Torontolaisuus ja

kyselevä

Onko Torontolaisuus oikeahenkistä julistusta.
Mistä se nousee, paljon näyttää helluntalaisia olevan mukana kokouksissa, on kyllä muitakin, mutta eniten taitaa olla edustettuna.
Kuinka terveellinen on ns. tunnekristillisyys, viihtyminen, pintavesikristillisyys?
Kertokaa tietävät, kyselee ihmettelijä.

5

871

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • elämässämme

      Kantoiko Herra Jeesus sairautemme ristillä?

      Nykyään opetetaan laajalti, että kärsiessään ristillä Herra Jeesus kantoi meidän sairautemme ja vaivamme. Eräiden raamatunopettajien mukaan golgatalla vallinneen kolmen tunnin pimeyden aikana Jeesus joutui kärsimään kaikista syövän eri muodoista, epämuodostumista, taudeista j sairauksista. Tällaista opetuksesta tehtävä looginen päätelmä on, ettei Jeesukseen Kristukseen uskovan ihmisen enää tarvitse olla sairas. Hänen tulee ainoastaan tunnustaa voittonsa sairauksista uskomalla, että Herra Jeesus on jo kantanut ne hänen puolestaan ristillä.
      Eräissä piireissä kuulee opetettavan, että sairaudet ovat seurausta synnistä, ja koska Jeesus kerran on tehnyt lopun synnistä ristikuolemallaan, on loogista, että Hän on tehnyt lopun myös sairauksista. Tällaisien opetuksen piirissä julistetaan täydellistä vapautusta sekä synnistä että sairauksista. Tällaisen opetuksen piirissä julistetaan täydellistä vapautusta sekä synnistä että sairauksista.

      Kyseistä opetusta perustellaan useimmiten kahdella, jotka löytyvät molemmat Jesajan kirjan luvusta 53.

      1. Mutta totisesti, meidän sairautemme hän kantoi, meidän kipumme hän sälytti päällensä.
      jae .4
      2. hänen haavainsa kautta me olemme paratut. jae 5.

      Niinpä opetukseen kuuluu, ettei tosi uskovan tarvitse kärsiä sairauksista. Jos hän sairastuu, se johtuu hänen tekemästään synnistä tai sitten hänen vajavaisesta uskostaan Kristuksen suorittamaan työhön.

      Oikea raamatuntulkinta.

      Kun tarkastelemme mainittuja raamatunkohtia tarkemmin, huomaamme, ettei yllä mainitsemamme kaltaisella opetuksella ole Raamatullista perustaa. Uuden testamentin kirjoittajat lainaavat molempia Jesajan kirjan kohtia ja antavat niille selkeän merkityksen. Raamattu selittää itse itseään.

      1. Mutta totisesti, meidän sairautemme Hän kantoi, meidän kipumme Hän sälytti päällensä.

      Tätä jaetta on lainattu Matteuksen evankeliumin luvussa 8, jakeessa 17, jossa hän kertoo Jesajan profetian täyttyneen. Kuitenkaan Matteus ei viittaa tässä yhteydessä sanallakaan Jeesuksen kuolemasta! Päin vastoin. Hän puhuu Jeesuksen sairaidenparantamisesta.
      "Mutta illan tultua tuotiin hänen tykönsä monta riivattua. Ja hän ajoi henget ulos sanalla, ja kaikki sairaat hän paransi; . että kävisi toteen, mikä on puhuttu profeetta Esaiaan kautta, joka sanoo: "Hän otti päällensä meidän sairautemme ja kantoi meidän tautimme." (Matt 8:16,17).
      Kun Jeesus paransi sairaita, Hän asettui heidän asemaansa ja samaistui heidän kohtaloihinsa hyvin todellisella ja myötätuntoisella tavalla `kantaen näin heidän sairautensa.´ Hän tunsi syvästi, missä tilanteessa he elivät. Tämä jae ei viittaa millään tavalla Herran kuolemaan, mutta kuitenkin Matteus sanoo aivan selvästi, että Jesajan ennustus oli käynyt toteen. Toisin sanoen Herra Jeesus ei kantanut sairauksiamme ristillä, mutta Hän kantoi myötätuntoisesti niiden sairaudet, jotka Hän paransi maanpäällisen elämänsä aikana.

