Edesmennyt rovasti Urho Muroman teksti ”Ystävän ankara sana” (Herää Valvomaan – lehti v. 1937, Uusi Tie – lehti 05.07.2001) on senkaltaista LUTERILAISTA saarnaa, jota ei enää saa kuulla Suomessa kirkon saarnastuoleista.
”Monet opettavat nykyisin, että ´olet kasteessa uudestisyntynyt´. Sinua on koetettu oikein vakuuttaa tästä kaikella jumaluusopillisella kekseliäisyydellä. Samoin on sinulle vakuutettu, että koko tämä Suomen kansa on pelkkiä uusia luomuksia Kristuksessa Jeesuksessa eli siis uskovia! Kaikki nuo Jumalan kieltäjät, jotka lapsuudestaan saakka ovat saaneet kasvaa ilman sanottavaa vaikutustakaan Herran Hengestä, ne ovat uusia luomuksia Kristuksessa Jeesuksessa. Kaikki nuo portot, murhaajat, vääryydentekijät, pilkkaajat, jotka eivät tiedä yhtään mitään todellisesta hengellisestä elämästä, ne ovat uusia luomuksia Kristuksessa Jeesuksessa. Kaikki nuo ulkokultaiset, salasyntiset, joiden omatunto on poltinraudalla merkitty, ne ovat uusia luomuksia Kristuksessa Jeesuksessa.
Niin, koko Suomen kansa on uudestisyntynyt Pyhästä Hengestä, joitakin harvoja poikkeuksia lukuun ottamatta. Eikö olekin merkillinen kansa! Ja kaikki tämä on tapahtunut ilman vanhurskauttamista ja uskoa. Kaikki tämä on tapahtunut heidän tietämättään, ja ilman, että 90%, niin – ainakin 90% heistä – on vähimmässäkään määrin muuttunut. Nyt tämä kansa kantaa ihania ´vanhurskauden hedelmiä´ Jumalan kunniaksi (!), sillä sanoohan Jeesus: ´Heidän hedelmistään te tunnette heidät´. Ystävät rakkaat, nyt tahtoisin ihan äänenikin muuttaa ja huutaa teille: Eikö tämänlainen julistus ole ihan saatanallinen valhe? Eikö tämänlainen julistus ole mitä hirvittävintä Jumalan pilkkaa!
Eikö ole kauhistus Herran edessä sanoa jumalatonta vanhurskaaksi, tehdä pimeys valkeudeksi? (Jes.5: 20). Eikö ole kauhistus Herran edessä sanoa synneissä ja rikkomuksissa kuollutta ihmistä, joka tahtoo näissä suruttomana elää ja niissä viihtyy, eläväksi ja uudestisyntyneeksi ihmiseksi eli eläväksi uskovaiseksi, jollaiseksi Raamattu aina esittää uudestisyntyneen ihmisen? Saatanallisempaa valhetta ei enää yksikään ihminen voi keksiä. Ja tätä valhetta julistetaan nykyään julkisesti sadoista saarnatuoleista. Kansaa pimitetään. Suruttomia nukutetaan väärään turvallisuuteen. Helvettiä sillä opilla kansoitetaan. Tämä valhe kasteessa tapahtuvasta uudestisyntymisestä on vaarallisimpia valheita kaikkien hengellisten valheiden joukossa, sillä se on suurin omantunnon herätyksen este, ja vahvin väärän rauhan tuki.
Kyllä meidänkin maassamme julistetaan niin paljon omiatuntoja turruttavaa evankeliumia, että on toisinaan kuin suruun pakahtuisi. Onko sinuakin yritetty pettää esimerkiksi näin: ´Kristus on tehnyt koko maailman autuaaksi kuollessaan Golgatalla. Sinut tehtiin autuaaksi silloin, kun sinut kastettiin. Kun olet näin kahdesti autuaaksi tehty, niin usko nyt vain omaan autuuteesi, niin totisesti olet autuas´. Ei kauheammalla tavalla voida ihmissielua pettää. Tosiasia on, ettei Kristus ole tehnyt ketään autuaaksi näin ex opere operato, pelkästä tehdystä toimituksesta. Hän on kyllä sovittanut koko maailman synnin ja näin valmistanut autuuden mahdollisuuden jokaiselle. Muuta Hän ei pyydä kuin, että syntisen mieli muuttuu ja tämä tekee parannuksen, silloin hän saa sulasta armosta lahjaksi vanhurskauden ja omakohtaisen pelastuksen Kristuksessa. Mutta kukaan ei tule autuaaksi uskomalla omaan autuuteensa! Ainoastaan usko Kristukseen pelastaa.”
LUTERILAINEN SAARNA!
5
425
Vastaukset
- Vili
rovasti, hän poikkesi alkuperäisestä luterilaisesta opetuksesta.
Luterilainen yhtenäiskulttuuri ns vanhaluterilaisuus särkyi maassamme 1880-luvulla, kun sivistyneistö alkoi joukolla luopua kristillisestä uskosta ja vapaa-kirkollinen herätys tuli Suomeen.
Vuosisadan vaihteessa tulivat sitten mm helluntailaisuus ja adventismi. Lisäksi teologisissa tiedekunnissa siirryttiin 1900-luvun alkupuolella saksalaiseen liberaaliteologiaan, joka kyseenalaisti mm Jeesuksen historiallisena henkilönä yms. Sen jälkeen on Suomen evlut kirkossa saanut opettaa melkein mitä vain -jopa vastoin kirkon oppiakin.
Alkuperäinen luterilaisuus opettaa niin kuin myös molemmat katoliset kirkot, että ihminen uudestisyntyy kasteessa. Kun hän lankeaa hän voi katumuksen kautta palata takaisin kasteenliittoon.
Muroman tässä saarnassa mainitsema oppi "koko maailman autuudesta" on evankelisen herätysliikkeen oppi, joka on eräänlainen ylilyönti, kärjistys luterilaisesta kasteopista.
Muissa luterilaisen kirkon herätysliikkeissä se ei ole sanut suurempaa kannatusta osakseen. Päin vastoin maamme pietistisissä herätysliikkeissä on aina korostettu heräämisen, kääntymisen, katumuksen ja jokapäiväisen parannuksenteon merkitystä.- filistiina
miten uskikset jaksavat haukkua toistensa satuja vaikka kaikki ovat yhtä paksua valhetta.
- Vili
filistiina kirjoitti:
miten uskikset jaksavat haukkua toistensa satuja vaikka kaikki ovat yhtä paksua valhetta.
todesta?
- Väiski
Vili kirjoitti:
todesta?
Jos luet Lutherin tekstejä, niin tulet huomaamaan, että Luther kiroili rumasti ja joi paljon kaljaa. Kerrotaan myös, että Luther pahoittelematta pieraisikin asiankuulumattomasti - Luther nimittäin ehkä sai ilmeisesti jonkinlaista lisävoimaa siitä, että hän kiroili ja päästi pieruja. Sanotaan myös, että "kun Luther pieraisi Wittenbergissä, niin se kuului Roomassa."
Luther oli lisäksi syypää useiden tuhansien ihmisten harkittuun murhaamiseen ja monien vainoamiseen. Luther, jota pidetään uskonpuhdistuksen isänä, on ollut murhaaja. Kirjassaan 'Juutalaisista ja heidän valheistaan', Luther kehottaa murhapolttoihin ja käskee välillisesti tappamaan juutalaisia. Kolmannen valtakunnan käyttämä juutalaisvastainen Luther-teksti:
"Miten meidän kristittyjen on nyt tämän turmeltuneen, kirotun juutalaiskansan kanssa meneteltävä?
Ensiksi, että heidän synagogansa tai koulunsa sytytettäköön tuleen, ja mikä ei tahdo palaa, se peitettäköön ja umpeen luotakoon maalla, ettei ikänä yksikään ihminen näkisi siitä kiveä eikä kuonaa... Sillä mitä me olemme tähän asti tietämättömyydessämme sietäneet (minä itsekään en ole sitä tiennyt), sen Jumala on antava meille anteeksi ... Mooses kirjoittaa 5 Moos. 13:12-16, että missä jokin kaupunki harjoittaa epäjumalisuutta, se on kokonaan tulella hävitettävä eikä siitä ole mitään jätettävä jäljelle. Ja jos hän nyt eläisi, niin hän olisi ensimmäisenä sytyttämässä juutalaisten kouluja ja taloja palamaan..."
Edelleen hän olisi ollut valmis "Tappamaan noita vaikka omin käsin" ja hänen tiedetään sanoneen: "Tappakaa talonpojat, nuo hullut koirat". Luther kehotti suoraan toimintaan.
Luther, yhdessä toisen uskonpuhdistaja, sveitsiläisen Zwinglin kanssa, on tapattanut tuhansia Saksan ja Sveitsin 1500-luvun kastajaliikkeen jäseniä. Lutherin käskystä Saksan Rooman vallasta vapautunut kirkko otti itse käyttöönsä inkvisition, jolla se vainosi ja murhasi näitä kastajaliikkeen uudestisyntyneitä. Lutherin toiminta talonpoikaiskapinan yhteydessä ei voine olla tuntematonta kenellekään vähänkään aiheeseen paneutuneelle. Luther joutui valitsemaan ruhtinaiden ja häneen tukeutuneiden muiden välillä. Itsekkäänä ja omahyväisenä miehenä Luther valitsi varakkaamman osapuolen ja luovutti tapettavaksi Raamattuun turvautuvat uudestikastajaliikkeeläiset, jotka olivat köyhiä.
Lutherin juopottelusta vielä, että aikanaan hänen kotikaupunkinsa raati pormestarin johdolla joutui maksamaan hänen viina- ja kaljapiikkinsä paikallisille kievareille.
Ei se kauhean kummalliselta kuulosta. Siihen aikaan luostarit olivat muutenkin juoppojen pappien katkaisuasemia, joten ajan hengessä mentiin. Luther tunnetusti joi olutta ja viiniä eikä kieltänyt niitä muiltakaan, mikä hänen seuraajiltaan on usein unohtunut. Ei ole esitetty, että hän olisi ollut kroonisesti juoppohullu vaan vain, että ns. mustepullokohtaus on vonut olla yksi sellainen kohtaus. Kelletahansa saattaa laueta kohtaus, jos on juonut tarpeeksi kerralla ja hermosto on muuten herkkä ja ihminen väsynyt.
Ja ihminen, joka on yllyttänyt murhapolttoihin ja ollut valmis tappamaan 'noitia' vaikka 'omin käsin'ei ansaitse kunnioitustani enkä ymmärrä mitä puolustelijoita tuommoinen tarvitsee, joka osaltaan on vastuussa 6 miljoonan juutalaisen murhamisesta, sillä Hitler otti teoksesta 'Juutalaisista ja heidän valheistaan' 9 painosta ennen toista maailmansotaa.
