Vammainen ja seksi

Rollaattori

Onko totta että vammaisen kanssa ei saa harrastaa
seksiä?? Joillain keskustelupalstoilla on ollut
juttua että laki kieltäisi sekaantumasta invaliideihin. Olisin kiinnostunut tästä asiasta.

132

27016

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nyt eläinten viikko...eläimiin ei kajota silleen koskaan... et kai vaan ole ennättänyt luki luki ;D

      • Anonyymi

        Olin fysikaalisessa hoidossa' hoitaja kysyi mitä työtä teen. Sanoin olevani neliraajahalvaantuneen avustaja. Hän kommentoi että eikös se ole yhteiskunnalle kallista hoitaa tämmösiä vammaisia. Haloo' hän olisi ollut valmis eliminoimaan ko hlöt pois...en ole moista kohdannut' hän siis oli sitä mieltä ehdoitta


    • make love not war

      Seksiä onneksi saa harrastaa kaikki kuppikoosta ja miehisistä mitoista riippumatta. Myöskään mikään vamma ei poista seksuaalisuutta eikä mikään laki kiellä sitä toteuttamasta, kunhan siihen ei liity pakottamista, hyväksikäyttöä yms...

      • Anonyymi

        Terve samaa mieltä näistä asioista itse vammauduin 13 kesäinen pihalta auton alle alamäki koomassa viikot Töölö. Jäi aivovammainen Mies erittäin vakavasti haitat vammat koulut ammatti mitään väsynyt loppu miten sattuu vireystaso heittää oma pää muisti oppiminen vaatii rahaa saada. 2 lääkkeet ja rahat tilille teen tehnyt ajelin Honda Civic type r 7 ostaa Santander 2018 viimeinen Honda. 5 vuotta hyllyssä kortti 35 vuotias mies itse olen.


    • Aki

      HEI.

      Miellestäni en ole huomannut tuollaista lakia, siinä ei miellestäni ole edes mitään perää että laki kieltäsi sexin harrastamisen liikunta vammaisten kanssa, että suosittelen lämpimästi katsomaan laki kirjasta ihan ennen kuin uskot puoli tuntemattomia ihmisiä. Nimittäin valehtelijoita riitää ja se jos mikä on totta.

    • Miettijä

      eiköhän se ole kyse ennakkoluuloista....
      sitten tulee se ns. terve joka ottaa asian puheeksi ja tekee aloitteen aivan kuten ns. terveenkin kanssa...

      Vammaisen omissa taustajoukoissa voi olla sellaisia jotka asennoituu vammaisen ihmissuhteisiiin jo kielteisesti... tästä nää legendat tulee, että vammaisen kanssa seksiä harrastava on kriminali ja olihan arvo ylppökin kait tätä asiaa ajava.

      Mutta kait se on terveellikin vaikeaa ja asia jää sitten ns. kaveruudeksi.

    • Pantera U2

      Niin, ei kai se laissa ole kiellyttä, mutta aika säälittävää se on kun vammainen mies yrittää tyydyttää terveen naisen....se on vaan fakta

      • Tyydytetty

        Ei vamma millään tavalla poista miehisyyttä! Ja keinot siihen tyydyttämiseen ovat aina kyllä löytyneet. Pyörätuolista ja neliraajahalvauksesta (tasolla C5) huolimatta.. :=)


      • vastustamaton vammainen

        Onko yhtä säälittävää kun vammainen nainen yrittää tyydyttää terveen miehen?
        Olen kaunis vammainen nainen ja ollut seksisuhteessa useiden terveiden miesten kanssa ja aion olla edelleenkin,joidenkin harmiksi ja kauhuksi.
        Ehkä eniten se ärsyttää terveitä naisia ja nautin siitä,he eivät voi ymmärtää miksi vedän puoleeni terveitä miehiä.itse ymmärrän sen oikein hyvin.


      • Hyi

        Hyi sinua. Kuinka voit kirjoittaa noin tyhmää.


      • kostoko
        vastustamaton vammainen kirjoitti:

        Onko yhtä säälittävää kun vammainen nainen yrittää tyydyttää terveen miehen?
        Olen kaunis vammainen nainen ja ollut seksisuhteessa useiden terveiden miesten kanssa ja aion olla edelleenkin,joidenkin harmiksi ja kauhuksi.
        Ehkä eniten se ärsyttää terveitä naisia ja nautin siitä,he eivät voi ymmärtää miksi vedän puoleeni terveitä miehiä.itse ymmärrän sen oikein hyvin.

        Sinulla on tarve näyttää naisille ja miehet haluavat sun pimppia. Sinä et oikein hyväksy vammasi. Haluat kostaa jotain. Älä ole liian helppo nakki miehille.


      • Minä
        Hyi kirjoitti:

        Hyi sinua. Kuinka voit kirjoittaa noin tyhmää.

        Kirjoitan mitä ajattelen ja sillä silti.


      • janneleijona

        Sinähän se taidatkin sitten varsinainen nussijoiden kuningas olla. Onkohan sekin fakta?


    • jos terve harrastaa normaaliälyisen vammaisen kans (jota myös liikuntavammaiseksi/liikuntarajoitteiseksikin sanotaan) seksiä, se ei todellakaan ole rikos. Se sitävastoin on, jos terve menee yrittämään sextata, ja sextaakin kehitysvammaisen kanssa. Syystä että kehitysvammainen on täysin rinnastettavissa lapseen, toisin kuin liikuntavammainen/liikuntarajoitteinen

      • muisteloissa

        Jo terveenä ollessa tuli tunne, että tämän elämän sänkykiintiöt on täys.
        Nyt en voi olla enkä kykenisi sillä jalat ei aukea ei sulkeudu. Syy lonkissa.
        Kävelemään en pysty. Ei myöskään ole ketään mielenkiintoista?!
        SE nyt vaan on niin . rajoitteisuuteni hyväksyn ¤ hellyyttä silti kaipaan.
        Olen sivusta kuullut, että hoitajat voivat auttaa liikuntavammaisia oikeaan asentoon. Sitä en haluaisi, vanhanaikaisesti se on kahden kesken toimitus.
        Miehillä käy "ammattilainen " auttamasa korvausta vastaan. Sen hyväksyn.


      • itse vammautuisit
        muisteloissa kirjoitti:

        Jo terveenä ollessa tuli tunne, että tämän elämän sänkykiintiöt on täys.
        Nyt en voi olla enkä kykenisi sillä jalat ei aukea ei sulkeudu. Syy lonkissa.
        Kävelemään en pysty. Ei myöskään ole ketään mielenkiintoista?!
        SE nyt vaan on niin . rajoitteisuuteni hyväksyn ¤ hellyyttä silti kaipaan.
        Olen sivusta kuullut, että hoitajat voivat auttaa liikuntavammaisia oikeaan asentoon. Sitä en haluaisi, vanhanaikaisesti se on kahden kesken toimitus.
        Miehillä käy "ammattilainen " auttamasa korvausta vastaan. Sen hyväksyn.

        Alottajalle lähinnä...

        Että mitäpä jos itse vammautuisit.
        Kokisitko sen jälkeen olevasi jotenkin vähemmän seksuaalinen ihminen?
        Ja kokisitko oikeaksi, että sinuun kajoaminen olisi kiellettyä?
        Olemme pariskunta, joista molemmat vammaisia. Uskoisin että meilläkin on aivan tavallinen seksielämä. :)

        Näitä aloituksia harkitessa saa käyttää omaa päätäkin.


      • taaskaan...

        Ei voida yleistää että kehitysvammainen TÄYSIN rinnastettavissa lapseen.
        Heitäkin on niin monen tasoisia.


      • liikuntavammainen

        "Se sitävastoin on, jos terve menee yrittämään sextata, ja sextaakin kehitysvammaisen kanssa. Syystä että kehitysvammainen on täysin rinnastettavissa lapseen, toisin kuin liikuntavammainen/liikuntarajoitteinen"

        Mihin lakipykälään vetoat tässä? Tuollaisesta kun en ole ennen kuullutkaan.


      • liikuntavammainen kirjoitti:

        "Se sitävastoin on, jos terve menee yrittämään sextata, ja sextaakin kehitysvammaisen kanssa. Syystä että kehitysvammainen on täysin rinnastettavissa lapseen, toisin kuin liikuntavammainen/liikuntarajoitteinen"

        Mihin lakipykälään vetoat tässä? Tuollaisesta kun en ole ennen kuullutkaan.

        kehitysvammaisen ja normaaliälyisen välinen sexi on verrannollinen lapsen seksuaaliseen hyväksikäyttöön, koska kehitysvammainenhan tarkoittaa sitä että on älyllisesti/henkisesti pikkulapsen tasolla. Laki saattaisi antaa luvan kahden keharin väliseen sextailuun, mutta riittääkö heillä siihen järki?. veikkaanpa että EI

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Lapsen_seksuaalinen_hyväksikäyttö

        kyllä tuo henkinen kehitys mainitaan siellä virallisessa määritelmässä. Joten toisin sanoen kyllä keharia paneskeleva normaaliälyinen..oli se sitten vammaton tai liikuntavammainen, syyllistyy lapsen seksuaaliseen hyväksikäyttöön


      • liikuntavammainen
        maksastapuhuja kirjoitti:

        kehitysvammaisen ja normaaliälyisen välinen sexi on verrannollinen lapsen seksuaaliseen hyväksikäyttöön, koska kehitysvammainenhan tarkoittaa sitä että on älyllisesti/henkisesti pikkulapsen tasolla. Laki saattaisi antaa luvan kahden keharin väliseen sextailuun, mutta riittääkö heillä siihen järki?. veikkaanpa että EI

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Lapsen_seksuaalinen_hyväksikäyttö

        kyllä tuo henkinen kehitys mainitaan siellä virallisessa määritelmässä. Joten toisin sanoen kyllä keharia paneskeleva normaaliälyinen..oli se sitten vammaton tai liikuntavammainen, syyllistyy lapsen seksuaaliseen hyväksikäyttöön

        Mihin lakipykälään vetoat tässä?


      • ATDT'2
        maksastapuhuja kirjoitti:

        kehitysvammaisen ja normaaliälyisen välinen sexi on verrannollinen lapsen seksuaaliseen hyväksikäyttöön, koska kehitysvammainenhan tarkoittaa sitä että on älyllisesti/henkisesti pikkulapsen tasolla. Laki saattaisi antaa luvan kahden keharin väliseen sextailuun, mutta riittääkö heillä siihen järki?. veikkaanpa että EI

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Lapsen_seksuaalinen_hyväksikäyttö

        kyllä tuo henkinen kehitys mainitaan siellä virallisessa määritelmässä. Joten toisin sanoen kyllä keharia paneskeleva normaaliälyinen..oli se sitten vammaton tai liikuntavammainen, syyllistyy lapsen seksuaaliseen hyväksikäyttöön

        Tämä väite on puppua:
        "kehitysvammaisen ja normaaliälyisen välinen sexi on verrannollinen lapsen seksuaaliseen hyväksikäyttöön, koska kehitysvammainenhan tarkoittaa sitä että on älyllisesti/henkisesti pikkulapsen tasolla."