      2. Hänen haavainsa kautta me olemme paratut.

      Apostoli Pietari lainaa tätä Jesajan kohtaa kirjeessään: ´Joka ´itse kantoi syntimme´ruumissansa ristinpuuhun, että me, synneistä pois kuolleina, eläisimme vanhurskaudelle; ja Hänen ´haavainsa kautta te olette paratut.` Sillä te olitte ´eksyksissä kuin lampaat´, mutta nyt te olette palanneet sielujenne paimenen ja kaitsijan tykö.´ (1 Piet. 2:24-25). Pintapuolisestikin tämän kohdan luettuaan selviää, ettei Pietari puhu tässä yhteydessä fyysisestä, vaan pikemminkin hengellisestä parantumisesta.

      Raamattu opettaa selkeästi, että Jeesus kantoi uskovien synnit ruumiissaan ristillä. Kuitenkaan Raamatussa ei ole jaettakaan, joka opettaisi, että Herra Jeesus olisi kantanut sairautemme, ja että meidän ei sen tähden tarvitsisi itse kantaa niitä.

      Miksi uskovat sairastuvat?

      Raamatun mukaan on olemassa kolme syytä siihen, miksi todellinen uskova voi tulla sairaaksi:
      1. Me sairastumme, koska olemme osa langennutta luomakuntaa.

      Roomalaiskirjeensä luvussa 8, jakeissa 22,23. Paavali selittää, että vaikka olemme pelastuneet ja saaneet Pyhän Hengen, olemme yhä osa ´huokaavaa luomakuntaa´ ja odotamme ´ruumiimme lunastusta.´

      Sairaudet vaivaavat ihmiskuntaa Aatamin synnin takia. vaikka olemme syntyneet uudesti ja kuulumme ´uuteen luomakuntaan´, saamme silti kärsiä syntiinlankeemuksen vaikutuksista, koska ruumiimme ovat yhä osa langennutta luomakuntaa. toisaalla Paavali puhuu ´alennustilamme ruumista´ (Fil.3:21). syntiinlankeemuksen vuoksi olemme alttiit sairauksille, ruumiimme rappeutuvat vähitellen (2Kor:4:16) ja lopulta me kuolemme. ei mikään uskon määrä voi enää pysäyttää ruumiitamme rapeutumasta - siksi että olemme osa langennutta luomakuntaa. Kun Herra Jeesus tulee takaisin. ruumiimme lunastetaan ja meidät vapautetaan kaikista sairauksista ja itse kuolemastakin. Kuten kuolema, sairauskin on syntiinlankeemuksen seuraus. Aivan kuin uskovat eivät ole vapaat kuolemasta, eivät he myöskään ole vapaat sairauksista. Molemmat johtuvat luonnollisesta siteestämme Aatamiin.

      Uudessa testamentissa on esimerkkejä Jumalan miehistä, jotka sairastivat. Paavali kirjoitti Timoteukselle ´Älä enää jo vain vettä, vaan käytä vähän viiniä vatsasi tähden ja usein uudistuvien vaivojesi vuoksi (1Tim.5:23). Vaikka Timoteus oli Jumalan mies, hän kärsi sairaudesta. Ihme kyllä Paavali ei kertonut Timoteukselle Jeesuksen kantaneen hänen sairautensa ristillä ja että hänen tulisi vain uskoa se! Sen sijaan Paavali antoi Timoteukselle kunnollisia terveydenhoito-ohjeita. Myöhemmin Paavali jätti Trofimuksen Miletoon tämän ollessa sairaana (2Tim.4:20). Hänen sairautensa syystä ei mainita mitään. vaikka Trofimus kuului Paavalin työtovereihin, hän oli osa langennutta luomakuntaa ja siten altis sairastumiselle.