Hänellä oli myös sairauksia, fyysisiä sairauksia. Jotkut fyysiset sairaudet aiheuttavat toki turvotusta. Esim. kilpirauhasen vajaatoiminta. Hänellä oli lisäksi korkea verenpaine, parantumaton haavauma jalassa sekä ruuansulatusongelmia. Kaikki em. asiat voivat johtua myös liian suuresta alkoholinkäytöstä. Jopa haavauma, jos on ollut kihtipohjainen. Katariina von Bora moitti Lutheria siitä, ettei tämä syönyt juhlapöydässä, kun talossa oli vieraita. Luther raivostui ja kiroili, minkä on täytynyt johtua siitä, että Bora viittasi Lutherin vain juoneen viinaksia. Lisäksi Borasta se, että "Zudem erfuhr Katharina das auf dem Kloster noch ein Braurecht lag und begann Bier zu brauen. Zu dieser Zeit gehörte das Bierbrauen - ebenso wie Brot backen; zu den üblichen Tätigkeiten im Haushalt. Ihr Katharinenbier war so gut, dass Luther ohne es nicht mehr einschlafen konnte. Er ließ es sich sogar auf Reisen nachschicken."
Melkoista riippuvuutta.
Eikös se Luther tekaissut jonkun ryyppyreissunsa perään aviottoman lapsenkin, jota ei sittemmin kehdannut tunnustaa?
En ollut koskaan aikaisemmin kuullut tai lukenut Lutherin syyllistyneen näin räikeisiin tekoihin. Jos tämä oikeasti pitää paikkansa, niin miksi Suomessa ollaan oltu vaiti kaikki nämä vuodet Lutherin pimeästä puolesta?
Lutherin voi ainakin sanoa käyttäneen alkoholia melkoisen reippaasti. Tosiaan, Wittenbergin kaupungille oli häpeäksi, että Luther oli velkaantunut krouveihin siihen tahtiin, ettei enää kyennyt niitä maksamaan. Tällöin skandaalin pelossa kaupunginraati päätti maksaa piikit pois kaikessa hiljaisuudessa. On jo osoitettu, että on totta, että hän syyllistyi murhapolttoyllytyksiin. Kymmenyksillä, joilla Luther eli tarkoitetaan tietysti veroja ja yliopiston virassa ja pappina Luther sai verotuloista eli 'kymmenyksistä' palkkansa. Fredrik Viisas sposoroi tunnetusti Lutheria, maksoi esim. hänen väitöskulunsa ja elätti Lutheria vuoden linnassaan. Ja sitten Lutheria sponsoroi eräs Einbeck niminen OLUTtehdas ja käytti tohtoria hyväkseen markkinoinnissaan, siis myöskään väite Lutherin runsaasta alkoholinkäytöstä ei ole valheellinen. Hänelle on nimetty aikanaan myös oma olutmerkki. Ja siis kaupunki maksoi hänen viinavelkansa. Vielä on huomattava Lutherein ruusristiläisveljiltään saama apu. Ei hän Fredrik Viisaan suojissa yksin työskennellyt, sillä Lutherilla oli paljon apulaisia. Lutherin vaakunassa on rosenkreuts-tunnus.Saman ruusun pani fratres Akseli Gallen-Kallela Suomen arneijan upseerien kauluslaattoihin.
Oli miten oli, voidaan kai pitää selviönä että ainakin alkoholinkäyttö tuntui olevan mahdollisten dokumenttien perusteella melkoisen hillitöntä, ja asianomaiselta karannulta. Viinapiikit kielivät aina jostakin.
Juoppohulluutteen ei voi ottaa kantaa, mutta kyllä pikkupirut vastaavat oudon tarkasti delirium tremens kohtauksia, eli kansanomaista juoppohulluutta. Toisaalta pitkällinen väsymyskin/stressi voi aiheuttaa samaa, mikä rehellisyyden nimissä kerrottakoon. Tämän kohdan tutkiminen tulee jäämään historian hämärään.
Luther oli kaikkinensa inhimillinen ihminen. Häntä voi pitää täydellä syyllä alkoholistina, ja humalassa hän on toikkaroinut varmasti kaikenlaista. Olisi tietysti "positiivinen valhe" esittää kirkkomme päähenkilö pelkästään ylevässä valossa, mutta onko sellainen historiankirjoitus sitten kovin rehellistä keskustelua? Totuudenpuhujilla on harvoin yösijaa, sanoo jo vanha sanalasku. Tässä tosiasiallisesti joitakin ärsyttää suunnattomasti se, että ylipäätään näytetään, että kirkkokin, jonka pitäisi perustaa totuudelle ja rehellisyydelle, salaa ja kaunistelee itselleen epäedullista tietoa.
Peräänkuulutan tällä lähinnä tosiasioiden hyväksymistä. Ja sitä että asioista puhuttaisiin niiden oikeilla nimillä. Se mitä Luther teki: "Taktinen siirto" voi joskus olla sama asia kuin takin kääntäminen ja omiensa hylkääminen. Mikä on kristittyjenkin mielestä (käsittääkseni) nk. alhainen veto.
Yksipuolinen historian opettaminen nuorille on myös valehtelua. Miksi kouluissa siis valehdellaan Lutherista, eli ei kerrota lainkaan juutalaisvastaisuudesta, epämääräisestä suhteesta alkoholiin ja hänen entisille liittolaisilleen tekemästä takinkääntötempauksesta, joka johti entisten Lutherin liittolaisten Lutherin yllytyksestä suunniteltuun murhaamiseen? Miksi suomen nuorille pitää valehdella kertoen vain ne "kivat jutut" Lutherista?
Onko tässä esitetyssä varmaankin se sietämätöntä, että Luther ei ole se puhtoinen poika vaiko se, että hänestä ei saa sanoa ettei hän ole puhtoinen poika? Itseasiassa on kuitenkin ällistyttävää, miten niinkin raadollinen kapine kuin inhimillinen ihminen yltää toisinaan siinä kaikessa raadollisuudessaankin melkoisiin saavutuksiin. Toisaalta Lutherilla oli aikaa, kun hän eli kymmenyksillä, sposorituilla ja ei ollut telkkaria. Ja apulaisia oli joukoittain, ei tuolloinkaan kirjoja yksin käännetty ja kirjoitettu. Halvasta ja lähes ilmaisesta työvoimasta ei ollut pulaa.
Lopuksi Suomen kansan suuresti rakastaman Martti Lutherin (1483-1546) vuonna 1543 ilmestyneestä kirjasta "Juutalaisista ja heidän valheistaan" joitakin huomioita, joissa ilmenee Lutheria inspiroinut henki. Tästä Luterin kirjasta otettiin 1931-1937 Hans Ludolf Parisiuksen Münchenissä laatimasta lyhennetystä kansanpainoksesta peräti yhdeksän painosta. Lutherin kirja "Juutalaisista ja heidän valheistaan" ilmestyi Kustannus Oy Vasaran julkaisemana suomeksi vuonna 1939. Esipuheessa mm. on suomentaja Karangon suulla seuraavaa:
"Neljäsataa vuotta on tämä Lutherin kirja ollut meiltä kokonaan kätkettynä ... Yksinpä juutalaistuneitten vallanpitäjien pelonkin vuoksi oli parasta peittää unhoon suuren uskonpuhdistajan tämänlaatuinen julistus, kuten myös sitten tapahtuikin.
Mutta vain ajaksi. Sillä Adolf Hitlerin valtava kansallinen herätystyö ja kansallissosialistisen Saksan valtakunnan voimakas nousu teki vihdoinkin lopun juutalaisuuden ja juutalaisen hengen vaikutuksesta ei ainoastaan Saksassa, vaan koko Keski- ja Kaakkois-Euroopassa. Ja sanottakoonpa uuden Saksan juutalaisvastaisuudesta ja sen käyttämistä menettelytavoista muuten mitä hyvänsä, niin se on kuitenkin ilmeistä, että siellä on verrattain sananmukaisesti seurattu ja noudatettu suuren saksalaisen Martti Lutherin, hänen juuri tässä kirjassaan esittämiä toimenpiteitä ja menettelytapoja juutalaisvaaran torjumiseksi ja poistamiseksi kansakunnan terveen elämänkehityksen tieltä..."
Luther ihmettee kirjassaan "Juutalaisista ja heidän valheistaan":
Miten meidän kristittyjen on nyt tämän turmeltuneen, kirotun juutalaiskansan kanssa meneteltävä? (Tummennus Logoksen,huomaa sana kansa ei sana uskonto)
Ensiksi, että heidän synagogansa tai koulunsa sytytettäköön tuleen, ja mikä ei tahdo palaa, se peitettäköön ja umpeen luotakoon maalla, ettei ikänä yksikään ihminen näkisi siitä kiveä eikä kuonaa... Sillä mitä me olemme tähän asti tietämättömyydessämme sietäneet (minä itsekään en ole sitä tiennyt), sen Jumala on antava meille anteeksi ... Mooses kirjoittaa 5 Moos. 13:12-16, että missä jokin kaupunki harjoittaa epäjumalisuutta, se on kokonaan tulella hävitettävä eikä siitä ole mitään jätettävä jäljelle. Ja jos hän nyt eläisi, niin hän olisi ensimmäisenä sytyttämässä juutalaisten kouluja ja taloja palamaan...
Toiseksi, että heidän talonsakin samalla tavalla rikki revittäköön ja hävitettäköön, sillä niissäkin he harjoittavat samaa, mitä he kouluissaan harjoittavat. Sen sijaan heidän annettakoon asua ulkosuojissa ja talleissa, kuten mustalaisten, jotta he tietäisivät, etteivät he ole herroja maassamme, kuten he kerskailevat, vaan ainoastaan vankeja maanpaossa, kuten he lakkaamatta Jumalan edessä meistä parkumalla huutavat ja valittavat.
Kolmanneksi, että heiltä otettakoon pois kaikki heidän rukouskirjansa ja Talmudin selityksensä, joissa sellaista epäjumalanpalvelusta, sellaisia valheita, kirouksia ja jumalanpilkkaa opetetaan.
Neljänneksi, että heidän rabbiineitaan kiellettäköön elämän ja hengen menettämisen uhalla vastedes opettamasta, sillä sellaisen viran he ovat täydellä syyllä menettäneet...
Viidenneksi, että juutalaisilta kokonaan peruutetaan tien ja saattovartion käyttöoikeus, sillä heillä ei ole maaseudulla mitään tekemistä, koska he eivät ole herroja, ei virkamiehiä eivätkä kauppiaita tai sentapaisia. Heidän on pysyttävä kotonaan. Minulle on sanottu, että nyt kuuluu eräs rikas juutalainen ratsastelevan maaseudulla kahdellatoista hevosella (hän tahtoo tulla kohabiksi) ja nylkee ruhtinaat, herrat, maat ja ihmiset puhtaaksi, niin että suuret herrat katsovat sitä karsaasti. Jos te ruhtinaat ja herrat ette voi kunnollisella tavalla kieltää sellaisilta nylkyreiltä tietä, niin koottakoon jokin ratsumiesjoukko heitä vastaan, koska te tulette tästä kirjasesta oppimaan, mitä juutalaiset ovat ja miten heidän kanssaan on meneteltävä, eikä heidän olemustaan ole suinkaan suojeltava...