        Kehitysvammoja on hyvin lieviä, ja sitten on hyvin vaikeita. Lievimmillään voi olla vähän keskitysvaikeutta, vakavimmillaan henkilö ei välttämättä edes kommunikoi juurikaan ulkomaailman kanssa. Tällaisia voivat olla esim. kuurosokeana syntyneet.

        Yleisin kehitysvammaisuuden muoto taitaa olla Down-syndrooma, ja siinäkin vamman syvyys vaihtelee suuresti. Jotkut ovat pikkulapsen tasolla, toiset pystyvät aikuisena tuettuna melko itsenäiseen elämään.


    • Kyllä onneksi kaikki saa seksiä harrastaa. Itse olen normaali, terve nuori nainen ja olen ilokseni päässyt kokemaan kehitysvammaisten miesten huomion. Työskentelin vähän aikaa kehitysvammaisten parissa ja nautin todella siitä että miespuoliset osoittivat kiinnostusta välillä erittäin rohkeastikin ;) Ihania ihmisiä.

      • girl84bi nyt sotke kehareita, ja liikuntavammaisia/rajoitteisia... jotka on aivan eri asioita, samaksi asiaksi... kun sitä ne ei todellakaan ole, eivätkä tule olemaan vaikka ne keharit, ja varsinki niiden omaiset sitä kuinka haluaisivat


    • sinililja1965

      hei!

      Olen itse pyörätuolissa ja olen harrastanut seksiä ns terveen miehen kanssa ja olen erittäin iloinen siitä!

      Toivon että tämä viesti menee perille Sinulle joka aloitit rohkeasti kirjoituksen.

      • Seksi

        Olen pyörätuolissa istuva nainen ja olen kihloissa kävelevän miehen kanssa. Meillä on ihana seksi elämä ja olemme onnellisia myös.


    • Vamuz

      Mikä ihmeen heikko provosointi viesti tuokin oli. Yrität saada ihmiset vastaamaan aivottomaan viestiisi kun se alkaa häiritsemään. Olen itse lukenut jokseenkin tarkkaan sen iloisen vihreän kirjan nimeltä Suomen Laki. Siellä lähinnä kannustetaan tasa-arvoon olipa kyseessä kansallisuus, rotu tai fyysinen sairaus. Silti kirjoittaessani tätä, tiedän, että itse haluaisin kaikkien vammaisten kuolevan mahdollisimman pian, johon heidän sairautensa onneksi johtaa. Silti mielestäni tätä prosessia pitäisi jouduttaa vaikkapa myrkkyruiskeella.

      • vammoja ei ole olemassakaan muita kun yks, ja se on jonkinsortin lihasrappeuma, että meneppäs molopää"tietoinesi" nukkumaan sieltä


      • myös ne jotka käyttävät silmälaseja, tai jolla on pienet munat, tissit, pärstä kun petolinnun perse. Jäljelle jäisi salskeita miehiä ja iso tissiä namu namu kimmoja... arjalaiseen tyyliin...


      • Mitä elämässäsi on tapahtunut, että suhtaudut vammaisiin ihmisiin noin? Vaikka tämä kommentisi on lähinnä kekskenkasvuisen provoilua niin kokemuksesta voin kertoa, että ihmiset jotka kammoksuvat erilaisuutta ja tuovat sen esiin noin lapsellisesti ovat lähinnä itse elämässään epäonnistuneita ja siihen ei ole tarvittu fyysistä eikä psyykkistä vammaa. Onhan se hyvä, että vammaisten palstalla voit puhua "miehekkäästi" tosielämä taitaa olla toinen juttu.


      • opel 12

        Tule tappamaan, aivoton idiootti. Olen liik.vammainen, penkkitulos 150kg. Katotaan homo, kummalta henki lähtee. Kerro paikka, missä haluat tavata.


      • Anonyymi
        opel 12 kirjoitti:

        Tule tappamaan, aivoton idiootti. Olen liik.vammainen, penkkitulos 150kg. Katotaan homo, kummalta henki lähtee. Kerro paikka, missä haluat tavata.

        🤣🤣🤣🤣🤣🤣


    • Duck

      Jos tuo väittämä että ei saa harrastaa seksiä vammaisen kanssa on totta, niin olen todentotta syyllistynyt mitä julmimpaan rikokseen - seksiin itseni kanssa ja mikä karmeinta, joskus jopa seksiin viattomien ja ehkä hivenen humalaisten naisihmisten kanssa.

      Jopohan ei kännissä keuli - ainakaan minulla. Joko nämä viattomat, hivenen humalaiset ovat olleet kohteliaita taikka sitten niillä on vain muuten pulssi noussut kun joitain muita keinoja on sitten otettu avuksi (nelimetrinen halko, heinäseiväs tai jokin muu...) Tiedä häntä. Naisia en ymmärrä.

      Mutta kyllähän se on niin että näin vammaisena ja ehkä hivenen nykyään erakoituneena toi oman käden oikeus on se paras oikeus. Jos tämä on rikos niin olen syyllinen.

      • ainoastaan kehitysvammaisen kans puuhastelu on mielestäni kiellettyä. Koska kehitysvammainen on lapsen tasolla, ja näin ollen verrannollinen lapseen. Mutta liikuntavammaisen kanssahan homma on ok, jos "pelit ja vehkeet" toimii, niinku ne useimmilla toimii. Tämä saattaa kuulostaa terveestä uskomattomalta,että miten vammaisella voi toimia jalkoväli, kun ei jalatkaan kaikilla niin hyvin että niillä käveltäis. Mut näin se vaan on että homma toimii


      • "Mutta kyllähän se on niin että näin vammaisena ja ehkä hivenen nykyään erakoituneena toi oman käden oikeus on se paras oikeus. Jos tämä on rikos niin olen syyllinen."
        Silloin ainakin asianhaarat ovat omassa kädessä ;)


      • Revelstoke
        kanosmn kirjoitti:

        "Mutta kyllähän se on niin että näin vammaisena ja ehkä hivenen nykyään erakoituneena toi oman käden oikeus on se paras oikeus. Jos tämä on rikos niin olen syyllinen."
        Silloin ainakin asianhaarat ovat omassa kädessä ;)

        Olen jonkin aikaa seurannut tätä keskustelua huvittuneena. Aloitusviesti on puhdas provokaatio.

        Suomen rikoslaissa ei ole minkäänlaista kohtaa, jossa seksi vammaisen kanssa olisi rikos. Päinvastoin. Lähtökohtaisesti seksi terveen ja kehitysvammaisen välillä on täysin sallittua. Kysymys on aina siitä, että kummankin osapuolen tulee olla henkisesti sillä tasolla, että he ymmärtävät, mitä ovat tekemässä. Nämä ovat aina tapauskohtaisia juttuja.

        Jos toinen on terve ja toinen todella vakavasti kehitysvammainen, niin herkästi tilanne menee hyväksikäytön puolelle....ei kuitenkaan välttämättä. Hyvä esimerkki on Tom Hanksin tähdittämä elokuva Forrest Gump, jossa kehityvammainen Forrest saa lapsen nuoruudenrakkautensa (nainen) kanssa.

        Väite siitä, että seksi liikuntammaisen kanssa olisi rikos saa hymyn nousemaan suunpieliini. Ajatellaanpa tilannetta, jossa parikymppiset Matti ja Maija menevät naimisiin. Molemmat siinä vaiheesssa terveinä. Häämatkalla Hawaiilla Matti kuitenkin joutuu skootterilla liikenneonnettomuuteen ja hänen molemmat jalkansa amputoidaan reisistä alaspäin. Matti on nyt kaikilla mittareilla mitattuna liikuntavammainen nuorimies. Olisi surkuhupaisaa, jos Matin ja Maijan sekstailu muuttuisi onnettomuuden jälkeen rikokseksi.

        Rohkenen väittää, että seksi liikuntavammaisen kanssa ei ole rikos missään päin Maailmaa. En usko, että se oli rikos edes Hitlerin ajan Saksassa. Seksi on ihmisoikeus.


      • Revelstoke kirjoitti:

        Olen jonkin aikaa seurannut tätä keskustelua huvittuneena. Aloitusviesti on puhdas provokaatio.

        Suomen rikoslaissa ei ole minkäänlaista kohtaa, jossa seksi vammaisen kanssa olisi rikos. Päinvastoin. Lähtökohtaisesti seksi terveen ja kehitysvammaisen välillä on täysin sallittua. Kysymys on aina siitä, että kummankin osapuolen tulee olla henkisesti sillä tasolla, että he ymmärtävät, mitä ovat tekemässä. Nämä ovat aina tapauskohtaisia juttuja.

        Jos toinen on terve ja toinen todella vakavasti kehitysvammainen, niin herkästi tilanne menee hyväksikäytön puolelle....ei kuitenkaan välttämättä. Hyvä esimerkki on Tom Hanksin tähdittämä elokuva Forrest Gump, jossa kehityvammainen Forrest saa lapsen nuoruudenrakkautensa (nainen) kanssa.

        Väite siitä, että seksi liikuntammaisen kanssa olisi rikos saa hymyn nousemaan suunpieliini. Ajatellaanpa tilannetta, jossa parikymppiset Matti ja Maija menevät naimisiin. Molemmat siinä vaiheesssa terveinä. Häämatkalla Hawaiilla Matti kuitenkin joutuu skootterilla liikenneonnettomuuteen ja hänen molemmat jalkansa amputoidaan reisistä alaspäin. Matti on nyt kaikilla mittareilla mitattuna liikuntavammainen nuorimies. Olisi surkuhupaisaa, jos Matin ja Maijan sekstailu muuttuisi onnettomuuden jälkeen rikokseksi.

        Rohkenen väittää, että seksi liikuntavammaisen kanssa ei ole rikos missään päin Maailmaa. En usko, että se oli rikos edes Hitlerin ajan Saksassa. Seksi on ihmisoikeus.

        sun viestisihän on kuin lehtiuutinen ikään. Yhdessä kohtaa puhut vammaisesta/liikuntavammaisesta, ja toisessa kehitysvammaisesta. ERI ASIOITA *karjaisee*. Opetelkaa ihmiset lopultakin pysymään asiassa


      • Revelstoke
        maksastapuhuja kirjoitti:

        sun viestisihän on kuin lehtiuutinen ikään. Yhdessä kohtaa puhut vammaisesta/liikuntavammaisesta, ja toisessa kehitysvammaisesta. ERI ASIOITA *karjaisee*. Opetelkaa ihmiset lopultakin pysymään asiassa

        Kiitos palautteesta. Olin lukioaikoina lehdessä kesäpoikana, joten ehkä kirjoitustyylini todella muistuttaa lehtijuttua :)

        Olen samaa mieltä kanssasi siitä, että kehitysvammaiset ja liikuntavammaiset ovat kaksi eri asiaa. Tämän viestiketjun ensimmäisissä viesteissä kuitenkin puhutaan pelkästään "vammaisista", erittelemättä heitä kehitysvammaisiin ja liikuntavammaisiin. Niinpä ajattelin kertoa miten asia on, molempien ryhmien osalta. Eilinen viestini on itse asiassa hyvinkin looginen, jos luet sen ajatuksen kanssa läpi.