      2. Saatamme sairastua, koska Jumala sallii sen hengellisen kasvumme tähden.

      Paavali itsekin kärsi jostakin tuntemattomasta ruumiillisesta vaivasta. (2Kor.12). Kuitenkin sen sijaan, että hän olisi ollut siitä häpeissään, hän sanoi mieluimmin kerskaavansa heikkoudestaan (jae9). Paavali pystyi kerskaamaan heikkouksistaan, koska hän tiesi Jumalan sallineen ne hänen hengellisen kasvunsa edistämiseksi. Ne pitivät Paavalin nöyränä (jae 7--9, ja ruumiillisen heikkoutensa ansiosta hän koko Kristuksen voiman hyvin todellisena (jae9).
      Jumala voi usein sallia meidän sairastuvan, jotta voisi opettaa meille kallisarvoisia
      hengellisiä totuuksia ja vetää meidät lähemmäksi itseään. Jotkut Jumalaa lähimpänä eläneistä kristityistä ovat joutuneet kärsimään tuskallisista ja pitkäaikaisista sairauksista. Sen sijaan, että kärsimykset olisivat pysäyttäneet heidän hengellisen edistymisensä, ne ovat auttaneet heitä kypsymään ja tulemaan yhä enemmän kristuksen kaltaisiksi.

      3. Saatamme sairastua, koska elämässämme on tuomitsematonta syntiä.

      Tämä oli mitä tapahtui Korintissa. ´Sen tähden onkin teidän joukossanne paljon heikkoja ja sairaita, ja moni on nukkunut pois´(1Kor.11:30). Koska he eivät halunneet tuomita syntiä omassa elämässään, Jumala tuomitsi heidät sairaudella tai jopa kuolemalla. tämä näyttää olevan pikemminkin poikkeus kuin sääntö, mutta näyttää toisaalta sekin, että Jumala voi puuttua elämäämme tuomiollaan, jos jatkamme elämistä tuomitsemattomassa ja tunnustamattomassa synnissä.

      Lopuksi kerrattakoon, että Raamattu ei opeta missään, että Kristus olisi kantanut sairautemme ristillä. Jos olen sairas, todennäköisin syy sairauteeni on yksinkertaisesti se, että satun elämään ruumissa, joka on yhä altis sairastumiselle ja on ´alistettu kuolemaan.´Sairauden kautta Jumala voi saada aikaan hengellistä kasvua elämässäni. Äärimmäisissä tapauksissa Jumala voi sallia sairauden ja kuoleman tuomitsemattomien, tahallisten syntieni takia.

      Sairauden ja kärsimyksen kautta voimme oppia valtavia hengellisiä totuuksia juuri nyt, sekä kohottaa katseemme kohti päivää, jolloin ´Jumala on pyyhkivä pois kaikki kyyneleet meidän silmistämme, eikä kuolemaa ole enää oleva, eikä murhetta eikä parkua eikä kipua ole enää oleva. sillä kaikki entinen on mennyt. (Ilm.21:4).
      lähde: Douklas Mowat
      Ainakin tässä on terveisiä julistukseen.

      • elämässämme

        Epäaito ´uskoontulo´ ja väärä evankeliointi.


        Seurakunta-ajan alusta lähtien on aina ollut ihmisiä, jotka ovat väittäneet olevansa uskovia, vaikka eivät ole koskaan kokeneet aitoa kääntymystä. Saatanan pyrkimyksenä on aina ollut kylvää lustetta vehnän sekaan. Tänä päivänä ikävä kyllä monet uskovat auttavat tietämättään sielunvihollista hänen työssään.

        Nykyään on yleistä, että ihmiset tunnustavat pelastuneensa, jatkavat jonkin aikaa ja sitten palaavat jälleen entiseen elämäänsä. Pettyneinä he sitten ajattelevat ´kokeilleensa´uskomista, mutta luulevat, ettei se jostain syystä toiminut heidän kohdallaan. Aidot uskovat ihmettelevät, että kyseiset henkilöt ovat kerran uskoneet, mutta sitten lakanneet uskomasta. He olivat kerran pelastettuja, mutta eivät enää kulje kaidalla tiellä.

        Totuus asiassa on, että sellaiset ihmiset eivät ole ikinä aidosti syntyneetkään uudesti.

        Kääntymys, joka ei muuta ihmisen elämää, ei ole mikään kääntymys. Pelastus, joka ei pelasta ihmistä synnin vallasta, ei olekaan mikään pelastus. Iankaikkinen elämä, joka kestää kolme viikkoa, ei voi olla iankaikkista elämää. Sellaiset henkilöt eivät ole koskaan aidosti pelastuneet - ja mikä surullista, tosi kristityt voivat olla vastuussa tämän vaarallisen ja hämmentävän tilanteen syntymisestä. Epäaito ´uskoontulo´ voi johtua monista syistä.