Kuudenneksi, että heiltä kiellettäköön koronkiskominen, jonka heiltä Mooses on kieltänyt, koska he eivät ole omassa maassaan eivätkä vieraiden maiden herroja, ja heiltä otettakoon kaikki omaisuus ja hopea- ja kultakalleudet ja pantakoon syrjään talletettaviksi. Ja syy on tämä: kaiken, mitä heillä on (kuten edellä on sanottu), he ovat meiltä varastaneet ja ryöstäneet koronkiskomisellaan, koska heillä muuten ei ole mitään muuta elinkeinoa...
Seitsemänneksi, että nuorille voimakkaille juutalaismiehille ja juutalaisnaisille annettakoon käteen varsta, kirves, kuokka, lapio, rukki, värttinä ja annettakoon heidän ansaita leipänsä otsansa hiessä kuten Adamin lasten osaksi on määrätty (1 Moos. 3:19)...
Mutta jos pelkäämme, että he voisivat meitä ruumiin, vaimon, lasten, palvelusväen, karjan jne. puolesta vahingoittaa, jos heidän pitäisi meitä palvella ja tehdä työtä meille, koska hyvinkin on otaksuttavaa, että sellaiset jalot maailman herrat ja myrkylliset, äkäiset käärmeet mihinkään työhön tottumattomina varsin vastenmielisesti niin suuresti nöyrtyisivät kirottujen gojimien alaisiksi, niin meneteltäköön, kuten minä tiedän muiden kansojen, kuten Ranskan, Espanjan, Böömin jne. menetelleen ja tehtäköön tili heidän kanssaan, mitä he ovat meiltä kiskoneet ja sen mukaan jaettakoon sovinnolla, mutta heidät karkotettakoon maasta. Sillä, kuten olemme kuulleet, Jumalan viha heitä kohtaan on niin suuri, että he lempeällä armeliaisuudella kohdellen tulevat yhä vihaisemmiksi ja vihaisemmiksi, mutta ankaruudella hyvin vähän paremmiksi. Sen vuoksi heistä on pikaisesti päästävä!
... heidän kanssaan meneteltäköön kaikella armottomuudella, kuten Mooses teki erämaassa ja löi kuoliaaksi kolmetuhatta miestä, ettei koko joukko olisi joutunut perikatoon ... Jollei tämä tahdo auttaa, niin meidän täytyy karkottaa heidät pois niin kuin hullut koirat, ettemme tulisi osallisiksi heidän kauheaan jumalanpilkkaansa ja kaikkiin paheisiinsa, emmekä heidän kanssaan vetäisi päällemme Jumalan vihaa ja tulisi kirotuiksi..."
Siis selvä yllytys murhapolttoihin ja tappoihin, sillä kuka tositilanteessa olisi tarkistanut, että poltettavat synagookat ja kodit olisivat olleet tyhjiä.
Lutherin teoksesta Juutalaisista ja heidän valheistaan on tässä vielä lisäys. Teos on laaja, joten en voi tähän kokonaan kirjoittaa sitä, joten tiivistelmä 1939 Keravalla painetusta suomennoksesta (Von den Juden und ihren Lügen. 1543. WA 53,417-552). Näin siis alkuperäisesti Luther juutalaisten vainoamisesta omassa teoksessaan.
ESIPUHE
Olin kylläkin ajatellut, etten enää kirjoita mitään juutalaisista enkä heitä vastaankaan. Mutta koska olen saanut tietää, etteivät nämä kurjat ja parantumattomat ihmiset lakkaa houkuttelemasta meitäkään, se on, kristityitä, puoleensa, olen julkaissut tämän kirjasen osoittaakseni, että minäkin lukeudun niihin, jotka sellaisia juutalaisten myrkyllisiä toimenpiteitä vastustavat ja että olen varoittanut kristityitä kavahtamasta juutalaisia.
ARMO JA RAUHA HERRASSA!
Olen saanut vastaanottaa erään kirjoituksen, jossa eräs juutalainen keskustellessaan erään kristityn kanssa rohkenee raamatunlauseita (joita me uskonnossamme Herrastamme Kristuksesta ja Hänen äidistään Mariasta käytämme) vääristellä ja tulkita aivan toisella tavalla, millä hän luulee kumoavansa uskontomme perustuksen. Siihen minä annan teille ja hänelle tämän kirjan vastaukseksi.
Kristitty olkoon tyytyväinen älköönkä kinastelko juutalaisten kanssa. Vaan jos sinun täytyy tai sinä tahdot puhua heidän kanssaan, niin älä puhu enempää kuin näin: Kuulehan sinä, juutalainen, tiedätkö sinä myös, että Jerusalem ja teidän hallituksenne sekä temppelinne ja papistonne on nyt hävitetty yli 1460 vuotta sitten? … Anna juutalaisten pureskella tätä pähkinää ja väitellä niin kauan kuin heitä haluttaa. Sillä sellainen Jumalan hirmuinen viha osoittaa tarpeeksi, että heidän on varmasti täytynyt joutua eksyksiin ja menetellä väärin, sen voi lapsikin hyvin käsittää.
Kaiken kaikkiaan, kuten sanottu: älä väittele paljon juutalaisten kanssa uskontoamme koskevista kysymyksistä. He ovat nuoruudesta saakka kasvatetut myrkkyä ja vihaa täyteen Herraamme kohtaan, niin ettei siellä ole mitään toivoa, ennen kuin he joutuvat siihen tilaan, että he oman surkeutensa vuoksi tulevat vihdoin nöyriksi ja ovat pakotetut tunnustamaan, että Messias on tullut ja Hän on Herramme Jeesus.
Maailman edessä kelpaa kyllä, että joku ihminen syntyperänsä vuoksi olisi jalompi kuin toinen, samoin kuin myös ymmärryksensä vuoksi toinen on viisaampi kuin toinen, ruumiinsa vuoksi toinen on voimakkaampi ja kauniimpi kuin toinen, omaisuuksiensa vuoksi toinen on rikkaampi ja mahtavampi kuin toinen, erityisten hyveittensä vuoksi toinen on parempi kuin toinen. Mutta astua Jumalan eteen kerskaamaan, miten muka ollaan niin jalo, korkea ja rikas muihin ihmisiin verraten, on perkeleellistä ylvästelyä.
Vaikka (s. 138) he eivät olisikaan niin kerrassaan umpisokeita, niin heidän kuitenkin pitäisi omasta, sangen törkeästä ulkonaisesta elämästään hyvinkin vakuuttautua, millaista parannuksentekoa he harjoittavat. Sillä he ovat täynnä taikuutta ja narrimaisuutta merkkeineen, kuvioineen ja 'tetragrammaton'-nimineen (se on epäjumalisuutta), täynnä kateutta ja ylpeyttä, ja sen lisäksi he ovat pelkkiä varkaita ja rosvoja, jotka päivän mittaan eivät syö palaakaan eivätkä kanna yllään lankaakaan, mitä he eivät olisi meiltä kirotulla nylkemisellään varastaneet ja rosvonneet. He elävät siis joka päivä vaimoineen ja lapsineen pelkästä varastamisesta ja rosvoamisesta kuten suurvarkaat ja maarosvot, kuitenkin kaikessa katumattomassa turvallisuudessa. Sillä koronkiskoja on suurvaras ja maarosvo, jonka hyvinkin pitäisi riippua hirsipuussa seitsemän kertaa korkeammalla kuin muiden varkaiden.
Ensiksikin (s. 155) he parjaavat Herraamme Jeesusta noidaksi ja perkeleen kätyriksi, koska he eivät kykene Hänen ihmetöitään kieltämään. Samalla tavalla tekivät myös heidän isänsä ja sanoivat, että Hän ajoi ulos perkeleitä Beelzebubin, kaikkien perkeleiden ruhtinaan, avulla Sen jälkeen he ottavat Jeesukselta hänen nimensä. Sillä Jeesus merkitsee heprean kielessä 'vapahtajaa' tai 'auttajaa'. Vanhat saksilaiset ovat käyttäneet erästä nimeä: Helprich tai Hilprich, joka merkitsee samaa kuin nimi Jeesus, mutta jonka me nyt sanoisimme: Hülfrich, se on, joka voi tai jonka tulee auttaa. Mutta vääristellen juutalaiset tekevät siten että nimittävät Häntä nimellä 'Jesu', joka heprean kielessä ei ole mikään nimi eikä sana, vaan ainoastaan kolme kirjainta kuten merkki- tai lukukirjaimet, niin kuin jos minä otan lukukirjaimet C, L, V roomalaisen merkkijärjestelmän mukaan ja teen niistä sanan CLU, joka merkitsee lukua 155. Siispä he sanovat: Jesu, se on, 316. Tämän luvun mukaan siitä sitten muka saadaan toinen sana, joka kuuluu: Hebel Vorik. Siitä voit sitten lukea edelleen, Anton! Koira vieköön, mitä pirun peliä he sellaisilla luvuilla ja sanoilla harjoittavatkaan! Kun nyt joku kristitty kuulee heidän sanovan 'Jesu', mikä välistä saattaa tapahtua, koska heidän on pakko puhua meidän kanssamme, niin kristitty arvelee heidän sanovan nimen Jeesus. Mutta he tarkoittavatkin lukukirjaimin lausuttavaa 'Jesua', se on, tuota 316-lukua pilkkasanassa 'Vorik'. Ja jos he siis rukouksissaan sattuvat mainitsemaan nimen 'Jesu', he sylkäisevät kolme kertaa maahan Herramme ja kaikkien kristittyjen kunniaksi, suuresta rakkaudesta ja hartaudesta. Mutta jos he siitä puhuvat omassa keskuudessaan, he lisäävät: "Deleatur nomen eius", mikä on hyvällä saksankielellä: "Gott ihn vertilge, oder, alle Teufel ihn weghole." (Jumala hänet tuhotkoon, tai piru hänet periköön.)
Samalla tavalla tekevät he meille kristityillekin ottaessaan meidät vastaan, kun tulemme heidän luokseen ja kääntävät lauseen: "Seid Gott willkommen!" ja sanovat: "Shed vil kom!", se on, "perkele, tule!" tai "siellä tulee perkele". Kun me nyt emme ymmärrä hepreaa, he siis purkavat salaisesti kiukkuaan meitä kohtaan, niin että kun me ajattelemme heidän puhuvan kanssamme ystävällisesti, he kiroavatkin päällemme helvetin tulta ja kaikkea onnettomuutta. Sellaisia erinomaisia vieraita meillä sävyisillä kristittyparoilla on maassamme juutalaisissa, joita me kuitenkin kohtelemme kaikella rehellisyydellä ja mielellämme tekisimme heille parasta niin ruumiin kuin sielunkin puolesta, ja siedämme heidän taholtaan hyvinkin paljon törkeitä asioita. Sen jälkeen nimittävät he Jeesusta huoran lapseksi ja hänen äitiään Mariaa huoraksi, joka oli saanut lapsen aviorikoksessa erään sepän kanssa. Minun täytyy, vaikkakin vastahakoisesti, puhua näin karkeasti kirottua perkelettä vastaan. Te tiedätte kuitenkin aivan hyvin, että he valehtelevat tällaista pelkästä vihasta ja ilkeämielisyydestä, yksistään siitä syystä, että he surkuteltavaa nuorisoaan ja yksinkertaisia juutalaisia tarpeeksi katkerasti myrkyttäisivät Herramme henkilöllisyyttä kohtaan, jotteivät he joutuisi Hänen oppinsa (jota he eivät kykene kieltämään) lumoihin.