        Itse olen liikuntavammainen, jos sillä mitään merkitystä tässä on. Minulla ei kuitenkaan ole mitään kehitysvammaisia vastaan. En koe yhteenkuuluvuudentunnetta heidän kanssaan, mutta he ovat yleensä mukavia ihmisiä.


        Jotenkin tästä(kin) viestiketjusta paistaa rivien välistä läpi se, että monille liikuntavammaisille tuntuu olevan rasite, että on olemassa kehitysvammaisia ihmisiä. Monet liikuntavammaiset kokevat, että terveet hyväksyisivät heidät paremmin ja luontevammin, jos kehitysvammaisia ei olisi.

        Jollakin tasolla ymmärrän moisen ajatusmaailman...mutta se on kyllä totaalisen omituinen tapa ajatella.

        Jokainen ihminen, terve tai ei-terve, hakee ja tarvitsee elämässään hyväksyntää. Jokainen haluaa kelvata sellaisena kuin on. Kuulostaa ehkä kliseeltä, mutta se hyväksytyksi tuleminen ei ole mistään muusta kiinni kuin siitä, mitä itse teet.

        Minulle sopisi valllan mainiosti, että olisi vain kaksi "ryhmää": terveet ja vammaiset. Ja vammaisia ei jaoteltaisi liikunta-, näkö-, kehitys- ja kuulovammaisiin, vaan kaikki olisivat pelkästään "vammaisia".

        Tällä minun asenteellani "vammaisen on otettava kohtalonsa omiin käsiinsä" ei taitaisi olla asiaa invalidiliiton luottamuselimiin, mutta enpä mä sinne haluaisikaan :)

        Olen liikuntavammainen, ikää alle 30v, yliopistotutkinto, vakituinen työ (jossa en ole vammaisten kanssa juurikaan tekemisissä) hyvällä palkalla jne. jne. En ole mielestäni poikkeuksellisen komea, enkä puhujana Sokrateen ja Aristoteleen tasoa, mutta mielestäni olen saanut rakennettua elämäni varsin hyvälle mallille. Tyttöystäväkin löytyy.

        Pahoittelen, että loppu eksyi "vähän" topicista, mutta toivottavasti se puhuttelee jotakuta....hopefully....


      • liikuntavammainen
        Revelstoke kirjoitti:

        Kiitos palautteesta. Olin lukioaikoina lehdessä kesäpoikana, joten ehkä kirjoitustyylini todella muistuttaa lehtijuttua :)

        Olen samaa mieltä kanssasi siitä, että kehitysvammaiset ja liikuntavammaiset ovat kaksi eri asiaa. Tämän viestiketjun ensimmäisissä viesteissä kuitenkin puhutaan pelkästään "vammaisista", erittelemättä heitä kehitysvammaisiin ja liikuntavammaisiin. Niinpä ajattelin kertoa miten asia on, molempien ryhmien osalta. Eilinen viestini on itse asiassa hyvinkin looginen, jos luet sen ajatuksen kanssa läpi.

        Itse olen liikuntavammainen, jos sillä mitään merkitystä tässä on. Minulla ei kuitenkaan ole mitään kehitysvammaisia vastaan. En koe yhteenkuuluvuudentunnetta heidän kanssaan, mutta he ovat yleensä mukavia ihmisiä.


        Jotenkin tästä(kin) viestiketjusta paistaa rivien välistä läpi se, että monille liikuntavammaisille tuntuu olevan rasite, että on olemassa kehitysvammaisia ihmisiä. Monet liikuntavammaiset kokevat, että terveet hyväksyisivät heidät paremmin ja luontevammin, jos kehitysvammaisia ei olisi.

        Jollakin tasolla ymmärrän moisen ajatusmaailman...mutta se on kyllä totaalisen omituinen tapa ajatella.

        Jokainen ihminen, terve tai ei-terve, hakee ja tarvitsee elämässään hyväksyntää. Jokainen haluaa kelvata sellaisena kuin on. Kuulostaa ehkä kliseeltä, mutta se hyväksytyksi tuleminen ei ole mistään muusta kiinni kuin siitä, mitä itse teet.

        Minulle sopisi valllan mainiosti, että olisi vain kaksi "ryhmää": terveet ja vammaiset. Ja vammaisia ei jaoteltaisi liikunta-, näkö-, kehitys- ja kuulovammaisiin, vaan kaikki olisivat pelkästään "vammaisia".

        Tällä minun asenteellani "vammaisen on otettava kohtalonsa omiin käsiinsä" ei taitaisi olla asiaa invalidiliiton luottamuselimiin, mutta enpä mä sinne haluaisikaan :)

        Olen liikuntavammainen, ikää alle 30v, yliopistotutkinto, vakituinen työ (jossa en ole vammaisten kanssa juurikaan tekemisissä) hyvällä palkalla jne. jne. En ole mielestäni poikkeuksellisen komea, enkä puhujana Sokrateen ja Aristoteleen tasoa, mutta mielestäni olen saanut rakennettua elämäni varsin hyvälle mallille. Tyttöystäväkin löytyy.

        Pahoittelen, että loppu eksyi "vähän" topicista, mutta toivottavasti se puhuttelee jotakuta....hopefully....

        "Minulle sopisi valllan mainiosti, että olisi vain kaksi 'ryhmää': terveet ja vammaiset. "

        Minusta tuo on huono jaottelu. Parempi olisi vammaiset ja vammattomat. Itse olen tällä hetkellä terve vammainen, mutta joskus flunssassa ollessa sairas vammainen. Vammaton sen sijaan en ole koskaan.


      • sinililja1965
        liikuntavammainen kirjoitti:

        "Minulle sopisi valllan mainiosti, että olisi vain kaksi 'ryhmää': terveet ja vammaiset. "

        Minusta tuo on huono jaottelu. Parempi olisi vammaiset ja vammattomat. Itse olen tällä hetkellä terve vammainen, mutta joskus flunssassa ollessa sairas vammainen. Vammaton sen sijaan en ole koskaan.

        Hei!

        Jokaisella on oikeus nauttia seksistä vammaaan katsomatta...Toki omalla tyylillään ja omat rajansa monilla onkin mutta nauttii silti.....


    • riippuu...

      Jos kyseessä on kehitysvammainen henkilö, voidaan olettaa, että hän ei välttämättä ymmärrä mistä on kysymys. Kehitysvammainen nainen/mies voi helposti joutua hyväksikäytetyksi vain siksi, että hän ei osaa sanoa ei. On syytä olla todella tarkkana heidän suhteen, koska kyseessä on mahdollisesti törkeä hyväksi käyttö.

      Jos taas kyse on pelkästään fyysistä vammasta, eli esimerkiksi liikunta-, näkö- tai kuulovamma, asia on tasan kahden aikuisen ihmisen välinen asia. Tietysti siihen asti, että molemmat sitä haluavat. Raiskaus on aina raiskaus, eikä vammalla ole mitään tekemistä sen asian kanssa!!

      • tyydytetty vammaton

        Todella, jollain voi seksuaalien elämä olla niinkin vähissä, että se rajoittuu "kunnan tätien paskottamiseen" kuten asian ilmaisit.

        Älä kuitenkaan yleistä!

        On olemassa selkäydinvammaisia, joilla on varsin tyydyttävä seksielämä. Jopa vammattoman puolison kanssa! Ja miksipä ei niin olisi? Selkäydinvamman tasoon ja vaikeuteen sen enempiä puuttumatta, vamma ei estä tunteita. Rakastaminen on edelleen mahdollista niin henkisesti kuin fyysisestikin, vain keinot vaihtelevat!

        Seksistä suurin osa lähtee korvien välistä, ei raajoista!


      • Duck
        tyydytetty vammaton kirjoitti:

        Todella, jollain voi seksuaalien elämä olla niinkin vähissä, että se rajoittuu "kunnan tätien paskottamiseen" kuten asian ilmaisit.

        Älä kuitenkaan yleistä!

        On olemassa selkäydinvammaisia, joilla on varsin tyydyttävä seksielämä. Jopa vammattoman puolison kanssa! Ja miksipä ei niin olisi? Selkäydinvamman tasoon ja vaikeuteen sen enempiä puuttumatta, vamma ei estä tunteita. Rakastaminen on edelleen mahdollista niin henkisesti kuin fyysisestikin, vain keinot vaihtelevat!

        Seksistä suurin osa lähtee korvien välistä, ei raajoista!

        Vammauduin muistaakseni vuonna 2000. Ja jos ette usko että valehtelen niin seksiä olen harrastanut sekä vammaisena että vammattomana.

        Mikään John Holmes tuskin olin ennen vammautumistani, mut kyl jotain tärinää seksikumppanissa oli sillointällöin huomattavissa (ja en tarkoita sitä pumpattavaa Barbaraa joka tärisee silleen seksikkäästi kun siihen kytkee virrat).

        Ehkä johtuen luonteenlaadustani, en senkummemmin mitään parisuhdetta ynnämuuta ole kovinkaan paljoa ajatellut. Ja minulle toi "lämpö", "naisen läsnäolo", ei ole koskaan ollut mikään muukuin - anteeksi vaan naiset - pimpsaloora.

        No haluthan ne säilyivät vaikka tunto meni. Ihme tolskausta nimim. "pyörätuoli on pillumagneetti" tuli harrastettua mut joo. Aika skeidaa, mut pientä tärinää sain aikaiseksi kumppaneissa. Sillä erotuksella että itse en tärissyt.

        Vieläkin haluttaa naista aina sillointällöin, sitä en kiistä. Vieläkin haluttaa kääntää kellot toisinpäin ja ajatella että olisi käynyt toisin. Onse välillä aika sydeemiä säätää juttuja tässä pyörätuolissa. Mut näillä mennään.

        Ja pahoittelen jos esineellistin naiset. Threadissa on kyse seksistä. Naisten pääkoppa on senverta kummallinen että sitä en yritäkään esineellistää. Ihme otuksia olette :D


      • Duck
        Duck kirjoitti:

        Vammauduin muistaakseni vuonna 2000. Ja jos ette usko että valehtelen niin seksiä olen harrastanut sekä vammaisena että vammattomana.

        Mikään John Holmes tuskin olin ennen vammautumistani, mut kyl jotain tärinää seksikumppanissa oli sillointällöin huomattavissa (ja en tarkoita sitä pumpattavaa Barbaraa joka tärisee silleen seksikkäästi kun siihen kytkee virrat).

        Ehkä johtuen luonteenlaadustani, en senkummemmin mitään parisuhdetta ynnämuuta ole kovinkaan paljoa ajatellut. Ja minulle toi "lämpö", "naisen läsnäolo", ei ole koskaan ollut mikään muukuin - anteeksi vaan naiset - pimpsaloora.

        No haluthan ne säilyivät vaikka tunto meni. Ihme tolskausta nimim. "pyörätuoli on pillumagneetti" tuli harrastettua mut joo. Aika skeidaa, mut pientä tärinää sain aikaiseksi kumppaneissa. Sillä erotuksella että itse en tärissyt.