        1. Katumukselle ei panna painoa.
        Katumus kuului olennaisena osana alkuaikojen evankeliumin julistukseen. Katumukseen sisältyy, että ihminen alkaa nähdä synnin sellaisena kuin Jumala näkee sen ja vihaa syntiä ja haluaa kääntyä pois synnistä. Raamatullinen katumus merkitsee täydellistä asenteenmuutosta syntiä kohtaan ja halua luopua entisestä elämäntavasta. Tänään evankeliumin sanoma tuodaan usein esiin viittaamatta tuskin lainkaan syntiin. Jumalan pyhyyttä ja vanhurskautta ei korosteta. Sellainen julistus johtaa väistämättä epäaitoihin ´uskoontuloihin´.

        2. Ei julisteta ristiinnaulittua Kristusta.
        Ihmiset eivät ymmärrä Jumalan pyhyyttä, Hänen oikeutettua vihaansa syntiä kohtaan ja syynalaisten syntisten sovittamiseksi tarvittavan uhrin välttämättömyyttä. Monet saavat sen käsityksen, että heidän tarvitsee vain päättää ´seurata Jeesusta´. He eivät ymmärrä mitään Hänen sovitustyöstään eivätkä käsitä, että heidän pelastuksensa riippuu täysin siitä, mitä Hän on tehnyt.

        3. Korostetaan ratkaisuntekoa.
        Evankeliumin vastaanottaminen alennetaan inhimilliselle tasolle ja ihmisiä painostetaan ´tekemään ratkaisu ´. Usein käytetään alttarikutsua, ihmisiä pyydetään nousemaan ylös tai nostamaan kätensä. Etsijöitä neuvotaan rukoilemaan uskonratkaisurukous ja allekirjoittamaan ratkaisukortti. Apostolit eivät käyttäneet mitään näistä menetelmistä, eikä ole mikään ihme, että ne usein tuottavat satoja lusteita. Pelastus on hengellinen teko - Jumalan teko - ja vaikka ihmisen tahto on mukana asiassa, ratkaisun tekemisen painottaminen saattaa johtaa epäaitoon ´uskoontuloon´.

        4. Kristuksen herrautta ei tuoda esiin.
        Ihmisiä kannustetaan ottamaan Jeesus vastaan pelastajana, mutta ei puhuta paljonkaan Hänen valtuuksistaan Herrana. Todelliseen pelastukseen kuuluu antautuminen ja alistuminen Herralle Jeesukselle.

        5. Ihmisiä kutsutaan eteen ja sitten rukoillaan heidän edestään.
        Tästä ihmiset voivat saada sellaisen käsityksen, että heidän puolestaan lausuttu rukous voi pelastaa heidät. Moni on mennyt eteen rukoiltavaksi, mutta ei ole silti koskaan aidosti pelastunut - huolimatta hyvää tarkoittavien kristittyjen vakuutteluista.

        6. Korostetaan emotionaalisia kokemuksia.
        Voidaan käyttää myös tunnepitoista taktiikkaa, jotta saataisiin joku ´tekemään ratkaisu ´. Julistus keskittyy usein ongelman oireisiin eikä sen alkusyyhyn. Evankeliointimenetelmät, jotka tarjoavat ainoastaan helpotusta elämänongelmiin, aikaansaavat epäaitoja ´uskoontuloja´.

        Miten tämä tilanne saataisiin korjattua?
        Pitäisi soveltaa seuraavia periaatteita:

        1. Saarnaa Sanaa.
        Usko tulee Sanan kautta. Uudestisyntyminen tapahtuu Sanan kautta. Henkilökohtaisilla todistuksilla ei ole arvoa, elleivät ne ole sopusoinnussa Jumalan Sanan kanssa.

        2. Saarnaa ristiinnaulittua Kristusta.
        Korosta sovituksen välttämättömyyttä, Jumalan luonnetta, iankaikkisen rangaistuksen oikeutusta ja todellisuutta. Muuten ihmiset eivät ymmärrä tarvitsevansa synnitöntä sijaiskärsijää.

        3. Korosta katumusta.
        Painota sitä tosiseikkaa, että pelastuminen tarkoittaa pelastumista synnistä - ei vain synnin rangaistuksesta tai synnin vaikutuksista tässä elämässä.