Edelleen he valehtelevat ja pilkkaavat Jeesusta ja hänen äitiään, että tämä muka olisi tullut raskaaksi sopimattomaan aikaan. Tätä asiaa he pitävät sangen myrkyllisenä, katkerana ja huonona. Mooses kirjoittaa 3. Moos. 20:18, että vaimo, jolla on kuukautisvuoto, pysyköön erillään miehestään ja mies erillään hänestä ruumiin ja hengen menettämisen uhalla. Sillä samaisen puhdistuksen aikana tapahtuneesta hedelmöittymisestä johtuvat myös kelvottomat, vialliset hedelmät, kuten heikkomieliset lapset, synnynnäiset narrit, risatautiset, vaihdokkaat ja sentapaiset ihmiset, joita vaivaa aivojenpehmennys koko elämänsä ajan. Siten tahtovat nyt juutalaiset saada meidät kristityt sillä tavalla häväistyiksi, että me kunnioitamme Messiaanamme muka ilmeistä äidinkohdusta lähtien synnynnäistä narria tai oikeata tylsimystä. Sellaisina mielettöminä, kirottuina gojimeina he meitä pitävät, nuo suuresti ymmärtäväiset, ympärileikatut ja syvällisesti valistuneet pyhimykset. Aivan niin, ne ovat perkeleen omia ajatuksia ja sanoja. Kysytkö sinä, millä perusteella he sellaista kirjoittavat tai mikä siihen ehkä olisi syynä? Myöskin Sebastianus Münster osoittaa kirjassaan, että ollakseen myrkyllinen rabbiini, tätä Kristuksen rakasta äitiä ei ole sanottava Mariaksi, vaan 'Hariaksi', joka merkitsee 'sterquilinium', 'roskakasa'. Ja ken tietää, mitä kaikkea he tekevät keskuudessaan, mistä me emme tiedä mitään.
Miten meidän kristittyjen on nyt tämän turmeltuneen, kirotun juutalaiskansan kanssa meneteltävä? Meidän ei ole heitä siedettävä, vaikkakin he asuvat keskuudessamme ja me tiedämme heidän harjoittavan tällaista valehtelemista, jumalanpilkkaamista ja kiroamista, ettemme tekisi itseämme osallisiksi heidän kaikkiin valheisiinsa, kirouksiinsa ja jumalanpilkkaamiseensa. Niin me emme voi tuota Jumalan vihan sammuttamatonta tulta (kuten profeetat sanovat) sammuttaa emmekä juutalaisia käännyttää. Meidän täytyy rukouksen ja jumalanpelon avulla harjoittaa ankaraa armeliaisuutta, jotta voisimme edes muutamia pelastaa tulesta ja liekeistä. Kostaa me emme saa, heillä on kosto niskassaan, tuhat kertaa ankarampi kuin mitä me voimme heille toivoa. Minä tahdon antaa tässä rehellisen neuvoni.
Ensiksi (s. 170), että heidän synagogansa tai koulunsa sytytettäköön tuleen, ja mikä ei tahdo palaa, se peitettäköön ja umpeen luotakoon maalla, ettei ikänä yksikään ihminen näkisi siitä kiveä eikä kuonaa. Ja tämä on tehtävä Herramme ja kristikuntamme kunniaksi, jotta Jumala näkisi, että me olemme kristittyjä ja ettemme ole tietoisesti tahtoneet emmekä sietäneet tällaista Hänen Poikaansa ja Hänen kristittyihinsä kohdistettua julkista valehtelemista, kiroamista ja herjaamista. Sillä mitä me tähän asti olemme tietämättömyydessämme sietäneet (minä itsekään en ole sitä tiennyt), sen Jumala on antava meille anteeksi. Mutta nyt kun me sen tiedämme, meidän pitäisi lisäksi neniemme edessä suojella ja varjella sellaista juutalaista taloa, jossa he puhuvat Kristuksesta ja meistä valhetta, herjaavat, kiroavat, syljeskelevät ja häpäisevät Häntä ja meitä (kuten edellä on kuultu). Tällaisen sietäminen olisi juuri samaa kuin jos me tekisimme sitä itse, ja paljon pahempaa, kuten hyvin tiedetään. Mooses kirjoittaa 5. Moos. 13:12 - 16, että missä jokin kaupunki harjoittaa epäjumalisuutta, se on kokonaan tulella hävitettävä eikä siitä ole mitään jätettävä jäljelle.
Toiseksi (s. 171), että heidän talonsakin samalla tavalla rikki revittäköön ja hävitettäköön, sillä niissäkin he harjoittavat samaa, mitä he kouluissaan harjoittavat. Sen sijaan heidän annettakoon asua ulkosuojissa ja talleissa, kuten mustalaisten, jotta he tietäisivät, etteivät he ole herroja maassamme, kuten he kerskailevat, vaan ainoastaan vankeja maanpaossa, kuten he lakkaamatta Jumalan edessä meistä parkumalla huutavat ja valittavat.
Kolmanneksi, että heiltä otettakoon pois kaikki heidän rukouskirjansa ja Talmudin selityksensä, joissa sellaista epäjumalanpalvelusta, sellaisia valheita, kirouksia ja jumalanpilkkaa opetetaan.
Neljänneksi, että heidän rabbiineitaan kiellettäköön elämän ja hengen menettämisen uhalla vast'edes opettamasta, sillä sellaisen viran he ovat täydellä syyllä menettäneet, koska he pitävät juutalaisparkoja Mooseksen lauseiden 5. Moos. 17:11 - 12 perusteella vankeinaan, missä hän käskee, että heidän on oltava opettajilleen kuuliaisia ruumiin ja sielun menettämisen uhalla, vaikka Mooses selvästi liittää siihen: mitä he sinulle opettavat Herran lain mukaan. Tämän nuo lurjukset kiertävät ja käyttävät tuon kansaparan kuuliaisuutta oman häijyytensä hyväksi Herran lakia vastaan ja valavat heihin sellaista myrkkyä, kirousta ja jumalanpilkkaa.
Viidenneksi (s. 172), että juutalaisilta kokonaan peruutetaan tien ja saattovartion käyttöoikeus, sillä heillä ei ole maaseudulla mitään tekemistä, koska he eivät ole herroja, ei virkamiehiä eivätkä kauppiaita tai sentapaisia. Heidän on pysyttävä kotonaan. Minulle on sanottu, että nyt kuuluu eräs rikas juutalainen ratsastelevan maaseudulla kahdellatoista hevosella (hän tahtoo tulla kohabiksi) ja nylkee ruhtinaat, herrat, maat ja ihmiset puhtaaksi, niin että suuret herrat katsovat sitä karsaasti. Jos te ruhtinaat ja herrat ette voi kunnollisella tavalla kieltää sellaisilta nylkyreiltä tietä, niin koottakoon jokin ratsumiesjoukko heitä vastaan, koska te tulette tästä kirjasesta oppimaan, millaisia juutalaiset ovat ja miten heidän kanssaan on meneteltävä, eikä heidän olemustaan ole suinkaan suojeltava. Sillä teidän ei pidä ettekä te myöskään voi heitä suojella, ellette sitten tahdo Jumalan edessä tulla kaikkiin heidän kauheuksiinsa osallisiksi. Mitä hyvää siitä voisi tulla, sitä tahtonette toki ajatella ja menetellä sen mukaan.
Kuudenneksi, että heiltä kiellettäköön koronkiskominen, jonka heiltä Mooses on kieltänyt, koska he eivät ole omassa maassaan eivätkä vieraiden maiden herroja, ja heiltä otettakoon kaikki omaisuus ja hopea- ja kultakalleudet ja pantakoon syrjään talletettaviksi. Ja syy on tämä: kaiken, mitä heillä on (kuten edellä on sanottu), he ovat meiltä varastaneet ja ryöstäneet koronkiskomisellaan, koska heillä ei muuten ole mitään muuta elinkeinoa. Tällaista rahaa on käytettävä siten (eikä muuten), että missä joku juutalainen on tehnyt todellisen parannuksen, hänelle annettakoon siitä käteen sata, kaksi tai kolme guldenia henkilön olosuhteen mukaan, jotta hän saisi elatuksen alkua vaimoparalleen ja pienille lapsilleen ja vanhojen tai vaivaisten ylläpitoon. Sillä sellainen huonolla tavalla ansaittu omaisuus on kirottua, ellei sitä Jumalan siunauksin käytetä hyviin ja hyödyllisiin tarkoituksiin.
Seitsemänneksi (s. 175), että nuorille voimakkaille juutalaismiehille ja juutalaisnaisille annettakoon käteen varsta, kirves, kuokka, lapio, rukki tai värttinä ja annettakoon heidän ansaita leipänsä otsansa hiessä, kuten Aadamin lasten osaksi on määrätty (1. Moos. 3:19). Sillä ei käy päinsä, että he tahtovat antaa meidän kirottujen gojimien tehdä työtä otsa hiessä, ja he, pyhät ihmiset, tahtoisivat kuluttaa sen uunin pankolla laiskoja, lihavia ja komeita päiviä viettäen, ja sen jälkeen pilkallisesti kerskuvat, että he muka ovat kristittyjen herroja meidän omasta vaivannäöstämme. Tämä ei käy päinsä, vaan heidät on pakotettava luopumaan konnankujeistaan.
Kun sinä näet jonkun juutalaisen tai häntä ajattelet, niin puhu itseksesi näin: katso, tuo turpa, jonka tuolla näen, on joka lauantai kironnut, sadatellut ja syljeskellyt rakasta Herraani Jeesusta Kristusta, joka on minut kalliilla verellään lunastanut, ja sen lisäksi rukoillut ja noitunut Jumalan edessä, että minut, vaimoni ja lapseni ja kaikki kristityt pistettäisiin kuoliaiksi ja mitä surkeimmalla tavalla tuhottaisiin. - Ja sen hän itsekin tekisi mielellään, missä vain voisi, jotta hän saisi anastaa omaisuutemme.