        Vieläkin haluttaa naista aina sillointällöin, sitä en kiistä. Vieläkin haluttaa kääntää kellot toisinpäin ja ajatella että olisi käynyt toisin. Onse välillä aika sydeemiä säätää juttuja tässä pyörätuolissa. Mut näillä mennään.

        Ja pahoittelen jos esineellistin naiset. Threadissa on kyse seksistä. Naisten pääkoppa on senverta kummallinen että sitä en yritäkään esineellistää. Ihme otuksia olette :D

        Ja taas panettaa. Olisikohan parempi että alkaisin aikaisemmin nukkumaan vaiko hommaisin Pamela Anderssonin pumpattavan Barbarani sijalle...

        Jaa'ap. Taidan alkaa nukkumaan. Ihme hommaa toi että tuntoa ei ole mut panettaa. Se on naisten vika. Ilman teitä ei panettaisi... Paha paikka. Säälittäväkin joidenkin mielestä, mut mun mielestä pelkästään paha paikka.

        Himputti!


    • vammaisseksi

      Taidat olla oikeasti yläpäästä vammautunut,kun kyselet noin tyhmiä.

      • aivollinen

        Kyllähän monet ihan normi miehetkin taantuu sille tasolle, että niiden aivot sammuu kuin niitä ei olisi, kun he ryhtyvät ajattelemaan munallansa. Joten pitäisikö heidänkin kanssa sekstaaminen kriminalisoida:).

        kaikki saa
        kaikilta saa
        mut kaikki ei saa kaikilta

        seksuaalisuus on niin suuri osa ihmisen minuutta, ettei toista voi kieltää sen subjektiivista ilmaisemista

        t;Mies


    • Ei

      Ei ole totta vammainenkin on ihminen halut jatunteet

      • Ei saa puhua...

        Mutta onko oikeuksia haluihin ja tunteisiin?
        Ainakin täällä Sodankylässä lähes kaikki vammaisten palveluasunnoissa asuvat vammaiset alistetaan pakkolääkitykselle, ei vain keharit vaan myös täysipäiset CP-vammaiset.
        Lääkitys hoidetaan ruokajakelun yhteydessä, eikä vastalauseista piitata. Vastaus: "Meillä tehdään näin, ja sillä hyvä!"


      • ...uskomattomalta.
        Ei saa puhua... kirjoitti:

        Mutta onko oikeuksia haluihin ja tunteisiin?
        Ainakin täällä Sodankylässä lähes kaikki vammaisten palveluasunnoissa asuvat vammaiset alistetaan pakkolääkitykselle, ei vain keharit vaan myös täysipäiset CP-vammaiset.
        Lääkitys hoidetaan ruokajakelun yhteydessä, eikä vastalauseista piitata. Vastaus: "Meillä tehdään näin, ja sillä hyvä!"

        Terveen järjen mukaan kyllä älyllisillä vammaisilla on oikeus haluihin ja tunteisiin. Toi pakkolääkitys menee kyllä vähän yli hilseen... Täällä ei ainakaan ole tuollaista ''systeemiä''.


      • joonas xd saa moi
        Ei saa puhua... kirjoitti:

        Mutta onko oikeuksia haluihin ja tunteisiin?
        Ainakin täällä Sodankylässä lähes kaikki vammaisten palveluasunnoissa asuvat vammaiset alistetaan pakkolääkitykselle, ei vain keharit vaan myös täysipäiset CP-vammaiset.
        Lääkitys hoidetaan ruokajakelun yhteydessä, eikä vastalauseista piitata. Vastaus: "Meillä tehdään näin, ja sillä hyvä!"

        hei olen joonás hatunen olen ihastunut haluan seksiä mut en oo viellä valmis siihen hommaan mu ihan hyvä jos saan tyttö ystävän


      • sairaanhyvähoitsu
        Ei saa puhua... kirjoitti:

        Mutta onko oikeuksia haluihin ja tunteisiin?
        Ainakin täällä Sodankylässä lähes kaikki vammaisten palveluasunnoissa asuvat vammaiset alistetaan pakkolääkitykselle, ei vain keharit vaan myös täysipäiset CP-vammaiset.
        Lääkitys hoidetaan ruokajakelun yhteydessä, eikä vastalauseista piitata. Vastaus: "Meillä tehdään näin, ja sillä hyvä!"

        Kerropas minulle, millä lääkkeellä ihmiseltä saadaan seksuaaliset tarpeet, halu ja kyky pois? Itse en sairaanhoitajana ole ikinä moisesta kuullutkaan...

        Työskentelen neurologian osastolla, ja jokaikiselle sitä pyytävälle (esim. MS-tautia sairastaville miehille) annetaan Viagra-reseptit. Eli eiköhän asia mene kuule ihan toisinpäin, kuin mitä väität.


      • Toinen hoitsu
        sairaanhyvähoitsu kirjoitti:

        Kerropas minulle, millä lääkkeellä ihmiseltä saadaan seksuaaliset tarpeet, halu ja kyky pois? Itse en sairaanhoitajana ole ikinä moisesta kuullutkaan...

        Työskentelen neurologian osastolla, ja jokaikiselle sitä pyytävälle (esim. MS-tautia sairastaville miehille) annetaan Viagra-reseptit. Eli eiköhän asia mene kuule ihan toisinpäin, kuin mitä väität.

        Kemikaaleja ja hormooneja on useitakin esim. Androkur.
        Näiden mömmöjen käyttö on yleistä.
        Laki kieltää sala- ja pakkokäytön mutta yhdessäkään kuntoutuslaitoksessa tai palvelutalossa näitä säädöksiä ei noudateta.


      • sairaanhyvähoitsu
        Toinen hoitsu kirjoitti:

        Kemikaaleja ja hormooneja on useitakin esim. Androkur.
        Näiden mömmöjen käyttö on yleistä.
        Laki kieltää sala- ja pakkokäytön mutta yhdessäkään kuntoutuslaitoksessa tai palvelutalossa näitä säädöksiä ei noudateta.

        Ei vaan toinen hoitsu osannut edes lääkkeen nimeä kirjoittaa oikein...kyseessä siis Androcur, jonka käyttö on indikoitu eturauhassyöpää sairastaville miehille. Valmistetta voidaan myös käyttää VAHINGOLLISTEN seksuaalitoimintojen-ja häiriöiden hoitoon. Eli vammaisuus ei riitä indikaatioksi.

        Toinen hoitsu voisi nyt sitten asiantuntemuksensa pohjalta kertoa, missä olosuhteissa on perusteltua ja sallittua pakkolääkitä ihmistä. Varmaan tiedätkin, että vain vastentahtoisessa hoidossa olevalle potilaalle voidaan antaa vastentahtoista lääkitystä.

        Kerrot varmaan myös, miten tämä pakkolääkitys tapahtuu esim. liikuntavammaisten kohdalla.

        Käytöshäiriöiset kehitysvammaiset ovat aivan oma ryhmänsä, ja silloin, jos lääkitsemisen tarve on (esim. Orgametril) selkeä, eikä potilas kykene henkisen kehitystason vuoksi tahtoaan ilmaisemaan, on usein toimittava hieman erilaisilla ehdoilla.


      • Koettu on!
        sairaanhyvähoitsu kirjoitti:

        Ei vaan toinen hoitsu osannut edes lääkkeen nimeä kirjoittaa oikein...kyseessä siis Androcur, jonka käyttö on indikoitu eturauhassyöpää sairastaville miehille. Valmistetta voidaan myös käyttää VAHINGOLLISTEN seksuaalitoimintojen-ja häiriöiden hoitoon. Eli vammaisuus ei riitä indikaatioksi.

        Toinen hoitsu voisi nyt sitten asiantuntemuksensa pohjalta kertoa, missä olosuhteissa on perusteltua ja sallittua pakkolääkitä ihmistä. Varmaan tiedätkin, että vain vastentahtoisessa hoidossa olevalle potilaalle voidaan antaa vastentahtoista lääkitystä.

        Kerrot varmaan myös, miten tämä pakkolääkitys tapahtuu esim. liikuntavammaisten kohdalla.

        Käytöshäiriöiset kehitysvammaiset ovat aivan oma ryhmänsä, ja silloin, jos lääkitsemisen tarve on (esim. Orgametril) selkeä, eikä potilas kykene henkisen kehitystason vuoksi tahtoaan ilmaisemaan, on usein toimittava hieman erilaisilla ehdoilla.

        Keskitysleirihoitsujen asenteiden mukaisesti vammaisen seksuaalisuus on aina vahingollista ja haitallista, koska seksuaalisia oikeuksia ei ole.
        Otat mömmöt suoraan tai ruuassa, ja lääkitys on tietenkin virallisesti vapaaehtoista.
        Esim. Invalidiliiton Westendin ammattioppilaitoksessa, jossa opiskelin, mömmöjen käyttöä ei edes yritetty salailla. Ruokailua valvottiin tiukasti, ja jos siitä yritti laistaa joutui alakerran koppiin "puhutteluun".
        Henkilökunnan harrastama terrori oli silmitöntä!
        Naimisissa oleville sanottiin: "Älkää ruokailko perjantaina jos lähdette kotiin..."
        Päänsärky oli helvetillinen, eikä oikein lukeakaan nähnyt...
        Keskitysleirihoitsut eivät ole kuulleetkaan esim. hormoneista joita joka päivä vammaisiin syytävät.


      • Epäihmiset
        sairaanhyvähoitsu kirjoitti:

        Kerropas minulle, millä lääkkeellä ihmiseltä saadaan seksuaaliset tarpeet, halu ja kyky pois? Itse en sairaanhoitajana ole ikinä moisesta kuullutkaan...

        Työskentelen neurologian osastolla, ja jokaikiselle sitä pyytävälle (esim. MS-tautia sairastaville miehille) annetaan Viagra-reseptit. Eli eiköhän asia mene kuule ihan toisinpäin, kuin mitä väität.

        Tuo alkaa olla jo vedätyksen kantaäiti! Pidätö sinä meitä ihmisoikeusaktivisteja tyhminä, vai peräti vaadit sitä?
        Jokainen sairaanhoitaja ja muukin terveydenhoitaja tuntee nämä asiat, ja sinä tiedät sen!
        Olen nähnyt lukuisia hormonien pöhöttämiä nuoria naisia jotka on lääkitty seksittömiksi, mensujakaan ei ole.
        Kuolema on usein seurannut jo alle kolmekymppisenä veitulppien, munuais- ja maksavaurioiden seuraksena.
        Vai väitätö peräti ettei näitäkään ihmisiä ole olemassa?


      • Anonyymi
        Ei saa puhua... kirjoitti:

        Mutta onko oikeuksia haluihin ja tunteisiin?
        Ainakin täällä Sodankylässä lähes kaikki vammaisten palveluasunnoissa asuvat vammaiset alistetaan pakkolääkitykselle, ei vain keharit vaan myös täysipäiset CP-vammaiset.
        Lääkitys hoidetaan ruokajakelun yhteydessä, eikä vastalauseista piitata. Vastaus: "Meillä tehdään näin, ja sillä hyvä!"