        4. Lakkaa painostamasta ihmisiä tekemään ratkaisu.
        Salli Pyhän Hengen tehdä oma työnsä, vakuuttaa ihminen synnistä ja käännyttää hänet. Luovu ihmistekoisista käytännöistä kuten alttarikutsuista, jne- Tee ihmisille selväksi, että pelastus on kunkin sielun ja Jumalan välinen asia. Johdata hätääntyneet sielut Sanan tykö. Älä laita heidän suuhunsa sanoja äläkä pane heitä toistamaan vakiorukousta.

        Tänä päivänä me tarvitsemme kipeästi rohkeita miehiä, jotka ovat halukkaita hylkäämään epäraamatulliset evankelioinitimenetelmät ja palaamaan aidon evankeliumin julistamiseen. Ainoastaan tällä tavoin saadaan aikaan aitoja kääntymyksiä ja kestävää hedelmää.
        lähde: Doyglas Mowat.


    • Helena

      Tätä aihetta on paljon mietitty.
      Joitakin ohjeita on olemassa,
      ensinnäkin;pitäydy raamattuun,
      jotkut ihmiset noudattavat mielijohteita
      ja vaikutelmia,joiden uskovat olevan
      Pyhästä Hengestä.Ja pitävät sitä luotettavanpana
      kuin raamatun sanaa.
      Älä luota mielikuvitukseen.
      Älä luota tunteisiin;monet tulevat eksymään,
      koska luottavat erityiseen tunteeseen ja hylkäävät
      Jumalan sanan.Oikea usko kyllä antaa järkeviä
      todisteita aitoudestaan.
      Älä luota vaikutelmiin.
      Pyhän Hengen työhän on elintärkeää srkunnalle,
      siksi saatanan juoniin kuuluu fanaatikkojen
      ja kaikenlaisten äärimmäisyysainesten kautta
      herättää halveksuntaa Oikeaa Pyhän Hengen työtä
      kohtaan, jotta se laiminlyötäisiin, koska
      pelätään juuri niitä fanaattisia ja muita
      ääri- ilmiöitä.
      Onhan tulossa aika, jolloin saatana toimii (ja on
      jo),kaikenlaisten ihmeiden kautta,väittäen vaikka
      mitä,ja eksyttäen väittämällä olevansa Kristus.
      Kun rukouksen ja hengen avulla tutkit sanaa,
      saat sellaisen kokemuksen,jossa totuus tulee
      vahvasti esiin, on tärkeää tutkia päivittäin.
      Eivät ihmiset tarvitse sensaatiomaista uskoa,
      se ei kestä, kuin hetken,ja haetaan vain lisää
      "sitä tunnetta" ja kohta käy niin, että mikään
      ei riitä. Uskon tulee perustua järkevälle
      pohjalle, eikä uskonnollisuuteen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

      Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
      Maailman menoa
      332
      2858
    2. Vernu Vasunta

      On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
      Suomussalmi
      105
      2140
    3. En kelpaa sinulle

      Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
      Ikävä
      120
      1620
    4. Taidat vanhempi nainen

      Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
      Ikävä
      73
      1154
    5. Hetkeäänkään miettimättä ottaisin sinut

      Mutta mitä mieltä miehesi siitä olisi?
      Ikävä
      71
      1032
    6. Olisi kiva tietää miksi pidät minusta?

      Miehelle kysymys :)
      Ikävä
      61
      993
    7. Voi nainen...

      Kun luovutit meistä liian aikaisin, just kun aloin oppimaan sinua. Jos oisin alussa jo lukenut aiheesta oisin voinut toi
      Ikävä
      41
      950
    8. Venäjä aikoo yksipuolisesti muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa

      Venäjä aikoo muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa Venäjän saarten eteläpuolella. Ylen jutussa kerrotaan mm.
      Maailman menoa
      148
      924
    9. Suomi lähettää tarkkailijoita merialueelle

      Venäjä on ilmoittanut aikovansa ylittää Suomen merialueen rajat kysymättä lupaa kertomalla että Suomen merialueen raj
      Maailman menoa
      290
      842
    10. Naiselle kysymys

      Mitä oikein näet minussa?
      Ikävä
      40
      754
    Aihe