Meille (s. 192) kristityille ei pidä olla mikään leikin, vaan mitä suurimman vakavuuden asia etsiä tätä vastaan neuvo ja pelastaa sielumme juutalaisista, se on, perkeleestä ja ikuisesta kuolemasta. Ja se on, kuten edellä on sanottu: Ensiksi, että heidän synagogansa poltettakoon tulella ja heittäköön siihen lisäksi, kuka vain voi, tulikiveä ja pikeä: ken helvetintultakin voisi heittää lisäksi, olisi myös hyvä. Toiseksi, että heiltä otettakoon pois kaikki heidän kirjansa, rukouskirjansa ja Talmudinsa, myöskin koko Raamattu, eikä lehteäkään jätettäkö jäljelle, ja säilytettäköön niitä varten, jotka tekevät parannuksen. Sillä he käyttävät kaikkea tätä Jumalan Pojan pilkkaamiseen, se on, itsensä Isän Jumalan, taivaan ja maan Luojan (kuten on sanottu), eivätkä koskaan tule sitä toisin käyttämään. Kolmanneksi, että heitä kiellettäköön meidän luonamme ja maassamme julkisesti Jumalaa ylistämästä, kiittämästä, rukoilemasta ja opettamasta ruumiin ja hengen menettämisen uhalla. Tehkööt sitä omassa maassaan tai missä vain voivat, niin ettei meidän kristittyjen tarvitse sitä kuulla, eikä siitä tietää. Neljänneksi (s. 193), että heiltä kiellettäköön Jumalan nimen lausuminen meidän korvaimme kuullen, sillä me emme voi sitä hyvällä omallatunnolla kuulla emmekä sietää, koska heidän kirotut suunsa ja sydämensä nimittävät Jumalan Poikaa nimellä Hebel Vorik, ja siis heidän täytyy nimittää Hänen Isäänsäkin samoin, mitä heidän suunsa ja sydämensä eivät voi käsittää muulla tavalla, sillä meidän on uskottava.
Niin, miten meidän olisi meneteltävä, vaikkakin me juutalaisilta polttaisimme heidän synagogansa, kieltäisimme heitä julkisesti ylistämästä ja rukoilemasta Jumalaa, opettamasta, Jumalan nimeä lausumasta jne., sillä kuitenkaan he eivät luopuisi sitä salaisesti tekemästä. Ja koska me tiedämme, että he tekevät sitä salaisesti, niin se on yhtä paljon kuin he tekisivät sitä julkisesti. Sillä mitä tiedetään salaisesti tapahtuvan ja siedettävän, sehän ei enää ole salaista, ja omatuntomme on sen vuoksi yhtä hyvin Jumalan edessä syyllinen. Aivan niin, siitä meidän on itseämme varottava. Minun mielestäni asia on kuitenkin näin: jos mieli meidän jäädä juutalaisten jumalanpilkasta vapaaksi eikä tulla siihen osallisiksi, niin meidän on pysyttävä erillämme ja karkotettava pois maastamme. Muuttakoot maahansa, niin heidän ei enää tarvitse meistä Jumalalle huutaa ja valehdella, että me muka pidämme heitä vankeina, eikä meidänkään tarvitse valittaa, että he meitä paheillaan ja nylkemisellään rasittavat. Tämä on lähin ja paras neuvo, joka tässä tapauksessa turvaa molemmat osapuolet.
Kristus (s. 218), meidän rakas Herramme, käännyttäköön heidät armollisesti ja pysyttäköön meidät tuntemisessaan, mikä on iankaikkinen elämä, lujasti ja järkähtämättömästi. Aamen. - Vili
Väiski kirjoitti:
Jos luet Lutherin tekstejä, niin tulet huomaamaan, että Luther kiroili rumasti ja joi paljon kaljaa. Kerrotaan myös, että Luther pahoittelematta pieraisikin asiankuulumattomasti - Luther nimittäin ehkä sai ilmeisesti jonkinlaista lisävoimaa siitä, että hän kiroili ja päästi pieruja. Sanotaan myös, että "kun Luther pieraisi Wittenbergissä, niin se kuului Roomassa."
Luther oli lisäksi syypää useiden tuhansien ihmisten harkittuun murhaamiseen ja monien vainoamiseen. Luther, jota pidetään uskonpuhdistuksen isänä, on ollut murhaaja. Kirjassaan 'Juutalaisista ja heidän valheistaan', Luther kehottaa murhapolttoihin ja käskee välillisesti tappamaan juutalaisia. Kolmannen valtakunnan käyttämä juutalaisvastainen Luther-teksti:
"Miten meidän kristittyjen on nyt tämän turmeltuneen, kirotun juutalaiskansan kanssa meneteltävä?
Ensiksi, että heidän synagogansa tai koulunsa sytytettäköön tuleen, ja mikä ei tahdo palaa, se peitettäköön ja umpeen luotakoon maalla, ettei ikänä yksikään ihminen näkisi siitä kiveä eikä kuonaa... Sillä mitä me olemme tähän asti tietämättömyydessämme sietäneet (minä itsekään en ole sitä tiennyt), sen Jumala on antava meille anteeksi ... Mooses kirjoittaa 5 Moos. 13:12-16, että missä jokin kaupunki harjoittaa epäjumalisuutta, se on kokonaan tulella hävitettävä eikä siitä ole mitään jätettävä jäljelle. Ja jos hän nyt eläisi, niin hän olisi ensimmäisenä sytyttämässä juutalaisten kouluja ja taloja palamaan..."
Edelleen hän olisi ollut valmis "Tappamaan noita vaikka omin käsin" ja hänen tiedetään sanoneen: "Tappakaa talonpojat, nuo hullut koirat". Luther kehotti suoraan toimintaan.
Luther, yhdessä toisen uskonpuhdistaja, sveitsiläisen Zwinglin kanssa, on tapattanut tuhansia Saksan ja Sveitsin 1500-luvun kastajaliikkeen jäseniä. Lutherin käskystä Saksan Rooman vallasta vapautunut kirkko otti itse käyttöönsä inkvisition, jolla se vainosi ja murhasi näitä kastajaliikkeen uudestisyntyneitä. Lutherin toiminta talonpoikaiskapinan yhteydessä ei voine olla tuntematonta kenellekään vähänkään aiheeseen paneutuneelle. Luther joutui valitsemaan ruhtinaiden ja häneen tukeutuneiden muiden välillä. Itsekkäänä ja omahyväisenä miehenä Luther valitsi varakkaamman osapuolen ja luovutti tapettavaksi Raamattuun turvautuvat uudestikastajaliikkeeläiset, jotka olivat köyhiä.
Lutherin juopottelusta vielä, että aikanaan hänen kotikaupunkinsa raati pormestarin johdolla joutui maksamaan hänen viina- ja kaljapiikkinsä paikallisille kievareille.
Ei se kauhean kummalliselta kuulosta. Siihen aikaan luostarit olivat muutenkin juoppojen pappien katkaisuasemia, joten ajan hengessä mentiin. Luther tunnetusti joi olutta ja viiniä eikä kieltänyt niitä muiltakaan, mikä hänen seuraajiltaan on usein unohtunut. Ei ole esitetty, että hän olisi ollut kroonisesti juoppohullu vaan vain, että ns. mustepullokohtaus on vonut olla yksi sellainen kohtaus. Kelletahansa saattaa laueta kohtaus, jos on juonut tarpeeksi kerralla ja hermosto on muuten herkkä ja ihminen väsynyt.
Ja ihminen, joka on yllyttänyt murhapolttoihin ja ollut valmis tappamaan 'noitia' vaikka 'omin käsin'ei ansaitse kunnioitustani enkä ymmärrä mitä puolustelijoita tuommoinen tarvitsee, joka osaltaan on vastuussa 6 miljoonan juutalaisen murhamisesta, sillä Hitler otti teoksesta 'Juutalaisista ja heidän valheistaan' 9 painosta ennen toista maailmansotaa.
Hänellä oli myös sairauksia, fyysisiä sairauksia. Jotkut fyysiset sairaudet aiheuttavat toki turvotusta. Esim. kilpirauhasen vajaatoiminta. Hänellä oli lisäksi korkea verenpaine, parantumaton haavauma jalassa sekä ruuansulatusongelmia. Kaikki em. asiat voivat johtua myös liian suuresta alkoholinkäytöstä. Jopa haavauma, jos on ollut kihtipohjainen. Katariina von Bora moitti Lutheria siitä, ettei tämä syönyt juhlapöydässä, kun talossa oli vieraita. Luther raivostui ja kiroili, minkä on täytynyt johtua siitä, että Bora viittasi Lutherin vain juoneen viinaksia. Lisäksi Borasta se, että "Zudem erfuhr Katharina das auf dem Kloster noch ein Braurecht lag und begann Bier zu brauen. Zu dieser Zeit gehörte das Bierbrauen - ebenso wie Brot backen; zu den üblichen Tätigkeiten im Haushalt. Ihr Katharinenbier war so gut, dass Luther ohne es nicht mehr einschlafen konnte. Er ließ es sich sogar auf Reisen nachschicken."
Melkoista riippuvuutta.
Eikös se Luther tekaissut jonkun ryyppyreissunsa perään aviottoman lapsenkin, jota ei sittemmin kehdannut tunnustaa?
En ollut koskaan aikaisemmin kuullut tai lukenut Lutherin syyllistyneen näin räikeisiin tekoihin. Jos tämä oikeasti pitää paikkansa, niin miksi Suomessa ollaan oltu vaiti kaikki nämä vuodet Lutherin pimeästä puolesta?
Lutherin voi ainakin sanoa käyttäneen alkoholia melkoisen reippaasti. Tosiaan, Wittenbergin kaupungille oli häpeäksi, että Luther oli velkaantunut krouveihin siihen tahtiin, ettei enää kyennyt niitä maksamaan. Tällöin skandaalin pelossa kaupunginraati päätti maksaa piikit pois kaikessa hiljaisuudessa. On jo osoitettu, että on totta, että hän syyllistyi murhapolttoyllytyksiin. Kymmenyksillä, joilla Luther eli tarkoitetaan tietysti veroja ja yliopiston virassa ja pappina Luther sai verotuloista eli 'kymmenyksistä' palkkansa. Fredrik Viisas sposoroi tunnetusti Lutheria, maksoi esim. hänen väitöskulunsa ja elätti Lutheria vuoden linnassaan. Ja sitten Lutheria sponsoroi eräs Einbeck niminen OLUTtehdas ja käytti tohtoria hyväkseen markkinoinnissaan, siis myöskään väite Lutherin runsaasta alkoholinkäytöstä ei ole valheellinen. Hänelle on nimetty aikanaan myös oma olutmerkki. Ja siis kaupunki maksoi hänen viinavelkansa. Vielä on huomattava Lutherein ruusristiläisveljiltään saama apu. Ei hän Fredrik Viisaan suojissa yksin työskennellyt, sillä Lutherilla oli paljon apulaisia. Lutherin vaakunassa on rosenkreuts-tunnus.Saman ruusun pani fratres Akseli Gallen-Kallela Suomen arneijan upseerien kauluslaattoihin.
Oli miten oli, voidaan kai pitää selviönä että ainakin alkoholinkäyttö tuntui olevan mahdollisten dokumenttien perusteella melkoisen hillitöntä, ja asianomaiselta karannulta. Viinapiikit kielivät aina jostakin.