        Tuota mun on vaikea uskoa kyllä.
        Oletko kehitysvammainen vai vain liikuntavammainen?
        Jos olet vain liikuntavammainen eihän sinun ole mikään pakko olla jonkin ruokajakelun varassa, käyt taksilla kaupassa ja hankit itse ruokasi.
        En usko että jotain "Jarrua" voitaisiin laittaa ruokaan koska ihmisiin tulisi sitä eri määrät ruokahalusta riippuen.
        Myöskin miten varmistaisivat että jonkun muut lääkitykset tai allergiat eivät vaikuta niin että jarru tappaakin.
        Siinä olisi kuolinsyyntutkijalla selvittämistä ja homma paljastuisi.
        On laitonta salaa pakkolääkitä ketään, siitä jäisi kiinni onneksi.

        Jos tosissasi epäilet mene yksityislääkärille, kerro asia ja pyydä verikokeet ja testit löytyykö elimistöstäsi jotain ylimääräistä.


    • ÄLÄ

      Älä höpötä tuonlaista asiaa täällä. Älä yritä olla tärkeä ja lapsellinen.

      • para77

        haluaa harrastaa seksiä moottoripyöräonnettomuudessa halvaantuneen..siis jalat.. kanssa seksiä. oon hyvin halukas kokeilemaan..:)


    • vikainen

      Hei, ei tämä ole niin musta valkoista kuin miltä näyttää! On paljon ihmisiä, vammaisiakin, jotka miettivät tuota, mutta eivät uskalla ottaa puheeksi tai eivät vain tiedä.
      Itsekin "vikaisena" mietiskelin joskus, että entä jos jotkut miehet hylkäävät minut sen vuoksi, että näytän heidän mielestään vammaiselta. Kuvitelma oli kuitenkin omassa päässäni, eikä kenenkään muun. (kiitos koulukiusaajien, joilta sain riittävästi kuulla olevani "vammainen") Koskaan ei ole kohdalle osuneet miehet miettineet juridisia asioita, eivätkä epäilleet pystyvyyttäni seksiin.

      • auttaja

      • 22
        auttaja kirjoitti:

        alle 40v kiva,mukava mies pirkanmaa-keski-suomi
        [email protected]

        Allekirjoittanut nyt tuntee useita esim . CP-vammaisia pariskuntia, joilla kaiken lisäksi täysin terveitä lapsia joten lopettakaa keshustelu ko. aiheesta ja tarkistakaa lääkityksenne, sillä siihen tuntuu todellista tarvetta.Ennakkoluulot helvetin kuuseen ja kasvakaa aikuisiksi.


    • lirkkumirkkuli

      olen harrastanut seksiä cp vammaisen miehen kanssa.
      Oudoksutti miehen pieni koko,siis peniksen ja muutenkin mies melko siro.
      Mutta hyvin se sujui. Yhdyntä nyt ei ehkä ihan sellaista ollut kuin kuvittelin,mutta mies teki kyllä kaikkea muuta...
      en koe rikokseksi. mies ei kertonut kyllä olevansa cp mutta kävelytyyli paljasti...ja toinen käsi on outo.

    • liikkari-ihminen

      Asiasta kukkakeppiiin....

      Tää o sinäänsä aivan järjetlön ketju. Ensinnäkin tää o aivan älyttömän pitkällä aikajanalla... olisko yli 5v ekan ja viimeisen välissä, ja tässä o taukoja, eli joku on herättänyt henkiin....

      Mut yks asia. En tiedä miten laki menee... mutta hyvät tavat kunniaan toisten seksualisuutta käsitellessä. Siis yleensä ku puhutaan koskemattomuudesta ja sakkoiästä, niin käsitellään sitä, että kahden ihmisen on oltava seksisuhteessa tasa-arvoisia seksinharjoittamiseen. Eli siis tulee tämä 16v ikä ja ihmisen kyky päättää omasta kehostaan. Eli siis kun kaksi tervettä ihmistä kohtaa, niin on varmasti parempi, että nuorella iällä nämä ihmiset olisivat samaa ikää, sillä muuten tulee esiin se, että toinen on himojensa ja halujensa suhteen helpponakki.

      Jos toinen on huomattavan nuori, niin silloin tulee esiin sen nuoremman hyväksikäyttö ja kiristys. Seksin saamisen apuna käytetään asioita joiden vuoksi esim. taloudellisesti toinen on helppo puhua ympäri.

      Kyllä 16v ikänen on varmasti kykenevä päättämään asioista kehonsa suhteen, mutta esiin tulee muuta asiat jotka kytkettynä kehitykseen saavat varmasti aikaan asioita jotka eivät ole reiluja.

      Sitten tietty jos on paljon tuota 16 vuoden ikää nuorempi, niin kyse on jo asioista, jotka ovat niin henkisesti kuin fyysisestikkin vahingollisia. Ja vaikka asiat tehtäsiin yhteisymmärryksessä, niin jälkeenpäin saattaa tullaa traumoja jotka estävät ihmisen normaalia toimintaa aikuisena, kun asiat ovat jo omassa hallussa.

      Mutta mitä tulee sit kehitysvaimmaisen seksuaalisuuteen. Joskus tuntuu, että joku muka täydellinen saa kiksejä näistä typeristä asioista. Ei tarvitse kuin mennä jonnekkin kaupungille, niin siellä on jo ihmisiä jotka mittailee toisiaan ja asettavat itseään toisia ylemmäs. Tässa keskustelussa kehitysvammaisten ja vammaisten yläpuolelle. Mielestäni ei ole mitää ryhmää jonka seksualiisuutta olisi varsinaisesti lailla kielletty. Mutta kuten tuo sairauden yleisnimi kertoo, niin kyse on ihmisen kehityksen ongelmista. Jos ihminen on fyysiseltä iältään vaikka 20v, niin se kehitysaste voi olla reilusti yli 10-vuotta jäljessä... tai siis ei jäljessä, vaan suoraan pysähtynyt sinne alle 10v tasoon.

      Jos ihminen on alle 10v ikäinen, niin kaikki me tiedämme mitä se meinaa.

      Entäs sitten liikuntavammaiset. Siellä ei ole ongelmat kehitysvammaisten kaltaisia. Suurin ongelma varmaan on ekonomisosiaalinen tai vertailu johonkin toiseen vammaryhmään. Kun joku kohtaa tai mieltää asiat aina samalla tapaa, niin se vammaisen kohtaaminen on tappava. Kun liikuntavammainen kohtaa yhden tappavan ihmisen, niin ei sitä miellä, että voi joskus tavata ihmistä joka on aito ja välittävä. Kun ihminen on yksin aikuisiässään pitkään ja sitten tulee ihminen, jolla on viesti toisenlaisesta elämästä, niin se viestin muuttaminen teoksi on iso prosessi ja se syö kyllä sitten kumpaakin.....

      Ja mitä sit siitä varsinaisesta aktista. Se menee pieleen takia, että kaikki tapahtuu liian nopeasti. Kun on pitkään yksin ja miettinyt kaikkia asioita, ja sitten ne toteutuu, niin asiat tulee liian nopeasti. Siinä käy vähän kuin pöydältä tippuvalle mukille, että sirut lattialla ja harmittaa....

      Ei vammainen ihminen suhtaudu asiaan kuin punaiseen bussiin. Epäonnistuneen hetken jälkeen voi tulla taas pitkä aika, että tulee uusi ihminen elämään, joka haluaa tehdä asian. Pitkässä ajassa on vielä sekin, että omaikäiset ihmiset etenevät elämässään ja sitä uutta hetkeä ei tule enää lainkaan.....

      Mä uskon, että maailma ei muutu meidän nykyajan ihmisten myötä... Palataan asiaan 25 vuoden päästä ja katsotaan miten vammaisten-aktiivisessa elämässä olevien elämässä ihmiissuhteet ovat muuttuneet. Aina sanotaan, että rotuoppi ei ole hyvä asia, mutta jos sillä voidaan estää murheellisia tarinoita, niin se on hyvä. Vammaisissa on kehitysvammaisten ja liikuntavammaisten ryhmien lisäksi myös vammautuneet. Vammaoja on sitä paitti myös kahtalajia. Varmaa paljon yleisempää on tuo, että vammaudutaan... Jos ihminen vammautuu niin hänellällä on aivan erilainen ympäristö ja ihmisverkosto kuin meillä joilla liikuntavamma on ollut syntymästä tai ekoista päivistä.

      Muistan kun 15v iässä oli sopeutumisvalmennusta. Kyllä siellä oli puhetta myös siitä, että seksi on osa elämää... oli oikee joku tapatietokouluttaja kertomassa.

      Koko asian muna onkin se, mitä ihmiset odottavat erilaisten ihmisten olevan.Ei kellää jää elämä elämättä muuta kuin asenteiden takia... ja niiden joita ei kiinnosta joku asia, nii tuskin kannattaa tulla tänne kertoo tyhmiä asioita. Jos vammainen onnistuu elämässä jossain asiassa, nii onko se sit naapurilta pois? Tai onko se sen naapurin asia tehdä sitä asiaa vaikeammaksi?

    • liikkari-ihjminen

      ps.

      Olen joskus kauan sitten jutellut erään sairaanhoitajan kanssa.

      Hän kertoi sen kuinka hoitolaitoksessa työnsä aikaa oli havainnut kehitysvammaisen miehen kiinnostuksen kehitysvammaiseen naiseen. Sairaanhoitajilla on koulutuksessa kyllä käyty asiat läpi, ja ei heidän velvollisuus ole omaa seksuaalisuutta sotkea tähän...

      mutta tämä hoitaja kertoi kuinka ongelmallinen asia oli. Hän oli ottanut asian toisen ihmisen koskemattomuudesta esiin, ja yrittänyt selvittää mitä mies voisi tehdä itsekseen. Itsetyydytykseen kaikilla on oikeus....

      Mutta vaikka kuinka tälle raasulle oli kerrottu asiasta, niin ei hän ollut ymmärtänyt asiaa..... eli oli ns. kykenemätön ymmärtämään asianmerkitystä.

      Mitä sitten olisi tapahtunut, jos hän olisi päässyt etenemään asiassa sen mukaa, mitä viestin alussa olisi tapahtunut.

      • kehvam.hoitaja.

        Potkut tuolle hoitajalle välittömästi! Toimi vastoin ammattietiikkaa. Olen itse ollut kehitysvammaisten hoitaja vuosikymmeniä. Aina pyritään siihen että jos kehitysvammaiset seurustelevat ja harrastavat seksiä se on heidän oma asiansa. Samat oikeudet heillä on kuin muillakin. hoitajat vain huolehtivat ehkäisystä. elikkäs tälle naispuoleiselle annetaan tietysti ehkäisypillerit.


      • liikkari mies
        kehvam.hoitaja. kirjoitti:

        Potkut tuolle hoitajalle välittömästi! Toimi vastoin ammattietiikkaa. Olen itse ollut kehitysvammaisten hoitaja vuosikymmeniä. Aina pyritään siihen että jos kehitysvammaiset seurustelevat ja harrastavat seksiä se on heidän oma asiansa. Samat oikeudet heillä on kuin muillakin. hoitajat vain huolehtivat ehkäisystä. elikkäs tälle naispuoleiselle annetaan tietysti ehkäisypillerit.

