meitä samoin kuin lapsuudessa, toivomme sen mieluummin olevan perigeumissa kuin apogeumissa.

Samoin toivoisimme kai synnyinpaikkammekin olevan, lähellä, tavoitettavissa. Se ei vain meille "siirtolaisille" (opiskelun ja työn perässä siirtymään joutuneille) ole mahdollista.

Onpa kuitenkin kuu, ovat tähdet ja aurinko. Ne ainakin ovat samat kuin lapsena.

• kuuta rakastava

Elokuinen kuu on aina ollut mielestäni kaunein, lämmin, pehmeä ja kertakaikkiaan ystävällisen näköinenkin.
      Lokakuun kuu näyttää silmissäni olevan aina kauimpana, kylmän tavoittamattomissa.

Vai muistotko minua nyt huijaavat?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Moikka rakas

Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa
      Ikävä
      65
      17133
    2. Mitä tapahtunut

Poliiseja monta autoa+panssariauto Porista kpäähän päin tänään klo n.20 kuka hurjistunut ?
      Kankaanpää
      41
      4904
    3. HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?

https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa
      Maailman menoa
      300
      2758
    4. Gallup: kaivattusi syntymävuosi

Minä vuonna kaipaamasi henkilö on syntynyt?
      Ikävä
      148
      2072
    5. Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan

Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.
      Maailman menoa
      132
      1617
    6. Missäpäin,,,

Lapuaa tapettu ihminen viime yönä ? Hurjaa touhua nykymeno täällä...
      Lapua
      17
      1567
    7. Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?

Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon
      Maailman menoa
      398
      1544
    8. Lakea konkurssiin. Asukkaat menettävät asuntonsa

Kuntarahoitus on tänään jättänyt konkurssihakemuksen lakean kaikista kiinteistö osakeyhtiöistä. Kassa on tyhjä, kaikki
      Seinäjoki
      25
      1514
    9. Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä

Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E
      Ikävä
      10
      1313
    10. mahdollista, että olet ollut iltavuorossa

Ja kotiin päästyäsi tulit palstalle etsimään merkkiä minusta, jos kaipaat yhtään minua niin kuin minä sinua Ei mennyt k
      Ikävä
      11
      1273
    Aihe