Juoppohulluutteen ei voi ottaa kantaa, mutta kyllä pikkupirut vastaavat oudon tarkasti delirium tremens kohtauksia, eli kansanomaista juoppohulluutta. Toisaalta pitkällinen väsymyskin/stressi voi aiheuttaa samaa, mikä rehellisyyden nimissä kerrottakoon. Tämän kohdan tutkiminen tulee jäämään historian hämärään.
Luther oli kaikkinensa inhimillinen ihminen. Häntä voi pitää täydellä syyllä alkoholistina, ja humalassa hän on toikkaroinut varmasti kaikenlaista. Olisi tietysti "positiivinen valhe" esittää kirkkomme päähenkilö pelkästään ylevässä valossa, mutta onko sellainen historiankirjoitus sitten kovin rehellistä keskustelua? Totuudenpuhujilla on harvoin yösijaa, sanoo jo vanha sanalasku. Tässä tosiasiallisesti joitakin ärsyttää suunnattomasti se, että ylipäätään näytetään, että kirkkokin, jonka pitäisi perustaa totuudelle ja rehellisyydelle, salaa ja kaunistelee itselleen epäedullista tietoa.
Peräänkuulutan tällä lähinnä tosiasioiden hyväksymistä. Ja sitä että asioista puhuttaisiin niiden oikeilla nimillä. Se mitä Luther teki: "Taktinen siirto" voi joskus olla sama asia kuin takin kääntäminen ja omiensa hylkääminen. Mikä on kristittyjenkin mielestä (käsittääkseni) nk. alhainen veto.
Yksipuolinen historian opettaminen nuorille on myös valehtelua. Miksi kouluissa siis valehdellaan Lutherista, eli ei kerrota lainkaan juutalaisvastaisuudesta, epämääräisestä suhteesta alkoholiin ja hänen entisille liittolaisilleen tekemästä takinkääntötempauksesta, joka johti entisten Lutherin liittolaisten Lutherin yllytyksestä suunniteltuun murhaamiseen? Miksi suomen nuorille pitää valehdella kertoen vain ne "kivat jutut" Lutherista?
Onko tässä esitetyssä varmaankin se sietämätöntä, että Luther ei ole se puhtoinen poika vaiko se, että hänestä ei saa sanoa ettei hän ole puhtoinen poika? Itseasiassa on kuitenkin ällistyttävää, miten niinkin raadollinen kapine kuin inhimillinen ihminen yltää toisinaan siinä kaikessa raadollisuudessaankin melkoisiin saavutuksiin. Toisaalta Lutherilla oli aikaa, kun hän eli kymmenyksillä, sposorituilla ja ei ollut telkkaria. Ja apulaisia oli joukoittain, ei tuolloinkaan kirjoja yksin käännetty ja kirjoitettu. Halvasta ja lähes ilmaisesta työvoimasta ei ollut pulaa.
Lopuksi Suomen kansan suuresti rakastaman Martti Lutherin (1483-1546) vuonna 1543 ilmestyneestä kirjasta "Juutalaisista ja heidän valheistaan" joitakin huomioita, joissa ilmenee Lutheria inspiroinut henki. Tästä Luterin kirjasta otettiin 1931-1937 Hans Ludolf Parisiuksen Münchenissä laatimasta lyhennetystä kansanpainoksesta peräti yhdeksän painosta. Lutherin kirja "Juutalaisista ja heidän valheistaan" ilmestyi Kustannus Oy Vasaran julkaisemana suomeksi vuonna 1939. Esipuheessa mm. on suomentaja Karangon suulla seuraavaa:
"Neljäsataa vuotta on tämä Lutherin kirja ollut meiltä kokonaan kätkettynä ... Yksinpä juutalaistuneitten vallanpitäjien pelonkin vuoksi oli parasta peittää unhoon suuren uskonpuhdistajan tämänlaatuinen julistus, kuten myös sitten tapahtuikin.
Mutta vain ajaksi. Sillä Adolf Hitlerin valtava kansallinen herätystyö ja kansallissosialistisen Saksan valtakunnan voimakas nousu teki vihdoinkin lopun juutalaisuuden ja juutalaisen hengen vaikutuksesta ei ainoastaan Saksassa, vaan koko Keski- ja Kaakkois-Euroopassa. Ja sanottakoonpa uuden Saksan juutalaisvastaisuudesta ja sen käyttämistä menettelytavoista muuten mitä hyvänsä, niin se on kuitenkin ilmeistä, että siellä on verrattain sananmukaisesti seurattu ja noudatettu suuren saksalaisen Martti Lutherin, hänen juuri tässä kirjassaan esittämiä toimenpiteitä ja menettelytapoja juutalaisvaaran torjumiseksi ja poistamiseksi kansakunnan terveen elämänkehityksen tieltä..."
Luther ihmettee kirjassaan "Juutalaisista ja heidän valheistaan":
Miten meidän kristittyjen on nyt tämän turmeltuneen, kirotun juutalaiskansan kanssa meneteltävä? (Tummennus Logoksen,huomaa sana kansa ei sana uskonto)
Ensiksi, että heidän synagogansa tai koulunsa sytytettäköön tuleen, ja mikä ei tahdo palaa, se peitettäköön ja umpeen luotakoon maalla, ettei ikänä yksikään ihminen näkisi siitä kiveä eikä kuonaa... Sillä mitä me olemme tähän asti tietämättömyydessämme sietäneet (minä itsekään en ole sitä tiennyt), sen Jumala on antava meille anteeksi ... Mooses kirjoittaa 5 Moos. 13:12-16, että missä jokin kaupunki harjoittaa epäjumalisuutta, se on kokonaan tulella hävitettävä eikä siitä ole mitään jätettävä jäljelle. Ja jos hän nyt eläisi, niin hän olisi ensimmäisenä sytyttämässä juutalaisten kouluja ja taloja palamaan...
Toiseksi, että heidän talonsakin samalla tavalla rikki revittäköön ja hävitettäköön, sillä niissäkin he harjoittavat samaa, mitä he kouluissaan harjoittavat. Sen sijaan heidän annettakoon asua ulkosuojissa ja talleissa, kuten mustalaisten, jotta he tietäisivät, etteivät he ole herroja maassamme, kuten he kerskailevat, vaan ainoastaan vankeja maanpaossa, kuten he lakkaamatta Jumalan edessä meistä parkumalla huutavat ja valittavat.
Kolmanneksi, että heiltä otettakoon pois kaikki heidän rukouskirjansa ja Talmudin selityksensä, joissa sellaista epäjumalanpalvelusta, sellaisia valheita, kirouksia ja jumalanpilkkaa opetetaan.
Neljänneksi, että heidän rabbiineitaan kiellettäköön elämän ja hengen menettämisen uhalla vastedes opettamasta, sillä sellaisen viran he ovat täydellä syyllä menettäneet...
Viidenneksi, että juutalaisilta kokonaan peruutetaan tien ja saattovartion käyttöoikeus, sillä heillä ei ole maaseudulla mitään tekemistä, koska he eivät ole herroja, ei virkamiehiä eivätkä kauppiaita tai sentapaisia. Heidän on pysyttävä kotonaan. Minulle on sanottu, että nyt kuuluu eräs rikas juutalainen ratsastelevan maaseudulla kahdellatoista hevosella (hän tahtoo tulla kohabiksi) ja nylkee ruhtinaat, herrat, maat ja ihmiset puhtaaksi, niin että suuret herrat katsovat sitä karsaasti. Jos te ruhtinaat ja herrat ette voi kunnollisella tavalla kieltää sellaisilta nylkyreiltä tietä, niin koottakoon jokin ratsumiesjoukko heitä vastaan, koska te tulette tästä kirjasesta oppimaan, mitä juutalaiset ovat ja miten heidän kanssaan on meneteltävä, eikä heidän olemustaan ole suinkaan suojeltava...
Kuudenneksi, että heiltä kiellettäköön koronkiskominen, jonka heiltä Mooses on kieltänyt, koska he eivät ole omassa maassaan eivätkä vieraiden maiden herroja, ja heiltä otettakoon kaikki omaisuus ja hopea- ja kultakalleudet ja pantakoon syrjään talletettaviksi. Ja syy on tämä: kaiken, mitä heillä on (kuten edellä on sanottu), he ovat meiltä varastaneet ja ryöstäneet koronkiskomisellaan, koska heillä muuten ei ole mitään muuta elinkeinoa...
Seitsemänneksi, että nuorille voimakkaille juutalaismiehille ja juutalaisnaisille annettakoon käteen varsta, kirves, kuokka, lapio, rukki, värttinä ja annettakoon heidän ansaita leipänsä otsansa hiessä kuten Adamin lasten osaksi on määrätty (1 Moos. 3:19)...
Mutta jos pelkäämme, että he voisivat meitä ruumiin, vaimon, lasten, palvelusväen, karjan jne. puolesta vahingoittaa, jos heidän pitäisi meitä palvella ja tehdä työtä meille, koska hyvinkin on otaksuttavaa, että sellaiset jalot maailman herrat ja myrkylliset, äkäiset käärmeet mihinkään työhön tottumattomina varsin vastenmielisesti niin suuresti nöyrtyisivät kirottujen gojimien alaisiksi, niin meneteltäköön, kuten minä tiedän muiden kansojen, kuten Ranskan, Espanjan, Böömin jne. menetelleen ja tehtäköön tili heidän kanssaan, mitä he ovat meiltä kiskoneet ja sen mukaan jaettakoon sovinnolla, mutta heidät karkotettakoon maasta. Sillä, kuten olemme kuulleet, Jumalan viha heitä kohtaan on niin suuri, että he lempeällä armeliaisuudella kohdellen tulevat yhä vihaisemmiksi ja vihaisemmiksi, mutta ankaruudella hyvin vähän paremmiksi. Sen vuoksi heistä on pikaisesti päästävä!
... heidän kanssaan meneteltäköön kaikella armottomuudella, kuten Mooses teki erämaassa ja löi kuoliaaksi kolmetuhatta miestä, ettei koko joukko olisi joutunut perikatoon ... Jollei tämä tahdo auttaa, niin meidän täytyy karkottaa heidät pois niin kuin hullut koirat, ettemme tulisi osallisiksi heidän kauheaan jumalanpilkkaansa ja kaikkiin paheisiinsa, emmekä heidän kanssaan vetäisi päällemme Jumalan vihaa ja tulisi kirotuiksi..."
Siis selvä yllytys murhapolttoihin ja tappoihin, sillä kuka tositilanteessa olisi tarkistanut, että poltettavat synagookat ja kodit olisivat olleet tyhjiä.
Lutherin teoksesta Juutalaisista ja heidän valheistaan on tässä vielä lisäys. Teos on laaja, joten en voi tähän kokonaan kirjoittaa sitä, joten tiivistelmä 1939 Keravalla painetusta suomennoksesta (Von den Juden und ihren Lügen. 1543. WA 53,417-552). Näin siis alkuperäisesti Luther juutalaisten vainoamisesta omassa teoksessaan.