        Taisin löytää vastauksen aiemmin kirjoittamaan kommentiin.

        Tuo mitä joskus kauan aikaa sitten juttelin tuon sairaanhoitaajan kanssa, on aika perusteltua.

        Jollain tapaa voisin kaivaa tätä asiaa myös oikeustoimikelpoisuudesta, jossa sanotaan suoraan ihmisen kyvystä ymmärtää tekemänsä asian merkitys. Jos nyt oikein muistan, niin tämä hoitaja kertoi tilanteesta jossa toinen teki seksuaalisen aloitteen ja toinen ei ymmärtänyt tai pelkäsi kokemaansa.

        Jos ihmiset eivät ole samalla tasolla ja ovat hoitokodissa, niin silloin hoitohenkilökunnan on tehtvä asialle jotain ja selvitettävä asiaa jollain tapaa.

        Ja toisaalta. Ei se seksin järjestäminen ole myöskään hoitohenkilökunnan tehtävä.

        Meillä liikuntavammaisilla tämä asia on sitten aivan eri, ja joskus se on vain itsensä ymmärttävä, että luonto on antanut opin ymmärtää asioita ja sen että kun ei ole lusikallakaan annettiu, niin ei voi kauhalla ottaa elämässä on tultava toimeen märillä vaatteilla.

        Sitäpaitti,jos hoitohenkilöstö ei tekisi mitään, niin siitä vasta soppa syntys.... tottakai kaikki haluu, että kaikilla olis asiat hybin, mutta ku se vaan ei ole niin. tai siis melkee kaikki toivoo hyvää...

        Mut ei todellakaan sotketa liikuntavammaisia ja kehitysvammaisia tai sitten viellä avoasumisessa olevia kehitysvammaisia jotka myös elää ihmissuhteissa ja saavat avoasumispalveluita


    • kehva666

      hei olen patrik parviainen ja olen espoon viherlaaksosta onlen lievästi kehitys vammainen ja en pysty harrastamaan normaalia seksiä....t patrik

    • Auttaja Seksiin

      Täälä On Sulle Tummanruskeet Nappi Silmät Ja Kalju 34vuotias Kohtelias,Komea,Mukava Ja Hyväkroppainen Mies Suomen Turusta Joka Etsii Sinua Nainen Tositarkoituksella kuka et halua kokea pettämistä etkä valehtelua vaan kaipaat hellyyttä ja kaikkea sitä mistä voit vain haaveilla ja unelmoida onnellisessa parisuhteessa kuten että sinua hemmotellaan ja haluut suudella.

      no ja jos haluut olla kainalossani kun oot surullinen tai istua sylissäni sekä kaipaa erotiikkaa eli Seksiä toisinaan niin tuo kaikki on täysin mahdollista kaikkihan riippuu sinusta että otappas yhteyttä.

      • faktat kuntoon..

        Erotiikka ja seksi on kaksi TÄYSIN eri asiaa.


      • Anonyymi

        🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣


    • Get Down

      Saako Downin syndroomaisen kanssa harrastaa sexiä?

      • selvä asia.

        Totta kai. Jos Down sitä itse haluaa. Eikä häntä raiskata


    • gunther.v

      KOVAT ON MIELIPITEET IHMISIÄ OLLAAN KAIKKI! ITSE OLLUT SUHTEESSA
      LIEVÄSTI KEHARIN KANSSA SUHDE OLI ILOINEEN SURUINEEN SAMAA KUN NS
      TERVEITTEN KANSSA. SUHTEESTA JÄI HYVÄ MAKU YSTÄVIÄ OLLAAN EDELLEEN.NYT SINKKUNA OLISIN VALMIS MIETTIMÄÄN SUHDETTA ERILLAISTEN IHMISTEN KANSSA SAMALTA VIIVALTA

    • ...

      Hei. Liikuntavammainen on samanlainen järjeltään kuin me muukin. Yhtä älykäs. Ei ole mitään väärää harrastaa seksiä liikuntavammaisen jälkeenkin. Tyhmempikin tämän ymmärtää. Kehitysvammaisen kanssa taas vähän eri asia. Mutta jos toinen on vähän kehitysvammainen ja toinen häntä silti rakastaa eikä RAISKAA! Niin mitä vikaa siinä on ? niin suvaitsevaisi miehiä ei varmaan paljon ole. Mutta voi joitakin ollakin! serkullani on lievästi kehitsvammainen vaimo ollu jo vuosikymmeniä. itse aivan normaali!!! Älä käytä hyväksi vaan jos rakastat niin rakenna suhde häneen silloin

      • ...

        Luuletteko että kehityvammainen nainen esimerkiksi välittäisi jos kumppani olisi normaali. No ei välttämättä/tuskinpa välttäisi ehkä sopivampi arvaus. Mutta silloin et saa hyväksikäyttää tätä kehitysvammaista vaan sinun pitää haluta olla vakavassa suhteessa ja rakastaa häntä. Invaliidien kanssa suhteita varmasti paljon enemmän. Mutta varmaan noitakin jonkin verran.


      • Anonyymi
        ... kirjoitti:

        Luuletteko että kehityvammainen nainen esimerkiksi välittäisi jos kumppani olisi normaali. No ei välttämättä/tuskinpa välttäisi ehkä sopivampi arvaus. Mutta silloin et saa hyväksikäyttää tätä kehitysvammaista vaan sinun pitää haluta olla vakavassa suhteessa ja rakastaa häntä. Invaliidien kanssa suhteita varmasti paljon enemmän. Mutta varmaan noitakin jonkin verran.

        Ihmisiä pitää kunnioittaa sellaisina kuin he ovat! Ehkä kehitysvammainen on ihminen jota kaikkein vähiten kannattaa käyttää hyväkseen seksin vuoksi.

        Itse oien liikuntavammainen ja mitä olen huomannut ns terveitten naisten suhteen on tuo että osataan tulla lähelle ja puhua muttei sanota suoraa! Tämä ei siis tarkoita etteikö ole sellaisiakin. Olen saanut jopa suoran ehdotuksen hyvinkin vakavaan juttuun, sitä todisti se että tuota asiaa toistettiin monesti ja sitä kävi myös ns. ulkopuoliset tehostamassa. Itselläni ei olisi ollut mitään häntä vastaan, mutta lopulliset syyt eivät ole julkisia.

        Mutta niinkuin yleisesti. Jos terveellä ihmisillä on asiaa, niin kannattaa sanoa!


    • 15+17

      Linkki ei muka ole oikea , mutta kun hyväksyy se menee treffipalstalle. Siellä ilmoitus.

    • Nuori nainen

      En harrastaisi seksiä kehitysvammaisen kanssa, mutta liikuntavamman omaavan henkilön kanssa kyllä. Vaikea arvioida millä tasolla kehitysvammainen
      on ja ymmärttääkö tilannetta. Liikuntavammalla ei ole merkitystä, jos vaan kemiat kohtaa ja alakerta pelaa. Tai no voihan sitä muutakin kivaa tehdä;)
      Itse olen ns.terve nuori nainen.

    • pyörätuoli1987

      ite oon reilu 2v tuolis ollu veritulpan seurauksena navasta alaspäin(25v mies) halvaantunu,muute kaikki pelittää, ja loppuiän joudun olemaan, niin voin ainakin tähän mennessä sanoa että eipä noita naisia ole ollut yhtään,tai eipä niit kävellessäkään ollut,mut tää tuoliha viel oikein kruunas sen asian ettei saa naista koskaan,maksullisissa on pakko käydä välillä onha ne tarpeet liikuntarajoitteillisakin,jotenki nii ärsyttävää,saiskoha sitä androcuria lääkäriltä jos menis pyytää et sanois et on halut mut niit ei voi toteuttaa koskaan, se on ku syöpä ne halut mist ei pääse eroon,mut se lääke varmasti auttais ni pääsisi noist tarpeist eroon?sitte on viel diabetes ja paniikkihäiriökin,kuka sellasta miestä haluis puhumattakaan kuka nainen munkaan kans kehtais kulkee tuol julkisesti?

      • mies maalta kaukaa

        Itsellä on jalat, mutta ei asia ole sen kummempi kuin sinulla pyörätuoli1987.

        Joskus on miettinyt sitä kuinka lähellä on ollut tilanne jossa olisi "päässyt" ja kuinka monta sellaista naista, siis aivan tervettä on ollut jotka olis ollut valmiita.... ja alotteellisia asiaan.....

        Mietin asiaa tämän kappaleen verran ja kerron omat kokemukset yleisesti. Joskus tuntuu, että ei se ole ollut aivan mahdoton naisenkaan puolesta, mutta tilanteet eivät ole sallineet asiaa loppuun saakka.

        En osaa sanoa asia aivan 100% varmasti, mutta muutama aivan suora viittaus asiaan on tullut ja sitten on ollut hieman enemmän selviä merkkejä, että ei olisi kaukana naista jolta lohfkeaa......

        Ja on yksi kertakin koettu, jolloin sain viestin ja seurasin viestiä kohteeseen ja muutaman tunnin päästä asiat meni loppuun saakka, mutta en vain saanut kunnolla eteen esteradan finaalissa......

        Mutta tässä ketjussa aika moni on sanonut aiemmin, että onhannoita ollut. .... kaikki pettää itseään suurentelemalla totuutta. ja kait se vaan on niin, että nykyää ihmiset haluaa olla vain kavereita, joku sit joskus niistäkin vain muistuttaa, että olisi ollut asioita..... mutta sivulause on se, että kunhan ei edelytä heiltä mitää, vaikka heillä on mahdollisuus....


    • joppe45

      Meillä tuttavapiirissä yh äiti jolla aikuinen kehitysvammainen "poika" joka erittäin aktiivinen leikkimään pelillään .

      Kyseinen rouva otti muutaman kerran viiniä maistellessa puheeksi että xxxx:n pitäisi saada naista jospa se hieman rauhoittuisi,asia eteni lopulta siihen että meidän rouva lupautui avustamaan asiassa.

      Siinä sitten istuskeltiin viiniä napsimassa naapurissa kun rouva xxxx:n huoneeseen
      useamman tunnin ähellys ja homma valmista.

      Sen jälkeen kyseinen rouva ei halunnut olla missään tekemisissä meidän kanssa
      jotenkin tuli hommasta paska fiilis tämä tapahtui 20v sitten.

      Että näinkinvoi käydä.

    • KANA KANANEN

      Vammaisilla on táys oikeus Seksiin ja jollemme muuten saa Seksiá niin kannattaa meidán tállóin váhán vilauttaa Satasta kahta tai jopa kolmatta ja kysyá suoraan naiselta ettá saisinko maistaa piparia tai miten olisi pienet hómpsyn tómpsyt niin on iloisempi mielikin tállóin kun saamme olla kuin se pikkuinen kani atlannin aalloilla ja náin meidán Raskaat Nahkapussitkin kevenevát mutta voimme myós ostaa sen pumpattavan naisen jota saamme puskea kuin Sonni niin ettá silmát seisoo páásá niin on iloinsempi mielikin tállóin kun hiki valuu pitkin páátá kuin halvaantuneella konsanaan ettá niska on jáykkáná

    • tämä on kaikille tämän palstan lukioille mitä mieltä olette siitä jos joku ns terve ihmine
      n katsoo sinua villä jälkeenkin päin jää ns tollottamaan ja sitten matkii sinua

    • JORMA UOTINEN

      Vammaisiahan saa matkia nimittáin kaikkeahan saa matkia kehareita varsinkin on keharit sentáán HÁPEÁKSI KOKO SUOMELLE eli ruvetaa nyt kaikki vastarintaan ja kapinaan vilauttakaamme satasta kahta tai jopa kolmatta ja kysykáámme suoraan naisilta mites olisi pienet HÓMPSYN TÓMPSYT

    • Kyllä vammaisten kanssa saa ja voi harrastaa seksiä.

      Kehitysvamma merkitsee yksilönkehityksellisiä eli lapsuudesta asti ilmeneviä vaikeuksia käsityskyvyssä. Asioiden ymmärtäminen, oppiminen ja käsitteellinen ajattelu on kehitysvammaisille usein vaikeampaa kuin muille, minkä vuoksi he eivät pysty yleensä tulemaan toimeen ilman erityistä hoitoa, apua tai opetusta. (http://fi.wikipedia.org/wiki/Kehitysvamma)

      Kehitysvammaisen tunteilla on helppo leikkiä vahingossakin, sillä kehitysvammainen ihminen yksilöstä riippuen ei kykene joko ymmärtämään, ilmaisemaan, tulkitsemaan tai/ja hahmottamaan faktaa fiktiosta yms.

      Tämän takia seksuaalisen hyväksikäytön määritelmä on vammaisten kohdalla yksilökohtaisempaa sekä tapahtuma yhteydessä tilanne kohtaisempaa kuin ns. terveen ihmisen.

      Vammaisia tulee suojella hyväksikäytöltä aivan kuten muitakin ihmisiä ja huomioitava, että vammainen voi tulla helpommin väärinymmärretyksi tai itse ymmärtää väärin asioita helpommin kuin toiset.

      Seksin suhteen vammaisen kanssa asiasta puhuminen on erittäin tärkeää, on painostettava suojaseksin tärkeyttä ja vältettävä turhien paineiden, pelkojen sekä harhakuvien luomista.

      On varmistettava että vammainen ihminen ymmärtää, että kyseessä on vain seksi eikä muuta jos asia on näin ja varmistettava, että vammainen tiedostaa ja hyväksyy asian mikäli suostuu seksiin.

      Tunteet ovat meillä jokaisella ja vammainen saattaa olla erittäin tunneherkkä ihminen jota tulee ymmärtää ja kunnioittaa.

      Ja välttääkseni yleistävän kuvan antamista sanon että vammaisillakin vammaisuus ja sen piirteet ovat jokaisella erilaiset, eri tavalla ilmenevät, joillakin tunne kohtaisia, toisilla tilanne kohtaisia, joillakin vahvasti näkyvä ja toisista sitä ei huomaa lainkaan.

      Ihmisiä me kaikki olemme, olimme sitten vammaisia tai emme :)

      • hei sinä tuuras. ville olen kanssasi samaa mieltä ja sanotaanko näin että kun tuolla lu
        kee noita viestiä niin siellä sanoi eräskin ihminen että vammaisen kanssa ei pystyisi h
        arrastamaan seksiä mitä mieltä olet


      • tapio7ee kirjoitti:

        hei sinä tuuras. ville olen kanssasi samaa mieltä ja sanotaanko näin että kun tuolla lu
        kee noita viestiä niin siellä sanoi eräskin ihminen että vammaisen kanssa ei pystyisi h
        arrastamaan seksiä mitä mieltä olet

        No se on jokaisen oma asia pystyvätkö he harrastamaan seksiä vammaisen kanssa vai ei, mutta ei se tarkoita ettei kukaan pystyisi


    • Timmah

      Ööööääää! TIMMYYY! MAKE LOVE TO ME! TIMMAAAH!

      • Timmeh i live in lie timmeh!!!!!!!!!! XD


    • Jaridowni

      Olen nuori ja komea down syndroomasta kärsivä mies ja ensimmäinen seksikokemukseni oli naapurini koiran kanssa, Musti lykki minua takaapäin eläimellisellä raivolla ja kuolasin enemmän kuin koskaan ennen. Sen jälkeen en ole saanut nautintoa itseni kanssa.

      • Mitä vit


      • Anonyymi

        Oletko vähän vajaaälynen paska


    • KERTOKAA JOKU

      NO SAAKO NIITÄ VAMMASII PANNA VAI EI?

      • Lemmenpari 69 52

        Oleen lievästi kehitysvammainen ja asun lievästi kehitysvammaisen miehn kanssa ja olemma kihloissa seksi kuuluu avoliittoon siinä missä avioliittoonkin. Lapsia meillä on avomieheni entisen liiton jäljiltä. Se liitto oli vanhanaikanen niin sanotusti kunnes kuolema erottaa. Näin on tapahtuva hänen nykyinenkin liito. Minä sanon että seksi on ihanaa. Siitä saa mukavan olon ja sympatiaa. Kun rakastuu eikä toinen ole normaali ihminen ja on samallainen kuin itse olet syntyy tosi ihana parisuhde. Minä jopa mieheni Matin kanssa olemme harrastaneet aitoa seksiä jo 10 vuotta. Se rituaali luo suhteeseen kiintymystä.


      • Lemmenpari 69 52 kirjoitti:

        Oleen lievästi kehitysvammainen ja asun lievästi kehitysvammaisen miehn kanssa ja olemma kihloissa seksi kuuluu avoliittoon siinä missä avioliittoonkin. Lapsia meillä on avomieheni entisen liiton jäljiltä. Se liitto oli vanhanaikanen niin sanotusti kunnes kuolema erottaa. Näin on tapahtuva hänen nykyinenkin liito. Minä sanon että seksi on ihanaa. Siitä saa mukavan olon ja sympatiaa. Kun rakastuu eikä toinen ole normaali ihminen ja on samallainen kuin itse olet syntyy tosi ihana parisuhde. Minä jopa mieheni Matin kanssa olemme harrastaneet aitoa seksiä jo 10 vuotta. Se rituaali luo suhteeseen kiintymystä.

        Ja mul on vaa ADHD xDxDxDxDxD


      • LapsenOikeudetEnsin
        Lemmenpari 69 52 kirjoitti:

        Oleen lievästi kehitysvammainen ja asun lievästi kehitysvammaisen miehn kanssa ja olemma kihloissa seksi kuuluu avoliittoon siinä missä avioliittoonkin. Lapsia meillä on avomieheni entisen liiton jäljiltä. Se liitto oli vanhanaikanen niin sanotusti kunnes kuolema erottaa. Näin on tapahtuva hänen nykyinenkin liito. Minä sanon että seksi on ihanaa. Siitä saa mukavan olon ja sympatiaa. Kun rakastuu eikä toinen ole normaali ihminen ja on samallainen kuin itse olet syntyy tosi ihana parisuhde. Minä jopa mieheni Matin kanssa olemme harrastaneet aitoa seksiä jo 10 vuotta. Se rituaali luo suhteeseen kiintymystä.

        Mitenkään halveeramatta kehitysvammaisia, mutta mikä oikeus kaikilla on lapsiin? Ja sitten kiistellään, onko homoilla oikeus adoptoida lapsi. Tai yksinelävällä. Molemmat on varmasti tasapainoisempi vaihtoehto lapselle. Kuulo- tai liikuntavammainen vielä menee, koska sellainen osaa varmasti opettaa lapsille asioita, vastuuta teoista jne. Eikä juurikaan esimerkiksi cp-vamma ole periytyvä, synnytys vaan voi olla äidille vaarallinen.

        Lähipiirissäni on 28-vuotias lievästi kehitysvammainen nainen, jolla on kihlattunsa kanssa yksi lapsi. Tyttö on tällä hetkellä 7-vuotias ja haluaisivat toisenkin lapsen, mielellään pojan, mutta tyttökin olisi myös kiva heidän mielestä. Vanhemmat osaa lukea, kirjoittaa ja laskea ala-asteen tasoisesti, arkiaskareet menee ok:sti. Vanhemmuudessa heitä on pitänyt opastaa, ettei vauvalle syötetä herkkuja eikä isommallekaan joka päivä, vaan kerran viikossa saa pitää herkkupäivän ja se, ettei vauva itke muuten vaan. Vanhemmat tarvitsevat virastoasioiden hoitamisessa apua. Tyttö todettu terveeksi ja kehitys on mennyt eteenpäin, tämäkin johtunee siitä, että kuvioissa on ollut päivähoito sekä ammatti-ihmiset ja läheiset.

        Vielä menee perheellä hyvin tukitoimin yhden lapsen kanssa, mutta entä sitten, kun lapsella alkaa ikää tulemaan yli 10 vuotta, jolloin kuvioihin tulee murrosiän ongelmat ja teiniangstailut- ja kapinat. Ihan jo vammattomilla vanhemillakin menee hermot ryyppyreissuihin karkaaviin teineihin. Miten kehitysvammaiset vanhemmat voivat neuvoa lapselle, ettei esimerkiksi kaikkeen tarvitse suostua vain miellyttääkseen toista osapuolta tai sitä, että jos lasta ei oteta mukaan porukkaan erilaisuutensa (harrastus, erilainen pukeutuminen) vuoksi.

        Kyllä tällaisissa tapauksissa lapsilla pitäisi olla kummin kaltainen aikuinen, jos vahinko on jo sattunut. Aika monelta kehitysvammaiselta on lapset huostaanotettu syystäkin, koska moni heistä ei osaa edes huolehtia omistakaan asioista.


    • kauris

      Harrastin seksiä lievästi kehitysvammasen miehen kanssa. Ensin mies oli jutussa mukana ihan täysin mm. sanoi haluavansa suudella minua ja annoin ja sanoi haluavansa seksiä. No sit me mentiin sen luo panemaan ja aamulla hän sanoi ettei ois halunnu ja että oli sen takia paha olla. Tuli vähä sellanen olo, et ihan ku oisin käyttäny häntä hyväksi. Paska fiilis ja huono omatunto jäi :(

    • 2+15

      Vammoja on erilaisia ja eriasteisia. On kuulovamma, näkövamma, monenlaisia liikkumiseen liittyviä hankaluuksia, jne. Kyllä "vammaton" voi harrastaa seksiä vammaisen kanssa, jos molemmat ymmärtävät mitä tekevät. Asiaan pätevät samat lait kuin ei-invalidienkin kohdalla. Suojaikäraja on 16, ja hyväksikäytön rajat määrittelee rikoslaki.

      Tämä aloitus on yksinkertaistava ja lapsellinen. Luuletko oikeasti, että pyörätuolissa oleva ei saisi olla parisuhteessa kävelevän kanssa? Vai mitä tarkoitat kirjoituksellasi?