ESIPUHE
Olin kylläkin ajatellut, etten enää kirjoita mitään juutalaisista enkä heitä vastaankaan. Mutta koska olen saanut tietää, etteivät nämä kurjat ja parantumattomat ihmiset lakkaa houkuttelemasta meitäkään, se on, kristityitä, puoleensa, olen julkaissut tämän kirjasen osoittaakseni, että minäkin lukeudun niihin, jotka sellaisia juutalaisten myrkyllisiä toimenpiteitä vastustavat ja että olen varoittanut kristityitä kavahtamasta juutalaisia.
ARMO JA RAUHA HERRASSA!
Olen saanut vastaanottaa erään kirjoituksen, jossa eräs juutalainen keskustellessaan erään kristityn kanssa rohkenee raamatunlauseita (joita me uskonnossamme Herrastamme Kristuksesta ja Hänen äidistään Mariasta käytämme) vääristellä ja tulkita aivan toisella tavalla, millä hän luulee kumoavansa uskontomme perustuksen. Siihen minä annan teille ja hänelle tämän kirjan vastaukseksi.
Kristitty olkoon tyytyväinen älköönkä kinastelko juutalaisten kanssa. Vaan jos sinun täytyy tai sinä tahdot puhua heidän kanssaan, niin älä puhu enempää kuin näin: Kuulehan sinä, juutalainen, tiedätkö sinä myös, että Jerusalem ja teidän hallituksenne sekä temppelinne ja papistonne on nyt hävitetty yli 1460 vuotta sitten? … Anna juutalaisten pureskella tätä pähkinää ja väitellä niin kauan kuin heitä haluttaa. Sillä sellainen Jumalan hirmuinen viha osoittaa tarpeeksi, että heidän on varmasti täytynyt joutua eksyksiin ja menetellä väärin, sen voi lapsikin hyvin käsittää.
Kaiken kaikkiaan, kuten sanottu: älä väittele paljon juutalaisten kanssa uskontoamme koskevista kysymyksistä. He ovat nuoruudesta saakka kasvatetut myrkkyä ja vihaa täyteen Herraamme kohtaan, niin ettei siellä ole mitään toivoa, ennen kuin he joutuvat siihen tilaan, että he oman surkeutensa vuoksi tulevat vihdoin nöyriksi ja ovat pakotetut tunnustamaan, että Messias on tullut ja Hän on Herramme Jeesus.
Maailman edessä kelpaa kyllä, että joku ihminen syntyperänsä vuoksi olisi jalompi kuin toinen, samoin kuin myös ymmärryksensä vuoksi toinen on viisaampi kuin toinen, ruumiinsa vuoksi toinen on voimakkaampi ja kauniimpi kuin toinen, omaisuuksiensa vuoksi toinen on rikkaampi ja mahtavampi kuin toinen, erityisten hyveittensä vuoksi toinen on parempi kuin toinen. Mutta astua Jumalan eteen kerskaamaan, miten muka ollaan niin jalo, korkea ja rikas muihin ihmisiin verraten, on perkeleellistä ylvästelyä.
Vaikka (s. 138) he eivät olisikaan niin kerrassaan umpisokeita, niin heidän kuitenkin pitäisi omasta, sangen törkeästä ulkonaisesta elämästään hyvinkin vakuuttautua, millaista parannuksentekoa he harjoittavat. Sillä he ovat täynnä taikuutta ja narrimaisuutta merkkeineen, kuvioineen ja 'tetragrammaton'-nimineen (se on epäjumalisuutta), täynnä kateutta ja ylpeyttä, ja sen lisäksi he ovat pelkkiä varkaita ja rosvoja, jotka päivän mittaan eivät syö palaakaan eivätkä kanna yllään lankaakaan, mitä he eivät olisi meiltä kirotulla nylkemisellään varastaneet ja rosvonneet. He elävät siis joka päivä vaimoineen ja lapsineen pelkästä varastamisesta ja rosvoamisesta kuten suurvarkaat ja maarosvot, kuitenkin kaikessa katumattomassa turvallisuudessa. Sillä koronkiskoja on suurvaras ja maarosvo, jonka hyvinkin pitäisi riippua hirsipuussa seitsemän kertaa korkeammalla kuin muiden varkaiden.
Ensiksikin (s. 155) he parjaavat Herraamme Jeesusta noidaksi ja perkeleen kätyriksi, koska he eivät kykene Hänen ihmetöitään kieltämään. Samalla tavalla tekivät myös heidän isänsä ja sanoivat, että Hän ajoi ulos perkeleitä Beelzebubin, kaikkien perkeleiden ruhtinaan, avulla Sen jälkeen he ottavat Jeesukselta hänen nimensä. Sillä Jeesus merkitsee heprean kielessä 'vapahtajaa' tai 'auttajaa'. Vanhat saksilaiset ovat käyttäneet erästä nimeä: Helprich tai Hilprich, joka merkitsee samaa kuin nimi Jeesus, mutta jonka me nyt sanoisimme: Hülfrich, se on, joka voi tai jonka tulee auttaa. Mutta vääristellen juutalaiset tekevät siten että nimittävät Häntä nimellä 'Jesu', joka heprean kielessä ei ole mikään nimi eikä sana, vaan ainoastaan kolme kirjainta kuten merkki- tai lukukirjaimet, niin kuin jos minä otan lukukirjaimet C, L, V roomalaisen merkkijärjestelmän mukaan ja teen niistä sanan CLU, joka merkitsee lukua 155. Siispä he sanovat: Jesu, se on, 316. Tämän luvun mukaan siitä sitten muka saadaan toinen sana, joka kuuluu: Hebel Vorik. Siitä voit sitten lukea edelleen, Anton! Koira vieköön, mitä pirun peliä he sellaisilla luvuilla ja sanoilla harjoittavatkaan! Kun nyt joku kristitty kuulee heidän sanovan 'Jesu', mikä välistä saattaa tapahtua, koska heidän on pakko puhua meidän kanssamme, niin kristitty arvelee heidän sanovan nimen Jeesus. Mutta he tarkoittavatkin lukukirjaimin lausuttavaa 'Jesua', se on, tuota 316-lukua pilkkasanassa 'Vorik'. Ja jos he siis rukouksissaan sattuvat mainitsemaan nimen 'Jesu', he sylkäisevät kolme kertaa maahan Herramme ja kaikkien kristittyjen kunniaksi, suuresta rakkaudesta ja hartaudesta. Mutta jos he siitä puhuvat omassa keskuudessaan, he lisäävät: "Deleatur nomen eius", mikä on hyvällä saksankielellä: "Gott ihn vertilge, oder, alle Teufel ihn weghole." (Jumala hänet tuhotkoon, tai piru hänet periköön.)
Samalla tavalla tekevät he meille kristityillekin ottaessaan meidät vastaan, kun tulemme heidän luokseen ja kääntävät lauseen: "Seid Gott willkommen!" ja sanovat: "Shed vil kom!", se on, "perkele, tule!" tai "siellä tulee perkele". Kun me nyt emme ymmärrä hepreaa, he siis purkavat salaisesti kiukkuaan meitä kohtaan, niin että kun me ajattelemme heidän puhuvan kanssamme ystävällisesti, he kiroavatkin päällemme helvetin tulta ja kaikkea onnettomuutta. Sellaisia erinomaisia vieraita meillä sävyisillä kristittyparoilla on maassamme juutalaisissa, joita me kuitenkin kohtelemme kaikella rehellisyydellä ja mielellämme tekisimme heille parasta niin ruumiin kuin sielunkin puolesta, ja siedämme heidän taholtaan hyvinkin paljon törkeitä asioita. Sen jälkeen nimittävät he Jeesusta huoran lapseksi ja hänen äitiään Mariaa huoraksi, joka oli saanut lapsen aviorikoksessa erään sepän kanssa. Minun täytyy, vaikkakin vastahakoisesti, puhua näin karkeasti kirottua perkelettä vastaan. Te tiedätte kuitenkin aivan hyvin, että he valehtelevat tällaista pelkästä vihasta ja ilkeämielisyydestä, yksistään siitä syystä, että he surkuteltavaa nuorisoaan ja yksinkertaisia juutalaisia tarpeeksi katkerasti myrkyttäisivät Herramme henkilöllisyyttä kohtaan, jotteivät he joutuisi Hänen oppinsa (jota he eivät kykene kieltämään) lumoihin.
Edelleen he valehtelevat ja pilkkaavat Jeesusta ja hänen äitiään, että tämä muka olisi tullut raskaaksi sopimattomaan aikaan. Tätä asiaa he pitävät sangen myrkyllisenä, katkerana ja huonona. Mooses kirjoittaa 3. Moos. 20:18, että vaimo, jolla on kuukautisvuoto, pysyköön erillään miehestään ja mies erillään hänestä ruumiin ja hengen menettämisen uhalla. Sillä samaisen puhdistuksen aikana tapahtuneesta hedelmöittymisestä johtuvat myös kelvottomat, vialliset hedelmät, kuten heikkomieliset lapset, synnynnäiset narrit, risatautiset, vaihdokkaat ja sentapaiset ihmiset, joita vaivaa aivojenpehmennys koko elämänsä ajan. Siten tahtovat nyt juutalaiset saada meidät kristityt sillä tavalla häväistyiksi, että me kunnioitamme Messiaanamme muka ilmeistä äidinkohdusta lähtien synnynnäistä narria tai oikeata tylsimystä. Sellaisina mielettöminä, kirottuina gojimeina he meitä pitävät, nuo suuresti ymmärtäväiset, ympärileikatut ja syvällisesti valistuneet pyhimykset. Aivan niin, ne ovat perkeleen omia ajatuksia ja sanoja. Kysytkö sinä, millä perusteella he sellaista kirjoittavat tai mikä siihen ehkä olisi syynä? Myöskin Sebastianus Münster osoittaa kirjassaan, että ollakseen myrkyllinen rabbiini, tätä Kristuksen rakasta äitiä ei ole sanottava Mariaksi, vaan 'Hariaksi', joka merkitsee 'sterquilinium', 'roskakasa'. Ja ken tietää, mitä kaikkea he tekevät keskuudessaan, mistä me emme tiedä mitään.
Miten meidän kristittyjen on nyt tämän turmeltuneen, kirotun juutalaiskansan kanssa meneteltävä? Meidän ei ole heitä siedettävä, vaikkakin he asuvat keskuudessamme ja me tiedämme heidän harjoittavan tällaista valehtelemista, jumalanpilkkaamista ja kiroamista, ettemme tekisi itseämme osallisiksi heidän kaikkiin valheisiinsa, kirouksiinsa ja jumalanpilkkaamiseensa. Niin me emme voi tuota Jumalan vihan sammuttamatonta tulta (kuten profeetat sanovat) sammuttaa emmekä juutalaisia käännyttää. Meidän täytyy rukouksen ja jumalanpelon avulla harjoittaa ankaraa armeliaisuutta, jotta voisimme edes muutamia pelastaa tulesta ja liekeistä. Kostaa me emme saa, heillä on kosto niskassaan, tuhat kertaa ankarampi kuin mitä me voimme heille toivoa. Minä tahdon antaa tässä rehellisen neuvoni.
Ensiksi (s. 170), että heidän synagogansa tai koulunsa sytytettäköön tuleen, ja mikä ei tahdo palaa, se peitettäköön ja umpeen luotakoon maalla, ettei ikänä yksikään ihminen näkisi siitä kiveä eikä kuonaa. Ja tämä on tehtävä Herramme ja kristikuntamme kunniaksi, jotta Jumala näkisi, että me olemme kristittyjä ja ettemme ole tietoisesti tahtoneet emmekä sietäneet tällaista Hänen Poikaansa ja Hänen kristittyihinsä kohdistettua julkista valehtelemista, kiroamista ja herjaamista. Sillä mitä me tähän asti olemme tietämättömyydessämme sietäneet (minä itsekään en ole sitä tiennyt), sen Jumala on antava meille anteeksi. Mutta nyt kun me sen tiedämme, meidän pitäisi lisäksi neniemme edessä suojella ja varjella sellaista juutalaista taloa, jossa he puhuvat Kristuksesta ja meistä valhetta, herjaavat, kiroavat, syljeskelevät ja häpäisevät Häntä ja meitä (kuten edellä on kuultu). Tällaisen sietäminen olisi juuri samaa kuin jos me tekisimme sitä itse, ja paljon pahempaa, kuten hyvin tiedetään. Mooses kirjoittaa 5. Moos. 13:12 - 16, että missä jokin kaupunki harjoittaa epäjumalisuutta, se on kokonaan tulella hävitettävä eikä siitä ole mitään jätettävä jäljelle.
Toiseksi (s. 171), että heidän talonsakin samalla tavalla rikki revittäköön ja hävitettäköön, sillä niissäkin he harjoittavat samaa, mitä he kouluissaan harjoittavat. Sen sijaan heidän annettakoon asua ulkosuojissa ja talleissa, kuten mustalaisten, jotta he tietäisivät, etteivät he ole herroja maassamme, kuten he kerskailevat, vaan ainoastaan vankeja maanpaossa, kuten he lakkaamatta Jumalan edessä meistä parkumalla huutavat ja valittavat.
Kolmanneksi, että heiltä otettakoon pois kaikki heidän rukouskirjansa ja Talmudin selityksensä, joissa sellaista epäjumalanpalvelusta, sellaisia valheita, kirouksia ja jumalanpilkkaa opetetaan.
Neljänneksi, että heidän rabbiineitaan kiellettäköön elämän ja hengen menettämisen uhalla vast'edes opettamasta, sillä sellaisen viran he ovat täydellä syyllä menettäneet, koska he pitävät juutalaisparkoja Mooseksen lauseiden 5. Moos. 17:11 - 12 perusteella vankeinaan, missä hän käskee, että heidän on oltava opettajilleen kuuliaisia ruumiin ja sielun menettämisen uhalla, vaikka Mooses selvästi liittää siihen: mitä he sinulle opettavat Herran lain mukaan. Tämän nuo lurjukset kiertävät ja käyttävät tuon kansaparan kuuliaisuutta oman häijyytensä hyväksi Herran lakia vastaan ja valavat heihin sellaista myrkkyä, kirousta ja jumalanpilkkaa.
Viidenneksi (s. 172), että juutalaisilta kokonaan peruutetaan tien ja saattovartion käyttöoikeus, sillä heillä ei ole maaseudulla mitään tekemistä, koska he eivät ole herroja, ei virkamiehiä eivätkä kauppiaita tai sentapaisia. Heidän on pysyttävä kotonaan. Minulle on sanottu, että nyt kuuluu eräs rikas juutalainen ratsastelevan maaseudulla kahdellatoista hevosella (hän tahtoo tulla kohabiksi) ja nylkee ruhtinaat, herrat, maat ja ihmiset puhtaaksi, niin että suuret herrat katsovat sitä karsaasti. Jos te ruhtinaat ja herrat ette voi kunnollisella tavalla kieltää sellaisilta nylkyreiltä tietä, niin koottakoon jokin ratsumiesjoukko heitä vastaan, koska te tulette tästä kirjasesta oppimaan, millaisia juutalaiset ovat ja miten heidän kanssaan on meneteltävä, eikä heidän olemustaan ole suinkaan suojeltava. Sillä teidän ei pidä ettekä te myöskään voi heitä suojella, ellette sitten tahdo Jumalan edessä tulla kaikkiin heidän kauheuksiinsa osallisiksi. Mitä hyvää siitä voisi tulla, sitä tahtonette toki ajatella ja menetellä sen mukaan.
Kuudenneksi, että heiltä kiellettäköön koronkiskominen, jonka heiltä Mooses on kieltänyt, koska he eivät ole omassa maassaan eivätkä vieraiden maiden herroja, ja heiltä otettakoon kaikki omaisuus ja hopea- ja kultakalleudet ja pantakoon syrjään talletettaviksi. Ja syy on tämä: kaiken, mitä heillä on (kuten edellä on sanottu), he ovat meiltä varastaneet ja ryöstäneet koronkiskomisellaan, koska heillä ei muuten ole mitään muuta elinkeinoa. Tällaista rahaa on käytettävä siten (eikä muuten), että missä joku juutalainen on tehnyt todellisen parannuksen, hänelle annettakoon siitä käteen sata, kaksi tai kolme guldenia henkilön olosuhteen mukaan, jotta hän saisi elatuksen alkua vaimoparalleen ja pienille lapsilleen ja vanhojen tai vaivaisten ylläpitoon. Sillä sellainen huonolla tavalla ansaittu omaisuus on kirottua, ellei sitä Jumalan siunauksin käytetä hyviin ja hyödyllisiin tarkoituksiin.
Seitsemänneksi (s. 175), että nuorille voimakkaille juutalaismiehille ja juutalaisnaisille annettakoon käteen varsta, kirves, kuokka, lapio, rukki tai värttinä ja annettakoon heidän ansaita leipänsä otsansa hiessä, kuten Aadamin lasten osaksi on määrätty (1. Moos. 3:19). Sillä ei käy päinsä, että he tahtovat antaa meidän kirottujen gojimien tehdä työtä otsa hiessä, ja he, pyhät ihmiset, tahtoisivat kuluttaa sen uunin pankolla laiskoja, lihavia ja komeita päiviä viettäen, ja sen jälkeen pilkallisesti kerskuvat, että he muka ovat kristittyjen herroja meidän omasta vaivannäöstämme. Tämä ei käy päinsä, vaan heidät on pakotettava luopumaan konnankujeistaan.
Kun sinä näet jonkun juutalaisen tai häntä ajattelet, niin puhu itseksesi näin: katso, tuo turpa, jonka tuolla näen, on joka lauantai kironnut, sadatellut ja syljeskellyt rakasta Herraani Jeesusta Kristusta, joka on minut kalliilla verellään lunastanut, ja sen lisäksi rukoillut ja noitunut Jumalan edessä, että minut, vaimoni ja lapseni ja kaikki kristityt pistettäisiin kuoliaiksi ja mitä surkeimmalla tavalla tuhottaisiin. - Ja sen hän itsekin tekisi mielellään, missä vain voisi, jotta hän saisi anastaa omaisuutemme.
Meille (s. 192) kristityille ei pidä olla mikään leikin, vaan mitä suurimman vakavuuden asia etsiä tätä vastaan neuvo ja pelastaa sielumme juutalaisista, se on, perkeleestä ja ikuisesta kuolemasta. Ja se on, kuten edellä on sanottu: Ensiksi, että heidän synagogansa poltettakoon tulella ja heittäköön siihen lisäksi, kuka vain voi, tulikiveä ja pikeä: ken helvetintultakin voisi heittää lisäksi, olisi myös hyvä. Toiseksi, että heiltä otettakoon pois kaikki heidän kirjansa, rukouskirjansa ja Talmudinsa, myöskin koko Raamattu, eikä lehteäkään jätettäkö jäljelle, ja säilytettäköön niitä varten, jotka tekevät parannuksen. Sillä he käyttävät kaikkea tätä Jumalan Pojan pilkkaamiseen, se on, itsensä Isän Jumalan, taivaan ja maan Luojan (kuten on sanottu), eivätkä koskaan tule sitä toisin käyttämään. Kolmanneksi, että heitä kiellettäköön meidän luonamme ja maassamme julkisesti Jumalaa ylistämästä, kiittämästä, rukoilemasta ja opettamasta ruumiin ja hengen menettämisen uhalla. Tehkööt sitä omassa maassaan tai missä vain voivat, niin ettei meidän kristittyjen tarvitse sitä kuulla, eikä siitä tietää. Neljänneksi (s. 193), että heiltä kiellettäköön Jumalan nimen lausuminen meidän korvaimme kuullen, sillä me emme voi sitä hyvällä omallatunnolla kuulla emmekä sietää, koska heidän kirotut suunsa ja sydämensä nimittävät Jumalan Poikaa nimellä Hebel Vorik, ja siis heidän täytyy nimittää Hänen Isäänsäkin samoin, mitä heidän suunsa ja sydämensä eivät voi käsittää muulla tavalla, sillä meidän on uskottava.
Niin, miten meidän olisi meneteltävä, vaikkakin me juutalaisilta polttaisimme heidän synagogansa, kieltäisimme heitä julkisesti ylistämästä ja rukoilemasta Jumalaa, opettamasta, Jumalan nimeä lausumasta jne., sillä kuitenkaan he eivät luopuisi sitä salaisesti tekemästä. Ja koska me tiedämme, että he tekevät sitä salaisesti, niin se on yhtä paljon kuin he tekisivät sitä julkisesti. Sillä mitä tiedetään salaisesti tapahtuvan ja siedettävän, sehän ei enää ole salaista, ja omatuntomme on sen vuoksi yhtä hyvin Jumalan edessä syyllinen. Aivan niin, siitä meidän on itseämme varottava. Minun mielestäni asia on kuitenkin näin: jos mieli meidän jäädä juutalaisten jumalanpilkasta vapaaksi eikä tulla siihen osallisiksi, niin meidän on pysyttävä erillämme ja karkotettava pois maastamme. Muuttakoot maahansa, niin heidän ei enää tarvitse meistä Jumalalle huutaa ja valehdella, että me muka pidämme heitä vankeina, eikä meidänkään tarvitse valittaa, että he meitä paheillaan ja nylkemisellään rasittavat. Tämä on lähin ja paras neuvo, joka tässä tapauksessa turvaa molemmat osapuolet.
Kristus (s. 218), meidän rakas Herramme, käännyttäköön heidät armollisesti ja pysyttäköön meidät tuntemisessaan, mikä on iankaikkinen elämä, lujasti ja järkähtämättömästi. Aamen.joka käyttäytyi kuin sen ajan ihmiset yleensä.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa
En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod225294- 254478
- 282591
- 342274
- 372018
- 151968
En ole koskaan kokenut
Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka191617- 121551
Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...
Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons211297Kerranki asiat oikein
Ilkka ja muut pienpuolueeet...teitte hyvän työn kun valitsitte pätevän henkilön virkaan eikä kepulle passelia!! Jatkakaa101204