      Sitä en kyllä ymmärrä, miksi normaaliälyinen haluaisi harrastaa seksiä älyllisesti kehitysvammaisen kanssa. Laki kai sallii sen, mutta mielestäni se on sairasta ja väärin.

    • ryytyteeemu

      Käsi pystyyn. Kuinka moni ns. vammainen on ollut edes lähellä sitä, että ns. terve nainen tekee itsensä tykö? Itse vosin nostaa käden melkee ylös.
      Mitä sit tulee saako tehdä niin, ei sitä laissa ole kieletty eikä suuremmin edes kirjoitettu... perustuslain yhdenvertaisuuspykälässä kyllä on että kaikki ovat samanarvoisia...
      Itse olen liikuntavammainen ja asiat on jäänyt tekemättä aivan muiden syiden takia... mutta olen törmännyt myös puhekyvyttömiin ns. terveisiin naisiin jotka vatuloi... ensin puhutaan ja kun tiedetään ettei tarviste lunastaa mitään.... niin sitten kun pitäs edes keskustella, niin ollaan niin siveitä niin siveitä... Tämä on kuitnekin aika intiimi aihe...
      Laki ei suoraa kiellä, jos kumpikin ymmärtää asian merkityksen... mutta köytännössä se on todella vaikea asia. Kato ku kaverit ei tee sillee keskenään....

    • SaaHarrastaa

      Kyllä vammaton ja vammainen saa harrastaa seksiä keskenään, jos molemmat osapuolet ymmärtää, mitä ovat tekemässä. Toki voidaan epäillä, että vammaton saattaa käyttää hyväksi vammaista osapuolta, jos tällä on kehitysvamma. Lievästi kehitysvammainen, joka on kehitysiältään 9-12-vuotiaan tasolla, ymmärtää yleensä asioita sekä oman vammaisuutensa rajoitteineen.

      • JustJaJooHalloo

        Kuule kehitysvamma ei merkitse sitä, että kyseessä on henkisesti lapsen ikäinen.


        Kehitysvamma on vamma joka hidastaa tai estää kokonaan tavallisen kehityksen kuten esimerkiksi CP vamma, Kuurous, sokeus ja puhevamma.

        Sitten on taas ihan erikseen neuropsykologisia häiriöitä jotka taas hidastavat aivojen toimintoja ja kehitystä, mutta lain valossa 18 vuotias kehitysvammainen ihminen on 18 vuotias ihminen jolla on jokin vamma joka hidastaa tavallista kehitystä, ei mikään 12 vuotias lapsi joka ei kykene päättämään omista asioista tai ymmärrä mitä seksi on jne,..


      • Anonyymi
        JustJaJooHalloo kirjoitti:

        Kuule kehitysvamma ei merkitse sitä, että kyseessä on henkisesti lapsen ikäinen.


        Kehitysvamma on vamma joka hidastaa tai estää kokonaan tavallisen kehityksen kuten esimerkiksi CP vamma, Kuurous, sokeus ja puhevamma.

        Sitten on taas ihan erikseen neuropsykologisia häiriöitä jotka taas hidastavat aivojen toimintoja ja kehitystä, mutta lain valossa 18 vuotias kehitysvammainen ihminen on 18 vuotias ihminen jolla on jokin vamma joka hidastaa tavallista kehitystä, ei mikään 12 vuotias lapsi joka ei kykene päättämään omista asioista tai ymmärrä mitä seksi on jne,..

        Kehitysvamma on aina älyllistä ja lievemmin kehitysvammaiset ovat 9-12-vuotiaan tasolla henkisesti, painakaa se jo kalloon. Mulla on itselläni adhd lukihäiriön kera, mutta ei se ole kehitysvammaisuutta.

        Kehitysvammaisiin ei todellakaan pidä normaaliälyisen ihmisen sekaantua. Sehän olisi verrattavissa lapsen seksuaaliseen hyväksikäyttöön. Liikuntavammaiset, lukihäiriöiset ja kuurot ovat sitten eri asia, niiden kanssa voi olla vammattomatkin jos ovat suostuvaisia seksiin ja ymmärtävät mitä tekevät.


    • infooooo88888888888

      Kehitysvammaisen kanssa seksin harrastaminen ei ole lainvastaista jos vammainen on 18 vuotias, tietää ja ymmärtää mitä seksi on ja on halukas harrastamaan seksiä.

      Eli antaa mennä jos haluaa vammaisen petikumppaniksi.

      Suojaikäraja vammaisten kohdalla on suurempi.

      • Anonyymi

        Laitahan lähde vammaisen henkilön suojaikärajasta. Käsittääkseni vammainen ohittaa suojaikärajan täytettyään 16 vuotta, myös kehitysvammaisetkin. Minua ei luokitella vammaiseksi mutta tukea minäkin oon tarvinnut lukihäiriön ja adhd:n takia, mutta siitä huolimatta on tullut tavattua 16-vuotiaanakin pari vuotta vanhempia poikia joskus lukioaikoina. Ei kukaan tullut mulle sanomaan että olisin ollut sakkolihaa diagnoosien takia.

        Kehitysvammaisiin nyt ei todellakaan saa sekaantua. Se olisi suoraan sanoen hyväksikäyttöä, oli se normalaiälyinen ihminen sitten adhd, fyysisesti vammainen tai vain vammaton. Mutta kyllä sitten "terve" /vammaton voi olla minunlaisen adhd:n ja lukihäiriöisen tai liikuntavammaisen kanssa, koska harvoinhan meillä on häikkää älyssä.


    • Itse olen 27 -vuotias lievästi Cp-vammainen mies. Kokemuksia seksistä ei vielä ole kun olen huono luottamaan ihmisiin.

      Halua kyllä olisi jos löytyisi nainen jonka kanssa kokeilla :)

    • Anonyymi

      Kyllä. Itse olen harjoittanut seksiä invalien ja vammaisten kanssa. Molempien yhteinen toive.
      Tilanteen mukaan ja siinä sen kummempaa ole.
      kovaa9 (at) hotmail. com jos haluaa keskustella kahden kesken.

    • Anonyymi

      Entä jos kehitysvammainen aikuinen on henkisellä tasolla 12-vuotiaan tasolla ja normaalit miehet käy sen luona harrastamassa seksiä? Onko se silloin hyväksikäyttöä?

      Tiedän yhden kehitysvammaisen naisen joka on kovasti miesten perään . Tää nainen on henkisesti siinä 12-tasolla ja jotkut ns normaalit miehet on käyny tän naisen luona tietäen että tää on kehitysvammainen.

      • Anonyymi

        Mä olen kuullut jutun jossa hoitolaitoksessa ollut kehitysvammainen mies oli alkanut kaivata kontaktia. Koska laitoksessa ei ollut naista joka olisi ollut valmis tai kykevä tähän, niin hoitja oli kertonut kaverille, että on rajat ja hienovaraisesti selittänyt ominkäsintekemistä. Tämä kavei ei ollut ymmärtänyt ko. asiaa.

        Mutta sille jolle tulee pieneenmieleen koskea ihmiseen joka on 12v tasolla, niin ei ole mielessä mikään kuin kolo. Ja onhan se kokemus kun tuollaisen saa!


    • Anonyymi

      Vitun vanha ketju, mutta kommentoin.

      Perustuslaissa on yhdenvertaisuuspykälä joka "takaa" oikeuden kaikille, mutta jos ajatellaan terveen ja vammaisen välistä seksiä niin se terve on ison asian pantti. Ja tässä on kyse myös terveen naisen vallasta suhteessa vammaisten mieheen. Itsellä ainakin on riittävästi ns kavereita jotka ovat ymmärtävinään ja vaikkei ole mitään estettä, niin silti....

    • Anonyymi

      Kirjoitin tuon 18.7.2020 kommentin vitun vanhasta ketjusta, mutta on tässä toinenkin juttu.

      Vammaisille pitäisi saada myös ihan pelkkä "vammaiset" otsikko. Kehitysvammaisiakin on monta erilaista kuten meitä liikuntavammaisiakin ettei ole oikeaa vastausta ja oikeaa ryhmää. Eikä keneltäkään voi sata prosenttisesti kieltää jotain asiaa täysin tai sallia....

    • Anonyymi

      voisin tapailla vammaista, ei ongelma. Mutta en tiedä miten saada yhteyttä?

      • Anonyymi

        Tämä ketju on väärässä ryhmässä. Ehkä esim. liikuntavammaiset olisi vähän osuvampi.

        Vai että olisit valmis tapaamaan! Teksti partiolaisen vyöstä. Eikä flaksi käy "terveitten" parista?

        Itse olen liikuntavammainen ja niinkuin moni tässä ketjussa aiemmin käy ilmi, niin ongelma lienee enemmin se toisen asenne ja ulkopuolisten ihmisten asenteet jolloin yksinkertaisesti kaikki jää tekemättä.

        Että miten saa yhteyttä? Oletko kuullut normaalista elämästä! Mutta älä vitun ääliö mene suoraan seksiin, vaan kohtaa ihmiset ihmisenä! Kyllä se seksikin tulee sieltä sitten aikana ja jos on flaksi, niin sitä pyydetään! Olen saanut N-puolisilta yhteydenottoja ja jutut on jäänyt keskusteluun ja seksistä puhuminen on onnistunut ensin hyvinkin vieraan kanssa... livessä tulleet keskustelut on olleet aivan erilaisia!

        Itsellä on sellainen ns. kaveri flaksi, ollaan halimassa yms. mutta jutut jää siihen. Enempää en kommentoi tässä! omia kommentteja tässä ketjussa joka on todella vitun vanha on tuolla kymmenen vuotta aiemmin kirjoitetuissa.

        Mutta on asialla puolensakin! Kun on itsekseen, niin ei saa pahoja vaikutteita muista eikä tartuta pahaa muihin! Tottakai terve etsii omaan mielenkiintoon liittyviä ihmisiä, mutta on sairasta sanoa, että "VOISI"... sehän on kiinni siitä hetkestä! CARPE DIEM, Jos tulee se tilaisuus!

        EI sillä, kyllä minäkin katson ihmisiä sillä silmällä ja minulla on kriiteerit! Ja kyllä ne ns. halaus sanan sanoneet jää jollain tapaa mieleen!, mutta en mene syöttämään asiaa uudelleen.


    • On.

      Koska meitä käyttää muuten sinun kaltaiset rasisti ihmiset hyväksi.

    • Anonyymi

      Vammaiset raiskailevat toisiaan asuntoloissa. Se on jokapäiväistä.

    • Anonyymi

      Ei kehitysvammaisia saa hyväksikäyttää. Mutta jos seurustelee vammaisen kanssa niin silloin se on eri asia, mutta ei hyväksikäyttää omien tarpeidensa vuoksi.

    Ketjusta on poistettu 19 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      326
      3672
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1679
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1500
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      56
      1435
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      27
      1300
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      48
      1260
    7. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      56
      1243
    8. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      192
      1198
    9. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1190
    10. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1157
    Aihe